Etikettskepticism
Läst 2874 ggr
Fjäril
2013-08-27, 11:54

Varför ateist?

I och med tråden "Är ateism en form av tro" kom jag att tänka på varför tror man inte på något? Inte för att man måste göra det, eller för att det är konstigt att man inte gör det, utan snarare varför och vad ligger grunden till att man inte tror på Gud och annat? Man bara inte gör det antar jag, men finns det något skäl, någon händelse/orsak som bottnar i det? 

Jag skulle gärna vilja lyssna till någon form av förklaring, kanske "vetenskaplig", som är anledningen till (enligt er som inte tror) att det inte finns någon Gud, några andar, något liv efter detta och så vidare.

Sajtvärd på Övernaturligt

Gronstedt
2013-08-27, 11:58

Jag skulle vilja vända på det - varför tror man på någon gud? Om man inte har vad det nu är som får troende att tro på sin gud, så låter man bli. Om man till exempel inte finner livet tungt, behöver man inte tryggheten i en gudstro.

mogfarm
2013-08-27, 12:41

Jag kommer gärna med lite teorier och kommer att åka på en massa påhopp - go for it! Och detta är högst ovetenskapligt. Jag tror på reinkarnation men inte den varianten där man kan födas som skalbagge om man inte har skött sig, utan en variant som bygger på att man fått sitt perspektiv och sin uppfattning om livet beroende på vilka livserfarenheter man har. De livserfarenheterna kan man alltså ha fått i ett tidigare liv likaväl som detta. Ens personlighet är enligt detta inte något man bara har fått i detta livet utan är något som har byggts upp under väldigt lång tid. Man kan ha hållit på med intelligensmässiga saker mestadels så man har sitt vinklade perspektiv utifrån det och då har man inte förmågan att tro. Nu menar jag alltså tro på Gud och tro på sånt som intelligensbetonade människor upplever som flummigt. Och på samma sätt har en person som har sin tro som något automatiskt och självklart det för att hen har det i sin personlighet som alltså har byggts upp under en lång tid och med de unika erfarenheter som den personen har fått. Tro eller oförmåga till att tro är alltså en förmåga enligt mig, man kan sällan sluta eller börja tro på något för att någon annan med ett helt annat erfarenhetsmaterial ska pracka på en "sanningen". /Monica.

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

Gronstedt
2013-08-27, 12:56

#2: Hur hänger det ihop med folk som byter tro eller som går från tro till ateism eller tvärt om under livet?

mogfarm
2013-08-27, 13:06

Man får ju nya livserfarenheter hela tiden. Man kan förstås byta tro på ett eller annat sätt men då måste det passa med det som är logiskt för en själv. Det händer ju att en person som inte tror på något får någon typ av andlig upplevelse och i och med det börjar tro eller att en troende person ber utan att få hjälp och då tappar sin tro. Då är det ju nya livserfarenheter som får de att omvärdera det de har trott på tidigare. Sådana saker tror jag kan hända antingen i detta livet eller ett tidigare, vilket som. /Monica.

Fjäril
2013-08-27, 13:33

#1 Fast är inte det fördomsfullt? Att man tror på en Gud för att man finner livet tungt? Jag tycker inte vi behöver vända på frågan eftersom svaren till Varför man tror på en Gud (etc) inte är samma sak som varför man Inte gör det. Det skulle kanske vara en ny tråd om det "Vad fick dig att börja tro", typ :)

Gronstedt
2013-08-27, 13:36

#5: Det var ett exempel på vad som kan få folk att skapa sig en högre makt, och jag tycker inte det är särskilt fördomsfullt att komma med exempel.

Inte heller har jag antytt att "svaren till Varför man tror på en Gud (etc)" "är samma sak som varför man Inte gör det.", utan bara framhållit att jag tror att det främsta skälet till att vara ateist är att man saknar skäl att vara något annat.

olaka
2013-08-27, 14:39

Personligen så tycker jag att det är god grundsyn att ha att acceptera utsagor först när det finns goda skäl för det. "En Gud existerar" faller under kategorin inga goda skäl med råge.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

gant
2013-08-27, 17:17

Det kryllar ju av gdudomliga entiteter i mänsklighetens historia och kulturer. Det finns hundratals och åter hundratals gudar som alla - ateister som religiösa - har valt att inte tro på. 

Varför tror den kristne inte på Tor och Oden? Varför tillber inte den indianske shamanen någon av hinduismens gudar?  Varför ser inte muslimerna Farao som en gud? Varför tillber inte katolska sjöfarare Poseidon?

Och det är väl svaret för de flest ateister. Finns där något som talar för att någon specieill trosuppfattning skulle vara bättre än alla de hundratals religioner vi valt att förkasta? 

Om det inte finns, så finns ju heller ingen anledning att tro på den… 

(Och Richard Dawkins har naturligtvis formulerat bättre än jag:

“We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further.”

[mwetterstrand]
2013-08-27, 17:27

#5 Varför tror inte du på Jultomten?

JonasDuregard
2013-08-27, 18:06

#8 "Och Richard Dawkins har naturligtvis formulerat bättre än jag:"

Snarlika citat har cirkulerat på internet minst tio år innan Dawkins använde det. Det tillskrivs ursprungligen en Stephen F Roberts. Det avslutas oftast med en mening som jag tycker är särdeles klok: "When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

http://freelink.wildlink.com/quote_history.php

Fjäril
2013-08-27, 18:16

#9 Jag ser inte relevansen till din fråga och mitt inlägg? Kan du inte svara på varför du inte tror på något, eller vad?

Fjäril
2013-08-27, 18:18

#6 Nämn ett positivt exempel på varför man tror på Gud och va bra att vi är överens, då behöver vi inte vända på frågan :)

[mwetterstrand]
2013-08-27, 19:02

#9 Om du svarar på varför du inte tror på Jultomten så kanske du samtidigt får svar på varför en ateist inte tror på Gud.

Fjäril
2013-08-27, 19:09

Om man nu skulle svara på vad man själv tror och tycker hela tiden kan vi lika gärna lägga ner hela forumet. 

Det är en svår fråga, och det är inte meningen att trampa någon på tårna utan jag bara undrar om det finns något skäl, som att vissa slutar tro på något.

[mwetterstrand]
2013-08-27, 19:13

#14 Du frågade "Varför Ateist". Jag hävdar att du är "A-Jultomteist" av samma anledning som som de flesta ateister är ateister.

Fjäril
2013-08-27, 19:15

Men kan du resonera seriöst? Varför ska andra behöva försvara det de tycker och tänker (eller tror på) medan du anser att dessa andra ska svara på sina egna frågor genom att gå till sig själva?

Du behöver inte delta i frågan om du tycker det är svårt att svara.

[mwetterstrand]
2013-08-27, 19:52

#16 Jag förstår inte vad du menar. Om du seriöst funderar över skälen du inte tror på Jultomten så tror jag du är mycket nära skälen en ateist inte tror på Gud. Frågan är helt enkelt felformulerad. Man kan inte definiera människor utifrån vad dom inte tror på.

JonasDuregard
2013-08-27, 19:55

Jag antar att det är en retorisk fråga, avsedd som ett svar i sig själv snarare än något man behöver svara på (och kanske för att visa hur svårt det är att förklara varför man INTE tror på något).

Anledningen att inte tro på gud är alltså densamma som för att inte tro på jultomten. Jag antar att anledningen i slutändan är att man inte ser något som tyder på att jultomten (eller gud) finns.

Fjäril
2013-08-27, 20:03

#17 Och jag förstår inte vad du menar. Jag ställde en fråga, antingen kan man svara på den, eller så kan man det inte. Dessutom går det jättebra att ställa den frågan eftersom jag just undrar "om det finns något skäl till varför man inte tror på något" har man inget svar vet man helt enkelt inte varför heller - och det är Inte samma sak som att kräva bevis på någon ickeexistens då det inte är det frågan handlar om. Skäl, orsak eller "jag tror inte på en Gud för att". Det är svar!

Morphogenesis
2013-08-27, 20:39

För mig så var det en del av att växa upp. Jag hade en hel del influenser utav kristendomen när jag växte. Kristen lärarinna 1-3 som sjöng salmer mest hela tiden, kyrkans barntimmar (miniorerna, juniorerna). Men den barnsliga tro jag hade på någon typ av gud försvann med åldern, inte helt olikt med min tro på tomten. Termen ateist var för mig okänd när jag slutade tro, det lärde jag mig långt senare. Det var alltså inget rationellt beslut just då, min tro växte helt enkelt bort. När jag blev äldre så började jag fundera och fick argument för varför det inte finns någon anledning för mig att börja tro igen.

[mwetterstrand]
2013-08-27, 20:40

#19 Jag förstår inte vad du frågade i #15. Kan du omformulera dig? Jag tror inte på Jultomten därför att det saknas bevis och goda skäl att han existerar. Jag tror inte på enhörningar därför att det saknas bevis och goda skäl att de existerar. Jag tror inte det finns en tekanna i omloppsbana runt solen någonstans mellan jorden och mars därför att det saknas bevis och gods skäl att det gör det. Jag tror inte på Jehova därför att det saknas bevis och goda skäl att hen existerar. Förstår du inte hur irrelevant det är att resonera kring varför man inte tror på något i jämförelse med varför man tror på något?

Fjäril
2013-08-27, 20:53

#21 Förstår du inte hur irrelevant det här är när jag bara sökte sådant svar som #20 gav? Varför allt detta om Jultomten och tekannor istället för att enkelt svara "jag tror inte på "något" för att det inte finns något att tro på"? Jag kanske hade frågat dig mer, eller inte.

[mwetterstrand]
2013-08-27, 21:05

#22 Om du med tro avser existensen av något, vilket jag upplever att du gjorde, så blir ju frågan varför du inte tror fullkomligt meningslös. Om du inte kan styrka eller möjligtvis ange goda skäl och härleda existensen av något finns inga skäl att tro det existerar. Läs Richard Dawkins "The God Delusion" om du är ärligt intresserad av frågan. Svaret i #20 är samma som både jag och andra angivit. Seriöst! Fundera på varför du inte tror på Jultomten. Jag antar att du en gång när du var mindre gjorde det, men varför gör du inte det idag? Jag är mycket nyfiken på ditt svar.

Fjäril
2013-08-27, 21:31

#23 Jag förstår inte varför man Inte skulle kunna svara mer utförligt på en fråga istället för att använda "tekniken", "jag vänder på det istället". Jag vet att man inte kan bevisa en icke existens (eller kan man det?) däremot borde man kunna svara på Varför man inte tror på saker. Kanske har man bara bestämt sig utan att veta varför? Jag vet hur jag fungerar i alla fall och hur hade det sett ut om jag på mitt arbete (som för exempel) förkastade alla ideer utan att förklara varför. Vem hade orkat lyssna på mig till slut? Man måste väl ha en teori om Varför man tror eller inte tror som man gör, sen om det är rätt eller inte, är en annan sak. Så tycker jag.

Fjäril
2013-08-27, 21:44

Jag slutade tro på Jultomten när han inte längre kom på julafton som han brukade göra. Jag slutade också tro på honom för att alla andra påstod att han bara var ett påhitt. Jag har trott och slutade tro. Jag har ett svar och jag har en anledning.

Morphogenesis
2013-08-27, 22:09

#24. "Man måste väl ha en teori om Varför man tror eller inte tror som man gör, sen om det är rätt eller inte, är en annan sak. Så tycker jag."

Inte nödvändigtvis, men det hjälper om man vill vara ärlig mot sig själv och sin omgivning. Det finns säkert en hel del troende (och för den delen ateister) som har positionen de har för att de växt upp i en religiös eller icke-religiös omgivning. Det faller sig inte naturligt för alla att ifrågasätta varför man tror som man tror. Däremot så tycker jag som du, att man bör ha ett litet hum om varför man tycker som man tycker, eller tror som man tror.

[mwetterstrand]
2013-08-27, 22:19

Då har du svaret på din fråga!

Ateist är man om man inte tror att gud existerar. Precis som du inte tror att jultomten existerar.

Fjäril
2013-08-27, 22:22

#20, 26 Tack för dina förklaringar! Jag är ingen ateist (som om det är en folkgrupp för sig) men jag växte upp med en annan, för mig nu en underlig religion, som jag sedan valde att "bryta mig loss ifrån" (mina föräldrar också). Svaret på det, om någon skulle fråga varför jag ändrade uppfattning (eller jag var för liten för att förstå då) är på grund av de snedvridna (enligt mig) reglerna de hade (och har). Jag är nog sådan själv att jag gärna svarar på varför jag tycker som jag gör :) Fast ibland har man kanske inte lust bara.

[mwetterstrand]
2013-08-27, 22:25

Skälet att man inte tror på något är att man saknar anledningar att tro på det. Därför blir själva anledningarna att tro det som är intressant. Och det är därför det är mycket lämpligare att redogöra skälen för en tro snarare än avsaknaden av densamma.

Spring nu och låna boken så snackar vi mer sen 😃

[mwetterstrand]
2013-08-27, 22:28

Min svärmor är troende och vi har mycket spännande och givande konversationer. Vad tror du att det finns en gud?

Fjäril
2013-08-27, 22:28

#27 Väljer du att avsiktligt missförstå min fråga? Ser du inte skillnaden mellan "du finner svaret på ateist-frågan om du funderar på varför du inte tror på tomten längre" och på mina svar gällande "Varför jag inte tror som jag gör längre"? Jag har en anledning och jag ger ett svar. Du kanske inte vet varför du (inte) tror som du gör?

Fjäril
2013-08-27, 22:31

#29, 30 Jag såg inte dina inlägg före jag publicerade min kommentar. Mycket intressantare att läsa, nästan värt att radera mitt #31 ;)

[mwetterstrand]
2013-08-27, 22:34

Jag upplevde inte att din fråga från början var -Varför tror du inte som du gör längre? Jag upplevde att frågan var -Varför är du ateist?

Om du med den ursprungliga frågeställningen avsåg varför man går från troende till ateist så tycker jag den är illa formulerad.

Fjäril
2013-08-27, 22:36

#30 Jag har aldrig sagt att jag tror på Gud :) Det kanske jag gör? Jag vet inte vad jag tror, men på något tror jag, eller på ganska mycket :)

Fjäril
2013-08-27, 22:40

#33 Jag använde kanske inte ordet "varför" tillräckligt mycket men jag tyckte jag fick med det viktiga, ber om ursäkt om jag formulerat mig fel: Från #0 "….utan snarare varför och vad ligger grunden till att man inte tror på Gud och annat? Man bara inte gör det antar jag, men finns det något skäl, någon händelse/orsak som bottnar i det?" Edit. Nej det är alldeles riktigt, jag menade inte varför man bytt åsikt, men det kan vara så att man helt enkelt inte tror på något av egen speciell anledning. Jag var alltså bara nyfiken.

[mwetterstrand]
2013-08-27, 22:46

Okej, då förstår jag. Men funderar du någonsin över dina egna krav på vad som är goda bevis för någots existens. Din egen "standard" för vad du kan acceptera som bevis?

Jag förstår att många människor "tror" för att dom mår bra av det, för att det ger dom vägledning i livet, för att dom är rädda för döden etc. Men inget av detta betyder att gud verkligen existerar.

- Men jag har upplevt sådant som jag inte kan förklara, som måste vara  övernaturligt.

Ju mer vi lär oss om hjärnan och vårt medvetande desto mer förstår vi hur lätt det är att förledas av sina egna upplevelser och tolka dom som verkliga. Jag tvivlar aldrig på någon som säger sig sett ett spöke. Men ser gör vi med den bakre hjärnbarken. Syncentrat kan projicera bilder som är högst verkliga. Samma sak gäller våra övriga sinnen.

Fjäril
2013-08-27, 22:49

#36 Mycket intressant! Jag ber att få återkomma under morgondagen. Klockan ringer tidigt imon bitti.

yamher
2013-08-28, 09:16

det finns säkert lika många skäl till varför man tror på en gud, eller vilken gud som helst som det finns troende människor (lite överdrift, så inte bokstavligen men det finns många skäl). Samma med att vara ateist, varför man väljer att inte tro på Gud eller någon annan gud.

Men det generella antagandet är väll att ateister anser att det inte finns konkreta bevis för deras existens, att det inte skulle vara till någon nytta. Att slumpen snarare styr än ödet(?).

Däremot är jag övertygad att alla tror på något, även dem som säger sig inte göra det. Och då syftar jag inte på vad vi generellt brukar säga att vi tror på. Men något lägger vi ner tid för, något får oss att finna styrka när vi behöver det. Något som får oss kämpa. Litet som stort. Om så det gäller det lokala fotbollslaget till idoldyrkan, från den kristna Guden till små gröna gubbar eller vad det en kan vara.

Alis volat propriis Oskyldig

Gronstedt
2013-08-28, 09:50

#12: Vad menar du med "positivt exempel"?

Jag tror att gudar existerar, som intellektuella, emotionella och sociala konstruktioner, men bekänner mig inte till eller tillber någon gud. Jag vet inte riktigt om det gör mig till ateist eller vad jag ska kalla det. Att jag inte bekänner mig till eller tillber någon gud beror på att jag inte har något behov av att göra det. Hur skulle jag kunna svara annorlunda?

JonasDuregard
2013-08-28, 09:50

#38 "Däremot är jag övertygad att alla tror på något, även dem som säger sig inte göra det. Och då syftar jag inte på vad vi generellt brukar säga att vi tror på. Men något lägger vi ner tid för, något får oss att finna styrka när vi behöver det. Något som får oss kämpa."

Tro handlar som jag ser det om en övertygelse om hur det är, inte hur det bör vara.

Jag har värderingar som får mig att göra de saker du talar om. Värderingar som inte går att härleda direkt från fakta. Men det är inte samma sak som en tro, eftersom mina värderingar inte säger någonting om hur verkligheten är - bara hur jag vill att den ska vara.

Så jag håller inte riktigt med om att alla behöver tro på något. Men ge gärna ett exempel på något som en självutnämnd icke-troende ändå skulle kunna tro på. Du nämner fotbollslag men som jag ser det kan man vara supporter utan att ha någon tro. Man behöver ju till exempel inte tro att ens lag spelar bättre än alla andra för att heja på det.

Gronstedt
2013-08-28, 10:05

#38: Enligt ditt resonemang skulle jag i så fall "tro" på min fastighet, hästar och maskiner med sexiga motorer - det är, på olika sätt, saker som jag lägger ner tid för, saker som får mig att finna styrka när jag behöver det och som får mig kämpa. Men min inställning till dessa ting är inte i närheten av vad jag skulle kalla en religiös tro.

Jag "tror" inte på fastigheten när jag sliter med underhåll, reparationer och räkningar, och inte när jag njuter av allt den ger mig heller. Den finns där i verkligheten, ytterst påtaglig.

Jag "tror" inte på hästarna när jag delar värme och glädje och arbete med dem, och inte när jag sliter och fryser och betalar för dem heller. De är också ytterst påtagliga, på alla plan.

Jag "tror" inte på bilen eller hojen när varvräknaren går mot rött - det är en ytterst fysisk och påtaglig upplevelse. Och när jag hängt undan tändningsnyckeln finns känslan kvar i kropp och sinne, lika påtaglig och fysisk.

Naturligtvis finns det intellektuella och emotionella aspekter av dessa relationer, men det finns inget inslag av tro eller högre makt i det. De ger mig glädje och styrka för att jag kan försjunka i dem, men de ger mig bekymmer och smärta också. Och det tjänar absolut ingenting till att tillbe eller be till dem.

Vidare instämmer jag i #40: "Värderingar som inte går att härleda direkt från fakta. Men det är inte samma sak som en tro, eftersom mina värderingar inte säger någonting om hur verkligheten är - bara hur jag vill att den ska vara."

ru4real
2013-08-28, 12:23

Vet inte hur det är för er andra, men jag tror inte på ngn gud. Förstår inte heller varför folk tror, för mig känns det som ett mycket bekvämt sätt att frigöra sig från allt möjligt ansvar och jag anser personligen att religion har förstört så mycket mer än vad den byggt upp.

Få krig har startat för man inte trott på ngn gud. För ekonomisk vinning ja, men det är inte samma sak.

yamher
2013-08-28, 13:11

Jag syftar inte på att man får svar på varför jorden skapades, det får du inte genom att tro på Gud heller. Den får man via religionen och att acceptera det som just den religionen lär ut.

Kanske mer intressant att definiera exakt vad som ingår i att tro på en gud. Inte varför man gör det - för det skiljer oss åt - men vad tron innebär.

Diskuterar vi vad som ger oss trygghet när vi ligger på dödsbädden? Var vi hittar styrkan för att orka igenom något jobbigt? Livslusten? Dödslust? Förluster? Förhoppningar? Sina innersta funderingar?

Naturligtvis tillber man inte en traktor om du har ont om pengar. Det skulle vara en extrem form om man gjorde det. Men en livsstil kan skänka väldigt mycket rent emotionellt och för din egna trygghet osv. Livsstilen ger dig inte svar på vad exakt som händer när du dör, men den kan skänka en trygghet till dig att du har levt ett bra liv. Den kan ändå få dig kämpa för det du tror på. O en orsak att leva för.

Världen är inte svartvit, den är oerhörd nyanserad. Även om mitt exp nämnde en "dyrkan" till en fotbollsförening - ett lag - så innebär det inte att man ligger på knä att tillber, eller att alla supportrar agerar likadant. Att slåss tex för att försvara sitt fotbollslag, att tro att det man gör är rätt, är inte större skillnad än att man slåss o försvarar sin tro på Gud. Finns det någon form av våldshandling som i de här exp som har mer rätt till sitt agerande?

Att tro på en gud innebär inte att man nödvändigtvis ligger och tillber heller. Eller anser sig vara kristen (eller religiös).

Gronstedt
2013-08-28, 13:25

#43: "… vad som ger oss trygghet när vi ligger på dödsbädden." "Livsstilen ger dig inte svar på vad exakt som händer när du dör". Där pekar du faktiskt på en av de saker som gör att en del tror på en gud och en del inte. Jag har inget behov av svar på vad som händer när jag dör (det räknar jag med att upptäcka tids nog), och jag förväntar mig att ta mig igenom min död, likaväl som mitt liv, utan att hålla någon i handen.

Men fortfarande så har religiös tro drag av att man bekänner sig till en högre makt, vilket varken traktorkättja eller supporterfanatism har.

yamher
2013-08-28, 20:38

visst kan den som tror på en gud lämna mer av sitt öde i dess händer medan ateisten inte lägger ödet i någons händer utan möjligen i sina egna.

Och absolut, men jag syftar lite på att den form av tro, att hitta något som ger styrka (osv) är något vi kan hitta i andra saker. Även om många människor idag tror på en högre makt, så är vi inte i samma grad lika religiösa som det var krav på förr. Det "tom" rum eller det som ateisten inte väljer att tro på kommer att fyllas med något annat. Det handlar inte om att knäböja sig inför en traktor eller en trädgårdstomte, utan behoven, eller vad vi än lägger i att tro på gud, till något annat. Något jag tror är ett behov för alla människor vare sig de väljer att förtrycka det eller inte. Men alla väljer inte Gud. Eller att vara religiösa, att tro på det.

Fjäril
2013-09-17, 11:49

Några andra funderingar?

Gronstedt
2013-09-17, 11:51

#45: Varför förutsätta ett "tomrum" som behöver fyllas?

JonasDuregard
2013-09-17, 13:02

#47 Bra fråga. Varför inte lika gärna se det som ett värdefullt och begränsat utrymme där man måste välja vad man möblerar med? 😃

Skogshumblan
2013-09-17, 20:46

Jamen där var ett par tankar att fundera på…

Jag gillar den där om tomrum som inte måste fyllas.

Jag ser det mer som att antingen så ser man ett behov av att tro på något eller så har man det inte. Oavsett så är det för mig ett högst personlig beslut. Jag vet inte om jag tror eller inte tror egentligen men jag har upplevt saker jag inte kan förklara eller bortförklara så jag säger att jag tror på det jag själv upplevt. Resten är som det är.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Upp till toppen