Annons:
Etikettandlighet
Läst 4728 ggr
Fjäril
6/2/13, 9:04 PM

Scientologi

Scientologi

Det finns lite olika tankar kring det här, vad känner ni?

"Scientologin utvecklades av L. Ron Hubbard och är en religion som erbjuder en exakt väg, som leder till en fullständig och säker förståelse av ens sanna andliga natur och ens förhållande till en själv, ens familj, grupper, mänskligheten, alla livsformer, det materiella universum, det andliga universumet och det Högsta väsendet.

Scientologin riktar sig till anden – inte till kroppen eller sinnet – och dess tro är att människan är mycket mer än bara en produkt av sin miljö eller sina gener.

Scientologin omfattar en samling kunskap som utgår från vissa fundamentala sanningar. De huvudsakliga av dessa är:

Människan är en odödlig andlig varelse.

Hennes erfarenheter sträcker sig långt utöver en enda livstid.

Hennes förmågor är obegränsade, om än inte förverkligade i nuet.

Vidare anser Scientologin att människan i grunden är god och att hennes andliga befrielse beror på henne själv, hennes medmänniskor och hennes förmåga att uppnå broderskap med universum.

Scientologi är inte en dogmatisk religion där man förväntas bekänna sig till något, baserat enbart på tro. Tvärtom, man upptäcker själv att Scientologins principer är sanna genom att tillämpa dess principer och observera eller uppleva resultaten.

Scientologins slutmål är sann andlig upplysning och frihet."

http://www.scientologi.se/what-is-scientology.html?video=scnad_wis_2

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
[Litenklen]
6/2/13, 9:24 PM
#1

Vad har en TS ang. religion att göra i det här forumet???

[Starman]
6/2/13, 10:05 PM
#2

#1

Litenklen

Scientologins läror är i stort sett nyandliga/New Age.

[Litenklen]
6/2/13, 10:10 PM
#3

Är inte en Scientologi religion??

[Starman]
6/2/13, 10:15 PM
#4

#3

De slipper betala skatt i Sverige. Men egentligen är det ju en sekt.

[Litenklen]
6/2/13, 10:19 PM
#5

Enligt deras egen sida är det en religion…

Vad du kallar dom är ovidkommande, frågan är vad har TS här att göra?

Fjäril
6/2/13, 10:23 PM
#6

Vad menar du Litenklen, varför hör inte Scientologi till sajtens ämne? Om du anser något annat, kan du motivera varför?

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
[Litenklen]
6/2/13, 10:27 PM
#7

Hm…

Är det här en religions blogg?

Sen kan du gärna svara på PM om din andra kassa TS…..

[Starman]
6/2/13, 10:33 PM
#8

#5

På de flesta ställen på Jorden kallas Scientologerna för "en sekt". Det är bara ett fåtal länder i vilka Scientologerna har erhållit status som "religion".

På vilket sätt menar du att en diskussion om Scientologerna inte hör hemma på detta forum? För det är ju vad du insinuerar, att det inte bör diskuteras här.

[Litenklen]
6/2/13, 10:42 PM
#9

Inte att en diskussion om Scientologerna inte hör hemma på detta forum utan bara att en religionsdiskussion inte har här att göra…

Om ni tycker annorlunda: välkommen att modda ett gäng religionstrådar..

[Starman]
6/2/13, 10:47 PM
#10

#9

Jag tror inte det finns intresse här att diskutera världsreligionerna (jag kan ha fel) utan de mindre, nyandliga religionerna är nog mer av intresse här.

Du får gärna starta trådar om några religioner som du tycker vore spännande att diskutera. Så kan jag modda dem.

JonasDuregard
6/2/13, 11:51 PM
#11

Åter till ämnet.

Ur ett skeptiskt perspektiv är det inte mycket att orda om. Scientologin har i min mening inte bara fel, det är en farlig sekt som visat om och om igen att den inte skyr några medel för att nå sina mål.

Men det skulle vara intressant att höra perspektiv från andliga om saken. Om vi bortser från deras arbetssätt, är det tänkbart att det finns korn av sanning i själva religionen?

[Olaf]
6/3/13, 7:45 AM
#12

Det är en sekt som lurar folk på pengar. Som sysslar med mind control och manipulation. Några som man ska undvika som pesten.

Magi-cat
6/3/13, 8:02 AM
#13

Instämmer med Olaf. Varningsflagg å det bestämdaste!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Astell
6/3/13, 8:05 AM
#14

Instämmer också med Olaf och Magi-cat! Fina ord men i realiteten mind control..

Loris M
6/3/13, 10:30 AM
#15

#12, #13, #14

Håller med er helt! Tänker också som Jonas skriver i inlägg #11, om man bortser från deras arbetssätt och tittar på grundtanken i religionen, finns det inte något som man skulle finna som intressant och "sant" ur ett andligt perspektiv?

Om vi skulle enas om att det handlar om mind control, manipulation, sekt… släpper det och fokuserar på själva filosofin bakom och hur det verkar vara ha tänkt från början. Grundraren L. Ron Hubbard sökte finna svar (enligt länken som Fjärilen hänvisar till i början) på de grundläggande existentiella frågor: Vem är jag? Vad gör jag här? Kommer någon del av mig att överleva döden? Finns det någon högre mening med mitt liv på Jorden? Var kommer jag efter döden? m.m. Alltså, frågor som vi andligt troende diskuterar och brottas med hela tiden.

De menar också att vi har stora kunskaper om vår fysiska värld tack vare vetenskapliga framgångar, men att samma vetenskapliga framgångar har uteblivit när det gäller att förklara själva människan och människans inre värld. Nu skulle man som skeptiker kunna tänka: Ja, för att det kanske inte finns något att utveckala och bevisa. Det finns ingen inre värld, livet efter detta och därför går det inte att bevisa det heller. Kan man inte bevisa det, finns det inte! Nej, inget bra argument enligt mig. Tror att världen är lite mer komplicerat än så. Många saker som vi kan bevisa idag har vi inte kunnat bevisa tidigare.

Man strävar inom scientologi att öka andligt medvetande. Idag menar man, fokuserar vi för mycket på det materiella istället för att titta "inåt". Kan hålla med om det. De menar således att balansen och jämvikten mellan vår fysiska värld och vår inre värld är rubbad. Deras huvudsakliga tankar är:

Människan är en odödlig andlig varelse.

Hennes erfarenheter sträcker sig långt utöver en enda livstid.

Hennes förmågor är obegränsade, om än inte förverkligade i nuet.

Jag vågar påstå att de flesta andligt troende skulle hålla med om ovanstånde grundtankar. Som sagt, mycket finns det att ifrågasätta när det gäller deras arbetssätt, men grundtankar i deras filosofi är inte helt förkastliga.

Joppo
6/3/13, 11:50 AM
#16

"Det finns ingen inre värld, livet efter detta och därför går det inte att bevisa det heller. Kan man inte bevisa det, finns det inte! Nej, inget bra argument enligt mig. Tror att världen är lite mer komplicerat än så. Många saker som vi kan bevisa idag har vi inte kunnat bevisa tidigare."

Tycker du inte att det är konstigt att man hittills inte lyckats bevisa att det existerar ett liv efter detta? Om det gjorde det så borde det väl inte vara så svårt att bevisa det. Till exempel borde man kunna kontakta döingar för att få fram information som annars våra omöjlig att få fram. Exempelvis borde man med döingarnas hjälp kunna lösa ouppklarade mord eller ta reda på en massa historisk fakta. Det borde inte vara särskilt komplicerat att vetenskapligt undersöka detta.

Mig veterligen är det dock väldigt sällan döingarna snackar om några vettiga saker överhuvudtaget. De brukar kunna säga att de har det bra i dödsriket och att de anhöriga inte ska vara ledsna, men de kan inte säga vad de heter eller ge ut sitt personnummer. Istället vill de att man ska gissa sig till vem de är genom att de pratar om gardiner, skämtar om smutsiga kalsonger eller att de säger att ens bil behöver repareras. Döingar är allt bra konstiga…

Astell
6/3/13, 1:01 PM
#17

Undras varför människan har dessa s k andliga tankar när det inte finns..jäkla slöseri av evolutionen att skapa sådant…😉

Loris M
6/3/13, 1:06 PM
#18

#16

_Tycker du inte att det är konstigt att man hittills inte lyckats bevisa att det existerar ett liv efter detta?
_Jo, lite. Men det utesluter inte att man kommer att klara av det en vacker dag. Jag får kanske inte uppleva det under detta liv, men kanske i nästa. Vem vet?

Mig veterligen är det dock väldigt sällan döingarna snackar om några vettiga saker överhuvudtaget. De brukar kunna säga att de har det bra i dödsriket och att de anhöriga inte ska vara ledsna, men de kan inte säga vad de heter eller ge ut sitt personnummer. Istället vill de att man ska gissa sig till vem de är genom att de pratar om gardiner, skämtar om smutsiga kalsonger eller att de säger att ens bil behöver repareras. Döingar är allt bra konstiga …

Håller med dig här faktiskt! Inte för att jag pratat med några "döingar" men har hört om de som gjort det och oftast pratar de (genom ett medium) om sådant som man egentligen vet att den som sörjer och söker kontakt vill och behöver höra. Som att de har det bra, finns hos oss och vill att vi ska gå vidare o.s.v. Personligen har jag aldrig känt ett behov av att kontakta en avliden släkting för att få bevis om andevärldens existens. För mig räcker vetskapen om att vi kommer att träffas en dag, samt de "bevis" som jag själv fått genom åren. Det finns säkert människor som fått sina "bevis" genom kontakt med "döingar" men jag har inte sökt sådana bevis då jag har svårt att förlita mig på ett medium i ett sådant läge. Jag tror att det finns medium som verkligen kan det de påstår sig kunna, men de som bluffar är tyvärr betydligt fler. Då blir det ju lite svårt för en vanlig andligt troende att avgöra vilket som är vilket. Men det var scientologi vi skulle prata om. Ber om ursäkt att det blev OT.

Upp till toppen
Annons: