Annons:
Etikettandlighet
Läst 1630 ggr
white lady
2015-08-03 12:41

Kyrkan

Drakar och demoner, änglar och serafer! Vad brukar du titta på när du går in i en kyrka?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Annons:
72mm
2015-08-03 12:46
#1

Takhöjden och ljusinsläpp. Det är nästan som om arkitekturen försöker kompensera för låg tankehöjd och obefintlig vetenskaplig upplysning :)

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Davbjo
2015-08-03 15:04
#2

Jag brukar mest förfäras av den ofta överdrivet storslagna arkitekturen. De allra flesta av de kyrkor vi har idag är äldre, och från en tid när resurserna i Sverige var enormt begränsade. Ändå lades de få resurser man hade på att resa dessa monument, istället för att konstruera vettiga bostäder, infrastruktur och annat som är viktigt för faktiskt samhällsbyggande. Men kyrkan har alltid satt sig först, och så kommer det nog också alltid att vara.

#1: Det intressanta med takhöjden är att det hjälper till att förstärka de infraljud som uppstår i orgeln, det är dessa som också sedan hos många ger upphov till en religiös upplevelse. Man blir alltså manipulerad på flera olika sätt i kyrkan. :)

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Magi-cat
2015-08-03 15:37
#3

Makten har alltid haft förkärlek för pampiga men monstruösa byggnader. Stensättningar, kyrkor etc. Nowadays är man lite mer förfinad och bygger arenor till höger och vänster, trafikkaruseller och för all del, andra skrytbyggen också…

Ändå beundrar jag hantverksskickligheten hos de som byggde templen…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2015-08-03 16:01
#4

Jag är jättefascinerad av gamla kyrkor och besöker gärna dessa när jag är i Sverige eller utomlands.

De berättar en del om historien och om människorna som satt här både frivilligt och med skam och tvång förr i tiden.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

white lady
2015-08-05 12:26
#5

Vi var och lyssna på denna fantastiska kvinna i kyrkan, vilken  akustik det var.

http://www.hemmetsjournal.se/Manniskor/reportage/Jag-visste-inget-om-Sverige---men-fann-min-lycka-direkt-/

https://www.youtube.com/watch?v=or3ODQ90mN0

# 4  Visst är det kul med kyrkbyggnader och alla målningar. Öland är fullproppad med kyrkor.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Upp till toppen
Annons: