Annons:
Etikettmusik
Läst 5825 ggr
[lucke]
5/19/13, 4:55 PM

Er musiksmak?

Jag har ett stort musikintresse och tycker förstås att jag har världens bästa musiksmak😉. Köper fortfarande rätt mkt skivor, lyssnar mest på cd´s men även vinyl🎧. Förutom musiken som gjordes på 60- (och till viss del) 50-talet så gillar jag bla Adam Green, Belle and Sebastian, Morrissey/The Smiths, Breeders, Pixies, Le Tigre, Jussi Björling och Monica Zetterlund väldigt mycket👍

Vad lyssnar ni på? Tycker alltid det är kul att höra vad folk har för musik (& film och bok-smak)smak🙂

Annons:
Morphogenesis
5/19/13, 5:09 PM
#1

Är en gammal hårdrockare i grund. Min första stora musikaliska kärlek var Europe, och är i mångt och mycket fortfarande en stor favorit. Har utforskat de flesta genres inom hårdrock/metal, vad man nu vill kalla det, men också haft lite perioder med synth, goth, och numera allt möjligt som råkar låta någorlunda fräsigt.

Skogshumblan
5/19/13, 5:10 PM
#2

Jag är kräsen allätare. Eller kanske mer korrekt periodare;) Just nu är det mer radioskval än ljudböcker. I musikväg är det iamamiwhoami.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Morphogenesis
5/19/13, 5:13 PM
#3

#2. Alltså, jag läste iamwhoiamwhoami som någonting onomatopoetiskt, och kunde inte för mitt liv förstå vad du menade.

[lucke]
5/19/13, 5:13 PM
#4

#1 Jag är också gammal hårdrockare, på 80-talet närmare bestämt😛. Såg bla Europe live, liksom en del andra band. Idag föredrar jag mer alt. rock och grunge tex än renodlad hårdrock. Det finns mycket bra, dock är jag rätt nostalgisk och "inbiten" av mig, så jag är dålig på att upptäcka ny musik😇

[lucke]
5/19/13, 5:15 PM
#5

#2 iamwhoiamwhoami..?🤔🙂

Morphogenesis
5/19/13, 5:15 PM
#6

#4. Jag söker inte aktivt efter ny musik så mycket som jag gjorde förr, men det händer. Blev lycklig som en rolex och glad som en ölburk när FKÜ släppte en ny platta nyss, och jag vet att det är på väg en ny platta med Battle Beast också. Men, jag måste slå ett slag för HEAT, hur bra som helst, speciellt om man gillar europe. När såg du Europe live?

Annons:
[lucke]
5/19/13, 5:21 PM
#7

#6 Jo, visst blir man lycklig när man upptäcker nåt som är nytt för en och så jäkla bra🙂. Belle and Sebastian är inget nytt band, men jag upptäckte dem rätt sent och det var verkligen en bra upptäckt🎧

Hm, jag var väl 11 eller nåt, så det måste ha varit runt -84🙂

Skogshumblan
5/19/13, 5:28 PM
#8

Ett svenskt team, googla Jonna Lee och se vad ni hittar. På Spotify kan ni söka också, sök på album -> kin, så får ni bra träffsäkert svar. Här är en länk till "tuben": http://m.youtube.com/user/iamamiwhoami

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[lucke]
5/19/13, 5:34 PM
#9

#8 Tack för infon🙂

Skogshumblan
5/19/13, 5:34 PM
#10

Editerat mina inlägg, såg att jag stavat iamamiwhoami fel och har rättat till det :)

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Morphogenesis
5/19/13, 5:40 PM
#11

#7. Under storhetstiden, men då var jag inte ens född. Jag såg dem för några år sedan, när de precis hade släppt Start From the Dark. Magiskt.

[Starman]
5/19/13, 5:42 PM
#12

#2

Jonna Lee är bra och superbegåvad (och hennes bandkamrater också), men projektet heter iamamiwhoami.

Jag minns att jag var en av de första som såg videon jag bifogar (eller, den jag bifogar är en återuppladdning av klippet som jag såg), och att jag kände direkt från början att det måste svensk bakom projektet. Den faluröda stugan med vita knutar i slutet av klippet är alltför talande, liksom.

Morphogenesis
5/19/13, 5:44 PM
#13

Jag gissar att det är menat som I am am I who am I. Prova att läsa det utan att fatta det som. Jag trodde att det var ett försök till att efterlikna dubstep. Dagens fniss åt mitt snurriga huvud.

Annons:
[Starman]
5/19/13, 5:44 PM
#14

Här är videon till låten som är omarbetad i videon ett par inlägg ovanför detta. En mycket hypnotiserande låt med en snygg video.

Skogshumblan
5/19/13, 5:44 PM
#15

Starman, kan bara hålla med. Jag upptäckte henne av en slump för någon månad sen via videon "y" och är sedan dess fast. Har läst och sett det mesta tror jag men kan inte få nog.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[lucke]
5/19/13, 5:49 PM
#16

#11 Ah, ja, jag har för mig att det var i Fryshuset och att de var relativt nya då. Har dock inte lyssnat på dem de senaste årtiondena😊

[lucke]
5/19/13, 5:55 PM
#17

En av många favvo-låtar med tjusige Morrissey👍

[Starman]
5/19/13, 6:12 PM
#18

#17

Det är en av mina favoriter också! Fin, lite skör och nästan lite skeptisk i andemening. :)

En annan extremt bra låt från hans solokarriär är November Spawned A Monster, men videon är verkligen bisarr i kontrast till texten.

Loris M
5/19/13, 6:25 PM
#19

Lyssnar mest på Green Day, James Blunt och Nordman. 🙂

[Starman]
5/19/13, 6:34 PM
#20

Jag har ett extremt stort musikintresse.

Jag lyssnar på jazz (alla former förutom fusion och fri), hiphop, electronica, electro, chip, rock, indiepop, allt möjligt faktiskt.

Här kommer en låt av Belle And Sebastian, som även TS säkert tycker om.

Den är ett typiskt exempel på så kallad tweepop, gullig och oförarglig indiepop. En genre jag uppskattar mycket. 😊

Den är dessutom lite sådär jazzigt skön i slutet.

Annons:
[lucke]
5/19/13, 6:35 PM
#21

#18 😛😃 Ja, karln är fenomenal, en stor favvo här hemma👍!

En av mina favvo-låtar med Belle and Sebastian (kan även stavas Belle & Sebastian, de stavar olika på sina skivor)❤️

[lucke]
5/19/13, 6:42 PM
#22

#19 Har knappt hört nån av dem, möjligtvis Nordman då. Jag har dålig koll på viss musik😇🙂

#21 Jag tycker om allt jag hört med B & S- de är underbara! För mig är de sommarkänsla- jag började lyssna på dem en sommar för några år sen, så det blir en så skön känsla, gillar också att de låter lite drömska🙂 Indie är en stor favorit-genre för mig, minns att det var en sån häftig känsla när jag började lyssna tidigt 90-tal, det tilltalade verkligen mig🙂

[Starman]
5/19/13, 7:28 PM
#23

#21

Den är härlig! 👍 Och jag förknippar dem också med sommar!

The Cure någon? De är mer ett höstband för mig, men deras poppigare saker fungerar ju absolut på sommaren.

Låten i videon är det första som liknar gothic rock som jag någonsin hörde. Videon verkar handla om en sömnparalys.

Skogshumblan
5/19/13, 7:35 PM
#24

Cure ja, fast ibland känns de _för_ mörka. Lullaby är speciellt fin, fast kanske inte så fin textmässigt im man ska tro medias förklaring. Roberts berättelse om pappans sexuella övergrepp…

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[lucke]
5/19/13, 7:36 PM
#25

The Cure funkar för mig iaf😎

Fjäril
5/19/13, 7:37 PM
#26

Oj, här var det en blandning av musiksmaker - kul!

Jag lyssnar nog på det mesta, dock INTE hårdrock, i alla fall inte den värsta av den. "Stäng av" får min sambo höra varje gång 😛

Return var mina favoriter som barn, bland annat Bye Bye Johnny. Oj vad den gick om och om igen.

Takida är bra. Adam Sandler gör rolig musik, och även Jack Black (om man lyssnar på texten). Och Lonely island 😂

MEN, lugna och mysiga låtar är nog det som hägrar, och techno (när jag  dansade).

Just nu är det Read All About it:

Sajtvärd på Övernaturligt

Morphogenesis
5/19/13, 7:46 PM
#27

Då måste jag nästan länka till den här <3

Annons:
[lucke]
5/19/13, 7:47 PM
#28

#26 Åh, det där var nästan lite för vemodigt för mig- är så känslig så jag har svårt att lyssna på sånt (men gör det förstås ändå ibland)😊

På tal om vemod- Amy Winehouse, som tyvärr inte lever längre😕- dock kan vi njuta av hennes röst🙂

Gahella
5/19/13, 7:53 PM
#29

Tänk starman vi verkar ha en hel del gemensamt i alla fall :O

Jag gillade Cure på 80-talet för jag gillade den där lite undergångsstämningen de hade/har, och gillade flera av de engelska banden som fanns då

Annars är den här lite mer uppåt av dem.

Gahella
5/19/13, 7:55 PM
#30

Amy Winehouse vilken röst, tråkigt att hon inte finns med längre!

Det här bandet gillar jag men det byter väldigt ofta sångerska av någon outgrundlig anledning?

[Mia-Li]
5/19/13, 8:02 PM
#31

Metallica-fan..Men gärna Iron Maiden, ZZ-top, Panthera.

[lucke]
5/19/13, 8:03 PM
#32

#30 Verkligen tråkigt, hon var/är bara så bra!

Fin video🙂

[lucke]
5/19/13, 8:04 PM
#33

#31 Metallica tycker jag (fortfarande)😛är bra, gillar en del av deras tyngre låtar🙂

[Mia-Li]
5/19/13, 8:05 PM
#34

#33 Det är de som är bäst, de tyngre…:-)

Annons:
[lucke]
5/19/13, 8:09 PM
#35

#33 Precis, jag behöver sånt ibland😃

[Mia-Li]
5/19/13, 8:11 PM
#36

Pantheras "Walk"….är tung och bra…..bara älskar den. 😃

[lucke]
5/19/13, 8:14 PM
#37

#36 Får kolla om det är ngt för mig🙂

[Starman]
5/19/13, 8:20 PM
#39

#24

Hm, jag hittar ingen info om att Roberts pappa ska ha våldfört sig på honom. Jag hade fått intrycket av att Robert hade en god relation till båda sina föräldrar.

Men texten verkar onekligen röra vid ämnet ofredande av barn och barns oförmåga att psykologiskt handskas med det.

Lyckligtvis var allt inte bara doom and gloom med The Cure. Det som gör dem till superstjärnor är väl deras förmåga att täcka ett väldigt brett spektrum! 😊

[lucke]
5/19/13, 8:20 PM
#40

#38 Haha, precis den jag lyssnade på🙂Har hört den förut, brukar lyssna på rockstationerna på radio- helt ok👍

[Mia-Li]
5/19/13, 8:23 PM
#41

#40 ja ljudet på radion i bilen brukar åka upp ett snäpp när den spelas.

Jag lyssnar mest på Rock klassiker.

Annons:
Astell
5/19/13, 8:24 PM
#42

http://www.youtube.com/watch?v=ohOtDA3dTAA       

Denna gillar jag…Scorpiofan som jag är 👋

[Mia-Li]
5/19/13, 8:25 PM
#43

Ja Astell…den är med bra…😃

[lucke]
5/19/13, 8:29 PM
#44

#42 80talsnostalgi, tror jag hade den lp´n😃

[Starman]
5/19/13, 8:30 PM
#45

Var det från den här damen som Robert Smith fick sin ikoniska stil?

Förmodligen. Han spelade med the Banshees under en tid.

Astell
5/19/13, 8:32 PM
#46

#43 #44

Okej….visst e de braa!! 🙂

Skogshumblan
5/19/13, 8:32 PM
#47

Starman, jag har som sagt läst det på någon wikisida och sanningshalten är därefter, i mina ögon rätt ljum.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[lucke]
5/19/13, 8:38 PM
#48

Siouxsie är bra, jag tyckte att hon såg så cool ut på 80talet minns jag (hade även en punk & new wave-period då med mkt smink & tuperat hår😛)

Annons:
Morphogenesis
5/19/13, 8:46 PM
#49

#38. Mycket mycket skön låt. Men, Cemetary Gates <3

[Starman]
5/19/13, 8:53 PM
#50

Om det ska vara tungt, så får det gärna vara bluesigt och släpigt och svängigt.

De här är uppenbart influerade av Black Sabbath.

Wylde
5/19/13, 11:12 PM
#51

Med tanke på #50

http://www.youtube.com/watch?v=wVfUimq2KeI

Om nu någon missat att gubbarna är på gång igen. :P

[Starman]
5/19/13, 11:17 PM
#52

#51

Jag försöker att inte tänka på det. 😛

Wylde
5/19/13, 11:43 PM
#53

#52 Tycker det är en rätt skön låt även om jag på något sätt har lite småsvårt för Ozzys röst ibland. 🤐

Men musiksmak var det, jag lyssnar på det mesta som ramlar in under den "lilla" kategorin hårdrock/heavy metal. Och så blir det en hel del blues och sydstatsrock också…

Favoritbandet - http://www.youtube.com/watch?v=kVSfxzZOCdk

olaka
5/19/13, 11:49 PM
#54

Äh, musik är ju bara fake och autotune.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Starman]
5/20/13, 12:09 AM
#55

#53

Nu kopplade jag ditt nick också. Ja, Zakk är onekligen en skillad gitarrist.

Nu är det måndag.

Annons:
Gahella
5/20/13, 8:24 AM
#56

#38 Åh jizus Mia du är verkligen en hårdrockare 🥵 Men jag stannar vid Metallica, gillar deras melodier

Skogshumblan
5/20/13, 8:56 AM
#57

Boomtown å Geldof lyssnade jag på när jag var yngre. Liksom hårdrock. Halloween, def leppard (knappast hårdrock kanske), Metallica, Maiden osv.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[Kathja]1
5/20/13, 9:37 AM
#58

Tack för tipset om Jonna Lee och iamamiwhoami. Grymt bra!. En annan är humörlyssnare och denna var rätt idag.

Metallica hade vi btw som ingångsmusik då vi gifte oss för två år sedan. Med tanke på vad alla tänkte och tyckte då vi blev tillsammans för snart 10 år sedan så passade Nothing else mathers perfekt.  😎

Skogshumblan
5/20/13, 9:39 AM
#59

Kathja, kul att du hittade något som stämde idag! :D

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[Kathja]1
5/20/13, 9:43 AM
#60

Man får ju alltid det man behöver bara man är lite öppen för Universums hintar. 😎

Skogshumblan
5/20/13, 9:48 AM
#61

Kathja ja precis!:D

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Morphogenesis
5/20/13, 9:50 AM
#62

Jag måste säga att jag verkligen älskar den här låten också:

Annons:
[lucke]
5/20/13, 11:26 AM
#63

Kul att ni delar med er av er musiksmak👋

Jag är ju ett stort fan av äldre musik som sagt (främst 60tal) och detta är ett av mina favvoband från den eran🙂

[NeferNefer]
5/20/13, 1:45 PM
#64

Intressant tråd! Själv lyssnar jag gärna på det mesta i musikväg och går väl mest i perioder vad gäller vad jag för tillfället lyssnar på. Det jag absolut inte står ut med är gospel och galen jazz utan melodi och rim och reson. Storbandsjazz är underbart! Innan jag och min man började skaffa barn åkte vi gärna till jazzfestivalen i Nordingrå i slutet på juli. Nu väntar vi några år innan det blir dags igen. Klassiskt funkar fint, 60-tal är underbart, men även 70- och 80-tal och för den delen alla andra tider med går bra.

Asch, så specifik jag var då … (inte) … 😇

[lucke]
5/20/13, 4:28 PM
#65

#64 Specifik behöver man inte vara- här hemma lyssnas det ju på en salig blandning, även om jag alltid återvänder till 60tal❤️🙂

Hallelujah- barndomsnostalgi för mig😃

Klass
5/20/13, 5:44 PM
#66

Jag har väldigt rörig musiksmak. Passar mig som person … Men i huvudsak gillar jag 70- 80-talshårdrock.
Har en storebror som försökte uppfostra mig i min musiksmak när jag var barn/tonåring. Det gick ganska bra, men inte helt, eftersom jag även hade en egen vilja.

Det här är min absoluta favoritlåt framförd av mitt absoluta favoritband:

http://www.youtube.com/watch?v=HdqS-1xoqfI

Normalt sett bryr jag mig inte särskilt mycket om låttexter, men när det gäller denna låt är den nog 50 % av hela låten.
Det verkar kanske märkligt att jag som skeptiker och ateist gillar en sådan här låt av ett band som dessutom är kristet - men, så är det.

Mitt tips är att lyssna på hela låten, på hela texten - minst två gånger! 🙂

[Sol69]
5/20/13, 7:22 PM
#67

Jag är ju hårdrockare i själ och hjärta. 😎

Så Heavy metal som Iron maiden, Judas preist, Whitesnake. Tysk powermetal som Helloween, Edgy, Masterplan. Glamrock som Hanio Rocks, Poison. En del gammal svensk punk Ebba grön, Coca carola.

Men överlag är jag en text människa som vill höra va de sjunger.. så inget skrik utan riktig sång. Men det är nog bara ett fåtal av det jag tycker om inom hårdrocken som har fått många grenar nu. 🤔

Va enklare förr då allt var hårdrock. inte olika grenar. 😃

[lucke]
5/20/13, 7:46 PM
#68

Verkar som att hårdrocksälskarna dominerar här- känns som att hårdrocken (med alla dess grenar) är enormt stor nu, som på 80talet- kul🙂

Vad gillar ni för svenska artister? Om ni nu gillar det… Nordman, Europe och Jonna Lee bla har nämnts i tråden. Själv lyssnar jag inte så mycket på svenskt, men jag gillar bla The Mary Onettes, Broder Daniel och så gamla 30-50tals-artister som tex Ulla Billquist, Edvard Persson mfl😃

[*Maggan*]
5/20/13, 7:53 PM
#69

Jag är allätare på allt från 50-, 60-, 70- och 80 talet och det är svårt att välja favoriter.

Men om jag måste så blir det suggestivt tunggung ❤️

Annons:
[Sol69]
5/20/13, 7:54 PM
#70

Svenskt finns de ju massor av bra musik av 🙂

Gammalt Från 80 talet som Six feet under med Björn Lodin på sång. Blacksmith från Hultsfred. Sen mera kända som Heavyload och Treat. 

Idag finns det väl en hel del som Inflames, The poodles. Backyard babys. Amerante. Kan säkert komma på många fler om jag tänker efter. Svenska är ju duktiga musiker. Yngwie Malmsteen är ju suveränt duktig på gitarr 👍

.

[lucke]
5/20/13, 8:09 PM
#71

#69 Reggae (och ska) lyssnar jag mycket på, Bob Marley var en av mina första favoriter inom genren tack vare mamma🙂

#70 Det gör nog det, dock är jag lite dålig på att lyssna på svenskt förutom tidigare nämnda🙂Lyssnade mer när jag var tonåring dock…

[*Maggan*]
5/20/13, 8:12 PM
#72

#68

Svenska artister finns det massor av som är bra. Eftersom jag föredrar "vintage" så håller jag mig i "forntiden".

ABBA går inte att passera (men dem blir väl aldrig omoderna) sedan har jag en soft spot för hederlig gammal progg med Afzelius/Wiehe och Nationalteatern i spetsen.

Trubadurer och vissångare som Ted Gärdestad, Cornelis och Fred Åkerström måste absolut finnas med i Swedish Music Hall of Fame.

Här kommer en pärla 😘

[Sol69]
5/20/13, 8:14 PM
#73

Lyssna och njut av svensk Hårdrock 😎

[lucke]
5/20/13, 8:44 PM
#74

#73 Lyssnat, men njöt kanske inte direkt…😇😃

olaka
5/20/13, 9:27 PM
#75

#73

Thats not a svensk hårdrock, this is a svensk hårdrock!

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

blombuketten
5/20/13, 9:29 PM
#76

Jag gillar rätt mycket. Det Maggan räknat upp här ovan är helt i min smak (se där Maggan 😉). Några av andra favoriter är Pink Floyd, supergitarristen Stevie Ray Vaughan, Thåström, Pugh Rogefeldt och mycket, mycket mer.

Pink Floyd still going strong

Annons:
[Sol69]
5/20/13, 9:34 PM
#77

Amaranthe är ett svensk-danskt metalinspirerat poprock-band med inslag av electronica, som bildades av Jake E. och Olof Mörck, projektet började ta form när sångarna Elize Ryd och Andy Solvestrom gick med, liksom trummisen Morten Lowe. 2008 släppte bandet sin första demo, Leave Everything Behind, och 2011 släpptes den första skivan Amaranthe.

Från Wikipedia.

Så de är delvis svenskar. Men ja även lite danskt i som jag inte tänkte på. 😕

blombuketten
5/20/13, 9:40 PM
#78

Bra av Thåström

Hellas
5/20/13, 9:41 PM
#79

Jag är Hårdrockstjej sedan slutet av 70 -talet men jag gillar egentligen nästan all musik.

Det jag har svårt för är:
Jazz: Jag har försökt lära mig hutta njutningen, jag har varit och lyssnat live på Jazz men hittade inte riktigt min energi i den musiken.
Men skam den som ger sig, jag kommer prova igen.

Svensktoppmusik och "slagers": …..går fetbort för min del

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

pinku
5/20/13, 9:45 PM
#80

#76

Åh! Pink Floyd är mitt absoluta favoritband! ❤️

Just nu sitter jag dock och lyssnar på Flight of the conchords. Freaking love those guys!

blombuketten
5/20/13, 9:47 PM
#81

Jösses, jag glömde ju Kent….De är bara bäst.

[*Maggan*]
5/20/13, 10:41 PM
#82

#76

haha misstänker att vi är samma generation 😉

vad sägs om lite CCR ❤️

Morphogenesis
5/20/13, 10:45 PM
#83

#77. Jag jobbade ihop med sångerskan ett tag.

Annons:
blombuketten
5/20/13, 11:03 PM
#84

#82. Ja, CCR gillade jag skarpt. Kom ihåg att det, i min barndom, gick ett program på TV som handlade om dem och oj vad jag gillade dem. 

Jo Maggan, vi är nog från samma generation 😃.

[*Maggan*]
5/21/13, 11:43 PM
#85

Denna tråd är inte komplett utan Michael Jackson. I detta klipp finns blider från hans karriär och vi hör honom sjunga Charlie Chaplins Smile (ja till nytillkomna ungdomar så kunde den lille vagabonden även skriva vacker musik)😘

[*Maggan*]
5/22/13, 12:09 AM
#86

och ibland stannar tiden over the rainbow… 🌈

[Starman]
6/5/13, 1:22 AM
#87

Förresten, jag glömde fråga er iamamiwhoami-lyssnare: Har ni sett hennes första liveframträdande?

Jag tror en att en liten portion av scenerna är förinspelade men att merparten sändes live. Ett väldigt projekt.

Saga85
6/5/13, 2:56 PM
#88

Jag tycker om mycket, vissa saker mer, andra saker mindre. bob hund och Nationalteatern är de band som har hållit i sig längst och ligger närmast hjärtat. Men även PJ Harvey, Bright Eyes, Röyksopp, Tori Amos, Patti Smith, mm mm. Några svenska band är bl.a. Emanuel Blume, Emil Jensen, Doktor Kosmos, Anna Ternheim, Loke, Räfven och Vit Päls. Finns alldeles för mycket bra musik!

Annars har det nämnts en hel del bra band (Smiths och Cure bl.a.!)

Här är ytterligare ett av mina favoritband:

olaka
6/5/13, 6:38 PM
#89

Idag har jag lyssnat på Dead Kennedys hela dan. Hoppet om mänskligheten är nästan återupprättad.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Magi-cat
6/5/13, 7:55 PM
#90

gammal goding….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Timmorn
6/5/13, 9:05 PM
#91

#26 Fjäril Tenacoius D ska spela på grönan i sommar ;)
Själv är jag lite allätare men i huvudsak rock i olika former, dock inte "skrik och panik" 
Min första konsert var Europe under deras återförening då jag var typ 12. Hade skolarbete i mellanstadiet om Alice Cooper ;) Men Def leppard, Bon jovi, Alice Cooper, osv. Idag missar jag Whitesnake på gröna lund pga förjävlig förskylning… 
Men jag är nog mer åt glammigare och pophållet inom hårdrocken. Fick idag hem en massa plattor med Gary Moore, Alannah myles - någon som har hört bad 4 you?, Asia osv. Underbart. 

Och sen spyr jag av Alanis Morisette, så fruktansvärd uttjatad jag tycker varenda låt låter i princip likadant. Lite Hej kom och hjälp mig det är så himla synd om mig, varje gång - nästan.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

JonasDuregard
6/5/13, 9:37 PM
#92

#89 För att DK sprudlar av framtidshopp och en optimistisk människosyn? 😉

[KosmosBill]
6/6/13, 8:07 AM
#93

Det finns något som kan kallas musikalisk orgasm.

Ett mysterium som undgår många.

Där musiken som spelas kommer från en plats inom en som man inte kontrollerar, men ser till att inte vara i vägen för. En "främmande" kraft som styr det hela till ett optimalt resultat.

Varför njuter vi av musik? 

Vilken kroppsdel är det som njuter…..eller är det något immateriellt som njuter? Vad är vårt jag?

Är musik ett bevis på att det finns krafter i människan som samhället inte adresserat?

Är musik i sin renaste form en beskrivning, ett åskådliggörande av ett flöde, en kraft som lyfter fram den livsenergi vi alla besitter och är innehavare och ägare till?

En energi som kan utforskas, expanderas och fördjupas.

En musik som bevisar att där finns en högre mening med tillvaron.

http://grooveshark.com/s/Machine+Gun/2DZZld?src=5

Illusion
6/6/13, 3:09 PM
#94

Jag är rejvare, en sån där flummig sak som dansar i skogen till elektronisk musik och försätter sig i trans och tar LSD.

men jag gillar allt möjligt med. hårdrock, metall, pop, gammalt, nytt, hiphop, dubstep…osv


☮ and ❤ among each other ✿

[Memento Mori]
6/7/13, 1:02 PM
#95

Är väl i grunden metallare som har börjat gå över till kräsen all-lyssnare. För tillfället blir det mest Abney Park.

Fjäril
6/7/13, 7:37 PM
#96

#91,

Tack för tipset 😮😉

Sajtvärd på Övernaturligt

Upp till toppen
Annons: