Annons:
Etikettmedialitet
Läst 9160 ggr
Joppo
5/15/13, 9:49 PM

Terry Evans - Andepratare eller bedragare?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En sak som jag längre undrat är vad ni som är andetroende har för åsikter om Terry Evans? Anledningen till att jag frågar om just honom är för att han är ett av Sveriges största medium samt har en framträdande roll både bland skeptiker och troende.

Har han kontakt med andevärlden eller använder han sig av mentalisttekniker när han håller sin seanser?

Annons:
Fjäril
5/15/13, 10:03 PM
#1

Oj, ja det har jag ingen aning om, hur han gör på seanser (eller annars heller).

Jag vet inte så mycket om honom, galet va 🤐 men det jag har sett om honom verkar han vara en fin man. Vänlig och snäll. 

Jag är inte mycket för andligt "kändisskap" men så blir det väl när fler och fler få nys om en person.

Sajtvärd på Övernaturligt

[*Maggan*]
5/15/13, 10:18 PM
#2

Om han verkligen har kontakt med andevärlden eller inte är omöjligt för en utomstående att veta. Men jag tror på att han själv tror det och jag tror inte alls att han är en "medveten bedragare".

[NeferNefer]
5/15/13, 10:21 PM
#3

Jag har aldrig träffat honom personligen men jag har ingen anledning att tvivla på honom. Jag skulle gärna vilja träffa honom 🙂

AnnikaIII
5/15/13, 10:26 PM
#4

Jag skulle inte säja att Terry är Sveriges största medium för enligt min tolkning och upplevelse av mediumskap är det inte det som Terry gör. 

Nej jag tror inte att han håller på med mentalisttekniker utan har förmågan att rent intuitivt kan fånga upp PSI spår från människor utan att några andar behöver vara närvarande.

Jo, jag tror att han har vid mer en ett tillfälle i livet har upplevt andar men absolut inte varje gång.

Carpe momento

Astell
5/15/13, 11:07 PM
#5

Samma här..det jag har sett från det okända så är han duktig..  jag har inte hört några av hans klienter klaga som varit med i TV…de skulle ju satt dit honom direkt om han lurades på ngt vis…

JonasDuregard
5/15/13, 11:56 PM
#6

#5 "Samma här..det jag har sett från det okända så är han duktig.."

Det är lätt att vara duktig på TV, svårare i verkligheten.

"jag har inte hört några av hans klienter klaga som varit med i TV… de skulle ju satt dit honom direkt om han lurades på ngt vis…"

Det tror jag är alldeles för optimistiskt. Om det vore så skulle det ju inte finnas några som lurades i hela världen.

Annons:
Fjäril
5/16/13, 7:15 AM
#7

Risken med kändisskap(et) kan vara att man glömmer det man en gång gjorde. Det blir fokus på helt fel saker. Att verka som medium innebär att man tror på det man gör, förhoppningsvis, och vill med detta hjälpa och dela med sig till andra. Det finns undantag, dem som gör det för pengar, men det är inte bara inom den här branschen, sådant finns överallt. Men det är synd att dra alla över en kam. Jag har också hört att arbetar man (någon) gratis så är detta för att boosta egot. Ja det finns alltså alltid "svar" på allt. Jag har aldrig varit på någon seans men skulle vilja gå på en av Terrys, mest för att se hur det är. Varför jag inte har gått på detta tidigare, som "troende", beror på att jag anser inte att det ska gå till på det sättet, allra minst hemvisiter inför möhippor etc, men det är ju en annan historia.

Sajtvärd på Övernaturligt

[Sol69]
5/16/13, 8:09 AM
#8

Även om jag tror att Terry har en förmåga att få kontakt med andra sidan så har kändisskapet i tv gjort honom större och bättre än han är. Han har fått en framträdande roll i den yrkeskåren tack vare det. Fast det säkert finns andra som är mycket duktigare och säkert mera träffsäkra.

Neutralis
5/16/13, 8:28 AM
#9

Skulle Terry inte vara en medveten bedragare så skulle han givetvis fundera varför han gör liknande påståenden varje seans och hur det kommer sig.

Astell
5/16/13, 8:41 AM
#10

#6

Lurendrejeri får vi leva med och allt annat ont…myntets baksida..vi lever i dualistisk värld…

Det har inte hörts någon av deltagarna att de varit missnöjda..någon   av alla som varit med borde gett sig till känna om de känt sig lurade..men jag har kanske missat det…

#7

Tummen ner för storseanser…vilket skådespel och så opersonligt!!

[*Maggan*]
5/16/13, 9:25 AM
#11

#9

Skulle det kunna bero på att folk som besöker seanser har väldigt mycket gemensamt?

Vanligt folk utan spektakulära familjehistorier med t ex närstående gråhåriga bullbakande tanter med vanliga svenska namn… Är det inte så verkligheten ser ut för de allra flesta av oss? 

Det skulle säkerligen stärka trovärdigheten hos medium om de fick fram  kungligheter, popstjärnor eller siamesiska tvillingar, men hur stora är de oddsen?

Neutralis
5/16/13, 10:08 AM
#12

#11

Jag tror du missuppfattar mitt inlägg hur det ska tolkas. Givetvis ska Terry och alla andra medier fundera varför det är så lätt att säga samma saker varje gång… När det i själva verket skiljer sig ganska mycket från människa till människa, om man nu inte är en medveten bedragare.

Bullbakande gråhåriga tanter med vanligt namn… är alltså inte alls någon indikation på att ett medium innehar en övernaturlig förmåga, utan tvärtom ett sätt att ta sig igenom seans efter seans och inkassera pengar.

[*Maggan*]
5/16/13, 11:19 AM
#13

#12

Bullbakande gråhåriga tanter med vanligt namn… är alltså inte alls någon indikation på att ett medium innehar en övernaturlig förmåga
Det bevisar ingenting åt varken det ena eller andra hållet.

Sedan vad medier "ska" fundera på bör väl i första hand funderas på av dem själva. Det är i allafall ingenting som jag funderar på.

Annons:
Fjäril
5/16/13, 11:28 AM
#14

#12 Terry Evans är inte det enda mediumet och en bråkdel av hans och andras arbete är inte känt för alla. Dessutom fokuseras det enbart på allt, eller det negativa som kommer fram.

Sajtvärd på Övernaturligt

Neutralis
5/16/13, 11:41 AM
#15

#13

Sedan vad medier "ska" fundera på bör väl i första hand funderas på av dem själva.

Nej, det tycker absolut inte. Alla som ser, hör honom eller andra medier bör också fundera på vad det är de säger.

#14

Jag förstår nog inte riktigt vad du menar, tror jag. Det SKA fokuseras på vad han sysslar med… För vi vill väl ändå inte att han ska bedra oss bara för att han kan?

JonasDuregard
5/16/13, 11:54 AM
#16

#5 "jag har inte hört några av hans klienter klaga som varit med i TV…"

Har svårt att tänka mig att den stackars mamman som är med i den här ökända videon är särskilt nöjd.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=3InByO6qKsA#!

🤢

Fjäril
5/16/13, 12:22 PM
#17

#15 "Jag förstår nog inte riktigt vad du menar, tror jag. Det SKA fokuseras på vad han sysslar med… För vi vill väl ändå inte att han ska bedra oss bara för att han kan?" Det fokuseras enbart på det negativa. Vi har inte samma uppfattning där antar jag men han gör säkert mycket bra också. Sen försvarar jag det inte (eller allt), eller det klippet Jonas visar i #16, vilket var mycket tragiskt att se. Pinsamt. (jag har sett det tidigare). Jag är inget Terry-fan men jag ville bara påpeka att det inte bara är en massa skit (rent ut sagt) inom den mediala branschen.

Sajtvärd på Övernaturligt

JonasDuregard
5/16/13, 12:27 PM
#18

Vi börjar närma oss det som jag kallar att bredda ämnet i utkastet till trivselregler. Det räcker gott och väl att diskutera ifall just Terry är en bluff eller inte, att diskutera mer allmänt ifall det finns några medium som är äkta kan vi kanske göra i en annan tråd (men länka gärna till den härifrån i så fall).

Astell
5/16/13, 12:34 PM
#19

#16

Jag har sett den Jonas…konstigt att det inte är fler som klagar..finns ju en del som är emot Terry..har dessa sökt upp folk han har varit hos? någon som vet?

piotrr
5/16/13, 12:56 PM
#20

Han upprepar sig tydligen väldigt mycket och kör med enkla knep som att rada upp bokstäver som ett namn påstås börja på. Precis som så många andra medium. 

Tyvärr har han dessutom fått ihop det med propagandisten Torbjörn Sassersson som skriver flera av hans blogginlägg i Terrys namn nu för tiden. Det är bara att beklaga.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Annons:
JonasDuregard
5/16/13, 12:58 PM
#21

#19 "har dessa sökt upp folk han har varit hos? någon som vet?"

Jag tror dels det skulle vara svårt och dels uppfattas som lite okänsligt. Det är trots allt ofta människor som drabbats av svår sorg.

"konstigt att det inte är fler som klagar.."

Det är det antagligen men alla gör kanske inte en stor grej av det utan berättar för några utan att  driva någon stor kampanj eller så.

piotrr
5/16/13, 12:59 PM
#22

Det vanligaste sättet att klaga på är att inte återvända.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[Sol69]
5/16/13, 1:02 PM
#23

Även om jag tror på att man kan få kontakt med andra sidan. Så är jag inte en stor fan av Terry. Vist har han säkert en förmåga. Men han lever mycket på att han är känd via det okända. Då finns risken att man ska visa sig duktig och att kändisskapet tar överhand. Det är ju faktiskt så att det okända är gjort för att man ska vilja titta på det.. Helt ärlig vet jag inte vad jag ska tro om honom för jag har bara sett honom på tv och de är inte samma sak som att du har en privat sittning med honom.

Halona
5/16/13, 1:30 PM
#24

#20

På Terrys blogg finns det ännu inte så många inlägg.

Vilka av dessa har Sassersson skrivit?

Astell
5/16/13, 2:28 PM
#25

#21

De flesta har ju spöken hemma och söker inte honom för sorg i det Okända…jag har inte hört någon klaga vid sidan om..

[Starman]
5/16/13, 9:40 PM
#26

Min personliga övertygelse är att Terry Evans inte har de förmågor som han påstår sig ha.
Detta för att jag sett för många avsnitt av Det Okända där han påstått sig fått kontakt, men aldrig kunnat direkt (utan längre stunds fiskande) ge ett namn på något av spökena.
Om man är insatt i hur cold reading fungerar så tänker jag att det borde stå bortom rimligt tvivel att det är det som Terry använder sig av.

Fjäril
5/16/13, 9:48 PM
#27

#26

Jag tänker lite på detta med namn, det är många som "hakar" upp sig på det - och det förstår jag "varför lämnar de inte bara sina namn"? Men vet ni, det händer! 

Av egen erfarenhet kommer ingen information som en hel talande mening, utan som bilder och känslor, vilket innebär att man snabbt som ögat ska få ihop det till något begripligt.

Jag var själv tveksam, innan jag blev säker, och tveksam ingen, för att sedan bli säker igen, på om det verkligen gick att ta kontakt, om det fanns något att ta kontakt med, tills jag en dag fick en liten rebus i huvudet, som jag sedan fick ihop till ett namn.

Mottagaren var ingen jag kände, namnet var för mig okänt - och då kunde jag inte tvivla längre.

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
[Litenklen]
5/16/13, 10:05 PM
#28

#27

Då är det ju bara att håva in miljonerna & ett nobelpris?

Anekdoter i plural är inte belägg…

Fjäril
5/16/13, 10:16 PM
#29

#28

Vem har sagt att jag säger att det är ett belägg? Jag berättade för Starman, när namnfrågan var uppe, hur det (kan) fungera.

Sajtvärd på Övernaturligt

piotrr
5/16/13, 10:21 PM
#30

Det där har jag också varit med om, och vid ett tillfälle lyckades jag gissa (eller "se") en ytligt bekants hemliga mellannamn. Ibland lyckas man och de gånger man inte gör det minns man inte.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Fjäril
5/16/13, 10:23 PM
#31

#30

Du kanske har dolda mediala förmågor ändå, trots allt ;)

Ja man får väl helt enkelt överbevisa mig, om att det jag tror på, inte är på riktigt. Om det går. Eller nej, vi hoppar det :)

Sajtvärd på Övernaturligt

Joppo
5/16/13, 10:38 PM
#32

Jag tror precis som Starman att T.E inte har någon andekontakt. Denna åsikt baserar jag främst på att hans andar hela tiden säger samma saker samt att han använder cold reading & barnumuttalanden. Katastrofsittningen med Evans tycker jag också är ett tydligt bluffbevis.

Några exempel på återkommande spöksnack är:

*Ett dåligt Stefan & Krister-skämt där "andarna" säger till någon i publiken att denne behöver byta underkläder eller pruttar under täcket

*Att spöket hade problem med att andas

* "He/She wants to make a joke"

* Spöket pratar om gardiner/bilen/trasig tvättmaskin

http://trullsans.blogg.se/2007/february/terry-evans-en-bluff.html

http://forum.vof.se/viewtopic.php?f=38&t=4351&p=644950&hilit=terry+evans#p644950

piotrr
5/16/13, 10:39 PM
#33

#31, Fjäril.

:) Det är ju inte så det funkar. Man börjar tro för att man vill och för att det verkar funka. Om man skall börja tro något annat istället behöver man istället dels vilja och dels märka att det andra funkar bättre.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[Starman]
5/16/13, 10:42 PM
#34

#27

Jag tror att Terry jobbar på ett annat sätt än du. Terry påstår att andarna pratar direkt med honom. De säger ofta en hel del saker, pratar om allt möjligt, men kan aldrig bara komma ut direkt och säga vem dom är. Det är nog det som avgör saken för mig. Om nu andarna pratade med honom så borde väl namnet vara det första de gav, bara så att Terry kunde säga "Anna, din pappa Bertil är här". Det hade varit mycket mer imponerande än det som jag tror att han egentligen gör; fiskar. Men det har tyvärr inte hänt.

Annons:
Pheme
5/16/13, 10:49 PM
#35

Jag har trott så jag anser mig berättigad att svara på frågan.
Inte ens då jag trodde, trodde jag ens en smula på Terrys förmågor.
Jag har både blivit varnad för honom och fått honom rekommenderad men rekommendationerna har kommit från folk som inte själva kan det dom säger att dom kan. Alltså trovärdighet noll.

Av vad jag sett (och jag har sett allt som gått att se med Terry) så finns det inget som tyder på att han ens är i närheten av någon slags medialitet. Cold reading däremot. Tycker inte ens han är särskilt bra på det om jag ska vara ärlig. Senaste tidens utspel från honom gör det hela än tydligare. Karln är inte hederlig i alla fall och jag tror inte det är helt omedvetet.

Jag har också trott på spöken!
Lilla spöket Pheme 
(Se: Pheme under ytan)
Om vetenskaplig Skepticism och tron på det paranormala

Fjäril
5/16/13, 10:50 PM
#36

#34

Ja, det är en gåta det där, eller det här. 

Jag vet inte hur eller vad han gör :)

Sajtvärd på Övernaturligt

Astell
5/16/13, 11:21 PM
#37

Min kompis som är medial sa direkt till mig att min farmor är här…hon meddelade sig klart och tydligt och hon gav ett signalement så att jag skulle förstå att det verkligen var hon…detta kunde min vän omöjligt veta.. detta kom överraskande eftersom vi inte hade tankar på ngt andligt utan bara träffades, satt och snackade…när min farmor gav signalementet tog det en kort stund innan jag fattade vad hon menade.. det håller inte att mediumet skulle veta detta innan…Eftersom jag har erfarit detta själv att det funkar så är det ju inte omöjligt att Terry också kan…🙂

Pheme
5/16/13, 11:36 PM
#38

#37 Vet inte men låter som att du blandar ihop cold reading med hot reading när du säger att det inte håller att mediumet skulle vetat i förväg? Kan ha missuppfattat dig.

Cold reading, vilket Terry tydligt visar upp när han både fiskar och är vag i sina påståenden betyder inte att ha fuskat i förväg.
Hade han kollat upp i förväg hade man kunnat tro att han vore på riktigt om det inte blir som med Pierre Hasselbrandt, allt han säger finns på google.

Jag har också trott på spöken!
Lilla spöket Pheme 
(Se: Pheme under ytan)
Om vetenskaplig Skepticism och tron på det paranormala

Neutralis
5/17/13, 12:04 AM
#39

#37

när min farmor gav signalementet tog det en kort stund innan jag fattade vad hon menade..

Ja, det är precis det här som är problemet… Varför tog det en kort stund innan du fattade vad hon menade? Fick du själv tolka vad som sades kanske? Det är i vilket fall som helst det som är absolut vanligast vid kontakt med ett medium.

Astell
5/17/13, 8:17 AM
#40

#39 Hehe det är väl inte alltid man kommer ihåg vad folk menar så där med en gång…detta var 5 år efter hon hade dött.. jag gick inte och funderade på just denna grejen…

yamher
5/17/13, 12:38 PM
#41

Terry är inte största medium i Sverige. Han är ett av de mer kända pga sina tvframträdande. Om ni inte menar kroppsligen.

Av andra som har erfarenhet av honom verkar det vara vitt skilda åsikter. Han är nog varken bättre eller sämre än medel.

Alis volat propriis Oskyldig

Annons:
Gesus Pettersson
11/30/13, 5:46 PM
#42

Jag har kikat på Terry Evans, och andra påstådda medium, i ca två år nu - INGET som jag har sett visar att det är annat än bluff och bedrägeri. Medvetet sådant också..!

Allt jag sett är massor av just bluff och bedrägeri bara…

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Astell
11/30/13, 7:26 PM
#43

#42

Du verkar fokusera på endast bluff och bedrägeri inom detta området och det är det du får uppleva…Det finns alldeles för många som är nöjda med vad de får till sig från andevärlden så det blir svårt att övertyga folk att det endast är bluff och båg som sagt..

JoHo
11/30/13, 7:34 PM
#44

#43 Man måste väl fråga sig VAD dessa människor är nöjda med? För de flesta räcker ett barnumuttalande eller en annan gissning som "bevis".

[Zorita]
11/30/13, 7:45 PM
#45

Jag undrar en sak angående Terry Evans. Vad händer om han träffar på ett spöke som inte pratar engelska? Det måste väl finnas många i Sverige som inte kunde engelska när de dog. Eller lär man sig automatiskt alla språk när man dör?

Astell
11/30/13, 7:54 PM
#46

#44

Ja men du/ni har inte lyckats övertyga…

Laddar...
11/30/13, 8:13 PM
#47

Det vore ju spännande om han kunde prata med dom döda🙂

Men jag blir inte övertygad av "enkla" knep!

JoHo
11/30/13, 10:35 PM
#48

#46 Jo, mer än väl. Om man sedan vägrar ta in det är en annan sak.

Annons:
Neutralis
11/30/13, 10:35 PM
#49

#46

Det går knappast att övertyga någon som är så cementerad i sin tro som du är. Enligt min erfarenhet så är det som att köra huvudet i väggen när det kommer till att på ett rationellt sätt förklara någon så kallat övernaturlig händelse. Jag har märkt att det inte spelar någon roll om det finns vettiga argument för någon händelse… Är man cementerad i sin tro så tror man på precis vad som helst som man har i sin föreställningsvärld, även om den är helknasig i många fall. Jag kommer nog aldrig sluta förvånas över denna naiva inställning till saker och ting som jag så många gånger har sett irl.

Det är i mitt tycke en enda soppa av naivt tyckande människor som varken vill eller kan ha koll på vad som är verkligt eller inte. "Upplevelser" är viktiga… Sen om det finns någon verklighet i dem är sekundärt. "Upplevelserna" är ofta ett sätt att få en identitet bland osäkra människor med mycket i bagaget, man får något att fokusera på och man känner att man blir någon. Så har det varit i mitt tycke när jag träffat alla sökande människor. 

Det finns undantag och denna naivitet brukar lägga sig med åren hos många och verkligheten kommer smygande tillbaka… Vilket är bra men som kan leda till en ny identitetskris när nu inte saker och ting kanske var som man trodde. Ja, det är min erfarenhet av paranormalt troende människor rent generellt.

Ming
12/1/13, 9:29 AM
#50

Hur kan man skapa sig en egen uppfattning om andra människor utan att ha träffat dem irl?

Youtube hörsägen vad man själv tror el tycker är inget bra sätt enl min uppfattning.

JonasDuregard
12/1/13, 9:32 AM
#51

#50 Ska jag ge dig några exempel på historiska personer som du inte träffat men kanske ändå har en uppfattning om?

JonasDuregard
12/1/13, 9:37 AM
#52

#50 För övrigt handlar ju inte tråden om hur Terry är som person eller något sådant, det handlar om ifall den verksamhet han bedriver är bedrägeri (att han utnyttjar människors sorg för egen vinning säger kanske något om hans person, men det får var och en avgöra).

Ming
12/1/13, 9:51 AM
#53

#51 Bra fråga men nu handlar det om vad Starman skrev…..

Ming
12/1/13, 9:52 AM
#54

dubbelpost

Ming
12/1/13, 9:57 AM
#55

#52 En sak som jag längre undrat är vad ni som är andetroende har för åsikter om Terry Evans?

(första meningen i tråden)

Här menar jag att det är av vikt att ha träffat honom irl för att kunna tänka känna och uppleva hur han i sin verksamhet levererar budskap.

troende enl #49 beskrivs enl vad hen tycker och det får stå för henom.

Jag vill med min kommentar visa att det finns andra "upplevelser" av troende.

Annons:
[Starman]
12/1/13, 10:21 AM
#56

Jag är för det första tämligen säker på att Terry inte är troende, utan medveten bedragare. För det andra tror jag han inte bryr sig nämnvärt om att lindra människors lidande, utan att hans största fokus ligger på att tjäna extremt mycket pengar (60.000 SEK på en kväll är ju inte fy skam liksom! 🤮). För det tredje, tanken att man måste ha träffat en person för att kunna bilda sig en uppfattning om denne är ju helt absurd.

Astell
12/1/13, 11:21 AM
#57

#56

Ja men vad är problemet…kan inte folk ta ansvar för sig själva? Sen tycker jag det är dåligt av de som har så mkt emot honom att inte söka upp folk som har varit med i programmet så de kan berätta…Oftast hör man att männen i programmen aldrig har trott på sånt och blir helt förvånade…Jäkla gnällande bara från skeptikers håll!!

Morphogenesis
12/1/13, 11:44 AM
#58

#57. "Ja men vad är problemet…kan inte folk ta ansvar för sig själva"

Så om en sörjande blir lurad så är det hens eget fel? Så om en cancersjuk och desperat blir lurad så är det hens eget fel? Det är precis sådant jag fullkomligt hatar när det kommer till andlighet och alternativmedicin i stort. Det är enligt mig ett fruktansvärt vidrigt sätt att tänka på gällande sina medmänniskor.

Astell
12/1/13, 12:25 PM
#59

#58

Jag har tagit emot meddelanden från andra sidan av flera av mina släktingar och om jag skulle blivit lurad…So what!! Man får ju ta ett eget ansvar när man ger sig in på områden som inte det finns belägg för och känna in själv om detta stämmer för mig el inte…Hur får man ett självförtroende om man inte provar sig fram här i livet?

Sen undrar jag fortf varför inte de som tycker det är vidrigt och är fulla av hat mot detta söker upp folk som varit med i programmet??

Morphogenesis
12/1/13, 12:29 PM
#60

#59. Då kan du få svara på det jag redan frågat: så om en sörjande blir lurad så är det hens eget fel? Så om en cancersjuk och desperat blir lurad så är det hens eget fel?

Astell
12/1/13, 1:03 PM
#61

#60

Det finns inget rätt el fel öht i ngt sammanhang..bara lärdomar..Du vill få det att folk är stackars offer…Jag lägger inte ut och beskyller omständigheter i mitt liv på andra… man lära sig att lita på sig själv..

Morphogenesis
12/1/13, 1:16 PM
#62

#61. Okej, det är alltså inte varken rätt eller fel att döda någon. Det är varken rätt eller fel att misshandla någon till den milda grad att den får leva sitt liv i rullstol. Det är varken rätt eller fel att lura en svårt sjuk människa på alla hens pengar.

Nej, jag vill inte få det till att folk är stackars offer, jag vill få det till att alla inte har all information att gå efter när de tar beslut. Att lita på sig själv är stundtals det dummaste man kan göra. 

Ursäkta min något irriterade ton, men din inställning gör mig lite smått förbannad.

Annons:
Astell
12/1/13, 1:39 PM
#63

#62

Hur många ggr har inte människor fått goda råd men ändå inte lyssnat? Ibland måste man göra sina egna misstag och det är det jag kallar lärdomar istf för fel…Är man lyhörd så kommer hjälp om man är utsatt på ngt vis…före el efter en händelse…men jag väljer att inte se oss som offer för även om t ex en misshandel är grym så är det ändå många fall människor kommer till insikt om olika saker..även förövaren..

Morphogenesis
12/1/13, 2:05 PM
#64

#63. Nu är vi dock lite väl OT. Men jag kan avrunda med att jag inte håller med, och att jag tycker att det är ett hemskt sätt att se på människor och deras upplevelser.

JonasDuregard
12/1/13, 2:16 PM
#65

#63 "Hur många ggr har inte människor fått goda råd men ändå inte lyssnat?"

Så därför borde vi sluta helt med att ge goda råd? 🤔

Astell
12/1/13, 2:42 PM
#66

#65

Varför dra allt till ytterligheter…jag är inte emot goda råd menade bara att ibland måste man göra sina egna erfarenheter…

Mantissa
12/1/13, 10:55 PM
#67

Jag har bara sett TE en gång. Var en storseans här i byn och då man sett honom på tv så gick jag dit som en kul grej. Jag fick inte själv någon kontakt (hade ingen närstående som gått bort heller vid det tillfället), men ett ungt par i publiken fick ett långt meddelande med sin dotter som gick bort i cancer något år tidigare. Jag satt en liten bit ifrån och kunde inte se att de gav så mycket info med sitt kroppsspråk. Terry måste dessutom ha riktig hökblick för att se subtila tells på det avståndet. Jag kände dem inte själv, men via bekanta till dem fick jag sedan höra att de hade blivit väldigt berörda och positivt överraskade över kontakten. Det var trevligt att höra.
Fick sedan höra av en granne till mig att han varit på en tidigare seans med honom och fått kontakt med en kompis som dött många år tidigare. Även han var väldigt nöjd. Sant eller inte, men ingen av dessa var i alla fall "standard tanter med glasögon". 
Huruvida det var "på riktigt" eller inte kan inte jag som utomstående avgöra. Jag kommer inte gå på fler storseanser, jag känner inte det behovet och jag fick min nyfinkenhet stillad :)
Vad jag tror är att det finns några medier som har en förmåga, men som ändå väljer ibland att "fuska" sig till resultat de gångerna förmågan sviker. Har nog i så fall både med pengar att göra och en vilja att inte göra kunderna besvikna. Men det är bara vad jag tror.

JonasDuregard
12/1/13, 11:32 PM
#68

#67 "Terry måste dessutom ha riktig hökblick för att se subtila tells på det avståndet."

Har du missat att han ställer frågor rakt ut nästan varje sekund?

Magi-cat
12/2/13, 7:59 AM
#69

Jag har varit på en storseans med Terry Evans.

Han ställde inte alls frågor "rakt ut nästan varje sekund". De gick inte till så.

Han berättade sitt budskap och frågade möjligen "Förstår du?" eller något sådant. Det tilltalade svarade bara ja, nej eller mja, det blev aldrig något samtal eller "fiskande".

Det började med att han beskrev ett barn som hade dött och det var mycket gripande och betydelsefullt för de anhöriga som var där. Jag såg att de pratade med honom i pausen.

Ibland (ofta) kände den tilltalade igen budskapen, ibland inte. När de inte gjorde det fortsatte han inte att ändra sina utsagor, "fiska" eller modifiera. När de kände igen dem var det ofta mycket specifikt.

Det jag inte tyckte om var alla dessa "under-bältet"-skämt och vissa fall när det blev alldeles för intimt. Även om han frågade om han fick bli personlig så är det ju ingen som säger ifrån.

Felet är att det blir show av allting och det seriösa får vika för showen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JonasDuregard
12/2/13, 8:11 AM
#70

#69 "Han ställde inte alls frågor "rakt ut nästan varje sekund". De gick inte till så."

Säkert. Det var helt annorlunda än alla andra sittningar han gjort då? Du har den inte inspelad?

Det är en lömsk konst att ställa raka frågor utan att det märks.

"Han berättade sitt budskap och frågade möjligen "Förstår du?" eller något sådant."

Det är en rak fråga! Man ställer den frågan tillräckligt ofta och anpassar sitt "budskap" allt eftersom. Ofta behöver man inte ens vänta på svar utan det räcker med att se om det finns en tvekan eller om det är ett tveklöst ja (tveklösa nej får man mycket sällan eller aldrig, något som är mycket tacksamt för dessa bedragare). Det är kanske den mest cetrala tekniken i cold reading.

"Det tilltalade svarade bara ja, nej eller mja, det blev aldrig något samtal eller "fiskande"."

😮😂

Det där är ju nästan definitionen på fiskande 🙂, och att terry frågar ja/nej-frågor och "sittern" svarar på dem måste väl för bövelen kallas ett samtal?!

"Ibland (ofta) kände den tilltalade igen budskapen, ibland inte. När de inte gjorde det fortsatte han inte att ändra sina utsagor, "fiska" eller modifiera."

Det har han gjort de gånger jag sett honom misslyckas. Att du uppfattar det helt annorlunda säger inte så mycket om du inte kan vara mer konkret än att berätta hur du upplever det. Att han kan få folk att uppfatta det som att han pratar med döda vet vi redan, det är inte det som är frågan.

JonasDuregard
12/2/13, 8:26 AM
#71

Får mig att tänka lite på leken 20 frågor. Om man får ställa ett dussin ja/nej frågor till en person är det ganska lätt att komma med specifik information och goda "gissningar" om den personen sedan.

Om du tillåter evans 20 frågor kan han i princip välja mellan mer än en miljon stereotyper som går att berätta i ett par olika varianter. Men Terry har inte så många, så han behöver betydligt färre frågor för att klassificera sina offer. Efter att sittern berättat för honom ungefär hur det ligger till skjuter han till en eller ett par kvalificerade gissningar. Det är lätt att få dem att låta extremt specifika och träffsäkra, om man bortser totalt från 20-frågor leken som föregick den.

Jag menar, om du kan tänka på en person jag känner till, vilken som helst, och jag bara plockar den ur huvudet så är det ganska imponerande? Telepatiskt nästan? Om vi bortser från några ja/nej frågor alltså 🙂.

Magi-cat
12/2/13, 8:29 AM
#72

#70 Jag sade redan att han inte modifierade sitt budskap. Det var 300 pers i publiken och hur han från en upplyst scen kan se ansiktsuttryck så pass på en person långt bak i auditoriet, tja, bra gjort, snabbt går det också…

Det där är ju nästan definitionen på fiskande 

Glad, och att terry frågar ja/nej-frågor och "sittern" svarar på dem måste väl för bövelen kallas ett samtal?!

Vem är bövelen?

Nej, det kallar inte jag samtal. Ett budskap kunde börja med ett väldigt exakt påstående med detaljer. En fråga på det "känner du igen det?" och någon svarar ett försiktigt "ja" kallar inte jag samtal och definitivt inte fiskande. (Man kunde svara nej också. 🙂)

Hur var det nu, brukar ni inte påstå att han "fiskat" i förväg och googlat? Nu verkar det vara att han läser av och "fiskar" under tiden. 🤔

En sak till vill jag säga: Det kan naturligtvis vara mycket svårare att bli tilltalad själv och få ett budskap som säger att "Moster Agda säger att du ska vara rädd om din hälsa" och förhålla sig strikt och oberörd om moster Agda spelat en viktig roll i ens liv. 

Sitter man bara som åskådare är det mycket enklare att förhålla sig…utanför och se ett ev. "fiskande".
Jag har varit på ett par andra storseanser med ett annat medium när budskapen var så allmänt hållna att många kunde känna igen sig. Den här med Terry var definitivt inte så, annars skulle jag inte ens göra mig besvär att kommentera det här.
Rätt ska vara rätt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
12/2/13, 8:33 AM
#73

#71 Det var ingen 20-frågor-lek. 😃

Jag menar, om du kan tänka på en person jag känner till, vilken som helst, och jag bara plockar den ur huvudet så är det ganska imponerande? Telepatiskt nästan? Om vi bortser från några ja/nej frågor alltså Glad.

Är det en utmaning?🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
12/2/13, 8:45 AM
#74

#72 Vilka dåliga ursäkter!

"Det var 300 pers i publiken och hur han kan från en upplyst scen se ansiktsuttryck så pass på en person längre bak i auditoriet, tja, bra gjort, snabbt går det också…"

Var skrev jag det?! Det är en sak att du inte kan eller vill bemöta det jag skriver, men det betyder inte att du kan hitta på saker som jag inte sagt.

"Hur var det nu, brukar ni inte påstå att han "fiskat" i förväg och googlat?"

Nej, han är för kass för det om du frågar mig. Vad andra har sagt tänker jag inte låta dig ställa mig till svars för. Särdeles desperata undanflykter du kommer med nu måste jag säga.

"Sitter man bara som åskådare är det mycket enklare att förhålla sig…utanför och se ett ev. "fiskande". "

Du menar att det är ENKLARE att genomskåda det om man är där och har betalat för att se det med förhoppningen om att det är äkta? 😮

Det talar ju mot all psykologisk forskning som finns om förväntanseffekt och så vidare.

"Rätt ska vara rätt."

Tydligen inte.

Snarare som "min personliga åsikt är det som är rätt" när man läser din text. Att du kallar påståendena för "väldigt exakta" och svaren för "försiktiga" säger absolut ingenting om hur det är. Det finns ju genomgångar av hela seanser med honom man kan titta på och inse påstående för påstående hur han bygger upp dem med barnum-uttalanden och ja/nej-frågor. Att du inte vill kalla det för ett samtal ser jag också som helt irrelevant. Kalla det för en frågelek eller vad som helst, det ändrar inte vad det är.

Magi-cat
12/2/13, 9:16 AM
#75

#74 (från 70 min kursiv) Man ställer den frågan tillräckligt ofta och anpassar sitt "budskap" allt eftersom. Ofta behöver man inte ens vänta på svar utan det räcker med att se om det finns en tvekan eller om det är ett tveklöst ja (tveklösa nej får man mycket sällan eller aldrig, något som är mycket tacksamt för dessa bedragare)

Ok, jag uppfattade ditt "se" som det man gör med ögonen och "inte ens vänta på svar" som att man "ser" innan svaret ens kommit. Om man inte får informationen på annat sätt (från t.ex. andar) så måste den ju fås från den tilltalade innan den ens svarat med ord.🤔
Du menade tydligen på ett annat sätt och jag förstår det nu. Tror jag.

Nej, han är för kass för det om du frågar mig. Vad andra har sagt tänker jag inte låta dig ställa mig till svars för. Särdeles desperata undanflykter du kommer med nu måste jag säga.

Nu måste jag skratta. 😃

Att du inte vill "stå till svars" för vad någon annan sagt, det förstår jag så väl. Själv brukar jag inte heller tycka om det. Det var därför en genuin fråga och ingenting annat. Och nu besvarade du ju den, om än med lite omskrivningar.

Undanflykter? Vet du vad, jag gav min version och ingenting annat. Undanflykter skulle jag aldrig nedlåta mig till eller göra mig besvär med.

Vi har olika syn på saken och olika versioner, det är allt. Men blanda inte in "undanflykter" och sådant. Du vill inte stå för sådant du inte menar (vilket är fullt naturligt och jag lyssnar alltid) men jag vill inte heller ha "undanflykter" och sådant skrivet på näsan.

Snarare som "min personliga åsikt är det som är rätt" när man läser din text osv sista stycket.

Jaså, var skriver jag det? 😎Jag kommenterar den enda storseans med Terry jag kan kommentera: den jag var bevittnade.  

Att du kallar påståendena för "väldigt exakta" och svaren för "försiktiga" säger absolut ingenting om hur det är.

Det säger hur jag uppfattar denna seans. Jag står för att utsagorna ofta var detaljerade och inte allmänna, att det inte var något "fiskande".
Det du säger är att du uppfattar andra seanser annorlunda.

Och där står vi och kommer inte längre. Som vanligt.🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
12/2/13, 9:43 AM
#76

#75 "Du menade tydligen på ett annat sätt och jag förstår det nu. Tror jag."

OK. För att förtydliga: Jag menade att man kan registrera tvekan genom att observera att svaret inte kommer omedelbart.

"Undanflykter? Vet du vad, jag gav min version och ingenting annat."

Nja. Du skrev att du tycker det är underligt att "vi" (vilka nu det är, jag och någon/några andra verkar det som) ömsom påstår att han har förhandsinformation och ömsom att han gör cold readings.

Dessutom verkar du låtsas att cold reading anklagelsen är något nytt (du skrev: "Nu verkar det vara att han läser av och "fiskar" under tiden"), något jag har väldigt svårt att tro att du verkligen tror själv på.

"Och där står vi och kommer inte längre."

Tråkig inställning. 

Jag tycker det är sällan man inte kan komma någonstans genom att diskutera saker, men om du inte vill vara med så kan jag upprepa de viktigaste sakerna (ur mitt perspektiv) jag tycker vi ändå kommit fram till:

  • Du medger att han visst ställer ja/nej frågor (men du ifrågasätter att han bygger sina utsagor på svaren).

  • Du medger (till synes) att det du skriver om att han inte använder svaren är dina högst personliga åsikter (men varför ställer han då frågorna över huvud taget 🤔). 

  • Du svarade inte på frågan om man verkligen blir en bättre bedömare om man går och betalar för seansen, vilket jag tolkar som att du backat på den punkten.

Om alla går med på att Terry ställer frågor och får svar, så är jag ganska nöjd. Jag tror de flesta inser hur enkelt det är att vara synsk om man får ställa ja/nej frågor. De som inte gör det kanske behöver öva mer på att leka 20 frågor 🙂.

Annons:
Mantissa
12/2/13, 10:24 AM
#77

#68 Som jag minns det var det inte så mycket frågor, tror jag hörde paret svara kanske 2-3 gånger under den ganska långa "kontakten". Som jag skrev tror jag inte att TE är helt ärlig 100% av gångerna, men det för mig utesluter inte att han kan vara the real deal.

Men jag måste ha missförstått tråden, jag trodde TS var nyfiken på att höra vad andetroende hade för åsikter/erfarenheter av just TE. Jag får känslan av att du inte hör till den kategorin. Själv är jag semiandetroende eller jag kanske hellre skulle beskriva mig som en skeptiker som är öppen för möjligheten av en andevärld. Jag vet att det finns mer än vad vetenskapen hittills lyckats beskriva, men jag har inte kompetensen att svara på exakt vad det är eller hur det fungerar.

Magi-cat
12/2/13, 10:37 AM
#78

#76 Jag förstår. Låt mig då tillfoga att tvekan kan komma av en mängd olika saker. Men är rörd över att moster Agda ger sig till känna, man har satt godisbiten i halsen, man är störtnervös (ganska troligt) över att kraxa fram något i mikrofon inför en massa folk man inte känner och vad-ska-de-tänka osv. Man ska vara bra skicklig för att dra rätt slutsats av en tvekan…

Nja….något jag har väldigt svårt att tro att du verkligen tror själv på.

Jag är väl inte tillräckligt insatt då.😃

Tråkig inställning. 

På sätt och vis, på sätt och vis inte. Tråkigt om det skulle betyda att man inte kan resonera. Men tvärtom bra om man konstaterar var man står, även om det är på olika platser, utan några illusioner om en samstämmighet som inte finns. Ett realistiskt konstaterat faktum ger plats för respekt och möjlighet till ett jämbördigt möte.

Självklart tycker jag man ska resonera. Jag har gett min syn på det jag kan uttala mig om. Jag lyssnar på din syn på saken och den handlar om andra seanser jag inte sett och ger en delvis annan bild. Du har min respekt för den bilden men du har inte gett mig något som ändrar på min. Det går väl heller inte ut på att man måste ändra sig, utan kan resonera ändå? 🙂

Lite till slutet av din kommentar: Varför Terry ställer dessa frågor tror jag är för showens skull. Få av alla dessa i publiken får någon kontakt. Det skulle bli ganska tråkigt för åhörarna om han levererar budskap efter budskap om moster Agdor och ingen säger bu eller bä = man får aldrig veta hur den tilltalade reagerar, om det stämmer eller inte stämmer. Han kunde ju då i princip stå och läsa ur en bok. 

Ingen sådan här show säger långt, långt ifrån allt, om andevärlden eller något annat. Kanske det inte ens är en lyckad form.

Terry byggde inte sina utsagor på svaren ja eller nej. Han levererade ett budskap, ofta detaljerat, och den tilltalade svarade ja eller nej. Det blev inte mycket pratat från den tilltalades sida. 

  • Du svarade inte på frågan om man verkligen blir en bättre bedömare om man går och betalar för seansen, vilket jag tolkar som att du backat på den punkten.

Det är mycket bättre om du frågar igen, så slipper du tolka och riskera att tolka fel. Har du ställt den frågan, missade jag den.

Den är intressant. Allmänt sett tenderar man (enligt forskning) att vara mer positiv ju mer man investerat i någonting. (Pengar, arbete, engagemang) Det vill säga till en viss gräns. Var denna gräns går är svårare att säga. Jag kan tänka mig att om man investerar väldigt mycket av sin "själ", sin tro i något är man inte heller benägen att låta den falla platt i första taget. Å andra sidan blir fallet desto ljudligare om det väl kommer. 

För min personliga del - nej betalningen spelade ingen roll för min upplevelse och bedömning. Jag tycker det är självklart att man betalar för något. Om betalningen är rimlig till vad jag förväntar mig eller kan avvara, tar jag ställning till innan eventet.

Jag tyckte kostnaden och min insats att ta mig dit var rimlig, men jag har inte gått fler gånger.

Jag tror de flesta inser hur enkelt det är att vara synsk om man får ställa ja/nej frågor. De som inte gör det kanske behöver öva mer på att leka 20 frågor Glad.

Vill du öva på att leka så är jag med!🙂

Fast nu är det klart-slut för idag.👋


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
12/2/13, 10:40 AM
#79

#77 "Men jag måste ha missförstått tråden, jag trodde TS var nyfiken på att höra vad andetroende hade för åsikter/erfarenheter av just TE. Jag får känslan av att du inte hör till den kategorin"

Du har så rätt. Kanske skulle det behövas en separat diskussionstråd om Evans.

Neutralis
12/2/13, 11:09 AM
#80

#78

Man ska vara bra skicklig för att dra rätt slutsats av en tvekan…

Nej, där har du fel enligt min erfarenhet. Det är inte alls svårt att som medium utnyttja reaktioner från publiken, och man märker minsta lilla reaktion varken man vill det eller inte.

Terry lirkar givetvis med dessa reaktioner och förlitar sig på att det är han som styr showen. Är det någon som försöker säga att han har fel så slätar han snabbt över det med ett skämt eller säger snabbt något motsatt… Han är alltför uppenbar bedragare är jag rädd för. Sen att publiken är allt för naiva… Gör inte saken bättre.

JonasDuregard
12/2/13, 11:19 AM
#81

#80 Sant, och man behöver ju inte dra rätt slutsats från tvekan att svara varje gång, bara tillräckligt ofta för att imponera på sin publik.

"Är det någon som försöker säga att han har fel så slätar han snabbt över det med ett skämt eller säger snabbt något motsatt…"

Och klassikern "kolla upp det när du kommer hem" kan man alltid dra till med.

JonasDuregard
12/2/13, 11:20 AM
#82

#77 "Som jag skrev tror jag inte att TE är helt ärlig 100% av gångerna, men det för mig utesluter inte att han kan vara the real deal"

Får jag fråga vad som skulle krävas för att du ska utesluta det?

Mantissa
12/2/13, 11:39 AM
#83

#82 Jag kan inte utesluta det då jag själv inte är medial eller sitter inne med förstahandsinformation. Jag kan bara tolka andras upplevelser och basera vad jag tror är mer eller mindre sannolikt på detta, och förhålla mig till det. Jag kan inte veta och det tror jag inte någon kan då vi alla bara sitter med vår egen lilla tolkning av verkligheten. Jag väljer därför att hålla det öppet som en möjlighet. Jag tror inte vi kommit så långt i fysiken att vi kan bevisa förekomsten (eller motsatsen) av ett andligt plan eller vad det nu handlar om.
Men för att komma tillbaka till din fråga så skulle jag kanske efter en personlig sittning ha en bättre uppfattning om huruvida han har en förmåga eller inte. :)

Annons:
mayolica
12/2/13, 2:03 PM
#84

 Är Terry Evans andepratare eller bedragare? bra frågaFunderar, jag vet inte riktigt vad jag ska tro?Funderar

  Jag tror ju på andar och har egna mediala upplevelserSpökemen många gånger måste jag tyvärr hålla med skeptikerna om att det är lätt att lura sej själv.Skäms.Storgråter Jag är öppen för möjligheten att han kan ha kontakt med andar? men något känns "fel"? eller  överdrivet, för stort och för mycket.Stjärnor 
Det ska presteras till varje pris, oavsett om det kommer nån andeSpöke eller inte?Spelar pajas han kanske har förmåga att "prata med andar"men jag misstänker att det kan vara nån blandning av andra tekniker oxå ?Regnbåge.

~ mayolica ~

JoHo
12/2/13, 3:54 PM
#85

Se gärna klippet på http://andligskepticism.ifokus.se/discussions/529c5c1b8e0e7401bf0002f4-avslojade-pastadda-medium-igen?discussions-1

Någon kanske borde testa detta på Terry då han vägrar att testa sig på annat sätt…

Nu vet jag att många paranormalister har bortförklaringar för detta också. Så var det när Maria gjorde en liknande grej i Skeptikerpodden om sin "döda" pojkvän för ett par självpåstådda medium på harmonimässan för ett par år sedan och de fick alla "kontakt".

http://skeptikerpodden.se/2010/07/cold-reading/

Ovanstående program tar också upp en hel del om cold reading som alla borde lyssna på.

Här de självpåstådda mediumens bortförklaringar till ovanstående "läsning":

http://skeptikerpodden.se/2010/07/maria-konfronterar-mediet/

Ska vi gissa att totalt antal paranormalister - som vill tro på spöken -  kommer att lyssna på dessa ljudfiler är noll och ingen?

Ming
12/2/13, 5:16 PM
#86

Har varit på många storseanser m Terry där han prickat in sådant som inte går att läsa av på mig.Vid den inspelade privatsittningen likaså men där förstod jag att han även läste av mig mellan varven.Jag är av naturen begåvad m en kritisk/skeptisk sida men samtidigt öppen för det oförklarliga. I mina ögon är han ingen bedragare. Har också varit på seanser och sittningar med andra medium som inte gav mig något alls.

Astell
12/2/13, 5:21 PM
#87

#85

Han prickade in hennes namn iaf, detta påhittade namn..hur kunde han det? Så var det synd att man inte fick höra eftersnacket av alla inblandade..

JoHo
12/2/13, 5:30 PM
#88

#86

Vad har Terry prickat av på dig som du kan del amed dig av?

#87

Såg du verkligen hela klippet? Var det något du missade kanske? Du insåg vad namnet var för något?

Astell
12/2/13, 5:33 PM
#89

#88

Ja jag såg vad namnet stod för..Liar Fraud..men killen visste ju det av någon anledning, alltså Lira då?

JonasDuregard
12/2/13, 5:34 PM
#90

"Har varit på många storseanser m Terry där han prickat in sådant som inte går att läsa av på mig."

🙂

Hade varit roligt om det fungerade så. Om man själv kunde bedöma hur lätt man är att läsa av och så vidare. Men det menar du väl ändå inte?

"Jag är av naturen begåvad m en kritisk/skeptisk sida men samtidigt öppen för det oförklarliga.

Så tror jag alla vill se sig själva. Det betyder inte att alla är så.

Annons:
Astell
12/2/13, 5:38 PM
#91

#90

Du Jonas det du skriver kallas psykning! 😟

JonasDuregard
12/2/13, 5:45 PM
#92

#91 Vilket av det jag skriver kallas så, och av vem?

Om du anser att det är ett regelbrott så kan du kontakta fjäril (i egenskap av sajtvärd) eller skriva till mig i PM om du tror att du kan övertyga mig om att det är så.

Om du inte anser att det är något regelbrott utan bara vill uttala dig om sättet jag skriver på så får jag be dig att låta bli, då sådant tenderar att urarta i diskussioner om person istället för sak.

Morphogenesis
12/2/13, 5:50 PM
#93

#86. "Har varit på många storseanser m Terry där han prickat in sådant som inte går att läsa av på mig."

Hur vet du det?

Ming
12/2/13, 5:53 PM
#94

#86 Han beskrev min morfar till punkt och pricka.(han var förlamad och satt i rullstol bl.a. Samt beskrev omgivningen där han bodde och den speciella granhäck soM omgärdade gården) Han pratade om en vän till mig som dött hastigt och som jag lånat drömtydningsböcker av.Jag skakade på huvudet och sa nej det har jag inte alls.Då gav mig kompisen en armbåge i sidan och sa att det stämmer ju och då mindes jag min kollega som hastigt rycktes bort och som jag lånat drömböcker av….hon var inte ens 32 år….. Han tog också upp att vi nyligen renoverat huset och målat ett av rummen i en speciell färg vilket stämde (djupt vinröd) Jag hade nyligen varit inne på en undersökning(vilket jag var 2 dagar före seansen) och att jag inte skulle oroa mig för resultatet….visade sig vara ok Han sa ngt om en klockarmband som jag ständigt fick knäppa om mm Detta minns jag efter 13 år tack vare att jag skrev upp vad som kom fram. Den privata sittningen delar jag inte med mig av här då den är endast för mig men att han använde sig av CR några ggr kan jag ta gift på.

Klass
12/2/13, 5:54 PM
#95

#89 Astell

>"Ja jag såg vad namnet stod för..Liar Fraud..men killen visste ju det av någon anledning, alltså Lira då?"

Lyssna härifrån, väldigt noga, i ca 10 sekunder: http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=UdN3kmLSVng#t=323

Ming
12/2/13, 5:58 PM
#96

#93 jag är bekant med CR tekniken då jag lärt mig vad det handlar om. Vet du att man kan läsa av en person bara genom att hålla i ett föremål personen äger? Det är på ett sätt enklare än att läsa av ansikte mot ansikte.Är man skicklig så prickar man in 80-100%.

Ming
12/2/13, 6:18 PM
#97

#90   Hade varit roligt om det fungerade så. Om man själv kunde bedöma hur lätt man är att läsa av och så vidare. Men det menar du väl ändå inte?

Jag  menar det

Så tror jag alla vill se sig själva. Det betyder inte att alla är så.

Det har du rätt i

Annons:
Ming
12/2/13, 6:19 PM
#98

#91  Det är lugnt Astell jag  ser det inte som psykning alls

Astell
12/2/13, 6:51 PM
#99

#95

Ja har sett det Klass men hur får han fram Lira?..det var ju så hon kallade sig och det fick han fram utan att veta det…

Mantissa
12/2/13, 7:06 PM
#100

#99 ..Fast om jag fattade klippet rätt så hade hans asistent fått ta del av informationen om "den avlidne" innan sittningen. Jag kan verkligen hålla med om att det inte var ett förtroendeingivande tillvägagångssätt.

Astell
12/2/13, 7:42 PM
#101

#100

Jaha så killen berättade för Marcs assistent…trodde han var smartare om han ville ha bevis…

Klass
12/2/13, 7:45 PM
#102

#99 Astell

Som Mantissa säger så berättade han ju det innan.

Jag försöker mig på en fri översättning av vad han säger:
"På något sätt fick han fram min väns namn och dödsorsak. Jag är säker på att mötet jag hade med hans manager, där jag berättade båda dessa detaljer, inte hade med saken att göra.

Det kanske är bäst att tillägga att det där han sa om att han var säker på att det han berättade för managern inte hade med träffarna att göra är ironi.

#101 Astell

>"Jaha så killen berättade för Marcs assistent…trodde han var smartare om han ville ha bevis…"

Han fick ju sitt bevis - att det påstådda mediet var en bedragare.

Morphogenesis
12/2/13, 7:46 PM
#103

#94. Var det här saker han sade utan den minsta hjälp från dig alltså?

Ming
12/2/13, 8:25 PM
#104

# 103 Ja det stämmer och jag blev omruskad då han berättade om min kollega som gått bort…..det var spooky.

Annons:
Morphogenesis
12/2/13, 8:37 PM
#105

#104. Hur fungerade det? Att han stod och berättade de här sakerna utan respons från dig?

Ming
12/2/13, 8:52 PM
#106

#105 Han stod på scenen och jag och mina vänner satt på sjätte el sjunde raden och han sa detta utan att fråga om info och det ruskade om mig då jag förnekade den kännedom om min kollega….dessutom sa han att en i familjen ska åka till Kanada vilket jag inte trodde på men han insisterade och på vårkanten åkte min svärfar dit.. Kanske det stod skrivet i pannan men det är väldigt långsökt …eller hur?

Ming
12/2/13, 9:21 PM
#107

Som Starman skrev i #56 " tanken att man måste ha träffat en person för att kunna bilda sig en uppfattning om denne är ju helt absurd."…… Så delar jag inte hans uppfattning då min erfarenhet upplevelse och "bedömning" av Terry är olik hans.

Ming
12/2/13, 9:40 PM
#108

En viktig aspekt att ta med här förstår jag jag läst i tråden: Han levererar på engelska och frågar "förstår du" på svenska eftersom inte alla är kunniga på eng.Att kalla det för fiske blir då missvisande

JonasDuregard
12/2/13, 9:44 PM
#109

#106 Att höra det du kommer ihåg att han sa är inte särdeles intressant eftersom det bara är den övre gränsen för hur bra han gissade. De bitar du inte kommer ihåg skulle behövas för att ge en rättvisande bild.

"Att kalla det för fiske blir då missvisande"

Nej, det blir det inte.

Har han inte en tolk för det mesta för övrigt?

Ming
12/2/13, 9:51 PM
#110

#109 jodå det har han ibland men då jag var på privatsittningen undanbad jag mig tolk. På TV har han aldrig tolk. Ja du har rätt det fanns flera klockrena som mina vänner inte hann med att anteckna så de uteslöt jag här.

Morphogenesis
12/2/13, 9:51 PM
#111

#106. "utan att fråga om info". 

Vad menar du här? Berättade han det här flytande utan respons från dig?

Annons:
JonasDuregard
12/2/13, 9:55 PM
#112

#110 "Ja du har rätt det fanns flera klockrena som mina vänner inte hann med att anteckna så de uteslöt jag här."

Visst. Och sedan gick han på vatten och läkte de sjuka och så vidare. Synd att ingen tog bilder.

Menar du att det här var enda gången där han inte levererade minst 10 gissningar för varje träff? DET låter långsökt.

Magi-cat
12/2/13, 10:04 PM
#113

#110 Tack Ming, intressant med dina exempel!

Åser med milt intresse allt mer krystade bortförklaringar.😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ming
12/2/13, 10:11 PM
#114

#111 Vad menar du här? Berättade han det här flytande utan respons från dig?

Han fick snarare motstånd då han insisterade men…han hade ju rätt.
Än en gång…att uppleva detta live är ngt helt annat än via hörsägen men jag förstår skepticismen då detta är svårt att fatta för den som inte upplevt.

Ming
12/2/13, 10:15 PM
#115

# 112" Visst. Och sedan gick han på vatten och läkte de sjuka och så vidare." Oj DET tror jag inte på om du inte menar fruset förståss ; "Menar du att det här var enda gången där han inte levererade minst 10 gissningar för varje träff?" Om du läser om och rätt så ser du att han fick motstånd. Nej han frågade inte

Ming
12/2/13, 10:18 PM
#116

#113  Tack för det Magi-cat.

Jag hade också frågat och ifrågasatt så det är BRA att bredda ämnet

Morphogenesis
12/2/13, 10:35 PM
#117

#114. "Han fick snarare motstånd då han insisterade men…han hade ju rätt.

Än en gång…att uppleva detta live är ngt helt annat än via hörsägen men jag förstår skepticismen då detta är svårt att fatta för den som inte upplevt."

Nu vet ju inte du vad jag har eller inte har upplevt.

Ming
12/2/13, 10:39 PM
#118

#117" Nu vet ju inte du vad jag har eller inte har upplevt."

Nej det har du rätt i.

Annons:
Neutralis
12/3/13, 8:48 AM
#119

#94 Det här känner jag så väl igen, i återberättelserna från mottagaren så är medier nästan 100 procentiga… Vilket är lustigt då de är så usla vid en bedömning av inspelat material. Jag har bedömt en hel del som har beskrivits som 100 %… Men det är det givetvis aldrig. Det brukar oftast vara en efterkonstruktion av vad mediet sa… Man gör en höna av en fjäder:)

Magi-cat
12/3/13, 8:53 AM
#120

#119 Ming beskriver en hel del specifika detaljer. Skillnaden till "usel" igenkänning måste vara stor, minst sagt.

Hur kunde Terry träffa så rätt, tror du? Eller menar du att Ming efterkonstruerat alltihop?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JoHo
12/3/13, 9:07 AM
#121

Är inte så säker på att Terry "träffat så rätt". Som jag och många andra nämnt så har vi en fantastisk förmåga att glömma och fylla i tomrummen. 

Kolla bara på detta klippet så får man en bra förklaring till vad som sker, men man tror något annat skett, och man glömmer …och förbättrar:

JoHo
12/3/13, 9:15 AM
#122

En annan fråga: Om nu Evans är så fantastisk… Varför är han så makalöst usel på alla inspelningar från seanser som gjorts? Eller utskrifter från seanser han gjort?

Ska vi kanske köra med detta med "han hade en dålig dag" där också?

Några länkar att lyssna på. Hur bra är Evans egentligen?:

http://kvackyou.se/2012/05/avsnitt-30-storseansen/

http://www.skepticreport.com/sr/?p=496

http://forums.randi.org/archive/index.php/t-53037.html

Och så den berömda inspelningen som Gesus la upp. Den som startade alla krigen:

JonasDuregard
12/3/13, 9:34 AM
#123

#120 "Hur kunde Terry träffa så rätt, tror du? Eller menar du att Ming efterkonstruerat alltihop?"

Antagligen är det en blandning av att han använder de tekniker som beskrivits för att framstå som träffsäker, och att Mings minne av hur träffsäker han var är överdrivet.

Ming
12/3/13, 10:06 AM
#124

Han sa inte morfars namn…. han insisterade ang min kollega som avled några år tidigare vilket jag inte kopplade….. inte heller färgen på toan men att "de däruppe" inte gillade färgen.

Ang att en i familjen skulle åka till Kanade så trodde jag honom inte och sa det… men…. så blev det.

Han sa inte vilken typ av undersökning jag varit på dagar tidigare.

Det skulle ha varit träffsäkert.

Jag önskar att mina vänner skrev upp allt han sa då jag har bara svaga minnesfragment av resten.

JonasDuregard
12/3/13, 10:22 AM
#125

#124 Fast han sa inte att det var din kollega heller, eller hur?

"Jag önskar att mina vänner skrev upp allt han sa då jag har bara svaga minnesfragment av resten."

Det är ju fördelen med att ha inspelat material, att man kan se exakt vad som sägs, och allt som sägs.

Om man bara plockar ut de bästa träffarna ur en lång rad gissningar så kommer det framstå som mycket träffsäkert.

Det hade också varit intressant att veta exakt vad du sa, antagligen minst lika viktigt.

Annons:
Ming
12/3/13, 10:47 AM
#126

#125 Fast han sa inte att det var din kollega heller, eller hur?

Mina vänner skrev detta och jag kopplade inte förrän jag fick armbågen i sidan.Han frågade då vad hon hette och jag sa hennes namn.

Det hade också varit intressant att veta exakt vad du sa, antagligen minst lika viktigt.

Jag satt mest och gapade och slog ifrån mig så jag är mkt tacksam att mina vänner skrev upp det han sa.

Jag hade ingen liten röststyrd bandspelare då för 13 år sen och hade jag haft skulle jag ha spelat in.

Neutralis
12/3/13, 10:49 AM
#127

#120 Ja, jag tror det är en efterkonstruktion av en eller annan anledning. Man vill minnas det mer träffsäkert än det var, är min erfarenhet. Jag har pratat med människor som varit på seans och de har tyckt det varit klockrent… Men när jag har jämfört mottagarens fantastiska bevis med inspelningar från seansen… Så stämmer aldrig mottagarens utsago om vad mediet sagt, de lägger till en extra knorr av påståendena, så att det låter mer träffsäkert än vad det var. Det är hur vanligt som helst.

Magi-cat
12/3/13, 11:01 AM
#128

Ming berättar väldigt specifikt om de "träffar" som gick in och stämde, även i förväg om Kanada-resan! Någon lång rad av gissningar verkar det inte heller vara frågan om. Vem har bäst koll på den sittningen: Ming som var där och har anteckningar. eller de som inte var där och har tittat på inspelningar av helt andra sittningar gällande andra personer? Sedan tror jag att inte alls man är särskilt benägen att "tro" på allt som sägs om ens anhörige. Själv skulle jag bli väldigt olustig om någon påstod sig ha kontakt med en avliden anhörig och den sade en massa som var fel och "fiskade". Reaktionen skulle bli den rakt motsatta mot att man tyckte det var fantastiskt bra, och jag är knappast unik.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ming
12/3/13, 11:31 AM
#129

Ja detta är min berättelse om seansen och att ha det nedskrivet hjälper mig här då det var så längesen. Skulle jag ha gett mitt omdöme av Terry enbart genom att se enstaka klipp hade inte gett honom rättvisa. Ja jag förstår att det är svårt att tro och jag är en tvivlare själv men detta jag skrivit om är rätt återgivet. Har ingen som helst anledning att vare sig lägga till el dra ifrån…..och jag är fortfarande tvivlande till liv efter döden men dörren har öppnats för fortsättningen….

JonasDuregard
12/3/13, 11:31 AM
#130

#128 "Någon lång rad av gissningar verkar det inte heller vara frågan om."

Varför inte? Menar du att du önskar att det inte vore frågan om det eller finns det något specifikt i tråden som tyder på att det faktiskt inte varit det?

"Vem har bäst koll på den sittningen: Ming som var där och har anteckningar. eller de som inte var där och har tittat på inspelningar av helt andra sittningar gällande andra personer?"

Kom igen. Bättre än så måste du kunna? Tror du alltid att den som varit där är den som har rätt, i alla situationer?

Neutralis har varit på en herrans massa seanser har jag för mig. Om hen intygar att alla medium han varit hos varit bluffar, köper du det rakt av då? Om han har anteckningar?

Att köra "du var inte där" är verkligen sista stråt om man inte har några övertygande argument för sin ståndpunkt.

"Själv skulle jag bli väldigt olustig om någon påstod sig ha kontakt med en avliden anhörig och den sade en massa som var fel och "fiskade"."

Det är inte meningen att du ska lägga märke till fiskandet. Meningen är att du ska vägra inse att det sker, precis så som du också gör.

JonasDuregard
12/3/13, 11:41 AM
#131

#129 "Ja detta är min berättelse om seansen och att ha det nedskrivet hjälper mig här då det var så längesen."

Du menar att ha vissa delar av det nedskrivet. Hur mycket text pratar vi om? Har vi någon aning om hur det förhåller sig till er totala ordväxling?

"Skulle jag ha gett mitt omdöme av Terry enbart genom att se enstaka klipp hade inte gett honom rättvisa."

Jag tycker det blir mycket värre om man kollar på alla klipp. Då ser man så tydligt att han kör mer eller mindre samma teater varje gång.

"Ja jag förstår att det är svårt att tro […]"

Det är enkelt att tro, om du frågar mig. Minst lika enkelt som att tvivla.

"Har ingen som helst anledning att vare sig lägga till el dra ifrån….."

Jo, det anser jag att du har. En anledning är ju den helt naturliga förändringen av en minnesbild när den är mer än ett decennium gammal. En annan helt naturlig källa till förnekelse är att man inte vill medge att du blivit blåst. Och slutligen din önskan om att evigt liv så klart, som du själv nämner.

Sedan kommer det en massa invecklade mekanismer utöver dessa som också kan tänkas bidra (förväntningar från omgivningen till exempel), men de jag listat ovan tycker jag räcker som motargument mot "ingen som helst anledning".

Det betyder så klart inte att din historia är mindre pålitlig än någon annans, det betyder bara att alla människors anekdoter är ganska opålitliga.

Magi-cat
12/3/13, 11:50 AM
#132

#130 "Varför inte? Menar du att du önskar att det inte vore frågan om det " Varför skulle jag önska det? Själv ser jag ingen anledning. Om Ming berättar specifika utasgor som stämt från den seans hon var på och fått bekräftat flera saker i efterhand är jag mer benägen att tro henne än att dra slutsatser om just den seansen utifrån någon annans utsagor om helt andra seanser med andra personer, ja. "Det är inte meningen att du ska lägga märke till fiskandet. Meningen är att du ska vägra inse att det sker, precis så som du också gör.! " Det görs säkert och det fuskas säkert också. Ingen är något helgon och kändisskap, rampljus och prestationskrav är förödande. Jag tror inte det är bra och att få klarar av att motstå frestelser. Men jag vet hur jag skulle reagera själv om någon "fiskade" eller kläckte ur sig felaktigheter, modifierade eller sade saker som var helt uppåt väggarna.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Neutralis
12/3/13, 11:55 AM
#133

#96

Vet du att man kan läsa av en person bara genom att hålla i ett föremål personen äger? Det är på ett sätt enklare än att läsa av ansikte mot ansikte.Är man skicklig så prickar man in 80-100%.

Det där är bara skitsnack, det finns ingen som klarar det som jag vet… Men det finns desto fler som tror att de kan det. Bedömer man dessa förmågor rättvist så prickar man inte in mer än slumpen, och oftast fokuserar man på träffarna. Andligt sökande har generellt inte någon som helst koll på vad som är slump eller inte, och vad som är generella påståenden.

Magi-cat
12/3/13, 12:01 PM
#134

#133 Generaliserar du en aning om vad "andligt sökande" har "koll på" och inte? Man kan väl inte ana en liten nedlåtenhet här och där?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Neutralis
12/3/13, 12:04 PM
#135

#132

Om Ming berättar specifika utasgor som stämt från den seans hon var på och fått bekräftat flera saker i efterhand är jag mer benägen att tro henne än att dra slutsatser om just den seansen utifrån någon annans utsagor om helt andra seanser med andra personer, ja.

Du menar att Terry på just den här seansen faktiskt lyckades kontakta andevärlden och i allt inspelat material så misslyckas han? Det låter högst osannolikt.

Skriver man anteckningar så skriver man det som man uppfattar att han säger, vilket kan bli galet det med. Om han står och dravlar en massa otydliga saker och tillslut kommer fram till ett vettigt påstående så antecknar man ju bara det vettiga påståendet, inte sant?

Neutralis
12/3/13, 12:10 PM
#136

#134

Generaliserar du en aning om vad "andligt sökande" har "koll på" och inte? 

Nej, det tycker jag inte. Jag har träffat en herrans massa sökande människor och det är därifrån jag drar min slutsats. Jag har själv stått där på scenen, så jag vet hur människor på seanser ofta fungerar.

Man kan väl inte ana en liten nedlåtenhet här och där?

Vart kan du ana det? Bara för att jag skriver om de erfarenheter jag har, eller?

JoHo
12/3/13, 12:25 PM
#137

#126

> Jag hade ingen liten röststyrd bandspelare då för 13 år sen och hade jag haft skulle jag ha spelat in.

Verkligen? Att inte Magi-cat och de andra försvararna av Terry Evans gick i taket där? De anser ju att man inte ska spela in eftersom man "bryter mot en lag" (vilket man inte gör) om man skulle spela in en seans.

Lustigt att man skiljer på människor på detta viset så grovt?

MEN, håller med att det var synd. Jag kan garantera att du hörde en annan sak som Terry sa än den version som du tror på i dag.

JonasDuregard
12/3/13, 12:28 PM
#138

#132 Jag förstår inte hur du tänker. Du säger att du inte vill dra slutsatser, men det är ju precis det du gör. Till exempel drog du slutsatsen att det inte var fråga om en lång rad gissningar. Men på vilka grunder drar du den slutsatsen?

Det känns som att du försöker vända hela grejen upp och ner här, och säga att de som inte drar slutsatser är de som drar slutsatser och vice versa.

Jag förstår att du vill se dig själv som den som är öppen för andra möjligheter, och andra som de som drarslutsatser och konstaterar saker. Men så är det ju inte i det här fallet. Det är du och Ming som påstår saker, och några av oss andra frågar hur ni kan vara så säkra på det, och pekar ut brister i de resonemang ni presenterar för era slutsatser.

JonasDuregard
12/3/13, 12:28 PM
#139

#132 "Men jag vet hur jag skulle reagera själv om någon "fiskade" eller kläckte ur sig felaktigheter, modifierade eller sade saker som var helt uppåt väggarna."

Nej, du vet bara hur du skulle reagera om du lade märke till fusket, vilket (uppenbarligen) är två helt olika saker.

Annons:
Mantissa
12/3/13, 12:28 PM
#140

#135 Du menar att Terry på just den här seansen faktiskt lyckades kontakta andevärlden och i allt inspelat material så misslyckas han? Det låter högst osannolikt.

Jag tror att det är omöjligt att göra en rättvis bedömning om ifall detta är sannolikt om man inte kan utgå ifrån att själva fenomenet är på riktigt

Neutralis
12/3/13, 12:34 PM
#141

#140

Hur ska man göra en rättvis bedömning menar du? Du menar också att det inte går att bedöma någonting man inte tror på, eller?

JonasDuregard
12/3/13, 12:38 PM
#142

Men om jag ska presentera en egen hypotes (utan att för den sakens skull utesluta någon annan): Min gissning är att han inte alls sa "en i familjen ska åka till Kanada" utan snarare något i stil med det här (improviserat, givetvis vet jag inte precis vilken dialekt av nonsens han valde för just den här seansen): "Något som står dig nära har varit i Kanada. Eller kanske kommer att åka dit snart kanske (alla vet ju att tidsaspekter är svåra att kommunicera 😕) eller kanske någon annan stans i nordamerika? Känner du igen det? Eller är det någon annan i publiken det budskapet är till? Osv. Osv."

Sedan när man har facit i hand förvandlas det kort och gått till "en i familjen ska åka till Kanada". 

Det är så jag tror att det hela gått till. Jag kan inte bevisa att det är så, men det är i alla fall fullt möjligt. Och eftersom hela ande-argumentet bygger på "ingen annan förklaring är möjlig", så faller det enbart av möjligheten till en enklare förklaring.

Mantissa
12/3/13, 12:38 PM
#143

#141 Jodå, man behöver inte tro på någonting. Men ska du bedöma något som ligger utanför vad du bestämt är möjligt så kommer du alltid komma till samma slutsats. Det är inte tron som är det viktiga för bedömmingen utan teorin :)
En grundsten för att kunna förstå hur något fungerar borde vara att du måste kunna utgå ifrån att det finns.

Neutralis
12/3/13, 12:53 PM
#144

#143

Jag tror minsann att du talar emot dig själv.😉

Joppo
12/3/13, 1:37 PM
#145

#143 Det jag saknar i denna diskussion är experiment som är mätbara mot slumpen. Att försöka bedöma detta fenomen utifrån en massa anekdoter kommer inte att leda någonstans, eftersom de går att förklara på andra sätt än att det just rör sig om andekommunikation.

Om man däremot gör bra utformade experiment så spelar det ingen roll vad man tror eller inte tror, eftersom resultatet i sig inte är tolkningsbart.

JoHo
12/3/13, 1:41 PM
#146

Tänk om Terry ändå ställde upp på en test och visade vetenskapen och alla som ställde sig skeptiska…. Varför gör han inte det? Måntro?

Annons:
JonasDuregard
12/3/13, 1:56 PM
#147

#146 Ja, det hade varit något.

Det roliga är att alla skulle vinna på om han hade rätt. Visst, jag skulle haft fel om hur han gjorde och det är aldrig kul att ha fel - men å andra sidan skulle jag ha en odödlig själ, vilket vore extremt häftigt 🙂.

Men alla historiska data pekar på att medium endera vägrar ställa upp på sådana test eller misslyckas med att påvisa några andar. Terry verkar tillhöra den stora majoritet som vägrar ställa upp.

Mantissa
12/3/13, 2:13 PM
#148

#144 Tycker du? Kanske jag inte förklarar på bästa sätt. Provar såhär istället:
Om man ska lyckas bevisa att andevärlden finns så måste man ha ett hum om hur den fungerar (eller en väldans tur/slump). Man mäter ju inte elektricitet på samma sätt som du mäter tyngd eller intelligens. Varför skulle en ev andevärld/dimension i så fall vara annorlunda? Ska man mäta ett mediums förmåga att konnekta med denna sfär så känns det heller inte rättvist att förvänta sig att de sta ha motsvarande 20/20 syn på sin förmåga. Det skulle förutsätta att den spelar efter våra regler, och varför skulle den det? Hade det varit en på och av knapp att vara medial, eller som att ringa någon på telefon så hade vi inte haft den här diskussionen. Vilket inte är fel, för den är ganska underhållande :)

Magi-cat
12/3/13, 2:31 PM
#149

#137 "Verkligen? Att inte Magi-cat och de andra försvararna av Terry Evans gick i taket där? De anser ju att man inte ska spela in eftersom man "bryter mot en lag" (vilket man inte gör) om man skulle spela in en seans. " Skärp dig! Läs bara vad jag skriver, diskutera utifrån det !


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
12/3/13, 2:39 PM
#150

#138 " Du säger att du inte vill dra slutsatser, men det är ju precis det du gör" Det jag faktiskt säger är: eftersom jag utgår ifrån att Ming talar sant, och att det stämmer att hon fick reda på specifika utsagor hon inte gav ledtrådar till och fick dem bekräftade i efterhand. Av detta drar jag slutsatsen att jag har större anledning att tro att Ming med större träffsäkerhet kan uttala sig om den seans hon var med på, än andra som inte var med på den.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Morphogenesis
12/3/13, 2:41 PM
#151

#150. "Det jag faktiskt säger är: eftersom jag utgår ifrån att Ming talar sant, och att det stämmer att hon fick reda på specifika utsagor hon inte gav ledtrådar till och fick dem bekräftade i efterhand. Av detta drar jag slutsatsen att jag har större anledning att tro att Ming med större träffsäkerhet kan uttala sig om den seans hon var med på, än andra som inte var med på den."

Vad en person tycker sig minnas och hur en person upplevde en situation kan skilja sig ganska markant från det som faktiskt hände. Jag har ingen anledning att just nu anta att Ming medvetet ljuger. Jag har dock heller ingen större anledning att tro på att det hon säger stämmer.

Magi-cat
12/3/13, 2:52 PM
#152

#139 "Nej, du vet bara hur du skulle reagera om du lade märke till fusket, vilket (uppenbarligen) är två helt olika saker." Det gäller ju alltid för alla. Man skulle kunna vända på det: Om någons samlade erfarenhet om allt som har med andevärlden att göra säger att allt mediumskap bygger på fusk, skulle den förmodligen inte tro att en aldrig så ärlig utsaga inte heller är fusk.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Neutralis
12/3/13, 2:55 PM
#153

#148 Nej, man måste inte veta hur andevärlden fungerar… Det räcker gott och väl att testa det medier & healers påstår sig kunna. Inga konstigheter alls. Jag har själv stått som medium på scen, så jag vet att det är testbart baserat på vad som kommer från mediets mun… Men det är klart att det är svårt att hitta någon som tror sig ha en riktig förmåga.

Annons:
Gesus Pettersson
12/3/13, 2:55 PM
#154

#67 Det är inte så det funkar - Terry kör med samma floskler alltid bara.

Här är ca en timme med en storseans av/med honom. Lyssna där (taskigt ljud tyvärr) garanterar där är några påhittade spöken och saker du kommer känna igen från "din" seans.

Jag har frågat dom som tror på detta, här på forumen tidigare efter något enda där som Terry Evans inte bara själv hittar på - INGET han säger är annat än sådant. Och INGEN kan säga/visa på något…

http://gesusbloggen.wordpress.com/2012/11/18/storseans-med-terry-evans-ii/

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Gesus Pettersson
12/3/13, 2:57 PM
#155

#72 Det handlar inte om att se ansiktsuttryck - läs på om cold reading. Fantastiskt att ni som tror på detta är så galet dåligt pålästa - men ni vill såklart inte få veta att det bara är bluff…

Det är också tragiskt att läsa hur dom som blir lurade "försvarar" bedragarna och vad dom gör - man hör aldrig bedragarna själv försvara sitt bedrägeri. Antagligen för att dom är såpass smarta att dom greppar att dom kan hamna i trubbel då…

Varför tror ni tex att Terry Evans och hans team VÄGRAR svara på om det dom håller på med är "på riktigt" eller bara show - varför inte bara upplysa om det!

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Joppo
12/3/13, 3:00 PM
#156

#148 _**"Om man ska lyckas bevisa att andevärlden finns så måste man ha ett hum om hur den fungerar (eller en väldans tur/slump). Man mäter ju inte elektricitet på samma sätt som du mäter tyngd eller intelligens. Varför skulle en ev andevärld/dimension i så fall vara annorlunda? Ska man mäta ett mediums förmåga att konnekta med denna sfär så känns det heller inte rättvist att förvänta sig att de sta ha motsvarande 20/20 syn på sin förmåga. Det skulle förutsätta att den spelar efter våra regler, och varför skulle den det? Hade det varit en på och av knapp att vara medial, eller som att ringa någon på telefon så hade vi inte haft den här diskussionen. Vilket inte är fel, för den är ganska underhållande :)"

**_Nu var detta svar inte riktigt till mig, men man behöver egentligen inte veta så mycket om ett fenomen för att kunna undersöka om det fungerar eller inte. Det går att ställa upp en testbar hypotes iaf. Sen är det ju också så att förmågan inte behöver vara 100-procentig för att förmågan ska anses bevisad. Så länge man presterar signifikant bättre än slumpen i en serie tester så visar ju detta på man besitter en förmåga utöver det vanliga. Som ett exempel skulle man kanske kunna använda ett medium för att med andevärldens hjälp "känna av" om ett antal personer förlorat sin mamma eller pappa. Det slumpmässiga medianvärdet för att gissa rätt skulle då hamna på +-50 % förutsatt att personerna bara förlorat en av sina föräldrar. Om då mediet lyckas prestera typ 60 % eller över under en serie av tester så skulle det innebära ett positivt utfall.

Magi-cat
12/3/13, 3:00 PM
#157

#147 "men å andra sidan skulle jag ha en odödlig själ, vilket vore extremt häftigt "

Inte ens det är säkert. Det kan vara på något annat sätt. Det är inte riktigt det vi diskuterar heller, för det är en mycket större fråga.

Vad vi (väl) diskuterar är om TE verkligen kan förmedla budskap från typ andra sidan eller om allt är bedrägeri. (se trådrubriken)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Gesus Pettersson
12/3/13, 3:05 PM
#158

Jag tycker jag har så mycket belägg för att Terry Evans är en bedragare, att jag numera kallar honom för det utan problem.

Han säger inte heller själv att han INTE är det, när jag frågar honom om han är det eller inte + att han ALDRIG kontaktat mig för att be mig inte säga/skriva det, eller något annat.

Han skickade däremot ett mail, där han påstår att jag är psyksjuk, drar in min familj och säger att dom kommer att bli drabbade av det och "hotar" att han ska driva ut mig (outa mig - mot dom mänskliga rättigheterna att vara anonym) - ja ni vet, ljus och kärlek…

http://gesusbloggen.wordpress.com/2013/02/07/socialt-och-kanslomassigt-inkompetent-narcissistisk-och-paranoid/

Glöm inte att Terry Evans har ca 40 års erfarenhet av detta med att hitta på spöken - ÄNDÅ är det ALLTID samma/likadana spöken som kommer och säger samma saker ALLTID..!

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

JonasDuregard
12/3/13, 3:10 PM
#159

#150 "eftersom jag utgår ifrån att Ming talar sant"

"talar sant"? Endera så använder du bara ett ovanligt poetiskt språk idag eller så försöker du få det här att handla om något annat än det är.

Menar du egentligen att du utgår från att Minga har rätt?

Att hon inte minns fel? Att hennes bedömningar är rätt varje gång?

Ingen av de antagandena låter särskilt rimliga.

"Av detta drar jag slutsatsen att jag har större anledning att tro att Ming med större träffsäkerhet kan uttala sig om den seans hon var med på, än andra som inte var med på den."

Men ingen annan har ju dragit några slutsatser om den. Det är ju det som är hela grejen. Att säga att någons slutsats är fel är inte detsamma som att dra motsatta slutsatsen. Förstår du den meningen och håller du med om den?

#152 "Det gäller ju alltid för alla."

Precis! Man är naiv om man tror att man själv kan avgöra att man är en person som inte går att lura.

"Man skulle kunna vända på det […]"

Jag förstår inte vad det du skriver har för koppling till det du citerar.

Gesus Pettersson
12/3/13, 4:33 PM
#160

#43 Astell

Tja jag "fokuserar" inte på bluff och bedrägeri, och det var inte så det började, tvärtom - men det är det ENDA som finns att se när man tittar på det..! 

Och sen är det ju inte JAG som ska övertyga, är f.ö inte ute efter att övertyga någon, någon..!

Det är dom som påstår dom har dessa påhittade förmågor, som dom ALDRIG kan visa dom har. Hade dom haft det, hade det inte varit några som helst problem att visa upp det.

Men du kan kanske visa upp något som visar på att det inte är bara bluff och bedrägeri - JAG kan visa dig hur mycket som helst som visar att det är just bara bluff och bedrägeri!

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Annons:
JoHo
12/3/13, 5:15 PM
#161

#149

Skärp dig själv. Varför gör du och andra skillnad på person? Det blev ett JÄKLA liv när Gesus gjorde sin inspelning av Terry Evans men ingen bryr sig när någon annan önskar att de hade en bandspelare med sig och kunde spela in…

Ming
12/3/13, 5:39 PM
#162

#161 Hade jag haft en bandspelare skulle ingen vara gladare än jag då mina minnesfragment skulle ha varit en minne blott men nu är det som det är med den saken så jag får nöja mig med anteckningarna. Jo en sak till apropå att minnas:Fråga mig vad jag gjorde förra onsdagen förutom jobbet …inget speciellt hände då den dagen var som de andra…..men….fråga mig vad jag gjorde 11/9 2001 då denna hemska händelse ägde rum……

JoHo
12/3/13, 5:45 PM
#163

#162 Kanske tur du inte hade en bandspelare. Dels för att du skulle höra vad som skedd under seansen, dels för att slippa få dina egna över dig "det är visst fel att spela in seanser" samt att du sluppit få allt det hat Gesus fått över sig och även jag, som aldrig spelat in en storseans i hela mitt liv men fick en hel del påståenden att jag gjorde detta till den milda grad att folk anklagade mig för att vara andra personer samt att jag "störde".. Men det är visst skillnad på person och person (kan tala om att de inspelningar vi fick inskickade då jag var kvar på Skeptikerpodden var alla inspelade av paranormalister som tyckte Terry/Lyzell m fl sög. INTE av en skeptiker m a o. Men det spelade ju ingen roll när skeptiker skulle hatas).

Ming
12/3/13, 6:38 PM
#164

#163 Tvärtom mot vad du säger skulle jag välkomna om jag haft hela seansen inspelad som dessutom inte skulle vara till allmänt "hörande".

Denna kommentar har tagits bort.
JonasDuregard
12/3/13, 6:46 PM
#166

Tänk på att försöka hålla er till ämnet, och undvik personangrepp.

Ming
12/3/13, 6:50 PM
#167

Ah sorry   🤫

Annons:
JoHo
12/3/13, 7:04 PM
#168

#164

Så det är OK att spela in (fast Terry inte vill det) om man bara har det för sig själv?

Så de paranormalister som t ex spelat in Terry Evans gjorde något som var helt OK trots att Terry inte vill att det spelas in? Att  de sedan skickar det till podcasts med uppmaningen "gör vad ni vill med detta" är mindre bra då?

Men Terry borde tillåta inspelning. mest för att de verkliga true believers han har runt sig skulle lyssna och ÄNDÅ tycka att det var bra det Terry säger. I England måste nämligen (enligt uppgift) självpåstådda medium göra just detta; spela in seanser/sittningar och ge dessa till sitter. Ofta bekräftar sitter ändå det som är vagt som träffar efteråt för att denne vill det.

#166

Vem går från ämnet och vem gör personangrepp?

Mantissa
12/3/13, 7:09 PM
#169

Inspelningar låter som en bra idé. Förstår faktiskt inte varför man skulle motsätta sig det om man är seriös, hur kan man begära att en sitter ska komma ihåg allt man får sagt till sig annars? Men att spela in i smyg för att sedan publicera materialet känns inte renhårigt.

Ming
12/3/13, 7:21 PM
#170

#168 Jag ägnade mig åt önsketänkande då det fanns påståenden jag gärna vill ta del av så här efteråt…

Ming
12/3/13, 7:22 PM
#171

#169 Ja eller hur!! Vid privata sittningar  laddas inspelaren och man får med sig bandet hem.

JoHo
12/3/13, 7:46 PM
#172

#169

> Men att spela in i smyg för att sedan publicera materialet känns inte renhårigt

De kanske inte spelade in i smyg. Vad vet jag. Däremot överlät de publiceringsrätten till Skeptikerpodden.

Sedan ÄR det inte förbjudet att spela in seanser.

Mantissa
12/3/13, 9:10 PM
#173

#172 nej är det öppet ser jag inga som helst fel med det.
Det är inte förbjudet att filma "vanliga" människor heller när vi jobbar, men själv skulle jag ta illa upp om någon la ut det på youtube utan att fråga mig först :/

Klass
12/5/13, 10:16 PM
#174

Noterar att Astell inte har kommenterat något i denna tråd efter min #102 (och inte ett enda inlägg i tråden som har filmen i fråga i TS). 

Jag tolkar det som ett erkännande från hen att filmen verkligen avslöjar, åtminstone ett av de inblandade påstådda mediumen, som bluff.

Annons:
Astell
12/6/13, 12:23 AM
#175

#174

Klass vad ska jag säga…Det finns omständigheter runt det hela som är svåra att förklara..Evigheten håller på i den andra tråden :)

Morphogenesis
12/6/13, 12:25 AM
#176

#175. "Det finns omständigheter runt det hela som är svåra att förklara"

Som vad?

Astell
12/6/13, 12:44 AM
#177

#176

Svåra att förklara skrev jag…och det kvittar för ni håller ändå inte med så varför bemöda sig..

Ming
12/6/13, 8:02 AM
#178

#142 JD

Men om jag ska presentera en egen hypotes (utan att för den sakens skull utesluta någon annan): Min gissning är att han inte alls sa "en i familjen ska åka till Kanada" utan snarare något i stil med det här (improviserat, givetvis vet jag inte precis vilken dialekt av nonsens han valde för just den här seansen): "Något som står dig nära har varit i Kanada. Eller kanske kommer att åka dit snart kanske (alla vet ju att tidsaspekter är svåra att kommunicera Vilar huvudet i handen) eller kanske någon annan stans i nordamerika? Känner du igen det? Eller är det någon annan i publiken det budskapet är till? Osv. Osv."

Känner att jag vill bemöta: Terry sa: "En i familjen ska åka till Kanada"

Jag reagerade starkt på det 2 ggr och sa nej nej!Han insisterade och sa: Wait and see. Så…maj månad ca 8 mån efter åkte min svärfar dit.

Hade han sagt ngt av de ex du tar upp skulle jag inte reagera alls som jag gjorde.

Känner att jag måste tillägga: Jag berättade inte för någon om detta.

Ming
12/6/13, 8:15 AM
#179

#133 Det där är bara skitsnack, det finns ingen som klarar det som jag vet… Men det finns desto fler som tror att de kan det. Bedömer man dessa förmågor rättvist så prickar man inte in mer än slumpen, och oftast fokuserar man på träffarna. Andligt sökande har generellt inte någon som helst koll på vad som är slump eller inte, och vad som är generella påståenden.

Du säger det…jag vet

Ming
12/6/13, 8:34 AM
#180

#153

Nej, man måste inte veta hur andevärlden fungerar…

Jag menar tvärtom: mediet får till sig inre bilder tankar och känslor som  mediet sätter ord på och som genomsyras av  han/hennes personlighet.

**
Det räcker gott och väl att testa det medier & healers påstår sig kunna.**

Och då är det personen som kan bekräfta det…..endast….än så länge. Jag förstår att det generaliseras och att önsketänkande råder….också.

Jag har själv stått som medium på scen, så jag vet att det är testbart baserat på vad som kommer från mediets mun…

Berätta gärna. Har du fått feedback som visat sig vara mitt i prick?

 Men det är klart att det är svårt att hitta någon som tror sig ha en riktig förmåga.

Den som söker finner nog😇

Neutralis
12/6/13, 11:13 AM
#181

#179

Du säger det…jag vet

Jasså, vem klarar det menar du och hur har du kommit fram till det?

#180

Du verkar inte ha någon som helst koll på hur saker och ting kan testas för sin äkthet. Du har hängt ganska länge på dessa forum och borde ha sett ett och annat förslag på hur man kan testa medier och healers, inte sant?

Berätta gärna. Har du fått feedback som visat sig vara mitt i prick?

Självklart har jag fått feedback säger att jag var ett klockrent medium… Samtidigt som jag har fått feedback på att jag inte har varit värst klockren. Lägger man samman dessa två faktorer som jag gjort men som de flesta medier ignorerar omedvetet eller medvetet, så kan man dra slutsatsen att träffarna är inte bättre än slumpen. Varenda elev/medium jag bedömt har inte lyckats vara bättre än slumpen enligt mitt tycke.

Sen vet vi ju att det finns andra faktorer som får mediet att verka mer träffsäkert än hen är. Cold reading tillhör en av dem och som är huvuddelen av påstådda förmågor. Så fort det testas att utesluta CR så går det allt oftast helt åt pipan.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Ming
12/6/13, 11:26 AM
#183

#181 Jasså, vem klarar det menar du och hur har du kommit fram till det?

Prova själv

Du verkar inte ha någon som helst koll på hur saker och ting kan testas för sin äkthet.

När man hittar metoden är vi alla nöjda.När andra ska bestämma vad som är klockrent och inte…är det äkta menar du? Nu vet jag ju om detta med CR HR snedvridning önsketänkande mm….men…det funkar inte att applicera på allt.

**Du har hängt ganska länge på dessa forum och borde ha sett ett och annat förslag på hur man kan testa medier och healers, inte sant?
**

Kom osökt att tänka på den metod Ylva and,tarotkort,då hon skulle placera rätt bok i rätt box……Enl mig är det en felaktig metod. SAtt känna med händerna skulle säkerligen ge henne några träffar.

Så…visst har jag sett förslag om hinkar bakom draperi mm men anser det vara fel…också.

[Tog bort cirka en miljard tomma rader 😉/Starman]

Neutralis
12/6/13, 11:47 AM
#184

**#183
**

Prova själv

Vad är det för ett sorts svar? Tror du inte jag har provat ett oräkneligt antal gånger, när jag berättar att jag själv stått på scenen? Jag frågade:"vem klarar det menar du och hur har du kommit fram till det?"

Blir lite knasigt att svara "Prova själv"

När man hittar metoden är vi alla nöjda…

Det finns inte EN metod utan flera beroende på vad man testar.

..Enl mig är det en felaktig metod. SAtt känna med händerna skulle säkerligen ge henne några träffar.

Jag tror inte du förstått att det måste testas för vad den testade påstår sig kunna utföra. Att säga att det är fel metod blir då lite galet.

Psst… Somnade du vid datorn med pannan på mellanslag?… Jag ser en jäkla massa tomrum i slutet på ditt inlägg.

Ming
12/6/13, 12:03 PM
#185

#184Psst… Somnade du vid datorn med pannan på mellanslag?… Jag ser en jäkla massa tomrum i slutet på ditt inlägg.

Nej då jag hoppas det går att rätta till

Jag förstår att "prova själv" var snudd på icke svar men….ja…. man kan inte lära sig cykla utan övningar.Jag är helt säker på att du kan

Ok hoppas det går att skapa vetande med olika metoder….fast….jag är lite bitchig nu då jag påstår att det kommer till när vi är mogna för det….tills dess får vi treva i ovisshet.

Jag tror Ylva litade på sin lek….

Ming
12/6/13, 12:05 PM
#186

Tack för det✨ Starman✨

Morphogenesis
12/6/13, 12:07 PM
#187

#185. "jag påstår att det kommer till när vi ärmogna för det….tills dess får vi treva i ovisshet"

Det där används hela tiden för att förklara varför man inte kan få fram några belägg för att det finns någonting övernaturligt. I mitt tycke är det bara fegt och ett sätt att blunda för det uppenbara.

Ming
12/6/13, 12:09 PM
#188

Ang healing….kolla denna länk och läs om Steve och den impact han har  på elektriska app

http://www.youtube.com/watch?v=kWBEbSCF9Zw

Min känsla är då att visst kan vi vara mottagliga even för healing

Annons:
Ming
12/6/13, 12:20 PM
#189

#187 Det där används hela tiden för att förklara varför man inte kan få fram några belägg för att det finns någonting övernaturligt. I mitt tycke är det bara fegt och ett sätt att blunda för det uppenbara.

Uppenbara…som är? 😇

Morphogenesis
12/6/13, 12:25 PM
#190

#188. Ja, för underhållningsprogram är den bästa källan till kunskap.

#189. Att det finns väldigt lite stöd för att övernaturliga fenomen existerar.

Ming
12/6/13, 12:34 PM
#191

#190 . "Ja, för underhållningsprogram är den bästa källan till kunskap." Som de snuttar av klipp som visas på Terry och där intentionen är att visa att han anses som bedragare? "Att det finns väldigt lite stöd för att övernaturliga fenomen existerar" För de vars ögon öppnats och där den djupa känslan inombords finns behövs inget vetenskapligt stöd.

Morphogenesis
12/6/13, 12:36 PM
#192

#191. "Som de snuttar av klipp som visas på Terry och där intentionen är att visa att han anses som bedragare?"

Där man kan se hans dåliga försök till cold reading menar du?

"För de vars ögon öppnats och där den djupa känslan inombords finns behövs inget vetenskapligt stöd."

Samma dåliga bortförklaring, andra ord. Men vi är iallafall överens om att det inte finns något vetenskapligt stöd för övernaturliga fenomen iallafall.

Neutralis
12/6/13, 12:43 PM
#193

#185

Jag förstår att "prova själv" var snudd på icke svar men….ja…. man kan inte lära sig cykla utan övningar.Jag är helt säker på att du kan

??? Vet inte vad du svarar på… Har du gått över till troll-mode nu? Du undviker att svara och börjar trolla istället… Är det då inte bättre att skriva att du inte vill svara på min fråga?

Ming
12/6/13, 12:45 PM
#194

#192 Där man kan se hans dåliga försök till cold reading menar du?

Just de klippen menar jag

Samma dåliga bortförklaring, andra ord. Men vi är iallafall överens om att det inte finns något vetenskapligt stöd för övernaturliga fenomen i alla fall.

Nej det finns inget vetenskapligt stöd för vad andra ser och känner i djupet av själen.

Morphogenesis
12/6/13, 12:47 PM
#195

#194. "Just de klippen menar jag"

Fint, då är vi överens om att det vi ser är dåliga försök till cold reading.

"Nej det finns inget vetenskapligt stöd för vad andra ser och känner i djupet av själen."

Det finns inget vetenskapligt stöd för att det finns någon själ.

Annons:
Ming
12/6/13, 12:50 PM
#196

#199 ??? Vet inte vad du svarar på… Har du gått över till troll-mode nu?

Nej det passar jag mig för och sorry om liknelsen var bristfällig

Vad är det för ett sorts svar? Tror du inte jag har provat ett oräkneligt antal gånger, när jag berättar att jag själv stått på scenen? Jag frågade:"vem klarar det menar du och hur har du kommit fram till det?"

Jag gav en liknelse med att lära sig cykla

Ming
12/6/13, 12:53 PM
#197

#195 Fint, då är vi överens om att det vi ser är dåliga försök till cold Reading.

Jag har erfarenhet av medaljens andra sida…också. 

 Det finns inget vetenskapligt stöd för att det finns någon själ.

Här väljer jag att inte tvista med dig då det hamnar i OT-kategorin

Men du anser att vi har ett medvetande?

Morphogenesis
12/6/13, 12:55 PM
#198

#197. Ja, vi verkar ha ett medvetande.

Ming
12/6/13, 1:02 PM
#199

193 Är det då inte bättre att skriva att du inte vill svara på min fråga?

Ah jag missade här…. ja jag har provat och trodde ju inte att det fungerade…inte alls….men…det gör ju det och därför fick du det kryptiska svar som du tolkade som trollning..
Vad jag vill säga är att vi har förmågor vi inte har en aning om…tills vi prövar själva….och ibland blir det rätt

Ming
12/6/13, 1:03 PM
#200

#198 🙂

Morphogenesis
12/6/13, 1:05 PM
#201

#200. So what?

Ming
12/6/13, 1:11 PM
#202

#201 De nada….

Annons:
Morphogenesis
12/6/13, 1:13 PM
#203

#202. Ursäkta, men sluta fjanta dig. Vad vill du ha sagt? Ja, vi verkar ha ett medvetande, och det finns en hel del att säga om mind/body-problemet.

JonasDuregard
12/6/13, 1:41 PM
#204

Jag ringer en liten varningsklocka här. 

Jag har inte tid att gå igenom tråden just nu, men tänk på att uppföra er mot varandra.

Neutralis
12/6/13, 2:25 PM
#205

#199

Ah jag missade här…. ja jag har provat och trodde ju inte att det fungerade…inte alls….men…det gör ju det och därför fick du det kryptiska svar som du tolkade som trollning.. Vad jag vill säga är att vi har förmågor vi inte har en aning om…tills vi prövar själva….och ibland blir det rätt

Tack, det var ett svar i alla fall. Jo, jag känner mycket väl till att var och varannan som sysslar med andlig utveckling säger sig kunna läsa av föremål. Det de oftast inte förstår är hur man tar reda på om det är en förmåga eller inte. Alla(väldigt många) jag har hört genom åren som "läser av" och påstår sig kunna detta gör alla samma misstag… De "glömmer" räkna missarna och ger alldeles för allmänna påståenden som kan tolkas på många sätt.

Hur har du undvikit dessa fallgropar, viken metod har du använt för att försäkra dig om att din förmåga är äkta?

Ming
12/6/13, 4:53 PM
#206

#205 Plikten kallade….

Du jag ska gärna förklara hur det gick till samt svara på de frågor du har…men…inte här då det är OT men gärna via PM och då imorgon.

OK?

Neutralis
12/6/13, 5:05 PM
#207

#206

Nja, jag tycker väl inte vår diskussion är långt ifrån ämnet. Terry anklagas för CR bl.a. och besökare för att minnas träffar inte missar… En liten vinkling bara av de sakerna vi diskuterar, men det får modsen avgöra.

Ming
12/6/13, 5:08 PM
#208

Låter bra

Morphogenesis
12/6/13, 5:19 PM
#209

#204. Noterat.

Annons:
Picke
1/17/18, 7:13 PM
#210

Jag tror att han är en bedragare. Har märkt att han frågar olika personer med samma standardfågor av typen "hur är det med tanden?" vid ett flertal tillfällen t ex.

drömmare
12/19/18, 11:01 PM
#211

Det kvittar om ifall det är bedrägeri eller äkta andar det handlar om.  Får ngn hjälp den vägen är det ju bra.  Det jag tänker på varför man använder Engelska när man bott här i landet under väldigt länge.

Davbjo
12/20/18, 8:55 AM
#212

#211:

Det kvittar om ifall det är bedrägeri eller äkta andar det handlar om.  Får ngn hjälp den vägen är det ju bra. 

Om det ändå vore så harmlöst. Problemet med bedrägerier av den här typen är att de skapar ett behov hos offret, som gör att de behöver komma tillbaka om och om igen. Idén om att andeprataren behövs som brygga mellan offret och dennes anhöriga är deras huvudsakliga säljargument, det är ju därför andevärlden inte tycks prata med oss alla. Kyrkor är historiskt sett strukturerade på samma vis, dessa parallella univers tycks onekligen kräva ett fåtal representanter som sedan kan kommunicera budskapet till oss andra, och budskapet är inte sällan att representanten behöver pengar.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

drömmare
12/20/18, 1:22 PM
#213

Davbjo Ursäkta mig : jobbar du som medium, eftersom du gör dig precis så märkvärdig som dom vi pratar om ,i af Dina ögön.

Davbjo
12/20/18, 3:40 PM
#214

#213: Hur gör jag mig märkvärdig?

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

drömmare
12/21/18, 9:15 PM
#215

Är Du ett Medium ?

Davbjo
12/22/18, 7:59 PM
#216

#215: Absolut inte, men jag vet hur de jobbar. Så, hur gör jag mig märkvärdig?

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Annons:
drömmare
1/8/19, 7:12 AM
#217

¨Vad menar Du ? Du  vet hur dom jobbar. Precis  som  alla vara bullshit. Tycker Du gör dig märkvärdig genom att du tror dig veta. Ingen Läkare är perfekt ingen Medium heller. Det är klart om man  fått så mycket uppmärksamhet som dom mest kända Medium ,  Så räcker inte sanningen ,det måste  finnas något mer , typ lite humör…Fantasin och Medialitet går hand i hand.

Davbjo
1/8/19, 8:24 AM
#218

#217: Det finns gott om läkare vars kunskap och effektivitet kan både påvisas och mätas. Detta saknas dock helt rörande medium och deras "bransch". Och poängen är att alla medium jobbar på ungefär samma sätt, och alla är bedragare. Så länge inget tyder på något annat är det också korrekt att vidhålla just detta faktum.

Lite intressant ändå att du ser det som märkvärdigt att följa det aktuella kunskapsläget inom ett område. Men det är heller inte ovanligt att troende försöker grumla vattnet på det sätt du gör här, genom att försöka nedvärdera kritiker och dra oärliga paralleller.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

drömmare
1/9/19, 9:20 AM
#219

Att bevisa är mycket svårare för något men inte ser. Kroppen ser vi  okulärt. Att alla Medium jobbar ungefär på samma sätt. Hur tycker du man borde jobba då ? Läkarna jobbar som dom läst till.  Inte vilka som helst som kommer så långt… Jag tror knappast dom gör egna experiment, med all ära för den yrkeskåren. 

 Medium då vi talar om äkta sådant. Kan man inte läsa sig till,  inte mer än vad som stärker motivationen en och tron.  Man kan inte se andar genom kurser, men det kan ge inspiration gå vidare med sin utveckling. 

Vi består av: Kropp Sinne Ande.    Det är Ett

Klart man får vara kritisk, men får gärna lyssna vad ett Medium kan ge till männ iskor, som är pålästa inte ibland klarar av.  För att det inte handlar om Kroppen helt, inte ofta om "psyket"  Då är vi inne på Själen som vi inte ser. Dom flesta människor förstår det finns en Själ som är en del av oss. 

Alla människor har möjlighet till kontakt för  den universella informationen.  Inget suddas ut, allt finns kvar. Det vi gjort , tänkt. Vart skulle det kunna försvinna utom från det synliga fältet. Men det har vi ju inte sett tidigare med våra ögön  heller.  det vi  oftast ser  är när man skriver fel. 

Vi drömmer då är vi på samma nivå som efter livet. Eftersom inget kan försvinna , är det uppenbart vi har möjlighet utveckla vårt sinne, att kunna ha kontakt till vilken som helst del av våra liv, nuvarande och det som varit tidigare.  Lika mycket som gräs växer om igen till varje vår, föds vi igen. 

Att det finns oseriösa aktörer inom medialitet är ett faktum, men alla är inte oseriösä. 

Oavsett så är det syftet som räknas varför man gör det. Är det för att hjälpa eller ha ära.

Davbjo
1/9/19, 10:09 AM
#220

#219: Hur skiljer du de seriösa från de oseriösa? Det tycks ju inte skilja i deras resultat, då även oseriösa tycks ha följare som är precis lika säkra på att de är på riktigt som de, enligt dig, seriösa. Eller?

Hundratals medium har testats, helt utan resultat. Även om det du påstår att de har kontakt med då skulle vara icke-fysiskt så är ju deras eventuella resultat fullt mätbara. Så varför har de konsekvent misslyckats med att bidra med något av värde? Alltså totalt, det är ju inte nog med att de inte tycks kunna producera resultat under kontrollerade former, de gör det ju bevisligen inte under okontrollerade heller. Inga varningar inför katastrofer, de hittar inga kidnappade barn, inga mördare, ingenting. Hur förklarar man det?

Kort sagt, vad är mediumskapet egentligen bra till?

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

drömmare
1/10/19, 7:10 PM
#221

Du säger man hittar inga kidnappade barn inga mördare. Och ingenting.                     Ett riktigt Mediumskap innebär inte att man hittar just det Du eller ngn annan är ute efter, Det kunde vara rätt >Lottorad. Vi människor har en fri vilja. Ingen kan veta vad den andra kan göra. Tänka eller drömma om.         

Vi har ett spärr naturligt ,det är ett Samvete

Alla människor kan se eller ha kontakt med den astrala världen som är "bakom dörren eller närmare än våran hjärta Vi är ett. 

När Du Davjo skriver, har du inte en uns av Positivitet. Visst har Mediumskap mycket att tillföra. Alla är inte Medium. Även om alla har kontakt.              Inte alltid en påläst duktig utövare kan ge vad Klienten behöver.            Men ett simpel Medium kan plötslig göra eller påverka  en behövande till  gladare  och piggare.  Det är värt mycket.

Vi kan inte mäta tankar , som är början på vad vig gör. Vi kan således inte mäta Medialitet heller.  men vi kan få information i det tysta inom oss. Vad som komma skall. Det är dock en annan femma.                                                                  Här handlar det om en viss persons äkthet som ande pratare. Det är ju klart det inte handlar  om just det, utan det vi vill höra. Det i sin tur är inte fel.   Det kan göra oss glada , ge oss hopp.   En konst som är i samklang med  kontakt. Till just astralvärlden, eller rättare sagt : det undermedvetna sinnet. Få människor kan utföra ngt liknade.  Under mer eller mindre kontrollerade former.

Vad är vitsen att testa en massa. Det viktigaste är kunna få hjälp, det är många som erhållit det. Av  duktig Medium. Som finns..

Davbjo
1/11/19, 8:34 AM
#222

#221: Det finns dock gott om påstådda medium som påstår att de kan göra precis det jag beskriver, och att mediumskap är användbart för just detta. Då är vi åtminstone överens om att samtliga som hävdar något dylikt är bedragare.

Tankar och tankeverksamhet går absolut att mäta, då det är en fysisk process, men det har ju egentligen inget med sakfrågan att göra. Vad som alltid är mätbart är resultat, även om processen i sig skulle var utanför det mätbara (hur nu det skulle fungera rent praktiskt) så kan inte resultaten vara det. Om även resultaten är omätbara så är de effektivt icke-existerande.

Du tycks få det svårt med att beskriva det konkreta värdet av mediumskap. De otroligt vaga nyttor du kan formulera krävs det knappast mediumskap för att inbringa, även om du hävdar det.

Sedan kan så klart påstådda medium krydda med påstådda kontakter med exempelvis avlidna anhöriga, men en sådan kontakt skulle ju även en bedragare kunna påstå sig ha. Och enligt dig går det aldrig att veta skillnaden.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Magi-cat
1/11/19, 9:08 AM
#223

#222 Men nu blandar du in "nytta" och "värde" igen. Du kan inte mäta värdet av allt och godkänna/dissa efter vilken "nytta" det gör.
Vilken nytta gör sport (som ideligen avslöjas med falsarier, dessutom), skönhet, konst, bio, smink, mode, vin, geléråttor och skumbananer - ja, du kan säkert komma på egna exempel på saker eller företeelser där man kan diskutera den specifika nyttan. (Men som många finner att de hör till livet.)

Att diskutera och värdera mätbara resultat är något man kan göra, men att  avgöra nytta och värde av upplevelser för en annan människa är svårare. 🙂 Det blir i alla fall en annan måttstock.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Davbjo
1/11/19, 10:38 AM
#224

#223: Så värdet av påstått mediumskap är personlig underhållning?

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Magi-cat
1/11/19, 10:41 AM
#225

#224 Jag har inte själv värderat någonting. 🙂

Jag tror bara du behöver skilja mellan när du skriver om vad som är bevisat och vad du själv väljer att betrakta såsom värdelöst.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Davbjo
1/11/19, 10:43 AM
#226

#225: Precis, det är därför jag frågar. Så, vad är värdet du ser med påstått mediumskap?

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Magi-cat
1/12/19, 10:18 AM
#227

#226 Jag ska försöka förklara kortfattat igen. 🙂

Alltså: Din uppgift som "skeptiker" är att upprepade gånger upplysa om att det inte finns några bevis (så vitt känt av dig och med i nuläget befintliga metoder).
Det är ett konstaterande du också gör och där har du en poäng. 

Sedan kommer du in på "värde", vilket är det är förvirrande eftersom det är ett helt annat och subjektivt område. (Jag försökte visa det genom några exempel i #222.)
"Värde" i den här meningen kan alltid diskuteras, men när någon i de flesta förekommande fall fäller en utsaga om att någonting är "utan värde", hamnar vi i ett (helt ok, enligt min mening) tyckande. Detta tyckande kan skilja sig åt från person till person.

Du kan så klart tycka att allt inom vilket område som helst är utan värde, medan andra finner någonting annat och i sin tur kanske vill utpeka andra områden såsom värdelösa.

Det är intressant att diskutera. Det är därför vi har forum t.ex. Men  Objektivt är det inte.

(Få se nu om du förstod hur jag menar med skillnaden, eller om du än en gång ställer samma fråga till mig. 🙂Jag har alltså inte själv värderat någonting. Jag kommer med stor sannolikhet inte att göra det heller. 😎)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Davbjo
1/14/19, 8:23 AM
#228

#227: Det hade räckt om du skrivit att du inte tänker besvara frågan.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Ming
1/24/19, 1:16 PM
#229

Så trevligt att se uppvaknandet av denna länk

Hej 🌺 allt gott  Magi-cat ✨

Magi-cat
1/24/19, 3:31 PM
#230

Hej Ming! Vad roligt att se dig! 🌺❤️🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Silent Wolf
10/1/21, 9:57 AM
#231

Har sett så mycket av Evert Evans, och det han säger stämmer in på personen. Lugn, sansad och skojfrisk. Han talar mycket om saker som folk inte sagt, så jag tror på honom. Han är äkta och säger själv, att han har mycket att stå till svars för. Men Kärlekens Ljus dömer ingen och har inget hat i sig. Det bara är. Så det där, att han har mycket att stå svars för stämmer inte. Men den som inte har rent samvete återföds ofta, så allt blir rätt. Vi har följeslagare med oss, kalla dem änglar, ljusvarelse eller vad ni vill. Dessa bryr sig inte om vad vi kallar dem för de har ren kärlek i sig och vill inget annat än hjälpa oss genom livet. Men så säger ni, så som jag lider kan det inte finnas. Men dessa följer er på er livsresa och tar hem er om plågorna blir för stora. Ofta lindrar de smärtorna istället tills er tid kommer och går hem till Kärlekens Ljus. Som ett indiansk talesätt. "Det finns ingen död bara ett byte av värld."

Varma Andetag

[ghostdoggy]
11/10/21, 4:43 AM
#232

verkar ha missat denna tråd helt..och det är jag väldigt tacksam över =)

Lussan20
11/10/21, 5:46 AM
#233

220
Att medium inte skulle tillföra något vänder jag mig emot, efter att ha sett repriser på Theresa Caputos program från USA så ser jag allt hon gjort för människor i form av själsligt helande. Människor som gått igenom hemskt traumatiska händelser får äntligen ro i sina själar. Där ser jag inget fake utan rena meddelanden från sina kära anhöriga som lämnat vår dimension till andra sidan.Kanal 11 på morgonen vid halv 9.
Sedan är inte alla seriösa utan mer tror att de får kontakt, om deras motiv är att lura och bedra vet bara dom själva.
Birkan Tore från Holland arbetar med Änglar för att hjälpa, han och Pierre Hesselbrandt tycker jag ofta träffar rätt, med namn är han mest träffsäker. Terry Evans är bäst på att ge råd till de som söker svar, sällan han träffat rätt med namn.
De läser ju annorlunda än vårt språk här som det känns, de får bilder som de tolkar ofta. En del är emot Kristenheten och utmålar dom som onda ofta, men då man undersöker dessa personer och präster så har de ofta varit mycket goda personer. En del pratar om Gud, andra inte.
Man ska ha öppna ögon och se vad som tillför människor något av tröst och inte bara handlar om pengar. Charlataner finns överallt, även i dessa led. Om det rör sig om Romansbedrägerier eller medium så har de möjlighet att göra det goda eller sukta efter andras ägodelar.
Jag undersöker noga allt jag hör och ser , det ska man göra för sin egen skull! Mvh/WL

Silent Wolf
11/13/21, 12:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#234

Var ett medium, som sa att han var bjuden till Amerika för sina mediala gåvor. Men på deras seans så fans det djävlar i hörnet och djävlar över dörren, så han gick inte dit mera. Sånt skrock ville han inte höra om. Medium som han var själv så såg han inga. Han sa efter, "Fy sjutton dit vill jag inte gå mer !" Vill arbeta med Ljuset och inte mörker. Har själv sett Terry, i arbete och otroligt mycket av det han säger stämmer. På tv:n har jag även sett Birkan Tore säger också mycket som stämmer. Inte de heller tror på några djävulsandar som vissa i Amerika.

Varma Andetag

  • Redigerat 11/13/21, 12:44 PM av Silent Wolf
Joy87love
11/18/21, 8:30 AM
#235

#0: Terry eller vilket annat medium som helst kan tolka fel, ha en dålig dag, va trötta o tappa kontakten. Är man ofokuserad så blir resultat dåligt. Sedan om du har en banan framför dig kan du tolka den på flera sätt. De inte som prata med en livs levande människa där man förstår vad de menar. Alla medium är olika duktiga. Inte alla är djupt synska. De finns folk som luras, men inte alltid. Hur jag vet det. 1 jag har haft övernaturliga upplevelser där sett folk va döda inan jag fått reda på det, kunnat se framtid och döda. Nej jobbar inte med det. Orkar inte spå folk. spår folk jag är dragen till. Finns narcistiska medium, men finns också riktiga medium. Hur jag vet det. Dels spått mig själv, dels min skeptiska mamma spått sig. Men inte så de kryllar av klockrena medium. Man få ibland spå sig en del, för att hitta ett klockrent. Ibland har du tur få de gratis. Men också komma ihåg att hur många orkar hålla på lägga tid o spå gratis när man kan göra annat. De gör dem inte till bedragare. Jag har pratat med medium som kunnat 7 år tidigare se vilket år och månad jag skulle bli gravid. Jag trodde ej på de. Hon hade fel om personen. men rätt om gradviteten. så det stämde. sedan en som sa jag skulle studera språk utomlands och såg missfall. trodde ej heller på det, men stämde. sedan medium som kunnat se hemligheter el specifika händelser de går inte att hitta på. min mamma spådde sig av en kvinna på 80 talet som spådde folk i andra världskriget o är död idag. Hon sa ej tid, namn eller vad min mamma skulle välja. Utan hon sa vad hon såg och hon beskrev hur de såg ut vart hon skulle bo, barn och kön, jobb, männen hon skulle träffa och vem som älska henne, min mammas döda bror och Allt precis allt stämde. Va inte hårda mot medium med namn eller tid. 1 vi har fria viljan 2 om du ändrar sätt kan framtiden ändra sig alla har fri vilja även om vissa saker är menade till slut. Kvinnan prata som de hände nu- min mamma träffa inga killar- men de hände i framtiden. Min mamma tror på detta nu, men inte vem som helst som är medium och djupt synsk. sedan finns mediala, men svårare när de kommer till klarsynthet. Men de ej gudar, de kan ha en dålig dag. De kan tolka fel. Säga fel namn. De är människor. Ibland tror de säger namn för många vill ha bevis. sedan pressar man andevärlden, kan de ju också bli fel. Hänger man upp sig på detta, så kan man gå miste om något kul inom detta. För beviset sitter inte i ett mirakel. om man tror medium vet allt, så blir man besviken. Men de finns medium. Att gå till ett känt medium kan va kul. Inget som säger han är bäst. Men synd folk hackar. jag menar stor skillnad på seans och på en privat sittning. hade själv inte klarat en publik så bra på 300 pers =P så gör man uttalande så gör det från en privatsittning. Även terry sagt han kan ha fel han är inte mer än människa. och så är det också. Finns inte någon som är perfekt. Att man alltid ser klart ger oss wow upplevelse på varje privat sittning eller seans. terry sa med han skulle avbryta när han inte visste han skulle klara såg jag i något program. så med andra ord nätet är fullt av hitta fel på nätet. det är likadant med vilken kändis som helst, eller vad som helst. man förväntar sig nog för mycket wow då blir de ej bra.

Joy87love
11/21/21, 8:09 AM
#236

#233: Jag har sett Terry på TV träffat rätt med namn. dock tror jag så här hur duktig man är på namn spelar ej roll det är resultatet som är de viktiga. Finns flera kända medium =) min mamma spådde sig av en kvinna som ej sa namn- men hon hade alla rätt om hennes döde bror och min mammas framtid. Hon sa inte när. eller gick in i tredje part. Hon sa bara det hon såg =) hon sa inte ens vilken av männen mamma väljer utan vem som älskar henne och allt prata hon som i nutid för hon såg som allt hände nu allt stämde hur hon bodde vad jobba med kön på barn, männen allt . Denna kvinna va rätt känd- spådde folk i andra världskriget. men död i dag. så tror folk kan hacka upp sig på namn och för mycket detaljer att de glömmer de är resultatet som är det viktigaste <3 jag är kännande men jag kan inte namn=P jag har kunnat haft rätt om saker som ska ske. Jag gillar inte när folk gissar namn helt ärligt :D och har slutat med om fråga om specifika personer till medium. För även om ett medium har rätt, kan de va en annan person de får upp =P de betyder inte det är ett dåligt medium- men kan bli rörigt om man ska veta så specifikt =P tex blir det R och jag :D och andevärlden kanske heller inte vill vi ska veta vem den rätte är =P vi ska ta reda på det själva :D så tänker jag. Jag träffat medium som haft rätt på allt annat även om de va fel person =P därför säger detta. ibland kanske inte bra vi ställer vissa frågor :D

Joy87love
11/21/21, 8:14 AM
#237

#233: vet vissa medium jag haft kontakt med vissa tror änglar är nonsens =P jag är medial, men vet själv inte vad ska tro där=P tror mer på andar och guider än änglar att just nu är ängeln Gabriel vid min sida nja :D kanske vi tolkar frekvenser olika, finns inga rätt o fel, men man ska va försiktig om ett medium säger jag pratar med Jesus eller med Merlin =P Alla är olika. Men som sagt namn vet jätte duktiga media som inte säger namn som haft alla rätt utan nämna namn. specifika frågor kan bli röriga från andevärlden och att höra rätt =P om ett medium säger rätt namn betyder de inte de är duktigare än andra. så tänker jag. =) <3

Annons:
Joy87love
11/21/21, 8:22 AM
#238

#158: Därför att de matchar hans energier som attraktionslagen. Mina guider också liknar mig och ger mig info på min nivå och jag tar det på min nivå. så är jag busigt så kanske jag tolkar det på ett busigt sätt. Därför kan andarna/ guiderna han pratar med upplevas likadana.

Upp till toppen
Annons: