Annons:
Etikettandar-spöken
Läst 2316 ggr
Klass
5/29/14, 10:15 PM

Haley Stevens - en spök-nörd

Jag tänkte bara tipsa om en brittisk tjej som verkligen är intresserad av det här med spöken. Hon växte upp som "spöktroende", men nu är hon mer en skeptiker men ändå väldigt intresserad av spöken.

Hennes bloggsida:

http://hayleyisaghost.co.uk/

Jag kan till och med skryta med att jag har träffat henne IRL. 🙂

Hon undersöker alltså påstådda spökerier och söker s.k. naturliga förklaringar, och jag tror att hon verkligen hoppas att det ska finnas spöken.

Annons:
Fjäril
5/29/14, 10:46 PM
#1

Tack för (läs)tipset :) Sånt gillar jag, att man genuint är öppen för ej ännu fullständiga/funna svar, som i det här fallet spöken. Jag själv önskar att någon, en dag, kan fånga det där beviset på bild/film.

Sajtvärd på Övernaturligt

Hoberg
5/30/14, 10:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Håller med! Att utforska den del av tillvaron som vi inte har några direkta svar på, med skeptisk syn - eller tvärt om, att vara skeptisk men ändå öppen.

Problemet med bilder och filmer är ju att de kan fejkas så lätt och bra nu för tiden. Det får för det mesta min skeptiska sida att aktiveras, när jag ser en bild/film med något oförklarligt på.

Jag bifogar dock en bild som jag själv  v e t  att den inte är fejkad på något sätt. Inser ju att andra inte kan lita på det, men de som känner mig vet att jag inte är kapabel att redigera bilder i något photoprogram :p

mwetterstrand
5/30/14, 10:30 AM
#3

#2

Vad är det med din bild du menar är underligt?

Hoberg
5/30/14, 11:31 AM
#4

Det finns en "genomskinlig" gestalt i bilden, som jag inte vet vad/vem det är?

mwetterstrand
5/30/14, 11:42 AM
#5

#4

Människan har en otrolig förmåga att hitta struktur och symmetri ur ingenting. Vanligast är ansikten och mänskliga gestalter eftersom det finns en inbyggd förväntan av detta. Om du aldrig fick ett mönster ur slump och kaos så vore det mycket märkligt. Fenomenet kallas Apophenia eller Pareidoli.

Hoberg
5/30/14, 12:07 PM
#6

Jo, jag känner till fenomenet. Men i detta fall fanns ingen förväntan att se något ovanligt överhuvudtaget. Tog en bildserie på ca 30 foton i syfte att dokumentera skicket på gården.

Tittat på bilderna ibland och upptäckte en dag denna "gestalt".

Den är svår att se. Och jag talar aldrig om för andra var i bilden den finns. Några har upptäckt den, andra inte.

Jag vet inte vad/vem det är? Men lite för tydlig för att jag helt ska kunna släppa det som en slump eller liknande.

Annons:
[Regnfru]
5/30/14, 1:32 PM
#7

Jag ser ingenting. Troligen för det inte finns något där.

Fjäril
5/30/14, 1:40 PM
#8

#2, Jag ser också något på bilden (utan leta såg jag det direkt) och jag förstår vad du menar med att det är skillnad på att leta efter bilder/skuggor etc på foton än om man bara ser dem. Frågan är fortfarande; om det finns andar, fastnar dessa på fotografier?

Sajtvärd på Övernaturligt

mwetterstrand
5/30/14, 2:00 PM
#9

#6

Det här inte en medveten process, den sker även om inte letar aktivt.

Hoberg
5/30/14, 3:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Ok, det är möjligt. Men "bara så där" alltså? När jag tittar igenom t.ex de 30-talet bilderna några gånger, så kan jag helt plötsligt "inbilla" mig att jag ser något på endast ett av dem?

Och det har inte hänt mig innan eller efter detta foto heller.

Ja, kanske det är så?

Tar en till bild, något helt annat som nog kan förklaras enklare.

Jag vet inte hur det uppkommit, men jag såg INTE detta framför mig när jag fotade. Blir därför nyfiken på vad det kan vara för fenomen?

mwetterstrand
5/30/14, 3:40 PM
#11

#10

Det ser ut att ligga alldeles intill linsen. Vet inte vad det kan vara. Men en fantastiskt vacker utsikt är det i alla fall! Det finns väl rätt många vackra platser runt Väsman, Bysjön och Björken. Har för mig att mitt livs bästa Julbord inmundigades inte så långt därifrån.

Hoberg
5/30/14, 4:03 PM
#12

Vad kul att du fick så bra julbord :) Om det var några till flera år sedan kan det ha varit på Saxenborg. Men där finns numera helt annan verksamhet. Annars hotell Morhagen kanske? de kan få lite gratis reklam ändå, tycker jag, för de driver ett bra ställe.

Vad gäller bilden blev jag mest förundrad över att jag INTE såg skymten av denna dimma där jag stod och fotade (och beundrade utsikten)

Det ser ju ut som det är mitt framför näsan på mig och inte så lite heller.

Fin bild blev det i alla fall ;)

JonasDuregard
5/31/14, 10:44 AM
#13

#10 Jag skulle gissa att det är ånga (jag förutsätter att du inte rökte när du tog kortet). Antagligen kommer ångan från din andedräkt.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
JonasDuregard
6/5/14, 4:54 PM
#17

Tog bort ett par inlägg som vandrat iväg från ämnet.

Upp till toppen
Annons: