Annons:
Etikettallmänt
Läst 3318 ggr
Fjäril
2013-07-08 21:38

Näthat/Mobbning, vad är det?

Det diskuteras lite varstans, näthat och att människor far illa av andra personers vrede, för så är det väl? Varför mobba och nedvärdera en annan person om du känner dig tillfreds med dig själv?

Vad innebär och är mobbning för dig? Har du mobbat eller blivit utsatt för det själv? Både på internet och i verkliga livet.

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
JonasDuregard
2013-07-08 21:53
#1

Jag tycker de tydliga exemplen är de som var med i Uppdrag granskning (reportaget som populariserade begreppet) och allmänt i tidningars kommentarsfält. 

Sedan verkar begreppet tyvärr missbrukas på senare tid av alla parter i diskussioner som är minsta infekterade. Det urholkar begreppet.

Fjäril
2013-07-08 21:58
#2

#1

Förutom det reportaget (du kanske har en länk?), vad anser du vara mobbning? Och ja, det kan nog missbrukas en del, vad som är mobbning eller inte, men handlar det inte om hur mottagaren uppfattar det?

Sajtvärd på Övernaturligt

JonasDuregard
2013-07-08 22:19
#3

"vad anser du vara mobbning?"

Främst tänker jag på det oförblommerade hatet, riktigt grova hot och genuint kränkande påhopp. Exemplen i reportaget är skrämmande, här kan man se delar av det (varning för grovt språk).

"men handlar det inte om hur mottagaren uppfattar det?"

Det kan inte bara handla om det. Då blir begreppet helt meningslöst att använda, eftersom det inte säger något om ifall man betett sig illa eller inte. Man kan inte prata om problematiska beteenden som mobbning om man utgår från att det bara existerar i den utsattes hjärna.

Om man ser på exemplen i länken ovan: när vi kallar det mobbning eller näthat kan man inte säga att det beror på hur de uppfattas av mottagaren, det är ett objektivt faktum.

Fjäril
2013-07-08 22:27
#4

#3

Tack, det sak jag titta på!

Jag tänker på när man gick i skolan och där vissa personer blev utstötta av det "tuffa gänget" eller där ingen såg dem eller tilltalade dem. Är de mobbning?

Eller ett liknande scenario som ovan, fast där flera stycken "ogillade" en person utan att säga just de där orden, men hela stämningen visade på annat. Man kanske undvek att svara på frågor eller ansåg att alla saker som den "ensamma" tyckte var rätt, var ändå fel, oavsett, enligt gänget. Är det mobbning? 

Måste det handla om fula ord eller hot? 

Edit

Jag tog ett skol (eller verklighets) exempel men liknande situationer sker över internet.

Sajtvärd på Övernaturligt

JonasDuregard
2013-07-08 22:36
#5

#4 "Måste det handla om fula ord eller hot? "

Kanske är skillnad på näthat och nätmobbning. Näthatet uppfattar jag som precis det. Någon slags social hämning som försvinner när man diskuterar på internet vilket leder till extremt hatfulla formuleringar som man aldrig skulle använda i verkliga livet.

Sedan kan så klart vanlig gammal mobbning flytta in på internet också, men då tänker jag mer på personer som känner varandra i verkliga livet.

Fjäril
2013-07-08 22:40
#6

#3

Fruktansvärt! (har tittat på länken) och man undrar hur det står till hos dem som skriver sådant där!? 😕

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
Fjäril
2013-07-08 22:42
#7

#5

Ja, det där är verkligen hat men samtidigt funderar jag på hur man kan lägga så mycket fokus på någon man hatar? Det är inte något annat som ligger till grund för det där?

Sajtvärd på Övernaturligt

Maikailoa
2013-07-10 01:06
#8

Mobbning kan vara som t.ex. kränkande pm ifrån JonasDuregård, och när man meddelar detta till forumsvärdarna Fjäril och MagiCat, så spelar dom förvånade och upprörda, men gör inget åt saken, för att skydda förövaren. Mobbarna agerar i grupp och har sina egna lojaliteter.

JonasDuregard
2013-07-10 01:46
#9

Tack maikailoa för att du belyser problemet med att begreppet missbrukas. Det du skriver nu är är precis sådant jag syftar på.

Jag gör ingen hemlighet av att jag i princip inte håller med dig om någonting, och jag tycker du gjort val som visar på stor omdömeslöshet. Men jag har inte mobbat dig. Inte med någon meningsfull definition av ordet mobbning.

#8 "Mobbning kan vara som t.ex. kränkande pm ifrån JonasDuregård"

Men är allt som du blir känner dig kränkt av mobbning? Om jag blir kränkt av något du skriver, är det också mobbning då?

Det är möjligt att du blivit kränkt av något jag skrivit till dig, men jag har inte skrivit något som är kränkande. Här kan man läsa en serie som på ett humoristiskt sätt berör skillnaden.

För övrigt: Menar du att jag, fjäril och magi-cat tillsammans ingår i en grupp som mobbar dig? En ganska udda sammansvärjning, eller?

ru4real
2013-07-16 12:28
#10

Mobbning är för mig ngt som sker under en längre tid, som har ett syfte till att skada ngn, att det förminskar personen, att det specifikt riktar in sig på en enskild person (kan vara grupp, men det käns som det inte riktigt passar in).

Att ifrågasätta ngns tankar och ideer är i min värld inte mobbning, men det finns ju olika sätt att ifrågasätta på. Att man är nyfiken och vill veta mer är det inte, medans "nu är du dum i huvudet, sådär kan du ju inte tycka" faller inom ramen för mobbning.

Att en person känner sig mobbard är ju en subjektiv upplevelse, men ibland handlar det kanske om att just den personen är "för känslig", för lite kritik måste man tåla i dagens samhälle. Men det är en hårfin balansgång, och den lyckas inte ibland.

Men debatten som rasar på andra forum, där folk skriker om näthat och mobbning då de blir ifrågasatta bör nog ta sig en funderare på vad de verkligen upplever. Näthat faller även det in under ramen, vi har sett flera exempel på det, t ex debatten om kvinnor i fotboll osv. Det är rent näthat utförda av fega och svaga individer som antagligen aldrig skulle våga säga samma sak offentligt.

Och när man skriker näthat för minsta lilla, förminskar man det när det verkligen gäller och underlättar verkligen inte för ett humanre internet.

[Memento Mori]
2013-07-17 00:06
#11

Om näthat säger jag samma som JD, alltså när det blir riktigt grovt och personligt (se länk från #3). 

Mobbing är enligt mig när en grupp människor går ihop mot en eller ett fåtal personer, och då är inte bara vissa åsikter personen/personerna har utan allt som den/dem gör är fel och kommenteras nedlåtande. 

Ett problem som jag ser det är att på forum så bildas det ofta grupper. Så om många ur ena gruppen svarar på ett inlägg som bara några få ur den andra gruppen diskuterar om så kan de som är färre känna sig "mobbade" för att "många av dom ifrågasätter oss och vår åsikt (om något specifikt ämne)". Men enligt mig räknas inte det som mobbing då det endast handlar om en eller ett par åsiktsskillnader. 

Sen är så klart gammalt hederligt folkhyfs alltid trevligt att tänka på när man pratar med någon, även om denne skulle ha andra "galna" åsikter. 😉

[Starman]
2013-07-19 13:57
#12

Som före detta mobbad (Från klass 1 till 9…) så blir jag ledsen när jag ser människor slänga sig med ordet så lättvindigt.

Exempelvis Terry Evans missbrukar ordet.

Människor ser ifrågasättande eller rent av att man inte håller med som kränkande, och jag kan förstå det - absolut -, men det är inte (!) samma sak som mobbing.

Kom tillbaka när du blivit slagen, mordhotad, spottad på och inte kunnat få en normal skolgång på grund av liknande dagliga trakasserier. har du blivit mobbad.

Men att du blir ifrågasatt på ett internetforum eller får din verksamhet granskad av någon bloggare är inte mobbing. Jag hoppas fler som missbrukar det ordet läst vad jag skrivit nu och tar sig en funderare.

Näthat är lite en annan sak. Näthat kan se ut såhär;

"Patetiska lilla fjolla.

Be mamma byta."

Exemplet ovan är autentiskt, och inkom till min PM efter att jag (som jag brukar göra, och som jag tycker att man ska få göra på diskussionsforum) ifrågasatt en persons påståenden. Det blir inte mobbing, däremot, förrän det sätts i system.

Fjäril
2013-07-19 17:29
#13

#12

Hemska saker Starman 😕 

Jag tror inte att man vet vad mobbning är, en riktig sådan, om man inte har blivit utsatt för det själv. 

Jag skulle kalla det mobbning (om vi talar om och över internet) där flera personer uttrycker skällsord, mot person och om person - sen vet jag att man kan uppfatta det som mobbning om samma personer, gång på gång (utan att använda specifika begrepp) håller samman och skrivet emot en person och aldrig håller med denne utan anser att allt är fel, vad som än är skrivet. Det handlar också om hur vi uppfattar saker.

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
Maria
2013-07-19 18:52
#14

Jag har fått PM som är ganska elaka.

Du ska dö hora.

Du är inte värd att leva

osv.

Men det är ju ingen mobbing direkt och inget hot heller. Det är enbart synnerligen otrevliga inlägg.

Jag håller med om att ordet mobbning numera känns ganska urholkat liksom ordet kränkt har blivit.

Att bli riktigt mobbad eller kränkt för den delen är något fruktansvärt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[PeterFredriksson]
2013-07-21 18:29
#15

En mycket intressant fråga ni ställer, jag har aktivt motverkat mobbning bland ungdomar under fem års tid.

Den skillnad jag kan se är hur olika som individ vi alla är, hur olika känslig för ord eller handlingar som begås mot annan person.

Vi kan aldrig avgöra vad som gör ont i en annan människa för vi vet sällan vilken bakgrund hon har.

Det som är intressant i fall från fall är att några har lägre och några har högre smärtgräns. Dom ord ni delat med er av kan skada många känsliga, allt från dom som blivit utsatta för sexuell incest eller har blivit våldtagna. Att då bli kallad hora gör absolut inte saken bättre under en läkningstid där man aktivt tar hand om en människa med traumatiska upplevelser.

Självfallet är det bra om man inte tar till sig eller åt sig av sådana ord men alla har inte den styrkan, många är skadad från tidig barndom och utsätts man sen för kränkningar via nätet, skolgården, arbetsplatsen så gör dessa ord fruktansvärt ont och kan få en medmänniska att falla omkull väldigt snabbt.

Det är lätt att säga, det tar inte på mig jag bara viftar bort men gör man verkligen det när man möter sådana ord ? någonstans inom oss skär det till oavsett vi vill erkänna det eller inte så sätter det små små spår som gör ont när vi tänker på vad som sagts, vad som skrivits till oss så känner vi orden inom oss.

Jag fick länken in hit skickad till mig och vill säga att ord eller handling handlar så mycket om vad vi själva bär med oss i våra bagage. Några möter handlingar om både våld och kränkningar i ord, andra går fria och det är dom som är dom starka medan dom svaga och känsliga tar in alla hårda ord som riktas mot dom för dom bär sitt svåra bagage som utgör en fasansfull vardag att leva.

Vi är olika känsliga, en del tar mer illa vid sig än andra och därför får vi vara försiktiga med vad vi säger eller skriver för vi vet sällan en annan människas bakgrund, något för oss alla att tänka på i både ord, handling och skrift.

Vänligen, Peter !

Var Rädda om Varandra !

JoHo
2013-07-22 18:19
#16

Jag får en hel del PM och mail med alltfrån hat till mordhot från paranormalister. Jag anser INTE att det är mobbing att ifrågasätta folks påståenden på diskussionsforum. Jag får höra hela tiden att jag gör "grova personangrepp" men ingen har kunnat visa. Belägg för detta. Få gånger har jag tangerat detta, men ta då i jämförelse med de personangrepp jag utsätts för knstant och på flera olika ställen på nätet där jag nte ens kan försvara mig. Det skapas t om nidbloggar för att smutskasta och attackera mig med personangrepp. Men enligt vissa paranormalister är det helt ok att jag ska utsättas för detta eftersom jag haft mage att ifrågasätta en del paranormalisters påståenden samt varit tuff mot internettroll. Är det rimligt?

[niklaeri02]
2013-07-24 16:00
#17

Jag tycker att forumvärdarna har för stor makt och är delvis otrevliga mot medlemmar med mindre kunskap i ämnet och som har en svagare sits än stordiskuterarna.

Kanske lättare regler som är lätta att följa och att förstå? :)

Men bra med en tråd i ämnet. Jag håller mig fortfarande undan gräl på forum så gott jag kan.

ru4real
2013-07-24 21:28
#18

#17 Om du har hängt med ett tag ser du kanske mönstret att de personerna som forumvärdarna "är otrevliga" emot är personer som allt som oftast inte har ngt vettigt att säga utan ägnar sig mestadels åt "trollning" eller på andra sätt stör diskussionerna.

Men forumvärdarna här har ett extremt tålamod, så jag tycker din kritik är lite obefogad, men vi upplever ju saker på olika sätt. Värdarna här har ju en enorm kunskap som de verkligen försöker dela med sig av, om man tar sig tid att läsa ordentligt.

Reglerna här är samma som på de övriga (de flesta övriga kanske skall tilläggas) forumen, varken mer eller mindre.

Fjäril
2013-09-17 11:53
#19

Har vi kommit någonstans ifråga "Näthat/Mobbning"? Har ni läst några nya artiklar i ämnet?

Sajtvärd på Övernaturligt

ru4real
2013-09-17 11:55
#20

Tror aldrig att man kan defineria det totalt, det verka vara en ganska subjektiv uppfattning om vad begreppet innefattar. Vi hade en intressant diskussion på jobbet för ngn vecka sen, om just detta.

Om en person inte fattar att han/hon är mobbad eller helt enkelt inte bryr sig om det, är den personen mobbad då?

Annons:
Fjäril
2013-09-17 12:00
#21

#20

"Om en person inte fattar att han/hon är mobbad eller helt enkelt inte bryr sig om det, är den personen mobbad då? "

Intressant fråga! Ja hur är det med det? Upplevelsen om att vara mobbad och verklig mobbning? 

Den här flickan både upplevde mobbning och blev mobbad. Hur skiljer man på andra fall?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17472624.ab

Sajtvärd på Övernaturligt

ru4real
2013-09-17 12:03
#22

Man tycker ju otroligt synd om tjejen och hennes familj. Och jag undrar varför ingen tog det på större allvar? Eftersom saker skickades via sociala nätverk borde man ju kunnat polisanmäla det, det finns säkerligen ngt lagrum som passat in.

Tror det handlar om en utbildningsfråga i många fall, ungdomar fattar helt enkelt inte hur jävliga de kan vara i många fall. Och föräldrar måste nog vara mer uppmärksamma,. även om man aldrig kan se allt så måste man ju försöka.

Fjäril
2013-09-17 12:05
#23

Usch ja!

Jag tänker på min son som sitter vid datorn en del. Jag är väldigt noga med att förklara vad som är okej, eller hur mycket man berättar om sig själv. Fast det är ju en annan fråga det.

Sajtvärd på Övernaturligt

ru4real
2013-09-17 12:10
#24

Jo. Svår balansgång, man vill ju att de skall få ha sitt privatliv ifred, samtidigt som man inte vill att de har kontakt med fula gubbor/gummor på nätet.

Fjäril
2013-09-17 12:14
#25

Ja och om de lurar in dem i något 😕 Min son pratar med folk på skype när han spelar och han har fått lova mig att aldrig berätta om något som kan få personer att lista ut vem han är. Nyligen pratade han med en kille som spelar fotboll precis som han själv. Killen frågade min son vilket lag han spelar i och han valde själv att inte berätta om det, inte just då i alla fall.

Och Facebook, det ska vi inte tala om. "alla andra har ju det" 🥵

Sajtvärd på Övernaturligt

Fjäril
2014-05-28 23:43
#26

Mer om näthat:

Sajtvärd på Övernaturligt

Upp till toppen
Annons: