Annons:
Etikettandar-spöken
Läst 8149 ggr
Fjäril
2013-05-27 17:53

Det Okända

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Många av oss har säkert sett något (eller flera) program av Det Okända.

Vad tycker ni om det, är det på riktigt eller är allt uppgjort? Är alla medverkande med i ett "spel"? Eller upplever personerna i programmet besök av spöken? 

Oavsett svar vore det intressant att höra varför ni tycker som ni gör.

http://www.tv4play.se/program/det-ok%C3%A4nda

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
Klass
2013-05-27 18:03
#1

Jag tror att de som i programmet känner sig hemsökta o.s.v. är autentiska, jag känner inte att jag har någon anledning att tvivla på det.

Däremot tycker jag att man måste ha klart för sig att det är ett underhållningsprogram och att det klipps väldigt mycket för att få fram en viss vinkling.

Fjäril
2013-05-27 18:25
#2

#1

"Jag tror att de som i programmet känner sig hemsökta o.s.v. är autentiska, jag känner inte att jag har någon anledning att tvivla på det."

Det tror jag också, att det för dem som blir besökta ( i dubbel bemärkelse 😉) är på riktigt. Frågan är varför så många upplever övernaturliga fenomen om det nu inte finns något sådant? 

"Däremot tycker jag att man måste ha klart för sig att det är ett underhållningsprogram och att det klipps väldigt mycket för att få fram en viss vinkling"

Det håller jag också med om, de klistras och klipps nog en hel del. 

En annan fråga, de som besöker personerna, alltså medium(en), har de fått förhandsinformation?

Sajtvärd på Övernaturligt

Klass
2013-05-27 18:50
#3

#2

>"Frågan är varför så många upplever övernaturliga fenomen om det nu inte finns något sådant?"

Det undrar jag också.
Vi vet, som sagt, inte om det finns några sådana. Det vi vet är är många upplever saker som de tolkar som övernaturliga. 

>"En annan fråga, de som besöker personerna, alltså medium(en), har de fått förhandsinformation?"

Enligt programledningen så har de inte fått det. 
Frågan är om det under själva programmets gång (alltså under inspelningen) finns tillfällen för dessa medium att ta reda på saker.
Jag vet inte alls. 

Jag fortsätter dock att förhålla mig skeptisk, men hoppas att jag får anledning att ändra mig.

Fjäril
2013-05-27 18:58
#4

#3

"Enligt programledningen så har de inte fått det. Frågan är om det under själva programmets gång (alltså under inspelningen) finns tillfällen för dessa medium att ta reda på saker. Jag vet inte alls."

Jag vet inte heller hur det är upplagt. Men det känns meningslöst att ha någon på besök (ett medium, eller programmet i sig) om möjligheten finns att snappa upp information via saker och bilder i hemmet. Jag hade lagt undan så mycket som möjligt.

Viss information som kommer fram är ganska "meningslös" (eller vem är jag att säga det) medan annan kan vara intressant. Men det är ju det, om de inte har fått information innan besöket, men det vore ju också oseriöst och så är nog inte fallet. 

Jag tittade inte på de senaste avsnitten eftersom jag tycker att det är samma och samma hela tiden. Oerhört tröttsamt med upprepningar och återblickarna de visar hela tiden "titta här vad hon sade innan mediumet kom". 

Tiden går till mycket annat (alltså deras programtid) än till det intressanta.

Sajtvärd på Övernaturligt

Astell
2013-05-27 20:47
#5

Jag brukar titta på folks reaktioner och de verkar äkta i det Okända :)

AnnikaIII
2013-05-27 20:50
#6

Skitprogram….det är längesedan jag såg det frekvent och även om man tror eller inte tror på begreppet "hemsökta platser" så inser nog båda grupperna att det är nåt lurt med det hela. 
Programmet har enligt mej förstört massor för  seriöst undersökande personer och deras arbete med att försöka få fram nån sorts bevis eller i alla försöka hitta vad det är som folk säjer sig uppleva.

Ingen utav de medium som jag har sett i dessa program är för mig trovärdig i någon större utsträckning och programmet som sådant är fruktansvärt dåligt upplagt. Programmakarna verkar sakna all form av kunskap om hur man kan gå till väga för att genomföra en undersökning av dessa s.k fenomen.

Trist och det stjälper mer än det hjälper. 
Ja, det var min åsikt…..tycker inte ens att det är spännande…

Carpe momento

Annons:
Fjäril
2013-05-27 20:57
#7

#6

Det är också trist att det gör det till en show, eller som just underhållning. Och spök/skrämselgrejerna då (musiken)?😮

Man gör det säkert för en god sak, men jag tycker man borde flika in mer med varför personer upplever saker som de gör, samt hur de själva kan arbeta med det.

Sajtvärd på Övernaturligt

Klass
2013-05-27 20:58
#8

#4

>"[…] det känns meningslöst att ha någon på besök (ett medium, eller programmet i sig) om möjligheten finns att snappa upp information via saker och bilder i hemmet. Jag hade lagt undan så mycket som möjligt."

De som medverkar i programmet kanske inte tänker på samma sätt. Dessutom tror jag att det finns fler sätt, än vad du och jag kan tänka oss, som kan ge information.

Ja, de ägnar överdrivet mycket tid till dramatisk musik och fåniga filmklipp som inte har ett dugg med själva "uppdraget" att göra. Det gissar och hoppas jag att de flesta håller med om.

Joppo
2013-05-27 21:07
#9

Jag tror inte att medierna(mediumen?) får någon förhandsinformation. Däremot så kan de nog snappa upp väldigt mycket info när de går runt inne i människornas hem. Ett program tar ju väldigt mycket mer tid att spela in än programmets faktiska längd, så de har ju god tid på sig att kika runt. Dock verkar den främsta metoden som används vara den klassiska gissningsleken("Do you understand?") kryddad med lite barnumuttalanden.

Fjäril
2013-05-27 21:14
#10

#9

Det här med att fråga mottagaren om denne förstår (vad man menar) är i och för sig inte konstigt (det beror också på HUR man frågar). Jag har själv (eller till viss del fortfarande) suttit ner för medialt arbete och då vill man gärna förvissa sig om att personen förstår. Dels för att inte tala "grekiska" och för att man själv vill veta att (eller om) man är helt ute och cyklar.

Jag kan förstå hur du menar gällande programmet, det blir lite pinsamt ibland. Just så menar jag inte, att "fiska" information.

Sajtvärd på Övernaturligt

Klass
2013-05-27 21:15
#11

#5

>"Jag brukar titta på folks reaktioner och de verkar äkta i det Okända :)"

Men du är väl medveten om att även dessa reaktioner är redigerade för att passa in i programmets syfte?

Joppo
2013-05-27 21:24
#12

#10 Jag förstår vad du menar baserat på hur ni menar att ni får er information, dock blir det i mitt tycke lite väl mycket frågor emellanåt 😃Om jag skulle ha fått en krona varje gång Terry Evans sagt "Do you understand?" eller något snarlikt skulle jag vara miljonär nu.

Jag tycker egentligen att det är sittern som borde ställa frågorna och inte mediet. Det skulle iaf jag göra om jag hamnade i en sån situation 😉Jag skulle nog vara en jobbig kund 😃

Astell
2013-05-27 21:24
#13

#11

Okej..fantastiska skådespelare då…de borde gå vidare inom filmen ;)

Annons:
Fjäril
2013-05-27 21:31
#14

#12

Haha, jo jag förstår hur du menar, men man måste inte ställa frågor, utan mer "be" om ett nickande. Det är som att föra en diskussion utan att mottagaren säger något, vilket i sig inte är meningen heller.

Do you understand, har man hört några gånger, ja 🙂

Sajtvärd på Övernaturligt

Klass
2013-05-27 21:33
#15

#10

>"Det här med att fråga mottagaren om denne förstår (vad man menar) är i och för sig inte konstigt (det beror också på HUR man frågar). Jag har själv (eller till viss del fortfarande) suttit ner för medialt arbete och då vill man gärna förvissa sig om att personen förstår. Dels för att inte tala "grekiska" och för att man själv vill veta att (eller om) man är helt ute och cyklar."

Det du beskriver här är, enligt mig, ett av många exempel på hur man utför Cold Reading.

Enligt vad jag förstår, när det gäller cold reading, så är detta frågande om mottagaren förstår, en del av detta.
Varför måste läsaren få feed back, egentligen? Kan hen alltså inte bara läsa rakt av, eller?

Fjäril
2013-05-27 21:38
#16

#15

"Det du beskriver här är, enligt mig, ett av många exempel på hur man utför Cold Reading."

Jag kallar det nog inte det (för egen del), utan det handlar nog mer om att man vill få en bekräftelse, inte alltid om osäkerhet, utan om att man inte bara vill babbla på.

Jag har aldrig tänkt på det, eller fått frågan vid en "sittning". Det har fungerat fint ändå - men jag kan förstå hur du tänker.

Sajtvärd på Övernaturligt

Klass
2013-05-27 21:42
#17

#13

>"Okej..fantastiska skådespelare då…de borde gå vidare inom filmen ;)"

Nu vet jag inte om du var sarkastisk eller inte. Jag hoppas på att du inte var det.
Men, det jag menar är att ett ansiktsuttryck som visas i programmet i samband med en viss händelse inte nödvändigtvis inträffade just då.

Fjäril
2013-05-27 21:46
#18

Tillägg till #16

Exempel på det är om man talar om barndomen och en händelse, jag för egen del vill alltid fråga, kanske inte "förstår du hur jag menar" utan "var det så du kände" (kanske). Jag gör det per automatik, inget för att fiska mer information. Jag vill att veta att mottagaren är med på det jag talar om.

Sajtvärd på Övernaturligt

Klass
2013-05-27 21:56
#19

#16

Jag ser det du beskriver som en form av Cold reading.
Det innebär inte att det är en medveten sådan.
Att man i en "läsning" ens behöver feed back borde ge en tankeställare. Tycker jag.

Fjäril
2013-05-27 22:06
#20

#19

Jag förstår vad du menar, men jag tror att det beror på HUR man gör det. Som de gör på tv kanske inte är något jag föredrar heller.

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
Astell
2013-05-27 22:35
#21

#17

Jo iofs men de ser äkta ut i vilket fall även om det är taget vid en annan tidpunkt..jag har suttit och kollat på detta efter att det har varit diskussioner på Sif och jag tycker att personerna känns äkta i sina uttryck…

Klass
2013-05-27 22:42
#22

#21

Eftersom vi inte vet hur detta underhållningsprogram är klippt så kan vi inte veta vad det är de reagerar på. Uttrycken kan vara äkta, helt klart - men vad är det de egentligen reagerar på?

Astell
2013-05-27 23:07
#23

#22

Nu är det väl bara att gå för långt!!

Klass
2013-05-27 23:24
#24

#23

Vad menar du? 
De kan väl reagera på vad som helst som sedan klipps som att de reagerar på något som har ett direkt samband med vad som visas i programmet?

Timmorn
2013-05-27 23:26
#25

Har knappt sett på det okända har alltid känt att det är rätt ointressant för min del. Men har ni tänkt på att se dessa spökfilmer och tvserier överallt kan både skapa hjärnspöken så att säga och lätta på intutionen så att man känner av mer. 
Jag praktiserade alldeles nyss på ett produktionsbolag för svt, inte tv4 som gör det okända alltså. Men det var väldigt lärande att se vad som är bra tv och inte. Det okända tex blir väldigt bra tv med stämningsmusiken och att man blandar med svartvitt och reenactments- filmar personer som får låtsas vara spöken, fotsteg i damm osv. För att inte tala om att det är en programide som är populär som intresserar många - bra tv - bra pengar och budget. 

Däremot tror jag inte man klipper så som Klass menar. Det beror ju förstås hur kameran är vinklad men om både medium och kund är i bild när ansiktsuttrycket kommer så ska det inte gå att klippa. Däremot om kunden är själv så kan man klippa ganska mycket även fast läpprörelser osv ska hänga ihop. Men det som ofta sker är ibland omtagningar eller att programledaren ställer om frågan som ibland kan vara ledande. Såklart var jag inte på just det okända men kan tänka mig att det fungerar så där också. Eller när man intervjuar mediumet så får de ändra det de har sagt eller ställa frågan en gång till osv.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Astell
2013-05-27 23:30
#26

#23

 Ja och de som är med i programmet bara tackar och tar emot ett sådant falskspel???

[Memento Mori]
2013-05-28 08:58
#27

Något som vore intressant är att man hittar på en riktigt sjuk historia som helt enkelt inte går att gissa sig till, blir omöjligt att hitta fakta då det inte existerar och så kan man plötsligt se om det är sant att de inte berättar något för detta medium/"medium" i förväg och dessutom om personen verkligen känner av döda eller bara bluffar sig igenom serien. 

För att komma tillbaka till ämnet så personligen tror jag att det kan mycket väl vara så att vissa i programmet antingen möjligtvis kanske kan vara hemsökta (vem vet, kan kanske stämma.?) eller åtminstone känner sig hemsökta (gamla knakande hus, drag, möss, etc) men Tv4 drar nytta av dom och gör en stor tramsig show av det för att locka tittare eller med andra ord pengar.(!)

Annons:
Astell
2013-05-28 09:05
#28

#27

Det tycker inte jag…de flesta blir hjälpta!!!

[Memento Mori]
2013-05-28 09:18
#29

#28 Hur vet du det? Känner du någon som har varit med i programmet? Kan även vara folk som gör vad som helst för sina "five minutes of fame".

chik
2013-05-28 09:25
#30

Det Okända!! Såg jag på för några årsedan..Men i dag så tycker jag inte det är lika intressant längre. Tycker mig höra samma meningar av medium..

O efter att jag såg Derren Brown Göra en seans på tevin. Ja efter det har jag börjat o tänka till lite.

Personerna som ansöker om att vara med i programmet. ja dom tror jag känner o hör o tycker att det är spöken hos dem..

Lena.P är jag i verkliga livet.

Magi-cat
2013-05-28 09:26
#31

Det är klart allt kan vara fejk från början till slut och vanligt folk blivit fullfjädrade skådisar i ett slag men hur troligt verkar det?

De flesta verkar känna sig hjälpta och säger att mediumets besök var positivt. 

Ibland har det framkommit saker som ingen kunnat veta, personliga saker som kanske inte ens de närmaste vetat om.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Astell
2013-05-28 09:45
#32

#29

 För mig är det långsökt…det är ju bara vanliga människor och man kan faktiskt läsa av folk och deras syfte…

[Memento Mori]
2013-05-28 10:24
#33

#31 "Ibland har det framkommit saker som ingen kunnat veta, personliga saker som kanske inte ens de närmaste vetat om."

Om ingen vet om det hur kan man då veta att det är sant?

#32 (och även #31) Vad jag menade var att serien har gått nu i 12 säsonger och jag antar att det är någonstans runt 10 avsnitt/säsong så en del av människorna kan faktiskt bara bluffa. Plus att det är bra nog mycket svårare att "läsa av folk och deras syften" genom skärmen, särskilt när programmen är klippta och "spökligt-editerade"

Magi-cat
2013-05-28 10:38
#34

#33…som "inte ens de närmaste vetat om" = mer än den person som tar emot meddelandet och kan bekräfta det. Vad jag menar är att mediet inte kunna få veta det av någon annan eller på FB eller….Det är klart att personen kan ha smygviskat till mediet "säg det här, det låter bra", men då är vi så långt inne i skådespeleriet att inte heller det verkar sannolikt….

Tror man inte att det är möjligt att andar finns och kan ge sig till känna och att alla medier är bluff, då måste alltså det Okända-programmet också bluffa.  Om det Okända INTE bluffar sig fram utan är genuint, medierna inte förinformerade eller får upplysningar under tiden och de vanliga människorna i programmet är vanliga människor, inte skådespelare eller särdeles intresserade av att bistå med bra TV…..då skulle det ju kunna ligga något äkta i det och där blir vi aldrig överens.

Om jag ska säga något som retat mig lite med det Okända (som jag f.ö. brukar titta på, det enda av "spök"-programmen) så är det att det så ofta är från hotell och restauranger som får lite gratisreklam.😃 "Nu med äkta spöke - känt från TV" 👻 Men det förtar inte helt nöjet med programmet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Joppo
2013-05-28 11:03
#35

Om ni som är andligt troende fick ändra nåt på programmet, vad skulle det vara?

Några exempel skulle kunna vara:

  • Ta bort "spökinslagen"
  • Låta medierna testas vetenskapligt
  • Anordna en fysisk seans(😃)
  • Köra ett helt på program utan möjlighet till cold reading
  • Ta in en skeptisk co-host (John Houdi? 😃)
  • Frammana ektoplasma
  • Låta flera medium undersöka samma plats oberoende och ovetande om att det är fler medium inblandade
[Starman]
2013-05-28 11:03
#36

Jag är säker på att de som söker hjälp från Det Okända har riktiga problem.

Sen är jag övertygad om att de medium som medverkar i serien är medvetna bedragare rakt igenom. Inget av dem har imponerat, och många av dem har varit uppenbara med att "rätta till" sina lögner allteftersom.

Vet man hur cold reading fungerar tycker jag det borde vara självklart och liksom sticka ut ur TVn som 3D för vem som helst.

De som har blivit hjälpta behövde nog en psykologisk omställning, och då kan nog någon som påstår sig kunna ta bort spöken också ge den psykologiska knuffen som de här personerna behöver för att släppa sina fantasier om spöken.

[Memento Mori]
2013-05-28 11:21
#37

#34 Ah, du menar så. Men säg att jag tex. hör en viskning så kan man mycket väl ta upp de på FB så personligen tycker jag att det är svårt att säga vad som går eller inte går att få tag på i denna internetberoende-värld.

Har inte sagt att andar inte finns eller att alla medier är bluff, men det stycket var kanske inte riktat till mig. 

Jag kan se att vissa personer som hittat någon tragisk livshistoria angående sitt oekonomiska hotell dra upp spöken för att kunna tjäna extra pengar för att andra blir intresserade att sova i "Det Spökande Rummet".

Men som sagt, det är bara vad jag tror och du verkar tro något annat. Kul att du gillar programmet.🙂

Magi-cat
2013-05-28 11:25
#38

#35 Det låter som en helt annan typ av program, vilket i och för sig vore intressant. 🙂

Jag tror alla är medvetna om att det okända är ett underhållningsprogram och inte ute efter att "bevisa" något eller övertyga någon. Det kommer heller inte att gå. Jag tycker ändå programmet haft och har ett värde eftersom det gjort att fler vågar prata om sina egna upplevelser.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Astell
2013-05-28 11:48
#39

#35

Jag skulle vilja se ett oklippt det Okända..

Att ta bort spökinslagen? men det är ju det programmet grundar sig på??

Att låta flera medium testa på samma grej kan röra till det..som om ett fokus splittras..det är som när man frågar för mycket om något då blir det rappakalja till sist..

#36

Många medium har imponerat.. medium utanför det Okända har imponerat mig och de är inte medvetna bedragare!!

JonasDuregard
2013-05-28 11:50
#40

#31 "De flesta verkar känna sig hjälpta och säger att mediumets besök var positivt. "

När du säger "de flesta" låter det som att du har någon slags inblick i hur antalet visade scener förhåller sig till antalet inspelade. Har du det? Annars är det kanske något som vi inte vet något om.

På många TV-produktioner så spelar man in timmtals för varje minut som visas, så de visade minutrarna säger väldigt lite om hur det fungerat för det mesta.

Joppo
2013-05-28 11:54
#41

#39 Med spökinslagen menade jag de där dramatiserade mellansekvenserna med "spooky" musik. Jag uttryckte mig nog lite oklart.

Annons:
Fjäril
2013-05-28 11:56
#42

#35 Joppo, Jag får inte med dina smileys via mobilen och numrerar dina förslag så man lättare ser vad jag svarar på :) 1. " Ta bort "spökinslagen" 2. Låta medierna testas vetenskapligt 3. Anordna en fysisk seans() 4. Köra ett helt på program utan möjlighet till cold reading 5. Ta in en skeptisk co-host (John Houdi? ) 6. Frammana ektoplasma 7. Låta flera medium undersöka samma plats oberoende och ovetande om att det är fler medium inblandade" ---- 1. Ta bort spökinslag, absolut, det är bara tramsigt 2. Ja, en gång för alla måste vi visa att det är på riktigt, så varför inte :) 3. Nej, inga seanser 4. Ja, det är väl en fördel. Man får tömma hemmen med andra ord ;) 5. Ja en eller flera skeptiker skulle vara med 6. Nej, inget sådant, fast i och för sig, det vore roligt att få se om det fungerar 7. DET är en bra idé, fast till ett annat program kanske? Jag skulle också vilja se mer inslag av när mediumet sitter ner för kontakt, kanske tar emot mer direktinformation och pratar om sådant som har varit.

Sajtvärd på Övernaturligt

Astell
2013-05-28 12:13
#43

#40

Jo men har man varit med om det själv..dock inte på TV så vet man ju hur det går till…

Magi-cat
2013-05-28 12:24
#44

#40 🦸‍♂️När du säger "de flesta" låter det som att du har någon slags inblick i hur antalet visade scener förhåller sig till antalet inspelade. Har du det? Annars är det kanske något som vi inte vet något om

Självklart har jag ingen inblick i det, i så fall hade det framgått, eller hur?

Jag skulle kanske sagt "jag har intryck av...att i de program jag sett…."

Jag upprepar igen, visst kan de sitta och ljuga ihop något eller att programledningen klipper ihop något som låter positivt, men det verkar inte mer sannolikt att det skulle ske utan att det kommer fram, i vilda protester, jämfört med att personerna faktiskt känt sig nöjda.

Vad vi än tycker och tror om ämnet, spöken, andar och medier - programmet intresserar många, har fått många att våga berätta om sina egna upplevelser och, igen, de intervjuade verkar faktiskt känna sig nöjda, av det man ser.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Starman]
2013-05-28 12:27
#45

#36

"Många medium har imponerat.. medium utanför det Okända har imponerat mig och de är inte medvetna bedragare!!"

Nu pratade jag om de medium som medverkat i Det Okända, de jag har sett - och jag har sett många säsonger och avsnitt - har inte kunnat göra det de påstår sig kunna utan att använda sig av cold reading och liknande tekniker.

Det borde vara så uppenbart som det bara kan bli. Vartenda medium som medverkat i Det Okända har fiskat information, gissat, ändrat sina historier under inspelningen etc. etc. Inga imponerande grejer alls.

De av er som vet hur cold reading fungerar; är ni imponerade av Det Okändas medium? Eller tycker ni, i likhet med mig, att det fullkomligt skriker cold reading från vartenda medium som någonsin medverkat i serien?

Timmorn
2013-05-28 12:33
#46

#42  Programpunkt 5 och 7 finns det ett program kring. Ett australiskt eller från nya zeeland om jag inte minns fel. Där en skeptiker finns med i varje program och mediumen letar efter försvunna personer/saker det skett med om jag inte minns fel. Kommer inte ihåg vad det heter kollade bara på det 3 gånger, gick sent på natten. Ibland var det med flera medium ibland inte, men det var så att säga 4 huvudmedium som de växlade mellan eller hade olika fall. 
Mediumet fick en bild att välja att ha nedvänt eller titta på. Och skeptikern fick sitta i samma rum eller om det var via livekamera och titta på hela processen.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Magi-cat
2013-05-28 12:41
#47

#45 Eller tycker ni, i likhet med mig, att det fullkomligt skriker cold reading från vartenda medium som någonsin medverkat i serien? 

Har du exempel på några äkta medium (bortse från det Okända)  som det inte skriker cold reading om?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Starman]
2013-05-28 12:45
#48

#46

Du tänker på Sensing Murder, en australisk upplaga av "Förnimmelse Av Mord", som var en dansk serie (som även gjordes i svensk upplaga, det var där trollerikonstnären Anders Åkesson fick kickstart i sin karriär, bland andra).

De har däremot inte någon skeptiker med i varje avsnitt. Du kanske såg ett specialavsnitt, något liknande det som gjordes i Det Okända ("Det Stora Grå").

Annons:
[Starman]
2013-05-28 12:46
#49

#47

Nej. Inte bland de jag hittills sett, nej. 

Det ligger också i begreppet "äkta medium" att de inte använder cold reading.

Men, ser det ut som en cold reading och låter som cold reading…

Magi-cat
2013-05-28 13:07
#50

#49 Det ligger också i begreppet "äkta medium" att de inte använder cold reading.

Så ett äkta medium använder alltså inte cold reading, det håller jag med dig om. 

Har du sett något äkta medium?

Jag bara undrar, så vi pratar om samma sak.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2013-05-28 13:24
#51

#44 "Jag upprepar igen, visst kan de sitta och ljuga ihop något eller att programledningen klipper ihop något som låter positivt, men det verkar inte mer sannolikt att det skulle ske utan att det kommer fram, i vilda protester, jämfört med att personerna faktiskt känt sig nöjda."

Var skulle de protesterna dyka upp menar du? 🤔

Hur som helst, det räcker med att ta bort de som inte är nöjda och behålla de som är nöjda. Det ger knappast upphov till några protester och det är så alla TV-program fungerar så det är ingen insatt som höjer på ögonbrynen.

Magi-cat
2013-05-28 13:38
#52

#51 eh…skulle de inte protestera vildsint om de fick se sig själva i TV-programmet sägandes något annat än vad de upplever att de sagt?

Rubrikerna i tidningen: "Det Okända tvingade mig att…" kan bli anslående…..Eller gruppen på FB "Vi som blev lurade av det Okända"…..eller, osv….

Självklart kan man sålla bort de onöjda, men vad bevisar man med att komma fram till det? Mer än att några är nöjda och några antagligen onöjda? Tycke och smak är alltid olika.

Vi kan hitta hur många stickspår som helst!

Igen, tror man inte att riktiga medier finns, eller att det går att få kontakt med andra sidan, spelar det egentligen ingen roll vad själva programmet gör. Det kan inte bevisa något. Sedan kan programmet göras bättre och antagligen också sämre, men allt skulle antagligen kunna anses fejkat.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2013-05-28 14:31
#53

#52 "eh…skulle de inte protestera vildsint om de fick se sig själva i TV-programmet sägandes något annat än vad de upplever att de sagt?"

Kanske. Hur skulle vi veta om de gör det eller inte?

En annan möjlighet är att de blir lite småupprörda ett litet tag och sedan släpper det eller att de inte ens tänker på det utan bara är glada att just de fick vara med i programmet.

"Rubrikerna i tidningen: "Det Okända tvingade mig att…" kan bli anslående…..Eller gruppen på FB "Vi som blev lurade av det Okända"…..eller, osv…."

Hoppas du skojar nu? Ingen tidning skulle skriva om en sådan icke-nyhet. Skulle de det skulle det bara vara reklam för det okända (all uppmärksamhet är faktiskt bra uppmärksamhet när det gäller sådant här).

Och gruppen på Facebook? Kom igen, tycker du på allvar att det är en oundviklig konsekvens av att de klipper vilt i materialet? Vad grundar du alla de här antagandena på egentligen 🤔.

"Självklart kan man sålla bort de onöjda, men vad bevisar man med att komma fram till det? Mer än att några är nöjda och några antagligen onöjda? Tycke och smak är alltid olika."

Det motbevisar det du sa om att "de flesta är nöjda". Är inte det intressant?

Magi-cat
2013-05-28 15:08
#54

#53 🦸‍♂️ Men jo, det har funnits betyyydligt mer ointressanta rubriker om man säger så. Om någon faktiskt får spela en roll i ett program som de känner är fel skulle det förmodligen komma ut. Jag antar utifrån hur jag skulle reagera själv och hur de flesta jag träffat skulle reagera. Men varken du eller jag vet vad som skulle inträffa i framtiden, utan det är - antaganden. 

Grupper på FB med mindre (förmodad) substans än så har också tagit form.😃 Även om det var mer skämtsamt sagt, som exempel på att saker kommer ut och det finns många kanaler.

Det motbevisar det du sa om att "de flesta är nöjda". Är inte det intressant? 

Det tycker jag var väldigt mycket mindre intressant än väldigt mycket annat jag sagt. Jag sade att de flesta verkar nöjda. Av de jag sett, naturligtvis. Jag vet inte om det finns andra, antagligen inte du heller. Inte heller vet vi om det faktiskt sållats bort någon. Jag är böjd att tro att även det kommit fram i så fall!

Det bevisar heller ingenting utan är en skenfråga. 

Det är ett TV-program, inte något som kan bevisa eller motbevisa att medialitet är möjlig eller att andar finns. Hur man än gjorde programmet skulle man kunna anta att det fejkas eller att det negativa inte kommer med.

Tror DU att det finns några riktiga medier?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Astell
2013-05-28 15:17
#55

Ja precis som vi inte skulle hört att det Okända är lögn rakt igenom..folk är väl inte dumma i huvudet?? Det är vanliga Svensson med och de flesta män i programmet har inte trott på sådant innan!!!

Annons:
Magi-cat
2013-05-28 15:29
#56

#55 Nej, precis, man ska inte underskatta folk….

Det är ju helt vanliga människor som inte varit i TV förut och de har säkert tänkt många varv innan de kontaktar ett program som det Okända….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Joppo
2013-05-28 15:33
#57

Det vore onekligen intressant med någon slags uppföljningsstatistik. Programmet har ju tragglat sig fram i samma hjulspår nu ett tag, vilket gör det intressant att få veta vad som hänt efteråt.

JonasDuregard
2013-05-28 15:46
#58

#55 "Ja precis som vi inte skulle hört att det Okända är lögn rakt igenom..folk är väl inte dumma i huvudet??"

Betyder det att du tror på nästan allt du ser på tv (för vi skulle hört talas om det ifall det inte var sant)?

Vilket upp-och-nervänt sätt att tänka på saken…

Och vem har sagt att det är lögn "rakt igenom"? Vad betyder det ens? Varför skulle de ljuga om ALLT? De gör väl som alla andra TV-program och klipper lite snyggt här och där för att öka spänningen och trovärdigheten. Inget konstigt med det.

Magi-cat
2013-05-28 16:09
#59

#57 Det håller jag med om, ett "Vad hände sedan?"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-05-28 16:18
#60

#58 Inget konstigt med det. (nu riktar du dig till Astell, man jag säger några ord ändå.)

Nej, att det är konstigt har nog ingen sagt. 🙂Inte heller att det skulle vara automatisk bättre (eller sämre) än andra program. Men ska man kritisera det ska det vara för sådant det är……..

Det blir lite förenklat i överkant om man bara för man inte tror andar finns eller kan kontaktas och alla medier är bluff dissar hela programmet, inklusive antagna faktorer man inte vet något om.

(Och tvärtom)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Astell
2013-05-28 16:26
#61

#58

Det låter så när ni skriver om det att det är bedragare…Jo visst de klipper för att göra det som det är..för det jag ser har jag upplevt..inget märkvärdigt i sig..det blir väl lite mer komplicerat när hela tv-team är med…

Precis Magi-cat…det är inte det enklaste med tanke på ens integritet att visa upp sig för allmänheten…

Jag börjar också tröttna på konceptet…det kör i samma hjulspår…

#57

Ja gärna att de gör ett program om vad som hände sedan och hur det har påverkat deras liv.. om de kommit på att allt var nonsens el sant etc..:)

Fjäril
2013-05-28 17:15
#62

Fast vi kan ändå inte tro att alla som medverkar i programmet, eller mediumen, är bedragare 🤔 Så får man inte tro om andra människor. Jag tycker man får kritisera och tycka saker om program (tvsändningar) men så länge man inte är medverkande själv ska eller kan man heller inte uttala sig (egentligen).

Jag tycker för övrigt att det är bra att det finns liknande program, just Det okända kanske inte är ett av mina favoritprogram, men det är många som funderar i övernaturliga banor och vi borde få se mer av det här 👍

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
JonasDuregard
2013-05-28 17:19
#63

#62 "Jag tycker man får kritisera och tycka saker om program (tvsändningar) men så länge man inte är medverkande själv ska eller kan man heller inte uttala sig (egentligen)."

Jag håller verkligen inte med om det (andra halvan vill säga).

Fjäril
2013-05-28 17:23
#64

#63

Men om man inte är delaktig själv (inte just gällande det här programmet, eller det behöver inte handla om tv alls) så vet man faktiskt inte hur det går till, oavsett hur insatt man är i ämnet.

Sajtvärd på Övernaturligt

[Starman]
2013-05-28 17:32
#65

#50

Jag har inte sett ett enda påstått medium som har presterat bättre än vad man kan göra med cold reading-tekniker. Jag har sett många så kallade äkta, som, medvetet eller omedvetet, använder just cold reading. 

Jag vill hävda att jag inte sett ett enda äkta medium.

Fjäril
2013-05-28 17:33
#66

#65

Starman,

Om vi bortser från cold reading, vad skulle vara äkta för dig? Vad skulle ge dig tillräckligt med bevis? Förutom vetenskaplig sådan?

Sajtvärd på Övernaturligt

Magi-cat
2013-05-28 17:39
#67

#65 Jag vill hävda att jag inte sett ett enda äkta medium.

Innebär det att du utgår ifrån att inget medium är äkta?

Tror du att det finns äkta medier?

Om t.ex. jag säger att jag känner till ett äkta medium, tror du att jag ljuger eller är vilseledd då?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2013-05-28 17:40
#68

#64 "Men om man inte är delaktig själv (inte just gällande det här programmet, eller det behöver inte handla om tv alls) så vet man faktiskt inte hur det går till, oavsett hur insatt man är i ämnet."

Men det är ju inte samma sak som att man inte ska uttala sig (vilket du faktiskt skrev).

Och det finns så klart alltid en slags "filosofisk osäkerhet" (vi vet egentligen aldrig någonting) och den kan man så klart uttrycka hela tiden men diskussionerna kan bli väldigt stolpiga då.

Den kritiken jag läst mot programmet här har varit tydlig med vad vi vet, vad som är möjligt och vad kritikern själv anser är troligt (och varför). Så länge man gör det tycker jag aldrig det är fel att uttala sig (det tror jag inte du tycker heller egentligen).

[Starman]
2013-05-28 17:41
#69

#66

Ja du. Om jag inte får någon vetenskaplig "bevisning" kan jag helt enkelt inte sträcka mig till att tro på det som medium påstår sig göra. Ett enkelt sådant sätt att skapa evidens är att låta medium som påstår sig vara äkta låta sig testas.

Jag förstår inte varför medium inte radar upp sig för att omvälva vår nuvarande kunskap. Vi skulle behöva skriva om alla fysikböcker. Tänk dig, biologi, kemi, fysik, allt skulle behöva skrivas om! Den som kunde påvisa en andevärld under kontrollerade former hade kunnat kamma hem flertalet Nobelpris. 

Men de som påstått sig vara äkta har inte kunnat visa upp sina förmågor under kontrollerade former.

Istället nöjer de sig med att "förmedla sitt budskap" ute på landsbygden, mot betalning oftast. Jag undrar varför.

Annons:
Fjäril
2013-05-28 17:50
#70

#68

"Men det är ju inte samma sak som att man inte ska uttala sig (vilket du faktiskt skrev)." 

Nej, uttala sig bör och får man, men som jag skrev, egentligen, har man inte rätt till det om man inte har varit där. Inte just för inspelning av Det okända, utan generellt.

Sajtvärd på Övernaturligt

JonasDuregard
2013-05-28 17:50
#71

#54, #67 "Tror DU att det finns några riktiga medier?"

Det är inte viktigt för mitt argument och leder tråden bort från det till min personliga uppfattning (som är oviktig i sammanhanget).

Nej, det tror jag inte.

Jag antar att nästa fråga blir om jag tror att det inte finns några riktiga medium? 😉 (Subtil men ganska viktigt skillnad på de två frågorna, det finns mer än två positioner man kan inta i frågan).

Magi-cat
2013-05-28 17:56
#72

#69 Istället nöjer de sig med att "förmedla sitt budskap" ute på landsbygden, mot betalning oftast. Jag undrar varför.

(Lite OT tyvärr)

Vad menar du med det?

Menar du med "de" alla mediala människor, att "de" tar betalt och förmedlar sitt budskap "ute på landsbygden"? (Är det förresten något fel med att förmedla budskap just på landsbygden?)

De mediala personer jag känner/känt har en gåva sedan födelsen, är så långt ifrån kändismedier man kan komma, tar inte betalt eller betraktar sin förmåga som annat än en medfödd, naturlig gåva, inte sällan något de har mer besvär än glädje av. 

Inte heller har, de jag känner, något intresse av att rada upp sig inför testning, omvända någon annan eller ståta med priser. Varför? Vi är alla olika, förstår du. Och dessa personer som jag tänker på är så äkta som någon kan vara men med en gåva de har att hantera.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Astell
2013-05-28 17:57
#73

#71

Men Jonas om jag sitter och pratar med en vän om vardagsgrejer så plötsligt tittar hen på mig och säger att min farmor är där och det som sägs stämmer…var kommer cold reading in i det? spec när personen inte vet vad det är och inte har en aning om vem min farmor varit??? Förstår inte hur man kan kalla det cold reading??

Magi-cat
2013-05-28 18:00
#74

#71 Ok, svara på nästa fråga också då, jag ser att du vill det! 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2013-05-28 18:03
#75

#73 Det finns en annan sak som kallas för Barnum-uttalanden. Och en annan sak som kallas för bekräftelsebias. Och en sak som kallas för tillfälligheter så klart, vissa saker ser osannolika ut men är i själva verket ganska sannolika. Vidare finns det något som kallas för hot-reading.

Alla de är tänkbara förklaringar, antagligen är det en blandning av dem.

Att förklara alla de sakerna här skulle ta för mycket tid och energi. Det mesta har nog redan avhandlats och det finns andra trådar om det.

Fjäril
2013-05-28 18:05
#76

#69

"Jag förstår inte varför medium inte radar upp sig för att omvälva vår nuvarande kunskap. Vi skulle behöva skriva om alla fysikböcker. Tänk dig, biologi, kemi, fysik, allt skulle behöva skrivas om! Den som kunde påvisa en andevärld under kontrollerade former hade kunnat kamma hem flertalet Nobelpris."

Jag håller faktiskt med dig, vilket jag inte hade gjort, eller gjort tidigare, vad gäller dessa tester. Jag tror att man låser sig just vid bevisgrejen (som medium)ochatt "det inte är det de är till för, att bevisa saker" men om vi kan göra underverk, eller förändra/förbättra saker, vore det faktiskt en självklarhet istället, att man gör dessa tester.

Jag hade gärna ställt upp på det där men jag är inte tillräckligt mycket "medium" 😉

"Istället nöjer de sig med att "förmedla sitt budskap" ute på landsbygden, mot betalning oftast. Jag undrar varför."

Jo, det kan låta underligt, men jag tror inte att man tänker, eller snarare att man tänker, som jag skrev ovan. Det är ingen "bevisgrej".

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
Joppo
2013-05-28 18:07
#77

#73 Nästa gång det kommer en ande på besök så tycker jag du ska ställa lite kontrollfrågor😉 Du kan till exempel be om att anden ska säga sitt personnummer, sitt fullständiga namn innan den gifta sig eller något annat svårgissat och konkret.

JonasDuregard
2013-05-28 18:11
#78

#74 Den frågan är lite svårare, jag ser inte mig själv som troende direkt. Men i ärlighetens namn: ja, jag tror att riktiga medium inte finns. Men det är inte en tro som är särskilt viktig för mig. Skulle det dyka upp bevis som pekar på att de finns trots allt så skulle jag ändra mig utan omsvep. Det är lite som att man tror att det ska bli regn, visar det sig att man har fel så är det inte hela världen - snarare är det lite trevligt.

Klass
2013-05-28 18:12
#79

Det vore intressant att diskutera ett specifikt avsnitt av Det okända. Jag vet inte hur det är med rättigheter och tillgång för alla, i och för sig.

Om t.ex. någon/några troende väljer ut ett eller några avsnitt (som finns lagligt tillgängligt då, jag vet inte hur det är med den saken) där de tycker att mediumet gjort särskilt bra ifrån sig, och sedan kan man diskutera kring något mer konkret, tänker jag.

Magi-cat
2013-05-28 18:15
#80

#78 Ok, tack för svar 🙂

En egen upplevelse eller budskap från trovärdig person skulle inte vara tillräckligt "bevis" då förstår jag, men jag ska inte fresta med mer följdfrågor nu….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Fjäril
2013-05-28 18:30
#81

#79

Klass,

Så länge de ligger på Youtube (eller liknande) är det nog ingen fara. Jag länkade direkt till Tv4 play.

Sajtvärd på Övernaturligt

Astell
2013-05-28 18:53
#82

#73 Men om personen inte känner till dessa tekniker??? ska jag då säga att du använder dessa utan att veta om det?

#77

Det som sades var svårgissat och konkret…:)

Klass
2013-05-28 18:58
#83

#81

Bra. Då borde mitt förslag fungera i det avseendet.

Hoppas att någon kan komma med exempel, då.

Annons:
[Starman]
2013-05-29 01:16
#84

#72

Menar du med "de" alla mediala människor, att "de" tar betalt och förmedlar sitt budskap "ute på landsbygden"? (Är det förresten något fel med att förmedla budskap just på landsbygden?)

Jag syftar på de som tar betalt för sina tjänster, och i min uppfattning så utgör ju dessa en betydande del av den spiritualistiska rörelsen. Sen så finns det ju, som du också säger, människor som inte tar betalt självklart.

Och vissa som inte turnerar land och rike runt (vilket var vad jag menade med "förmedlar sitt budskap på landsbygden", det blir väl en del landsbygd i Sverige, liksom, så det passade och är inget illa menat mot varken landsbygden eller de påstådda synska) utan nöjer sig med att ha studio i sin hemstad. 

Jag vet inte vad jag ska tycka om de som inte tar betalt för sina tjänster. Uppenbarligen är de själva övertygade om att de kan göra det de påstår. Ingen kommer ju i ekonomisk kris om man går till ett sånt medium heller, så ptja.
_
Inte heller har, de jag känner, något intresse av att rada upp sig inför testning, omvända någon annan eller ståta med priser. Varför? Vi är alla olika, förstår du. _

Ett Nobelpris är en symbolisk gest och ett litet kapitalpris som tack för att man har bidragit med något stort till vetenskapen.

Varför skulle det inte locka påstådda medium att slutligen kullkasta hela det rådande kunskapsläget med en så spännande nyhet att man kan prata med de döda? Det skulle ju bli världssensation! Alla skulle bli jätteglada! Och pengarna skulle man ju kunna donera till valfri välgörenhetsfond om man ville.

Astell
2013-05-29 08:43
#85

#84

Tror det blir vetenskapsmännen som kullkastar sig själva..det finns säkert flera vetenskapsmän som haft dessa upplevelser och fler kommer att komma..spec när de blickar in/ut i vår värld och kommer på sammanhang de inte trodde existerade…:)

Neutralis
2013-05-29 09:56
#86

#76

Jag hade gärna ställt upp på det där men jag är inte tillräckligt mycket "medium"

Jag tror du är omedvetet inne på var skon klämmer bland medier. Problemet bland medier(bland de allra flesta jag träffat) är att de gärna slår sig för bröstet och talar vitt och brett om sina förmågor och vad de har åstadkommit… Men när det kommer till att verkligen bevisa vad de hävdar sig kunna, så kommer de helt plötsligt på att de kanske inte har den förmågan de påstår och kan därför inte ställa upp på något test.

Därför försvarar ej insatta, medier och tror att de visst skulle kunna klara ett test om de bara ville. De tror ofta på det mesta som något medium säger och säger sig kunna göra.

Walk the talk… Är tyvärr inte förenligt med medial verksamhet

Jo, det kan låta underligt, men jag tror inte att man tänker, eller snarare att man tänker, som jag skrev ovan. Det är ingen "bevisgrej".

Jag tror(nästan vet) snarare att det är allt folk runt omkring medier och liknande föreställningar som behöver öppna korkgluggarna och börja använda sunt förnuft när man beskriver en annan människas påstådda förmågor. Medier är mycket väl medvetna om vad de sysslar med och har oftast haft otaliga tillfällen att utvärdera sin förmåga.

JonasDuregard
2013-05-29 11:03
#87

#85 "spec när de blickar in/ut i vår värld och kommer på sammanhang de inte trodde existerade…:)"

Du borde lära känna någon forskare någon gång när du har tid. Det skulle kanske lösa upp en del fördomar.

Magi-cat
2013-05-29 11:15
#88

edit…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Fjäril
2013-05-29 11:21
#89

#86, "Jag tror du är omedvetet inne på var skon klämmer bland medier. Problemet bland medier(bland de allra flesta jag träffat) är att de gärna slår sig för bröstet och talar vitt och brett om sina förmågor och vad de har åstadkommit" Fast det där stämmer nog inte riktigt, eller på alla. Vissa kan faktiskt känna, utan att slå sig för bröstet, att man inte vill utge sig, eller delta i tester, för att man inte har tillräcklig kunskap, eller anse sig ha.

Sajtvärd på Övernaturligt

Neutralis
2013-05-29 11:34
#90

#89

Fast det där stämmer nog inte riktigt, eller på alla.

På de allra flesta jag träffat skrev jag och jag har träffat väldigt många genom åren. Jag tror utifrån vad du skriver… Inte har träffat särskilt många?

De som sitter hemma på kammaren och har det som hobbysyssla räknar jag inte in utan jag tänker mer på de aktiva medier som flänger runt och har seanser och sittningar.

Annons:
Fjäril
2013-05-29 11:43
#91

#89 "På de allra flesta jag träffat skrev jag och jag har träffat väldigt många genom åren. Jag tror utifrån vad du skriver… Inte har träffat särskilt många?" Träffat många medium eller personer som "kan allt"? Eller båda och? Jag träffar inte andra medium på det sättet, eller ser ingen nytta med det, men jag har gjort både och. Träffat ett par stycken och hört "redighets-historier". "De som sitter hemma på kammaren och har det som hobbysyssla räknar jag inte in utan jag tänker mer på de aktiva medier som flänger runt och har seanser och sittningar." Ja det var lite så jag tänkte också, att de "kända" kan tyckas vara de som "borde" ställa upp på tester, men samtidigt kan de vara "kända" utan att slå sig för bröstet.

Sajtvärd på Övernaturligt

Neutralis
2013-05-29 11:58
#92

Ja det var lite så jag tänkte också, att de "kända" kan tyckas vara de som "borde" ställa upp på tester…

Jo, där är vi rörande överens.

… men samtidigt kan de vara "kända" utan att slå sig för bröstet.

Hmm, jag kan nog inte räkna upp mer än en fingerfattig hand bland alla jag träffat. De kan givetvis slå sig för bröstet på olika sätt och som kanske inte uppfattas som överdrifter om man inte har bedömt dem förutsättningslöst.

Astell
2013-05-29 15:31
#93

#87

Vad menar du att jag har för fördomar Jonas?

JoHo
2013-05-30 09:31
#94

Vad alla måste förstå är att Det Okända produceras av ett produktionsbolag som har en verksamhet att tjäna pengar. De levererar program till TV4 som köper in dem och säljer reklam i programmet. Ju fler som ser det och ju mer man kan rikta reklamen desto mer pengar tjänar alla. T ex ser man inte så många reklamfilmer om bilar i reklampauserna…. Produktionsbolagets uppdrag är att leverera "bra tv" som underlättar för TV4 att sälja annonser. Av den orsaken ser de givetvis till att ett program som Det Okända "levererar". Om t ex var och varannat påstått medium i Det Okända INTE levererade skulle programserien få ett snabbt slut. Det fins flera problem med Det Okända om man ska se det rent vetenskapligt. För det första KAN man inte se det vetenskapligt då de är ute efter att påstådda mediet ska ha rätt och att "spöket" försvinner etc. OM man hade velat göra programmet på rätt sätt så skulle t ex familjen i huset intervjuas av någon annan än Giertz (som senare träffar påstådda mediet) och det skulle heller inte vara samma kameracrew. Familjen skulle, givetvis, inte vara med när påstådda medieumet kommer till huset. Som ni ser i programmet så bekräftar de genom nicknngar det påstådda mediet behöver veta för att fortsätta. Att spela på dessa människors känslor är inga problem. Notera också att INGEN vill göra bort sig i TV så det ger gärna ifrån sig mer information och/eller bekräftar saker som inte alltid stämmer för att medvetet/omedvetet hjälpa det påstådda mediet. Givetvis ska alltså inte samma personer som gjort ntervjun med familjen vara med när påstådda mediet kommer till huset. Familjen ska NTE vara närvarande och alla bilder etc ska tas bort. Sedan skulle det vara oerhört intressant att ta in tre - fyra olika påstådda medium till samma hus för att se vad de kan läsa av. Förmodligen blir det som i de Gv-program där man tagit in tre olika Feng Shui-"experter" ovetandes om varandra som använder exakt samma "vetenskap" och möblerar på tre olika sätt. Precis som nämnts ovan så används mest barnumuttalanden i Det Okända. Här ett klipp där jag kör sådana barnumuttalanden på Plus programledare och se hur rätt jag har. Har 100% träffar och har då bara använt EN av flera olika tekniker inm cold reading. http://www.svt.se/plus/artiklar/trollkarlen-forklarar-spatjanster För övrigt får ni i klippet nedan mer information hur just detta med cold reading fungerar i avsnittet "talk to the dead" från Penn & Tellers serie Bullshit. Jag hoppas paranormalister kan se klippet och kommentera.

CherryLenore
2013-05-30 18:33
#95

Jag känner mig hemsökt efter att ha sett det okända, särskilt av en blond, långhårig tysk. Brrrr.

Joppo
2013-05-30 20:12
#96

Haha 😃 Är han inte holländare förresten? Om du nu syftar på Birkan Tore…?

CherryLenore
2013-05-30 22:47
#97

Korrekt. Jag mindes fel, skyller på starkt undanträngande.

Annons:
[Starman]
2013-05-30 23:15
#98

Birkan Tores theme song. 😃

[*Maggan*]
2013-05-31 22:13
#99

TV-programmet Det Okända har fått "spöktroende" att våga "komma ut" ur garderoberna - inte en dag för tidigt!

[Olaf]
2013-06-01 10:23
#100

#99 Ja och tänk hur ett litet TV program kan väcka sånt motstånd. Finnas men inte synas är ok och absolut inte betitlas dokumentär.

Etablerad TV media vill vanligtvis inte ha med sådant här att göra trots brett folkligt tittarvärde. Det paranormala är som en bastard och göms undan lite som man ville gömma undan oäkta barn förr i världen;)

Men nu kommer vi ut ur garderoben på bred front. Det okända och modiga Carolin Giertz borde få tacksamhet sänt till sig av de så kallade "troende" istället för massa gnäll. 

Att sen så kallade skeptiker hackar på programmet hör liksom till. Det är väl deras intresse här i världen, hacka på det paranormala alltså.

Tack för ordet.

JoHo
2013-06-01 10:37
#101

#99 Och tänk så många skeptiker som kommit ut som rationellt tänkande människor när de har sett detta vinklade program och förvånats över att folk tror på det som visas. #100 Det handlar väl om ärlighet. Om de gjorde Det Okända ärligt och inte i egenskap att lura folk så är det en annan femma. Men visst fuskas det i andra TV-program. Det. Finns ju fortfarande de som inte tror på sanningen att alla kör efter manus i Parlamentet och att Så Ska Det Låta är repeterat i vissa segment etc. Det handlar om show och om att dra in pengar. Inte fasen. Ska ni tro att de gör programmet bara för att "lyfta fram det paranormala". Det handlar om att de hittat en programidé som de kan sälja och, förhoppningsvis, genererar så mycket tittare i den lilla kanalen så att de kan fortsätta tjäna pengar på det. Detta bvet jag då jag känner flera på just detta produktionsbolaget. När jag var med i Plus om telefonlinjer så var kameramannen som filmade även kameraman på Det Okända och han hade en hel del intressent att säga. Inget som jag inte visste redan. Men lev gärna i illusionen att de gör Det Okända för att "få fram det paranormala" och inte för pengarna. Det är ju det de vill.

JonasDuregard
2013-06-01 10:49
#102

#100 "Etablerad TV media vill vanligtvis inte ha med sådant här att göra trots brett folkligt tittarvärde. Det paranormala är som en bastard och göms undan lite som man ville gömma undan oäkta barn förr i världen;)"

Du måste skämta? Sådana program har väl gjorts i alla tider? Vad som räknas som "etablerad TV media" vet jag inte. Om man har en mark- eller parabolsänd TV-kanal är man väl ganska etablerad.

JoHo
2013-06-01 11:59
#103

#102

Precis. Notera att Det Okända sänds på den lilla obskyra kanalen där skräpprogram som inte platsar i TV4:s huvudutbud slängs in.

För er som inte vet hur TV-branschen fungerar så köps de flesta programserier i "bulk". För att kunna få köpa in t ex en hit som "Let's Dance" från holländska bolaget Endemol så måste de köpa ett "paket" med andra program som produceras via detta boalg och deras underleverantörer. Så för varje hit-serie måste annat köpas in och sändas. Därför öppnar flera reklamfinansierade kanaler andra kanaler där de kan visa dessa program.

Med tanke på vad skit som sänds i TV4 så ser man vad TV4 ändå anser om Det Okända genom att de lägger det i "skräpkanalen" som det kallas. Det Okända drar in pengar men inte de summor de önskar och annonsörerna kommer fortfarande till det programmet då de är ute efter Det Okändas målgrupp, som är kvinnor 25-59 år.

[*Maggan*]
2013-06-01 18:32
#104

#101

 Och tänk så många skeptiker som kommit ut

Ursäkta om jag smilar och småler en smula nu😉
Att "komma ut" betyder i min bok att öppet våga utmana det traditionella tänkesättet. Knappast något som skeptiker gjort sig kända för 😃

Annons:
JoHo
2013-06-02 08:52
#105

#104

> Ursäkta om jag smilar och småler en smula nu

Antar att det är för att du inte vill följa trivselreglerna här?

> Att "komma ut" betyder i min bok att öppet våga utmana det traditionella tänkesättet. 

Nja, att fantisera och inbilla sig saker är inte att utmana det traditionella tänkesättet . Det är vidskepelse som funnits i tusentals år och som man trott att folk skulle vuxit ifrån när vi lärt oss så mycket om verkligheten.

> Knappast något som skeptiker gjort sig kända för

I mitt exempel syftade jag på att folk inte bara skakar på huvudet i bakgrunden utan aktivt ifrågasätter verklighetsallergin en del vidskepliga tar till sig. Att folk kan få för sig Det Okända är en "dokumentär" är detsamma som de som chockas över att det är manus i Parlamentet och inte improviserat.

JonasDuregard
2013-06-02 12:56
#106

#104 Tänk på att hålla diskussionen till ämnet är du snäll. Det har varit en del utsvävningar tidigare med, men vad skeptiker är kända för och inte är helt klart OT.

[*Maggan*]
2013-06-03 23:27
#107

106

If you say so - men det var ett svar som jag bedömde som relevant till John Houdi.

Okej slutar med det . Glöm att jag sa nåt.

Upp till toppen
Annons: