Annons:
Etikettandlighet
Läst 2204 ggr
Fjäril
2013-06-02, 20:18

Uri Geller

Vad tror ni om det Uri Geller gör, är det på riktigt eller fejk?
http://site.uri-geller.com/

"Han är känd för sina påstådda övernaturliga krafter och för sina framträdanden där han böjer skedar. Genom åren har Geller anklagats för att ha använt enkla trollerikonster för att uppnå effekterna avpsykokinesi och telepati. Gellers karriär som underhållare har sträckt sig i nästan fyra årtionden, med TV-shower och framträdanden i många länder. Geller brukade kalla sin förmåga "övernaturlig", men föredrar nu att beskriva sig som en "magiker" och underhållare." http://sv.wikipedia.org/wiki/Uri_Geller

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
[NeferNefer]
2013-06-02, 20:21

Oj, det är en knepig fråga. Jag tror både och! Jag tror att han faktiskt besitter övernaturliga förmågor, men att han dessutom är en magiker i stil med David Copperfield. Det ena utesluter inte det andra, och han verkar tycka om att underhålla.

Fjäril
2013-06-02, 20:25

Ja, vad ska man tro? För dem som inte tror alls kan det vara en lättare fråga, medan vi som faktiskt tror, att det kan gå, ja vad ska vi tro, i alla denna tro 😛

Det finns en hel del skriverier om honom - och det behöver inte innebära att det han gör, inte skulle vara på riktigt.

[Starman]
2013-06-02, 22:59

Jag tror inte han är på riktigt. Allt han gör går att göra utan att ha övernaturliga krafter.

Jag vill åberopa Occhams rakblad och hävda att den enklaste förklaringen till Uri Gellers påstådda övernaturliga förmågor är trolleritrick.

Hans förmågor försvinner helt när han inte har sin egen rekvisita.

padragan
2013-06-02, 23:04

Håller med Starman. Sätt honom i en riktig kontrollerad miljö och förmågorna försvinner. Ser inget som helst skäl att tro att hans krafter skulle vara genuina.

Fjäril
2013-06-02, 23:04

Nej jag är inte säker på hur han gör, eller om han gör det "övernaturligt". Jag kan inte heller inte (i så fall) se vitsen med att böja skedar enbart (eller ja det han gör på sina shower) om man hade den förmågan.

JonasDuregard
2013-06-02, 23:43

Jag tror Uri Geller ljuger som en häst travar 🙂. Han brukade prata om hur han jobbat för CIA och hur han hittar olja med slagruta också. Alla hans trick går att upprepa utan några magiska krafter.

På senare år har han blivit mer och mer diffus med om han har magiska krafter eller inte. Jag tror han börjar ångra att han byggt hela sitt liv på lögner 😐

Annons:
JoHo
2013-06-03, 11:40

Orkar inte ta en till Uri Geller-diskussion. Sök 

Klart att han är fejk och att han använder magitekniker. Inget annat.

I dag reser Geller mycket runt på trollerikongresser världen runt som den mentalist han är.

Läs gärna här där jag skrivit en hel del om Geller

Visa tråd - Stora Uri Geller-tråden • Forum för vetenskap och …

JoHo
2013-06-03, 12:35

La upp några av mina tidigare bloggposter på min nya blogg. Här kan ni läsa min syn (som illusionist) på Uri Geller:

http://johnhoudiskeptikern.wordpress.com/2013/06/03/uri-geller-mentalisten-och-bluffmakaren/

Fjäril
2013-06-03, 12:55

Tack för det, JohnHoudi. Jag ska kika på det mer sedan.

Fjäril
2013-06-03, 21:24

JohnHoudi,

Hämtat från din blogg:

"Uri Gellers namn kommer upp ofta i diskussioner. Många paranomalister ser Geller som det yppersta beviset för att paranormala fenomen existerar.

Detta visar på hur enkelt en bedragare kan lura en hel värld genom att använda enkla trolleri- och mentalisttrick."

Vad finns uppgifter om det? Under "min tid" på iFokus har jag faktiskt aldrig hört någon benämna honom som den med "yppersta bevisningen" Det där han gör är inga häpnadsväckande saker (eller jo, om det är på riktigt såklart) utan det handlar nog mer om man kan bevisa att healing (en läkande del för människor) existerar istället, det är det man ska lägga krutet på i så fall, inom det mediala (bevisandet).

JoHo
2013-06-04, 19:44

Mest skedde detta på Supranaturalis men det har även skett på iFokus samt de länkar jag hänvisar till i bloggartikeln.

Fjäril
2013-06-04, 21:56

Okej, tack. Ja så kan det säkert vara. Underligt kan man tycka. Jag fascineras (som sagt) mer gällande healing etc, men det är ju olika det där.

Illusion
2013-06-06, 19:48

åh, äntligen fick jag en förklaring på HUR han gör sina trick :) Det känns bra

☮ and ❤ among each other ✿

Annons:
Upp till toppen
Annons: