Annons:
Etikettvetenskap
Läst 3045 ggr
Fjäril
5/22/13, 6:54 PM

Ett liv!

Jag läser medicin just nu och idag tittade vi på en film skapad av Lennart Nilsson (som säkert de flesta känner till). 

Vi fick följa med på resan till hur ett liv blir skapat, hur otroligt fantastiskt det är och hur vår kropp (mammans) och hur våra celler (hos fostret, ja innan det ens är det) bara vet hur dessa ska utvecklas och vilken väg de ska vandra till just ett liv.

Jag tänkte på tråden "Om det inte finns något mer" och vad syftet är till detta fantastiska tillvägagångssätt om vi "bara" är här för att leva och njuta av livet? 

Vems plan är det eller vad skapade oss människor?
Hur hamnade vi på  jorden och varför?

(det här är inte samma film men visar ändå stora delar av den)

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
yamher
5/22/13, 7:47 PM
#1

Evolutionen, var sak har sin tid o under miljoner år under de förutsättningar som finns här på jorden, har evolutionen format oss till en upprättgående två bent varelse, med vårt utseende o med relativt utvecklad hjärna. jag tror däremot att utomstående "hjälp" är ganska minimal o i så fall handlar om civilisationernas utvecklande än själva utformandet.

OM det finns liv på andra planeter skulle det vara intressant att se om dessa har en motsvarighet till människor och om de också är upprättgående två benta varelse. Åtminstone så verkar vi gestalta mer intelligenta utomjordingar som två benta medan de mer djuriska tar sig fram på andra sätt eller med fler ben. Så vi förutsätter att de i så fall skulle vara liknande.

Alis volat propriis Oskyldig

JonasDuregard
5/22/13, 8:10 PM
#2

"(det här är inte samma film […])"

Det hoppas jag verkligen, videon du länkar till är en del av en stor anti-abort kampanj som katolska kyrkan tagit initiativ till 🤢.

Ironiskt att de använder Lennart Nilssons bilder, många av dem har ju gjorts möjliga enbart av att han hade tillgång till aborterade foster.

Hur som helst, något syfte i universell mening tror jag inte på. Som yamher antyder så är det evolutionen som gett upphov till vårt fantastiska reproduktionssystem.

[Memento Mori]
5/22/13, 8:32 PM
#3

Med risk att låta gnällig även om det verkligen inte är så jag menar det, men jag förstår inte riktigt idén om att människor ska vara "skapta" eller ha något särskilt "syfte med livet." Jag menar, (ofödda)djur utvecklas på samma sätt och homo sapiens är ju egentligen också "bara ett däggdjur", om än intelligentare och mer utvecklad.

Så varför skulle vi ha någon större plan än att "bara vara här och njuta av livet?" (Föra generna vidare osv.) 🤔

[Starman]
5/22/13, 9:06 PM
#4

Här kan du läsa om människans evolution.

Filmen nedan förklarar en hel del om evolution rent allmänt.

Astell
5/22/13, 9:27 PM
#5

# 3

Ja vi är här för att bara njuta av livet och fortplanta oss..men av någon anledning gör vi inte det…var har det gått fel??? 😉

JonasDuregard
5/22/13, 10:25 PM
#6

#5 Jag har i alla fall fortplantat mig 😃

Njuta av livet gör jag när jag har tid till det.

Annons:
Astell
5/22/13, 10:42 PM
#7

Det mesta är slit o släp…jäkla evolution…ändra riktning!!! 😭 ;)

yamher
5/22/13, 10:52 PM
#8

meningen med livet idag är knappast att fortplanta sig längre. Det är något som lever kvar sedan förr. Vi e väll tillräckligt med människor ändå på jorden idag :) Så då återstår bara nöjes biten :) Undra om de hade lika roligt förr som vi kan ha det idag? Eller e det betydligt mycket mer ytligt idag?

Alis volat propriis Oskyldig

[*Maggan*]
5/22/13, 11:08 PM
#9

 Livet på jorden - oavsett om man är amöba eller människa förefaller vara detsamma - överlevnad och att sprida sina gener.

Men vad är det för mening med det då? Beats me, fråga den som hittade på hela grejen… det bästa vi kan göra är att lära/njuta/roa oss med det 😉

[Memento Mori]
5/23/13, 8:13 AM
#10

#7 För allt var så mycket lättare när man hade mer fysiskt krävande jobb och  tiotals med barn för att åtminstone några skulle komma upp i vuxen ålder? 😎

Ibland måste det vara slit och släp för att man ska veta när det är värt att njuta av livet.

Gronstedt
5/23/13, 8:19 AM
#11

"Vems plan är det eller vad skapade oss människor?"
Ingens. Vaddå plan? Shit happens, så även människor.

"Hur hamnade vi på  jorden och varför?"
Det var änna kört redan vid den första blågrönalgen eller ännu tidigare - det har bara rullat på sedan dess. Homo sapiens är en art som har förmågan att dels försöka analysera och dels påverka vart det rullar, men det betyder inte att det finns något slags kosmisk plan med det hela.

Astell
5/23/13, 8:27 AM
#12

Det finns mer en komisk plan bakom det hela 😎

Gronstedt
5/23/13, 8:28 AM
#13

#12: Gör det? Hur vet du det?

Annons:
Astell
5/23/13, 8:30 AM
#14

#13

Det känns så 🚬

yamher
5/23/13, 8:41 AM
#15

Mänsklighetens historia går på svt 2 i ämnet.

Alis volat propriis Oskyldig

[Zorita]
5/23/13, 9:03 AM
#16

Just att det är så komplext tycker jag är ett tecken för att det inte finns någon skapare eller någon mening. Vilken skapare skulle kunna vara så avancerad att hen kom på alla de där smådetaljerna? Skulle hen inte tagit några genvägar och gjort det lättare för sig? Och även om det fanns en skapare, vad säger att hen haft en plan med det hela? Om skaparen är så avancerad att hen kan skapa universum och allt liv på jorden borde hen väl också kunna genomföra planen utan att behöva trassla med människor?

pinku
5/24/13, 3:03 AM
#17

Den här låten svarar på alla mina frågor 😉

Magi-cat
5/24/13, 8:36 AM
#18

Eftersom universum är så mycket mer ofantligt än vad någon tror och förstår och 95 % är stuff som vi inte känner är en "skapare" inte konstigare eller svårare att förstå än big bang eller inflationsteorin.

Om man kallar den urkraft som initierade/utlöste/gav upphov till det universum som just nu har oss som medlevande betraktare och försökaförståare för gud, gudinnan, källan eller Kraften är egentligen betydelselöst. Det är "kraften" som försöker förstå sig själv. 

Att det alls blev liv hör oupplösligt till samma fenomen som utlöste den räcka händelser som gör att vi sitter och läser och skriver det här.

Ett syfte? Kanske; utveckling.

"Livet självt är en enda lång räcka undantag."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Astell
5/24/13, 8:53 AM
#19

Är meningen med livet som att surfa på vågorna? Den spänning det ger?

Magi-cat
5/24/13, 9:05 AM
#20

Spänning är dualism, två poler, och hör till 3D. Vågor likaså, med toppar och dalar. Kanske livets mening är att gå till stillheten på djupet?

Fast i den här formen, att ha kul och surfa med flödet……🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Astell
5/24/13, 9:29 AM
#21

#20

Ja båda stämmer.. 🙂

Man kan också säga..meningen med livet är.. det liv vi lever :)

Magi-cat
5/24/13, 9:46 AM
#22

#21 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: