Annons:
Etikettandar-spöken
Läst 2525 ggr
JoTjenaMors
5/24/13, 10:18 PM

Ektoplasma

Har läst runt lite  på nätet  om detta fenomen. Jag måste säga att jag är lite splittrad/skeptisk om det efter ha sett många konstiga bilder. Vad är er uppfattning.

Vad tror ni?

googla så kommer det upp en del info

Annons:
jaerven
5/24/13, 10:43 PM
#1

Instämmer med föregående talare. Utan att slå över till minus, så ligger det väldigt lågt på min skala.

Fjäril
5/24/13, 10:46 PM
#2

Jag är inte så insatt i just det där, kanske för att det inte intresserar mig, eller för att jag inte riktigt vet vad man ska tro om det.

Sajtvärd på Övernaturligt

Fjäril
5/24/13, 10:55 PM
#3

Här är en länk till Wikipedia: http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ektoplasma

Sajtvärd på Övernaturligt

JonasDuregard
5/25/13, 12:43 AM
#5

Från ett skeptiskt perspektiv är sådana här grejer en slags vattendelare inom mediumbranchen. Jag tror inte att någon kan kommunicera med döda människor, men jag kan förstå hur andra kan tro att de kan det. Däremot är jag övertygad om att alla som håller på och bollar med ektoplasma och sådant är medvetna bedragare. Man kan liksom inte "lura sig själv" att en bit rekvisita som man smugglat in på seansen egentligen är en manifestation av andevärlden…

JoTjenaMors
5/25/13, 12:52 AM
#6

 ❤️ 😃 <<<<<<tack för reflektioner!

Skrev att jag googlat men undrade vad ni har för uppfattning om ämnet,,,, har sett bilder och läst lite  men tycker det skulle vara kul att dela lite tankar om hur ni ser på det 🤔

Annons:
Skogshumblan
5/25/13, 9:37 AM
#7

Säger som Jaerven & Fjäril, känns som en perifer företeelse jag är måttligt intresserad av.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

JonasDuregard
5/25/13, 9:58 AM
#8

#7 På vilket sätt är det perifert?

Colin fry finns ju fotograferad med "ektoplasma" smetat lite varstans:
http://1.bp.blogspot.com/_i8mSSBKxq0Q/SIItUQ8jNYI/AAAAAAAAAFY/W62Jr_XKWIs/s320/fryecto.jpg

Colin Fry är Jane Lyzells Mentor (Jane är professionellt medium och Sajtvärd på spiritualism i fokus för den som inte känner till henne) och Jane är så vitt jag kan förstå övertygad om fenomenets äkthet.

Det finns till och med en bild på Jane där hon påstår att hon frammanat ektoplasma http://skepticism.ifokus.se/discussions/4d7137a1b9cb46221d04efac-skeptikers-hetsjakt-pa-mig#27

Så där värst perifert verkar det alltså inte.

Skogshumblan
5/25/13, 10:01 AM
#9

Jonas, för mig är det perifert. Jane och andra som är kunniga i det anser säkert att det är väldigt viktigt. :)

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Joppo
5/25/13, 12:49 PM
#10

Jag tror att ektoplasma är gasbinda i de flesta fall 😃 Det finns en massa mindre smickrande bilder på "medium" där de avslöjats under sina seanser med sådan uppstoppad i näsan. Även sveriges mest kända fuskare Anders Åkesson blev ertappad efter att ha "frammanat ektoplasma" som visade sig vara självlysande lera.

Angående om det är perifer verksamhet eller inte, så är mitt intryck att fysiska seanser och liknande tillställningar är ganska ovanliga idag. Det verkar i varje fall skrivas väldigt lite om dem på forum och liknande. Gissningsvis gör Åkessonhistorien många av paranormalisterna extra skeptiska till dessa fenomen.

[*Maggan*]
5/25/13, 6:40 PM
#11

Det är en sån grej jag kanske tror på när jag ser det. Fast det är inget som håller mig vaken om nätterna…😮

Verum
5/25/13, 8:06 PM
#12

Självklart är det på riktigt. Se här hur Helen Duncan har frammanat en hel gestalt: http://bshistorian.files.wordpress.com/2008/04/duncan_spirit.jpg :D

[Emma--]
5/26/13, 12:04 PM
#13

Av de bilder som finns så känns det verkligen inte äkta.

Annons:
Skogshumblan
5/26/13, 12:27 PM
#14

12, ursäkta min negativa inställning men det där känns som något jag måste uppleva själv innan jag tror det. Alltså se med egna ögon live. Photoshop gör mig lite lätt skeptisk ;)

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Magi-cat
5/26/13, 2:48 PM
#15

#14 verum skojar


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: