Annons:
Etikettallmänt
Läst 2029 ggr
aimamsok
2014-12-15 18:34

Föreställningar inom "New Age" jag inte gillar

Hej! Det finns vissa föreställningar som är vanliga inom "new age" som jag retar mig på och undrar varför "så många" bara köper utan att ifrågasätta. 

Tex att det finns något som "karma" som skulle bete sig väldigt rättvist ("det du ger ut får du 3 ggr tillbaka").  

Vidare att allt som händer "är meningen". Och allt som inte blir av "var helt enkelt inte meningen". Att det finns förutbestämda öden åt varenda människa. 

Och sedan något som specifikt min mamma gör 😉och det är att hon med hjälp av pekare kollar vad hon och andra (bla jag) har haft för tidigare liv och med vilka andra människor vi känner. Hon säger nämligen nästan alltid att vi levt i kloster. Hela tiden är det ett j-a nunnekloster i 200 olika varianter och konstellationer, varför är aldrig någon i hennes bekantskapskrets fd svetsare eller slaktare eller skådespelare eller bankrånare osv :p Ok, just det där var väldigt personligt..

Angående att allt som händer "var meningen" och att allt som sker ger en 3-dubbel karma, enligt mig finns det ingen mening med alla krig och allt  våld i världen. Vissa vill ha makt och skada andra, dessa måste då försvara sig, hämndbegär väcks osv. Jag tycker bara det känns så självupptaget att tro att det finns en "andra sida" som är så intresserade av vad varje snubbe på jorden sysslar med att dom hela tiden "är med" och har skriver ett manus för varenda en av oss här. Det tycker jag också tar bort en stor del av ens handlingskraft och motivation att göra saker i livet, om det redan är förutbestämt. Jag tycker också det är cyniskt mot människor som tex blir torterade och torterade till döds att säga att allt som sker är meningen och det som inte blir av "inte var meningen". Hur kommer det sig att denna "ödestro" som jag tycker hör ihop med "lagen om 3" är så vanlig?

Annons:
overnaturligt
2014-12-15 18:45
#1

Jag tror allt er meningen. Och att vi själva bestämmer vad.

Lilla Stjärna
2014-12-15 19:30
#2

# 0,  "Vidare att allt som händer "är meningen". Och allt som inte blir av "var helt enkelt inte meningen". Att det finns förutbestämda öden åt varenda människa. "

Ja, du -det där är bara ett enda av alla trilioner av standarduttalanden som finns inom New Age! Exempelvis de dödssjuka som blir lurade att betala en förmögenhet för att göra den långa resan till John "of God" och sedan ändå avlider (man ska inte avbryta sin traditionella medicinska behandling!!!), då säjer de blixtsnabbt att  "då var det meningen att personen skulle dö!" Gömmer sig bakom "expert" -uttalanden😕 Karmalagen samma där. Hör till hinduismen och har inte visat sig stämma i min tillvaro heller.

"Hon säger nämligen nästan alltid att vi levt i kloster. Hela tiden är det ett j-a nunnekloster i 200 olika varianter och konstellationer, varför är aldrig någon i hennes bekantskapskrets fd svetsare eller slaktare eller skådespelare eller bankrånare osv"

😂😃    hoppsan…😮.🤐Jag har själv använt mig massor av pendel och oftast fått liknande resultat som din mamma. Det brukar vara så att man har varit en mycket spännande person i alla dessa tidigare liv 🙂! Om mig själv fick jag bl a fram att jag har varit Cleopatra och till och med en reinkarnerad ärkeängel 🚬😉!  

Sunt att du ifrågasätter!👍👋

Nu ska jag bli medlem här!

aimamsok
2014-12-20 21:57
#3

Hahaha 😂Jo jag ifrågasätter. Jag tycker fortfarande det är kul och jag stänger inte dörren för möjligheterna men andras blinda tro skrämmer mig.

Dom där pekarna (ser ut som två metallrör, jättesmala som är böjda till en vinkel) tror jag inte alls på, iaf inte när mamma sysslar med dom. Hon får alltid det svaret hon tror att hon ska få. Tror vi olika (om något som rör "andevärlden") så tar hon fram pekarna och SJÄLVKLART visar dom att hon har rätt 🤔

En TILL sak jag irriterar mig på är det här exotiserandet av "indianer" och Indien, buddhismen osv. Så himla löjligt att tro blint på allt som det påstås att "indianerna" sagt och trott på. För det första har det inte funnits något homogent som "indianerna", det var och är en massa olika kulturer, det är västerlänningar som hittat på att bunta ihop dom alla och kalla dom för "indianer" och sen, vad säger att deras visdom är visare än någon annan kulturs? Vad säger att inte gamla kulturer kan ha haft FEL? Varför är något rätt automatiskt bara för att det är en gammal föreställning från en icke-västerländsk kultur? Jag stör mig bara så på att se en homogen massa av just vita västerlänningar som svamlar om att "vi västerlänningar har inte förstått yada yada, "men i Indien har man alltid sagt…" eller "Indianerna brukade säga…" Nu är jag öppen för att lära mig saker från alla kulturer på jorden men jag tycker det ligger något unket över detta..

Lilla Stjärna
2014-12-20 23:48
#4

# 3

Det är sååå underhållande, intressant  och givande att läsa vad du skriver, tycker jag 👍🙂! Härliga berättelser!

" …jag stänger inte dörren för möjligheterna men andras blinda tro skrämmer mig."

-Nej, jag tror inte man behöver stänga en enda dörr, det viktiga är väl att vara vaksam och ifrågasättande?

"Hon får alltid det svaret hon tror att hon ska få. Tror vi olika (om något som rör "andevärlden") så tar hon fram pekarna och SJÄLVKLART visar dom att hon har rätt Funderar"

-Ja du, inte är det pekarna som svarar henne…….

" En TILL sak jag irriterar mig på är det här exotiserandet av "indianer" och Indien, buddhismen osv. Så himla löjligt att tro blint på allt som det påstås att "indianerna" sagt och trott på. "

😃😃Exotiserandet!  😎 Jag brukar säja romantiserandet! Jag var superintresserad och imponerad av de nordamerikanska "indianerna" under hela min uppväxt och sen när jag virvlade in på världens största smörgåsbord, kallat New Age (& Old A), så trodde jag att det var en av mina livsvägar med shamanism . För det måste ju vara så att indianer -de satt minsann inne med den absoluta sanningen och all världens vishet 😐

 När jag ätit mig proppmätt på det smörgåsbordet och började ta reda på en del om dem så tänkte jag; är detta vishet? Att lägga förbannelser på stora markområden? Skalpera både vita och varandra? Grymma krig mellan stammarna?  Offerritualer där man brutalt mördar sina egna barn?

Upp till toppen
Annons: