Annons:
Etikettallmänt
Läst 5769 ggr
Fjäril
5/12/13, 2:48 PM

Horoskop?

Vad tror och säger ni om horoskop? Är det något som stämmer in vad gäller födelse/månad/person eller kan allt stämma in på alla?

Väduren ca 20/3 - 19/4

Väduren

Inget tycks hindra dig i ditt sätt att vara framgångsrik. Du har energi som väcker beundran på arbetet. Du kan även få höra att du är en tillgång. Du vinner inte någon framgång i kärlek nu. Du borde istället ägna dig åt egna studier. Vill du ändå söka din lycka i kärleken, så var inte påstridig.

Oxen ca 20/4 - 20/5

Oxen

Nu blomstrar din kärlek så rart och du känner trygghet i att du har det så bra med hjärtevännen. Resor kan bli romantiska, du kan nu få kärlekslycka. Den här dagen kommer att bli dyr… Räkningar tynger, trots att du varit medveten om dem. Någon spelvinst tror jag inte att du får, så låt bli att spela.

Tvillingarna ca 21/5 - 20/6

Tvillingarna

Du bör vara försiktig med vad du gör gällande romantiken. Ägna mesta tiden åt dig själv. Såväl avundsjuka som svartsjuka finns i ditt tecken nu. Du har en bra tid för utbildning, och jag tror att den investeringen ska ge dig en förbättrad ekonomi. Vill du spela så förlorar du, säger stjärnorna.

Läs mer här: http://www.tidningennara.se/Astrologi/Dagshoroskop/

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
[Mia-Li]
5/12/13, 4:17 PM
#1

Ibland stämmer det så att man tror att de vart med under dagen och skrivit det…hahah.
Men ibland stämmer det inte alls.

Vet inte om det kan vara anpassat eller ej. För ibland skrivs det ju ut ganska detaljerat. Jag brukar läsa Barometerns och de stämmer ofta.

[VSK]
5/14/13, 3:12 AM
#2

Nä jag tror inte på horoskop alls.

piotrr
5/14/13, 11:11 AM
#3

http://sv.wikipedia.org/wiki/Barnum-uttalande 

Citat: "ett allmängiltigt och vagt uttalande som kan passa in på snart sagt vem eller vad som helst. Den som vill och anstränger sig får det att bli till en sanning. Lättlurade människor som alltför gärna vill vara till lags och därför gärna faller offer för lurendrejare som utnyttjar deras godtrogenhet är sådana som ser Barnum-uttalanden som absoluta sanningar. "

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Gahella
5/15/13, 10:50 AM
#4

Nej det tror jag inte.

Horoskop består ju att flera planetpostioner som påverkar dig olika mycket.

Och ibland kan jag tycka att när jag läser på om min AC så stämmer det bättre än mitt soltecken

[Sol69]
5/15/13, 12:03 PM
#5

Tror inte på tidningshoroskop, men tror att man kan se drag i astrologin om man går på det personliga horoskopet och väger in arv och miljö. Men inte att du kan se enstaka händelser som kan inträffa i en persons liv. Utan mera egenskaper som präglar en person,

Joppo
5/15/13, 12:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Med tanke på ämnet tycker jag detta Sheldon Cooper-citat är passande 😃

Annons:
Astell
5/15/13, 3:21 PM
#7

Jag har studerat astrologi men har lämnat det nu..visst kan det var kul att få se sin s k blueprint i detta livet men nu vill jag bara ta stunden som den kommer…

Gesus Pettersson
5/15/13, 5:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8
Gesus Pettersson
5/15/13, 5:09 PM
#9

#4 Varför skulle planeters positioner påverka olika människor olika?

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

ru4real
5/15/13, 5:40 PM
#10

Det är väl liktydligt med att vissa säger sig sova sämre när det är fullmåne eftersom månens dragningskraft då påverkar oss. Vilket den inte kan göra, däremot kan vi säkerligen lura oss själva att tro att det är därför (när det kan vara annat som ligger till grund för dålig sömn).

Planeter kan inte påverka oss, men människan har ju försökt lura sig med detta i århundraden. Men om man läser dem för skojs skull är det nog harmlös underhållning.

Prova med att kasta om månaderna i din text, eller ännu hellre ta bort dem, så får du en text som passar de flesta till 80% ungefär.

[*Maggan*]
5/15/13, 6:17 PM
#11

Om man tar ett horoskop baserat på ens födelseklockslag och födelseort så blir det betydligt mera personligt än detta veckotidningsdravel.

För övrigt håller jag med Astell #7 verkligheten är intressantare än kartan 😎

piotrr
5/15/13, 8:05 PM
#12

Jag vet en planet som påverkar oss hela tiden. :)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Illusion
5/15/13, 10:11 PM
#13

Jag tror inte på horoskop..och speciellt inte dagens horoskop :) men visst det är underhållande att läsa absolut


☮ and ❤ among each other ✿

Annons:
[Starman]
5/16/13, 3:37 AM
#14

#11

"Om man tar ett horoskop baserat på ens födelseklockslag och födelseort så blir det betydligt mera personligt än detta veckotidningsdravel."

Jag provade det där en gång. Det var ändå bara massa Barnumyttranden. Fastän fler än vad som ryms i en horoskopspalt Aftonbladet, såklart. Dessutom inte särskilt bra sådana, för jag kände inte igen mig alls. 🙂

JonasDuregard
5/16/13, 9:44 AM
#15

"Om man tar ett horoskop baserat på ens födelseklockslag och födelseort så blir det betydligt mera personligt än detta veckotidningsdravel."

Men även då skulle ju två tvillingar (inte sjärntecknet utan tvillingsyskon 🙂) få exakt samma horoskop (i Sverige föds de flesta tvillingar med kejsarsnitt så födelsetiden hinner inte ändras i någon betydande grad).

Kolla på de två mest olika tvillingarna i världen, vad skulle ett horoskop kunna säga om båda dem, som man inte lika gärna kunnat säga om vilken annan människa som helst?

[*Maggan*]
5/16/13, 10:02 AM
#16

#15

Det kan räcka med fyra minuter för att göra stor skillnad.

Men det finns inget som säger att två exakt lika horoskop resulterar i samma livsöde. Däremot är det troligt att de har väldigt lika karaktärer.

Förenklat kan man förklara horoskopet och dess beståndsdelar som en verktygslåda. Det är helt individuellt hur man väljer att använda verktygen t ex styrkor, svagheter, talanger och förmågor.

Astrologi är inte deterministiskt, vi väljer själva våra liv.

JonasDuregard
5/16/13, 10:32 AM
#17

"Det kan räcka med fyra minuter för att göra stor skillnad."

1. Men det är bara vissa fyra minuter det gäller för, som ligger på gränsen mellan två astronomiska fenomen?

2. Dessutom sa jag redan att de flesta tvillingpar förlöses med kejsarsnitt och då snackar vi inga fyra minuter, utan sekunder!

3. Oftast vet man inte sin födelsetid med fyra minuters precision så då blir ju horoskop ganska värdelösa. Jag har sett horoskop utfärdade på historiska personligheter och kändisar, hur har de tatt reda på deras födelsetid med fyra minuters precision? Om fyra minuter kan innebära ett helt annorlunda horoskop så borde nästan ingen fått ett korrekt ställt horoskop någon gång.

"Men det finns inget som säger att två exakt lika horoskop resulterar i samma livsöde. Däremot är det troligt att de har väldigt lika karaktärer."

Men det är ju livsöden man använder horoskoå till. Och att beskriva personligheter. Som jag sa: horoskopen blir ju värdelösa om de bara kan beskriva sådant som alla personer har gemensamt.

[Sol69]
5/16/13, 10:44 AM
#18

Jag tycker att det kan vara kul med astrologi på så sätt att man kan se liknade drag den som har samma stjärntecken. Har mött personer som är födda på samma dag men olika årtal och ser att de har en hel del gemensamt. Men samtidigt så styr inte astrologin mig alls. Tycker bara att det är intressant och roligt att läsa om. Tidnings horoskop där det står att du får en extra slant i din plånbok och det är i slutet på månaden. De är bara trams och brukar sällan läsa det..

ru4real
5/16/13, 10:47 AM
#19

Om man nu för skojs skull leker m tanken på att planeternas position skulle kunna ha ngn som helst inverkan på våra livsöden, så skulle väl knappast ett par minuters skillnad spela ngn som helst roll, m tanke på att den snabbaste planeten Merkurius (bortsett från månen) snurrar 1 varv runt solen på 88 dagar och Neptunus tar 165 år på sig för att rotera runt solen.

I det hänseendet är de minutrar som #16 hänvisar till ganska meningslösa och rent ut sagt fjuttiga. 

Och om man fortsätter att leka m tanken, skulle man ju kunna ställa horiskop på djur (ny marknad för djurpratarna kanske? Men jag vill ha royaltis på idéen) också.

Äsch, det är ingen seriös vetenskap, att man skulle ha ett livsöde beroende på när man är född är trams tycker jag. Det är andra faktorer som spelar in på detta. tex hur våra nervbanor är kopplade i hjärnan och liknande.

[*Maggan*]
5/16/13, 11:03 AM
#20

#17

 1. Men det är bara vissa fyra minuter det gäller för, som ligger på gränsen mellan två astronomiska fenomen?

nej det handlar om Ascendenten, den punkt som stiger vid horisonten vid födelseögonblicket. Den räknas som den viktigaste punkten i ett horoskop och dens aspekter till de andra viktiga punkterna är helt avgörand. Då den går hela varvet runt på 24 timmar så förklarar det varför personer födda samma dag kan ha väldigt olika horoskop.

 2. Dessutom sa jag redan att de flesta tvillingpar förlöses med kejsarsnitt och då snackar vi inga fyra minuter, utan sekunder

Ja och det var det jag svarade på också.

3. Oftast vet man inte sin födelsetid med fyra minuters precision så då blir ju horoskop ganska värdelösa.

Jodå åtminstone dem som är födda på sjukhus i moderna länder har sitt födelseklockslag antecknat i journalen.

Jag har sett horoskop utfärdade på historiska personligheter och kändisar, hur har de tatt reda på deras födelsetid med fyra minuters precision? Om fyra minuter kan innebära ett helt annorlunda horoskop så borde nästan ingen fått ett korrekt ställt horoskop någon gång

Det går att ställa horoskop utan klockslaget men det blir inte personligt, utan blir lika för alla födda samma dag på samma plats.

Men det är ju livsöden man använder horoskoå till. Och att beskriva personligheter. Som jag sa: horoskopen blir ju värdelösa om de bara kan beskriva sådant som alla personer har gemensamt

"Astrologin blir aldrig mer kompetent än den som använder den" och det får bli mina sista ord i astroskolan - jag är faktiskt rätt less på det 🤦‍♂️

Annons:
ru4real
5/16/13, 11:11 AM
#21

Fundering, utgår man från jorden när man "räknar ut" horoskop? Eller utgår man från solen?

JonasDuregard
5/16/13, 11:11 AM
#22

"Jodå åtminstone dem som är födda på sjukhus i moderna länder har sitt födelseklockslag antecknat i journalen."

Det är nog ofta fel med mer än fyra minuter. Till exempel kan klockan gå fel någon minut eller så skriver man 19.30 när det snarare är 19.25. Just precis när bebisen kommer ut (om man ens kan tala om ett sådant ögonblick) har de flesta annat för sig än att kolla på klockan 🙂.

Men även om det skulle vara så, det skulle fortfarande betyda att 99.99% av alla horoskop som ställts varit helt felställda, eftersom man endera inte har kunnat veta tiden eller inte kännt till den eller haft fel om den. Hur kan det då komma sig att astrologi ändå blivit så populärt? Min gissning: vilken födelsetid man anger har ingenting att göra med hur rätt det blir. Det är självklarheter, slump och ren viljestyrka som avgör hur bra man tycker att ett horoskop stämmer.

[*Maggan*]
5/16/13, 11:25 AM
#23

#21

klassisk astrologi utgår från jorden.

#22

Nej de är inte felställda. Det som finns med är rätt - det är bara några viktiga pusselbitar som saknas.

JonasDuregard
5/16/13, 11:58 AM
#24

Jag pratade med en astrolog en gång och ställde frågan om man i förväg kunde ställa ett horoskop för flera olika tidpunkter och flera olika platser (sjukhus), sedan välja det som är bäst och åka dit och göra ett kejsarsnitt och på så vis bestämma i förväg vilket livsöde ens barn ska få. Visst funkar det blev svaret!

Det tycker jag visar klart och tydligt hur underligt det blir när man tror att sådant här bestämmer ens liv.

piotrr
5/16/13, 12:14 PM
#25

Men om det handlar om två stjärnor där den ena är 9 ljusår bort och den andra är 300 ljusår bort, varför påverkar de samtidigt? 

Jag har ju fått ett grundligt horoskop utställt på mig, helt ofrivilligt, av en radikalt antivetenskaplig astrolog: 

http://sidereal.hall-of-man.com/2011/01/per-edman-vof-mer-desinformation.html

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[Sol69]
5/16/13, 12:19 PM
#26

Piotrr Menar du att någon har varit fräck nog att göra ett personligt horoskop på dina födelsedata utan att du gett ditt medgivande?? De tycker jag är etiskt och moraliskt fel.

JonasDuregard
5/16/13, 12:22 PM
#27

#26 Det stämmer, hela den bloggen går ut på att människan tar olika personer som den inte gillar och skriver elaka horoskop om dem.

Visar också ganska tydligt att man alltid kan vrida stjärntecknen till precis det man vill att de ska säga om någon.

Annons:
[Sol69]
5/16/13, 12:31 PM
#28

Horoskop eller inte vi har ju alla goda och dåliga sidor och man kan skriva och nedvärderande om en person och det tycker jag alltid är fel. Om du tycker något om en person säg det till den rakt ut. var inte feg och göm dig bakom en dator eller en annan person.

Men ja du kan vända på egenskaper hos ett stjärntecken och påvisa både negativa och positiva saker. beroende på vad du är ute efter.

men som sagt jag tycker det är intressant att läsa om. kul läsning och jag har upptäckt att en del stämmer väl. och annat inte. Men som sagt arv och miljö påverkar ju oss mycket också.

Nu är det bästa jag slutar skriva för jag svävar ut.. tror jag 🤔

JonasDuregard
5/16/13, 12:33 PM
#29

#28 "Nu är det bästa jag slutar skriva för jag svävar ut.. tror jag"

Jag tycker du är väl inom ämnet, tråden handlar ju om var och ens åsikt om horoskop 🙂.

piotrr
5/16/13, 12:34 PM
#30

#26, Sol69, 

Ja, jag och flera med mig. "Siwert" på "Sideriska siktet" använder genomgående astrologi för att mobba och förminska meningsmotståndare. Titta på listan med etiketter på hans sida - nästan bara personnamn som han har ställt horoskop på för att jävlas med dem. 

Precis som man kan använda astrologiska uttryck för att ge någon ett positivt intryck, kan man använda det för att skapa ett negativt intryck. 

Jämför dessa två meningar: 

  1. Sol69 är klok och medkännande, men kan ibland vara glömsk vilket kan uppfattas som respektlös". 
  2. Sol69 kan uppfattas som respektlös för att hon ibland är glömsk, men hon är klok och medkännande". 

Hjärnan är ganska lätt att lura. Båda meningarna är ju lika bra och dåliga, innehåller samma påståenden, men beroende på hur de är formulerade blir framtoningen helt olika. 

Astrologi och tarot ger massor av värdeord åt läsaren att sätta ihop. Beroende på hur de sätts ihop blir framtoningen negativ eller positiv.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[*Maggan*]
5/16/13, 12:49 PM
#31

 #24

jag trodde redan jag hade förklarat att man själv styr sitt livsöde. Astrologi handlar bara om vart möjligheter och motgångar kan finnas. 

Sedan finns det inga bra eller dåliga horoskop. Alla Medaljer har två sidor så att försöka finna det optimala genom att i förväg bestämma tid och plats låter bara löjligt.

#25

ojdå! 😮Fast särskilt grundligt var det inte. Han har bara tolkat din Merkurius på värsta tänkbara sätt 😮

piotrr
5/16/13, 12:54 PM
#32

#31, Maggan, 

Allt annat var väl alldeles för positivt? :) Då kanske du kan förklara varför han tror att jag är tvilling, när jag är född i kräftan?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[Sol69]
5/16/13, 12:56 PM
#33

29 är medveten om att jag är duktig på att skriva romaner om jag sätter den sidan till och breda ut det. Vist kan det bli intressant med reflektioner men det är lätt att det breder ut sig och frångår ämnet lite.

30 Helt klart har du rätt i det du kan formulera dig på 100 olika sätt och orden du skriver får olika innebörd. Så det är viktigt att tänka på hur man skriver så man inte trampar någon på tårna.

Tycker inte alls det är etiskt rätt att varken ställa horoskop eller lägga tarot för någon som inte godkänt det. Mot dennes vilja. Det är rent ut sagt jävligt.

piotrr
5/16/13, 12:59 PM
#34

#33, Sol69, 

Det är bara ett verktyg för honom och som det verkar funka bra:  Istället för att ta ansvar för att det är han själv som rätt ut säger att andra människor som har en annan uppfattning är dum i huvudet och psykopat, så kan han skylla ifrån sig på stjärnorna och planeterna. 

Dessutom slipper han - han försöker inte ens - bemöta någon kritik, för stjärnorna svarar inte på sakfrågor, de går direkt på personen istället.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Annons:
[*Maggan*]
5/16/13, 1:10 PM
#35

#32

Allt annat var väl alldeles för positivt? :)

eller OT. Han har plockat körsbär 😃

Då kanske du kan förklara varför han tror att jag är tvilling, när jag är född i kräftan

Det fattar inte jag heller. Jag lade in dina födelsedata i mitt program för att kolla och då ser det ganska annorlunda ut. Kan bero på att polarn sysslar med Vedisk Astrologi, alltså något helt annat än den klassiska.

Astell
5/16/13, 1:57 PM
#36

Härinne flockas folk med en stark Merkurius, 3 hus el Tvillingarnas tecken…skulle vara intressant att göra en test för jag kan inte tänka mig en ivrig debattör som inte har dessa starkt i sitt horoskop  och stämmer inte det så lägger jag ner astrologi totalt 🙂

[Sol69]
5/16/13, 2:23 PM
#37

Jag är skorpion och har min merkurius i skorpionen. Var mitt tredje hus är har jag ingen koll på.. 🙂

[*Maggan*]
5/16/13, 2:31 PM
#38

#36

ja fast glöm inte Merkurius andra tecken Jungfrun; den kritiskt granskande 😎

piotrr
5/16/13, 2:35 PM
#39

#35, Maggan

Tack så mycket!

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[Starman]
5/16/13, 2:48 PM
#40

Ni garderar er ju åt alla håll här. 😃

Men för att göra saker mer spännande, då ni båda vet på ett ungefär vem jag är. Vad tror ni jag har för stjärntecken? Jag får intrycket av att ni båda är skolade inom astrologi.

Astell
5/16/13, 2:49 PM
#41

#38

Heheh ja Maggan…har själv Mars i tredje huset Fiskarna…gillar ju att diskutera andliga ämnen 😉

Annons:
[Sol69]
5/16/13, 2:55 PM
#42

Nej Starman jag är inte kunnig alls. Men intresserad 😊

[*Maggan*]
5/16/13, 3:23 PM
#43

#40

Nej Starman det blir aldrig annat än gissningslekar även för den mest erfarna astrolog. Själva Soltecknet syns sällan utåt om det inte är extremt framträdande.

#41

Rena karikatyren Astell 😛

piotrr
5/16/13, 4:16 PM
#44

Så astrologjns förutsägelser om hur en person är, är bara självklara i efterhand, när man redan vet svaret?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[*Maggan*]
5/16/13, 4:38 PM
#45

#44

ja hur skulle det annars gå till? Det är bara med facit i hand man vet om en förutsägelse stämde eller inte.

piotrr
5/16/13, 7:58 PM
#46

Om det fanns någon som helst precision eller tillförlitlighet i metoden skulle man givetvis inte behöva kontrollera resultatet i efterhand varje gång, efter flera hundra år av utveckling.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Fjäril
5/16/13, 8:07 PM
#47

Jag kan ingenting om sådant där, vet bara vilket stjärntecken jag är baserat på när jag är född🤪

Hur räknar man ut tredje huset (aldrig hört talas om det) och resten? 

Sol69, du kan väl ge oss (mig) en lektion 🙂

Sajtvärd på Övernaturligt

[*Maggan*]
5/16/13, 8:13 PM
#48

#46

Du har rätt i att det finns en del att önska beträffande precisionen - den är ungefär som att skriva på tangentbordet med vantar på - med lite tur hamnar man i närheten av rätt.

Men samtidigt tycker jag det är bra så, det vore himla tråkigt att leva om man fick veta allt i förväg.

Annons:
piotrr
5/16/13, 8:28 PM
#49

Allt? Inte allt. Men när man väljer bil vill man helst veta att den inte brukar gå sönder inom fem år och att garantin täcker problem de första tio. Om man köper mobiltelefon vill man vara säker på att den kan ta emot telefonsamtal åtminstone mer än hälften av gångerna. Om man åker på en resa vill man helst hamna ungefär dit man försökte åka, och så vidare.
Om man vill veta så lite som möjligt kan man ju gå omkring med ögonbindel hela tiden, men jag ser liksom inte poängen med att medvetet göra saker mer osäkra än vad de redan är.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[Sol69]
5/16/13, 8:29 PM
#50

Så duktig är jag inte.. 😃Brukar titta på allt via dator och mata in data där. Men solen är väl dina egenskaper o din måne symboliserar lite av hur ditt känsloliv är. Men jag är ingen expert. Men om du frågar någon inne på astrologi i fokus så finns det en del som är jätte kunniga där. Jag är mera intresserad än kunnig. 🙂

Fjäril
5/16/13, 8:30 PM
#51

#50

Tack, ja det får jag göra 🙂

Sajtvärd på Övernaturligt

[*Maggan*]
5/16/13, 8:38 PM
#52

 #49

Hänger inte med alls nu Per. Vad har bilar och mobiltelefoner med Astrologi att göra?

JonasDuregard
5/16/13, 8:52 PM
#53

#52 Ja, en viss skillnad är det så klart på varor och tjänster.

Så en bättre liknelse kanske är att om man går på teater och köper biljett till Hamlet så förväntar man sig att få det, inte att få Stefan och Krister istället (eller tvärt om för den delen).

Om man betalar för en cirkusshow som skriver att de har världens största elefant i sin repertoar så förväntar man sig inte att få en loppäten uppstoppad kamel istället.

Och om man betalar en mystisk siare för att läsa ens livsöde i stjärnorna så borde man kunna förvänta sig mer än några schablonmässiga rader från en lyckokaka och ett par halvdana gissningar.

Kort sagt, man bör kunna leverera det man påstår att man säljer 🙂.

[*Maggan*]
5/16/13, 9:01 PM
#54

#53

aha okej. En seriös och kunnig Astrolog kan tala om vad stjärnorna säger och det är det man betalar för. En Astrolog kan däremot aldrig garantera att du är överens med stjärnorna och tycker att det stämmer.

piotrr
5/16/13, 9:04 PM
#55

Eftersom astrologi är skitsnack och alla vet det.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Annons:
[*Maggan*]
5/16/13, 9:17 PM
#56

#55

okej 🙂

Fjäril
5/16/13, 9:19 PM
#57

#55

Alla tycker och tänker inte så :)

Sajtvärd på Övernaturligt

piotrr
5/16/13, 9:33 PM
#58

#57, Fjäril,

Jodå. Allihopa. 100%, hela tiden, utom om man kontrollerar i efterhand och det visar sig vara 57% istället. Men tills dess är det 100%. :)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[Starman]
5/16/13, 9:58 PM
#59

http://en.wikipedia.org/wiki/Forer_effect

Den artikeln är värd att läsa.

Och efter att man läst den får man gärna se på det bifogade klippet. 🙂 Särskilt Bill Nye's del är intressant, vilken förklarar varför ingen egentligen ens har det stjärntecken som de tror att de har.

Även James Randi's del är intressant, som visar Forer-effekten i praktiken.

[Sol69]
5/16/13, 9:58 PM
#60

Vi tänker alla olika och det är det som gör oss unika som individer.

[*Maggan*]
5/16/13, 10:07 PM
#61

#59

ALLT kan debunkas - det är det som är så fiffigt 😉

ru4real
5/16/13, 10:11 PM
#62

#61 nja, det vi kan belägga kan inte debunkas… Ganska fiffigt faktiskt.

Annons:
[Starman]
5/16/13, 10:12 PM
#63

#61

Ja, visst! I teorin.

Men om du ska motvisa exempelvis evolutionsteorin så måste du ha minst lika goda grunder att göra det på som de som anges i klippet där astrologi motvisas. 

Exempelvis: Astrologi förutsätter att människor är universums mittpunkt. I dagsläget ter sig ju detta som en minst sagt naiv tanke. Men när den uppstod för några tusen år sedan ansågs det säkert väldigt rimligt att anta att Jorden var universums mittpunkt: det var ju så det såg ut för en observatör.

Hellas
5/16/13, 10:19 PM
#64

Jag tror inte på horoskop/astrologi och har aldrig gjort, trots att de alltid stämmer in…..på alla…..snacka om hängslen, svångrem och dubbelgardering :)

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[*Maggan*]
5/16/13, 10:27 PM
#65

#63

Jag har aldrig försökt att motvisa evolutionsteorin. Om du ska anklaga mig för nåt så gör det åtminstone av rätt anledningar.

Astrolologin sätter jorden i mittpunkten vilket är logiskt ur ett jordiskt perspektiv. Det är det den flera tusen år gamla västerländska astrologin utgår ifrån. Sedan finns det andra "skolor" med andra utgångspunkter men dem kan jag inte så bra.

[Starman]
5/16/13, 10:36 PM
#66

#65

"Men om du ska motvisa exempelvis evolutionsteorin så måste du ha minst lika goda grunder att göra det på som de som anges i klippet där astrologi motvisas."

Byt ut "du" mot "man". 🙂

piotrr
5/16/13, 10:43 PM
#67

#61, Maggan,

Allt skall kunna motbevisas i teorin, och de saker som både skulle kunna motbevisas i teorin men inte kan motbevisas i praktiken är det som är sant i praktiken.

Teoretiskt sett kan det fortfarande motbevisas. :)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[*Maggan*]
5/16/13, 10:44 PM
#68

#65

Sorry men det gjorde ingen skillnad.

[Starman]
5/16/13, 10:48 PM
#69

#68

Då kan jag inte hjälpa dig.

Annons:
[*Maggan*]
5/16/13, 10:51 PM
#70

#69

Himla tur att jag aldrig har bett om det då 😉

[*Maggan*]
5/16/13, 10:55 PM
#71

#67

**Allt skall kunna motbevisas i teorin, och de saker som både skulle kunna motbevisas i teorin men inte kan motbevisas i praktiken är det som är sant i praktiken.
**

Teoretiskt sett kan det fortfarande motbevisas. :)

Jasså du…. om jag inte ser imponerad ut så beror det antagligen på att jag inte är det. Alt. att jag inte fattar ett jota 😮

piotrr
5/16/13, 10:57 PM
#72

#71: Maggan,

Det var ju tråkigt, för du har förstått halva principen som kallas "falsifieringskriteriet" och jag försöker förklara andra halvan för dig. Eftersom det misslyckades försöker vi en annan variant:

Maggan: "ALLT kan debunkas - det är det som är så fiffigt Skämtar"

Per: "Nej, det är helt fel".

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[*Maggan*]
5/16/13, 11:11 PM
#73

#72

jasså halva?! det var mer än vad jag visste. Själv ger jag mig IG i Falsifieringskunskap (även en trasig klocka visar rätt tid två ggr/dygn).

Ett tips om du vill nå fram är att göra som gamle Gustav Vasa och "tala till bönder på bönders språk" och sluta flirta med dem på läktaren.

piotrr
5/16/13, 11:13 PM
#74

Ditt tips är i sig ett brott mot ditt tips.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[*Maggan*]
5/16/13, 11:26 PM
#75

#74¨

Ditt tips är i sig ett brott mot ditt tips.

Ser jag förvånad ut någon?

[Starman]
5/16/13, 11:42 PM
#76

#75

Vänta, jag ska fråga Torbjörn. ;)

Åter till ämnet. Som var; horoskop och astrologi.

Annons:
Upp till toppen
Annons: