Etikettandlighet
Läst 1668 ggr
Fjäril
2013-05-14, 20:57

Vart går gränsen för fantasi?

Vart går gränsen för fantasi (inom andlig tro)?

Det är mycket man får ta del av här i livet, inte bara som andligt troende, utan överallt. Arbetskollegor som berättar om saker som får än att höja på ögonbrynen eller grannen som har varit med om saker som man själv aldrig har hört talas om - men vem har rätt att döma, eller avgöra vad som är sanning i det hela?

Problemet i det här, som jag ofta stöter på, är att jag bedömer sådant jag får återberättat efter egen uppfattning och erfarenhet. Är det rätt eller fel? För jag menar, vissa saker man får höra är rent logiskt omöjligt. Jag tänker specifikt på en föredetta Medarbetare till mig. Vad man än berättade så hade han gjort samma sak, fast tio gånger bättre. Där handlar det mer om att hävda sig (i och för sig).

Men så till rubriken och dess fråga: Vart går gränsen för fantasi inom andlig tro? 

Jag kan känna mig förnärmad nästan (eller ja, så känner jag) när de som inte delar min tro anser allt vara ett sk hittepå. Nu händer inte detta i verkliga livet, utanför forumet, men ändå. Det är verklighet för mig och jag lever inte i någon "annan värld". Jag är mamma, jag arbetar, har har humor och jag är ganska vanlig jag också. Men vart går gränsen för fantasi? 

Jag tar dagligen del av underligheter, ja jag måste säga så. Jag kan ju inte säkert sitta och säga att dessa personer har fel, eller hittar på, men man måste vara realistisk också.

Så, vart går gränsen för fantasi? Hur avgör man det? Är det när 9 av 10 reagerar på samma sak? Eller finns det någon gräns över huvud taget?

Sajtvärd på Övernaturligt

[NeferNefer]
2013-05-14, 21:15

Oj, intressant fråga. Det har jag inte ens funderat över själv. 🤔

Jag kan ju själv skilja mellan min fantasi och min verklighet, men jag kan inte förklara hur. Jag kan inte heller förklara skillnaden i smak mellan en banan och en mango, fast jag märker själva skillnaden direkt. Felet ligger nog i att jag ser det som så självklart att en banan är en banan och en mango är en mango, precis som fantasi är fantasi och min verklighet är min verklighet. Det är inget jag ifrågasätter eller ens tänker på.

Jag väntar med spänning på en intressant diskussion!

Fjäril
2013-05-14, 21:25

"Felet ligger nog i att jag ser det som så självklart att en banan är en banan och en mango är en mango, precis som fantasi är fantasi och min verklighet är min verklighet."

Du är så klok hela tiden 👍 Något så lätt är ändå så svårt.

Sajtvärd på Övernaturligt

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

piotrr
2013-05-15, 10:08

Att A=A och B=B är ingen större insikt. Frågan är om B är en typ av A, eller en typ av C, eller om både B och C är olika sorters A, som skiljer sig på grund av D. 

Skillnaden mellan en verklig mango och en fantasimango är att du går ner i vikt om du bara äter fantasimango, och vikt går att mäta. :) 

Jag tror att det är viktigt att påpeka att det finns fler sorters osanning än fantasi, "hittepå" och lögner. Det finns också föråldrad fakta, alltså sådant som brukade vara sant men som förändrats över tid. Det finns korrekta slutsatser baserade på bristfälligt underlag: Logik fungerar nämligen lika bra med falska påståenden som med sanna, och man kan komma till helt logiskt sunda slutsatser även om man började med felaktig information, eller information som bara visar en sida. 

Selektiv varseblivning, eller bias, är en annan sak: Om man samlar eller letar efter information som styrker en uppfattning, och samtidigt inte intresserar sig för, eller inte "tror på" information som säger emot uppfattningen, så stärks man i sin existerande uppfattning. Nästan alla människor gör detta - titta bara på en politisk debatt: Båda sidor kommer att tycka att SAMMA FAKTA är ett bevis för att BÅDA har rätt, för att de väljer att se det på olika sätt. 

Så även om ordet "hittepå" är ganska nedsättande - förminskande - så finns det många sorters hittepå, och inte alla är något man kan klandra sig själv för.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Gahella
2013-05-15, 10:41

Ja det är knepigt att veta och klokare blir inte jag då fler forskare säger att tankarna inte finns i vår hjärna utan i tankefält utanför den. Flera forskare säger även att allt du ser och hör kommer inifrån dig själv.

Sedan finns de andliga inspiratörer och filosofer som säger att om du tänker det är det pga av att det finns, kanske därför uttrycket -Inget nytt under solen- indikerar på det?

JoHo
2013-05-15, 12:28

Andlig tro? Hur menar du här? Heliga andar (religion) eller osaliga andar (icke en religion)?

Upp till toppen