Annons:
Etikettdagens
Läst 2560 ggr
retep
2013-08-06 16:08

...tror att frälsningen bara finns i Jesus...

"Men jag tror att frälsningen bara finns i Jesus. Men han älskar oss alla och vill inte att någon ska gå förlorad. Jag tror att han kommer ge oss alla en värdig chans, att förstå och ta emot."

Då Theresia och andra, undrar jag…Vad är frälsning, vad är det man blir frälst till, vad är det man blir, vad är det man är, när man är frälst? Och vad är det Jesus har som frälser dig, frälser dig från…frälser dig till?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
retep
2013-08-08 19:20
#1

Tänker att det är inte personen Jesus som är vägen, som är den som frälser. Det är vad han Är och har, i sin egenskap av att vara Guds son! Att det som ger frälsning finns i budskapet han förmedlar, i den kunskap han vill att vi skall ta till oss och göra till eget och gemensamt vetande.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Ljuskristallen
2013-08-10 18:55
#2

Ordet frälsning är ett gammalt Svenskt ord och betyder helt enkelt räddning, att dom Kristna ska hänge sig helt åt sin Gud och på så vis bli räddad undan all ondska, synd och ett brinnande H-vete.

Du har säkert hört ordet frälsarkrans - livboj, så det är egentligen inte från början ett religiöst ord men ordet betyder räddning, att frigöras från synder och smärta.

Inom Kristendom tror man att alla som inte är frälst kommer inte in genom himmelrikets portar men den som helt ger sig hän och överlåter sitt liv,sin själ,kropp och ande till Jesus den kommer också in i himlen.

Men här blir det lite intressant för ser vi på Jehova som även dom tror på Gud och Kristus samt den Heliga Anden, enligt dom är det endast 144 000 som kommer in genom himlaporten och då kan man klia sig bra nog i huvudet över hur många Kristna och hur många Jehova det finns världen över och dom är långt över antalet 144 000 så ska man tro på den siffran så räcker det inte längre med att bli frälst,att hänge sin själ för man kanske rent av inte alls tillhör skaran 144 000.

PÅ ett par ställen i Uppenbarelseboken talar aposteln Johannes om hur han får se en skara människor vid antalet 144 000 som Gud vid tidens slut ska förse med sitt sigill innan tiden är inne för Jesus att komma tillbaka och hämta hem det sina,så ser man helheten är 144 000 enbart en symbolik som så mycket i bibeln är men här kommer då räddningen in att verkliigen helhjärtat bli frälst så man inte missar resan över tlll Guds eviga himmel.

retep
2013-08-10 20:29
#3

Ser att det är 7 st som tycker att det som skrivs i #2 är bra. Varför och hur menar man att det är det, undrar jag?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

AliennaII
2013-08-10 21:27
#4

#3 

Någon använder ordet - frälst.

Du frågar då efter betydelsen av - "frälst".

Ljuskristallen berättar då vad ordet betyder … så nu kan alla förstå vad som menas med - frälst.

Det är väl BRA…

retep
2013-08-10 21:57
#5

Som det kan bli…Jag som redan visste vad ordet frälsning betyder! Det är inte betydelsen av ordet jag frågar om, utan om vad andra har för tankar, tro och erfarenhet av betydelsen och innebörden av frälsning och att vara frälst?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[Kathja]1
2013-08-10 22:58
#6

# 2 De (J.V) säger att de 144 000 är de utvalda, de som ska styra vid Guds sida, alla andra kommer att leva i paradiset på jorden.

# 5 Jag har inte funderat så mycket just på innebörden av ordet frälsning i detta sammanhanget, men skulle nog vilja ha det till att "frälsning" innebär att man hittar Gud i sig själv. Att man lyssnar på Alltet och följer den väg som leder till kärlek och harmoni - just som Gud, och därmed vi, är kärlek. Frälsning är att hitta hem till det som är.

Annons:
Ljuskristallen
2013-08-11 18:26
#7

# 5 Ojdå, förlåt jag trodde du frågade efter vad ordet frälsning betyder ☺️

Men frälsning som Katja beskriver det låter precis som jag fick lära mig under teologi utbildningen men det kan ju självklart utvecklas mycket mycket mer än vad vi gör via forum.

undrarens
2013-08-12 21:38
#8

till att börja med anser jag att det ställs spännande frågor av alla i denna tråd /och intressanta förklaringar. 

lär mig nån ny infallsvinkel varje gång jag är inne och mätker att de tänks till och frågas om seriösa viktiga saker och funderingar.

de är ju så man utvecklar sitt intellekt.🙂

jag har då en följdfråga ifrån #6 :an det hela där som du skriver låter verkligen som ett stort ljus hela det.

men det svåra verkar vara att jämt och ständigt "lyssna" på alltet , är tveksam om man bör göra de allför ofta(de orkar man ju inte heller), risk för att man blir tokig på kuppen(eller passiv eller apatisk finns ju många varianter) och även med risk för att man förblindas för mkt av allt som sägs och skrivs överallt, menar jag.

de går ju skriva hur mkt som helst och hittas på vilka siffror som helst för att om vilka som tror sig har del(makt) i de här med guds ord. 

mkt är förts bakom ljuset och utnyttjats med de här med guds ord, de kan man nog inse om man tänker efter lite, men säkert nog mkt mer med hans motsats

vilket nog inte är att fördra.

men de lät lite spännande de här med "hitta hem till det som är"?

vad är är?

 är kan ju va vad som helst om jag inte fått de om bakfoten , upplys gärna hur du tänker med de här är.

 hur ser man gud i sig själv? 

är det att inte göra "dåliga" saker gentemot alla i världen som man har kontakt med och även de personer man inte har kontakt med. (allt sånt är ju utopi men men …de går ju alltid att ha en tro att nåt är gott i världen , fast världen inte verkar ett skvatt god, om man ser sig omkring och observerar hur många människor är, fast många försöker göra goda ting).

är det de du menar #6

för på de sättet tänker jag lite om man ska se "gud" i sig själv.

en annan sak jag då obönhörligt kommer in på …

hur gör vi alla då vi påverkas jämt och ständigt  av alla de yttre universella mentala krafterna ifrån universum på oss små individer(för vi är ju alla de om man tänker stort) på detta klot (tänkte mest på alla planeter som vi är omgedda av och dess egenskaper på vårat liv och leverne i vardagen) som människor skrivit ner genom årtusenden.

vi påverkas ju jämt och ständigt i varje minut varje sekund på nåt sätt ifrån världsrymden och planeternas placering just då man funderade på t ex. , varför agerade jag nu på de här sättet, eller vad vi det humöret  (allt detta grovt sett men ändå poängen)  beroende på vad som sker out there i mörkret och för den delen ljuset på dagen.

det där enda . de kan man ju verkligen fundera på vad som bubblas runt i det  , jämt och ständigt. =)

lär ingen veta eller ha nåt svar på bara hypoteser, sannorlika förklaringar på in i minsta detalj , men allt är ju evigt och totalt oförklarligt i slutändan. 

min åsikt iaf i dagsläget.

 men som sagt åsikter bör man akta sig för att ha 🙂

so y bother att försöka hitta nån förklaring på nåt oförklarligt (universum , gud , u name it, skapare, materisk spräng -flygerier eller andra himlakroppsskapningsteorier och vetenskapsrön som ständigt förbättras och hittar nya sannorlika "lagar" om allt uppkomst , att si och så kan det nog tänkas hänga samman, om allt  överallt i universum), bara att acceptera ett allt är en enorm komplexitet eller vissa kallar det kaos, finns säkert andra namn att hitta på om sånt här…

detta blev nog lite för långt hade andra funderingar  på skriverier av det som skrivits av tidigare inläggspersoner.👍

tar upp de i nån annan tråd längre ner 🙂

varifrån kom egentligen "ljuset"Tummen upp som väckte liv i alla varelser på jorden och att hjärtatHjärta började slå och vi kunde  andasPustar och skratta Skrattar

[Kathja]1
2013-08-12 21:54
#9

Att lyssna till Alltet/Gud (eller vad du vill kalla det) är att lyssna till din inre röst då allt är Ett. Och att hitta hem till det som Är är att hitta hem till just det, hem till din egen inre kompass, din egen grundtrygghet, Gud i dig. Att hitta Gud är att hitta vad Gud är, livet, kärlek, ljus, allt. Så det är faktiskt inte så komplicerat som man kanske kan tro.

undrarens
2013-08-12 22:14
#10

har inte egentligen tänkt på de här med innebörden med att bli frälst.

utan mera bara känt så fantastiskt en viss situation kändes just du då den hände.

de är kanske de som menas med att bli frälst att man upplevde ett "kodak moment", eufori över nåt vad de nu än må vara, att man kommer underfund med nåt …aha de tänkte jag inte på, men va bra att jag fick den insikten(den stora frågan är var kom den ifrån, vem hörde man den ifrån,hur man sen förvaltar den insikten är ju upp till var och en, rätt ofta har man ju inte en aning om var de stora insikterna kommer ifrån som man kanske får höra i sitt inre då man står helt solokvist och mediterar…kan kanske ta år till nästa stora insikter man "får" vad vet man  om de, inget…bara turen som avgör där när nästa "tåg"  av insikter kommer.

 vet man ju inget om, förräns i efterhand då man har "facit" i hand.🤔

all information som man anser i sin inre värld vara relevant kommer ju ifrån nånstans av nån motfrågan man kan ställa sig .

är det nåt mystiskt motiv att skapa förvirring och oförklarlighet om vad de nu än må gälla ,  bakom den som ger informationen… vet man ju inget hur de ligger till med det!!!!

vad ska man säga om såna fenomen. 

distansfrälsning ifrån vem då, och vad var syftet bakom det att man just fick den insikten(den goda i ens inre medvetande(om de nu finns nåt sånt, inre medvetande alltså)  )??

kanske bara en mellanväg(ens inre medvetande) on the big highway, autobahn(vilken highway, autobahn då kan man ju fråga sig…) vad vet man om den också, kanske inget , den kanske är bara på hittad för att ge ett namn på en förklaring av nåt oförklarligt som den i sig är(highway, autobahn, u name it  vad man ska hitta på för namn på nåt "moln") /kanske utgör i sig.😉

innebörden att frälsning #5

ja min spontana åsikt om de är nog högst individuellt hur man upplever sånt , de bygger väl på att man först har känt sig blivit frälst(kommit på nåt(kan ju vara vad som helst) ) på nåt sätt. 

innebörden kanske är förklaringen på nåt obegripligt som man inte fått insikt att de kanske kan tänkas hänga ihop så. 

då har man förstått innebörden av att man frälsts(kommit underfund med nåt) på nåt sätt .

förstått vad sen frälsningen ger en för insikter(i ens inre värld av uppbyggda "sanningar").

för såna har ju alla annars skulle vi(alla individer) ju inte kunna skapa oss nån sorts inre tankevärld, förstå nåt av nånting, nånstans i samhället(kanske man inte gör ändå😃, men men mer symboliskt tänkt)

så skulle jag nog vilja beskriva ett sätt att innebörden av att nå frälsning.

 ni får hemskt gärna kommentera om ni har annan syn på de här med "innebörden av frälsning", "att bli frälst" än vad jag just råkar ha i dagsläget.

brukar inte använda just ordet frälsning utan mera att man i mer vardagligt tal "kommit underfund med nåt". 🙂 men visst frälsning kanske är ett bra ord att kalla det vid.

varifrån kom egentligen "ljuset"Tummen upp som väckte liv i alla varelser på jorden och att hjärtatHjärta började slå och vi kunde  andasPustar och skratta Skrattar

undrarens
2013-08-12 22:16
#11

du får ursäkta katja jag skrev och tänkte en massa medans du svarade på det första som jag skrev.🙂

 de blev mkt nu😃

varifrån kom egentligen "ljuset"Tummen upp som väckte liv i alla varelser på jorden och att hjärtatHjärta började slå och vi kunde  andasPustar och skratta Skrattar

undrarens
2013-08-12 22:23
#12

ja visst är den osynliga sinnevärlden helt fantastisk.

man kan ju få kontakt med vem som helst utan att man i sin vildaste hade trott att de skulle inträffa.

allt är möjligt där om man bara kan navigera sig där och finna sin plats för tillfället (hur länge det vara de vet man ju aldrig…)

de är nog de som är det magiska med det mystiska att man inte vet riktigt vad som händer, fastän man kanske tror sig kunna känna att nu kommer de nog att hända eller de där  osv… kaosteorien att man vet aldrig riktigt vad som kan tänkas hända, vad än man nu än håller på med, fastän man tror sig ha "viss koll"😃.

varifrån kom egentligen "ljuset"Tummen upp som väckte liv i alla varelser på jorden och att hjärtatHjärta började slå och vi kunde  andasPustar och skratta Skrattar

undrarens
2013-08-12 22:49
#13

 (#9) beskriver det mesta med fina citat och ord  , vilket jag anser är bra i många sammanhang, men just denna gång tyckte jag att de vore intressant med en mer jordnära förklaring trots att den är stor i sig de fraserna du skrev,(vad jag va ute efter va kanske en annan förståelse av innebörden av det du beskrev , var bara det…) .

men tycker de hela blir lite sådär för mkt mystiskt/oförklarligt… man vill ju få reda på mer hur du menar med: hitta hem till det som ÄR  ta detta nu som nåt seriöst och inte som en cynisk motkommentar utan jag begriper ärligt talat inte tankesättet, så om de går får du gärna förklara ev på nåt alternativt sätt i dom tankegångarna.

ja jag är med på att vi alla är en del av de här ETT . men Är var är det i "ETTET", hem till sin egen kompass skulle jag nog översätta till begriplig svenska att finna sig själv kanske hur man fungerar just för tillfället, för att komma underfund med great things….

jag har anammat tanken på de här med att man ska lyssna på sin inre röst men varifrån kommer den(inre rösten) egentligen …är den också skapad egentligen nån annanstans av nån annan högre kraft, vad vet man…nada.

bara skaffar sin egen tro att man har den och den talar till en ibland och guidar en men de är ju inte säkert att den är ens egen kanske bara en återspegling av det stora rösteriet från var i världsrymden de vad de jag var ute efter…man kanske inte äger sin inre röst utan de är styrt totalt utifrån av nån okänd kraft och vi alla bara är puppets, som styrs av diverse överled ("mellangudar" och diverse högre gudabenådade företeelser/som sen fått sina namn efter deras "jobb" eller vad jag hört andra beskrivit om sin tro på verkligheten).

varifrån kom egentligen "ljuset"Tummen upp som väckte liv i alla varelser på jorden och att hjärtatHjärta började slå och vi kunde  andasPustar och skratta Skrattar

Annons:
[Kathja]1
2013-08-13 09:57
#14

Några citat hittar du då inte i min text, bara min uppfattning av vad frälsning är. 😃Och det är väl vad det handlar om? Min uppfattning av frälsning. Sedan har du din uppfattning av vad det är. Hitta dina ord och framför allt dina känslor kring det. Du vet vad det är för dig, om du lyssnar har du svaret. Jag kan bara visa mitt svar, med mina ord.

Att hitta hem till det som Är innebär att hitta ett lugn i allt som är, att hitta tillit, tro och kärlek i allt som är. Att vara i Nuet och inse att allt jag har är mig själv och min uppfattning av det som är just nu. Inget annat. När jag hittar den känslan då infinner sig ett lugn i livet som är svårt att beskriva, men ett lugn som gör att man faktiskt inte behöver oroa sig för saker och ting längre därför att man (jag) vet att allt är som det är och det är bra. Att allt har en meningar och ett syfte.

Den inre rösten är din röst, men den är också Guds röst, eller Alltet/Ettet/Universum - allas röst. Det är där all vishet och kunskap finns, det är där ljuset och kärleken är. Just eftersom vi alla är ett. Vi är alla Gud (eller Alltet eller Ettet eller vad du vill kalla det…).

Det är din inre röst, ditt högre jag, eller din själ/ande om du vill kalla det för det. Anledningen till att det kan benämnas med så många olika ord är ju för att varje gruppering har sin beskrivning av det som Är - de kristna en, de andliga en, new age en osv.  

Jag personligen tror inte alls på att någon styr vare sig dig, eller den där rösten, det är du som styr i ditt liv. Du har fått den fria viljan, du väljer om du ska lyssna och du väljer vad du ska göra med det du hör. Alltid.

undrarens
2013-08-13 10:20
#15

jaha ursäkta jag började "på" lite vem du var via din hemsida nu på morronsidan hade inte  sett på den förut och fick en helt annan uppfattning då om hur du ev. fungerar, tänker, lever efter.

varifrån kom egentligen "ljuset"Tummen upp som väckte liv i alla varelser på jorden och att hjärtatHjärta började slå och vi kunde  andasPustar och skratta Skrattar

[Kathja]1
2013-08-13 10:24
#16

Nu hängde jag inte med alls faktiskt! Dels vad menar du med "jag började "på" lite"? Och på vilket sätt har min hemsida med mitt svar att göra? Sedan blev jag ju såklart lite nyfiken på vad du fick för bild av mig…men det hör absolut inte till tråden! 😎

Behövde du läsa på min hemsida för att förstå mitt svar? 🤔 Då får jag nog allt se över hur jag uttrycker mig!

undrarens
2013-08-13 11:31
#17

hej 🙂

brukar va en bra start att börja ett samtal på🙂

men iom med detta , har vissa mindre angenäma tankar uppkommit över meningslösheten i det mesta(är fullt medveten om att motsatsen existerar likväl då man påstår att meningslösheten råder(är ju i  betraktarens sinne sånt här tror jag🙂 ) ) om vi nu är alla en del i det här enda, vilket vi återkalleligt  ÄR.

just de du lyfter fram har jag funderat på många ggr men inte tycks funnit nåt "svar":

"

När jag hittar den känslan då infinner sig ett lugn i livet som är svårt att beskriva, men ett lugn som gör att man faktiskt inte behöver oroa sig för saker och ting längre därför att man (jag) vet att allt är som det är och det är bra. Att allt har en meningar och ett syfte."

just de där med allt ÄR, kan ju vara vad som helst egentligen, och de kanske är så otrevligt med världen att de inte finns nån mening eller syfte med nåt bara att man intalar sig att de finns det.

vad vet man att de kanske inte är så med de här hela alltet. de kan man ju inte heller utesluta precis  som vad som helst annat (trist tanke men så är det, fast man försöker ständigt finna ljuset).

de är nog ingen på jorden som är välsignade att de vet vad de har för syfte och mening på jorden skulle jag tro.

däremot att finna hopp är nog en mänsklig egenskap på nåt mkt bra konstigt mystiskt kraftvis. 

 jo viss väljer man alltid med då kan man fundera i efterhand precis om allt var gjorde man de valen då, vilka krafter på verkade ens sinne då då man såg de på de viset , vad lyssnade man på då för inre röst kanske var nån annans inre röst man kom in på vet man aldrig heller om de var så…) inget går ju att utesluta(oändliga möjligheternas princip, på gott o ont) hur utestängd man än tro sig vara under meditation eller vid  det beslutsfattande ögonblicket.

då kan man ju sen hitta på vad som helst för ursäkta att de berodde på ditten eller datten att man fick den insikten (vad de nu än må gälla, tänkte jag).

ja de går ju alltid söka tröst om man nu hamnat i eländets träsk ((tyvärr)(för där hamnar alla förr elelr senare om man tänker till lite ) i meningslöshetens insikter att som du(på hemsidan)  och många andra uttryckt det, släppa de hela de kommer nya tåg och nya ljus på vägen man lever.

varför jag tar upp lite om de sista du 3-4 raderna du skrev vilket är mkt "sanning" i min tankesfär, är detta med att de tydligen finns redan en sorts skriven myt om var och ens öde till viss del finns inskrivet nånstans(vet dock inte var, men är faktiskt inte oäven till tanken att de skulle kunna tänkas vara så, har fått många ingivelser i min värld iaf, fast val jämt kanske finns för oss alla jämt och ständigt i varje ögonblick). 

det stänger  ju definitivt många dörrar till frihetstänkande.😢

tänk om världen, verkligheten är så hemsk…

hälsa är nog helt klart nummer 1 såväl fysisk som psykisk, utan dom på topp fungerar nog vem som helst illa.

men grader av "defekt" tider har vi ju alla, the space rules there much😃

allt man lyssnar till kan ju leda in en på oväntade framgångsrika vägar såväl som misär, den  uppfattningen skaffar man sig ju först i efterhand.

då man nu vet hur de gick, så att säga🙂.

det är ju  en annan värld för dom som är synska(mest troligt, dom har ju andra insikter om allt möjligt som vi dödliga inte vet om), vad vet jag.

 men man slipper se mörkret överallt som dom också ser(de är ju en sorts tröst), de får man nog glädja sig åt , de är ju de positiva i de oväntade.

 ja livssyftet de kan man verkligen fundera över mer än en gång vad de går ut på…

att inte hamna i meningslöshetstänket om nåt och småintala sig att de här är bra , fast man aldrig säkert vet om de är så bara för att  miljardtals människor(högg till med en stor siffra kunde va vilken som helst lägre) tycker i stort sett liknande är bra saker att leva efter.

 de är farligt de där med att bli för indoktrinerad för mkt (gäller nog vad som helst), då tappar man ju den där frihetskänslan(min åsikt i dagsläget iaf) som är så viktig för alla människor, för att man ska finna nån mening i nåt.

vild(inom viss kontrollerade gränser, dvs inte totalt flippa ur ) och fri är ju en kraft som inte förslavar folk.🙂

precis jag och alla andra här på detta underbara klot har ju tillgång till det evigt goda tanke sätten, de är nog de som stöttar upp samhällena att alla fått en plats där dom verkar och är, fast dom flyger och far hela dagarna i sina skapta verkligheter av ovisshet vad som väntar härnäst.

våra egenskaper fick vi nog till stor del då man föddes (går nog till "viss del" inte ändra(astrologins grundfundament(dvs studier av folk genom årtusenden, hur vi verkar fungera) ) ) och får utnyttja dom på bästa sätt tror jag iaf.

 vissa saker kan man ju bjuda till om ,vad vet man hur länge allt som skrivits ner på internet finns kvar 10-15 år, kanske inte de här forumet finns kvar utan i annan form, framtiden är till rätt stor del oskrivna blad.

men alltid nånstans får man ju med sig "guldkorn" att tänka på, så är det ju.

man kan ju förbluffande "lära" sig mkt mer på vissa forum än vad man lärt sig under en hel skolgångstid eller liv man levt so far, sånt vet man ju aldrig förräns man kastat sig ut i molnet😃.

man får ju då tillgång "2 the whole world" vare sig man vill eller inte, de är ju upp till en själv sen vad man gör av de man "fått"/tagit till sig för insikter .

är väldigt tacksam för fler(alla möjliga aspekter/ funderationer om de här mystiska som alla människor funderat över i årtusenden ).

varifrån kom egentligen "ljuset"Tummen upp som väckte liv i alla varelser på jorden och att hjärtatHjärta började slå och vi kunde  andasPustar och skratta Skrattar

undrarens
2013-08-13 11:49
#18

nä självklart inte att behövde läsa din hemsida för att få en pejl på vad hade för bakgrund bakom då du uttryckte dig som du gjorde, blev bara väldigt nyfiken vad som låg bakom de där #6 och #9 beskrivningarna de var bara de🙂.

varifrån kom egentligen "ljuset"Tummen upp som väckte liv i alla varelser på jorden och att hjärtatHjärta började slå och vi kunde  andasPustar och skratta Skrattar

undrarens
2013-08-13 13:21
#19

jag visste ju ingenting alls före jag skrev om hur och vem du var för sorts person( i min inre värld utgående ifrån de lilla jag sett ifrån detta forum, menade jag då).

 din hemsida blev ju en nyhet i min inre värld om uppfattningen av de du skrev på #6 OCH #9.

blev knas den där #15 kommentaren , tanke och skrift blev inte i "lagom" synkronicitet😃, men de sista i den står jag för^^.

fast man egentligen inte vet vad folk nu lever efter, de skrivs ett på nätet men verkligen tycks nåt annat om du frågar dom personligen, sånt får man ju aldrig reda på…om dom(folk generellt menar jag då) vill blotta sina innersta tankar, men de är ju andra domäner.

nä jag vet inte om jag skulle vilja säga så att jag behövde läsa på din väldigt upplysande och bra hemsida(tycker jag nu när jag läst vad du beskrivit). 

nä jag tycker mig ha uppnått viss kontakt med de där övriga sidospåren av nätena som finns överallt på jorden. de försvårar till viss del ens uppfattning komplicerar ju allting på en annan nivå(som jag ärligen inte själv begriper, men så känns det iaf stundtals).

och hur du uttryckt dig har jag ingen åsikt om,är nog av åsikten att vi alla är fria i själen (iaf borde få vara det) .

men tycker det verkar stå mkt bra saker överallt på hemsidan.

har faktiskt fått många aha upplevelser och de tackar jag gladeligen för. 

så tummen upp för din hemsida 👍🙂. 

jag  anser att du verkar uttrycka dig rätt så bra och ha fått mkt bra lärdomar att vidarebefordra , eller lämna ut ord/skaperi på en hemsida för de är ju de vi alla egentligen gör.

en sak som kom upp just nu i "hitta din väg" ifrån "the secret-bibeln":

den är stark den här "viljan att bli ihågkommen "som drivkraft för att överhuvudtaget komma igång med nåt  men egentligen så spelar den ingen som helst roll , för man ska ju förbereda sig för evigheten.

de gäller att förbereda sig för den och hur fridens gör man de??…den frågan har jag inte kommit så långt på, en sån där otrevlig insikt faktiskt, känns som man är ställd där på nåt vis och inte finner nån ny väg vad den ska ha för uppgift, dvs ens evighet.

allt detta som jag nyss beskrev i meningen ovanför lämnar ju ett stort tomt hål på nåt vis (iaf i min tankevärld) hur än gott man tror om allt.

en annan fråga , har faktiskt flera bekanta som ställt sig den frågan om att "rensa" i sina dna, skulle tro att de är väldigt svårt fastän tankemässigt går det nog utföra eller har du andra erfarenheter om sånt?

jag hoppas du ursäkta men lite nära till skratt har jag till eft-klippet, men de kanske är mest för att jag inte testat(förstå mig rätt), men de låter lite humbug såhär då jag  spontant ser det hela.

iaf skulle folk tro man har nåt problem om man skulle bete sig så många ggr ute på gatan, men men vill inte låta de hela va osagt att de har verkan för en individ, kan de säkert ha och har nog de(är inte i sätet att utdöma de då jag ej har provat de hela).

ja ibland kan man ju fråga sig att bara att ha vissa och visa tankar bidrar till en bättre värld.

tror jag iaf.

jo en sak om att följ sin bliss(kan ju heta vad som helst, men i detta fall har du valt ordet bliss). mkt svåra saker att göra🤔

detta är inget negativt menat utan nu bara min spontana reflektion och "tunga grejer".

jag förstår vitsen med att man ska lämna sina saker då man vandrar genom nästa  dörr, men då måste man sannerligen hålla kvar vissa "bra" insikter för att kunna passera genom nästa dörr och verkligen känner på sig vad som gör dig till ditt bästa du.

vet man inte de vad gör man då??? 

fortsätter att lida där man är??, 

så är det nog tyvärr för dom flesta människor,

 kan nog endast upplösas om man är omgiven med positiva individer och människor som tror på ens förmåga(personlighet/vet hur man fungerar innerst inne😉) och på nåt godare här i världen.

eller invänta bättre planet positioner…🙂.

jag hoppas och tror att du anser de vara upplyftande att man ger funderingar om hemsidan dels om vad du menar/fått för bättre insikter (än vad jag har för tillfället(i detta nuet)  ).

då kom jag osökt in på de här också svåra närmre sitt sanna jag , väldigt bra skrivet och formulerat inte tänkt på det så, men hur praktiskt gör man de är ju totalt individuellt vad man tycker om det, finns oändliga infallsvinklar om vad man "tror" vara sitt sanna jag…

men som du uttryck nån gång förut de är ju alltid en själv som väljer alltid.

jobbigt de där med alltid 🥵

rätt sällan man vet de på förhand måste jag säga , fast jag förstår poängen och andemeningen i vad du skrivit på hemsidan.

annars kan man ju trampa rätt fort i nya klaver(fast de gör man iofs ändå😃).

nä kort sagt och mkt kort sagt om du verkar vara som de beskrivs på hemsidan har du kommit på många goda insikter som varje individ vore önskedrömmen att jämt kunna leva efter.

men som är de lite halvsvårt och leva efter de man lär sig😃, fast man försöker.  ;)

varifrån kom egentligen "ljuset"Tummen upp som väckte liv i alla varelser på jorden och att hjärtatHjärta började slå och vi kunde  andasPustar och skratta Skrattar

retep
2013-08-13 13:41
#20

När vi försöker förstå hur allt hänger samman och vilken väg att gå. När vi vill förstå och få förklaring på vad Alltet är vad Gud är och vad det betyder att söka Det som finns innom " Och att hitta hem till det som Är" Då behöver vi först förstå att sträcka oss bortom vårt vanliga invanda sätt att förstå och kunna tänka oss att allt vi söker förstå har två sidor . Den ena är det vill vill förstå och få kunskap om! Den andra är den som skall ta emot kunskapen och förstå. Dessa båda The knower and The kown Den som vet och det som finns att veta! Kunskapen och den som söker kunskap! Om inte den som söker kunskap i sig själv inser att möjligheten att förstå är en två vägskommunikation, att kunskapen måste integrera med den som söker kunskapen. Då förblir kunskapen på en oblektiv nivå utan att bli till en kunskap i sin fulla betydelse av förståelse, erfarenhet, erkännande och till Vetande. Som jag ser det är det i denna förståelse, detta Vetande som betydelsen av Frälsning ligger. Här har man förenat det yttre med det inre och då uppstår och upprätthåller Anden det Fadern och Sonen har förenat.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
[Kathja]1
2013-08-13 18:15
#21

Undraren - Jag ska göra mitt bästa att svar på dina frågor, du skriver så mycket (och det är roligt!!!) så det hade varit lättare att ”prata om saken” för att få med allt, men som sagt, jag ska göra mitt bästa. J

Jag är inte helt med i hur du kommer fram till ”meningslösheten i det mesta”, själv tycker jag att detta visar att det är en mening i allt som är. Även de mindre trevliga sakerna i livet. Allt ha något att lära dig, och allt är ett steg närmre harmoni, tillit och kärlek – ifall du bara vågar ta steget. Ta tex om du har människor i din närhet som du stör dig på. Istället för att reta upp dig på dem, så tittar du inåt, vad kan dessa människor lära dig? Det är nämligen som så att allt i ditt liv är en direkt spegling av ditt inre. Så det du stör dig på hos andra är något du behöver jobba med hos dig själv. Ser du det så ser du att människor som du irriterar dig på är en gåva som du har fått för att du ska lära dig något om dig själv, för att du ska se vilken väg du behöver gå för att hitt hem till kärlek, harmoni och tillit – till allt som Är.

Och ja, allt som Är är allt, med andar ord vad som helst. Det är ju det som är så underbart! Och det innebär att allt har en mening, inte för att du ger den det utan för att det är skapat på det sättet. Det finns ingen slump, det är bara orsak och verkan. Allt sker för att du ska lära dig mer om vem du är och vad du behöver för att må bra – kort och gott.

Och då det kommer till ifall människor vet vad de har för syfte på jorden, så tror jag att väldigt många vet sitt syfte. Faktiskt. Men många kanske inte inser att de redan är i sitt syfte. Mår du bra av att vara mamma, känner du att det är där du kan göra världen till en bättre plats – ja då är det ditt syfte. Mår du bra av att vara knattefotbollstränare – ja då är det ditt syfte.

Då det kommer till ifall man lyssnar på sin egen inre röst, eller ifall det är det yttre som talar med en, ja det är nog mest en träningssak att höra skillnaden tror jag. Jag brukar använda mig av mina känslor som vägledare, om en sak känns genuint och äkta för mig, om jag känner kärlek, lugn och tillit då jag tänker på den – ja då är jag rätt och det är mitt sanna, högre jag som talar.

Och visst hamnar de flesta i det du kallar för eländets träsk, men som jag sa innan, om du hittar något positivt i ”eländet” så blir det mindre elände av det hela. Livet är bara meningslöst ifall du bestämmer att det ska vara det. Det är ju därför som vissa människor kan leva i överflöd av både pengar, hälsa och kärlek och i alla fall må dåligt, medan andra kan leva i torftighet och armod men i alla fall vara lyckliga. Det är inte hur du har det utan hur du tar det som avgör hur ditt liv ter sig. Och när du hittar förmågan att se saker som gåvor så kommer det att leda till att ditt liv blir lättare att leva och det kommer i sin tur leda till att livet blir lättare.

Sedan nämnde du att det skulle finnas en myt om att var och en har ett öde som är förutbestämt och där vill jag nog allt hålla med dig om att det är just en myt. Vi har alla fått den fria viljan och allt som är förutbestämt är att vi alla är skapade till att leva i kärlek och harmoni med allt som är. Skapelsen är även gjord på så sätt att om vi lyssnar inåt och följer vägen som leder oss via positiva känslor som kärlek, harmoni och tillit (igen!) så kommer vi att uppleva det vi är skapade att göra. Men jag tror absolut att det finns många olika vägar att gå för att nå dit. Varför skulle vi annars ha fått den fria viljan och varför skulle det annars finnas så många vägar att välja på?

Lyssnar du inåt, på ditt högre jag, så kommer du inte att gå en väg som leder dig till misär, den leder dig bara till sådant som får dig att må bra. Lyssnar du däremot på saker i ditt yttre så riskerar du att göra val som inte är i samklang med ditt inre och dennes önskan och behov och det kommer att kunna leda dig till ett liv, om än inte i misär, så i alla fall ett liv i ohälsa på ett eller annat sätt.

Det är på det sättet som du förbereder dig för evigheten, genom att hitta hem, hitta din väg till kärlek och harmoni.

Du frågar mig ifall jag har någon erfarenhet av att rensa i mitt DNA och ja, jag har använt mig både av EFT och av healing, och för min del kan jag säga att det gav mig ett jätte skutt framåt i både det yttre och det inre livet. Men jag kan hålla med om att EFT ser lite roligt ut, men det funkar och det är det viktiga.

Det är en lång resa, men vi har hela livet på oss och något ska vi ju göra. Det handlar om att hitta sin väg, sitt sätt att skapa harmoni och kärlek – så för att veta vilka val du ska göra, oavsett om det handlar om att städa bort saker eller välja vägval så fråga dig själv om detta du har för handen kommer att leda till ett liv i kärlek, harmoni och tillit.

undrarens
2013-08-13 19:49
#22

oj får tacka så väldigt mkt för att du ville svara på mina långa haranger och utlägg och frågor/funderingar, kanske inte va rätt ställe att ställa sånt här i offentlighetens ljus, som du beskrev "prata om saken" kanske hade varit bättre väg.

vad jag mest hade funderingar om kanske låter mörkt men jag förstår mkt av de i texten du besvarat om, jag tänkte då på de djupa vad vi är skapade att göra. de finns ju "facit på de" om vi nu kollar i efterhand 20-30 år framåt vad man nu gjorde. men knappast troligt(för lång tid) att nån normal individ kan se de men , who knows.

 vissa är nog säkert med många hinder i vägen för att kunna skapa sitt göra. men likväl är ju deras göra skapat nånstans (har dock inte begripigt var) nån sorts "guda bok"?? 

det uttrycket låter illavarslande i mina tankar, då är ju de mesta redan förutbestämt på nåt väldigt sjukt vridet sätt, fastän man har tro på att kunna man ska förändra sin framtid jämt varje sekund minut , månad, år.   

ja man vill ju jämt och ständigt finna den vägen som du talar om de där med kärlek harmoni och tillit men de är väl vägen dit som är de spännande.

oavsett vilken röst man nu lyssnar till.

ja en stilla undran i allt det nedan som du skrev ovan: 

"

Lyssnar du inåt, på ditt högre jag, så kommer du inte att gå en väg som leder dig till misär, den leder dig bara till sådant som får dig att må bra. Lyssnar du däremot på saker i ditt yttre så riskerar du att göra val som inte är i samklang med ditt inre och dennes önskan och behov och det kommer att kunna leda dig till ett liv, om än inte i misär, så i alla fall ett liv i ohälsa på ett eller annat sätt. "

detta är nog bland de svåraste man har att göra med om man ska lyssna till de yttre eller inre, de yttre kan definitivt ha mkt "sanning" iaf innan man blivit 40-50 år skulle jag tro. inte där än men gör en kvalificerad gissning🙂.

ja tyvärr är nog min åsikt att de är 2 sidor av allt även inom det inre så de gäller verkligen att man väljer rätt inom dom domänerna då man står inför frestande val inom de inre vägvalen.

jag syftar nu på att man vet ju inte vad som kommer ut av de inre valen man gjort förräns i efterhand.

och yes må bra kan man må på tusentals sätt, gäller bara va positiv till det goda som kommer i ens väg och sortera bort "the bad stuff".

och "val i samklang med ditt inre och dennes önskan och behov" de låter faktiskt poetisk och vackert i mina ögon(helt ärligt faktiskt) tror jag säkert många andra håller med mig om . 

 vad gör man nu om ens inre inte vill att man ska utvecklas , 

de borde innebära då att man är "mindre" värd som individ här på klotet (iaf som jag sett på mig själv i större delen av livet) eller vad ska man säga om man själv tycker sig kommit på såna mindre angenäma saker. 

nu är jag och nosar igen på de här med meningen med ens liv och mening/meningslöshet de ordet är ju tudelat som allt annat.

jag skulle vilja säga såhär:

 välsignade är dom som vet deras syfte på de här klotet , dom borde för evigt skatta sig rika på den förmågan att finna mening i vad dom gör.

för det har jag dock inte funnit än i denna dag vad min mening går ut på här på klotet och jag tror faktiskt inte så många tror sig veta sitt syfte de är nog mest en myt /en fasad att de "tror" sig veta de.

 de har försökt sig på att "begripa" nåt obegripligt(världens kaos) som inte kan förklaras.

 och ja man kan ju välja att undvika dom som man stör sig på(inte säkert att de ens vet om att man anser de är störande) de utvecklar oftast  ens inre, eller frigör ny skaparkraft.

visst jag förstår poängen med att spegling av ditt inre har med ditt ens liv att göra, men hur lätt är det att göra sig av med allt störande(omgivningen man har kanske inte har de sättet att man kopplar ifrån sånt) , knappast lätt för nån i den värld man skapat runt omkring sig .

sånt drar bara ner en.

och detta med slump håller jag till viss del med  men de beror väl på att utnyttja de "goda" planetenergierna  flödar, gäller ju bara att veta när sånt händer .🙂 but who knows that…

tyvärr tror jag de finns en mindre angenäm kraft , om de här med kärlek och harmoni insikterna, vissa tror jag inte är födda med den egenskapen hur mkt dom än försöker, de blir bara fel jämt , som en sorts DOM att du där är inte tänkt att få älska hur mkt du än skulle vilja (trots din fria vilja) pga  att du nu föddes då du gjorde(man kan ju inte göra nåt åt då man föddes) (jag tror(och har sett många exempel på detta att  de finns såna planetara krafter tyvärr för ett stort antal individer här på jorden och de häpnadsväckande och otrevliga att de aldrig kanske  nånsin får reda på den otrevliga sanningen om sitt liv utan lever om och om igen  sitt liv i misär(kärleksbiten)(de tragiska är ju de vet inte om att de blev födda till jordelivet under den negativa tiden  på jordklotet för sånt(kärleksbiten) ) ).. 

de är en hemsk insikt och fruktansvärt , de innebär ju att man inte alls nånsin kan följa de vackra som du beskrivit :

att finna kärlek och harmoni och tillit.

 iaf inte den första biten, men även dom andra bitarna kan ju saknas hos ett stort antal individer.

hemskt eller hur.

för strävan efter nåt de har ju alla nån gång vissa har de mer andra mindre , och vad de beror på är väl livets otur/turslott ser jag de som.

är tacksam för all vidare reflektering om såna här saker fastän kanske grundtemat handlade om tror frälsningen bara finns i jesus.

jag svävade iväg🤔 lite för mkt kanske.

varifrån kom egentligen "ljuset"Tummen upp som väckte liv i alla varelser på jorden och att hjärtatHjärta började slå och vi kunde  andasPustar och skratta Skrattar

retep
2013-08-13 21:44
#23

Ja du svävar visst iväg och är en riktig undrarens! Men nog är det så att ovisshet och tvivel är en del av vägen att gå, innan man gett plats åt sin räddning och frälsning. Att vi inte alla skulle vara födda med kärlek och harmoni på grund av planeter och astrologi. Det är säkert just ett sådant hinder vi kan kan sätta upp för oss på vägen. Sådana omständigheter är ett resultat av vår egen brist på insikt skulle jag vilja säga. Ingen fattas egentligen något alls, verken av kärlek, harmoni eller tillit. Allt detta har att göra med hur vårt Karma, våra tidigare handlingar har försatt oss i dessa situationer och omständigheter. Genom våra många liv saknar vi kanske tillit, harmoni och kärlek. Men i varje liv och i detta, så avvecklar vi karma och frigör oss efterhand mer och mer från de band och hinder som står i vägen för vår tillit, kärlek och harmoni. Det som gör skillnad är vår egen ökade medvetenhet, som både naturligt och spontant för ut de gynnsamma och livskraftiga egenskaperna i det yttre.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[Kathja]1
2013-08-14 00:06
#24

Det du är skapad att göra är att leva i kärlek, vara kärlek och ge kärlek. Och när du lyssnar till din inre röst, lyssnar du på ditt högre jag vilket är den samlade kunskapen av Alltet. Och du vet alltid vad u behöver mer än vad andra vet det, är bara så att då vi växer upp lär vi oss att krångla till det. Vi lär oss att lyssna på andra innan vi lyssnar på oss själva, vilket är helt galet. Och man vet alltid vad utfallet blir om man lyssnar på sitt högre jag, det blir alltid i linje med…kärlek, harmoni och tillit! 😉

Ingen är dömd till ett liv utan kärlek, det skapar vi själva i så fall, som allt annat i våra liv som vi inte mår bra av.

Sväva på du, med tiden kommer du att få kläm på hur man svävar i kärlek , harmoni och tillit. 🌊❤️

undrarens
2013-08-14 09:56
#25

tackar vänligen för era fina inlägg om hur ni tror och vill uppleva verkligheten❤️

jag förstår verkligen vad ni menar men håller tyvärr inte med om allt fastän man nog skulle vilja att världen skulle se så ut som ni beskriver.

visdom finns ju nerskriven i en massa former och alltet(de man är ute efter i en specifik situation då man behöver råd om nåt) kanske man inte kommer åt genom  jämt(iaf då man kanske skulle behöva det) fastän man skulle gärna vilja det🙂.

De  finns ju nerskrivna böcker som hjälp eller studier av miljontals folk(hur dom studerats och fungerar baserat på bl a astrologin,sociologi, , u name it ,dvs vilken sorts "vetenskap" som helst ) genom årtusenden .

allt sånt är ju definitivt inte bara hittepå och mambo jambo.

jag menar de finns ju hur mkt som helst att ösa ur där som är rätt så "sant" som man sen kan tillämpa och skaffa sig nya insikter och grunder att stå på.

man ska ju för den delen inte fastna utan va öppen för att se nya infallsvinklar som man inte kanske tänkt på.

de är ju så man utvecklas vidare till nåt visare.

angånde de här med hinder i vägen är jag lite fundersam över om man nu säger att allt möjligt som man nu har skaffat sig tro på och att de mesta övrigt i världen skulle vara nån sorts  hittepå, de här antydningarna om astrologi och planetlägen skulle vara hinder så undrar jag om du är påläst om sånt här retep? 

vad jag har tycks sett i många av dina inlägg verkar du vara en väldigt beläst och har väldigt många insikter(framför allt om de här stora sakerna(ska ärlig erkänna att jag lärt mig mkt genom de du skrivit), om verkligheten eller vad man tror den är) om mkt men jag har lite svårt att ändå att du verkar se t ex. teologi,astrologi, kom inte ihåg eller läst  allt som tänkts och skrivits ner av dig, som nåt hinder man sätter upp i sin värld för att skapa sig nån verklighetsbild.

eller du  tror inte på nåt?

Ta detta nu på rätt sätt de är inget provocerande ifrån min sida utan jag bara blir lite förundrad hur du menar att ens uppbyggda insikter kan va ett hinder men dom kan ju likväl hjälpa en rätt ofta.

ja visst jag köper att de(hindren) kan va så ibland men inte jämt(du har ju inte på nåt vis antytt det heller, men vissa hinder och de blir ju godtyckligt då utifrån ens dagsform då man tänker/skriver nåt) ).

 vad jag menar är att hindren som man kanske sätter upp om man nu gör det dvs, kan ju ha en botten av stor visdom som man ständigt ifrågasätter(i det oändliga) men ändå inte kan förneka att de rätt mkt stämmer bra med man tror ifrån sin inre röst.

men man kan ju ställa sig frågan vet ens inre röst vad som vore bäst för en i alla lägen ??, knappast fast rätt ofta är den bra att följa.

 om man nu tror totalt på att den inre rösten "vet" allt som vore bra för en då är ju ens väg utstakad redan , förstås poängen.

och de är ju ingen trevlig insikt direkt.

min tanke med detta var ju då att de finns ju klokare röster(har mött många såna i de lilla jag levt hitentills) ibland än ens inre.

och yes brist på insikt de kan man ju ha när som helst, de vet man ju inget om ibland, ibland känner man lite av de t o m, ibland lite.

vad de fenomenet beror att man ibland är  "blind" (fast man inte kanske vill de)för det(insiktsblindhet😃). de drabbar ju alla människor på jorden, så är de och de får man acceptera är min åsikt iaf.

we arn't flawless.

jag har ju säkert inte samma insikter/tro på mkt i verkligheten som du kanske har fast vi alla kommer åt samma "allt".

jag menar du har ju dina inre vägledare(inre och yttre) , alla andra har ju sina.

fast vi alla är en del av de enda. 

ser dock gärna fram emot att få se dina(retep) och för den delen alla andras kloka insikter här på iFokus.

tycker de här är ett superställe att få till sig insikter va de nu än må gälla.❤️

specialister inom alla möjliga områden kommer man ju i kontakt med har man ju märkt.❤️

de där med karma verkar ju va en hel vetenskap bara de.

 och synnerligen svår bevisningsbart(man får väl bara tänka att men de är en del i det "alltet" tänket) egentligen allt här i världen svårbevisningsbart (människans svaghet att de ska vara de som är rådande, för övertygelse) om man tänker till.

tänkte då på ordet i sig bevisning, har används i så många felaktigt gjorda bedömningar överallt i världen .

där har säkert den inre rösten ifrån "alltet" inte fått råda utan godtycklighetens och orättvisans hand har slagit näven i(utan att ta nån konsekvens)…

men då kommer man in på de där om karma igen och vad som finns och inte "ska" finnas med i den.(allt ska med i den, visst men vad vet man om de…)

för de vet man ju heller inte hur "sann" den är.

inget är ju skrivet i den bara antageri om hur den verkar , eller kanske verkar.

allt i världen är ju ett enda stort antageri om man tänker stort.

för att lägga till nåt ifrån vad katja  nu nämner så finns det vissa frågetecken som kan tänkas döljas med det som blev skrivet av denna fina text(ärligt menat, ingen cynism ifrån min sida, utan bara ren ärlighet, folk tänker ju så olika har olika erfarenheter, menar jag ju) ifrån dig.

man vet ju inte jämt vad man(inre röst insikt) bäst behöver i alla lägen, (då kommer ju de yttre in som hjälp) ville jag bara reflektera över.

sen blir de ju upp till sig (som individ) att bedöma vad som blir bäst just för dig i de ögonblicket. 

där är nog de där om kärlek, harmoni och tillit ett bra mantra🌊☀️.

vad jag egentligen åsyftade med de här om att man kan i stora delar av sitt liv(inte skrivet i sten planeterna förändras ju ständigt runt om oss (tur är väl det👍😃) ) vara dömd till att inte "tänkt"/svårt för , att få älska är att personerna som är drabbade av exilets gissel inom astrologins värld.

de va min poäng, och tyvärr tror jag att de ligger till så för många människor här på jorden, men förhoppningsvis och mest troligt många som inte är drabbade av såna planetära gisslen.

 finns ju tusentals studier om sånt gjorda genom årtusenden runt om i världen och de flesta har i stort sett kommit till liknande resultat/syn på såna saker. 

men som allting annat ingen regel utan undantag🙂

ärligt talat kanske jag hamnar i fel forum för just denna motbesvarande om de här med frälsnings frågan men de bara flödade ur mig saker då man började använda de "grå"🙂

i stort de mesta av de jag skrivit ovan har ju säkert lite om just med frågan att göra men , ska väl bättre mig och hålla mig till sakfrågan i  framtiden , blir nog mer relevans då för alla som läser i forumstråden.😃

varifrån kom egentligen "ljuset"Tummen upp som väckte liv i alla varelser på jorden och att hjärtatHjärta började slå och vi kunde  andasPustar och skratta Skrattar

[Kathja]1
2013-08-14 10:59
#26

För att hålla oss till tråden så är det ju som så att Jesus sa att "jag är vägen, sanningen och ljuset" - genom mig kommer ni till Herren/Gud. Typ. Gud är Kärlek och allt han har skapat är Gott, se skapelseberättelsen. Jesus visade oss vad vi är, vi är Guds son, precis som han. Vi är Gud, inte hela Gud, men en del av. Vi är gudomlig. Det står i Bibeln att det bara finns en Gud, och det är därför att ALLT är Gud.

Vi har fått den fria viljan, det innebär att du kan välja att leva med Gud (m.a.o du kan välja att leva i Kärlek) - eller så väljer du att leva utan Gud/Kärlek/det Goda. Då lever du i mörker (se jämf ljus-mörker). De flesta "väljer" att leva lite mitt emellan. 😉

Frälsning är att inse just detta, att du har valet att tacka ja till det som är meningen, att leva i äkta Kärlek, eller så leve du utan.

Och när vi väljer att leva med Gud i kärlek finns det ingen plats för något annat, du kan inte snacka skit om grannen eller släppa bomber på någon - därför att gör du det så väljer du i den stunden bort Gud/Kärlek.

Allt det vi kan se i världen som är av "ondo" är en brist, en brist på kärlek. I varje sekund kan vi välja hur vi vill leva just där och då. Med eller utan ljus.

Det och inget annat är vad som är. Hela skapelsen är sådan att allt som sker ger oss en fingervisning huruvida vi är på banan eller ej, huruvida vi lever med eller utan Gud/kärlek - mår du bra, är du i harmoni så är du på banan. Du kan inte snacka skit om folk, eller leva i ett kärlekslöst förhållande eller racka ner på dig själv utan att du mår dåligt, fysiskt eller psykiskt, av det. Det är DÄR du ska lyssna på din inre röst. Säger ditt inre att du mår bra, då är du på rätt väg, säger ditt inre något annat då är du fel ute.

Svårigheten är att vi har lärt oss en massa annat i livet, så som att lyssna på andra (lyssna på din mamma hon vet bäst) osv. Det gör att vi glömmer bort hur vi lyssnar på oss själva.

Så nog skapar du ditt liv själv, på gott och ont, det finns ingen  färdig plan, de enda som finns är att om du väljer att leva med Gud/Kärlek så kommer du att må bra - men det finns många vägar och sätt att välja på.

undrarens
2013-08-14 13:23
#27

jag hoppas du inte misstycker att jag reflekterar på det du skriver #26.

tycker faktiskt de är intressant och debattera med totalt okända människor som verkar ha skaffat sig sin tro på verkligheten.

håller med om i stort sett det mesta du skriver men samtidigt är man lite fundersam över vissa saker.

de är det där med att tack ja till meningen, att leva i äkta kärlek, eller så lever du utan .

de är lite för svart o vitt livet är väl en gråskala, tyck till om inte annat.

ondo skulle jag nog se som att man inte är tillfreds med ens inre tankar❤️ om hur nåt gott skulle kunna existera, finns ju grader även i det, eller som vissa man hört uttrycker sig olika hett i helvetet.

men å andra sidan vem avgör vad som är gott(borde va en själv, men de kan man ju hittas på miljoners ursäkter att andra har vettigare insikter)? den frågan ska man ju alltid fråga sig nu om man vill göra gott.

ja jag håller med om att man skapar själv sitt liv, men

ja jag vet inte riktigt om du förstod min tankegång om alternativet med de där om att de kanske redan är bestämt inom vissa ramar, som man kan ha svårt att rucka på, vare sig man vill eller inte(rucka på vissa ramar(indviduellt allt sånt förståss, vissa har mer vissa mindre ramutrymme), man är ju inte hundra på topp jämt och du förstår vinken.

de vad de jag åsyftade med att de redan kanske finns en "viss" plan förutbestämmelse över ens öde.

men vem som bestämt de de har jag inte kommit fram till än i mitt sökande.

kanske årtusendens visdom ifrån de som levat förr.

 vissa kallar de gudomlig plan men ta ett ett ex. om en viss plan inte är så god  för den just den individen då, är en sån plan gudomlig?? 

kanske med synen att man tror att en gud har skapat den(planen) med vi är ju alla tyvärr bara spelbrickor ,dårar, genier, nickedockor, pjäser , u name it, vad vi alla har för platser i dess(jordens) historia, att driva världen framåt på nåt konstigt kaosartat sätt.

allt för att vi inte hittat nåt annat bra sätt att förklara det oförklarliga.

de har väl alltid varit så att vissa individer ska gallras ut vare sig man tror det eller ej, som en del kan man ju se de som i efterhand.

vet de låter hemsk men så blir nog en del i planen till slut då jorden överbefolkats , då blir de massdöd och utrensning och sjukdomar som skapar en ny obalans/balans (svängning) i de individer som finns och verkar på klotet.

 tömma den(världen) på mkt av den och få jorden i obalans av de som finns medans vi finns och verkar på den. 

så verkar tyvärr företagsamhet och ekonomi göra för den(jorden).

vi vet ju aldrig när den kommer att upphöra att fungera som vi mot alla goda planers förnuft vill. bara att den kommer att vara i ständig förändring.

ja de är en plan iaf (skulle ju kunna heta vad som helst egentligen inte låst till just ordet plan), skulle svarare vilja ge nåt motsatt ord för den planen.

men som sagt de är fritt och tro vad man vill. planer eller ej. 

så till viss del håller jag med dig de finns ingen färdig plan men kanske rätt så detaljerad för vissa individer.

ja lyssna på andra kan ibland inte va så dum ide man kan alltid lära sig nåt nytt som man inte reflekterat/tänkt på (ens inre röst ❤️vet ju inte allt jämt och ständigt fast man kanske tror det, jag menar de finns ju andra inre kloka röster…) över.

tycker mig ha lärt mig massor de senaste månaderna bara genom att kika runt lite på olika fokus sajter.❤️❤️❤️ (minst 🙂) till alla som bidragit med konstruktiva bra inlägg.

varifrån kom egentligen "ljuset"Tummen upp som väckte liv i alla varelser på jorden och att hjärtatHjärta började slå och vi kunde  andasPustar och skratta Skrattar

Annons:
[Kathja]1
2013-08-14 14:47
#28

Att de flesta lever sina liv i en gråskala är en sak, vad som är meningen med livet en annan. 😎Och jag förstår nog det mesta du skriver, har ju själv sökt mig till det som är idag, precis som du skriver, och då hinner man med att vända och vrida på tankarna MÅNGA gånger. 😃

Och visst finns det en ram inom vilket ditt liv "ska" levas, men den ramen är så stor så du kan välja bland 1000-tals olika vägar och alternativ, så du behöver inte känna dig styrd. ❤️Du är inte mer styrd av Gud/Universum/någon plan än någon annan.

MEN vi väljer allt för ofta att styra och begränsa oss själva som människor. Det gör vi genom att tala om för andra att de gör "fel", eller genom att vi oroar oss för vad andra ska tycka och tänka om vi gör ditten eller datten. Till exempel. DÄR är du styrd, men bara för att du VÄLJER att vara det. Inte för att du måste. Åter igen - den fria vilja att gå din väg eller en väg vald av andra.

Sedan är det nog som så att vissa individer har svårare att förstå "meningen med livet" och väljer därför att göra saker som inte är Kärlek, starta krig, snacka skit, missbruka osv osv. Men inget är rätt eller fel, alla har vi våra vägar att vandra och våra val att göra, vissa går den långa vägen andra den korta.

retep
2013-08-14 19:35
#29

undrarens! När du skriver och nämner astrologi och planeters påverkan då svarar jag som jag gör eftersom det i så många fall handlar mer om våra föreställningar om astrologins inverkan på våra liv än det faktiskt är att vi styrs av planeters olika lägen. Astrologi ar betydligt mer komplext än så! Jag tror på både teologi och astrologi och mycket annat, men för mig är tro endast den yttre sidan av saken. intressantare och mer helhetsbetonad blir ens livsuppfattning och verklighet när man också har det inre erfarenheterna och insikterna med sig. Insikter som inte är grundade i dessa båda erfarenheter av inre och yttre är inga insikter egentligen, enligt min mening. Det är därför jag säger och menar att det i stället blir hinder på ens väg för att det mest bara är en föreställning som man har. Om jag får vara litet uppriktig mot dig, så får jag genom det sätt du skriver intryck av att du på något vis är osäker eller tror att du behöver vara diplomatisk. Så ofta i det du skriver blir det som om du står mitt i mellan två tankesätt och olika sätt att tro. "men man kan ju ställa sig frågan vet ens inre röst vad som vore bäst för en i alla lägen ??, knappast fast rätt ofta är den bra att följa. om man nu tror totalt på att den inre rösten "vet" allt som vore bra för en då är ju ens väg utstakad redan , förstås poängen." Om man är osäker på sin inre röst, då är det för att det finns hinder i vägen och att den inre rösten blir störd och påverkad av de hinder som många gånger är våra egna uppbyggda föreställningar eller begränsningar. En sådan begränsning blir av att man på något vis krånglar till sin egen personliga och andliga utveckling, genom att tro att det handlar om andra och om hur hela värden ser ut och alla problem som finns där och hur man skall lösa dem. Dessa problem är yttre företeelser och skapade av obetänksamhet, dumhet, okunnighet. Kunnighet däremot är att verka inifrån och ut. Att inse att det är det inre som styr hur det yttre ser ut. Därför handlar det först och främst om att utveckla sig själv genom att levandegöra dessa egenskaper vi har inom kärlek, tillit och harmoni, m.fl. Vi kan inte ansvara för någon annan, vad de gör eller inte gör! Vi kan bara ta ansvar för att själv utveckla dessa egenskaper i vårt liv. När jag gör det, du gör det, andra, gör det, fler och fler gör det. Då är det detta som vi utvecklar kollektivt och som räddar, frälser oss själva och Världen vi lever i.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Fjäril
2013-09-17 11:51
#30

Flera intressanta tankar. Fick du några bra svar, undrarens?

Sajtvärd på Övernaturligt

Upp till toppen
Annons: