Annons:
Etikettalternativmedicin
Läst 6059 ggr
JoHo
2015-06-09 10:58

Trollerisilver förbjuds av Läkemedlesverket

Ion silver förbjuds av Läkemedelsverket att sälja kolloidalt silver med påståenden att det botar/lindrar sjukdomar. 

Läkemedelsverket har beslutat att Ion Silver AB måste upphöra att försälja och marknadsföra produkten Ionosil Kolloidalt Silver med påståenden om att produkten förebygger och behandlar diverse sjukdomar. Beslutet gäller omedelbart och är förenat med vite. 

Läkemedelsverket har fattat beslut i ett tillsynsärende mot Ion Silver AB. Ärendet inleddes sedan verket uppmärksammat bolagets påståenden om kolloidalt silver och produkten Ionosil. Påståendena framställde Ionosil och kolloidalt silver i allmänhet som effektivt mot sjukdomar som cancer, malaria, reumatism, bältros, KOL, TWAR, borrelia, multipel skleros, ebola, psoriasis, kräksjuka, reumatisk värk med mera. Verket skriver i beslutet, som skickats till Ion Silver AB, att Ionosil, med sådana påståenden, är att betrakta som ett läkemedel.

 http://t.co/WfAahUnP54

Låt oss räkna sekunder innan NewsVoice m fl skyller detta  kloka beslut på VoF, Big Pharma , skeptiker och "etablissemanget".

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[Ängla viking]
2015-07-02 19:12
#2

Jag har tagit produkten i 6år och jag har aldrig varit friskare, och blå är jag inte häller

Klass
2015-07-02 19:35
#3

#2

Hur vet du att du inte hade varit precis lika frisk utan att ha betalat och förtärt denna vattenreningsprodukt i 6 år?

white lady
2015-10-09 22:24
Denna kommentar har tagits bort.
white lady
2015-10-10 18:20
#6

#5 Men skönt för ägarn till Ion-silver. Och Silverfolket 😎

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Annons:
Klass
2015-10-10 19:06
#7

Ja, Big Silver lär det inte gå någon nöd på, men jag tycker att det är synd att det ska vara tillåtet med bedrägeriverksamhet - synd för mänskligheten.

white lady
2015-10-11 08:55
#8

Tur för mänskligheten att det finns frivilliga val skulle jag vilja säga.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Davbjo
2015-10-11 09:26
#9

#8: När man ljuger om effekter osv så är det inte informerade val det handlar om, det är just själva kärnan i all bedrägeriverksamhet.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

white lady
2015-10-11 12:30
#10

# 9 Helt omöjligt att tjäna dom pengarna på något som inte skulle göra nytta.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Davbjo
2015-10-12 05:58
#17

#10:

Helt omöjligt att tjäna dom pengarna på något som inte skulle göra nytta.

Så allt som drar in tillräckligt mycket pengar är per automatik korrekt, eller vad är det du menar?

Att "göra nytta" är ett extremt diffust begrepp, det kan betyda vad som helst egentligen. KS gör enorm nytta, den råkar bara ligga främst hos dem som säljer KS. Sedan gör naturligtvis placeboeffekten nytta, men det kan man knappast kreditera KS för. Så förklara dig gärna.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
white lady
2015-10-12 09:10
#20

#17 Var fick du det ifrån att jag påstår det:  

"Så allt som drar in tillräckligt mycket pengar är per automatik korrekt, eller vad är det du menar?"

Det är väl KS  vi pratar om, och ja KS gör nytta.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
JonasDuregard
2015-10-13 23:10
#33

#6 Skönt för alla som sysslar med någon form av bedrägeri eller andra skumraskaffärer. Kryphål i lagen är behändiga då.

JonasDuregard
2015-10-13 23:17
#34

Rensade lite i tråden.

Annons:
white lady
2015-10-13 23:18
#35

# 33 Tycker du. Intressant.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

JonasDuregard
2015-10-13 23:19
#36

#20 Du skrev ju "Helt omöjligt att tjäna dom pengarna på något som inte skulle göra nytta". Vad menade du med det?

För det låter precis som du menar att man inte kan tjäna stora pengar på saker som inte gör nytta. Men det är ett helt verklighetsfrånvänt påstående.

Klass
2015-10-13 23:35
#37

#8 Vad har frivilliga val att göra med detta?
Folk kan hälla i sig kolloidalt silver hur mycket som helst, utan att bidra till Anders Sultans bedrägeriverksamhet.

white lady
2015-10-13 23:38
#38

# 36 OK. du tycker det Jonas, men visst kan man tjäna stora pengar ändå. Läkemedelsindustrin gör ju det.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Denna kommentar har tagits bort.
JonasDuregard
2015-10-14 07:34
#40

#38 "OK. du tycker det Jonas, men visst kan man tjäna stora pengar ändå. […]"

Så vad menade du med det du skrev?

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
JonasDuregard
2015-10-14 08:43
#42

Tog bort ett inlägg som var utanför ämnet.

white lady
2015-10-14 09:11
#43

# 37 Vad är skillnaden KS eller penicillin. Det är ju ett fritt val att kunna välja.

#39 Om du varit mer insatt så borde du vetat att KS är inte framtaget av EN privatperson.

#42 Precis det jag skrev, folk blir medecinförgiftade av s.k legemiterad medecin.Då är det skönt att man kan välja bort det.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

JonasDuregard
2015-10-14 10:51
#44

#43 "Precis det jag skrev, folk blir medecinförgiftade av s.k legemiterad medecin.Då är det skönt att man kan välja bort det. "

Men det var ju inte alls det du skrev. Det du skrev var "Helt omöjligt att tjäna dom pengarna på något som inte skulle göra nytta".

Svara nu på vad du menade med den meningen - om du inte menar det uppenbara (svara inte på vad du menar med något du skrivit efteråt eller något helt annat). 

"Vad är skillnaden KS eller penicillin. Det är ju ett fritt val att kunna välja."

Nej det är det inte, penicillinpreparat är receptbelagda och får inte säljas av vem som helst hur som helst. Det är inte heller tillåtet för någon att sälja penicillin som en mirakelmedicin som botar cancer eller vad sjutton som helst. Grundregeln är att man inte får ljuga om det man säljer, låter inte det ganska bra?

Sedan måste jag fråga, förespråkar du någon slags anarkokapitalism? Ju fler valmöjligheter desto bättre? Man ska få ljuga så mycket man vill när man säljer saker och sen är det upp till konsumenterna att genomskåda de lögner de kan?

Det verkar oerhört cyniskt att tillåta bedrägerier mot sjuka människor bara för att skydda konsumenters valfrihet. Är det så viktigt att kunna välja att bli lurad? 🤔

För det här handlar inte om ifall man ska få välja att äta silver, utan om ifall man ska få ljuga i reklam när man säljer silver. 

"Om du varit mer insatt så borde du vetat att KS är inte framtaget av EN privatperson."

Och du hade kanske kunnat märka att ru4real faktiskt skrev "privatpersoner", med pluraländelse. Om du nödvändigtvis ska märka ord kan du väl i alla fall läsa dem först i alla fall?

white lady
2015-10-14 17:40
#45

#44 Jag menar fortfarande att det är skönt att inte bli påtvingad penicillin av läkemedelsverket när det finns alternativ. Av personliga skäl och erfarenhet så är det ända svaret du får.Därav mitt svar: 

Vi tycker olika, så enkelt är det. "Precis det jag skrev, folk blir medecinförgiftade av s.k legemiterad medecin.Då är det skönt att man kan välja bort det. "

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Denna kommentar har tagits bort.
JonasDuregard
2015-10-14 18:02
#47

#45 Jag tolkar din underliga vägran att berätta vad du menade som ett erkännande om att du hade fel.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Klass
2015-10-14 18:19
#49

#45

> "Jag menar fortfarande att det är skönt att inte bli påtvingad penicillin av läkemedelsverket när det finns alternativ.  […]"

Är du helt säker på att Kolloidalt silver fungerar på samma sätt mot bakterier som penicillin? Om så, hur vet du det?

Varför tror du att någon skulle bli påtvingad att ta penicillin? Och av Läkemedelsverket (på vilket sätt skulle Läkemedelsverket kunna tvinga någon till detta)?

Maria
2015-10-14 18:25
#50

#45 Jag har en gång drabbats av akut bakteriell meningit och blev frisk tack vara antibiotika. Ett sådant tillstånd är ganska allvarligt, dödligt och det är bråttom.

Hade du då valt att självbehandla med KS?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

white lady
2015-10-14 19:05
#51

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

ru4real
2015-10-14 19:09
#52

Tydligen försvann min fråga där… ? Admin kanske rensade alldeles för hårt?

Klass
2015-10-14 19:38
#53

#51

Oj. Seriöst? Tycker du verkligen att den tråden är till din fördel?

Jag lägger ner …

Maria
2015-10-14 19:42
#54

#51 Den tråden gav inte svar på min fråga i #50

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

white lady
2015-10-14 19:55
#55

#53 Vem har påstått att de skulle vara till min fördel.

#54 Jo då,om du läser #67 ska hjälpa dig här.

http://skepticism.ifokus.se/discussions/5576aa7fce12c45365002122-trollerisilver-forbjuds-av-lakemedlesverket?discussions-2#67

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Annons:
Maria
2015-10-14 20:07
#56

#55 Nu är det ju så att om man inte "tål penicillin" så finns det ju ett flertal varianter att välja bland och det finns även bredspektrapreparat. Jag antar att just din reaktion är dokumenterad.

Blir man inte behandlad av antibiotika vid akut meningit så dör man och det är väldigt akut. Trots behandling så är dödligheten ändå några procent.

Du hade alltså valt 100% död?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Klass
2015-10-14 20:11
#57

Nu hann Maria före mig, men jag lägger ändå ut min kommentar på #55:

Ditt svar på frågan i #50 är att du inte tål penicillin, så därför skulle du alla dagar i veckan välja KS framför antibiotika om du drabbades av bakteriell meningit - är det rätt tolkat?

white lady
2015-10-14 21:16
#58

Eftersom jag varit i Afrika är vaccination mot meningokockbakterier gjord.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Klass
2015-10-14 21:34
#59

#58

Okej …

Så ditt svar på frågan i #50 är alltså … vadå?

Maria
2015-10-14 21:57
#60

#58 Det var ju egentligen inget direkt svar…

Låt säga att du åker på en svår sepsis då?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

white lady
2015-10-14 22:15
#61

#59  #60 Att jag är inte speciellt orolig.Mitt immunförsvar gentemot infektioner är starkt. Och vaccin har jag mot blodförgiftning.

Hur mår ni själva?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

JonasDuregard
2015-10-14 22:23
#62

#61 Håll dig till ämnet, och om du inte vill svara på en fråga så låt bara bli eller säg att du inte vill. Att hålla på att svara med korta oväsentligheter leder till upprepningar som gör tråden svårläst.

Annons:
Klass
2015-10-14 22:41
#63

#61

> " Att jag är inte speciellt orolig.Mitt immunförsvar gentemot infektioner är starkt. Och vaccin har jag mot blodförgiftning."

Var kommer KS in?

Du har ett så starkt immunförsvar så att du inte kan dra på dig infektioner, är det vad du påstår?

white lady
2015-10-14 23:05
#64

#62 Menar du mig Jonas, jag svarar så gott jag kan på OT-frågorna.

#63 Japp. på grund av KS. bland annat.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Maria
2015-10-15 08:57
#65

#64 Varför har du då vaccinerat dig mot meningit och blodförgiftning när du inte kan dra på dig infektioner?

Det är ju motsägelsefullt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

white lady
2015-10-15 10:33
#66

#65 Med en stor risk att hamna utanför ämnet nu.Man får inte åka som hjälparbetare utan de vaccinerna.För du menar nuet eller?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Maria
2015-10-15 10:41
#67

#66 Om vi skiter i att du är vaccinerad av olika orsaker så är frågan: 

Om du skulle drabbas av ex. meningit eller sepsis (och inte var vaccinerad givetvis) skulle du då avstått den enda behandling som kan rädda ditt liv till förmån för KS?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

white lady
2015-10-15 11:02
#68

#67 JA, om du syftar på preparat som jag ändå skulle få negativ reaktion av.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Maria
2015-10-15 11:05
#69

#68 Du svarar så kryptiskt.

Du menar alltså att du väljer att dö framför att eventuellt få en biverkning?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
JonasDuregard
2015-10-15 11:08
#70

#68 "om du syftar på preparat som jag ändå skulle få negativ reaktion av"

Suck. Det gör Maria uppenbarligen inte 🥵. 

Frågan var uppenbarligen så här: Om du befinner dig i en situation där du på ena sidan har en läkare som säger att du behöver ta en medicin (som du inte är överkänslig mot) för att överleva och å andra sidan Anders Sultans silver - skulle du chansa på silvret då.

Men det är uppenbart att den här diskussionen inte kommer längre.

Denna kommentar har tagits bort.
white lady
2015-10-15 17:55
#72

#69  Men Maria då, vet du överhuvudtaget vad KS har för potentialer?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Maria
2015-10-15 18:12
#73

#72 Det är fortfarande inte svaret på min fråga. En sista gång:

Ligger du på IVA med akut meningit eller sepsis som exempel (glöm att att du är vaccinerad) kommer du då avsäga dig behandling med intravenös antibiotika till förmån för KS?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

white lady
2015-10-15 18:36
#74

#73 Då hade jag valt intravenöst KS.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Maria
2015-10-15 19:45
#75

#74 Du har fortfarande väldigt svårt att svara på en enkel fråga.

Du hade valt att dö med andra ord.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

white lady
2015-10-15 19:57
#76

#75 Nej varför skulle jag dö?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Annons:
Maria
2015-10-15 20:00
#77

#76 För att man i regel dör av obehandlad sepsis eller meningit

Det verkar totalt meninglöst att diskutera detta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Klass
2015-10-17 19:06
#81

Förutom att det är meningslöst att diskutera så är det, framför allt, väldigt oroväckande.
Jag hoppas verkligen att white lady tramsar med oss - om inte, så hoppas jag verkligen att hon inte drabbas av någon sådan sjukdom!

white lady
2015-10-17 19:58
#82

#77 till #81 OJ vad hände där då.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Klass
2015-10-17 23:02
#83

#82

Oroar du dig mer över ett par saknade kommentarer än över din egen överlevnad?

Annons:
white lady
2015-10-17 23:50
#84

#83 Vad får dig att tro det Klass 😂

Ett litet pressmedelande kanske om någon vill förkovra sig.

Ion Silver AB skickade igår ut ett pressmeddelande till massmedia i Sverige.

PRESSMEDDELANDE, 2015-10-15

Kammaråklagaren har lagt ner förundersökningen emot Ion Silver AB eftersom inget brott har begåtts

Helsingborgs Dagblad och Sydsvenska Dagbladet har jobbat stenhårt på att försöka få människor att tro att det skulle kunna vara brottsligt för privatpersoner att diskutera hälsa och olika medels hälsoeffekter i slutna Facebookgrupper. Tidningarnas artiklar under hösten 2014 och framåt i tiden har till och med skrämt diverse privatpersoner till tystnad.

Den 18 december 2014 beslutade Läkemedelsverkets chefsjurist Joakim Brandberg att polisanmäla Ion Silver AB. Till grund för sin polisanmälan framlades en tidningsartikel från 2003 (9 år innan Ion Silver AB bildades). Joakim Brandberg lämnade ingen information om att artikeln var så pass gammal och därmed har han använt sig av en form av bevisförvanskning. Underlag som är äldre än två år kan inte användas som underlag för en sådan polisanmälan. Dessutom gäller tryckfrihetsförordningen för en sådan tidningsartikel.

Nu har kammaråklagare Stefan Waern konstaterat att det inte är brottsligt att föra information, egna erfarenheter och andras erfarenheter vidare i till exempel Facebookgrupper, oavsett vad det handlar om. Kammaråklagare Stefan Waern har lagt ner förundersökningen gentemot Ion Silver AB i Löddeköpinge och dess bolagsmän Anders Sultan och Michael Zazzio, samtidigt som åklagaren konstaterar att det inte finns någon anledning att anta att något brott har begåtts. Läkemedelsverket har underlåtit att meddela Ion Silver AB att åklagaren har lagt ner förundersökningen. Läkemedelsverket har en skyldighet att informera Ion Silver AB om detta, i synnerhet eftersom det för närvarande även föreligger ett överklagande av Läkemedelsverkets beslut.

Läs hela den fantastiskt spännande historien på:

http://www.ion-silver.com/docs/Lakemedelsverket.pdf"

En del andra tidningar har tagit upp och belyst de uppenbart olagliga och oetiska handlingar som Läkemedelsverket och Helsingborgs Dagblad/Sydsvenska Dagbladet har tagit till för att försöka påstå att Ion Silver AB säljer en "bluffprodukt". Enbart i USA finns det uppskattningsvis 10 miljoner användare (3% av befolkningen) av kolloidalt silver och det finns på den amerikanska kontinenten över 100 tillverkare av medlet. Dessutom är det så att kolloidalt silver även i Sverige har varit inregistrerat som ett medicinskt preparat ända fram till slutet av 1940-talet.

I Sverige fanns det fram till 1947 ett 20-tal silverbaserade mediciner. En hel del av dem var silverkolloider för interna besvär som gavs som injektionslösning. Idag är det bara silvernitrat som finns kvar på det farmaceutiska området.

Gå in på http://www.fass.se/LIF/result?query=silver&userType=2 och klicka på "avregistrerade läkemedel" för att verifiera detta.

Brott mot yttrandefriheten
Läkemedelsverket har igenom sin polisanmälan av Ion Silver AB brutit emot den Europeiska konventionen angående skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna (ECHR), antagen i svensk lag år 1994 (lag 1994:1219, giltig från och med 1995-01-01). Enligt denna lag har var och en har rätt till respekt för sitt privat- och familjeliv, sitt hem och sin korrespondens. Offentlig myndighet får inte inskränka åtnjutande av denna rättighet.

Var och en har även rätt till yttrandefrihet. Denna rätt innefattar åsiktsfrihet samt frihet att ta emot och sprida uppgifter och tankar utan offentlig myndighets inblandning och oberoende av territoriella gränser. Enligt FN-konventionerna har alla dessutom rätt att ta del av vetenskapens framsteg och dess förmåner, vilket innefattar att få ta del av information om vetenskapliga rön. Enligt ECHR och FN-konventionerna gäller även ett förbud mot diskriminering.

Åtnjutandet av de fri- och rättigheter som anges i konventionen skall säkerställas utan diskriminering på någon grund såsom kön, ras, hudfärg, språk, religion, politisk eller annan åsikt, nationellt eller socialt ursprung, tillhörighet till nationell minoritet, förmögenhet, börd eller ställning i övrigt. Att äga aktier i ett bolag eller inneha ett uppdrag i ett bolags styrelse är således ingen grund för att myndigheter skall kunna diskriminera någon individ genom att inskränka yttrandefriheten eller statens respekt för privatlivet.

Privata yttranden om kolloidalt silver kan således inte obstrueras av staten utan att diskriminering och ett brott mot svensk lag och Europakonventionen samt FN-konventionerna föreligger. Läkemedelsverket kan således inte komma att få rätt i det i Förvaltningsdomstolen i Uppsala pågående målet 3488-15, i vilket överklagandet av Läkemedelsverkets beslut för närvarande handläggs. Domen i målet måste, om domstolen skall följa svensk lag, ECHR med flera konventioner samt vara följsam med åklagarens beslut, innebära att Läkemedelsvekets beslut 2015-06-04 i dnr 6.10.1-2014-092000, måste inhiberas och undanröjas.

Tingsrättsförhandlingar
Rättegångar mot de båda tidningarna väntar nu. De har grovt förtalat Anders Sultan som har stämt dem på 500.000 kr vardera. Tingsrätten har utifrån det bevismaterial som Anders Sultan har samlat ihop, bestämt sig för att ta upp målen. Tingsrätterna tar även upp de upphovsrättsbrott som tidningarna har gjort sig skyldiga till när de utan tillstånd har mångfaldigt en porträttbild av Anders Sultan. Bilden har tagits av Anders Sultan själv. Tidningarna har utan tillåtelse använt sig av bilden i sina artiklar. Därmed har tidningarna enligt gällande vägledande domar (prejudikat) begått brott mot upphovsrättslagen.

Huvudförhandling mot Helsingborgs Dagblad äger rum 25-27 januari 2016 i Helsingborgs tingsrätt. Rättegången mot Sydsvenska Dagbladet förs i Malmö tingsrätt men där är datum för huvudförhandlingen ännu ej fastställt.

Exempel på massmedia som har belyst händelsen:

Newsvoice

En seger för egenvård med kolloidalt silver – Åklagare lägger ner förundersökningen mot Ion Silver AB.

Kammaråklagaren lägger ner förundersökningen mot Ion Silver AB eftersom inget brott har begåtts. Det är inte brottsligt för privatpersoner att diskutera egenvård med kolloidalt silver i en sluten Facebook-grupp. Läkemedelsverkets chefsjurist Joakim Brandberg, som polisanmälde företagets ägare, förlorade därmed i sak.

http://newsvoice.se/…/en-seger-for-egenvard-med-kolloidal…/…

Kurera

Förundersökningen mot företaget Ion Silver har lagts ner

Man begår inget brott när man diskuterar hälsa och utbyter medicinska erfarenheter i slutna facebookgrupper.

Södra Skånes åklagarkammare med kammaråklagare Stefan Waern i spetsen har lagt ner sin förundersökning mot Ion Silver AB.

Därmed får Läkemedelsverket, som anmälde företaget, anse sig besegrade.

http://kurera.se/forundersokningen-mot-ion-silver-laggs-ne…/

NHF: Läkemedelsverkets polisanmälan mot Ion Silver AB är nedlagd – inget brott har begåtts!

Helsingborgs Dagblad och Sydsvenska Dagbladet har jobbat stenhårt på att försöka få människor att tro att det skulle kunna vara brottsligt för privatpersoner att diskutera hälsa och olika medels hälsoeffekter i slutna Facebookgrupper. Tidningarnas artiklar under hösten 2014 och framåt i tiden har till och med skrämt diverse privatpersoner till tystnad.

Nu har kammaråklagare Stefan Waern konstaterat att det inte är brottsligt att föra information, egna erfarenheter och andras erfarenheter vidare i till exempel Facebookgrupper, oavsett vad det handlar om. Kammaråklagare Stefan Waern har lagt ner förundersökningen gentemot Ion Silver AB i Löddeköpinge samtidigt som han konstaterar att inget brott har begåtts.

http://www.thenhf.se/lakemedelsverkets-polisanmalan-mot-io…/

Canal Second Opinion

Det har varit braskande rubriker mot kolloidalt silver i media det senaste året. ”Bluffmedel stoppas av Läkemedelsverket”, ”Bluffen – så agerar myndigheterna”, ”Dödshot mot silvergranskare” och ”Bluffen med silver utreds av åklagare” , har man kunnat läsa i flera stora medier. Drevet pågår, samtidigt som gruppen ”Kolloidalt Silver 2.0 på facebook bara växer. Nu är gruppen snart uppe i 30 000 medlemmar bestående av användare och nyfikna som i diskussioner delar hälsoerfarenheter av kolloidalt silver med varandra.

Det senaste som skapade rubriker var en polisanmälan från Läkemedelsverkets chefsjurist Joakim Brandberg, som polisanmälde en tillverkare av kolloidalt silver. Man ville utreda om brott hade begåtts eftersom tillverkaren delat hälsoinformation på sociala medier. Denna polisanmälan drev på Läkemedelsverket att utfärda ett viteshot på 800 000 kr mot tillverkaren, som baserades på att man marknadsfört och sålt en vattenreningsprodukt med hälsopåståenden. Nu är det klarlagt att så inte är fallet, inget brott har begåtts, men det håller man tyst om.

”Nämnda förundersökning resulterade i att förundersökningen lades ner av åklagaren Stefan Waern redan den 6 juli 2015. Åklagaren insåg att det inte fanns någon grund att kunna väcka åtal på – inget brott har ju begåtts. Trots att Läkemedelsverkets chefjurist – Joakim Brandberg, som beslutade att polisanmäla Ion Silver AB, Anders Sultan och Michael Zazzio, fick åklagarens svar redan 6 juli – så underlät Brandberg att meddela Michael Zazzio och Anders Sultan om att förundersökningen om brott mot läkemedelslagen är nedlagd. Det är ett tjänstefelsbrott av en ansvarig tjänsteman när en myndighet underlåter att meddela en part om sådana beslut som angår den som ingår i ett ärende som är aktuellt eller har varit aktuellt på myndigheten.”

Ärendet går nu i stället vidare med att kolloidalt silver-tillverkaren agerar mot Läkemedelsverket. Michael Zazzio, styrelseordförande i Ion Silver AB skriver på NHF Swedens hemsida:

”Chefjuristen har genom sin polisanmälan har begått tillvitelsebrott och/eller tjänstefelsbrott eller både och. De båda brottsrubriceringarna faller under brottsbalken och kan således resultera i ett åtal riktat mot chefjuristen på Läkemedelsverket med flera personer. Straffet på straffskalan är fängelse i upp till sex år om brottet bedöms som grovt.”

http://2op.se/…/lakemedelsverket-morkade-nerlagd-polisanma…/

http://www.thenhf.se/

Läkemedelsverket berättar om viteshotet i en telefonintervju med Canal 2nd Opinion:

https://www.youtube.com/watch?v=tenWAdC_VWA

Nya Dagbladet

I oktober förra året polisanmäldes Ion Silver AB av Läkemedelsverket som ansåg att det skulle vara brottsligt att göra medicinska påståenden utan "vetenskapliga bevis". Den åsikten delar inte kammaråklagaren som nu lägger ner målet.

De Bonnierägda dagstidningarna Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad inledde förra hösten en kampanj mot kolloidalt silver och företaget Ion Silver AB. I flera artiklar påstods det att kolloidalt silver rentav kan vara skadligt för kroppen.

Efter artiklarna valde svenska Läkemedelsverket att försöka få bort försäljningen av kolloidalt silver. Bland annat så är det idag förbjudet att sälja Ionosil Kolloidalt Silver med olika påståenden om läkemedelseffekt.

Läkemedelsverket gick till och med så långt att man under samma period valde att polisanmäla Ion Silver AB för att man sålde Ionosil Kolloidalt Silver som en hälsokur. Läkemedelsverket ville veta om det var brottsligt att göra medicinska påståenden utan vetenskapliga bevis.

Men nu har kammaråklagare Stefan Waern skrivit av brottsmisstankarna mot Ion Silver AB då det inte går att bevisa att något brott begåtts.

http://nyadagbladet.se/…/lakemedelsverkets-atal-mot-kolloi…/

ÖPPET BREV TILL HD; Lars Johansson samt Sydsvenska Dagbladet; Pia Rhenquist om drevet mot Ionosil, kolloidalt silver

Hej alla glada!

Ni förestår en dagstidning som ska nyhetsbevaka, eller hur? Ni har sedan ett år tillbaka skrivit ett antal smutskastningsartiklar om Anders Sultan, Ion Silver AB och Ionosil och kolloidalt silver. Helt utan grund. Ni har ej gett företaget rätt till ett genmäle eller en dementi med lika många tecken som smutskastningskampanjen vilket tillhör de pressetiska reglerna. Ni klippte även bort länken till den långa dementin – allt för att folket inte skulle få läsa företagets ståndpunkter och försvar. Ni ska som nyhetsrapporterande låta båda sidor speglas, på lika villkor. I detta har ni misslyckats katastrofalt.

http://www.thenhf.se/oppet-brev-till-hd-lars-johansson-sam…/

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Davbjo
2015-10-18 08:50
#85

"Kammaråklagaren har lagt ner förundersökningen emot Ion Silver AB eftersom inget brott har begåtts"

Lögn redan första meningen. Börjar bra.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

white lady
2015-10-18 17:11
#86

#85 Lugn o fin nu Davbjo.

"Nämnda förundersökning resulterade i att förundersökningen lades ner av åklagaren Stefan Waern redan den 6 juli 2015. Åklagaren insåg att det inte fanns någon grund att kunna väcka åtal på – inget brott har ju begåtts"

**http://www.ion-silver.com/docs/Lakemedelsverket.pdf
**

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Davbjo
2015-10-18 17:56
#87

#86: Kan du ge en källreferens som pekar på att detta påstående stämmer?

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

white lady
2015-10-18 19:50
#88

#87 Var nu artig Davbjo och kom med din källreferens för ditt påstående i #85.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

JonasDuregard
2015-10-18 21:42
#89

#84 Det där gänget må vara bra på att lura människor att köpa silver, men det här med att skriva pressmeddelanden borde de slipa mer på. 

#88 Det är så klart inte samma sak att en förundersökning har lagts ner som att inget brott begåtts. 

I det här fallet är ju brottet helt uppenbart (att sälja vattenreningsmedel som medicin). Till och med du verkar erkänna att det förekommer. Myndigheterna verkar oförmögna att lagföra de skyldiga, men att man kommer undan med ett brott är ju inte riktigt detsamma som att brottet aldrig begåtts…

Davbjo
2015-10-19 09:16
#90

#88:

Bifogat ser du det utlåtande som Anders Sultan själv länkar till. Det står ingenstans i detta att brott inte har begåtts, det är inte så juridik fungerar. Att påstå att det är vad som sägs är alltså att ljuga.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Annons:
JonasDuregard
2015-10-19 09:28
#91

#90 Tack för att du tagit dig tid att bekräfta att white lady's källa ljuger. 

Här är en länk för att se bilden i större storlek (av någon anledning länkar inte bilden automatiskt?).

Davbjo
2015-10-19 10:43
#92

#91: Tackar för det, såg inte att bilden blev så liten.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

white lady
2015-10-19 13:25
#93

YES, antingen blev det nerlagt pågrund av fikapaus eller rent av………..

"Saken är den att Ion Silver AB har aldrig sålt eller marknadsfört produkten Ionosil, kolloidalt silver som något läkemedel utan företaget har enbart marknadsfört och sålt det som en vattendesinfektionsprodukt med svamp-, virus-, bakterie- och parasitdödande egenskaper. Detta är rent fysiska egenskaper och har ingenting att göra med medicinska påståenden. Detta konstaterade uppenbarligen åklagaren som de facto la ner ärendet en månad efter det att Läkemedelsverket förhastat hade gått ut med sin mycket dåligt grundlagda syn på saken. På Läkemedelsverket fantiseras det uppenbarligen vilt bland personalen – att hålla sig till sanningen och verkligheten förefaller inte vara prioriterat beträffande myndighetens arbete."

Surt för Läkemedelsindustrin att dom förlorar otroliga miljoner när inte antibiotikan behövs.

http://www.lakartidningen.se/Aktuellt/Kultur/recensioner/2015/10/Obekvam-text-om-lakemedelsindustrins-metoder/

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

JonasDuregard
2015-10-19 13:28
#94

#93 "Saken är den att Ion Silver AB har aldrig sålt eller marknadsfört produkten Ionosil, kolloidalt silver som något läkemedel […]"

Du håller med om att det är lögn, eller?

"Surt för Läkemedelsindustrin att dom förlorar otroliga miljoner när inte antibiotikan behövs."

Varför behövs den inte? Medger du nu att det säljs som medicin?

Davbjo
2015-10-19 13:29
#95

#93: Du fortsätter alltså använda en bevisat opålitlig källa, så antingen är du själv oärlig eller så är du ointresserad av hur verkligheten ser ut.

Det du citerar saknar även det helt faktagrund, men du tycks inte bry dig så mycket om det.

Och antibiotika behövs fortfarande.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

white lady
2015-10-19 13:56
#96

#95   "Och antibiotika behövs fortfarande.!"

Kanske det, men inte i lika stor mängd.

Jonas,,,antibiotika är ett läkemedel.(läs länken)

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

JonasDuregard
2015-10-19 15:42
#97

#96 Men är kolloidalt silver ett läkemedel?

Varför svarar du inte på mina frågor? Håller du med om att det är lögn att säga att KS inte säljs som läkemedel?

Annons:
white lady
2015-10-19 16:16
#98

#97  Läs på lite Jonas.Vad fanns innan antibiotikan ?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Maria
2015-10-19 16:21
#99

#98 Det fanns en otrolig mängd människor som dog av idag tillsynes vanliga infektioner.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

AliennaII
2015-10-19 18:57
#100

Jag lekte kund och gick in på nån sida för att se vad KS "säljs som". 

  " Ion-Silver Ionosil Kollodialt Silver är ett desinfektionsmedel som innehåller avjoniserat vatten och silverjoner. Används som vattenrening för att effektivt tar bort bakterier, svampar, virus och encelliga protozoer av typen amöbor och plasmodium." 

 Det säljs alltså som "desinfektionsmedel" - bevisligen.

Klass
2015-10-19 19:19
#101

#100

Intressant, du gick in på "nån sida".
Vilken sida gick du in på?
Vad ställde du för fråga?

Gick du in på Ion Silvers sida? Det var ju de som blev anmälda.

Frågade du om det fanns någon möjlighet att KS kunde hjälpa mot något annat, typ  akut meningit?

AliennaII
2015-10-19 19:42
#102

Japp. Så brukar jag göra när jag skall handla nåt på nätet. (Otroligt men sant.)

På google skrev jag "ION silver", och sen tryckte jag på tangenten. Jag kastade ett öga på det som då dök upp, och såg "köp ION silver" - och klickade dit. Citerade den text som stod där för KS. (Vet inte var det var.) Men jag kan gå till alla sidor i Sverige som säljer KS - och citera alla, om du vill…

Jag har inte pratat med nån, jag bara gjorde vad jag skrev att jag gjorde. Varken mer eller mindre.

Klass
2015-10-19 20:22
#103

#102

Varför skrev du just "ION silver" på Google, egentligen? Det borde väl finnas andra som säljer Kolloidalt Silver än just Ion Silver, eller?

Tycker du inte att det är lite märkligt att produkten säljs på sajter som t.ex. Bodystore och Svensk Hälsokost, om det är ett vattenreningsmedel?!

JonasDuregard
2015-10-19 20:27
#104

#98 "Läs på lite Jonas.Vad fanns innan antibiotikan ?"

Böldpest kanske?

Men vad har det med att du inte svarar på frågan om ifall KS säljs som medicin att göra? 🤔

Annons:
JonasDuregard
2015-10-19 20:30
#105

#100 "Det säljs alltså som "desinfektionsmedel" - bevisligen."

Du menar att det säljs under förevändningen desinfektionsmedel. För ingen kan väl vara så naiv att man tror på det? Åtminstone inte efter att ha kikat i denna tråd eller vilken annan diskussion om KS som helst.

AliennaII
2015-10-20 00:47
#106

#103  Varför skrev du just "ION silver" på Google, egentligen?

Därför att det är trådens ämne.

#105   Du menar att det säljs under förevändningen desinfektionsmedel.

Eftersom det har desinficerande effekt, så ÄR det ett desinfektionsmedel. Tror du inte på att det har en sån effekt? (Hur kan det annars få säljas som vattenreningsprodukt…)

JonasDuregard
2015-10-20 07:20
#107

#106 Du svarade inte riktigt på min fråga. Hur tror du det används i praktiken? 

Det borde vara uppenbart för alla med ögon att det används som medicin och att försäljarna är medvetna om det eller uppmuntrar direkt till det "på sin fritid".

Davbjo
2015-10-20 07:56
#108

#100: Eftersom du uppenbarligen gillar ION Silver så kan jag tipsa om en artikel i HD som konkretiserar problematiken.

Anders Sultan och andra ormoljeförsäljare vet exakt vilken typ av verksamhet de bedriver, och de vet också hur de ska hålla sig under lagens radar. Självklart står det inte på en hemsida att KS botar ditten och datten, det vore direkt olagligt att skriva så, men Sultan sprider ändå direkt medicinska påståenden om KS via exempelvis Facebook.

Sultan har påstått att han agerar som privatperson på Facebook exempelvis, men detta är naturligtvis inte ett juridiskt hållbart påstående.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Klass
2015-10-20 09:06
#109

#106
Men vi vet ju att just Anders Sultan marknadsför sitt silvervatten som ett slags universalmedel mot alla möjliga krämpor och sjukdomar. Finns det ingen annan som säljer det?

white lady
2015-10-20 09:56
#110

#104  För att det inte säljs som Läkemedel, till läkemedels stora förtret.

Gillar du historia Jonas….

Dagens teknik ger större effektivitet 

Dagens extremt finfördelade kolloidala silver är mångfalt mer effektivt än det man hade att tillgå i början av 1900-talet, då det ryms betydligt mer silverjoner i vätskan. Ju fler och ju mindre silverjoner ett kolloidalt silver innehåller, desto mer effektivt är det. Eftersom varje silverjon kan döda en mikroorganism, så förstår man hur effektivt till och med väldigt små mängder kan vara. I början av 1900-talet så malde man silverpartiklarna i mekaniska kvarnar, vilket ledde till onormalt stora - och framförallt varierande storlek på partiklarna. Partiklar som var så tunga att de snabbt förlorade sin laddning och därefter föll till botten i flaskan. Den effektiva hållbarhetstiden kunde ligga på någon vecka. Dagens kolloidala silver har en hållbarhetstid som snarare kan räknas i år. I början av 1900-talet var kolloidalt silver det bästa man hade att ta till när man brottades med en svårbemästrad sjukdom. Priset var också därefter. En behandling med kolloidalt silver kunde på den tiden kosta med dagens pengar mätt, motsvarande ca 4000 kronor! Oftast sprutade man in silvret intravenöst direkt i blodbanan. Många överlevde många svårbehandlade sjukdomar denna väg och var tacksamma för att de fått tillfälle att behandlas med kolloidalt silver.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

AliennaII
2015-10-20 12:53
#111

#107  Nu gäller det ju frågan vad det "säljs som". Hur folk använder det i praktiken, är ju deras ensak, och inget som är reglerat i lag.

Vad försäljarna gör "på sin fritid", är likaså deras ensak. (Vilket inte verkar gillas av er som propagerar för inskränkningar i yttrandefriheten…)

#108   Div. "problematiker" i propagandablaskor är inget jag fäster nån vikt vid.

Håller man sig inom lagens ramar - så gör man sig inte skyldig till nåt lagbrott. Enkelt!

#109   Självfallet måste det väl finnas andra försäljare. Jag är inte insatt, och ids inte söka såna uppgifter. Men för den som är intresserad kan jag rekommendera sökningar i Google.

Annons:
Davbjo
2015-10-20 13:02
#112

#111: OK, så nu blev HD en "propagandablaska" helt plötsligt, eller så blev det helt enkelt för obekvämt.

Det kvarstår dock att Läkemedelsverket har förbjudit Anders Sultan och Ion Silver AB från att sälja Ionosil med hjälp av dessa bedrägliga påståenden. Detta har inte förändrats i och med att utredningen lades ner, och det finns goda skäl till att man nödgades till detta.

Förbudet kom inte till stånd tack vare Anders Sultans hederlighet, om vi säger så.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

white lady
2015-10-20 13:59
#113

#112 Fast enligt Martin Burman……Då stämmer inte dina påstående Davbjo ju.

Din lilla länk är blank?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Davbjo
2015-10-20 14:06
#114

#113: Här har du min "lilla länk" igen: https://lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER-2015/Lakemedelsverket-forbjuder-forsaljning-av-Ionosil-Kolloidalt-Silver-med-olika-pastaenden-om-lakemedelseffekt/

Och utan att du konkretiserar vad du menar är det omöjligt för mig att veta vad du syftar på.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

JonasDuregard
2015-10-20 14:35
#115

#111 "Nu gäller det ju frågan vad det "säljs som". Hur folk använder det i praktiken, är ju deras ensak, och inget som är reglerat i lag."

Det är inte bara du som bestämmer vad frågan är. 

Frågan jag ställde var om du verkligen inte kan genomskåda en så bräcklig fasad. På dina undvikande svar gissar jag att du kan det, och inser att "vattenrening" är ett enkelt svepskäl. 

Det finns lagar och det finns sätt att bryta mot dem utan att åka fast, men det är ju inte samma sak som att vara oskyldig. 

"Vad försäljarna gör "på sin fritid", är likaså deras ensak. (Vilket inte verkar gillas av er som propagerar för inskränkningar i yttrandefriheten…)"

Om du menar att man inte ska få ljuga i reklam så, ja - men sådana inskränkningar finns redan och accepteras av alla utom några marginella element från den ekonomiska extremhögern (tydligen får de åtminstone då och då sällskap av en del alternativare). Att säga att all reklam är OK så länge man låtsas att det inte är reklam tycker jag är fel. 

"Håller man sig inom lagens ramar - så gör man sig inte skyldig till nåt lagbrott. Enkelt!"

Om man bryter mot lagen men kommer undan med det då? Eller om man hittar kryphål som helt uppenbart strider mot lagens andemening om än inte mot dess bokstav?

white lady
2015-10-20 16:22
#116

#114 Davbjo,,,du får komma med frächare länkar.!!! 

För beslutet togs nämligen 6 juli 2015. 

"Nämnda förundersökning resulterade i att förundersökningen lades ner av åklagaren Stefan Waern redan den 6 juli 2015. Åklagaren insåg att det inte fanns någon grund att kunna väcka åtal på – inget brott har ju begåtts"

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

JonasDuregard
2015-10-20 18:07
#117

#116 Jag tror det är du som blandar ihop korten. Åklagaren jobbar som känt inte på läkemedelsverket. 

Och som redan har konstaterats så är informationen i ditt citat felaktig (se #90 etc). Som vi alla vet så blir lögner inte sanningar bara för att man upprepar dem, och jag kommer inte tillåta att du spammar det här forumet med argument som redan grundligt har avhandlats och vederlagts.

white lady
2015-10-20 18:27
#118

#117  Och Martin Burman är ingen säker källa då ?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Annons:
JonasDuregard
2015-10-20 19:01
#119

#118 Jag vet inte ens vilken Martin Burman du talar om eller vad han har sagt, men om han liksom du upprepar osanna rykten så är han åtminstone i den här frågan tämligen osäker.

white lady
2015-10-20 20:43
#120

#119  Nähe, men ändå uttalar du dig i målet 😂

Martin Burman, utredare

Enheten för kontroll av läkemedel och narkotika

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

JonasDuregard
2015-10-20 21:22
#121

#120 Och exakt vad har han sagt?

white lady
2015-10-20 23:16
#122

#121  Det var svar på ditt påstående i #117. Resten får du själv ta reda på.Jag är färdig här nu.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Neutralis
2015-10-21 20:31
#123

Det var en av de mest förvirrade trådar jag läst… Det är väl fullkomligt uppenbart att AS med full medvetenhet marknadsför ION Silver som en mirakelkur mot det mesta, allt annat vore naivt att tro.

Denna kommentar har tagits bort.
AliennaII
2015-10-23 15:58
#125

#112  Alla "gammelmedia" i Sverige är propaganda(/agenda)blaskor.

Lagen om yttrandefrihet gäller - antingen Du gillar det eller inte. 

#115  

Det jag kommenterat är Din #97 : "…säljs som läkemedel"

Vad jag genomskådar, eller inte, bryr sig nog lagen inte om. Varför skulle den? Bör det införas lagar för tankar och avsikter, så att folk tänker och vill "rätt"?

Pga produktens bevisade effekter - får den i Sverige säljas som en produkt med just den bevisade effekten.

Att en produkt med en effekt - även kan ha en massa "bieffekter" som inte finns bevisade, tycker jag nog hör till allmänbildningen… Att försöka förhindra att folk informerar varandra om upplevda "bieffekter", är enbart löjligt i den (än så länge) någorlunda fria västvärlden. Speciellt då dessa effekter är av det positiva slaget…

Att Du tror/anser att någon har brutit mot lagar, är inte samma sak som att denne faktiskt har gjort det.

Om Du hävdar att ngn ljuger, så är det Din sak att bevisa att så är fallet. Tro och tyckande räcker ofta inte så långt…

Andemeningar är väl inget som det lagstiftas om… Lagar rör sådant som görs/handlingar. … … … MENINGAR är väl ingenting som kan bevisas eller motbevisas.

Allt går inte att lagstifta - gu'ske lov!

Annons:
JonasDuregard
2015-10-23 16:16
#126

#125 Lagen om yttrandefrihet har ingen koppling till diskussionen. Håll dig till ämnet. 

Det här handlar om rätten att sälja inte rätten att tala, och den rätten är mycket mer reglerad. 

"Att försöka förhindra att folk informerar varandra om upplevda "bieffekter", är enbart löjligt i den (än så länge) någorlunda fria västvärlden"

Men det är inte det vi talar om, frågan är ju om företag ska få "informera" om påhittade effekter hur som helst. 

Tycker du att man ska släppa fältet helt fritt för företag att säga vad som helst i sin reklam?

AliennaII
2015-10-23 17:21
#127

#126

Då gäller det för Dig att bevisa att det Du påstår är påhittade effekter, är just påhittade.  Lycka till.    😃

JonasDuregard
2015-10-23 18:19
#128

#127 Vanligtvis gör man tvärt om, att den som påstår att effekten finns har bevisbördan. 

Och varför den skulle hamna på mig av alla människor förstår jag inte alls. Jag är inte någon part i den här härvan utan är bara en intresserad medborgare.

Klass
2015-10-23 18:20
#129

#127

Nej där har du fel.
Så länge påstådda effekter inte är bevisade effekter så är de, per definition, påhittade - börja där. Lycka till!

AliennaII
2015-10-23 18:42
#130

KS säljs som desinfektionsmedel.

KS har bevisats ha desinficerande effekt.

Det mesta här i världen existerar utan att det någonsin bevisats - per definition.

(Bakterier och virus fanns innan de bevisades finnas…)

Klass
2015-10-23 18:52
#131

#130

Den (Anders Sultan) som i det här fallet säljer produkten som ett vattenreningsmedel påstår uppenbarligen att denna produkt har en mängd positiva "bieffekter".  Hur har han bevisat alla dessa positiva bieffekter?

AliennaII
2015-10-23 19:44
#132

Jag blir förvirrad av dessa "säljs som"…

Vilken lagtext är det ni anser att AS bryter emot? Hur, exakt, lyder texten som vi medborgare har att följa?

Annons:
JonasDuregard
2015-10-23 20:06
#133

#132 Det där är ganska invecklat och det finns flera lagar och förordningar som kan tillämpas (till exempel de som reglerar marknadsföring och de som reglerar försäljning av mediciner) och det finns lagar på olika nivåer (till exempel i EU och i Sverige). 

Om du verkligen är intresserad av det finstilta (och inte bara letar retoriska poänger) så kan du kika i Läkemedelslag (1992:859). 

Själv nöjer jag mig med vetskapen om att det är olagligt att sälja vattenreningsprodukter som läkemedel, men om du vill reda ut exakt var det regleras så vore det intressant att veta.

Klass
2015-10-23 20:14
#134

#132

En kopia från ett stycke från Marknadsföringslagen:

"En näringsidkare får vid marknadsföringen inte använda sig av felaktiga påståenden eller andra framställningar som är vilseledande i fråga om näringsidkarens egen eller någon annans näringsverksamhet."

Så, om man säljer något som en vattenreningsprodukt men dessutom går ut i t.ex. sociala medier med påståenden om att produkten botar en hel rad av medicinska åkommor så kan det väl ändå inte vara okej, eller?

AliennaII
2015-10-23 21:19
#135

#133

Tack. Jag skall kika där…

#134

??? Menar du att AS går ut och påstår att "produkten botar en hel rad av medicinska åkommor"..?! Då är han ju mer korkad än vad som borde vara tillåtet. Så, jag gör som jag brukar … tror det när jag ser det. Tills dess förhåller jag mig nog tvivlande. 

Själv vet jag bara att KS är rena döden för munsår (herpes), och jag säljer inte KS så då är det okej för mig att "göra reklam" i sociala media för KS mot munsår - om jag förstått resonemanget rätt. Det handlar uteslutande om att just AS skall hålla truten..?

JonasDuregard
2015-10-23 22:04
#136

#134 "Menar du att AS går ut och påstår att "produkten botar en hel rad av medicinska åkommor"..?! Då är han ju mer korkad än vad som borde vara tillåtet. Så, jag gör som jag brukar … tror det när jag ser det. Tills dess förhåller jag mig nog tvivlande."

Förbered dig att överge ditt tvivel. Första träffen när man googlar på "Ander Sultan om kolloidalt silver":

http://www.2000taletsvetenskap.nu/tidning/03nr2/03-2art1.htm

Där talar han om att bota alla sorters infektioner. Förkylningar. Borrelia. Psoriasis. Multipel skleros. Cystisk fibros. Och givetvis fungerar det ganska bra mot cancer också. Och AIDS botar det så klart. 

Som sagt en hel rad medicinska åkommer. Eller flera rader. För listan fortsätter: snuva, hosta, heshet, halsfluss, ögoninfektioner, tandkötts-inflammationer, förkylningsblåsor, svårläkta sår, brännskador, svamp på tungan, acne, bihåleinflammation, candida …

Notera att han länkar till sitt företag och skriver att det säljer den magiska produkten han talar om. 

Och det här är från ett enda förvirrat reklaminlägg. Utöver detta skriver han hundratals inlägg i samma stil på Facebook och i andra kanaler. Jag börjar undra om det finns någon sjukdom som han inte hävdat att han kan bota…

Klass
2015-10-23 22:04
#137

#135

Enligt bl.a. HD

Men de kanske ljuger … 

Det är synd att Sultans Facebookgrupp inte är offentlig och öppen, men det är smart av honom.

Denna kommentar har tagits bort.
AliennaII
2015-10-23 23:23
#139

. . .  nä, nu behagar vissa skämta med mig . . .

Utsagor som påstås finnas i länk till 2000talets vet. - finns inte där.

Och annat belägg för påstådda utsagor av AS - är att någon påstått att AS påstått…

Annons:
JonasDuregard
2015-10-24 00:12
#140

#139 "Utsagor som påstås finnas i länk till 2000talets vet. - finns inte där."

Vad menar du med att det inte finns där? 🤔 Jag vet att du sa att du skulle tro det först när du ser det, men det räknas inte om du blundar! 😂

Här är direkta citat från det Anders Sultan skriver (bara några axplock): 

"Kolloidalt silver rår till och med på HIV och AIDS"

"Cancer är ännu ett område där man nått stora framgångar med kolloidalt silver."

"Kolloidalt silver har vid åtskilliga tillfällen på några månader botat, eller åtminstone starkt lindrat situationen för många med svårartad psoriasis."

Och så klart: "Även snuva, hosta, heshet, halsfluss, ögoninfektioner, tandkötts-inflammationer, förkylningsblåsor (herpes simplex - badda med en bomullstopz), svårläkta sår, brännskador (kolloidalt silver steriliserar såret, accelererar läkningsprocessen och minskar obehagen. Det bildas sällan en brännblåsa och det gör inte ont), svamp på tungan (torsk orsakad av candida), acne (spraya ansiktet och badda finnarna), bihåleinflammation (skölj genom bihålorna med kolloidalt silver), candida, långvarig svårbotad borrelia mm, är alla exempel på åkommor som behandlas med gott resultat. Lunginflammation behandlas genom att dra in dimman som uppstår vid sprayning av kolloidalt silver, ner i lungorna. Man kan även använda en piezoelektrisk medicinfördelare av den typ astmatiker brukar använda vid medicinering."

Bara en tvättäkta fanatiker skulle kunna påstå att det inte är exakt "en hel rad medicinska åkommor".

Denna kommentar har tagits bort.
AliennaII
2015-10-24 15:51
#142

#140 Frågan gäller fortfarande utsagor att KS "botar" en hel rad medicinska åkommor. Du presenterar bara en massa andra skrivningar, med andra innebörder. 

 [Mitt intryck av 2000artikeln:  - "Uj uj… Nu har dom gett sig på fel man."]

JoHo
2015-10-24 16:37
#143

1 av 4 klipp.

Han har en friskrivningsklausul i början som "friskriver" honom från det han säger i resten av klippen. Ja, ni fattar varför:

JonasDuregard
2015-10-24 19:31
#144

#142 "Du presenterar bara en massa andra skrivningar, med andra innebörder. "

Han skriver ju för tusan bokstavligen att det botar flera av sjukdomarna, och vid andra använder han omskrivningar som "behandlas med gott resultat" och liknande. 

Tänker du på allvar försöka komma undan med att han inte vid varje tillfälle använder ordet "botar", utan varierar språket lite? 🤪 Vad är det för trollfasoner?

Kan du inte bara erkänna att du nu fått sett det du bad om att få se? Bevis på att AS säger att KS botar en lång rad sjukdomar. 

"[Mitt intryck av 2000artikeln:  - "Uj uj… Nu har dom gett sig på fel man."]"

Vilka och vem?

AliennaII
2015-10-24 22:19
#145

Att behandla någonting - är inte detsamma som att bota någonting.  🤪🤪🤪

JonasDuregard
2015-10-25 01:59
#146

behandla MED GOTT RESULTAT. De orden är ganska viktiga i sammanhanget. 

Och "bota" nämns också i artikeln. Varför medger du inte bara att Klass hade rätt?

Du kan inte på allvar mena att det du ursprungligen protesterade mot bara var exakt vilket ord som användes? I så fall trollar du ju bara, och jag måste be dig sluta med det eller lämna diskussionen.

Annons:
AliennaII
2015-10-26 12:10
#147

Om en lagtext förbjuder påståenden (i marknadsföring) om att ett medel BOTAR sjukdomar, så kan "ni" ju inte förvänta er att rättsväsendet skall bry sig om alla möjliga andra påståenden som "ni" tycker är "bota". 

 (Hint: Det existerar inget medel som BOTAR någon sjukdom…) 

 Klart slut.

JonasDuregard
2015-10-26 12:59
#148

#147 

1. Han använder ju för tusen bövlar ordet "botar" flera gånger. 

2. Det finns självklart ingen lagtext som specifikt förbjuder det ordet. De andra orden han använder går så klart precis lika bra. 

Jag kan bara konstatera att du ljög i #135 när du skrev att du skulle tro det om du ser det. Nu har du sett det själv men tror ändå inte på det 😕.

JonasDuregard
2015-10-26 13:10
#149

#147 I texten jag länkade till skriver Anders Sultan att KS kan bota AIDS. Tror du på det?

AliennaII
2015-10-26 13:19
#150

#148 Nope. Jag har inte sett nåt påstående med ordalydelsen att KS "botar" (av AS). Jag har fortfarande inte "sett det". Så ditt "konstaterande" haltar betänkligt… Och vad är det då som är "förbjudet"? Å ena sidan talar vi om "bota" - och å andra sidan talar vi inte om "bota"…

JonasDuregard
2015-10-26 13:42
#151

#150 "Nope. Jag har inte sett nåt påstående med ordalydelsen att KS "botar" (av AS). "

Om du först öppnar ögonen, sedan går till webbsidan jag länkade till så kommer det ändras. Det är en lång text men du kan använda sökfunktionen i din webbläsare om du bara är intresserad av styckena där "bota" nämns (eftersom du av någon helt oförklarlig anledning verkar ha bestämt dig för att ordvalet är viktigare än innebörden i texten). 

"Och vad är det då som är "förbjudet"? Å ena sidan talar vi om "bota" - och å andra sidan talar vi inte om "bota"…"

Att sälja vattenreningsmedel som medicinsk behandling. Om man använder ordet bota eller någon omskrivning av det spelar ingen roll. Även ord som lindra, behandla och så vidare ryms inom frågeställningen. 

.

Svara nu på om du tror på Anders Sultan när han säger att man kan bota AIDS med KS (och låtsas inte att du "inte sett det").

AliennaII
2015-10-26 14:19
#152

#151 I vilka stycken, och vilka rader, står det att "KS botar" sjukdomar? (Min dator, och mina ögon, vill inte samarbeta…) … ang. #148 punkt 1., som i sin tur är ett svar på om AS påstår att KS botar sjukdomar. Och nu dök "sälja som" upp igen… Då är frågan: HUR definieras "medicinsk behandling"? ….. om det är det som är ämnet…

ru4real
2015-10-26 17:08
#153

Om man går till sidan och sen trycker CTRL +F och skriver in "bota" som sökord får man fyra träffar. Jag citerar 2 nedan ifall man inte orkar läsa eller läser slarvigt själv;

  1. Under stycket Psoriasis står det bl a följande: "Kolloidalt silver har vid åtskilliga tillfällen på några månader botat, eller åtminstone starkt lindrat situationen för många med svårartad psoriasis."
  2. Under stycket MS m. m. : " där hon beskriver sin kamp mot sjukdomen och hur hon botat sig själv med kolloidalt silver."

Ingenstans i "artikeln" lämnas det några som helst referenser till medicinska undersökningar eller liknande, så det går inte att bedöma sanningshalten i texten, utan måste tro på författaren. Djup oärligt tycker jag, men det var inte poängen. Poängen var ordet bota, som då alltså återfinns på 4 ställen i texten.

Och definitionen på "medicinsk behandling" är enkel att slå upp på wikipedia, men för att göra det enkelt (igen), så är den enligt dem detta:

"En medicinsk behandling inleds med en medicinsk diagnostik varpå följer själva åtgärden som kan bestå av mer direkta medicinska insatser som kirurgi ochläkemedelintag och/eller åtgärder av mer rehabiliteringskaraktär som sjukgymnastik." Källa

Annons:
JonasDuregard
2015-10-26 17:08
#154

#152  Det här blir det sista inlägget i det helt poänglösa diskussionen om exakt var AS använder exakt ordet bota (och inte synonymer till det). Här är några exempel från http://www.2000taletsvetenskap.nu/tidning/03nr2/03-2art1.htm :

"Uppskattningsvis så finns det idag ett par miljoner människor världen över som använder kolloidalt silver, och antalet växer för varje dag. Det här gör läkemedels-företagen nervösa. Om folk skulle kunna bota sig själva - så skulle det innebära mindre pengar att dela på för läkemedelsföretagen, eller hur?"

"adine A. Wooley har skrivit en bok, ”How to Beat Multiple Sclerosis”, där hon beskriver sin kamp mot sjukdomen och hur hon botat sig själv med kolloidalt silver."

"Kolloidalt silver har vid åtskilliga tillfällen på några månader botat, eller åtminstone starkt lindrat situationen för många med svårartad psoriasis."

"Då är frågan: HUR definieras "medicinsk behandling"?"

Nej, det är inte frågan. Starta en annan tråd eller läs i en ordbok.

.

AliennaII, eftersom att jag svarat på alla dina frågor, trots att de helt uppebart bara handlar om ordlekar, så kanske du kan svara på någon av mina? Tror du till exempel på Anders Sultan när han säger att KS "rår på" HIV och AIDS?

Wolff
2016-02-07 15:12
#155

Hur gick det? Får de fortfarande sälja silver?

jaerven
2016-02-08 15:28
#156

Ja. Både kollodialt silver och rent silver finns till försäljning.

http://stighastrup.dinstudio.se/text1_103.html

Upp till toppen
Annons: