Etikettvetenskap
Läst 6767 ggr
[*Maggan*]
2013-05-25, 19:46

Våra hjärnor lurar oss?

Ja det brukar ju vara ett av skeptikernas favoritargument. Våra hjärnor påstås vara väldigt lättlurade och inga är bättre på att lura sig själva än vi människor.

Samtidigt så har vi ju evolutionsteorin som vi med goda skäl har anledning att tro på. Men då inställer sig frågan; vad finns det för evolutionsfördel med att ha en lättlurad hjärna?

Spontant kan jag tycka att det borde vara tvärtom!

vi är idag genetiskt exakt samma varelse som stenåldersmänniskan var och det kan knappast ha främjat överlevnaden att ha en lättlurad hjärna.

jag får inte ihop det…..

Magi-cat
2013-05-25, 20:11

Hjärnan är praktisk och måste sortera bland all information vi bombarderas av hela tiden, inte minst bland de 70000 tankar vi lär tänka om dagen. 

För det mesta går det riktigt bra och den kör det som funkar. Så att SÅ lättlurad är den inte….men praktisk…..😎

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[*Maggan*]
2013-05-25, 20:19

Praktisk åter vettigt. Men Nota Bene - det är inte jag som påstår att den är lättlurad 😉

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

olaka
2013-05-25, 22:19

Evolutionspsykologi är en ämne som det är väldigt farligt att dra för djupa slutsatser om. Men generellt kan man väl säga att det är en evolutionär fördel att ta snabba beslut, det är bättre att ha en fördom om att prasslandet i buskarna är ett lejon och springa för livet(dvs gå på magkänslan) än att stå och överanalysera och riskera att bli uppäten.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[*Maggan*]
2013-05-25, 22:33

väldigt farligt

å fyn! väldigt starka ord du svänger dig med… varför gör du det?

För övrigt handlade min fråga om människans påstådda (av skeptiker) faiblesse för att "lura sig själv". Du svarde inte på det…

olaka
2013-05-25, 22:44

Det blir ofta fel helt enkelt, betänk alla argument om "redan grottmänniskorna gjorde si". Speciellt när det används för att hävda biologiska motsatser mellan kvinnor och män blir jag tokarg. Det hade alltså inte nånting mot ditt inlägg att göra, bara att jag la in en brasklapp om att jag(eller nån annan) bör uttrycka sig detaljerat om hur våra hjärnor utvecklats.

"lura sig själv" uppfattar jag som en synonym till att fatta felaktiga beslut, så det var därför jag svarade som jag gjorde. Man måste komma ihåg att mycket få fördelar kommer utan ett pris, och här är priset att tankekraft kostar energi. Bättre att fatta ett oöverlagt beslut som kanske gör att vi missar ett byte än att stå och fundera och riskera att bli uppäten…

Du kanske menar på ett annat sätt, kan du utvecka frågeställningen lite kanske, så kanske jag kan svara på den fråga du vill ha svar på?

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[*Maggan*]
2013-05-25, 22:53

Du kanske menar på ett annat sätt, kan du utvecka frågeställningen lite kanske, så kanske jag kan svara på den fråga du vill ha svar på

Det är inte jag som har påstått att människohjärnan är lättlurad… det är du och dina vänner. så varsågod att förklara….

olaka
2013-05-25, 22:55

Måste du vara så aggresiv? jag försöker ju förstå. Inom vilken kontext menar du?

[*Maggan*]
2013-05-25, 22:57

nej jag är inte aggressiv alls. läs #0 igen

olaka
2013-05-25, 23:02

Då försöker jag att formulera mig lite annorlunda.

Det har inte behöfts att vara "svårlurad" i en okomplex värld, och att vara mindre lättlurad än vad nöden kräver är en evolutionär nackdel, för den energin som går åt till att bygga och använda en överanalytisk, stor hjärna kan med fördel istället användas för att äta och fortplanta sig.

olaka
2013-05-25, 23:03

"Jag tänker, alltå finns jag." är felaktigt. "Mina päron pippade, alltså finns jag." borde det vara…

[*Maggan*]
2013-05-25, 23:13

ja men varför säger skeptiker att våra hjärnor är så lättlurade?

väntar fortfarande på ett evolutionärt förankrat och trovärdigt svar på det.

JonasDuregard
2013-05-25, 23:15

#0 "Samtidigt så har vi ju evolutionsteorin som vi med goda skäl har anledning att tro på. Men då inställer sig frågan; vad finns det för evolutionsfördel med att ha en lättlurad hjärna?"

Det hade antagligen varit en större fördel att inte ha så lättlurade hjärnor. Men alla egenskaper som människor har är inte evolutionärt fördelaktiga (och människan har inte alla egenskaper som är evolutionärt fördelaktiga). Så jag förstår faktiskt inte alls hur du resonerar här.

Att en egenskap selekteras betyder inte att den är perfekt ur alla perspektiv eller så, bara att det över lag är bättre att ha den än att inte ha den. Många nettopositiva egenskaper dras med negativa "biverkningar".

olaka
2013-05-25, 23:16

Jag försöker svara, men det verkar inte som om jag blir förstådd. 

Kan du ge mig ett exempel där det har skett kanske? så kan jag se vilken kontext det är skrivet i och om jag håller med.

JonasDuregard
2013-05-25, 23:18

#11 "väntar fortfarande på ett evolutionärt förankrat och trovärdigt svar på det."

Om man bakar in felaktiga slutsatser i en fråga är det inte säkert att man kan få några svar. Alla svar på frågan blir liksom fel då.

[*Maggan*]
2013-05-25, 23:24

Om man bakar in felaktiga slutsatser

okej ursäkta att jag att sa något - jag borde ha vetat bättre.

Fjäril
2013-05-25, 23:32

#15 Maggan, är du på krigsstigen idag? :) Olaka svarar nog gärna ska du se. Det är intressant det här med våra hjärnor.

Sajtvärd på Övernaturligt

[*Maggan*]
2013-05-25, 23:40

nej jag har absolut inga problem med olakas svar - eller någon annans heller för den delen - jag tror bara att de har missförstått min fråga…

olaka
2013-05-25, 23:41

Här är ett roligt experiment med den "lättlurade" hjärnan, synimpulserna får ta över och alla rationella tankar blir som bortblåsta.

[*Maggan*]
2013-05-25, 23:51

Det förklarar varför det är lätt att lura människor när man vet hur de fungerar, Men det förklarar inte "viljan" att lura sig själv som skeptker påstår..

olaka
2013-05-26, 00:08

Aha, då förstår jag bättre vad du menar. Lite åt självbedrägerihållet?

[*Maggan*]
2013-05-26, 00:11

här kommer reprisen

vad finns det för evolutionsfördel med att ha en lättlurad hjärna?

olaka
2013-05-26, 00:29

Just den frågan upplever jag att jag svarade på redan innan. Frågan om vafrör man "vill" lura sig själv ser jag som en lite annan, och den ligger nära det jag skriver i #20.

Även det observerade faktum att vi är sjukt dåliga på att ta en förlust om vi inversterat i en uppfattning eller något annat ligger nära till hands. Programmet Hjärnstorm gjorde ett experiment med lumpare som fick ha auktion om två hundralappar, med den twisten att de två sista var tvungna att betala och det slutade med att han som "vann" betalade 400 kronor för hundralappen.

På rak arm vet jag inte var det psykologiska beteenedet kommer från, men jag kan gissa att det har med att vi är sociala människor att göra. Vår vilja att försvara den egna gruppen är starkare än viljan att inte förlora som individ. Men det är en intressant fråga du väcker och jag ska försöka att grotta ner mig i det.

[*Maggan*]
2013-05-26, 00:40

Vår vilja att försvara den egna gruppen är starkare än viljan att inte förlora som individ.

Det köper jag. Här tickar evolutionen in 😉

Men hur som helst - är det inte häftigt att Hedenhös (med allt "orationellt" och "ovetenskapligt" han trodde på - ändå har tagit oss till månen)

[Redigerat, tänk på trivselreglerna]

Magi-cat
2013-05-26, 08:01

Nu vet jag inte om det här också räknas till OT eller om man inte får länka till andra sajter - mod får ta bort i så fall - men vi hade en liten diskussion om hjärnan och lureri på OF: (Där finns också någon länk om hur hjärnan omformar intryck till att "stämma".)

http://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/50f31e39d4ebea1bb811f16e-tv-program-om-hjarnan

Hjärnan filtrerar som den är van och det som fungerar. Exemplet med att man skjuter upp en behovstillfredsställelse för att slippa bli uppäten av ett lejon just då, är bra. Man känner inte heller smärta just i en akut nödsituation - man tar sig hem till grottan innan man märker hur svåra såren var. (stresshormonpåslaget på max varar högst tre dygn om jag inte minns fel, då ska man vara tillbaka i flocken och kan slicka sina sår.)

Det gamla systemet, som fungerat bra, möter den moderna världen med oftast andra faror än risken att bli uppäten av lejon. Kroppen, och själen, klarar stress bra en kort tid, men en lång tid av påslag och den bryts ner, förmågan till att fatta beslut, vara kreativ och reproducera sig drabbas.

Samt förmågan till "andlighet" kanske? :-) Lusten, orken till helhetstänkande, vadan och varthän, vart tar den vägen? Hjärnan är plastisk och förändrar sig också, byggs hela tiden om till vad som fungerar och behövs nu, vad man lär den och vad den "matas" med. Det är de äldre delarna, rädsle- flykt- kamp-delarna som är stenålders och behövs för hormoner och överlevnad som verkar fungera på i stort sett samma sätt, nu som då.

;men till saken:

Jag tror inte att människors upplevelser av andlighet, bortanförvärldar eller "något mer" beror på eller förklaras av att hjärnan lurar oss. Det kan lika gärna heta förnekelse om vi vägrar tro det vi upplever eller upplever det vi tror.

Medvetandet är en del i levandets hela process och kan inte ses åtskilt från det. 

Ska man vidare diskutera vad som är verklighet hamnar man om man går tillräckligt djupt i ett tomrum eller bara ljus, eftersom allt är ljus och kommet ur samma ljus, källan eller "inflationens" kraft. 

Men eftersom vi ändå är här, vilket är alldeles alldeles underbart, måste vi förhålla oss till det materiella och det klarar hjärnan vanligen bra. Tack hjärnan! :-)

JonasDuregard
2013-05-26, 08:11

#24 "Det kan lika gärna heta förnekelse om vi vägrar tro det vi upplever eller upplever det vi tror."

För tydlighets skull: det går alltså inte alls mot vårt "favoritargument" (om man får tro maggan i #0) att hjärnan tenderar att lura sig själv, snarare understryks det.

Magi-cat
2013-05-26, 08:15

Jag argumenterar inte. Jag för ett resonemang, om hjärnan.

olaka
2013-05-26, 09:38

#23 "Men hur som helst - är det inte häftigt att Hedenhös (med allt "orationellt" och "ovetenskapligt" han trodde på - ändå har tagit oss till månen)" Absolut! Den vetenskapliga metoden, och till viss del även tidigare vissa filosofiskolor, har ju tagit höjd för det här. Man försöker att falsifiera sina hypoteser, men replikerar andras studier osv. Det är en fundamental skillnad från dogmer a la "Tro på det här, annars kommer du inte till himlen." eller "Om du inte tror på mina utsagor bekräftar du inte mig och då är du mot mig."

JonasDuregard
2013-05-26, 10:32

#27 Så sant 🌺

Ett annat sätta att se det är ju att vetenskapen tagit oss till månen trots att vi fortfarande har hedenhös-hjärnor. Vetenskap som metod kompenserar för de begränsningar våra grundläggande hjärnfunktioner dras med, samtidigt som det utnyttjar deras styrkor🙂.

#26 Kalla det vad du vill.

Magi-cat
2013-05-26, 11:21

Jag vet inte det. Om hedenhös-hjärnor tagit "oss" till Månen (själv missade jag visst tåget) är det inte trots dem utan tack vare dem. De är ändamålsenliga.

Vetenskapen som metod hade inte tillkommit utan våra fantastiska hjärnor, hjärnor som f.ö. nu är fullt upptagna med att inte bara utforska och definiera den yttre rymden utan även den inre, vårt medvetande.

edit: "Tid, rum och tanke är inte så separerade som vi tror."

Magi-cat
2013-05-26, 11:36

Jag funderar lite på det här med hjärnan som om hjärnan vore något separat från "0SS". Vem är "oss"? Vem är den där "oss" som hjärnan lurar?

Lite grann som att skilja kroppen och själen, psyket. "Det är bara psykiskt", det är "bara psykosomatiskt", som om psyke och kropp inte hörde ihop, som om kroppen vore det enda riktiga, det materiella, verkliga och "psyket" är något som försiggår någonstans där det inte är riktigt lika…..riktigt……..Var sitter psyket? I hjärnan? Var sitter hjärnan? I kroppen? Vad innebär det? Sitter de ihop på något sätt? Har hjärnan och resten av kroppen ett dagligt och stundligt utbyte av hormoner, signalsubstanser, ämnen som påverkar vår kropp, vår själ, ger feedback till vårt medvetande - vårt själv?

Påverkar våra tankar kroppen? Ja. Påverkar vad som händer våra tankar? Ja. Kan hjärnan byggas om, förändras, Ja. All pågår samtidigt och hela tiden.

Det är en förenkling att hjärnan lurar "oss". Vi är en del i allt som sker, allt vi uppfattar och den verklighet vi deltar i och bygger i en dynamisk process. Den filtrering som den gör åt "oss" får oss att för det mesta överleva och, tydligen, fatta ändamålsenliga beslut. 

Det vill säga om det är ett ändamålsenligt beslut att åka till månen, men inte ändamålsenligt att tro att det inte finns "något mer" än det materiella, mätbara? 

"Tid, rum och tanke är inte så separerade som vi tror."

Magi-cat
2013-05-26, 15:07

Det här var intressant, angående hjärnans filtrering…..Alla hjärnor filtrerar, och ska göra det. Skillnaden på den smarta hjärnan med hög IQ (den som förmodligen hjälpt oss till månen) och andra är tydligen -vad den filtrerar…….

"Personer med hög IQ har en hjärna som automatiskt fokuserar på små rörliga föremål, och lika automatiskt filtrerar bort annat, säger Duje Tadin."

"En vanlig definition av intelligens är förmågan att snabbt ta in och tolka information. Duje Tadin menar att hans resultat visar att definitionen måste göras om. Enligt honom är intelligens i stället hur effektivt hjärnan kan hitta den viktiga informationen och fokusera på den, och strunta i det som är oviktigt."

"Tid, rum och tanke är inte så separerade som vi tror."

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/smarta-hjarnor-sorterar-bort-mest-information

pistenbully
2013-05-27, 22:24

Nu har jag inte läst allt vad ni svarat. Förmodligen har vi samma hjärna som vara förfäder, däremot har vi mer kunskap än dom (tror vi) samt logiska/vetenskapliga förklaringar till det mesta som händer och sker. Vi är förmodligen lika lättlurade men på ett helt annat sätt. Skulle jag tro. Men att kunna skilja på sanning och om en persons hjärna blir lurad kommer alltid vara svårt. Vad som är sanning för mig kan vara en annans osanning. En annan människa kan inte säga vad någon annan upplever.

Tilde
2013-05-28, 23:58

Nu vet jag inte om jag har förstått frågan, men jag tror helt enkelt att man alltid försöker hitta någon förklaring i det mesta, även om det inte finns någon. Exempelvis att man ser Jesus i ett rostat bröd, så gillar våra hjärnor att hitta mönster i saker och ting, även om det egentligen inte finns något där. Man kan också tro att man ser ett UFO fast det egentligen är en satellit, etc. bara för man egentligen vill och hoppas på att det är något häftigare än det gamla vanliga. På det viset lurar hjärnan sig själv i många sammanhang, när den försöker hitta svar på det (för stunden) oförklarliga.🙂

♥ Tilde

olaka
2013-05-29, 09:59

Det finns till och med ett namn för det du beskriver:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Pareidoli

Tilde
2013-05-29, 11:14

#34 Tack, jag visste (uppenbarligen) inte vad det hette 🙂 Ska försöka memorera det, hihi

♥ Tilde

padragan
2013-05-30, 14:34

Michael Shermer har hållit ett väldigt intressant föredrag för TED om just hur och varför vi försöker hitta mönster i allting. Rekommenderas!

http://www.youtube.com/watch?v=b_6-iVz1R0o

Joppo
2013-05-31, 15:39
Magi-cat
2013-06-02, 09:28

Jag vill komplettera bilden av den ofullkomliga hjärnan, den lurande hjärnan, stenåldershjärnan som inte hänger med…

Den kritiken mot hjärnkontorets filtreringsprogram är lite missvisande…

Tänk vad hjärnan gör varje, dag, timme, sekund! Läser av och samspelar med omgivningen, varnar för hot, reagerar på hot, utsöndrar hormoner, övar kontroll över hela det synkroniserade spel som håller oss friska, smälter maten, tar oss till dagliga bestyr, lär in nytt, memorerar och arkiverar, koncentrerar och fokuserar, reproducerar, kreerar, reagerar på smärta, lär in och lär ut, anpassar via sin plasticitet, förstärker ofta passerade hjärnvägar, släcker ut andra som inte beträds, fattar beslut, styr, leder, samspelar, fattar ännu mer beslut och mitt i alltihop är vi tämligen sociala och aningen lekfulla…..

Hjärnans filtreringsprogram är inte en miss - utan en livsnödvändighet. Utan den automatiska funktionen skulle vi vara geléhögar av stress med all stimuli som riktas mot oss. 🤪

En länk om smärta och nociception:

http://www.bboyscience.com/nociception/

padragan
2013-06-02, 12:26

Jag håller absolut med dig om det! Man får kompromissa, och evolutionen tar inte fram optimala lösningar, evolutionen tar fram lösningar som funkar bättre än gårdagens lösningar (det finns gott om exempel på det, exempelvis blinda fläcken i vårt öga eftersom nervtrådarna sitter fast på insidan av linsen istället för på utsidan.

Våra hjärnor är fantastiska, och om de inte gjort de här hastiga bedömningarna och mönsterpassningarna så hade andra delar av vårt liv fått stora problem. Det bästa vi kan göra är att vara medvetna om att de finns där och försöka vara öppna för att vi ibland blir lurade av oss själva. Shermer visar ju i videoklippet jag länkat till ovan att konsekvenserna av att ha fel oftast är mycket värre om man INTE ser ett riktigt mönster än tvärtom.

Magi-cat
2013-06-02, 15:36

#39 (det finns gott om exempel på det, exempelvis blinda fläcken i vårt öga eftersom nervtrådarna sitter fast på insidan av linsen istället för på utsidan.

Linsen finns i främre delen av ögat där den bryter ljuset. Näthinnan, retina, i bakre delen av ögonbulben, där (för att göra en lång historia kort), blinda fläcken finns och nervus opticus går ut ur ögonbulben.

Men du kanske tänkte på att synförmågan flyttat in i kroppen/ögat via evolutionen? Det har den antagligen, via typ flimmerhår som reagerade på ljust och mörkt och så småningom blev vårt fantastiska synsinne …

Hjärnan byggs om hela tiden, men det tar nog lång tid för sinnena att ändras….

Finns mycket intressant bara om synsinnet….🙂

padragan
2013-06-02, 18:31

Sorry, näthinnan skall det givetvis vara. Ja, det finns djur som har en bättre lösning där de slipper en blind fläck. Det är ett bra exempel på hur evolutionen jobbar, att man hela tiden tar fram saker som är bättre än förra lösningen, inte nödvändigtvis den bästa lösningen. Alla evolutionära förändringar i vårt öga har ju gjort att vi ser bättre och bättre.

piotrr
2013-06-02, 19:03

TS:

Det finns inga fördelar i sig med att ha en lättlurad hjärna, men saken är att hjärnan är utvecklad för en helt annan situation än den befinner sig i idag. Vi kan också jämföra det med frågan om det är bäst att vara stor och stark eller bäst att vara snabb och smidig: Om man är det ena är det svårt att samtidigt vara det andra, och båda kan uttryckas som sina motsatser: Är det bäst att vara seg och synlig eller bäst att vara tunn och sårbar?

På samma sätt är det med hjärnan: Den är snabb och förhållandevis smidig. Den är utvecklad under årmiljoner på att vara supersnabb på att känna igen mönster och att identifiera faror och undvika risker. Den är därför inte speciellt bra på att lägga ner massor med tid på att analysera exakt hur farligt något är, eller om mönstret faktiskt var en tiger i gräset just den här gången, eftersom hjärnan vid det laget redan sagt till fötterna att springa därifrån fortast möjligt.

På grund av att hjärnan ser mönster överallt kan vi se kaniner i molnen, eller ansikten i suddiga bilder. Men vi kan också känna igen faktiska ansikten, och ansiktsuttryck, på väldigt långt håll. Det ena hör ihop med det andra, de är samma sak.

Hjärnan gör oss också fördomsfulla. Kvicktänkta, men fördomsfulla. Det ligger liksom i fördomars natur att de oftast är rätt, och de gånger det är fel är det oftast inte vi själva som drabbas av vår egen fördomsfullhet. Det är först på senare år (de senaste 10 000 åren) som det plötsligt blivit lite viktigt att inte behandla hela folkgrupper som skit för att man själv är lite skraj för dem.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
2013-06-02, 19:04

#6, Maggan,

> "Det är inte jag som har påstått att människohjärnan är lättlurad… det är du och dina vänner. så varsågod att förklara…."

Det låter som att du inte riktigt förstått vad som påstås. Om du vill ha ett svar på din fundering kanske du bör lyssna på förklaringarna hellre än att insistera på din .. förutfattade uppfattning. 

Om du inte vill ha svar eller ändra din egen uppfattning kanske du inte behöver fråga. [Redigerat]

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
2013-06-02, 19:07

#29, Magi-cat,

> "Jag vet inte det. Om hedenhös-hjärnor tagit "oss" till Månen (själv missade jag visst tåget) är det inte trots dem utan tack vare dem. De är ändamålsenliga."

Heh. Inte precis. Titta bara på hur våra hedenhös-hjärnor reagerar i tyngdlöst tillstånd. "Uäck" tror jag ordet är.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Magi-cat
2013-06-02, 21:37

#44 Fast…eh…det var snarare de tekniska uträkningarna som gav upphov till lämpliga farkoster som jag tänkte på….🙂…Tänk bara att skicka folk till månen med räknesticka!

Människans fysik är verkligen inte anpassad till tyngdlöshet alls. Det kommer aldrig att gå bra. Oavsett hedenhös.

Magi-cat
2013-06-02, 21:47

#41 Visst, inte lätt att hålla reda på allt.🙂

Det finns djur med helt andra lösningar för synsinnet, t.ex. insekternas facettögon. De har den typen av ögon därför att det är mer ändamålsenligt för dem. Vi rovdjur har de ögon vi har (den blinda fläcken hämmar oss inte eftersom hjärnan fyller i det lilla området och kompenserar med rörelse) riktade rakt fram. Bytesdjuren ögonen på sidorna med större synfält och mer fokus på rörelse - ja utvecklingen ger livet vad det behöver. När omgivningen och kraven ändras, ändras också responsen.

(Men nu blev det kanske OT, sorry, men det är så intressant…)

JonasDuregard
2013-06-02, 23:39

#46 Jag tror inte det var facettögon padragan syftade på, snarare typ bläckfiskar och andra djur som har samma typ av ögon som ryggradsdjur men som saknar blind fläck.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cephalopod_eye

Deras ögon är helt enkelt lite bättre än våra, det handlar inte om någon kompromiss där våra ögon är specialiserade på något annat eller så. Jag tror det var padragans poäng, att evolutionen inte ger perfekta anpassningar, bara bättre och bättre över tid.

Magi-cat
2013-06-03, 08:00

#47 Jag tror inte det var facettögon padragan syftade på,

…och jag skrev att det finns andra typer av lösningar, till exempel facettögon…..Intressant med bläckfiskögonen dock, där naturen skapat ännu en lösning, i princip av vertebrattyp, men ändå inte. T.ex. kan bläckfiskögat även urskilja polariserat ljus. Bättre eller inte? Snarare anpassade efter bläckfiskbehov.

Allt kommer ur nödvändighet och behov. Vattenlevande djur har med all sannolikhet andra behov än de uppe på land. Naturen (evolutionen) anpassar och ger respons på ändrade krav.

Vad som är bättre kan diskuteras. Jag vill hellre säga anpassade.

padragan
2013-06-03, 10:36

#47 och #48

Helt riktigt av Jonas. Jag pratade inte alls om andra typer av ögon, att exempelvis insekter har en annan kravspec än vi människor gör att andra sorters ögon kunnat premieras. Jag pratade just om andra djur med samma grundlösning som den vi har, men utan blind fläck.

För att återgå till ämnet: Samma sak utsätts ju våra hjärnor för. Mönstermatchning är ett bekvämt sätt att spara energi för oss, och det har visat sig effektivt i vår historia. Även nuförtiden är det oftast bra med hjärnans sätt att jobba, vi känner lätt igen folk, vi kan reagera instinktivt i trafiken på olika saker och så vidare. Ibland blir det dock tokigt, och jag är exempelvis övertygad om att det är den här egenheten som gör att det fortfarande finns rasism.

Magi-cat
2013-06-03, 10:55

Jag är egentligen emot den här fokuseringen vid bara hjärnan, eftersom man måste se hjärnans plats ur ett helhetsperspektiv. Hela kroppen samverkar i skapandet av det vi kallar "jag", vårt fantastiska medvetande och i det invecklade samspelet med omgivningen. Vi har t.ex. en bukhjärna med liknande nervsystem som hjärnan. Men för enkelhetens skull kan vi fortsätta att tala om "hjärnan".

Jag är inte alls övertygad om att hjärnans egenheter skapar rasism. Jag närmast tror att så inte alls är fallet.

Rasism, fundamentalism, terrorism och andra stora system av -ismer har ett sociokulturellt ursprung, snarare än invecklade hjärnvindlingar, neuroner, synapser och myelin, även om det spelar roll.

Jag tror människan är "gjord" för samarbete och vänlighet. Annat är avvikelser. Avvikelser som uppstår när ägande kommer in i bilden, stora system av samhällsbildning där få har mycket att säga till om och många inte har det. Jag tror inte det är naturen/hjärnan som gör "oss" fördomsfulla. Vi har också ett val. På grundval av medvetenhet och kognition kan vi göra val som för oss bort från främlingsfientlighet. Det är i så fall denna samma hjärna som hjälper oss i det beslutsfattandet, att välja väg och inställning.

Andra lösningar är fullt möjliga.

Magi-cat
2013-06-03, 11:12

I fråga om Jesus i mackan och Michael Jackson i soppskålen eller vad det är…

Ja visst, hjärnan ser normalt mönster, bildar begrepp och ser sammanhang. Det är och har varit nödvändigt för oss och vi skulle inte klara oss något vidare utan denna förmåga.

Det finns också människor vars hjärnor inte lika lätt bildar mönster och begrepp utan ser varje detalj som den faktiskt ser ut. Det innebär en kostnad för dem. De överväldigas lätt av intryck och orkar inte det uppskruvade tempot.

När vi ser något bekant mönster, t.ex. Jesus i den rostade mackan tror jag inte att det är för att man desperat VILL tro det, men man har mönstret bekant för sig, någonstans i bakhuvudet och känner igen det. Kanske ser det som synkronicitet eller en kul grej.

Men vi har också kunskap och valmöjlighet och förstår att det är ett mönster och behöver inte "leva ut bilden"….

Magi-cat
2013-06-03, 11:33

trevligt klipp om hjärnans fast thinking och slow thinking, 4 min

http://www.cbsnews.com/8301-205_162-57567171/watch-brain-tricks-this-is-how-your-brain-works/

om att man ser det man förväntar sig, men missar det man inte tror på eller som inte ska vara just där…(undrar om man kan missa ett och annat "spöke" också 🤓)

http://www.science20.com/searching_mind/blog/human_brain_and_mind_3_limits_senses_top_down_control_perception-88360

JonasDuregard
2013-06-03, 12:54

#48 "Vad som är bättre kan diskuteras. Jag vill hellre säga anpassade."

OK. Med "bättre" menar jag att det har fördelar men inga nackdelar, tycker du det är en rimlig definition? Om nej: vad är en rimligare definition? Om ja: vad är fördelen med att ha en blind fläck?

padragan
2013-06-03, 15:15

Självklart har vi ett val. I varje given situation kan vi fundera på om vi vill falla tillbaka till det mest primitiva beteendet vi har eller om vi vill göra rationella och mer empatiska beslut. Det är lätt att vara rasist, allt man behöver göra är att falla in i en enkel mönstermatchning där man delar in folk i "vi" och "de andra". För att vara accepterande så måste man kunna tänka sig in i andra människors situation. Jag är exempelvis pinsamt heterosexuell men ändå en högljudd försvarare av alla människors rätt att gifta sig med vem de vill oavsett läggning. Sånt kräver att man kan tänka utanför sin egen sfär.

blombuketten
2013-06-03, 22:17

Intressant ämne. Nu kanske jag faller utanför ämnet en aning (hoppas inte). Mina funderingar gäller just det här med t ex ansiktsminne. Jag har ett fruktansvärt dåligt sådant. Min hjärna lägger helt enkelt inte sådant på minnet s a s. Inte heller förbipasserande människor. Skulle helt enkelt vara ett uruselt vittne. 

Beror sådant på, tror ni, att man är en virrig människa helt enkelt, eller att vi kanske fokuserar på helt olika saker? Helt enkelt inte lägger vikt vid samma saker?

Att hjärnan luras är jag helt övertygad om. Tänk bara på när man tycker sig känna igen någon, som inte alls är den man tror, bara väldigt lik. Eller som hände mig en mörk natt. Helt plötsligt lystes himlen upp av ett ljust sken, jag blev jätterädd och trodde det var ett flygplan som höll på att störta i bostadsområdet. Det visade sig bara vara någon typ av fyrverkeri :)

Fjäril
2013-06-03, 22:31

"Beror sådant på, tror ni, att man är en virrig människa helt enkelt, eller att vi kanske fokuserar på helt olika saker? Helt enkelt inte lägger vikt vid samma saker?"

Vi lägger nog fokus på olika saker, har nog inget med förvirring att göra. 

Ansikten är nog min starka sida, det och telefonnummer (siffror) men namn - det kommer jag aldrig ihåg, eller rättare sagt så lägger jag dem inte på minnet om de inte är "intressanta". Pinsamt ibland nästan, speciellt när man ska presentera folk 🥵

Min farmor lärde mig att leta efter en symbolik till siffror, vilket gör att jag lägger dessa på minnet direkt (såg också ett sådant program för en tid sedan). 

Ansikten minns jag också eftersom jag är uppmärksam på händelser/omgivningen kopplat till namnet (eller jag gör det nog omedvetet).

Nu gick jag OT jag med.

Pheme
2013-06-03, 23:00

#55, Ansiktsblindhet = Prosopagnosi. 

"Detta beror på ett fel i det fusiforma ansiktsområdet (FFA) i området **gyrus fusiformis i hjärnan." 
**>Wikipedia

Jag har jättesvårt för att komma ihåg hur folk ser ut. Det kräver verkligen att jag sett dem många gånger eller att de sticker ut på något vis för att jag ska minnas. Man kan vara mer eller mindre drabbad. Går att träna upp tydligen. Det betyder inte att man inte kan känna igen ett mänskligt ansikte, bara att man inte kan koppla det till rätt person. Jag kommer ihåg andra saker istället som kanske inte andra lägger märke till. Ibland en välsignelse och ibland en förbannelse.

Jag har också trott på spöken!
Lilla spöket Pheme 
(Se: Pheme under ytan)
Om vetenskaplig Skepticism och tron på det paranormala

[*Maggan*]
2013-06-03, 23:09

Det låter som att du inte riktigt förstått vad som påstås

fine skyll på mig. Jag har fattat totalt fel i alla år av skeptikers förklaringar att våra hjärnor jättegärna vill lura oss. Jag har uppenbarligen inte förstått nånting….

[Starman]
2013-06-03, 23:25

Om vi tar ett enkelt exempel.

Många som menar att de är smått synska hävdar att de ofta känner på sig när någon ska ringa.

Det som händer är att deras hjärnor kommer ihåg de gånger då de tänkt på människor och de ringt, men sorterar bort alla gånger de tänkt på diverse personer och dessa inte har ringt. Det är ett sätt som hjärnan kan lura oss på, exempelvis.

Den är inte tillförlitlig alls, den rackarn. :)

Fjäril
2013-06-03, 23:50

Bara lite kort så där, för att återgå till #0 - Alla människor världen över, som tror och säger sig uppleva liknande (övernaturliga) saker, inbillar sig (eller luras) deras hjärnor om exakt samma saker?

[*Maggan*]
2013-06-04, 00:10

inbillar sig (eller luras) deras hjärnor om exakt samma saker?

mycket bra fråga!

JonasDuregard
2013-06-04, 00:15

#60 "Alla människor världen över, som tror och säger sig uppleva liknande (övernaturliga) saker, inbillar sig (eller luras) deras hjärnor om exakt samma saker?"

Tänk på att de inte agerar oberoende av varandra, så likheterna är inte någon tillfällighet. Man inbillar sig sådant man hört talas om.

Och nej, det är knappast "exakt samma saker" - påstådda övernaturligheter kommer i princip i alla tänkbara former och färger.

Det skulle vara enklare att ge dig ett rakt svar om du kort kunde beskriva exakt (ditt ord) vad det är du anser att alla påstått sig uppleva.

[Borttaget]
[Borttaget] 
2013-06-04, 00:25

Inlägget är borttaget

Fjäril
2013-06-04, 07:56

#62 "Det skulle vara enklare att ge dig ett rakt svar om du kort kunde beskriva exakt (ditt ord) vad det är du anser att alla påstått sig uppleva." Här känns det som att det inte spelar någon roll vad jag säger men så är det nog inte :) Om jag går till mig själv, en personlig erfarenhet, så hade jag upplevt känslor och händelser långt innan jag visste om iFokus (som ett exempel), eller läst böcker som tog upp- och berättade om samma saker. Självklart har jag inga bevis på det, men något liknande kan nog de flesta skriva under på, att man inte har påverkats och bara tror att man har varit med om samma saker.

padragan
2013-06-04, 08:09

Jag tycker att det är intressantare att vända på frågeställningen, varför går det mode i olika slags syner/upplevelser?

För 200 år sen var det vanligt att man såg tomtar och troll i skogen, kanske näcken eller något skogsrå. Utseendet på utomjordiska farkoster och dess besättning har varierat kraftigt genom åren, bara för att ta två exempel.

Det verkar som om mängden sådana upplevelser i befolkningen ligger på en ganska jämn nivå, men att själva upplevelerna ändras. Då ligger det för mig ganska nära att det skulle bero på att dessa upplevelser inte är orsakade av det man tror utan vår hjärna som lurar oss.

Fjäril
2013-06-04, 08:28

#65 Det finns många saker jag inte "tror på", vilket i sig kan tolkas som "man ser det man vill se och hjärnan lurar oss med det vi engagerar oss i" men samtidigt har vi egentligen ingen fakta på vad människor upplevde tidigare, men det finns en uppsjö av böcker, från lång tid tillbaka, som tar upp annat än tomtar och troll (eller ufo:s och utomjordingar) i så fall. Sedan kanske det handlar om utvecklingen som med allt annat, att människan (den med "paranormalt" troende) lär sig att hitta nya sätt att "kommunicera" på, samt se och uppleva nya saker.

Magi-cat
2013-06-04, 08:30

#55 Blombuketten: att ha dålig ansiktsigenkänning kallas prosopagnosi. Neurologen Oliver Sacks (bl.a. känd från boken "Mannen som förväxlade sin hustru med en hatt") har skrivit intressant om det. Han har själv dålig ansiktsigenkänning. Det kan bli många intressanta situationer när man inte ens känner igen den man är gift med när man träffas utanför hemmet….😃

Sedan finns det säkert olika grader av det också.

Magi-cat
2013-06-04, 08:43

#54 padragan: Vi är överens om att man har ett val. Att se mönster och bilda begrepp är helt nödvändigt för att fungera i sociala sammanhang.

Vi kan välja bort rasism och fientlighet mot andra. Vad som uppfattas som avvikande är mer sociokulturellt än det avgörs av hjärnans mönstermatchning. BÅDA är också plastiska, formbara. Mot främlingsfientligheten behöver vi dessutom hjälp på samhällsplanet med lagar och normer. (Samhällsmönster kan förändras snabbt, men det tar vanligen någon eller några generationer, beroende på ämne.)

I en nödsituation tar urhjärnan över, när det gäller vinna eller försvinna. Där finner hjärnan att vi inte hinner stå och fundera på etik, motiv eller lagtext. Lyckligtvis är nödsituationerna vanligen väldigt sällsynta.

För att vara accepterande så måste man kunna tänka sig in i andra människors situation

Det fina i kråksången är att hjärnan/kroppen förser oss med resurser till att sätta oss in i andra människors känslor och lidande: vi har spegelneuroner. De är ganska nyupptäckta, och jag tror det finns mycket mer att lära där om samspel med omgivningen. 

Människor mår bra av att hjälpa varandra.

Magi-cat
2013-06-04, 08:55

#65 Det verkar som om mängden sådana upplevelser i befolkningen ligger på en ganska jämn nivå, men att själva upplevelerna ändras. Då ligger det för mig ganska nära att det skulle bero på att dessa upplevelser inte är orsakade av det man tror utan vår hjärna som lurar oss.

Det är väl snarare hur mycket folk vågar berätta vi drar slutsatser av. Vågar många berätta kan det verka som om upplevelserna ökar. Om få vågar berätta för att de är rädda att bli dumförklarade, kan det verka som om sådant "trams" är ur leken. Jag tänkte först skriva att det inte går att säga något om mängden upplevelser, men -  du kanske har rätt - kanske det är konstant? Intressant i så fall! 

Vad gör upplevelserna så viktiga att de är konstanta, oavsett hur samhället ändras?

Upplevelser och förklaringsmodeller ändras. Före flygplanens och UFO:s tid blev folk bergtagna av troll. Sedan blev det utomjordingar.

Samma företeelse men olika förklaringar?

Fjäril: Sedan kanske det handlar om utvecklingen som med allt annat, att människan (den med "paranormalt" troende) lär sig att hitta nya sätt att "kommunicera" på, samt se och uppleva nya saker.

Kan vara så det är!

Magi-cat
2013-06-04, 08:58

Lite OT kanske (lånar från OF, ta bort om det inte är ok.)

Finns det en "God spot" i hjärnan?

http://munews.missouri.edu/news-releases/2012/0418-distinct-%E2%80%9Cgod-spot%E2%80%9D-in-the-brain-does-not-exist-mu-researcher-says/

Magi-cat
2013-06-04, 09:12

Astell
2013-06-04, 12:42

Jag målar porträtt och där om något kan man se hur man blir lurad av ögat…allt verkar rätt men så ställer man undan tavlan ett dygn och tittar igen så stämmer det inte… 😮

padragan
2013-06-04, 19:45

Vi är absolut överens, jag var mest rädd att mitt första inlägg skulle misstolkas som att jag tycker det är ok att vara rasist eller att man är det utan att kunna göra något åt det. Jag tror för övrigt att otrohetsstatistiken inte skulle se ut som den gör idag om vi inte var polygama varelser rent biologiskt, men självklart har man alltid ett val om man är otrogen eller inte.

Frågan är varför inga rapporter om utomjordingar verkar stå att finna innan 1900-talet? Och varför ändrar både farkosterna och utomjordingarna utseende, ganska så i fas med hur aliens porträtteras i populärkulturen (främst Hollywood då såklart).

Fjäril
2013-06-04, 21:54

"Och varför ändrar både farkosterna och utomjordingarna utseende, ganska så i fas med hur aliens porträtteras i populärkulturen (främst Hollywood då såklart)."

Det är just det jag tycker är så intressant, all denna fantasi till filmer - som utvecklas med tiden 🙂

Magi-cat
2013-06-04, 22:06

Kanske filmarna får idéer från de som upplevt, inte tvärtom🙂

[Litenklen]
2013-06-04, 22:27

Källor & exempel  på ditt påstående…

Gärna med en tidslinje…

Men svaret blir säkert: det var bara en fundering, eller en radering.

[Borttaget]
[Borttaget] 
2013-06-04, 22:37

Inlägget är borttaget

Magi-cat
2013-06-05, 08:44

#76 Läs gärna igenom allt jag skrivit i tråden så får du kanske se "källor&exempel" på ett och annat. Kommentera gärna vad jag skriver, inte vad du TROR jag kommer att svara på något du slänger ur dig. 

Någon "tidslinje" kommer jag inte att presentera här. Kanske kan du göra en, eller ge något annat givande bidrag till tråden?

Magi-cat
2013-06-05, 09:57

.

JonasDuregard
2013-06-05, 10:23

#79 Låt oss hålla oss till ämnet. Meditation är kanske relaterat men det är bredare än ämnet för tråden och riskerar att ta över diskussionen.

Magi-cat
2013-06-05, 10:35

.

JonasDuregard
2013-06-05, 10:43

#81 "Men ni bestämmer."

Se det inte så 🙂.

Det var en påminnelse i förhoppning att du skulle hålla med, inte något oemotsägligt beslut.

Det jag tänker på är trivselregel nummer 3. Framför allt det om att inte bredda ämnet. Det finns en del saker som är relaterade till ämnet i nästan alla trådar, men om vi tar upp de sakerna i alla trådar kommer vi aldrig diskutera något annat 🙂. Så förutom om något är relaterat till ämnet så hoppas jag att alla försöker väga in om det de skriver riskerar att ändra inriktning på tråden eller om man breddar ämnet till något som skulle kunna ha en egen tråd istället.

piotrr
2013-06-05, 19:29

#58, Maggan,

> "fine skyll på mig. Jag har fattat totalt fel i alla år av skeptikers förklaringar att våra hjärnor jättegärna vill lura oss. Jag har uppenbarligen inte förstått nånting…."

Ja, alla tecken pekar på att så är fallet. Du behöver inte bli defensiv för det, om du inte vet vad som menades kan du knappast insistera på att du har rätt ändå.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Klass
2013-06-05, 20:16

*Maggan* verkar ha avvikit.

[Borttaget]
[Borttaget] 
2013-06-06, 07:38

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2013-06-06, 07:46

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2013-06-06, 07:49

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2013-06-06, 08:00

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2013-06-06, 08:42

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2013-06-06, 09:03

Inlägget är borttaget

JonasDuregard
2013-06-06, 09:26

**Tog bort ett gäng kommentarer som var utanför ämnet, på inrådan från skribenterna själva. **

Det är bra att de flesta verkar veta vad som inte hör hemma här, även om ni kanske inte riktigt når fram till att inte skriva det 😉

blombuketten
2013-06-06, 18:08

#91. Ibland är det ju så väldans svårt att låta bli att skriva, fast man vet att man borde :)

Fjäril
2013-06-06, 22:10

Jag tycker att det är mycket tråkigt att Maggan har lämnat iFokus. Hoppas att hon kommer tillbaka!

piotrr
2013-06-06, 22:20

Det vore inte första gången.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Fjäril
2013-06-06, 22:22

Som du känner som mig menar du 🙂

Magi-cat
2013-06-07, 08:15

Jag hoppas också Maggan kommer tillbaka. [Redigerat /Jonas]

JonasDuregard
2013-06-07, 08:29

Kan vi återgå till trådens ämne nu kanske?

Joppo
2013-06-07, 23:32

Med tanke på att det nämnts Pareidoli i denna tråd så tycker jag denna bild kändes passande 😃 Den dök precis upp i mitt flöde på Fejjan.

Joppo
2013-06-14, 10:08

Mer pareidoli 😃 Gud vägar äro sannerligen outgrundliga.

retep
2013-06-15, 20:23

Att vi är lättlurade har en enkel förklaring i det faktum att vi i så stor utsträckning förlitar oss på intellektet, på våra föreställningar och vår tro. Sen blir det mer komplext när vi ser till evolutionstanken, där vår fantasi och kreativitet kommer in i bilden. Det är alla våra samlade erfarenheter under evolutionens gång som bygger och främjar överlevnaden, den individuella och kulturella utvecklingen. Samtidigt är vi fortfarande lika lättlurade i det att vi i så hög grad förlitar oss på det yttre, på intellektet, sinnets virvlar av känslor, tankar och föreställningar. När vi på alvar börjar lyssna och ta del av vårt inre, den visdom och kunskap som finns tillgänglig i vårt eget medvetande. Då kommer evolutionen att ta en ny vändning.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Klass
2013-06-15, 20:26

Va?

retep
2013-06-15, 22:33

#101 Va…vadå? Vad är det du undrar över?

JonasDuregard
2013-06-16, 00:21

#100 "När vi på alvar börjar lyssna och ta del av vårt inre, den visdom och kunskap som finns tillgänglig i vårt eget medvetande. Då kommer evolutionen att ta en ny vändning. "

Kommer alla börja formulera sig så där luddigt då? 😉

retep
2013-06-16, 09:32

Jonas! Är det så din skepticism kommer att visa sig då? Eller tänker du att du kommer att se och tillgodogöra dig innebörden i det jag skriver? Både intellektuellt och som en erfarenhet? Det som du uppfattar som luddigt är uppenbart för mig! Om du tycker att det kan vara värt det kan vi tillsammans beta av frågeställningen ord för ord, mening för mening.

olaka
2013-06-16, 10:05

retep:

Dina påstående motsägs av empirin, se hur snabbt vi kommit framåt sedan vi strukturerade vårt tänkande med den vetenskapliga metoden om man jämför med innan. 

Människor som använder intellektet har gett oss allt, alla våra tekniska landvinningar, filosofi och mycket mycket annat. Jämför det med människor som "bara lyssnar på sitt inre", de har inte gett mänskligheten ett enda skit, frånsett möjligen långt skägg och platityder.

retep
2013-06-16, 10:45

olaka! Jag har inte tidigare varit i kontakt med empirin, men kan nu när jag läst på vad det står för, konstatera att jag redan använder mig av den metoden, tänkesättet. Har också insett att det inte finns någon gräns för hur djupa erfarenheter man kan göra. Vetenskapen har inom medvetandeforskningen brutit ny mark. Jag väljer att ta del av den forskningen och praktisera eget erfarande och inte enbart förlita mig på sinnesupplevelser och förnuftsmässiga erfarenheter. Alla människor lyssnar till sitt inre, även om de inte är medvetna om att det är den inre subtila ordlösa rösten som ger förutsättning för alla intellektuella aktiviteter och erfarenheter.

Upp till toppen