Etikettalternativmedicin
Läst 4348 ggr
Fjäril
2013-05-18, 22:49

EFT?

Vad tror och säger ni om EFT?

"EFT är en dörröppnare för ett helt nytt sätt att komma i balans. En balans som leder till att man blir friskare, effektivare och trivs bättre. Detta påverkar då vår emotionella och fysiska hälsa i positiv riktning"

http://eftsweden.se/web/emotional-freedom-techniques/hur-fungerar-eft/

"Har du lagt märke till att när du tänker på något problematiskt eller negativt så speglas det i reaktioner i kroppen och i huvudet.

I vårt sätt att arbeta med EFT, arbetar vi på ett naturligt sätt med hjärnans och kroppens sätt att visa problemen och dessutom vår underbara förmåga att frigöra sig från dem.

När kroppen är med behövs det inte så mycket ord och berättelser. Du behöver inte ens säga att du är arg på vad någon sagt till dig för att kroppen skall ge signaler på att du är arg, Du känner dig nervös stressad inför föredraget du skall hålla om tre veckor utan att prata om det. Det räcker med andra ord att tänka tanken för att reaktionerna skall starta."

http://eftsweden.se/web/naturlig-eft/

Sajtvärd på Övernaturligt

Fjäril
2013-05-18, 23:02

Jag har själv aldrig testat just den här metoden (enligt videon) men ska göra det 🙂

JonasDuregard
2013-05-18, 23:04

Jag tycker de ser ut som en bluff, pratar som en bluff och säljer som en bluff. Jag är inte främmande för tanken att det är en bluff 🙂(referens)

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

Fjäril
2013-05-18, 23:07

Vi kan väl testa det först 🙂 Jag har hört mycket gott om det dessutom tror jag definitivt på att gammal last gör att vi lätt drar på oss negativa saker. Eller snarare så blir vi negativa själva. 

Ut och bort med skiten 👍

[Litenklen]
2013-05-18, 23:17

Och som vanligt är det heeelt gratis??

😴

Fjäril
2013-05-18, 23:18

Att titta på videon är det.

[Litenklen]
2013-05-18, 23:20

Jo men resten…..

Videon är bara en "inropare"….

Magi-cat
2013-05-19, 06:55

Jag har gott intryck av EFT, även om jag inte provat det själv.

Den, tror jag, använder sig av att hjärnan inte kan processa två motstridiga intryck samtidigt, den väljer den ena och väljer här bort den negativa, stressande.

Jag tänker i sammanhanget på ögonrörelseterapi som också var "bluff" förut, eller "omdiskuterat" med en mildare beskrivning. Inte nu längre:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=1479026

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Borttaget]
[Borttaget] Skrivet av sajtvärd eller medarbetare
2013-05-19, 08:26

Inlägget är borttaget

Astell
2013-05-19, 12:31

Jag har inte tålamodet…först sas det att det skulle hjälpa ganska omgående men det är som med alla procedurer det tar tid…jag vill att det ska fort för att det inte ska störas av att tvivlet startar och sabbar det, heheh… för även där spelar din tro på om det är möjligt in…skulle jag tro 😮 ;)

Skogshumblan
2013-05-19, 17:43

Jag har testat en form av eft ihop med kognitiv beteendeterapi för många år sedan då jag hade en jobbig depression med mycket ångestinslag. Då hjälpte den mig men det man ser på tuben känns ju som en pengakåt ( ber om ursäkt ifall ordvalet inte är ok på sajten) industri vilket är sorgligt.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[Kathja]1
2013-05-19, 22:50

# 4 Det ÄR helt gratis om du vill, är en lätt metod som du inte behöver gå på kurs för att klara av att göra själv, med gott resultat. Faktiskt. 😉 

#10 På youtube finns mängder med kompletta EFT-vägledningar som är helt gratis. Använd dem som de är eller lär dig tillvägagångssättet och skapa dina egna "rundor". Men din KBT terapeut var kanske inte gratis? De är sällan det. 😉Men det kan du också lära dig själv. 😃

Som sagt EFT via youtube är, lätt och GRATIS och väldigt effektivt. 😎

Skogshumblan
2013-05-20, 00:36

Kathja, jag vet inte riktigt varför du " biter ifrån" så hårt mot mig. Tror du missat tonen i mitt inlägg. Jag skriver ju att jag själv provat och det funkade. Vad har du grundat din kommentar om "att göra sina egna rundor" på? Kör hårt ni som vill och kan, det är ju en välrenomerad terapiform som hjälper många:D

/ Skogshumblan

[Kathja]1
2013-05-20, 07:08

Det var absolut inte min mening att låta hård, kände mig inte speciellt hård. Jag tyckte att jag tipsade dig, och alla andra, om att man inte behöver betala för vare sig KBT eller EFT utan att man kan lära sig det själv. Och min uppfattning och upplevelse är att just EFT finns att tillgå gratis i mängder, och det är så pass enkelt att lära sig att man kan göra det själv, utan att det gör någon skada. Men jag ber givetvis om ursäkt för mitt ordval om det nu gick att tolka som hårt.

Och min kommentar "att göra sina egna rundor" grundar jag på egen erfarenhet, och att jag vet andra som har gjort det samma och det funkar fint. Inget annat.

Skogshumblan
2013-05-20, 07:52

Kathja, åh då ber jag om ursäkt för att jag missuppfattade din avsikt. :D

/ Skogshumblan

[Kathja]1
2013-05-20, 08:23

Så kan det bli ibland! Ingen skada skedd på något håll tror jag, så då är det ju lugnt. Är alltid lite vanskligt när man skriver, alla har vi olika erfarenheter och utifrån dem tolkar vi ju det vi får till oss, men text är ju lite platt så där är det nog lätt att det uppfattas galet ibland. Tur man kan hinta med smilisar.  🌺❤️

Fjäril
2013-05-20, 08:23

Tack Kathja för att du förklarar närmre. Som sagt, jag har bara hört gott om det :)

[Kathja]1
2013-05-20, 08:29

Så lite så, du vet ju att jag gillar EFT, har hållit på av och till i något år nu och jag har blivit hjälpt inom diverse områden. Och för min del är det inte viktigt HUR det funkar, bara ATT det gör det. 🙂

Fjäril
2013-05-20, 08:34

Ja jag vet, det är det som är så kul, och som du säger, det viktiga är att det funkar :)

[Kathja]1
2013-05-20, 12:30

Hittade denna lilla studie som den svenska smärt och anestesi läkaren Gunilla Brattberg har gjort när jag letade efter annat. Den är förvisso lite för liten för att vara tillförlitlig men kan ju vara intressant ändå.

Magi-cat
2013-05-20, 13:06

Plockade fram en intressant bok av Werner Silfverskiöld: "Hur du kan bota dig själv på nolltid från flygskräck och traumatiska upplevelser"

Det låter som titeln på en mirakelbok ur alternativbranschen, men förf. var överläkare och chef för psykiatriska kliniken i Halmstad under sin yrkesverksamma tid.

Hans metod kallas EE Emotion Eradikation. Det är inte exakt samma som EFT,  men det skulle kunna vara så att processerna i hjärnan är snarlika.

Han metod är enkel, billig och utan biverkningar. Den står med ena benet i neurofysiologi och det andra i psykologi. Metoden kanske inte ens är en metod, utan ett neurofysiologiskt fenomen, eller en naturlag.

Han formulerar "lagen" så här i boken: "…varje förvärvad känsla försvinner spårlöst om den utsätts för EE-processen."

EE går i korthet ut på att man under en session på 5 minuter skiljer det faktiska innehållet från känsloupplevelsen i ett trauma. Minnet klyvs i två delar. Därmed upplöses känsloupplevelsen, traumat släcks ut.

Dr Silverskiöld kallar EE-metoden för en "rosettsten" som förenar en mängd andra terapier. EE kan vara den enkla gemensamma faktor som gör att alla dessa terapier fungerar!

(varför blir texten så stor….?)

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen