Annons:
Etikettundersökningar
Läst 2672 ggr
Fjäril
2013-05-12 15:05

Tror ni att det finns något runt oss?

Tror ni att det finns något runt oss? Andar "spöken", naturväsen, änglar och så vidare?

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
[Mia-Li]
2013-05-12 16:21
#1

Ja jag tror det finns andar runt omkring oss.
Har själv sett och vart med om så mycket så jag tvekar inte.
Däremot är jag skeptisk till om det finns änglar och naturväsen.

[NeferNefer]
2013-05-12 18:19
#2

Egentligern borde jag ha svarat nej, för jag tror inte. Jag vet 😉

Fjäril
2013-05-12 18:22
#3

👍

Sajtvärd på Övernaturligt

Magi-cat
2013-05-12 22:30
#4

Av allt detta har jag lättast att tro på naturväsen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

piotrr
2013-05-13 12:00
#5

Rymden finns överallt omkring oss, men nej, inga av våra fantasifoster och mytologiska varelser finns på riktigt. Det finns säkert sådant som givit upphov till myten - dimmornas dans om natten -> älvor, Architeutis -> Storsjöodjuret, solen -> solgudar, regncykler->fertilitetsgudar och så vidare. Den mänskliga hjärnan är så duktig på, så fokuseras på att identifiera mönster att den hittar dem överallt. I moln, i händelser och i naturen. Ibland finns mönster där, ibland är det bara inbillning.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[VSK]
2013-05-14 03:09
#6

Självklart finns det andar och andra former av energier omkring oss.

Annons:
[*Maggan*]
2013-05-15 13:22
#7

Jag vet inte vad jag ska tro….

[Zorita]
2013-05-15 14:25
#8

Nej, men det vore kanske lite roligare om det gjorde det. Så jag ser ett stort underhållningsvärde i andar osv men tror på dem lika mycket som jag tror på Gandalf.

[Starman]
2013-05-15 16:54
#9

Jag ser ingen anledning till att tro på spöken och annat som människan genom åren har hittat på.

Just det där med andar är ett av mänsklighetens äldsta ok. 

Jag vet att man kan se ansikten var som helst med lite vilja. Det förklarar gott alla spökiaktagelser, i min mening.

chik
2013-05-15 19:36
#10

Kryssade i Jag det gör det..Änglar vägvisar ja vilket namn man nu vill använda..

Lena.P är jag i verkliga livet.

Gahella
2013-05-15 19:54
#11

Jag vet också att de finns för de har visat sig på många sätt och vis, och genom en mycket stark känsla av ljus kärleks-närvaro 🙂

Men har även känt av mindre trevliga entiter som jag kände kyla ifrån och som dränerade mig på energi

Verum
2013-05-15 19:58
#12

Nej, det är bara fantasifoster.

[Olaf]
2013-05-15 20:18
#13

Jag tror på andar. Jag tror att vi alla är andar, just nu med fysisk kropp.

Annons:
Astell
2013-05-15 20:20
#14

Ja vad ska man säga…har ju aldrig sett någon/t…däremot har jag beskådat min katt som verkar kunna se…en gång morrade hon åt min vita fåtölj..som om där satt någon i den…annars brukar hon titta väldigt intensivt på någonting men där finns inget i mina ögon haha…

[Starman]
2013-05-15 20:31
#15

#14

Katter och hundar upplever världen väldigt mycket annorlunda än vi människor, så jag skulle inte direkt säga att katters beteenden eller något annat djurs beteenden kan användas som evidens för andevärlden.

Det är ju liksom dålig logik. Med samma logik kan man använda djurs beteenden som evidens för att jultomten finns (men är osynlig), exempelvis. :)

piotrr
2013-05-15 20:32
#16

Vår katt blir uppspelt över grannar som kommer upp för trappen långt innan någon av oss hör det, och kan börja lyssna efter flygplan från Bromma trots att de är jättelångt bort. Han är väl både känsligare och mindre van vid sådana ljud.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Joppo
2013-05-15 20:50
#17

Jag delar också åsikten om att djur är ganska dåliga "mätare" på paranormal aktivitet. För mig som är hundägare så är det till exempel väldigt tydligt att min hund hör betydligt bättre än mig och därför kan reagera på ljud som undgår mig. 

On topic: Jag tror inte att de väsen som tas upp i #0 existerar på riktigt.  Jag har heller aldrig upplevt något övernaturligt fenomen under min 33 levnadsår.

Illusion
2013-05-15 22:06
#18

Jag vill så gärna tro för då är jag inte galen med alla mina upplevelser !


☮ and ❤ among each other ✿

Astell
2013-05-15 22:10
#19

Jo jag har faktiskt upplevt ett synnerligen märkligt fenomen…en kväll så jag 3 stjärnor dala på himlen..mkt sakta…det började högt på himlen .. trodde först att jag var lite yr av att stå och titta upp men det försvann inte när jag tittade upp igen..det var något som rörde sig sen såg jag dessa 3 stjärnor i samma position hela tiden sakta dala…jag tänkte detta är inte möjligt men så skedde..jag hade god tid att observera det tills de försvann bakom trädtopparna…

Illusion
2013-05-15 22:16
#20

#19 ja det har jag med sett, men en vetenskapsman som han vill kalla sig säger att det kan vara vad som helst, vi vet inte mycket om rymden.. Och ja han har ju rätt asså..


☮ and ❤ among each other ✿

Annons:
[*Maggan*]
2013-05-15 22:25
#21

#20

ja alla märkligheter kan ju vara "vad som helst". Det är det som är så himla fiffigt 😉

Klass
2013-05-15 22:28
#22

#18 Illusion

Hey hey (hittade inget bättre uttryck för tillfället)!
Förklaringar till det du upplever är inte "svart eller vitt". 

Jag menar att även om dina tolkningar av det du upplever inte stämmer överens med vad den samlade vetenskapen vet om vår värld i dag, så betyder det inte att du är galen (snarare motsatsen, skulle jag nästan vilja påstå - eftersom det ligger i våra gener).

Men, det betyder inte heller att dina tolkningar är korrekta.

piotrr
2013-05-15 22:44
#23

Även om man skulle råka vara lite tokig så är det ju inte heller fel. Det kan man ju inte rå för.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Illusion
2013-05-16 07:55
#24

Hehe vad gulliga ni är ^^


☮ and ❤ among each other ✿

ru4real
2013-05-16 10:55
#25

#19, du vet att det inte är speciellt svårt att ta reda på vad det var som du nu såg, t ex meteoriter, fallande rymdskrot eller liknande. Nasa m fler har säkert spårat dessa, m tanke på att det trillar ner saker dagligen som är i genomsnitt 10 cm stora och som brinner upp i vår atmosfär, vilket ser ut som ett stjärnfall. Dessutom är väl ordet stjärnfall meningslöst, eftersom stjärnorna inte faller! :)

Källor:

https://en.wikipedia.org/wiki/Space_debris 

http://www.space.com/16518-space-junk.html

piotrr
2013-05-16 12:17
#26

#25, ru4real: 

Lätt är det väl inte precis, det kan ju ha varit vad som helst och vi har inte full koll på alla föremål som dyker upp i atmosfären, inte ens allt rymdskrot: 

http://www.space.com/16518-space-junk.html

Mänskligheten spårar ungefär en halv miljon objekt i omloppsbana - 500 000 stycken - men det finns förmodligen flera miljoner av dem. Och då räknar vi inte in meteoriter som kommer utifrån omloppsbanan.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

ru4real
2013-05-16 13:26
#27

sant, lätt är relativt i denna topic. Men det går om man vill (tror jag). Men min tes är att man inte skall börja med att hitta på övernaturliga förklaringar, när det säkerligen är ngt naturligt som ligger till grund för det s k stjärnfallet.

Annons:
piotrr
2013-05-16 16:21
#28

Väldigt många saker är inte förklarade. Det betyder ju inte att de är oförklarliga, eller att de beror på fenomen som, såvitt vi vet, är extremt osannolika. Det är mycket mer sannolikt att det vi inte har förklarat är helt normala händelser med helt mundana förklaringar men som vi inte vet tillräckligt mycket om för att veta säkert vilken av dem det var.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Nicollan
2013-05-16 21:19
#29

Jag tror men jag vet inte. Har inga erfarenheter, inte sett/känt något övernaturligt men jag tror ändå på att de finns 🙂

_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺

Naznaz
2013-05-17 11:56
#30

Hej

Ja jag tror det finns andar runt omkring oss😃

Kram/Naznaz

Upp till toppen
Annons: