Annons:
Etikettalternativmedicin
Läst 4535 ggr
Fjäril
5/11/13, 10:04 PM

Alternativmedicin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur ställer du dig till alternativmedicin? Är det alltid bra - eller dåligt? Har du några erfarenheter inom området?

"Alternativmedicin, även kallad komplementärmedicin, är ett samlingsbegrepp för behandlingar av åkommor och sjukdomstillstånd som utförs utanför den etablerade hälso- och sjukvården" http://sv.wikipedia.org/wiki/Alternativmedicin

http://www.alternativmedicin.se/

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
[NeferNefer]
5/12/13, 12:55 PM
#1

Ja, jag ställer mig positiv till att begreppet finns och accepteras. Men precis som med den vanliga skolmedicinen är det såklart viktigt att granska alla olika behandlingssätt.

Akupunktur är ett av mina favoritsätt. Det är beprövat sen tusentals år tillbaka i Kina och är numera accepterat även av den västerländska, betydligt yngre medicinen.

Fjäril
5/12/13, 2:27 PM
#2

Klokt skrivet och jag håller med dig! Man ska granska behandlingsmetoderna som med allt annat. Sedan handlar det nog också om vad som passar den enskilde individen. Massage är en accepterad metod och den i sig är helande.

Sajtvärd på Övernaturligt

Magi-cat
5/12/13, 3:37 PM
#3

Reikförbundet organiserar reikihealers i Sverige och försöker göra behandlingsformen känd.

http://www.reikiforbundet.se/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Fjäril
5/12/13, 3:41 PM
#4

#3,

Aa, det ska jag kika mer på! Tack för tipset!

Sajtvärd på Övernaturligt

Magi-cat
5/12/13, 3:42 PM
#5

Jag tycker egentligen alternativmedicin är ett bättre uttryck än komplementärmedicin. 

"Alternativ" använder man för att hålla sig frisk och sund och behålla hälsan fysisk och själsligt. Må bra, helt enkelt. 

När detta inte räcker, vid större skador eller något allvarligt inträffar, kompletterar man med det som skolmedicinen är allra bäst på: akutvård.

Egentligen skulle jag vilja vända upp och ner på begreppen: det heter läkare, någon som läker, utmärkt. Men sjuksköterska och sjukhus - det borde heta något med läka eller hälsa…

Har för mig man säger hälsosyster och hälsocentral i Finland….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
5/12/13, 4:06 PM
#6

Vet inte om massage räknas till alternativmedicin längre, men det är i alla fall en kroppsbehandling som är välkänd och bevisligen ger hälsofördelar. 

Här är ett exempelav alla studier som gjorts:

I den ena studien deltog cancerpatienter. Resultatet blev lovande:

"The authors conclude that “providing therapeutic massage improves the quality of life at the end of life for patients and may be associated with further beneficial effects, such as improvement in pain and sleep quality. "."

Vid vård i livets slutskede kan alltså massage ge en bättre livskvalitet och bättre sömn och minskad smärta.

I den andra studien deltog en grupp med 60 kvinnor med sömnproblem efter förlossning. Hälften fick ryggmassage, den andra fick inte denna behandling.

Även här blev resultatet positivt:

"The authors’ conclusions were clear: “an intervention involving back massage in the postnatal period significantly improved the quality of sleep.” "

Kvinnornas sömn blev alltså märkbart bättre. 

Läs mer här:

http://edzardernst.com/2013/02/massage-therapy-finally-some-positive-evidence/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Mia-Li]
5/12/13, 4:12 PM
#7

Jag tycker alternativmedicin är ett bra komplement till vanlig skolmedicin.
Men man måste komma ihåg att om man har en allvarlig sjukdom så krävs det att man pratar med sin läkare innan man blandar. Så att medicinerna passar ihop.

Men jag tvekar inte att ta alternativmedicin. 😃

Magi-cat
5/12/13, 5:05 PM
#8

Osteopati är bra, ofta bättre än kirurgi vid t.ex. ledproblem


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Joppo
5/15/13, 12:28 PM
#9

Jag tycker den engelska artisten Tim Minchin har en bra poäng i detta citat:

"You know what they call “alternative medicine”
That's been proved to work?
Medicine."”

*

Ur min synvinkel spelar det egentligen inte så stor roll om metoden tillhör skol- eller alternativmedicinen, det viktiga är istället om det finns evidens för att metoden fungerar och det finns högkvalitiva kliniska studier. I nuläget uppfylls inte dessa kriterier för merparten av de alternativmedicinska metoderna och preparaten. 

* http://www.lyricsmania.com/storm_lyrics_tim_minchin.html

piotrr
5/15/13, 8:17 PM
#10

Det är inte medicin.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Illusion
5/15/13, 10:22 PM
#11

Jag tycker att så länge metoden inte skadar så varför inte prova? Allt är värt ett försök.. Så länge det är gratis då..


☮ and ❤ among each other ✿

piotrr
5/15/13, 10:42 PM
#12
Klass
5/15/13, 10:58 PM
#13

#11 Illusion

Den alternativmedicin som inte är gratis, då?
Och - vilken alternativmedicin är är gratis?

Annons:
Joppo
5/15/13, 11:02 PM
#14

#13 Du kan säkert få lite healing om du ber snällt på nån iFokussajt 😉

[*Maggan*]
5/15/13, 11:07 PM
#15

#13

Bra mat, motion, frisk luft, solsken, skratta, umgås med nära och kära, älska och vakna nyfiken varje morgon! 😉

och rök inte förståss 👍

Klass
5/15/13, 11:32 PM
#16

#15 *Maggan*

> "Bra mat, motion, frisk luft, solsken, skratta, umgås med nära och kära, älska och vakna nyfiken varje morgon!"

Räknas det där verkligen som alternativ medicin?

Joppo
5/16/13, 12:13 AM
#17

#15 Om du frågar en skolmedicinsk läkare hur du ska leva ditt liv, tror du att svaret skulle låta nämnvärt annorlunda än det du precis skrev?

Pheme
5/16/13, 1:23 AM
#18

Har testat både och. Det enda som fungerade på sikt var skomedicinen.
Har sett så många vänner lägga tusentals kronor på saker som inte fungerar, bara så länge placeboeffekten håller i sig. Själv betalade jag inget, det var mina föräldrar som blev ruinerade på svindyra sockerpiller.

Jag är övertygad om att den alternativ medicin som är värt namnet medicin också kommer att ingå i skolmedicinen eller gör det redan.

Tycker att det är ok att man gör te på några blad och tror att man ska må bättre av det och faktiskt gör det. Det betyder att det förmodligen inte var några större problem från första början.

Magi-cats påståenden #8 vänder jag mig emot.
Ledproblem är något som kan ha väldigt många orsaker som är omöjliga att påverka utifrån. Har man bara lite "problem" så visst, det kanske funkar. Kanske funkar med vila stretching och promenader också.

Säger inte att det inte hjälper någon men då beror det verkligen på vad problemet egentligen är i grunden.
Kirurgi är alltid sista utvägen, däremot är sjukvården idag dåliga på att förstå hur kroppen hänger ihop och hur det ena påverkar det andra. Man krafsar i ena änden och förstår inte alltid att det beror på vad som händer längre eller upp eller ner i kroppen. Det behöver skolmedicinen lära sig av de som har ett större helheltstänk dock inte nödvändigtvis använda deras metoder.

Jag har aldrig fått det som reklamen har utlovat inom den alternativa världen. Man kan sälja vad som helst i princip. Vatten som är vanligt vatten men som ska göra under. 

Vad som behövs är att man upplyser allmänheten så de vet vad det är de köper. Många tror att en legitimerad XXX är bra eftersom den är legitimerad och en butik med ordet hälsa betyder att de bara har nyttiga saker.

Att det inte skadar är inget bra argument om det kostar pengar man egentligen inte har. Ursäkta min långrandighet. Sagt mitt om saken.

Jag har också trott på spöken!
Lilla spöket Pheme 
(Se: Pheme under ytan)
Om vetenskaplig Skepticism och tron på det paranormala

[Starman]
5/16/13, 2:27 AM
#19

#18

"Många tror att en legitimerad XXX är bra eftersom den är legitimerad och en butik med ordet hälsa betyder att de bara har nyttiga saker."

Ja, det är ett av de stora problemen som jag ser det. Att oseriösa aktörer skapar sig en auktoritetsstatus genom att sätta upp diplom på väggarna och kalla sig certifierad. Det är hur lätt som helst att skapa en känsla av äkthet med sådana medel.

Legitimerad däremot (bara för att vara lite petnoga), kan bara de som innehar legitimation kalla sig (utan att riskera lagpåföljder, dvs). :)

Annars så delar jag nog dina tankar kring ämnet i stort.

Men jag förstår också de som ur förtvivlad desperation inte ser några andra lösningar än att börja titta på alternativa metoder. Tyvärr finns det oseriösa människor som gärna tar sig an dessa med den ena metoden mer anmärkningsvärd än den andra. Ett dilemma, minst sagt.

Fjäril
5/16/13, 7:06 AM
#20

Jag tycker att så länge man inte utesluter allmänvården och ger sig på healing (som exempel) det första man gör, kan dessa vara ett komplement till varandra. Om det är något jag aldrig, aldrig, har tvivlat på, så är det just healing. Jag har själv varit med vid flera tillfällen och sett tydliga resultat, ganska snart också. Inga häpnadsväckande saker, eller jo det är det ju i sig, att jag talar om andenärvaro, eller där man är samlad i grupp för att ge healing, utan i enskilda möten. Jag har gett och tagit emot healing där effekten varit enastående. Vad gäller örter och dylikt förespråkar jag ändå den naturliga vägen. Jag är väl ingen örtmänniska, men jag talar mer om husmorsknepen, vilka finns alla möjliga. Dessa är underligt nog mer accepterade.

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
[Sol69]
5/16/13, 8:21 AM
#21

Tror att om man går till Vc när man behöver kan alternativ medicin som akupunktur, massage och healing etc vara bra som komplement till den vanliga vården. Men man får aldrig glömma att det inte är att alternativ istället för läkarvården. För den botar inte utan den kan lindra och hjälpa till lite extra.

Magi-cat
5/16/13, 8:26 AM
#22

Angående osteopati (som inte räknas till alternativmedicin i en del länder där metoden är mer känd)

http://www.newswise.com/articles/hands-on-treatment-improves-chronic-low-back-pain-reduces-medication-use

http://annfammed.org/content/11/2/122.full


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

chik
5/16/13, 9:08 AM
#23

Alternativ medicin.. Finns lite där som jag tycker är bra..

Fast jag köper nästan inget på Hälsokost o jag går inte till någon liten alternativ doktor'.'.

Men jag köper ingefära o delar o låter stå o dra o dricker i hopp med Enbär efter som jag samlar vätska. O det passar o fungerar på mig..Medlet som jag fick av läkaren för att driva ut överflödig vätska jobbade för fort, o då får jag kramper..

Ja så alternativ M. japp..

Som Grapefrukt Förstärker viss medicin så som cellgifter. 

Svar på Frågan. Ja.

Lena.P är jag i verkliga livet.

Beteendevetaren
2/2/14, 10:12 PM
#24

De som arbetar seriöst inom naturmedicinska områden säger - Komplementärmedicin- eftersom de vill komplettera skolmedicinen. De ser sig inte som ett fristående alternativ. Modern medicin har kunskaper och verktyg som inte tidigare har funnits. De räddar dagligen liv. Däremot finns det gammal kunskap om kropp och hälsa som får alllt mer uppmärksamhet nu förtiden, och som hjälper många…

Magi-cat
2/2/14, 10:22 PM
#25

#24 "De som arbetar seriöst…"

Inte nödvändigtvis ett kännetecken på seriositet. 🙂 Eller att de som inte säger så inte är seriösa…

Man kan se det på ett annat sätt: S.k. alternativmedicin är grunden, den förebygger sjukdom och gynnar hälsa så långt möjligt.
När den inte räcker till (vid t.ex. akuta och svåra fall) kompletterar man med skolmedicin.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Kyllan56
2/2/14, 11:12 PM
#26

I mitten av sjuttiotalet arbetade jag på en narkosavdelning, där en av narkosläkarna utbildat sig till akupunktör i Kina. 1976 föreläste hon för oss om akupunktur. Jag glömmer aldrig att hon berättade att de i Kina utförde galloperationer (öppen kirurgi) med enbart akupunktur som bedövning. Vi frågade får de inget annat? Jo, om patienten var väldigt nervös kunde den få Petidin, mot oron.

På den tiden var skolmedicine påfallande skeptisk till akupunktur, med en tråkig von oben attityd . Tio år öppnades en smärtmottagning, där akupunktur då och idag är en stor del av verksamheten.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Magi-cat
2/3/14, 10:26 AM
#27

Ibland blir man glad. 🙂

Hörde just på Malou (efter tio) på TV4 där man ska ha en temavecka om hjärnan.
En chefskirurg (edit: Björn Branth) med ryggkirurgi som specialitet berättade om en annan metod: medicinsk yoga!
Många gånger ger inte kirurgin varaktig lindring eller bot eftersom musklerna ligger i spänning och smärtan kommer tillbaka. En person som op diskbråck tre gånger kan uppleva sig bli bättre först, men inte varaktigt.

Med medicinsk yoga (med ursprung i kundaliniyoga), en mjuk yoga med långsamma rörelser på kroppens villkor får man varaktig lindring av ryggsmärtorna och man behöver inte operera! 

Även andningen involveras. Fokus ligger på att tänka rörelsen, intention, fokus, att andas djupt, mjuka rörelser.

En fråga ställdes om det "andliga"…Doktorn förklarade då att vi också är energivarelser, förutom det fysiska, att vi har ett energisystem som kan påverkas, på samma sätt som vid akupunktur. 😎 Men det spirituella behöver man inte engagera sig i, förstås, om man inte vill. Det fungerar ändå…

En bra studie hade visat att medicinsk yoga sänker blodtrycket redan efter sex veckor…

Detta lät ju väldigt lovande, tycker jag…👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Kyllan56
2/3/14, 2:22 PM
#28

#26 Tio år SENARE, ska det stå!

#27 Råkade höra samma goda nyhet, som du. Så det första jag gjorde var att ställa min digitalbox på inspelning. Det får jag inte missa!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

JonasDuregard
2/3/14, 2:44 PM
#29

#27 Det där med att vi är energivarelser är ju mer än lovlig flummigt.

Jag förstår kanske att man blir glad om man tror på just det där, men själv blir jag mest beklämd om en läkare inte kan hålla isär sin personliga tro och medicinvetenskap (förutsatt att han verkligen uttryckt sig så som du säger). 

Tänk om han istället sagt att nyckeln är att driva ut satan ordentligt eller att man måste gå till scientologerna för att få en rejäl dos idanetik. Hade det fortfarande varit lika glädjande?

Magi-cat
2/3/14, 3:25 PM
#30

#29 Trodde väl nästan att du inte skulle bli lika glad, men försök nu att inte vrida till det åtminstone. 😐

Betoningen låg på att medicinsk yoga hjälper, och man kan helt lämna allt det spirituella, andliga, (flummiga) därhän, det hjälper ändå.

Tänk istället på vilken vinst i minskat lidande och risker det blir om fler blir bra i sina ryggar och färre behöver opereras! Som en extra bonus: enorm vinst i samhällsnytta- och ekonomi!

Blir du inte glad nu då?🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2/3/14, 4:05 PM
#31

#30 "Betoningen låg på att medicinsk yoga hjälper, och man kan helt lämna allt det spirituella, andliga, (flummiga) därhän, det hjälper ändå."

Det är bra. 

Det är ju en av vetenskapens största triumfer att den fördomslöst kan ta i princip hur absurda läror som helst, testa dem noggrant och sila ut de komponenter som eventuellt fungerar. Ganska ofta finns det ju ingenting kvar i sållet efteråt, men när det gör det så kan man effektivt skala bort allt hokus-pokus runt omkring och få något som fungerar mycket bättre än det ursprungliga hopkoket.

"Tänk istället på vilken vinst i minskat lidande och risker det blir om fler blir bra i sina ryggar och färre behöver opereras! Som en extra bonus: enorm vinst i samhällsnytta- och ekonomi!"

Visst är det bra, men de där sakerna är ganska mycket mer invecklade än så. Det har ju funnits försök tidigare med "recept på motion" och så vidare med blandade resultat.

Gronstedt
2/3/14, 4:17 PM
#32

Det handlar också om olika namn på samma sak.

En reiki-terapeut pratar om energier och flöden och hittar ställen på din kropp där energiflödena är hämmade. Sedan använder hen sina händer för att påverka och återställa flödena.

En sjukgymnast pratar om nerver och cirkulation och hittar ställen på din kropp där nerver är påverkade eller cirkulationen nedsatt. Sedan använder hen sina händer för att avlasta nerver och återställa cirkulation.

Min peng ligger på att de båda gör ungefär samma sak, men sjukgymnasten har läst på vad som faktiskt händer i kroppen.

Ett exempel ur verkligheten är min förra häst, som hade problem med ryggen av och till. En terapeut bearbetade energiflödeslåsningar punkter längs en energilinje - det hjälpte. När problemen återkom masserade en annan terapeut muskelspänningar längs en nervbana. Det hjälpte. Energilinjen och nervbanan råkade, helt otippat, sammanfalla och muskelknutarna kändes väldigt mycket som energiflödeslåsningarna.

Så jag lärde mig hur muskelknutar känns och hur hästars muskler och ytligare nervbanor hänger ihop och kan numera få de flesta hästar att slappna av och må bra. Men jag föredrar att tro att det handlar om mekanik och biologi, inte om energier, vibrationer och frekvenser. Alltså inte speciellt alternativt egentligen.

Magi-cat
2/3/14, 5:56 PM
#33

Jag tycker (förstås) inte att det är "flum" 🙂. Traditionell österländsk medicin (t.ex.) har andra förklaringsmodeller än våra. De är inte lätta att förstå och jag gör det inte. Ibland kan jag få en aning om det, i en flyktig känsla. Det säger inte att det är sämre, om det fungerar. Men det är definitivt annorlunda.

Det finns beröringspunkter och saker som skiljer. Så vitt jag inhämtat stämmer inte nervbanorna helt och hållet överens med energibanorna, men huvudsakligen. Konstigt vore det egentligen annars, anatomin är densamma och nervsystemet styr funktionerna i kroppen. Det regerar med hjälp av elektrokemiska impulser, så - visst är det på sitt sätt en energikropp, men man kan som sagt inte översätta det rakt av. 

Andningen är viktig i all yoga. Det handlar inte enbart om ventilering och syretillförsel, även om den är viktig. Genom att andas medvetet lugnar man ner det parasympatiska nervsystemet, som ofta är uppvarvat pga all stress. Tänk vilken energivinst att gå ner i varv, gratis och på egen hand, bara man lär sig!

Det är bra att detta kommer in i sjukvården, tack vare eldsjälar som jobbat hårt för det, från början säkert i motvind.
(Första reaktionen i den här tråden blev ju också ett "anti".)

#31 JD:Visst är det bra, men de där sakerna är ganska mycket mer invecklade än så. Det har ju funnits försök tidigare med "recept på motion" och så vidare med blandade resultat. 

Vilka "saker", närmare bestämt, är mycket mer invecklade än vad? Detta som jag skrev om rörde medicinsk yoga med dokumenterade resultat. 

Var "recept på motion" passar in vet jag inte. Att det är bättre att röra sig än sitta stilla vet vi också, men recept låter mer som något man tar till när man inte vet vad man ska ta sig till. Det kanske behövs en flumfaktor?😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2/3/14, 6:04 PM
#34

#33 "Traditionell österländsk medicin (t.ex.) har andra förklaringsmodeller än våra."

Är inte det där en lite förlegad uppdelning av världen? Du borde ta steget in i 2000-talet. Eller i alla fall 1900-talet 🙂.

Att kalla religiösa föreställningar för förklaringsmodeller är väldigt missvisande, anser jag.

"Det är bra att detta kommer in i sjukvården, tack vare eldsjälar som jobbat hårt för det, från början säkert i motvind."

🤢

Varför kan ni inte starta er egen sjukvård istället för att förstöra vår? 😃

"Vilka "saker", närmare bestämt, är mycket mer invecklade än vad?"

Samhällsekonomi och samhällsnytta.

Mer invecklat än att säga "yoga är bra för kroppen".

Annons:
Magi-cat
2/3/14, 6:17 PM
#35

#34 Är inte det där en lite förlegad uppdelning av världen? Du borde ta steget in i 2000-talet. Eller i alla fall 1900-talet 

Det var ju rart.
Jag skrev traditionell. 🙂 Som tradition, du vet. Religiösa föreställningar….jag tycker inte det kan kallas religiöst på det sättet, men det för kanske för långt i tråden. 

Varför kan ni inte starta er egen sjukvård istället för att förstöra vår? Skrattar

😛 Vi är så välvilligt inställda att vi tror på samarbete och utveckling och vill att de goda resultaten ska komma så många som möjligt till del .😉 
Se här nu bara, lite yoga har ingen dött av, prova vetja!😇

Mer invecklat än att säga "yoga är bra för kroppen"

Påminner igen om att det finns studier (och förklaringsmodeller!) till varför och hur yoga är bra för kroppen.
Om en ryggsmärtedrabbad människa slipper sin smärta är det  oerhört betydelsefullt för individen givetvis, hans/hennes närmaste omgivning också, men tänkas kan också att han/hon kan arbeta och betala skatt samt att samhället får billigare vårdkostnader med minimala risker. Alla vinner! 🏆 (Utom läkemedelsindustrin 😃)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/3/14, 6:30 PM
#36

Här är ett annat kul (och gott!) exempel på att läkning och helande finns i naturen.
Naturterapeuter och örtkunniga har länge känt till att lingon har hälsofrämjande egenskaper, bl.a. på blodsocker.

I en alldeles färsk studie från Lunds Universitet visas att, just precis, lingon motverkar fetma hos möss och och ger bättre blodsockervärden.

Nu ska man fortsätta med humanstudier.

http://www.doktorn.com/artikel/lingon-mot-fetma


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Gronstedt
2/3/14, 6:45 PM
#37

#36: Alltid bra när det som "alla" vet blir belagt åt ena eller andra hållet. Å andra sidan dryper lingon av allergiframkallande E210, som bland annat kan orsaka astmaanfall, vilket inte är så alldeles nyttigt. Och låt oss inte glömma att möss är möss och människor är människor.

Förresten funkar inte länken.

JonasDuregard
2/3/14, 7:27 PM
#38

"Om en ryggsmärtedrabbad människa slipper sin smärta är det  oerhört betydelsefullt för individen givetvis, hans/hennes närmaste omgivning också, men tänkas kan också att han/hon kan arbeta och betala skatt samt att samhället får billigare vårdkostnader med minimala risker."

Men det gäller ju för alla behandlingar som fungerar, så det är inte något särskilt glädjande med just den här. Och det är nog ett något förenklat resonemang. Det finns många livsstilsförändringar som skulle ge bättre hälsa, en del avsevärt bättre, men att vi känner till vad som är nyttigt har bara en svag koppling till hur nyttigt vi lever.

"Alla vinner! Pokal (Utom läkemedelsindustrin Skrattar)"

De hittar säkert något sätt.

Gronstedt
2/3/14, 7:34 PM
#39

Om en ryggsmärtedrabbad människa gör sina sjukgymnastikövningar så är chansen också god att hen slipper sina smärtor. Tyvärr lägger de flesta av när det börjar kännas bättre. Precis som med alla terapiformer som kräver en egen insats.

JonasDuregard
2/3/14, 7:39 PM
#40

#39 Så sant. Kanske borde forskningen fokusera på att hitta övningar som är lätta att upprätthålla, snarare än att bara hitta "nya" övningar som (också) fungerar.

Det var det här jag syftade på med att samhällsnytta är mer invecklat än att säga åt folk vad som fungerar och inte. Men du säger det mycket bättre 🙂.

Magi-cat
2/3/14, 7:56 PM
#41

Sjukgymnastbehandling är säkert bra men det ena bör inte ställas i motsättning till det andra.

Hur länge har sjukgymnastik funnits? Länge.
Ibland behövs ett nytt angreppssätt. I det här fallet var det remarkabelt att ryggkirurgen själv (de brukar gilla att operera) säger att operationer kan sparas in tack vare yoga, samt att yoga sänker blodtrycket och lugnar det parasympatiska nervsystemet. (bland många andra goda effekter, men det var främst de som nämndes.)
Då vore det ju konstigt att inte använda sig av den!

Alla sätt passar inte alla. Med yoga får man även med andningen och lugnet, som man så väl behöver. Det i sig bidrar till att reducera spänning och smärta.

Nu låter det lite som om ni är emot yoga, trots redovisade resultat, när ni pratar om sjukgymnastik istället. Gillar ni inte något nytt? 😃

#38 De hittar säkert något sätt.

Insiktsfullt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2/3/14, 8:01 PM
#42

#37 Vad är det "ni"  brukar säga? Har det en verkan så har det också biverkningar! 😉 
Astmaanfall pga lingon…hur vanligt är det? Och tål man det inte måste man ju inte ta det…

Argumentet om möss, ja absolut. Det är bl.a. därför man bör ersätta alla plågsamma djurförsök med andra metoder.

Tills dess - det låter som en GOD idé att testa lingon på sig själv…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ming
2/3/14, 8:03 PM
#43

En kompis till mig var utarbetad och rek yoga av läkaren. Han trodde det var flum men gick på övningarna och blev positivt överraskad på den effekt det hade på honom. Effekten bestod i att han lärde sig slappna av på djupet.

silversol35
2/3/14, 8:06 PM
#44

Sedan är det ju förstås så, att många av de som gått kurser i medicinsk yoga inom sjukvården -drumroll - är just sjukgymnaster…

Magi-cat
2/3/14, 8:37 PM
#45

Osteopati är bra:

Patienter med ryggvärk fick en signifikant reducering av smärtnivån vid behandling med osteopatisk teknik.

Studien omfattade 455 vuxna med kronisk smärta i nedre delen av ryggen. De fick 6 behandlingar med osteopati under försökets gång.

"CONCLUSIONS The OMT regimen met or exceeded the Cochrane Back Review Group criterion for a medium effect size in relieving chronic low back pain. It was safe, parsimonious, and well accepted by patients."

De patienter som fick OMT (osteopathic manual treatment) visade sig också nöjda med sin ryggbehandling och använde mindre smärtstillande medicin än kontrollgruppen.

Enligt artikeln nedan lider 100 miljoner i USA av kronisk smärta.

Samhällskostnaderna för kronisk smärta överstiger ofattbara 550 biljoner dollar årligen i USA. En viktig del av dessa omfattar kronisk smärta i ländryggen.

Användande av hands-on teknik kan reducera behovet av smärtstillande medicin - och bäst av allt, den har inte medicinens biverkningar.

 “Our research offers hope in the form of a hands-on treatment that provides moderate to substantial improvement in pain, and that reduces the use of prescription medication.”

http://www.newswise.com/articles/hands-on-treatment-improves-chronic-low-back-pain-reduces-medication-use

Här i Sverige räknas osteopatisk behandling till de s.k. alternativa behandlingsformerna. I t.ex. USA är det accepterat och utövaren tituleras d.o., doctor of ostepathic medicine.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2/4/14, 1:26 AM
#46

Magi-cat: "Hur länge har sjukgymnastik funnits? Länge. Ibland behövs ett nytt angreppssätt."

Du inser säkert att det är lite konstigt att föreslå yoga som ett "nytt angreppssätt" som kan tävla med den uråldriga sjukgymnastiken? 😃

Problemet med begreppet yoga som jag ser det är att det är så brett. Förutom att det kan betraktas omfatta nästan alla former av lätt gymnastik och andningsövningar så ingår det ju tusentals år av religiösa dogmer och förvirrade protofilosofiska tankar blandat med modernt new-age nonsens.

Om vi ska prata om det korn av sanning som eventuellt döljer sig i det oändliga träsket som kallas yoga borde vi komma på ett nytt namn för det. Jag menar, vi kallar ju inte kemi för alkemi eller kiropraktik för kotknäckning eller något sådant bara för att det har dellar av sitt ursprung där.

Yoga är dessutom ett starkt religiöst laddat ord. Att använda den fysiska aspekten av yoga i vården under namnet yoga vore lite som att börja kalla bandage för "jesusförband" eller något sådant 🙂.

Magi-cat
2/4/14, 9:30 AM
#47

#46 Du inser säkert att det är lite konstigt att föreslå yoga som ett "nytt angreppssätt" som kan tävla med den uråldriga sjukgymnastiken? 😃

😃 Gillar att vända på begreppen.
Men "angreppssätt" var ett dåligt ordval, eftersom vitsen med yoga är den mjuka, icketvingande rörelsen där kroppen visar vägen. 

Sedan trasslar du till allting alldeles i onödan. T.o.m. med ett oändligt träsk som vi hamnat i. Tycker du det är besvärande ändå att något från "alternativhållet" med all önskvärd tydlighet visar sig hållbart?🤔 
Så pass att du vill byta namn?? 🤦‍♂️

Allting bygger på någonting annat, allt har en historia, mycket är symboliskt. Vi är inte utan historia och symboler i vår tid heller. T.o.m. de slingrande ormarna och staven är en starkt laddad, känd, symbol. Men vi har vant oss och tänker inte på det och allting utvecklas.

Yoga är yoga och medicinsk yoga ÄR medicinsk yoga (med dokumenterade resultat!) och du kommer att vänja dig vid ordet och inse vilken bra form för hälsa vi hittat! (Tack vare, inte trots, att den mångtusenåriga traditionen bevarats!)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2/4/14, 9:57 AM
#48

#47 Varför bemöter du inte det jag skriver istället för det du önskar att jag skulle skrivit? 🤔 Jag har inte sagt något om att byta namn på yoga.

"T.o.m. de slingrande ormarna och staven är en starkt laddad, känd, symbol."

Du menar Eskulapstaven (med EN slingrande orm, ifall du inte talar om en helt annan symbol).

Jag tror personligen att det är väldigt få som förklippar den med något annat än dess moderna innebörd, om ens det. Att den tolkas som ett yttryck för Asklepios-dyrkan tror jag är ytters sällsynt 😃.

Men om du har rätt så är det fortfarande inte ett argument för att introducera religiös terminologi i vården, då kan man väl sluta vifta med den där orm-pinnen istället? Det har man väl i praktiken gjort på svenska sjukhus ändå? (Vet att det förekommer på amerikanska).

Kan du förklara varför man tvunget måste kalla det yoga när det har lite eller inget med det man i vardagligt tal kallar yoga at göra?

Eskulapstaven ÄR en rest från en tid då vi var helt oförmögna att hålla isär medicin och religion. Vill du gå tillbaks till den tiden?

"Yoga är yoga och medicinsk yoga ÄR medicinsk yoga (med dokumenterade resultat!)"

Jag tycker det är roligt att du drar så extremt stora växlar på en eller ett par små studier samtidigt som du är beredd att avfärda stora delar av medicinvetenskapen när det passar 🙂.

Annons:
Magi-cat
2/4/14, 10:15 AM
#49

#8 För att inte sväva ut ytterligare:

"Religiös terminologi i vården": 

Yoga är yoga och medicinsk yoga har visat sig verkningsfull. Ordet är etablerat, det har använts i studierna, det används av utövare och det används av lärare och läkare. Ord är ord och det kommer att ändra tyngd och värdeladdning (på gott och ont, kan jag tycka) över tid.
Jag tycker det är bättre att lägga energi på att sprida det koncept som visat sig så verksamt i den form det tagit än på att så till den grad drabbas av ängslan för religiositet - som man inte behöver alls ägna sig åt om man inte vill, precis som vanligt - en ängslan som antagligen är helt ogrundad.

Wikipedia om ordet yoga:

"I sanskrit är den vanligt förekommande och bokstavliga betydelsen av ordet yoga ”att tillfoga”, "att förena" eller "att fästa". Ordet motsvarar svenska ok, det som förenar oxar eller hästar. Ordet har även en bredare betydelse i sanskrit, "sysselsättning, användning, applikation, prestanda, att utnyttja, sätta något till nytta."

Jag tycker det är roligt att du drar så extremt stora växlar på en eller ett par små studier samtidigt som du är beredd att avfärda stora delar av medicinvetenskapen när det passar Glad.

Nästan lika roligt som att se dina reaktioner. 🙂

Extremt stora växlar vet jag inte precis.GladTråden handlar om alternativmedicin. Därför försöker jag (i detta forum) ägna mig åt ämnet alternativmedicin med exempel från vetenskapliga studier.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/4/14, 10:42 AM
#50

Och så har vi förstås meditation, som ger mätbara förändringar i hjärnan:

Människor som tränar mindfulness-meditation klarar smärta och även depression/nedstämdhet bättre än andra, enligt studie.

http://medicalxpress.com/news/2013-02-neural-basis-benefits-meditation.html

Man får bättre uppmärksamhet via meditation:

http://neuroconscience.com/2013/02/12/active-controlled-brief-body-scan-meditation-improves-interoceptive-signal-discrimination/

Mot oro och ångest:

http://www.sciencedaily.com/releases/2013/06/130604114001.htm

Kropp och själ hör verkligen samman. Meditationen är en förhållandevis lättillgänglig brygga där emellan.
Billig och smart med endast goda biverkningar….Med beprövad erfarenhet dessutom, under lång tid använt av människor…🙂 
Ej testat på djur.🤓


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Gronstedt
2/4/14, 10:46 AM
#51

#50: Det ger mätbara förändringar i hjärnan att slappna av och tänka på ingenting också. Men det har inte ett lika fint namn.

JonasDuregard
2/4/14, 10:47 AM
#52

#49 "Wikipedia om ordet yoga:"

Du klippte ut en bit av artikeln som passar din ståndpunkt väldigt bra, men den är inte så representativ. Den bokstavliga betydelsen är kanske inte så intressant. "Bibel" betyder till exempel "böckerna" eller något i den stilen, men det är knappast vad det innebär eller hur?

JonasDuregard
2/4/14, 10:50 AM
#53

#50 "Kropp och själ hör verkligen samman."

Jag skulle gå lite längre än så: Det som brukar kallas för själen är egentligen bara en aspekt av medvetandet som i sin tur är en del av kroppen.

Eller om man så vill, det finns ingen själ. 

#51 Så sant! 

Hela den här hypen verkar bygga på ganska uppenbara saker som inte på något sätt varit kontroversiella innan.

Magi-cat
2/4/14, 10:57 AM
#54

#52 Det är jätteintressant med ord, hur de ändrar valör.

Bibel kanske betydde böckerna från början när det var en samling omsorgsfullt ihopsamlade handskrifter i en tid när man inte hade en obegränsad tillgång till skriftligt material. Sedan blev det något att "tro" på och fick en annan innebörd.
Precis som (eller tvärtom) ordet för vad man faktiskt gör när man utövar medicinsk yoga kommer att eller har ändrat valör från en säkerligen mycket djupare betydelse från början.
Men har vi inte kommit lite ur spår nu? Haka inte upp dig på andlighetsnoja, utan tänk på alla fördelarna!😎

#51 Och din poäng är?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Gronstedt
2/4/14, 10:59 AM
#55

#54: Att det inte finns någon anledning att bli till sig i trasorna över det fina med meditation, när det är något som varenda stressad Homo har vetat och tillämpat sedan vi klättrade ned ur träden.

Annons:
JonasDuregard
2/4/14, 11:10 AM
#56

#54 Det är så klart möjligt att ordet "yoga" helt tappar sin religiösa innebörd om vi börjar använda det om något helt annat. Men vad är syftet med det? 🤔 

"Haka inte upp dig på andlighetsnoja, utan tänk på alla fördelarna! 😎"

Eller kanske borde du sansa din andlighetsextas och komma ner på jorden. Vad är nyttan med sådan pajkastning?

Föredelarna är minst sagt vaga i det här fallet. Frågan med alla behandlingar är ju inte "fungerar de, ja/nej?" utan "hur bra fungerar de?". Vad jämför de med i studierna?

silversol35
2/4/14, 11:11 AM
#57

#55 Det är väl så att många nutidsmänniskor har krånglat till det så mycket att de glömt hur man tänker på ingenting. Och så finns det en del som behöver ett fint namn på något för att motivera sig till att utföra det. Visst borde det sunda förnuftet kunna användas till att inse att det är dags att ta en paus och lugna ner andningen, men det är ju inbyggt i kroppens stressystem att öka på andningsfrekvensen och muskelspänningen i en stressad situation (upplevelse av hot), och då är det snarare kamp-flyktmekanismen som aktiveras (instinkt) än det sunda förnuftet. För att kunna tänka rationellt i en sådan situation är det ofta nödvändigt att börja med att lugna ner kroppen.

Magi-cat
2/4/14, 11:12 AM
#58

#51, 55 Har du ens läst länkarna? (på fyra minuter? Eller var det autopilot påslagen?)

"Varenda stressad Homo" skulle behöva klättra upp i träden igen, gunga med och bara vara. Om de gjorde det till en regelbunden vana skulle det inte behövas ett begrepp som meditation och det skulle inte finnas några stressade Homos. Men det är ett önsketänkande som inte leder någon vart!
Alla vet vi att stressen är en påtaglig riskfaktor och allt vad det innebär ohälsa blir mer och mer känt.

Likaså den själsliga ohälsan som ökar och går ner i åldrarna.

Här har vi nu moderna studier som visar hur man får uppenbara fördelar med meditation, (mindfulness) med en ganska låg investering av tid och energi. Bättre hälsa, mindre stress, bättre uppmärksamhet och bättre beslutsfattande, mindre oro och ångest.

Är inte DET intressant?🤔 Själv tycker jag det är jätteintressant att ta del av vad som faktiskt händer i hjärnan, hur plastisk den är och kan byggas om. Men var och en må bilda sig en egen uppfattning…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/4/14, 11:17 AM
#59

#56 andlighetsextas??? Moi?? 😮

edit: har jag oavsiktligt trampat dig på tårna, ber jag om ursäkt. Du hade kunnat påtala det (utan att trampa tillbaka) och jag hade lyssnat.

Men vad är syftet med det? Funderar

Vi behöver inte byta ord, som du var inne på.

Föredelarna är minst sagt vaga i det här fallet.

Ok, inget vidare alltså. Jag fattar.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/4/14, 11:19 AM
#60

Om någon är intresserad av mindfulness och vad som händer i hjärnan, kan jag rekommendera en bok:

"Mindfulness i hjärnan" av Åsa Nilsonne

https://www.adlibris.com/se/bok/mindfulness-i-hjarnan-9789127120242


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Gronstedt
2/4/14, 11:31 AM
#61

#57, 58: Ni kanske har lagt märke till att jag inte har påstått att avkoppling inte behöver utövas mer och av fler? Jag har bara påstått att det inte finns något skäl att kalla det meditation och mindfulness och konstruera en miljardindustri kring det.

En stor anledning till den så kallade moderna stressen är för övrigt just denna miljardindustri, som till stor del bygger på att tala om att det inte gills att lägga upp fötterna och fisa i hemmets lugna vrå en tisdagsförmiddag, utan man måste köpa självhjälpsböcker, badskum, doftljus, rökelse, örtte, massagetofflor och ett par mindfulnessappar samt programmera larmet på telefonen innan man sätter igång. Klart som f*n att folk inte mår bra när det ska kräva så mycket pengar, stress och arbete för att slappa en stund!

Magi-cat
2/4/14, 11:41 AM
#62

#61 Annars är det gratis även om det handlar om mindfulness.🙂

Böcker finns t.o.m. gratis att låna på bibliotek, om man skulle vilja fördjupa sig.
Forskning kostar givetvis, men då ökar också kunskapen om hjärnan, och det vill vi ju - också?!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
silversol35
2/4/14, 11:50 AM
#63

#61 Jo, men det jag försökte säga var att folk inte tänker rationellt när de är stressade, eftersom kamp-flyktsystemet är konstruerat så att vi inte ska stå och fundera på om vi ska springa från tigern (eller kronofogden…) utan att vi ska handla direkt. (Inte shoppa, då även om det ofta blir konsekvensen…. 😊) Det är ren biologi egentligen, anledningen till att man inte stannar upp och reflekterar över om man borde ta det lite lugnt.

Magi-cat
2/4/14, 11:59 AM
#64

http://www.bettermovement.org/2013/meditation-and-pain/

Denna artikel talar om att meditation tränar filtret. Hjärnan bombarderas dagligen och stundligen med intryck, med sensoriska upplevelser, men filtrerar och sorterar dessa så att vi kan, mer eller mindre medvetet, välja fokus. "Cocktail-party effekten" kallas det …..

Meditation tränar hjärnan att fästa uppmärksamheten medvetet.

När man skiftar uppmärksamheten ökar hjärnans alpha-vågor, den avslappnade nivån med en frekvens på 7-12 Hz.

Men bara 8 veckors träning i mindfulness gör att man snabbare skiftar medvetet fokus.

Därför kan meditation/mindfulness vara värdefullt vid smärta. Träning gör att man lättare skiftar fokus från smärta till något mer positivt.

"ST-Mindfulness is reported to reduce self-reported rumination (Ramel, 2004Deyo et al., 2009), which is the negative repetitive, self-related internal cognitions that predominate in major depression (Nolen-Hoeksema, 2000). In chronic pain and functional disorders, ST-Mindfulness is reported to reduce patients’ tendency to catastrophize and engage in repetitive negative cognitions such as, the pain is “terrible and I feel it’s never going to get better” (Garland et al., 2012)."

Mindfulness/meditation är bra mot allt. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Kyllan56
2/4/14, 12:09 PM
#65

När jag i slutet av 90-talet utbildade mig till DBT-terapeut en behandling, som riktades speciellt till unga kvinnor med självskadebeteende och en borderlinepersonlighetsstörnings diagnos. 

Mindfulness (medveten närvaro) är fundamentet i behandlingens färdighetsträning. Mindfulness kom in i psykoterapins värld - genom Dialektisk beteendeterapi, DBT - som som inspirerats av Zen-buddhistisk meditationsteknik, att vara avsiktligt uppmärksam i nuet utan att värdera och döma.

Det gav ett ramaskri i den traditionella psykoterapeutiska världen. KBT-terapeuter - på ett seminarium jag bevistade - förfasade sig över att man blandade religion med psykoterapeutisk verksamhet och ställde sig mycket negativa till det. 

Idag sexton år senare kan jag till min stora glädje konstatera att Mindfulness verkligen slagit igenom inom den traditionella vården. Både patienter och jag personligen har erfarit meditationsteknikens positiva verkningar. Idag lärs tekniken ut av flera yrkeskategorier till patienter inom den traditionella sjukvården, inte minst av just KBT-terapeuter. 😉

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

JonasDuregard
2/4/14, 1:06 PM
#66

#65 "Det gav ett ramaskri i den traditionella psykoterapeutiska världen."

När var det? Kan du länka till något?

Min bild var snarare att det var psykodynamiskt orienterade psykologer som tog illa vid sig, för många av dem har svårt för ord som "evidensbaserad".

Kyllan56
2/4/14, 6:17 PM
#67

# 66 

Nej, jag kan inte länka till det det. Den erfarenheten gjorde jag och andra DBT-terapeuter i Sverige vid slutet av nittiotalet, som vi ofta diskuterade när vi träffades på utbildningar och seminarium. 

Enligt de erfarenheter det DBT-team jag ingick i gjorde. Hade KBT-terapeuter, till skillnad från psykodynamiska terapeuter - är själv steg 1 utbildad, svårare att ta till sig mindfulness. Kanske för att DBT sågs som en konkurrent, som metodmässigt ligger närmre KBT än den psykodynamiska terapin. Den sista meningen har jag inget belägg för bara en reflektion jag och många med mig gjorde utifrån en ganska hätsk debatt vi hade med KBT-terapeuter, som starkt ifrågasatte varför man blandar in religion i psykoterapeutisk behandlingsarbete.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

JonasDuregard
2/4/14, 7:29 PM
#68

#67 Din egen högst personliga bedömning då.

För det lät som du uttalade dig om något mer eftersom du skrev "ramaskri i den traditionella psykoterapeutiska världen" 🤪.

Du menade kanske "mitt lilla hörn av den psykoterapeutiska världen" eller något sådant då.

JonasDuregard
2/4/14, 8:33 PM
#69

"på ett seminarium jag bevistade - förfasade sig över att man blandade religion med psykoterapeutisk verksamhet och ställde sig mycket negativa till det."

Man undrar vad det var för filurer som var på det seminariet, om de inte hört talats om minfullness innan. I slutet av 90-talet hade det funnits som ett begrepp i klinisk psykologi och psykiatri i sådär 20-30 år i alla fall 🙂.

Man undrar också lite vad du gått för utbildning för att få uppfattningen att det var genom DBT som mindfullness introducerades i "psykoterapins värld"…

Men du visar ju upprepade gånger att du blandar ihop "psykoterapins värld" med dina egen personliga erfarenheter av densamma.

Annons:
Kyllan56
2/4/14, 9:27 PM
#70

#68 Skulle kanske hållit mig till Sverige. 🙂

Men de första som utbildades i USA/Sverige, blev utbildade av Martha Linehan - modern till DBT - och hennes lärjungar. Så mina lärares erfarenheter från USA är medräknade i mitt "ramaskri". DBT var en kontroversiell behandlingsmetod som inte bara innehöll ett Zenbuddistiskt tankesätt utan även dialektisk filosofi.

Men okej! Jag krymper mitt "ramaskri" till min "ringhörna" av världen, Sverige. 😉 

Men jag håller med dig i att psykodynamiskt orienterade terapeuter kan ha svårt att förhålla sig till ordet evidensbaserad. Det har nog sin förklaring i att den inte går att vetenskapligt bevisa, vilket frustrerar dem. Man kan ha en hypotes att i en given situation förväntas ett visst beteende. Sker det så är allt väl, men sker det inte så förklaras det utifrån försvarsmekanismer. Så man får liksom alltid "rätt". 😉

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Upp till toppen
Annons: