Etikettvetenskap
Läst 3638 ggr
Fjäril
2013-05-27, 20:07

Kroppens celler/Fortplantning

Kroppens celler/Fortplantning

Ni kommer nog får ta del av många funderingar av mig just nu och ämnet kring kroppen och den mänskliga utvecklingen. Det är mycket intressant, celler och dess förnyelse - och fortplantning.

Just nu skriver jag en uppgift om människans utveckling och den här delen har jag möjligheten att analysera mer än när vi kommer till begrepp och som läraren sade "Hjärtat sitter där det sitter, man kan inte tycka att det borde sitta någon annanstans" 😃

När vi talade om fortplantningen för en tid sedan, eller som en film vi såg (minns tyvärr inte titeln på den) där vi fick se en man (eller pojke) födas, för att sedan följa det naturliga åldrandet, tills kroppen inte orkade längre, eller att man flera gånger om sade att "när vi föds påbörjas processen till döden", eller att "vi bara är här för att fortplanta oss", har frågan legat där hela tiden:

"Om vi bortser från ett underbart liv och allt vad det hör till - för vem/vad fortplantar vi oss om vi ändå bara ska dö sedan?"

Den här frågan har jag tagit upp ett par gånger nu, och det är ingen övernaturlig fundering (eller), utan jag tycker bara det är underligt. En funderare som jag är.

Jag skulle gärna vilja ha klokt svar på detta 🙂 

Edit,

Jag vet ju vad jag egentligen tror, om tidigare liv, eller att vår själ lever vidare, men jag är ändå öppen, eller nyfiken på andra teorier.

Sajtvärd på Övernaturligt

Joppo
2013-05-27, 20:48

Varför tycker du att det är underligt? Precis som alla andra djur så har vi ju instinkter för att säkerställa att vår art lever vidare. Det behöver väl inte vara mer komplicerat än så?

Personligen tycker jag bara det blir konstigt om vi skulle vara en del i någon slags övernaturlig "plan". Det tycker jag är att överdriva mänsklighetens betydelse. Vi är ju liksom som ett gäng atomer som befinner oss på ett litet större sandkorn som i sin tur svävar runt en liten sten i ett sjukt stort universum. Tiden vi är här är också den löjligt kort sett till universums teoretiska livsspann.

Fjäril
2013-05-27, 20:54

"Precis som alla andra djur så har vi ju instinkter för att säkerställa att vår art lever vidare. Det behöver väl inte vara mer komplicerat än så?"

Jo men det är alldeles riktigt, men varför? Är det bara jag som funderar på det, att varför vi, djur som människor, är här för att föröka oss och sedan dö? 

"Personligen tycker jag bara det blir konstigt om vi skulle vara en del i någon slags övernaturlig "plan"

Det behöver inte vara någon övernaturlig plan, eller övernaturligt alls. 🙂

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

JonasDuregard
2013-05-27, 21:00

Att föra sina gener vidare är en process som ger upphov till sig själv. Människans behov av att fortplanta sig kommer av att de grenar av männskligheten som saknat behovet omedelbart utplånat sig själva. I princip alla människor har ju föräldrar som velat skaffa barn (och så även deras föräldrar, och så vidare), så vi har anlag för att vilja det kan man säga 🙂.

Vi fortplantar oss alltså i slutändan som en följd av enkla naturlagar och inte för någon individ eller för något särskilt syfte. Sedan kan man intala sig själv att man gör det av andra anledningar, och på sätt och vis får man rätt i det, men i slutändan så är alla tankar och handlingar som leder till att man skaffar barn fortfarande ett kugghjul i en effektiv självåterskapande process.

Har du läst "the selfish gene" (den själviska genen?) av Richard Dawkins? Kom att tänka på den bara, den ger en intressant bild av meningen med livet.

JonasDuregard
2013-05-27, 21:03

#2 "Är det bara jag som funderar på det, att varför vi, djur som människor, är här för att föröka oss och sedan dö?"

Alla djur som inte haft den driften har dött ut. Kvar är vi som har den.

Det är en oundviklig process när livet väl satt igång. De som har stark drift att föröka sig tränger gradvis undan de som har svag eller ingen drift.

Och visst är det många som funderat på det 🙂

Fjäril
2013-05-27, 21:09

Jonas,

#3, 4

Det kommer vara en intressant period det här (för mig), något jag så mycket väl vetat om sedan tidigare (eller vetat om, jag har väl alltid funderat så här) men kanske medvetet inte valt att lägga för mycket fokus på. Snart ska jag fördjupa mig i psykiatrin också - DET kommer bli intressant 🤦‍♂️🙂

Jag tycker ändå det är underligt alltihop. Att vi lever på en jord (en som i och för sig utvecklar sig också), förökar oss och sedan dör 🥵

Joppo
2013-05-27, 21:16

#5 Tycker du att det är lika underligt när mindre utvecklade djur gör det som du beskriver?

JonasDuregard
2013-05-27, 21:17

#5 "Jag tycker ändå det är underligt alltihop."

OK. Kan du komma på något som hade varit mindre underligt då? 🙂

Att mänskligheten inte skulle ha en drift att föröka sig hade varit underligt tycker jag, hur skulle vi då ha kommit dit vi är i dag i så fall?

Fjäril
2013-05-27, 21:19

Men det är inte förökningen som är underlig 😴 🙂 utan varför vi föds för att fortplanta oss och sedan dö. VAD är syftet med det? I all oändlighet?

[Litenklen]
2013-05-27, 21:29

42…

Fjäril
2013-05-27, 21:29

Du säger det ja 🙂

[Borttaget]
[Borttaget] 
2013-05-27, 21:32

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2013-05-27, 21:35

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2013-05-27, 21:37

Inlägget är borttaget

Fjäril
2013-05-27, 21:42

Jag tycker nog inte själva processen, att födas, fortplanta sig och dö är det underliga (jag måste bli bättre på att uttrycka mig), utan varför vi skapades, där kom det 🙂 Till vilken eller "vems" nytta? Ska vi göra så här i evigheter tills vi om 40 år flyger i luften istället för att köra med bilar?

[Borttaget]
[Borttaget] 
2013-05-27, 21:44

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2013-05-27, 21:44

Inlägget är borttaget

JonasDuregard
2013-05-27, 21:48

#14 "Till vilken eller "vems" nytta?"

Varför tror du att det är till någons/någots nytta?

Det är som sagt en helt naturlig och i princip oundviklig process. Det händer helt oberoende av om det är till någons nytta precis som andra processer i naturen. Är du främmande inför den tanken?

Fjäril
2013-05-27, 21:51

Jag är inte främmande för tanken 🙂

Astell
2013-05-27, 23:06

Att expandera i kärlek och glädje är mitt syfte 🙂

Astell
2013-05-28, 09:04

We are emotional beings!! Visst måste var och en känna att det är så..att det inte är så enkelt att bara förklara den ena biten av oss som biologiska varelser…Känn in..vad stämmer för er??

Hur kom t ex Law of Attraction med i bilden?…vi vet alla att det vi fokuserar på växer..el hur?

Magi-cat
2013-05-28, 10:44

#19 Ett underbart syfte. 🙂

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Starman]
2013-05-28, 11:15

LoA är en tanke som människor i rika länder kan unna sig att ägna sig åt.
Vi har i Sverige lyxen att kunna tillåta oss att tro att våra tankar påverkar våra öden.

Personligen tycker jag LoA är en extremt cynisk och verklighetsfrånvänd idé.

Jag är säker på att vår biologi är vad som tillåter oss att vara känslosamma.

Astell
2013-05-28, 12:12

Nejdå…LoA sker hela tiden men för det mesta omedvetet…

Magi-cat
2013-05-28, 12:12

(ursäkta om jag lägger mig i eller om det är alltför långt och OT får ni ta bort)

Människan, denna "påse" med över 70 %, (vissa säger 90 %) vatten, består av någon triljon celler. Celler som är som små energifabriker, ett under av perfektion när de via cellmembranet väljer vad som förs in i cellen och vad som förs ut. Allt detta fungerar samstämt och perfekt, med celldelning, med hormoner, signalsubstanser, svar på hot, inlärning, socialt samspel från cellnivå till individnivå, till samhällsnivå, till….Finns det en medvetenhet i allt det? är en fråga man kan ställa sig.

Livet har valt att följa en väg av födelse, reproduktion, åldrande och död. Punkt. Eller? Hela denna cykel är en paradox där samma gener som ger tillväxten i unga år och befrämjar reproduktion, bidrar till att vi åldras, drabbas av cancer och dör. Kompromissen naturen har gjort har inte gett oss evigt jordeliv, men den har fungerat bra och fört oss hit. "Vi" vill fortplanta oss, det är en drift, ett biologiskt program men också en kärlek där vi vill se en fortsättning och se oss själva.

Någonstans i denna fysiska kropp vi kallar vårt "jag" som egentligen fungerar utan att vi tänker på den, finns medvetandet, the Mind. Det medvetande som gör att vi kan betrakta oss själva och lära av omvärlden och varandra, göra val och uppleva känslor.

Jag tänker på att allt i naturen upprepar mönster (se fraktaler) där samma fungerande mönster ses i allt större system och blir något annat och där helheten avspeglas i delarna.

Vi och universum är en del av detsamma, en del av varandra, där det stora medvetandet skapar sig självt och betraktar oss/sig självt, av drivkraft att skapa liv, sig självt, och att se sig självt genom oss.

Kanske är vår födelse-död som ett mindre mönster av en större cykel där ett universum föds ur ett annat eller viks ut ur en annan tankeform.

I så fall finns medvetandet i allt och jag vill gärna lägga till: kärleken.

"Endast djärva spekulationer kan föra oss vidare, inte anhopningar av fakta." (A. Einstein) 🙂

Astell
2013-05-28, 12:16

Bra skrivet Magi-cat!!!👍

[Starman]
2013-05-28, 12:22

Nej. Om LoA var en naturlag, som förespråkare hävdar, så skulle den gå att mäta.

Dessvärre finns det fler önskningar än uppfyllda önskningar bland Jordens befolkning, vilket talar emot hela tanken om LoA.

Fjäril
2013-05-28, 12:27

#24 Magi-cat, Så fint skrivet! Vår kropp, vi människor, ÄR fantastiska. Det är något helt otroligt, något svårt att beskriva och makalöst genialt, hur vi är skapade, och som cellerna, eller alla delar i kroppen, fungerar som "små liv" och vet vad de ska göra! Det är väl just det, inte naturens gång, att födas, fortplanta oss och sedan dö som är frågetecknet, utan snarare varför det är så? Allt vi människor själva skapar har vi ju ett syfte och vision med, vad hände med oss då, det är ju bara en oändlig historia, om än någon som förändrar sig lite? Ska vi fortsätta så här i all evighet?

[Starman]
2013-05-28, 12:38

"Ska vi fortsätta så här i all evighet?"

Nej då. Jag tror det kommer en tid då allt tar slut.

Kanske om 5 miljarder år, då solen äter upp vår planet.

Kanske tidigare, om vi lyckas utrota oss själva med kärnvapen, miljöförstöring eller annat.

Kanske senare, om vi lyckas kolonisera yttre rymden.

Men någon gång kommer allt snärjas ihop, tror jag, all massa kanske sugs in i ett enormt svart hål (det som vann) som faller in i sig självt och och ger upphov till en singularitet.

Magi-cat
2013-05-28, 13:20

#24 Fjäril: Ska vi fortsätta så här i all evighet?

Vi är som "små liv" i det stora vi är en del av. 

Syfte, vision bär vi med oss. Att utvecklas är i sig ett syfte, att lära oss mer om oss själva i det lilla och stora eller leva mer i kärlek eller vad vi nu lägger fokus på. "Syftet" har ett "mål", men vi ser inte målet. Det är dolt för oss, precis som att vi inte kan se ända till universums födelse.

Om inte universum är oändligt finns det ingen evighet. Tid och rum och materia är förknippade och oupplösliga (ungefär) med varandra. 

Men materia är ljus och i transformationen finns (kanske) den där evigheten, inte i materian. I födelse- och döds-ögonblicket sker (kanske) en övergång av medvetandet. Till det eviga, till källan, till paradoxens ände. Rundgången, den nästan-eviga, sker i formens värld.

(Sedan tror jag att "vi" kan komma att leva mer i medvetandet, mindre i det fysiska, men det för för långt…..)

Men i 3 D-formen, ja eftersom allt är dualistiskt och det nu expanderar kommer allt att dras samman tills det viks ut i en ny urladdning…..typ…..🙂

[Zorita]
2013-05-28, 14:10

Det jag inte förstår är tanken om varför det skulle finnas ett syfte. Jag brukade tänka att det självklart fanns en mening med allt, annars var livet helt klart inte värt att leva. Men nu när jag tänker på hur liv uppstod och utvecklades ser jag snarare en mängd slumpmässiga samband och en ständig opportunism.

Liv tog de möjligheter som fanns. Ett tomt hav? Perfekt för en livsform att kolonisera. Ett hav fullt av alger? Perfekt tillfälle att börja äta alger. En tom kontinent? Självklart skulle någon alg komma på hur man överlever utanför vattnet, så även denna plats kunde bli bebodd. För att det är så liv fungerar - liv föder liv och tar alla möjliga tillfällen för att föda mer liv.

Hade det inte varit så hade liv inte funnits. Då hade det blivit en alg och inget mer. Bara de alger som hade drivkraft överlevde, och detsamma för allt annat liv som uppstår. En livsform som inte strävar efter att överleva och fortplanta sig dör ut ganska snart.

Och tja, vi ska nog fortsätta såhär. Kanske för alltid, om vi blir duktiga på att resa i rymden och ta de möjligheter som finns. Givet förstås att vi kan unkomma diverse svarta hål och att universum inte kör ett nytt big bang.

Magi-cat
2013-05-28, 14:47

Det måste inte finnas ett syfte. Jag står själv och vänder och vrider på den tanken och jag är egentligen inte bekväm med ordet "syfte". Meningen kan vara själva levandet och det är inte i sig beroende av syfte. 

Livet är obändigt och tycks uppstå överallt, i djupaste hav och berggrunder, det behöver alls inte vara som vi känner det.

Men med lite fantasi skulle man kunna tänka sig livsformer utan fortplantning och död, eftersom livet kan se ut efter de förutsättningar som finns. Livet här valde dock den modellen och den har gått bra, även med de paradoxer som innebär att cellen inom sig bär sin egen död. Kroppens celler kan bara dela sig 40 till 60 gånger, då de har gjort sitt.

Men kanske är det som att livet inte vill kopiera på kopian hela tiden (när den delar cellen och DNA) utan vill ha den uppgraderade modellen. Livet låter individen dö och en ny tar sin början.

"Syftet" kommer in med medvetandet. Vi är medvetna om oss själva och kan fundera över resan, en observatör. Där står vi, observatören, och försöker få ihop det ofattbara med bristfälliga eller snarare begränsade, sinnesorgan. Det blir 3D-tolkningar och det är gott nog. 95% av Universums innehåll är ändå stuff vi inte förstår oss på.

Om det finns en kraft i begynnelsen kan den kraften vara syftet och observatören, vi som tolkar det. En paradox som går varvet runt.

Frågan om "syftet" hade inte funnits om inte frågaren varit där. 🙂

Kanske är allt ett kvanthologram.

Men jag tror "syftet" finns inbyggt i medvetandet.

Astell
2013-05-28, 15:14

Jo önskningar finns det gott om men hur många vågar tro på dem?? Lever vi inte kvar i bristtänkandet t ex?? då uppfyller lagen det…

Astell
2013-05-28, 17:13

Undras varför kvinnan lever i  ca 40 år efter att hennes fortplantningstid är över och hon lever oftast längre än männen som har den kvar?? 🤔

Fjäril
2013-05-28, 17:17

Nu vet jag vad jag vill bli när jag blir stor, Biomedicinsk analytiker 😃, ja från det ena till det andra, eller inte.

Joppo
2013-05-28, 17:21

#33 En så lång livslängd har vi bara haft på senare tid. Nu kan jag inga siffror på rak arm, men den var bra mycket kortare för i tiden.

Dessutom så är det ju betydligt mer krävande för en kvinna att vara gravid och föda ett barn, än det är för en man att befrukta henne. Jag tycker därför inte att det är speciellt konstigt att kvinnorna bara kan bli gravida när de är i bra fysisk form och inte gamla och skröpliga. Riskerna för komplikationer ökar väl ganska så markant bland äldre kvinnor har jag för mig.

JonasDuregard
2013-05-28, 17:25

#33 Menar du rent evolutionärt vad som är fördelen med det och varför vi inte har kortare livsspann? Jag ställde själv samma fråga till Staffan Ulfstrand efter att ha lyssnat på ett föredrag av honom.

Svaret är att det är för att kunna ta hand om sina barn och barnbarn. Det finns en stark evolutionär fördel i att kunna göra det eftersom det ökar barnens överlevnadschanser.

[Zorita]
2013-05-28, 17:29

#33 Däggdjur är ju finurliga på det sättet att vi inte bara förlöser ungarna utan även hjälper dem på traven efteråt. Därför är det inte bara fortplantningen som är viktig, utan även vården av framtida generationer. Se på hur en elefant fortfarande bidrar till sina barnbarns överlevnad genom att med visdom och erfarenhet föra sin flock mellan bra betesmarker och säkra vattenhål.

Detta gäller väl främst kvinnor kan jag tänka. Männen kan väl också hjälpa till, men deras roll är väl oftast riktad mer på försvar och därmed uttjänar de sin roll så fort de blir gamla och svaga.

Magi-cat
2013-05-28, 17:32

#33 Det finns olika tankar om det. Den ena är att vi tack vare högre levnadsstandard lever längre än "tänkt". En annan är "mormodersfaktorn", att det är bra för flocken/familjen/samhället att det finns äldre som kan hjälpa till med tillsynen av de små. Människobarnen är ju små och hjälplösa ganska länge. Äldre generationer kommer ihåg förr, och kan bättra på överlevnaden med att känna till vad man gjorde förrförra gången det blev torka eller översvämning.

En annan tanke är att ingen slår av det genetiska programmet utan det bara fortsätter. Naturen tar mest notis om den nya människan och utvecklingen följer tidtabellen fram till reproduktion - varefter vi får så att säga hänga med.

(källa: Henrik Ennart: "Åldrandets gåta")

Astell
2013-05-28, 17:39

#35 #36

Ja men så omtänksam evolutionen är..trodde den bara var slit och släng..visar ju på en riktigt moderlig intelligens där 😉

JonasDuregard
2013-05-28, 17:45

#39 Haha. Nej det gör det inte 🙂

Tänk på att det var evolutionen som skapade HIV och havsgetingar också 😉

Magi-cat
2013-05-28, 17:48

#39 evolutionen är samarbete också…🙂 Slit och släng ger inte tillräckliga fördelar, men mycket i generna och åldrandet är paradoxer, kompromisser……Men det funkar….

Astell
2013-05-28, 17:52

Det låter iaf som att evolutionen är "någon" och vem kan skapa utan att någon gör det?…😎

Upp till toppen