Annons:
Etikettskepticism
Läst 1872 ggr
[QASIK]
10/8/18, 8:00 PM

Naturligt eller övernaturligt?

Jag blev påmind nyligen om en mycket otäck situation.

Jag har en snäll väninna/arbetskamrat men som är mycket udda och komplicerad, vilket gör att hon i regel är ogillad på vårt jobb. Hon har i princip bara mig förutom sin man.

Hon anförtror mig mycket, både sånt jag vill och inte vill ta del av, och av ren tillfällighet påmindes jg om något hon berättade för mig förra våren. Hon sa på ett ungefär såhär medan hon skrattade lite nervöst:

"Jag gick mot Åhléns och fick plötsligt en sån stark lust att springa fram till killen vid korvståndet för att be honom att springa därifrån. Det kändes som om glassplitter flög omkring mig och jag ville inte att han skulle skadas. Jag förstod inte känslan för det fanns inget glassplitter, men känslan att varna honom var så stark. Jag skyndade mig därifrån så fort jag kunde. Snälla tro inte att jag är galen"!
Jag skrattade bort den berättelsen.
Fyra dagar senare hände det som vi alla vet om på Drottninggatan.

Väninnan har inte nämnt det hon berättade för mig igen och jag kom inte ens ihåg det… till nyligen. Jag är stor skeptiker till det mesta folk anser vara övernaturligt, men jag tror på intuitionen. Kan intuition vara så stark att den kan uppfattas om något övernaturligt? För hennes skumma känsla var ju spot on. 

Tacksam för åsikter och ev egna erfarenheter.

Annons:
Davbjo
10/9/18, 10:36 AM
#1

Först och främst så skulle jag inte säga att känslan av att glassplitter kommer flygandes och att en galning med lastbil kraschar in på samma plats är "spot on". Med den breda tolkningen av det berättade så hade nog ganska mycket passat in på den beskrivningen.

Tro är selektivt, det är det hos alla som tror, ingen tror på allt. Att du är skeptiker gentemot det du inte tror på är således givet, det är alla, men när du tror på det övernaturliga och etiketterar det som "intuition" så är du ingen skeptiker.

Problemet här är att det du berättar färgas av din tro, precis som inom all tro. Din väninnas redogörelse kommer justeras efter detta när du återger den, likväl förändras hennes minnesbild av den samma.

Den rimliga förklaringen är att det hela är en kombination av tro, falska minnen och skev tolkning. Mycket tack vare det faktum att vi med fog kan påstå att inget övernaturligt existerar.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[QASIK]
10/9/18, 7:51 PM
#2

Jag har en form av tro, den kallar jag för samvete, civilkurage och intuition i brist på annat. Dock är jag mycket skeptisk mot dem som påstår sig ha mediala förmågor, men möjligen färgas jag som du säger, men känsla av glas och impulsen att varna var det enda jag egentligen brydde mig om att minnas i princip. Så jag har snarare skalat av än lagt till, vilket man gör vid falska minnen.

Så faktum kvarstår att hon berättade detta för mig innan någonting ännu hade hänt så jag är inte intresserad av ytterligare minnen från henne.

Min undran är enbart om vår intuition kan få oss till sådant som hon upplevde? För jag kommer inte på att kalla det för annat och varken hon eller jag tror att hon är något medium.

Davbjo
10/10/18, 8:26 AM
#3

#2:

Jag har en form av tro, den kallar jag för samvete, civilkurage och intuition i brist på annat.

Det uppstår problem när du kallar din tro för sådant som inte kräver/är tro. Samvete, civilkurage och intuition kallar vi reella koncept.

Så jag har snarare skalat av än lagt till, vilket man gör vid falska minnen.

Att ta detta som ett kvitto på att minnet är korrekt är inte riktigt rätt väg att gå.

Min undran är enbart om vår intuition kan få oss till sådant som hon upplevde?

Mig veterligen finns det inget som tyder på det, nej. Påståenden som det du framför har testats, och aldrig producerat någon evidens för dylika fenomen. Det finns dock så klart gott om anekdoter, men ingen mängd anekdoter utgör evidens.

Om man exempelvis transkriberar en medial sittning så visar det sig snabbt att troende deltagare minns händelseförlopp och vad som sagts på ett sätt som gagnar den egna tron, men som inte stämmer överens med verkligheten. Jag har själv varit med när en släkting redogjorde för en medial sittning, för att sedan lyssna igenom inspelningen av sittningen och tillsammans konstatera att minnet bedrar.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

JonasDuregard
10/10/18, 12:59 PM
#4

#2 En mycket enklare förklaring är att det är ett sammanträffande. Hade sådana här tillfälligheter hänt hela tiden hade det varit underligt, att det händer då och då är väntat.

[QASIK]
10/10/18, 2:57 PM
#5

Tack Jonas, ett enkelt och vänligt svar.

Upp till toppen
Annons: