Annons:
Etikettandar-spöken
Läst 2823 ggr
[Mia-Li]
2013-05-12, 16:48

Ghost Adventures

Vad tror ni/anser ni om detta program.
Är det fejk eller på riktigt?

http://www.travelchannel.com/tv-shows/ghost-adventures

Annons:
Fjäril
2013-05-13, 10:39

Jag vet inte. Antigen vill man att det ska vara på riktigt eller så låtsas man, eller gör "ironi" av det. Eller så är det på riktigt.

Sajtvärd på Övernaturligt

piotrr
2013-05-13, 11:57

Det går inte att se skillnad förrän någon erkänner. Det kallas något speciellt, när man inte kan veta i förväg om någon är tokig eller bara spelar tokig, just för att tokiga idéer kan vara precis hur tokiga som helst, medan om man behöver hitta på något så kräver det att man åtminstone anstränger sig för att skapa det.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[VSK]
2013-05-14, 03:10

Både ock skulle jag vilja säga.

[Starman]
2013-05-16, 19:46

Menar du att det fejk och på riktigt samtidigt?
Så kan man väl inte ha det… eller? Jag är nyfiken på hur du menar.

piotrr
2013-05-16, 19:47

Är inte det mesta andliga på fejk och på riktigt? Alltså, det är inte på riktigt men de som är med om det tror på fullt allvar att det är på riktigt. Så det är inte som att de ljuger precis, de vet bara inte bättre själva. 

Och om man frågar dem om de verkligen tror på det så säger de saker som "Äsch det kan väl inte skada att testa?" eller "Jag gör det mest på skoj, men visst vore det kul att få se ett riktigt spöke" och andra sorters helgarderingar.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Fjäril
2013-05-16, 19:56

"Är inte det mesta andliga på fejk och på riktigt? Alltså, det är inte på riktigt men de som är med om det tror på fullt allvar att det är på riktigt. Så det är inte som att de ljuger precis, de vet bara inte bättre själva."

Hur kan man vara med om något som inte är på riktigt? :)

Annons:
piotrr
2013-05-16, 21:10

#6, Fjäril,

Det går alldeles utmärkt. Våra sinnen är inte perfekta, vi har illusioner runt omkring oss varje dag och på nätterna drömmer vi dessutom. Inte alla upplevelser bygger på riktiga händelser.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Fjäril
2013-05-16, 21:12

Så man behöver inte vara alldeles knasig då? :)

piotrr
2013-05-16, 21:15

Nej, men det hjälper. :)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[*Maggan*]
2013-05-16, 21:55

Som jag uppfattar #0 är frågan om programmen är "riggade" på nåt vis?

Just detta program har jag inte sett men en del andra. och eftersom de är så himla dåliga och ger så klent resultat så sätter jag en hundring på att programmakarna är ärliga. Hade det funnits någon oärlighet med hade det nog sett lite "bättre" ut 😮

Hellas
2013-05-16, 22:54

Jag anser att det är fejk men…

….det som skulle kunna tala för att det är på riktigt är att det är så dåligt gjort, riggar man någonting borde man kunna göra det bättre, även som amatör.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

piotrr
2013-05-16, 22:58

Hehe, kul vinkel, Hellas, att något så dåligt måste vara på riktigt. :)

För om man verkligen tror så har man kanske överseelse med hur dåligt det är, och om man verkligen ville fejka det hade man kanske ansträngt sig mycket mer. Fast nu sa jag nog exakt det du redan sa i andra ord.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Hellas
2013-05-16, 23:05

#12 Men jag tror ändå, trots dålig inspelning, att det är fejk, det funkar helt enkelt inte på det sättet(vad jag vet).
Kanske de riggar dåligt medvetet för att man ska tro det är på riktigt…
Lite som att man medvetet gör en dålig reklamfilm eftersom det är det inslaget som alla pratar om.

Måste även erkänna att jag nog bara sett ett halvt program, orkade inte se mer.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
yamher
2013-05-17, 09:20

Hur fungerar det då, Hellas? Eftersom deras sätt inte är det riktiga enligt vad du vet.

Alis volat propriis Oskyldig

[Borttaget]
[Borttaget]
2013-06-02, 14:44
CherryLenore
2013-06-04, 23:24

Jag tycker detta är ett av de mer underhållande av spökprogrammen. Särskilt avsnittet när de fick "kontakt" med Johnny Cash via hans gamla  skor:

http://www.youtube.com/watch?v=-Rmcd5a5KdY

Neutralis
2013-06-05, 08:46

Kanske de riggar dåligt medvetet för att man ska tro det är på riktigt…

Självklart är det så. Ungefär samma sak som när ett medium har information i förväg(hot reading) men väljer att göra sina påståenden lite luddiga så att det blir mer trovärdigt. Inget konstigt alls bara ett kvitto på människans ibland villkorslösa strävan framåt och även ett kvitto på människors naivitet.

Upp till toppen
Annons: