Annons:
Etikettvetenskap
Läst 4129 ggr
Magi-cat
5/13/13, 9:47 AM

Hjärnforskaren blev ett med världen!

Jill Bolte Taylor drabbades av en stroke. 

Det är inget ovanligt i sig, men det ovanliga med henne är att hon själv doktorerat vid Harvard med studier av hjärnvävnad från schizofrena som specialitet och att hon kunnat komma tillbaka efter sin stroke, berätta om sina upplevelser, tillfriskna och har skrivit en helt underbar bok: Min stroke. ("My stroke of insight" på engelska.)

Hela hennes syn på medvetandet förändrades:

– "Tänk bara att förlora halva förståndet! Nu ser jag det som att medvetandet är allt utom traditionell neurologi, men också trefaldigt: kognitivt, emotionellt och fysiologiskt. Kroppen reagerar på känslor och tankar."

Läs hennes fantastiska berättelse i artikeln!

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/existentiellt/under-stroken-blev-hon-ett-med-varlden_6120363.svd

 http://myscienceacademy.org/2012/08/12/how-it-feels-to-have-a-stroke/

en video:

http://www.ted.com/talks/jill_bolte_taylor_s_powerful_stroke_of_insight.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Niklas
5/13/13, 10:59 AM
#1

Se hennes intressanta föreläsning på TED också.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Fjäril
5/30/13, 11:05 PM
#2

Det är ju helt fantastisk och vår hjärna är enastående, eller våra hjärnhalvor är det. Jill Bolte Taylor skriver också i artikeln (ovan) "– Vetenskap aktiverar vänsterhjärnan, där vi sysslar med linjärt tänkande. Om vi inte kan bevisa något definieras det som icke verkligt. Mätbarhet är viktigt – men bara halva sanningen. Den andra halvan handlar om hel­heten, hur saker och ting hör ihop. För att få ett sunt perspektiv på världen behöver vi en balans mellan dessa båda."

Sajtvärd på Övernaturligt

Loris M
6/1/13, 10:34 AM
#3

#0 Tack för en mycket intressant läsning!
#2 Om vi inte kan bevisa något definieras det som icke verkligt. Mätbarhet är viktigt – men bara halva sanningen.

Jag "fastnade" också för dessa meningar. Allt går inte att mäta. Allt går inte att bevisa (just idag). Det finns mycket som faller utanför ramarna och vi begränsar oss själva och vårt tänkande när vi fokuserar på det som finns innanför ramarna och bortser från och ignorerar det som faller utanför. Men samhället ser ut som det gör. Kom att tänka på dessa ofta citerade meningar:

The intuitive mind is a sacred gift and the rational mind is a faithful servant. We have created a society that honors the servant and has forgotten the gift

Loris M
6/7/13, 8:57 PM
#4

Synd att denna tråd inte fått så många kommentarer. Andra "hjärntrådar" har fått betydligt fler än tre. Här har vi en fantastisk berättelse om en hjärnforskare som själv upplevt hur vår högra hjärnhalvan kan uppleva saker som vår vänstra hjärnhalvan (som står för de logiska rationella tankarna) inte kan förstå.

Har lånat hennes bok och precis börjat läsa. Ser fram emot det. Så här skriver hon: "… jag inser också att många är skeptiska till att något kan existera om den vänstra hjärnhalvan inte kan känna lukten av det, smaka på det, höra det, se det eller röra vid det. Den högra hjärnhalvan har förmågan att upptäcka energier som den vänstra inte kan förnimma eftersom den har en helt annan konstruktion /../ Samtidigt lyder det högra medvetandet helt och hållet under fenomenet orsak och verkan. I en värld av energi, där allt påverkar allt annat, vore det naivt av mig att helt ignorera det högra medvetandets insikter. Om jag till exempel skjuter med pil och båge så fokuserar jag inte bara på mittpunkten utan jag studerar också vägen mellan pilspetsen och måltavlan. Jag visualiserar den perfekta mängd kraft som mina mina muskler behöver för att spänna bågen och fokuserar sinnet på hela processen snarare än slutresultatet /../ Du kan se dig själv som en separat enhet - du befinner dig vid punkt A och ditt mål finns vid Ö, eller så kan du se dig själv som ett med målet och som om du befinner dig i ett flöde med alla atomerna och molekylerna däremellan". Så enkelt och vackert egentligen!

Men var är skeptiker? Vad säger ni?

Magi-cat
6/8/13, 7:44 AM
#5

#4 Hej mesa, kul att du tycker om boken! Jag tycker den är helt underbar.

My stroke of insight är egentligen en bättre titel än den svenska…vilken lärdom hon fick, som hjärnforskare, som människa..

Alla, tänker särskilt vårdpersonal, borde läsa den….Hur medvetna människor kan vara, hur de förstår, känner, upplever, fast de inte kan meddela sig med ord!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
6/8/13, 12:49 PM
#6

#5 Ja, alla borde läsa den för många gånger har vi förutfattade meningar om hur en människa borde uppfatta saker eller reagera i en viss situation, men hjärnan överraskar många gånger. Tankens kraft likaså. Tittade på "Jag dog, men överlevde" på TV4 fakta nu på morgonen. Återigen berättelser om människor som fått hjärtstillestånd och varit kliniskt döda men återvänt. Fast de varit döda i en kvart eller längre och fast de borde drabbas av hjärnskador om de överhuvudtaget lyckas överleva, blir de helt åtreställda. Har tittat på liknande program många gånger, men blir fascinerad varje gång av den inre frid och lycka som verkar omge dessa människor när de berättar om sina upplevelser under tiden de varit "döda".

Likaså Jill Bolte Taylor. Har tittat på hennes föreläsning samt intervju när hon gästade Oprah Winfrey. Hela hon verkar vara helt uppslukad av denna känsla av samhörighet och kärlek när hon står och föreläser. Det måste vara en härlig känsla när man till slut fattar hur allt hänger ihop. Att vi bara är en liten del av något mycket större. Att allt är ett. Häftigt!

Jag är glad att du startade tråden, för jag hade inte hört talas om henne tidigare. Tack! 🌺

Annons:
Fjäril
6/8/13, 1:45 PM
#7

#5 Ja usch man blir lite illa till mods när man tänker på hur vissa strokepatienter behandlas, allra helst de som bara "sitter där för de förstår ju ändå inget" :( Vi har en man på mitt arbete. Han är ganska dålig och kan (knappt) prata eller röra sig. Är "fel" personer där blir han arg och skriker, men det är ju inte så konstigt eftersom han behandlas fel. Folk förstår inte att flera delar, speciellt dem kopplade till känslorna (de inre sådana) fungerar i allra högsta grad. Jag blir varm inombords bara av på honom, hur glad han blir, hans fina leende och hur kroppen bara "lyser upp" när man pratar med honom, skojar och sjunger Elvislåtar. Han får också fram ett "Heeej".

Sajtvärd på Övernaturligt

Maria
6/8/13, 2:08 PM
#8

#7 Menar du personal?

Det är ju väldigt viktigt att personal som arbetar med hjärnskador är utbildade och vet vad det handlar om.

Det gäller givetvis andra sjukdomstillsånd också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fjäril
6/8/13, 2:18 PM
#9

#8 Personal ja. Ingen är "elak" medvetet men alla bär inte den empati som behövs för att vårda människor, kunskap eller inte kunskap.

Sajtvärd på Övernaturligt

Upp till toppen
Annons: