Etikettkonspirationsteorier
Läst 1682 ggr
Fjäril
2013-05-14, 21:24

Konspirationsteorier

Konspirationsterorier, vad säger ni om det? Och hur vet man om och när det är just en konspirationsteori? Jag tänker lite på vaccinet mot svininfluensan, det gick ju en massa teorier om detta. Sen om man valde att avstå på grund av dem vet jag inte, men jag tycker det är intressant!

Här är en äldre artikel om Terrorattentaten den 11 September 2001:

http://www.svt.se/nyheter/varlden/terrorattentaten-den-11-september-2001-fem-vanliga-konspirationsteorier

Sajtvärd på Övernaturligt

piotrr
2013-05-15, 09:55

Konspirationsteorierna om vaccinet började först efter vaccinationen, men det är väl inte så konstigt. Dessa "teorier" förklarar inget, förutsäger inget, utan konstruerar en verklighet utifrån en bristfällig förståelse av vad som hände,  i efterhand. 

Jag tror att vi alla varit med om att det är mycket lättare att bli tillrättavisad av någon i efterhand, någon som i efterhand har massor med bra förklaringar till varför det blev som det blev, men de kommer aldrig ut och varnar INNAN det går åt skogen. Just för att deras teori inte är någon teori alls. 

Det finns verkliga konspirationer också. Konspirationer som avslöjas av insiders, eller som man hittar genom att studera ekonomiska mönster och leta bevis på kartellbildning. Prislåsning av bensin till exempel, eller glödlampors hållbarhet. Skillnaden är att det finns konkreta bevis där, och bara massor av insinuationer och flera upprepade missförstånd, i det som kanske inte ens borde kallas "konspirationsteori" eftersom det varken finns någon konspiration, eller någon teori. 

Eller också kan man se det såhär: Kanske är konspirationsteorierna bara ett sätt för DE SOM HAR MAKTEN att förhindra DE HJÄLPSAMMA IDIOTERNA från att förstå vad som VERKLIGEN PÅGÅR. 

(Det är typ sådär som konspirationsteorier brukar låta, fast just den här konspirationsteorin handlar om konspirationsteorier. Hihi.)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Upp till toppen