Annons:
Etikettallmänt
Läst 1826 ggr
Morphogenesis
2013-08-26 22:51

Är ateism en form av tro?

Frågan kom upp i tråden "Ateister smartare än troende".

Jag har svårt att se att avsaknaden av tro skulle kunna kallas för tro. Men ser fram emot att höra andras resonemang kring detta. Jag ser personligen ateism som just avsaknaden av tro på en gud/flera gudar.

Vi är alla (åtminstone alla jag stött på, det finns säkert någon som säger sig tro på precis alla gudar) ateister angående de flesta gudarna som förespråkats, vissa tar det bara ett steg längre.

Annons:
[Starman]
2013-08-27 01:21
#1

Självklart är ateism inte en tro.

Jag gillar jämförelsen med att man inte kan räkna med "att inte samla på frimärken" bland sina fritidsintressen.

OlgaMaria
2013-08-27 07:02
#2

Det beror på, hur starkt ateistisk man är. Har man en stark föreställning om att det inte finns någon Gud, så blir det en tro - ett försanthållande. Jag tror många som aktivt kallar sig ateister är i det fältet.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Morphogenesis
2013-08-27 07:05
#3

Jag har ingen tro på någon gud. Det är mitt förhållande till religion och ateism.

mogfarm
2013-08-27 08:43
#4

Det var ju jag som drog i gång den diskussionen. Jag menade naturligtvis inte var själva ordet ateism betyder, en person tyckte att jag skulle slå upp det. Begreppet ateism innebär att man har en bestämd uppfattning om att Gud inte finns, man kan också vara agnostiker och vara öppen för den möjligheten, eller man kan ha någon form av tro på Gud. Det jag skrev var en reflektion över att vilken av de uppfattningarna man än själv har så är det något man TROR på, något som stämmer med ens egen personliga uppfattning om verkligheten. Utan att det går att bevisa med några objektiva eller vetenskapliga mått. /Monica.

Morphogenesis
2013-08-27 09:17
#5

#4. Jag har ingen bestämd uppfattning om att gud inte finns. Det är osannolikt, men det är inte min absoluta övertygelse på det viset. Jag känner inte igen din beskrivning varken utifrån mig själv, andra definitioner jag läst, eller andra personer jag känner som är ateister. 

Som jag förstår det så är inte agnosticism att man är öppen för möjligheten att gud finns, utan det är uppfattningen att man inte KAN veta om gud finns eller inte. 

Sen verkar vi hamna på epistemologiskt vatten.

JonasDuregard
2013-08-27 09:46
#6

#1 Det där är en mycket bra poäng. Att undvika handling är inte en handling. Det är ju någon slags ordlek där, att göra om ett negativt påstående till ett positivt genom att betrakta negationen som ett positivt påstående.

Jag tycker inte man ska kallas troende även om man tror att något inte finns (kom ihåg skillnaden mot att inte tro att något finns, det ena är en "positv negation" det andra är negativt)?

Mitt främsta argument för det är att ordet troende i så fall skulle bli meningslöst, och vi skulle behöva komma på ett nytt ord för de som har en positiv tro på högre makter. 

Det som kanske är lätt att glömma är att ord som 'troende' är konstruerade för att fylla någon språklig funktion. Man kan anpassa deras betydelse så att de tjänar sitt syfte så bra som möjligt. Om en ren teknikalitet gör ett användbart ord meningslöst kan man välja att göra ett undantag för den teknikaliteten.

I vardaglig bemärkelse skulle 'troende' definitivt inte innefatta de som tror att gud inte finns eller de som tror att jorden inte är ihålig eller något sådant, eller?

Annons:
Fjäril
2013-08-27 11:24
#7

Jag är inte mycket för det här med kategorisering, eller som när människor placeras i olika fack. Visst, vi tror och tycker olika men i grund och botten är vi människor allihop. 

Jag kallar mig inte troende och skulle aldrig få för mig att uttrycka mig så utanför internet (men vi har väl medvetet ställt oss på två sidor här, de som tror och de som inte tror), men i alla fall. 

Ateism handlar väl om att man inte tror på "något", inte kan väl det bli till någon tro? Fast å andra sidan, man tror inte på "något", och det är ju en form av tro, att inte tro på något? Man har valt att inte tro, för man tror att det inte finns "något" att tro på 🤔🙂

Sajtvärd på Övernaturligt

Gronstedt
2013-08-27 11:24
#8

Måste inte "tro" i religiös bemärkelse omfatta något slags passion och övertygelse? Det räcker inte med tro som i "Jag tror de äpplena börjar mogna."

Och för den delen, jag tror att gudar finns, men jag tillmäter dem ingen betydelse och jag tillber dem inte - vad kallas då det?

Morphogenesis
2013-08-27 11:27
#9

#7. Fast det där blir ju mest ekvivokation =)

Fjäril
2013-08-27 11:48
#10

#9

Men lite kul lät det 😃

Sajtvärd på Övernaturligt

Morphogenesis
2013-08-27 11:58
#11

#10. Måste erkänna att jag fnissade en del ^^

yamher
2013-08-28 20:53
#12

som jag skrev i den andra tråden om ateism så tror jag att vi människor har ett behov av att tro. Nu väljer jag att skriva tro, men det jag menar är i det ordet tro, det vi lägger i att tro på gud. Som att söka styrka, hitta livsvilja osv. Det finns mycket mer i den där "tron" till Gud som egentligen inte handlar om den religiösa tron.

Men det skulle lika gärna handla om utomjordingar, tomtar, häxor, indianer, naturen i sig själv osv.

Jag skrev om livsstilar eller om en supporter till ett fotbollslag kan vara ungefär detsamma. Då syftar jag inte att man ligger på knäna o tillber sitt fotbollslag, man att brinna, att leva i ett med det man tror på (för stunden eller hela livet), att det är utifrån där man finner styrka osv.

Men alla människor är inte lika, så alla fotbollssupportrar använder sig utav detta eller är i närheten av det.

Jag tror också att många dövar ett behov, eller sin tro på andra sätt som med alkohol och droger tex.

Så själva ateismen är väll ingen tro om man inte finner trygghet osv ur den, men att det ändå finns något.

Om man ligger på dödsbädden - finns det inga tankar där o då? Även om man inte e religiös!? Om man befinner sig i en hopplös situation, finner ateisten ingen styrka då från något?

Alis volat propriis Oskyldig

Klass
2013-08-30 00:55
#13

Jag kan inte alls se hur ateism skulle vara en form av tro. 

Vad kallas de som inte har en aning om vad man pratar om när man nämner det där med att tro på någon gud, eller liknande? När man måste förklara vad t.ex. "Gud" är?
Vad är de, om inte ateister? Eller blir de ateister först när de blir varse om att det finns någon "gud" att tro på? Om så, vad var de innan?

Annons:
retep
2013-08-30 15:41
#14

Om tro = ett antagande, en mening om, eller uppfattning om något.

Är det då inte så att ateism är att tro eller ha uppfattningen att Gud inte finns?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Gronstedt
2013-08-30 15:43
#15

#14: Tro är i religiösa sammanhang ≠ett antagande, en mening om, eller uppfattning om något.

retep
2013-08-30 16:12
#16

Ateism är i icke religiösa sammanhang en tro, ett antagande, en mening eller uppfattning om något! Typ att Gud inte finns!

Tro i den andra meningen, religiös livsåskådning, troslära, gudsförtröstan….är ju inte relevant eller användbart eftersom ateisters tro är det motsatta.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Gronstedt
2013-08-30 16:40
#17

#16: Jag läste ditt inlägg #14 fel ☺️. F'låt!

olaka
2013-08-30 23:19
#18

#16

Väldigt få ateister känner igen sig i den beskrivning du gör, att hävda att en gud inte finns. De allra flesta avfärdar istället påståendet att (minst) en gud finns.

En populär liknelse är den här:

Låt oss säga att jag har en stor skål med puttekulor. Jag hävdar att det är ett jämt antal kulor i skålen. Om du avvisar mitt påstående betyder inte det att du försanthåller att det finns ett udda antal kulor i skålen. Påståendet här är "(åtminstone) en gud existerar" och ateismen innebär att man avvisar detta påstående.

(En agnostiker hävdar att man inte kan veta hurvida det är ett udda eller jämt antal kulor i skålen…)

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

retep
2013-08-31 10:38
#19

Olaka! Är det inte så att du tror och tycker att "Väldigt få ateister känner igen sig i den beskrivning jag gör. Och är det inte så att du tycker att det är en populär liknelse du gör. Att skriva som du gör och använda hävda vs avfärda hjälper inte. Det är inte jag som hävdar något!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

olaka
2013-08-31 18:19
#20

#19

Jag ber om ursäkt, men jag förstår inte vad du skriver. Kan du formulera dig annorlunda tror du?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Annons:
retep
2013-08-31 19:16
#21

Sorry olaka, tyvärr kan jag nog inte det?! Jag förstår nog inte heller vad du skriver!? Jag tror inte att det är så att väldigt få ateister känner igen sig i den beskrivning jag gör. Sen tycker jag inte att liknelsen är populär, eftersom jag aldrig hört den för eller tycker att den är bra. Sen kan jag tolka följande så att om någon* avfärdar en tro, som någon annan tror på. Då kan den personen mycket väl uppfatta det som att någon* hävdar ateism och icketroende.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

olaka
2013-08-31 20:00
#22

#21

Vad skulle du kalla någon som avfärdar uttalandet "Gud(ar) existerar" men inte aktivt omfamnar uttalandet "Inga gudar existerar"?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

retep
2013-08-31 21:00
#23

Tvivlare kanske? Eller oviss, ambivalent…

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

olaka
2013-08-31 22:04
#24

#23

Håller jag inte alls med om, jag har tagit ställning till de sedvanliga påståenden om guds existens och avfärdat dem som trams. Jag lever mitt liv utan en tanke på påhittade gudomar och struntar helt i påståendet eftersom motiven för dem är så dåliga. Jag går inte omkring och otror på gud(eller själar eller spöken eller sasquatch heller för den delen).

Dina epitet på min syn på Guds existens passar inte in nånstans.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

retep
2013-08-31 22:43
#25

#24! Helt okey för min del!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

olaka
2013-09-03 07:12
#26

#25 Tycker du att jag gör rätt i attkallla mig ateist? I wåna fall: Tycker du att jag har rätt när jag tycker att min hållning inte är en tro?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

retep
2013-09-03 10:00
#27

#26 Ja! Ja!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
olaka
2013-09-03 10:16
#28

#27

Då är vi ju överrens?! Vad ska jag göra nu då tycker du?!

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

retep
2013-09-03 10:43
#29

Vad står på olaka? Vad tänker du att jag kan tipsa dig om att göra? Och kring vad?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

olaka
2013-09-03 11:25
#30

#29

Det var menat som ett skämt…

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

retep
2013-09-03 14:03
#31

Tror ja de?!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Upp till toppen
Annons: