Annons:
Etikettkonspirationsteorier
Läst 1254 ggr
Maikailoa
2015-06-24 19:50

Mind Trick

Fungerar tvivlarnas hjärnor på samma sätt som på vanligt folk?

Testa er här: (man behöver inte publicera resultatet)

Annons:
Davbjo
2015-06-24 21:03
#1

Det florerar en massa påståenden och tester som dessa på nätet, naturligtvis helt utan referenser. Jag litar krasst sett inte på några påståenden som videos som dessa kommer med, vad grundas det exempelvis på att 98% skulle svara så som videon hävdar? Ska man gå på videons kommentarer är det inte i närheten av 98%, exempelvis.

Att det faktum att man svarat något annat än vad videon "vill" skulle innebära att man löper större risk att vara sociopat köper jag absolut inte heller.

Våra hjärnor är nog kopplade på ungefär samma sätt, med den ofta relevanta skillnaden att skeptiker (inte "tvivlare") är mer kräsna när det handlar om att acceptera given information, samt att skeptiker över lag är betydligt mer villiga att revidera sin hållning till sagd information när tveksamheter runt den uppstår.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Maikailoa
2015-06-25 10:45
#2

Jag blev i vart fall överraskad av resultatet, men jag begriper inte hur det fungerar.

Davbjo
2015-06-25 12:27
#3

#1: En ganska enkel förklaring är att siffran sju är tillfredsställande för oss. Speciellt i detta sammanhang, då vi tycks föredra ojämna tal och även inte gillar att ge uppenbara svar.

När spannet är 5-12 så är fem ett uppenbart svar, och sju är nästa ojämna tal. När man lägger upp mat på lyxkrogar är tumregeln ofta att allt ska läggas upp i ojämna tal, det läggs då upp exempelvis tre eller fem pilgrimsmusslor, inte fyra eller sex.

Det finns säkerligen psykologiska förklaringsmodeller för detta, men vad man kan konstatera är att det nog inte har så mycket med ovanstående "mind trick" att göra.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

MissClue
2015-06-25 19:15
#4

#0 Jag tänker att 7 lätt blir ett givet svar eftersom 12-5 är 7. Men jag tänkte på 6, tror mer på att jag behöver ut o ragga än att jag är sociopat  😉

I love not man the less, but Nature more…

[Ängla viking]
2015-07-02 18:58
#5

Haha jag tänkte 10 på frågan, men jag kan inte tänka mig att jag skulle vara en av enbart 2% som tänkte en annan siffra en den som sades.

Upp till toppen
Annons: