Annons:
Etikettandlighet
Läst 1673 ggr
Fjäril
5/19/13, 9:56 PM

Det här med andlig kirurgi?

Om det nu är så att allt bara är ett påhitt, att man alltså inte utför dessa ingrepp, vad är då syftet? Att använda låtsasblod och dölja arbetet, som i videon nedan, och till vilken nytta, i så fall?

Jag har ingen egen erfarenhet och kan därför inte uttala mig om det. Har någon sett andlig kirurgi live, eller varit med om det själv?

(många har säkert sett videon redan men jag vill ändå varna för "blod")

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
JonasDuregard
5/19/13, 10:42 PM
#1

Jag var med när den videon spelades in 🙂. Det är en övning inför ett offentligt framträdande arrangerat av vetenskap och folkbildning under almedalsveckan.

Jag är osäker på i vilken grad "andlig kirurgi" utförs av kvacksalvare nu för tiden, förhoppningsvis inte alls i Sverige. Det har sitt ursprung i sydamerika och där kanske det förekommer.

Det används nog mest som ett extremt "tänk vad folk kan tro på" exempel med tacksamma visuella effekter nu.

Fjäril
5/19/13, 10:49 PM
#2

#1 Kul! :) Jag tror många använder andlig "kirurgi" utan ingrepp.

Sajtvärd på Övernaturligt

Skogshumblan
5/20/13, 12:46 AM
#3

Ursäkta om jag är totalt okunnig här, men är andlig kirurgi samma som att en troende ber eller skickar healing mot något som försvinner? Detta något är en åkomma som normalt kräver läkares kirurgiska ingrepp. Ex cancersvulster, ojämna ben växer ut och blir lika långa, inre organ som är defekta osv.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

JonasDuregard
5/20/13, 12:49 AM
#4

#3 Det skulle kanske räknas in men vanligtvis syftar man nog på den sortens enkla trolleritrick som visas i #0.

Skogshumblan
5/20/13, 1:11 AM
#5

Ok tack :)

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Magi-cat
5/20/13, 8:22 AM
#6

Jag tror att det är betydligt mer än enkla trolleritrick och då talar jag inte om videon.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Fjäril
5/20/13, 8:29 AM
#7

#3 Vad jag syftade på var när man vid healing inte "gör något själv" utan när andevärlden gör arbetet. Att man "samarbetar" med rätt hjälp så att säga, och vänder sig till de som har rätt hjälp för stunden. Att de arbetar via oss för att avlägsna/ta bort åkommor.

Sajtvärd på Övernaturligt

Gahella
5/20/13, 8:32 AM
#8

Jag tror också på att det finns mer att lära och förstå i dessa sammanhang. Att bara tro att vi vet allt är ju helt befängt

Och Jonas, ursäkta rakheten men det var en av de sämre fejkfilmerna jag har sett. Han blir inte störd själv av att han har handen uppe som ett skydd från insyn?

JonasDuregard
5/20/13, 8:42 AM
#9

"Att bara tro att vi vet allt är ju helt befängt"

Suck.

Det finns ingen som tror det. Varför tror du att det finns någon som tror det? 🤔 Tror du att jag tror det eller vem?

"Och Jonas, ursäkta rakheten men det var en av de sämre fejkfilmerna jag har sett."

Inget att be om ursäkt, faktum är att det är första gången han gjorde det och det är på en improviserad övning så det vore undeligt om han var expert direkt 🙂. Jag vet att Randi gjort tricket ett par gånger, han kanske är bättre på det.

"Han blir inte störd själv av att han har handen uppe som ett skydd från insyn?"

Jag vet inte. I någon grad måste man göra det antar jag.

Gahella
5/20/13, 12:27 PM
#10

#9 Det var inte riktat till dig eller till er s.k skeptiker, det var mer ett konstaterande från min egen sida och som jag tänkte högt. Hur som helst så var det trevligt att se att du har samma uppfattning där 🙂

Vet knappt vem Randi är för jag tillhör inte den spirtualistiska grenen. Jag är mer en freestylare och dyker i allt som verkar intressant

Ja han får träna mera och fråga en initierad hur man gör det bättre :)

olaka
5/20/13, 2:30 PM
#11

Här är Randis variant:

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

JonasDuregard
5/20/13, 2:37 PM
#12

Jag gillar när han kör "Nah, that doesn't come out" 😃

Magi-cat
5/20/13, 2:38 PM
#13

Jättekul, då vet vi att Ranid kan han också!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Gahella
5/20/13, 10:03 PM
#14

Tack Olaka. Ja han var ju betydligt skickligare och fick upp en hel del såg det ut som :)

Astell
5/20/13, 10:54 PM
#15

#11

Tack för den! har sett en video för några år sen där en utövare blev jättearg för att ett film-team hade filmat i hemlighet och visat det offentligt eftersom det var heligt…hehe…

Upp till toppen
Annons: