Etikettmedium
Läst 2592 ggr
Huygens
2014-03-30, 22:19

Bashar - utomjordisk människa

Jag vet att det finns sidor på nätet om Bashar, men jag undrar lite vad en svensk halvskeptisk betraktelse kommer fram till om Bashar?

Bashar är alltså en kanaliserad utomjordisk människa (nåja), som pratar genom Darryl Anka, och har gjort så i minst 30 år. Som jämförelse med sej själv, säger Bashar att en delfin är jordisk men "alien" ("främmande" ?), senare delen -> här 3:35 o fr.

Bashar säger oftast inget, men producerar en massa ord. Fast ibland säger han något, som när han/dom möter en annan civilisation kallad Thook -> här.

Tror ni att D Anka kanaliserar en annan varelse? Eller försätter han sej bara i ett ovanligt tillstånd där någon del av hans medvetande berättar sagor?

JonasDuregard
2014-03-31, 10:02

#0 "Eller försätter han sej bara i ett ovanligt tillstånd där någon del av hans medvetande berättar sagor?"

Jag vill inte utesluta medvetet bedrägeri. Läskigt att leva i en lögn så länge så klart men det vore inte första gången, speciellt inte när man gör en del pengar på det och får en hängiven beundrarskara.

Möjligen värt att notera: Innan Anka började kanalisera rymdvarelser så jobbade han med SFX för olika Sci-fi filmer, bland annat de första två Star Trek filmerna (imdb).

Cool-Cat
2014-03-31, 10:48

#0 "Bashar säger oftast inget men producerar en massa ord"

Kan du ge exempel på det.

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

Älvan
2014-03-31, 10:49

Jag tycker inte det spelar så stor roll vilket. Om människor blir inspirerade till ett rikare liv får det väl vara hursomhelst med den saken. Människor menar jag då om de är vuxna får välja att göra vad de vill med sina pengar och tid. Jag tycker vi ska respektera andra människors val och inte vara så dömande. De som inte är intresserade kan titta åt ett annat håll och fokusera sin energi på vad de själva tror på.

[Boxman]1
2014-03-31, 11:24

"Människor menar jag då om de är vuxna får välja att göra vad de vill med sina pengar och tid".

Anser du då också att man kan ta betalt för att "bota" cancer eller något liknande genom handpåläggning eller med hjälp av något slags homeopatiskt preparat, bara människor är beredda att betala för det? Skall vuxna människor alltid få välja att "göra vad de vill med sina pengar och sin tid"?

Älvan
2014-03-31, 12:05

#5 Nej jag sa inget om svåra sjukdomar. Det är för patienten frivilligt att ta emot sjukvård om den vill. Den har rätt att avstå. Man har om man jobbar utanför sjukvården enl lag inte rätt att behandla ex cancer. Det tycker jag är bra. Om människor själva vill tro att de blir friska på andra sätt än västerländsk sjukdom är det helt fritt val i Sverige. Om det är bra eller dåligt är en annan fråga. Din invändning hade inte med min åsikt om att alla får lägga pengar på vad de vill. Precis som man kan välja köpa andra produkter. Som tur är det åsikts och religionsfrihet i Sverige.

Älvan
2014-03-31, 12:09

Att människor har rätt att välja sätt de tror sig bli friska av utanför västerländsk medicin…. (skulle det vara). Alternativbehandlare får ej rikta sig till svårt sjuka patienter enl kvacksalverilagen. Det är självklart bra.

Huygens
2014-03-31, 12:48

#2 "Kan du ge exempel på det."

Det är väl lite en åsikt och att ge exempel på något diffust kan i sej självt bli diffust. Jag försöker såhär för att inte göra svaret för långt; ett kort klipp -> t ex här, som titulerats "Bashar most profound speech". För mej är det klippet allmänt hållet och har lite handfast info, är snarast en typ av generellt budskap jag återfinner i vissa religioner. Det finns otroligt många sådana Bashar-klipp, ungefär likadana. Ofta avslutas pratstunden med att personen som ställt en fråga till Bashar verkar väldigt nöjd, men jag upplever för det mesta att inget sagts, inget har uttryckts som kan verifieras.

Om jag inte redan från början är "troende", gör det knappast intryck på mej.

Jag får helt enkelt inte grep om en del av vad Bashar säger, det är för diffust för mej. Dock kan det nämnas att många tycker om dessa budskap och som synes har klippet ovan fått väldigt många "Likes".

Artistiskt är det väl ett storslaget kort tal, men jag upplever att det finns för många implicita och overifierade påståenden, och Bashar ger inga bevis för att dessa saker är som han/hon/den påstår.

Till Bashars försvar kan väl sägas att han varit aktiv i många årtionden och gett ett konsistent intryck. Hans förmåga att ofta prata utan att säga något specifikt som ändå tilltalar publiken är också rätt imponerande, vilket får mej att fundera på om det är en typ av speciellt fantasifullt medvetandetillstånd D Anka hamnar i, snarast än att han låter en ET prata?

Men när Bashar blir specifik blir det ibland lite knepigt, som i fallet med Thook (se ovan). Jag undrar t ex om Bashar inte kan ta ett foto eller rita av en medlem av Thook för att sedan kunna se hur denne ser ut när Bashar inte tittar direkt på Thooken?

Cool-Cat
2014-03-31, 13:09

Bashars analyser har ett stort djup, som är svårt för många att förstå.

Här är en rätt bra presentation av det hela i en intervju med Darryl Anka

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-03-31, 15:42

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-03-31, 16:13

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-03-31, 17:44

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-03-31, 17:56

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-03-31, 18:05

Inlägget är borttaget

Huygens
2014-03-31, 18:27

Kan vi hålla oss till diskussionen huruvida Bashar är eller inte är en utomjordisk människa?

En sak som jag upplever som insiktsfullt är det som Bashar kallar Permission Slips. Lite djupare än bara rent fejk, och det är den typen av Bashar-klipp som antyder att det finns mer bakom än bara ändrat tillstånd.

En möjlighet är förstås att Darryl Anka haft tid att tänka ut något smart över åren och det inte finns något externt fenomen bakom.

Angående att han gjort Specialeffekter, det gör Anka fortfarande mellan varven när han inte kanaliserar Bashar, t ex nämner D Anka det i denna radiointervju från 2009 efter 10:40, och han gör filmmanus också så sent som 2014.

Darryl Anka nämner att en del psykologer är intresserade av fenoment med kanalisering, då Anka får ett ändrat mentalt tillstånd.

Konstiga hjärnmönster får folk som mediterar också, så det behöver inte betyda något, men vi vet ju inte.

JonasDuregard
2014-03-31, 21:57

#14 "En sak som jag upplever som insiktsfullt är det som Bashar kallar Permission Slips."

Man blir ganska snabbt trött på de tillgjorda rösterna som sådana här kanaliserare kör med, och den invecklade ordsalladen.

Kan du berätta vad du tycker är insiktsfullt? För mig låter det bara som nonsens.

"En möjlighet är förstås att Darryl Anka haft tid att tänka ut något smart över åren och det inte finns något externt fenomen bakom."

Ja, eller så improviserar han bara. Har man sett en amatörimprovisationsteater någon gång så vet man att det går att babbla så där nästan hur länge som helst.

Älvan
2014-04-01, 09:49

Jonasduregard Du har en del poänger, men jag tycker du missar en del saker. Som nyare kvantfysikforskning exv. Man har kommit fram till att en partikel faktiskt kan befinna sig på två ställen samtidigt. Det är fullt möjligt att någonstans i världsrymden finns en kopia av dig och hela jorden som är en total motsats. Om vi då bara stirrar på ena delen av dig som vi kan notera här i tråden missar vi halva dig. Dessutom är ju det två parallella sanningar som finns av dig om vi tittar på hela världsalltet. Dvs detta är bara ett exempel på parallella sanningar. En annan är ex upplevelsen av en färg. Du och en insekt upplever olika färger. Vems sanning är den rätta av upplevelsen. Jag tycker bådas dvs finns två parallella sanningar. Jag tycker det är en helt felaktig bild att tro att bara en sanning finns avseende företeelser av vår värld. Framtiden får avgöra om det är du eller jag som har rätt, så spara gärna tråden framåt så diskuterar vi vidare om ca 10 år. ;) Om jag ska gissa så tror jag att BÅDE du och jag har rätt eftersom i min värld existerar flera parallella sanningar. ;) Det jag tycker är härligt är att vi alla kompletterar varann med kunskap och då kan vi tillsammans måla upp en större och mer komplett bild av vår värld. Det som är synd är att vi ändå vet så försvinnande lite om vår existens. Tillsammans är vi därför lite, lite klokare. Jag vill tillägga att jag själv varit vetenskaplig fundamentalist och behöver gå på regelbundna AA möten för att hålla mig på den sanna vägen här i livet. ( Finns en plats för dig Jonas. ;) hahahaa (detta är ett försök att med humorns hjälp bygga broar över våra meningsskiljaktigheter. Jag vill även visa att jag inte dömer någon här, vilken sida man än står på)

JonasDuregard
2014-04-01, 10:00

#16 "men jag tycker du missar en del saker. Som nyare kvantfysikforskning"

Haha, visst. Kan du sammanfatta den? 😃

"Man har kommit fram till att en partikel faktiskt kan befinna sig på två ställen samtidigt."

För över hundra år sedan. Är det vad du kallar "nyare kvantfysik"?

Och det har inget med saken att göra. Och du kan omöjligtvis veta hur mycket jag "missat" av det eftersom vi inte har pratat om det.

"Det är fullt möjligt att någonstans i världsrymden finns en kopia av dig och hela jorden som är en total motsats."

Den berömda "elaka-tvillings-teorin". Ett fundament i kvantmekaniken så klart.

"Framtiden får avgöra om det är du eller jag som har rätt, så spara gärna tråden framåt så diskuterar vi vidare om ca 10 år. ;)"

Det går inte att bevisa att du har rätt (eller fel) för du har inte sagt något konkret.

"(detta är ett försök att med humorns hjälp bygga broar över våra meningsskiljaktigheter. Jag vill även visa att jag inte dömer någon här, vilken sida man än står på)"

Det framstår inte riktigt så när man läser det.

Älvan
2014-04-01, 10:02

Jonas Nu tycker jag du var rent ut sagt elak. Sänder dig

JonasDuregard
2014-04-01, 10:06

#18 Vilken del av det jag skrev tycker du var elak?

Att jag skrattar åt att du hänvisar till kvantfysik för att rättfärdiga sanningsrelativism är för att det är så extremt vanligt att kvantfysik vantolkas av människor som inte vet något om det.

För en del är det liksom något man faller tillbaks på så fort man inte har några vettiga argument (typ "ja, men kvantfysik då?" så fort någon påpekar att man har fel).

Älvan
2014-04-01, 10:39

#19 Det elaka stod i din sista mening i inlägg #17. Om du uppfattat mig annat än genuint intresserad av dina åsikter ber jag om ursäkt. Det skrivna mediet har sina begränsningar och humor når inte alltid fram. Jag säger då rakt ut; Jag gillar dig Jonas. Punkt slut

Morphogenesis
2014-04-01, 17:49

#16. "En annan är ex upplevelsen av en färg. Du och en insekt upplever olika färger. Vems sanning är den rätta av upplevelsen. Jag tycker bådas dvs finns två parallella sanningar."

Du pratar om upplevelsen av färg (jag bortser ifrån att vi inte har någon möjlighet att faktiskt veta hur en specifik insekt upplever färg, eller för den delen att det finns rätt många olika typer av insekter med olika sensoriska organ), med andra ord någonting extremt subjektivt. Tycker du att det är okej att basera en "sanning" på någonting som inte kan verifieras externt på något sätt? Det vore isåfall bättre att prata om någonting som kan mätas, till exempel våglängd/frekvensområde istället för hur färgen upplevs.

Älvan
2014-04-01, 19:03

#21 Morphogenesis Om allt i vår värld kunde mätas vore det kanske enklare och vi alla slapp att dividera om någonting. Allt borde ha ett exakt nummer. Livet är nu inte så och det är heller inte allt vi kan se och uppleva på vår planet. Människans hjärna kan inte mäta och bevisa allt som verkligheten inrymmer. Jag ser på världen så att det finns parallella sanningar. Jag respekterar er som vill se livet på annat vis. Vetenskapen har varken idag eller i morgon svaret på allt som finns. Det vi människor kan göra är att tillsammans utvidga vårat kunnande. Det kan finnas en poäng med en man som säger sig prata med en utomjordisk röst. Sannolikheten för att det är sant är kanske liten, men inte noll. Alla får själva förhålla sig till sådana företeelser som Baschar. Jag tycker han säger en del vettiga saker som jag kan inspireras av. Utomjording eller inte. För mig är det inte viktigt.

Morphogenesis
2014-04-01, 19:57

#22.

"Om allt i vår värld kunde mätas vore det kanske enklare och vi alla slapp att dividera om någonting. Allt borde ha ett exakt nummer. 

Livet är nu inte så och det är heller inte allt vi kan se och uppleva på vår planet. Människans hjärna kan inte mäta och bevisa allt som verkligheten inrymmer."

Jag är inte säker på vad du svarade på här. Du argumenterar emot någonting jag inte har sagt.

"Jag ser på världen så att det finns parallella sanningar."

Ja, och det brukar kallas sanningsrelativism. Skulle du vilja utveckla vad "en sanning" är enligt dig?

Som det ser ut för mig så likställs ofta ordet sanning med åsikt, och då blir ordet sanning nästan betydelselöst.

"Jag respekterar er som vill se livet på annat vis."

Det är bra, jag försöker också att respektera andra människor. Det betyder dock inte att jag låter bli att ifrågasätta.

"Vetenskapen har varken idag eller i morgon svaret på allt som finns."

Det har jag nog inte sett någon som påstår. Tvärtom. Har du erfarenhet av personer som hävdar det?

"Det vi människor kan göra är att tillsammans utvidga vårat kunnande."

Absolut. Där finns det delade meningar om hur man på bästa sätt skaffar sig kunskap om vår omvärld och om oss själva.

"Det kan finnas en poäng med en man som säger sig prata med en utomjordisk röst. Sannolikheten för att det är sant är kanske liten, men inte noll. Alla får själva förhålla sig till sådana företeelser som Baschar.

Jag tycker han säger en del vettiga saker som jag kan inspireras av. Utomjording eller inte. För mig är det inte viktigt."

Det kanske finns en poäng med det, jag förstår personligen inte vad denna poäng skulle vara och håller det ungefär lika troligt som att man kan tala med andar.

Älvan
2014-04-01, 21:09

Morphogenesis Vill bara tacka dig för att du bemöter mina inlägg med respekt. Det har varit dåligt med den varan idag här inne. Jag tycker det faktiskt är intressant med tanken på parallella sanningar. Alltså inte som att ha olika åsikter och använda det på ett överslätande vis då man tycker olika utan att det samtidigt existerar två sanningar. Jag vet inte om detta har med Bashar att göra dock. Vi skulle kunna diskutera mer om det en annan gång. Jag tycker inte det är konstigt att folk inte tror på utomjordingar och andar. Däremot kan ingen helt säkert veta om det verkligen förhåller sig så. Jag trodde inte heller på andar förut så nu är jag försiktigare med att döma dem som tror på utomjordingar i transmedier.

Fjäril
2014-04-01, 21:11

Om alla försöker läsa kommentarer utan att ta förgivet- eller få det till att avsändaren är otrevlig kommer ingen uppleva dålig stämning.

Jag ser heller ingen mening med att säga "jag försvarade mig bara" utan jag tycker tråden kan få återgå till dess ursprung.

Sajtvärd på Övernaturligt

Fjäril
2014-04-01, 21:13

En sidospårsdiskussion bortplockad.

Sajtvärd på Övernaturligt

Huygens
2014-04-09, 12:47

Vad man kan notera med Bashar är att inte ens D Anka själv är helt övertygad om att Bashar är en utomjordisk varelse. Anka själv verkar snarast lite förbryllad och har funderingar ifall Bashar mer är ett slags "högre själv".

Den tanken kan ju få ett visst stöd då Bashar verkar behöva förlita sej på Ankas personliga kunskaper om vår värld, dvs väldigt lite avslöjas som vi inte redan vet om Jorden (förutom sånt som är högst svårbevisat).

Jag skulle gärna se en diskussion om andra möjligheter. Jag kan tänka mej att Anka, utan att vara helt klar över det, utsätter sej för ett slags speciell självhypnos. Att Anka aktiverar en del av hjärnan som är svåråtkomlig för dom flesta av oss, och på så sätt kan Anka uppvisa ett annorlunda beteende.

Frågan är om man skulle kunna utforma en frågestund med Bashar för att röna klarhet i saken? Dvs en frågestund som inte leder till alltför esoteriska och svårbevisade slutsatser?

En annan möjlighet är ju att be Bashar om utformningen av ett experiment som visar att det finns en del av verkligheten som vi inte känner till.

Problemet är ju att det inte finns särskilt många som D Anka, som man kan undersöka saken med.

Jag tror också att en del forskare som är fundersamma inte riktigt vågar göra experiment för risken att förlöjligas. Undantaget är väl dom forskare som mätte direkta hjärnvågor på Anka, då en sån sak ger ett resultat där forskarna enkelt kan hänvisa till en maskin och på så sätt minskar risken för att personligen hamna i skottgluggen.

Upp till toppen