Annons:
Etikettallmänt
Läst 1541 ggr
Jerrytherabbit
2014-04-20 17:09

olika tro och sorg 2

Hej!

Undrar lite hur ni tänker kring det här?

Har även skrivit på Filosofi, därav 2 an i rubriken här

( Ska tilläga  att jag inte befinner mig i de situationer jag beskriver här i inlägget själv och är alltså inte ute efter akuta råd, utan snarare allmänna tankar kring detta)

 Vi alla drabbas ju någon gång av sorg eller stöttar någon som går igenom en svår period i sitt liv, till exempel om någon närstående har gått bort. Hur anser ni att man bäst bör agera i en sådan situation då trosuppfattningarna mellan en person som sörjer och en som vill stötta skiljer sig markant från varandra?

 Det jag vill komma fram till är om ni anser att man som den stöttande personen bör ljuga om, eller bortse från sin egen tro, för att hjälpa personen som har det svårt och inte förvärra situationen för den?   Alltså vad bör man säga eller inte säga för att visa sitt deltagande.  

Vad bör man svara om personen som sörjer frågar vad man tror händer efter döden och man vet att personen tror raka motsatsen mot en själv? Kan tänka mig att det kan vara lika jobbigt oavsett om inte tror på någon gud, eller om man tror, att få höra att man har ”fel” uppfattning i en svår situation.

 Om man i stället är den sörjande personen som i all välmening blir tillsagd något som strider mot ens verklighetsuppfattning, hur anser ni att man då bör agera?

Annons:
Gronstedt
2014-04-20 17:28
#1

Om någon frågar vad jag tror så berättar jag vad jag tror. Om någon tydligt visar att de egentligen inte alls vill höra det jag tror, så skulle jag kanske humla och mumla och föra tillbaka diskussionen till vad vederbörande själv tror. Men jag skulle inte ljuga eller låtsas för att vara "snäll".

penke
2014-04-20 17:29
#2

 "Tron" elr s.k "vetande" är väl inte det intressanta

Jag ser den sörjande här och nu,  som jag ger tid och närvaro åt,
 inga "lösningar eller förklaringar", bara mina ..öron

 medmänniska, typ.. inte bästwisser
   enkel filosofi. 😛

   penke

Jerrytherabbit
2014-04-21 10:05
#3

#2Nej,  vad en person tror på är inte det viktigaste för mig heller, utan jag tänker nog mer på vad som kan vara bra att tänka på så att man inte råkar säga något som man själv tolkar som trösterikt, men den andra personen kan tolka helt annorlunda.

Självfallet är det ju individuellt och sorgen ä nog ändå störst över personen, oavsett vad man säger, men man vill ju inte göra det värre.

penke
2014-04-22 21:23
#4

 Just ängslan att "göra fel" är det som göra att så många drar sig undan
 när det är närvaro som många i sorg behöver, slippa vara _ensamma_.
   det är väl bara dina ord du kan dela, inte andras ..floskler
 är du ärlig, närvarande och lyssnande, är du medmänniska

 Gyllene Regeln, helt enkelt 😛

   penke

Upp till toppen
Annons: