Annons:
Etikettskepticism
Läst 2295 ggr
Maikailoa
6/29/15, 6:25 PM

Hur det känns att vara humanist?

Hypotes: Det är ingen annan skillnad mellan satanism och humanism än den att satanisterna är mera ärliga.

Andrew Copson on being a humanist

=======================================

Annons:
JonasDuregard
6/29/15, 6:45 PM
#1

Du vill inte utveckla din 'hypotes' lite mer?

(Sekulär) Humanism är  en ideologi som betonar humanistiska värderingar (medmänsklighet, respekt för mänskliga rättigheter) och ett rationellt förhållningssätt när man studerar omvärlden. 

Satanism är svårare att definiera exakt men brukar åsyfta ockulta grupper som tillber eller på annat sätt vördar den bibliska satansfiguren. 

.

Personligen ser jag mer skillnader än likheter. Det är till och med svårt att hitta några nämnvärda likheter alls 🤔.

Davbjo
6/30/15, 3:17 PM
#2

Det var inte mycket till hypotes.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[Ängla viking]
7/2/15, 6:53 PM
#3

Nu måste jag rätta lite, en satanist tror inte på en biblisk figur, de är ateister fast de tror på sig själv som en Gud. Och de mediterar och gör en del rituellt bruk i symbolisk mening. De tillber alltså inte någon mer en sig själv. Och satanister är ärligare då deras moto är, behandla andra som du själv vill bli behandlad. Och man ska respektera andras regler och gränser försatt de sedan förväntar sig att vi ska göra detsamma när vi är hos dom. De är inte elakare eller aggressivare n andra människor, men om. Vi bryter deras regler eller är orespektfulla kan de säkert reagera lite starkare en andra människor. Men en luciferian eller djävulsdyrkare tillber en biblisk figur.

Klass
7/2/15, 7:55 PM
#4

#3

Om satanister inte tror på någon biblisk figur och inte vill förknippas med bibeln, varför använder de sig  då av bibliska uttryck (satan, Gud, behandla andra som du själv vill bli behandlad)? Kan de inte hitta på egna?

[OT] För övrigt så tycker jag att det där "behandla andra som du själv vill bli behandlad" är ett rätt kasst rättesnöre. Bara för att du vill bli behandlad på ett visst sätt så kan man väl inte förutsätta att andra vill bli behandlade på det sättet. [/OT]

[Ängla viking]
7/2/15, 8:13 PM
#5

Jag är inte satanist längre så jag kan inte tala för dom längre, och när jag var det för ca 10år sedan så såg världen lite annorlunda ut en vad den gör nu. Så det kan ju hända att deras trossats har ändrats. Men de flesta satanister är ateister som inte tror på någon andlighet alls, men som kanske är arga över religionens påhopp på de som inte är religiösa och därför så är satanist ett begrep som gillas att användas, men då jag inte är en nu och jag känner att jag inte kan förklara deras tro på det sätt som behövs så kan jag inte säga så mycket mer. Då får du prata med en äkta satanist.

JonasDuregard
7/2/15, 8:22 PM
#6

#3 "Nu måste jag rätta lite, en satanist tror inte på en biblisk figur, de är ateister fast de tror på sig själv som en Gud. Och de mediterar och gör en del rituellt bruk i symbolisk mening."

Du pratar om en specifik gren av satanism som om det vore hela begreppet. Som jag skrev så är det inte helt enkelt att ge en definition som innefattar alla satanisters egna uppfattningar om vad begreppet innebär. 

"Och satanister är ärligare då deras moto är, behandla andra som du själv vill bli behandlad."

Ofta kallat "den gyllene regeln". Knappast originellt, och den står uttryckligen i bibeln så det är minst lika mycket en kristen princip i så fall.

Annons:
[Ängla viking]
7/2/15, 8:31 PM
#7

http://www.churchofsatan.com Jag har inget intresse för dena delen av livet längre, men här kan du få en klarare bild av sataniskes grund, sedan finns det ju som du säger en massa olika typer av satanister. På min tid så fanns det fortfarande en svensk satanistisk kyrka, en satanistisk månads tidning och en satanistisk webshop 😋😉 men jag var väl igentligen en grävare typ av satanist då jag medvetet bad till Lucifer, men det är inte vad de flesta satanister gör. Och de tyckte aldrig att jag skulle kala mig satanist utan Luciferian, men jag tyckte inte att jag var ensådan då jag inte höll på med magi.

JonasDuregard
7/2/15, 8:43 PM
#8

#7 "Jag har inget intresse för dena delen av livet längre, men här kan du få en klarare bild av sataniskes grund"

Church of satan är knappast satanismens grund. Den grundades på 60-talet och utgår helt från Anton Laveys personliga övertygelse. 

Den typ av satanism du talar om brukar därför kallas för LaVey-satanism. Personligen tycker jag det är ganska uppenbart att LaVey bara valde att kalla sin filosofi för satanism för att få uppmärksamhet, det har ingen koppling till ordets egentliga innebörd.

[Ängla viking]
7/2/15, 8:50 PM
#9

Ja det kan stäms, jag argumenterar inte med dig. Så känner inte att du behöver svara så argt. Är du satanist själv och du därför känner att du måste försvara? Jag har ju också tydligt sagt att jag inte kan så mycket om deta längre. Så jag kan inte argumentera med dig i deta.

JonasDuregard
7/2/15, 9:06 PM
#10

#9 Jag är inte arg 🙂. Och inte satanist.

Ramiraz
7/21/15, 2:31 AM
#11

Vilken okunskap..

JonasDuregard
7/21/15, 8:35 AM
#12

#11 Vem/vad?

Upp till toppen
Annons: