Annons:
Etikettallmänt
Läst 2990 ggr
Candela
1/31/15, 11:57 AM

Barndopet

Hur ser ni på "fenomenet" barndop? Har det bara blivit en fin tradition för er, eller är det en religiös handling? 

Jag som är före detta kristen vill INTE döpa mina framtida barn, för det känns helt fel att välja en religion åt dem. Men det känns även som en stor lögn och hyckleri att stå i kyrkan inför prästen och alla släkt och vänner och "lova" att uppfostra sitt barn kristet, när man inte planerar att göra det.. 

Min pojkvän däremot (som är och alltid varit ateist) tycker att jag är fånig, för dopet är ju bara en svensk tradition, och det är ingen som förväntar sig att man ska uppfostra barnet kristet bara för att man säger det i kyrkan (?). "Barnet får sitt namn och så skvätter prästen lite vatten på huvudet, vad är det för farligt med det?".

(Däremot vill han INTE gifta sig i kyrkan, inför gud? Där får jag inte ihop det..)

Annons:
andlig
1/31/15, 12:49 PM
#1

Ja, du Candela! Förstår att du inte får ihop det. Man kan ju inte beskylla din pojkvän för att vara allt för konsekvent.  Så här står det på Svenska kyrkans hemsida beträffande dopet: Genom dopet blir man en del av kyrkan och ingår i en större gemenskap: med Kristus, församlingen, och kyrkan i världen. Och det kallar en ateist för bara en tradition. Och vad är det då som är mer skrämmande med att trä en ring på ett fingret i kyrkan, än att få en skvätt vatten på huvet?

Jante
2/1/15, 5:55 PM
#2

Det där med att barnet får sitt namn stämmer inte, det är en vanlig missuppfattning. Om ni ändå vill ha en ceremoni finns sekulära alternativ som Humanisterna eller så ordnar ni en själva.

Candela
2/1/15, 6:32 PM
#3

Ja, vi vet båda om att barnet inte "får" sitt namn vid dopet, men det är där det offentliggörs inför släkt och vänner. Jag håller med om att det är bättre att ha någon annan slags välkomstfest för barnet (och gifta sig kan man göra i kommunhuset). 

De/ni som döper sina/era barn, vad är orsaken? Tradition, presenter, eller religion? Kanske nått annat skäl? Press från föräldrar och släkt?

andlig
2/2/15, 4:37 PM
#4

Grattis till släkt- och vängemenskapen! Jag menar att alla kommer till barndopet och att det är vid just det tillfället alla får kännedom om barnets namn. Hur får då de reda på det som ev inte kommer till kyrkan?  (Ursäkta att jag ironiserar i andra meningen.)

Candela
2/2/15, 4:51 PM
#5

#4 Jo precis.. I min familj har vi aldrig haft barndop, och av någon anledning har folk ändå fått veta vad barnen heter.. 🤔

Facebook fyller annars det syftet ganska bra 👍

Joppo
2/2/15, 5:33 PM
#6

Jag tycker att dopet är en tydligt religiös handling som man inte bör utsätta sina barn för. Barnet bör rimligtvis själv få välja när det uppnått mental mognad  om det vill gå med i en religiös församling eller inte.

I övrigt tycker jag det är mycket märkligt att icke troende döper sina barn fortfarande. Jag menar ceremonin som sådan är ju extremt religiös… I alla fall de dop som jag besökt. Prästerna tjatade närmast maniskt om gud, jesus och att ungstackaren skulle inlemmas i den kristna läran.

Om man nu vill ha en fest och visa upp sin nya familjemedlem kan man väl ha en namngivningsceremoni istället?

Annons:
Candela
2/2/15, 5:35 PM
#7

#6 Precis min åsikt!

OlgaMaria
2/3/15, 1:18 PM
#8

Personer som tänker att dopet bara är en kulturell handling kanske känner att det blev lite väl mycket Gud när de väl står där med sitt barn. Något man kanske inte lagt så mycket märke till när man varit på andras dop, men när man väl står där med sitt eget barn lägger man ju märke till allt, och visst är det mycket "religion" i en dopgudstjänst. 

Man kan ju alltid ha ett namnkalas om man vill ha en anledning att bjuda in släkt och vänner. Eller så kan man spara allt till 1-årsdagen. Jag kan tycka att det kan vara rätt skönt att slippa behöva planera stora fester under första året. Man orkar kanske inte så mycket som man tror att man ska göra då.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
2/3/15, 4:53 PM
#9

Ett barndop behöver ju inte innebära en stor fest.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JoHo
2/7/15, 5:01 PM
#10

Humanisterna har en bra sida om barnvälkomnade och namngivningsceremonier.

http://www.humanisterna.se/humanistiskt-barnvalkomnande/

Ceremonier och traditioner behöver man inte befläcka med religiösa dogmer. (även om jag har stjärnor i fönstret och i granen till jul och firar påsk - dock inte för att hedra  något påstått  jesusbarn eller judarnas uttågande från Egypten).

Davbjo
2/9/15, 1:45 PM
#11

För mig är dopet en 100% religiös ritual, en uppfattning som förstärkts av alla barndop jag varit på de senaste åren. Dopet är ju till för att barnet ska tas upp i församlingen, och föräldrarna lovar att uppfostra barnet i kristendomen osv, är man ateist kan jag faktiskt inte alls förstå varför man skulle vilja göra detta. Är det tradition att stå och ljuga för prästen i kyrkan?

Ett kompispar frågade mig för några år sedan om jag ville bli gudfar åt deras son, jag kollade upp saken, för jag visste inte riktigt vad det innebar. Fick då reda på att det betyder att man ska vara som en kristen ledsagare för barnet och säkerställa att barnet följer den kristna tron. Jag tackade så mycket för frågan men avböjde artigt.

Jag befattar mig så lite som möjligt med kyrkan, jag gifte mig borgerligt och inga av barnen är döpta. Inte till allas förtjusning, men släkten vet bättre än att diskutera detta med mig, som tur är.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

OlgaMaria
2/9/15, 2:15 PM
#12

Är det inte så att en gudförälder också ska vara döpt och medlem i svenska kyrkan? Lite osäker men har för mig att det ska vara så.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Davbjo
2/9/15, 2:17 PM
#13

#12: Högst troligt, jag är döpt men gick ur kyrkan så fort jag fyllde 18. Det vet jag dock inte om de som frågade mig kände till.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Annons:
Magi-cat
2/9/15, 7:02 PM
#14

#12 Jo.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2/9/15, 7:52 PM
#15

Man behöver inte ha gudföräldrar vid dop.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JoHo
2/9/15, 8:03 PM
#16

Jag är gudfar till två barn. Hade inga problem att ljuga i kyrkan. Det är så mycket lögner ändå. Och ledsaga dem i kristen tro… Jajamen, jag ska läsa Nibeln för dem så att de nör de blir äldre kan ta ett eget beslut.

starhawk
2/13/15, 12:20 PM
#17

Min mor var inte särskilt religös så jag blev väl döpt av gammal vana, man gjorde så på den tiden helt enkelt (50-talet). Sen gjorde dom sitt bästa i skolan för att indoktrinera den stackars lilla pilten som jag var då med kristendom. men jag växte upp och kom till insikt att det där var ju bara fantasier, så så fort jag fyllde 18 så gick jag ur statskyrkan. Tycker det är ett övergrepp att skriva in ett stackars försvarslöst barn i ett religöst förbund, låt barnet växa upp och ta sina egna beslut.

Tycker din pojkvän är sällsynt inkonsekvent, han kanske inte är någon ateist när allt kommer omkring kanske snarare en agnostiker

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Xenomorphine]
2/26/15, 10:36 PM
#18

Jag själv skulle aldrig döpa mina (än icke existerande) barn. Nu är jag inte kristen, dock döpt, och anser som dig att det är att välja religion åt barnet. Det är väl bättre att låta barnet bestämma sin egen religion när h*n blir äldre och själv kan välja.
Man kan ha en namngivningsceremoni istället, det kommer jag ha :)
Dock tycker jag att det är väldigt mysigt att gå på dop, och respekterar absolut andras beslut att döpa sina barn.

Upp till toppen
Annons: