Etikettallmänt
Läst 3606 ggr
Älvan
2014-03-31, 16:45

Får man bara vara skeptiker på denna sajt?

Ja det är min fråga.

Farwuq
2014-03-31, 16:52

Det tror jag, sajten heter ju Andlig Skepticism.

Visar du bara vederbörlig hänsyn så skriker nog ingen.

😉

V:  för Astrologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

JonasDuregard
2014-03-31, 18:10

Man behöver inte vara skeptiker för att skriva här om det är vad du avser. Fjäril (sajtvärden som startat sidan) är inte skeptiker i den bemärkelsen man brukar mena (men begreppet kan så klart vidgas).

Läs gärna på "om sidan": http://andligskepticism.ifokus.se/about?discussions-1

Så här står det bland annat: Visionen är att det här ska vara en samlingsplats för dem som delar den andliga tron i kombination med dem som vill veta mer, eller helt enkelt vill ifrågasätta det mediala arbetet. Man kanske också har funderingar på vad som är rätt och fel (som andligt troende) och vart gränsen går och när fantasin tar över.

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

JoHo
2014-03-31, 18:20

Är det någon som hindrat dig från att skriva på denna sajten eftersom du frågar?

Fjäril
2014-03-31, 19:05

Här är alla välkomna 🙂

Sajtvärd på Övernaturligt

Älvan
2014-04-01, 10:57

Anledningen till min fråga är helt uppriktig. Jag känner mig inte välkommen och kommer nog inte titta in på ett tag. Nu kommer kanske flera invända att jag fått vad jag förtjänar, men likväl känner jag mig inte välkommen. Tycker inte det var trevligt här. Jag verkar inte vara tillräckligt hårdhudad för denna sajt och känner inte heller mig uppskattad för det jag bidrar till i diskussionerna. Jag trodde i min enfald att det var berikande i en diskussion med olika infallsvinklar, men det känns som att det bara existerar en "sanning" här och om man inte håller med är man en okunnig idiot som förtjänar att sättas på plats. Om någon här har känt sig påhoppad av mig vill jag samtidigt passa på att be om ursäkt. Förlåt Jag är uppriktigt ledsen nu.

JoHo
2014-04-01, 11:16

Trist att du känner så. Ingen här anser att någon "fått vad de förtjänat". 

Vad var det som fick dig att känna så?

I synnerhet eftersom du bara nyss skrev en ganska nyanserad post i detta forum.

Älvan
2014-04-01, 11:27

JoHo Vad är mu syftet? Att du ska bevisa att jag inte har rätt i att känna som jag känner? Jag har riktat mitt förlåt till dig också.

JoHo
2014-04-01, 11:32

Du säger att du inte känner dig välkommen och då är det väl för allas intresse att förstå varför du känner så? Om inte annat måste Sajtvärd och Medarbetare få veta varför du känner så då det är ett misslyckande.

Du lämnar för många frågor efter dig: Vad är det som gör att du inte känner att "det är trevligt här"? Varför anser du att dina poster nte uppskattas? Vad menar du med att du inte är tillräckligt "hårdhudad" för att skriva här och varför anser du att man måste vara så för att skriva här?

Det du gör i #5 är att komma med ganska allvarlig kritik som du inte utvecklar.

Älvan
2014-04-01, 11:42

JoHo Det finns anledning till självrannsakan hos även dig. Även solen har fläckar och jag har redan bett om ursäkt för mitt ev dåliga beteende. Jag måste inte här lägga ut alla argument för att få känna som jag känner eftersom jag känner att jag då ytterligare skulle få hamna i diskussioner om jag har rätt att känna som jag gör. Jag känner inte att ditt önskemål om det bottnar i en önskan om att förstå utan att ytterligare strö salt i såren. Jag blir ledsen bla av att du hela tiden vill trycka in mig i ett fack och sätta på mig olika etiketter trots att jag flera gånger bett dig sluta. Jag känner mig inte respekterad av dig. Jag önskar därför att du nu lämnar mig ifred. Jag tänker lämna dig ifred.

JonasDuregard
2014-04-01, 12:10

#5 Tråkigt om du inte känner dig välkommen.

"Nu kommer kanske flera invända att jag fått vad jag förtjänar"

Det tvivlar jag på.

#7 "Vad är mu syftet? Att du ska bevisa att jag inte har rätt i att känna som jag känner?"

Nu är det kanske du som har taggarna utåt lite?

#9 "Jag blir ledsen bla av att du hela tiden vill trycka in mig i ett fack och sätta på mig olika etiketter trots att jag flera gånger bett dig sluta."

Är det möjligen så att du hänvisar till inlägg på en annan sajt nu? (Jag vet att det är lätt att blanda ihop)

Eller menar du hela iFokus när du säger att du inte trivs på sidan?

Älvan
2014-04-01, 12:30

Jonas; Känner du att du är självkritisk nu? Eller vill du även här dissekera sönder det jag försöker ge uttryck för? Är ditt syfte att förstå mina känslor eller komma till slutsatsen att jag inte har rätt att känna som jag gör ens när jag klär av alla skydd och visar min sårbarhet när jag säger att jag inte känner mig välkommen och ledsen. Istället kunde du välja att säga att du tycker att jag är välkommen och uppskattar min närvaro. Jag har flera gånger påpekat att jag finner inlägg från dig intressanta och att jag gillar dig. Jag känner tyvärr inte den värmen från dig. Jag kunde valt att bara tyst lämna. Istället valde jag denna svårare väg att återigen få ta emot käftsmällar. Kärleken övervinner allt.

JoHo
2014-04-01, 12:32

> Det finns anledning till självrannsakan hos även dig. Även solen har fläckar och jag har redan bett om ursäkt för mitt ev dåliga beteende.

jaha, och vad ska jag självrannsakan mig om? att jag inte gillar att skeptiker får har at de är si eller så utan att någon har belägg för det?

Låt höra nu vad jag ska självransaka.

> Jag måste inte här lägga ut alla argument för att få känna som jag känner eftersom jag känner att jag då ytterligare skulle få hamna i diskussioner om jag har rätt att känna som jag gör. 

Men om du inte kan/vill berätta mer vad du känner så kanske det var onödigt att posta det?

> Jag känner inte att ditt önskemål om det bottnar i en önskan om att förstå utan att ytterligare strö salt i såren.

Är det så att du har förutfattade meningar nu, kanske? Att du insinuerar att jag är på något visst sätt som person (vilket VERKLIGEN inte stämmer).

> Jag blir ledsen bla av att du hela tiden vill trycka in mig i ett fack och sätta på mig olika etiketter trots att jag flera gånger bett dig sluta. 

nej, du har bett mig sluta EN gång. Och jag har förklarat varför jag (och många andra - även paranormalister) använder ordet "paranormalist".

> Jag känner mig inte respekterad av dig. Jag önskar därför att du nu lämnar mig ifred. Jag tänker lämna dig ifred.

Låter väl bra och det är upp till dig. Jag undrar bara vad du baserar detta personliga påhopp på mig på?

För nu kommer du IGEN med påstående ur luften utan att belägga dem.

Älvan
2014-04-01, 12:34

JoHo Sluta bara Må kärleken alltid finna plats i ditt

Älvan
2014-04-01, 12:34

…..plats i ditt hjärta.

JoHo
2014-04-01, 12:38

Älvan, det finns oerhört mycket kärlek i mitt hjärta.

Jag anser bara att du borde belägga de påhopp du gör på mig som person. Är det verkligen för mycket begärt?

Det är ju PRECIS detta som jag säger att så många paranormalister håller på med: Försöker smutskasta skeptiker utan att belägga dessa personangrepp. Är det schyst?

JonasDuregard
2014-04-01, 12:45

#11 "Istället kunde du välja att säga att du tycker att jag är välkommen och uppskattar min närvaro."

Alla är välkomna här 🙂! Ledsen om det inte redan framgått.

"Jag kunde valt att bara tyst lämna. Istället valde jag denna svårare väg att återigen få ta emot käftsmällar."

Nu har jag ingen aning om vad du menar faktiskt 😐.

Det där med taggarna utåt var inte menat som någon "käftsmäll" alls. Jag menade att i just den här tråden så är det kanske främst du som drar ner stämningen. Och du fortsätter med det, till exempel genom att skriva "Eller vill du även här dissekera sönder det jag försöker ge uttryck för?".

Det där med frågan om du menar en annan sajt ver definitivt inte menat som något annat än just den frågan, eftersom det du talar om inte verkar förekommit här, dock känner jag igen det från ÖN.

Älvan
2014-04-01, 13:45

Jonas Vi kommer inte längre. Jag känner mig inte förstådd av dig. Orsaken till det är säkert bådas. Jag kan inte alls se att du uppskattar min närvaro och egentligen inte på någon sajt. Det är det hela denna tråd handlar om. Min känsla av att inte vara välkommen. Att av dig och andra ganska respektlöst viftas bort som någon sorts mindre vetande. Diskussion handlar om ömsesidig respekt. Det går en tunn skiljelinje där man kan börja tala om mobbing. Då funkar inte argument som bla JoHo använder att man inte får känna sig kränkt av det han skriver. Det är även den som yttrar sig som har ett ansvar för hur det man säger tas emot. SÄRSKILT när mottagaren säger att det som sänts ut orsakat att mottagaren blivit ledsen. Jag tycker det anständiga då är att backa och inte att fortsätta med full kraft hävda att allt är mottagarens fel. Jag har tagit mitt ansvar och bett er om förlåt. Hoppas ni kan ta emot det. Ni två killar är väl tuffa i er attityd för min smak. Trist att vi inte kan vistas i samma forum. Nu vet jag vad ni tycker och jag har sagt mitt angående detta. Nu återgår jag till de mer positiva aspekterna av mitt liv. Jag förlåter er. Ljus och kärlek

JoHo
2014-04-01, 14:12

Vi börjar med en facepalm….

> Diskussion handlar om ömsesidig respekt. Det går en tunn skiljelinje där man kan börja tala om mobbing.

Varför ska DU inte respektera andra? Det DU skriver är inte bara "en tunn skiljelinje där man kan tala om mobbing" utan även förtal utan belägg.

Att diskutera på ett diskussionsforum är lite vad det går ut på på ett diskussionsforum.

> Då funkar inte argument som bla JoHo använder att man inte får känna sig kränkt av det han skriver. 

Du får känna dig kränkt om du vill. Men ska då de som tror på en gud känna sig kränkta om man säger att de är religiösa? 

Och vad är det för fel på mina argument? Är de svåra att besvara så är nog snarare felet liggande hos dig.

> Det är även den som yttrar sig som har ett ansvar för hur det man säger tas emot. SÄRSKILT när mottagaren säger att det som sänts ut orsakat att mottagaren blivit ledsen. 

Men du tvekar inte en sekund att skriva saker immig och andra skeptiker spm kanske gör mig och de andra ledsna?

> Jag tycker det anständiga då är att backa och inte att fortsätta med full kraft hävda att allt är mottagarens fel.

VEM har gjort det? Du gör det iofs, men har någon annan gjort det mot dig? Nu kommer det: Har du belägg för detta?

> Jag har tagit mitt ansvar och bett er om förlåt. Hoppas ni kan ta emot det.

Det friskriver dig inte för diverse påhopp du gjort. Så du tycker det är OK att skriva saker som sårar och nte stämmer, dessutom utan belägg, för att sedan bara säga "förlåt" och allt ska vara bra?

> Ni två killar är väl tuffa i er attityd för min smak. Trist att vi inte kan vistas i samma forum.

Dags att ta på dig offerkoftan och lägga kvinnokortet nu också. Suck!

> Nu vet jag vad ni tycker och jag har sagt mitt angående detta. Nu återgår jag till de mer positiva aspekterna av mitt liv.

Pip iväg bara om du vill det. Vanligt då argumenten tryter, tyvärr. Då struntar vi i alla frågor till dig som kommer vara obesvarade.

> Jag förlåter er.  > Ljus och kärlek

Du förlåter oss för vad? Att vi diskuterar på ett diskussionsforum och att du påstår saker som vi vill ha belägg för? Fy vad hemska vi är… Att vi inte bara svalde dina påhopp.

Fjäril
2014-04-01, 14:17

Älvan, Vart har du blivit illa bemött innan den här tråden skapades? Jag hoppas du trots det känner dig välkommen och att vi kan lösa eventuella problem som uppståt. Så ska ingen känna.

Älvan
2014-04-01, 14:26

JoHo Du får sista ordet här. Jag är kvinna och önskar inte att du hoppar på mig av den orsaken. Du menar alltså att kvinnan är det svaga könet eller vad? Jag har inte någonstans påstått att jag ska behandlas annorlunda pga att jag är kvinna. Vem kommer med påhopp utan grund???? Det jag skrev var att du och Jonas var två killar och istället för att skriva ut era namn sa jag erat kön. Är ni killar? I övrigt hade faktumet att ni två är killar inget med mitt inlägg att göra. Orkar inte svara på resten då du helt uppenbart missförstår mina inlägg för att vinna argument.

Älvan
2014-04-01, 14:27

Fjäril Tycker du diskussionsklimatet ens i denna tråd är trevlig och välkomnande?

JoHo
2014-04-01, 14:54

#20'

Nu får du banne mig lugna ner dig! 

> Jag är kvinna och önskar inte att du hoppar på mig av den orsaken. Du menar alltså att kvinnan är det svaga könet eller vad? Jag har inte någonstans påstått att jag ska behandlas annorlunda pga att jag är kvinna.

Jag struntar väl fullständigt i om du är kvinna eller man. Jag diskuterar SAKFRÅGAN och inget annat och då spelar det ingen roll vilket kön eller läggning den man diskuterar med har.

> Vem kommer med påhopp utan grund????

Du m fl. Påhopp, påståenden etc utan att komma med belägg eller länkar till dem. Nyss ville du få mig att bli kvinnohatare t ex.

> Det jag skrev var att du och Jonas var två killar och istället för att skriva ut era namn sa jag erat kön. 

Ett fult retoriskt trick. Med dina 300 högskolepoäng så borde du känna till detta mycket vl, eller hur?

Sedan är det ganska allmänt känt att det finns vissa personer som försöker få alla skeptiker som skriver på iFokus till "kvinnohatare" eftersom det är en övervägande majoritet som är kvinnor. Utan att de själva tänker på det degraderar de kvinnan till någon som inte kan svara för sig själv (vilket jag personligen anser att alla kan göra oavsett kön).

> Orkar inte svara på resten då du helt uppenbart missförstår mina inlägg för att vinna argument.

Nej, jag tror att det är för att du inte har belägg för dina påståenden och påhopp.

JoHo
2014-04-01, 14:55

Tycker det är en fråga du i högsta grad ska ställa dig själv.

Fjäril
2014-04-01, 18:50

Av vad jag förstår skapade du den här tråden för att du undrade om enbart skeptiker var välkomna på sajten. Lite längre ner berättar du att du inte upplever att det är någon trevlig stämning (därav tråden) och därför undrade jag vart du anser dig blivit illa bemött innan dess? (så att jag kunde ta tag i det).

Det är ingen trevlig stämning nu, nej. Men vi måste ta reda på vad som skett. Du har diskuterat med samma medlemmar som på Övernaturligt.iFokus, är det därifrån du tycker att det blivit tråkig stämning eller är det i någon annan tråd här?

Älvan
2014-04-01, 19:10

Fjäril Storseans Vårt perfekta universum Bashar Är exempel på trådar här där jag upplever en trist stämning. Det kanske brukar vara såhär på er sajt. Jag tycker det finns risk att människor skräms iväg från trådarna vilket minst två gett uttryck för förutom jag.

JoHo
2014-04-01, 19:27

fast det är ju Älvan själv som stått för den större delen av dålig stämning, utan tvivel.

Klart Älvan tycker det blir "dålig stämning" när ingen eller få håller med denne. Självklart känner Älvan att det är "dålig stämning" när denne påstår saker om meningsmotståndare utan belägg etc.

Men själv får Älvan fritt fortsätta spy sin galla då det är "synd" om Älvan och Älvan har tagit på sig en stolor offerkofta.

Älvan; diskutera hederligt i stället så kommer du att se att det inte är någon dålig stämning.

Fjäril
2014-04-01, 20:16

Ja det är det här med att vara objektiv, vilket jag alltid försöker vara (som värd) i alla sammanhang. 

Jag läser trådar utan att ställa mig på någon sida (om vi tar skepticism vs andligt) och jag ser ofta att det uppmanas till dålig stämning från båda håll.

Det kan handla om att en skeptisk person ber om bevis, eller en mer utförlig förklaring, eller att en andlig troende skriver "alltid ska du vara framme". Båda dessa meningar uppmanar till dålig stämning - och diskussionen är igång.

Tänk om alla andligt troende personer kunde vara mer förstående över att skeptiker, de personer som inte tror på ett liv efter detta, enbart, eller som oftast, gärna skulle vilja se att så vore fallet och ber då om ett bevis på detta (ett infekterat ord numer). Andligt troende drar gärna alla över en kam och tror att dessa enbart är ute för att jävlas.

Skeptiker skulle kanske vara mer förstående över att många andligt-troende-personer på iFokus (eftersom det är här vi är) ofta är dem som är hemma-utövare och tror på något så djupt, från botten av sitt hjärta, och inte alls kan plocka fram de där vetenskapliga bevisen, men ändå är hundra procent säker på att upplevelserna de är med om är på riktigt. De vet inte hur de ska bemöta dessa "bevis-frågor". 

Det här är ett diskussionsforum och det är väl till för att vi ska tycka olika emellanåt, däremot är det mycket tråkigt när det blir dålig stämning.

JoHo
2014-04-01, 20:29

Återigen: NÄR och var ropar skeptiker efter vetenskapliga bevis på dessa forum? 

Det är extrem fall som en skeptiker ens nämner ordet "bevisa".

Fjäril
2014-04-01, 20:30

Jag gav exempel.

Jag måste bli tydligare på att förklara hur jag menar.

JoHo
2014-04-01, 20:34

Ja, i synnerhet i egenskap av Sajtvärd. Om t om du skriver att "skeptiker ropar hela tiden efter bevis" när det inte stämmer så för du felaktiga synsätt vidare.

Fjäril
2014-04-01, 20:36

Fast å andra sidan är det lite det de handlar om. Andligt troende tror, skeptiker vill ha mer utförlig förklaring.

JoHo
2014-04-01, 20:39

Förvisso. Men ingen skeptiker "ropar hela tiden efter bevis". Att ifrågasätta och be om belägg är inte samma sak som att stå och skrika efter bevis.

ru4real
2014-04-01, 21:00

Om man inte kan ta en ganska lugn diskussion i ett forum med både skeptiker och "troende", bör man nog överväga om man skall vara kvar där, istället för att tycka synd om sig själv och gnälla över att alla andra är dumma (som inte håller med). Det känns som om TS redan på förhand bestämt sig för att h*n alltid blir emotsagd och har svårt att klara det (men det är klart, hänger man där alla alltid håller med så slipper man ju bli ifrågasagd. OBS: det är stor skillnad på att bli påhoppad och att bli ifrågasatt).

Att komma med onödiga påhopp och inte påvisa vad man pratar om är som JoHo redan sagt ganska fegt och tarvligt.

Gesus Pettersson
2014-04-02, 08:45

#5 "det känns som att det bara existerar en "sanning""

Jepp det har du rätt i - det finns bara en sanning - sanningen!

Allt annat är hur folk upplever eller tror det är..!

Och sanningen kan vara tuff och hård att ta, det är väl därför många hittar på "egna" - som då inte är sanningen…

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

[Kathja]1
2014-04-02, 09:45

#34 Blev lite nyfiken. Vad är den sanningen och vem eller vilka har bestämt, eller kommit fram till den?

Älvan
2014-04-02, 10:58

#34 Ja, det finns bara en som sitter inne med sanningen och det är Gud. Vi människor kan bara bidra med bitar till pusslet som vi tror är sanningen. Därför behövs både du och jag. Ha en härlig dag allihop!

JoHo
2014-04-02, 11:00

Tror Gesus menar att antingen finns t ex spöken eller inte. Det är inte så att spöken både finns och inte finns samtidigt

Och om man vill veta sanningshalten i något så testas det via den vetenskapliga metoden. Jag tror t ex att det är sanning att Jorden är rund och inte platt. Eller anser du att det finns olika sanningar där? Kan du själv då fundera över vem som "bestämt" det?

Vad du är ute efter, som alla andra, är att du anser att skeptiker ska bestämma vad som är sant eller inte? Har jag fel där? Det är ju en vanlig missuppfattning hos t ex paranormalister att det förhåller sig så.

Detta är skapat av de som bedrar inom den paranormala världen för att de ska slippa bli ifrågasatta. Har man inget att dölja så skulle man välkomna den vetenskapliga metoden.

Här har du t ex ett lysande exempel på visa personer som INTE vill använda den vetenskapliga metode för att avgöra om det de håller på med fungerar eller inte. Varför tror du?

http://www.expressen.se/nyheter/kvantmedicinaren-ger-50-olika-diagnoser/

[Kathja]1
2014-04-02, 11:24

Nej du JoHo jag ville bara veta vad SANNINGEN är, utifrån påståendet att det bara finna en. Inget annat. Allt du skriver det vet jag redan, men det svarade inte på min fråga som var ställd utifrån påståendet att det bara finna EN sanning. Inget annat.

JonasDuregard
2014-04-02, 12:06

#38 Sanningen är mängden av alla påståenden som korrekt beskriver verkligheten.

Gesus Pettersson
2014-04-02, 12:48

#35 Tja jag menar att det finns bara en sanning - antingen är något sant eller "falskt"/fel

Tex, om jag har en röd bil - så är den röd. Om du är färgblind och ser den annorlunda, så är den fortfarande röd. Om bilen står i ett garage så du inte ser den och du tror den är blå, så är den fortfarande röd. Om någon talar om för dig att den är gul, så är den fortfarande röd - för sanningen är att bilen är röd! 

Den kan tros vara eller uppfattas som annat än röd, men sanningen är alltid att bilen är röd (om man inte målar om den) - allt annat är falskt/fel

Lite kort - för det känns som detta är OT och en egen tråd annars. Men det får du eller någon annan starta isåfall…

Gesus Pettersson
2014-04-02, 12:50

typ som #34 skriver…

"Tror Gesus menar att antingen finns t ex spöken eller inte. Det är inte så att spöken både finns och inte finns samtidigt"

[Kathja]1
2014-04-02, 12:54

Så många sanningar är SANNINGEN? Okej… Var ju inte så konkret direkt. Och hur kan man veta vilken av alla "sanningar" som är en sanning och får ingå i SANNINGEN? Vissa konkreta, mätbara saker som att jorden är rund det förstår jag, men allt det andra mindre konkreta, hur gör man där?

Gesus Pettersson
2014-04-02, 13:01

#42 "Och hur kan man veta vilken av alla "sanningar" som är en sanning och får ingå i SANNINGEN?"

Vad är det du inte förstår av att antingen är något sant eller inte?

Och som jag sa - starta en egen tråd om du vill diskutera det. Det är OT här…

Älvan
2014-04-02, 13:34

#43 Jag tycker inte det Kathja skriver är OT. Min trådstart handlar just om det att det finns några som lägger beslag på sanningen och om man inte samtycker blir man utpekad som ex paranormalist eller otrevligt bemött. Helt ärligt så har jag dock inte upplevt dig på det sättet Gesus, men i flera andra trådar här på andlig skepticism har jag stött på det. Därför ville jag sätta igång en diskussion och jag är faktiskt nöjd för i denna tråd finns engagemang och då tycker jag att det finns ett visst hopp för denna sajt.

[Kathja]1
2014-04-02, 13:39

#42 var till #41 Dina svar hade jag inte sett när jag skrev det. Och frågan uppkom då du påstod att det bara finna en Sanning i #34. Och eftersom du påstod det blev jag intresserad av var du hade fått det ifrån och vad du grundar det i. OT eller ej, det var ditt påstående som jag sökte klarhet i. Sedan sa Jonas att denna enda Sanning bestod av många sanningar. Därav mitt nästa inlägg i #42. Kan inte se att ett tydliggörande av ditt påstående, ett påståendet som du levererar i en tråd som handlar om Älvans upplevelse skulle vara OT då var väl ditt påstående OT i så fall.

JonasDuregard
2014-04-02, 13:44

#42 "Så många sanningar är SANNINGEN? Okej… Var ju inte så konkret direkt."

Sanning är så klart ett abstrakt begrepp. 

Och att säga "många sanningar är sanningen" är kanske inte särskilt väl formulerat. Försök med "sanningen utgörs av alla sanna påståenden" istället kanske.

"Vissa konkreta, mätbara saker som att jorden är rund det förstår jag, men allt det andra mindre konkreta, hur gör man där?"

Kan du precisera vad du syftar på? Kanske ge ett exempel?

Älvan
2014-04-02, 13:51

Det är faktiskt konstigt hur diskussionen som handlar om min fråga i tråden plötsligt kan bli O T. Är inte heller mitt valda ämne på denna tråd godkänd nu helt plötsligt. :/ Snacka om konstigt Jag får inte bestämma i min frågeställning vad diskussionen ska handla om?

JonasDuregard
2014-04-02, 13:58

#47 Din frågeställning är ju bara åtta ord och den säger ingenting om definitionen av sanning och så vidare. Har du ingenting emot trådens riktning är det bara bra, men gör ingen stor grej av att någon får för sig att ämnet var något annat från början är du snäll.

[Kathja]1
2014-04-02, 14:24

Tack Jonas! Hur kan man bevisa abstrakta saker? Och jag tänkte inte på något speciellt "okonkret" - det finns ju mycket att välja på men jag tänker att det generellt sätt borde vara svårt att bevisa okonkreta saker överlag. Och man behöver väl någon form av bevis, eller bekräftade belägg för att hävda en sanning?

Gesus Pettersson
2014-04-02, 15:09

#44 Vem har lagt beslag på sanningen?

Sen, jag tror du missuppfattar att du blir "utpekad" som "paranormalist"

Tror paranormalist används här för att det är VÄLDIGT känsligt vad man "kallar" dom som tror på olika påstådda medium och förmågor med mera - vilket du ju också visar här med att "ta illa vid dig"(?) av att bli kallad det

Paranormalist är väl vad jag förstått här, det som ska vara OK att använda här… Jag använder annat ;-]

Jag uppfattar dig som du läser in massor som inte menas, och tolkar det lite "fel" när folk skriver bara..?

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 15:12

Inlägget är borttaget

Gesus Pettersson
2014-04-02, 15:17

#45 Hur läser du - var skriver #39 "att denna enda Sanning bestod av många sanningar"?

Och "Kan inte se att ett tydliggörande av ditt påstående"..?

Jag repeterar mitt #43  Vad är det du inte förstår av att antingen är något sant eller inte - det kan inte vara både och?

Och eftersom det inte anses OT då av TS  #44 (eller gör det det sen igen #47?)

Så kan du ju förklara hur något kan vara både sant och falskt - att det finns flera sanningar…

JonasDuregard
2014-04-02, 15:28

#49 "Och jag tänkte inte på något speciellt "okonkret" - det finns ju mycket att välja på men jag tänker att det generellt sätt borde vara svårt att bevisa okonkreta saker överlag. Och man behöver väl någon form av bevis, eller bekräftade belägg för att hävda en sanning?"

Matematik är abstrakt. Så att bevisa att 1+1 blir två är att bevisa något abstrakt. Sedan kan man på olika sätt visa att matematiken motsvarar vår fysiska verklighet och på så vis överföra bevis för abstrakta påståenden till bevis för konkreta dito 🙂.

JonasDuregard
2014-04-02, 15:36

Jag vill uppmana alla att uppföra sig och hålla diskussionen städad. Om alla anstränger sig för att vara lite mindre lättstötta så tror jag det blir enklara att komma någonstans i sådana här diskussioner.

Jag har redigerat lite i några inlägg ovan som jag tyckte bröt mot §1 och §2 i trivselreglerna.

mayolica
2014-04-02, 15:37

#0 TS  Du startar en tråd med frågan? Får man bara vara skeptiker på denna sajt.🤔 För mej känns den frågan helt överflödig Dels för att det framgår väldigt tydligt av sajtens beskrivning att man inte bara får vara skeptiker på den här sajten.😮Visionen är att det här ska vara en samlingsplats för dem som delar den andliga tron i kombination med dem som vill veta mer, eller helt enkelt vill ifrågasätta det mediala arbetet. 

Dessutom tycker jag det syns i trådarna att tros-uppfattningar "får"vara blandade. har heller aldrig läst att någon skulle ha blivit avstängd från sajten med motiveringen att h*n inte är skeptiker.😉

När sajt-värd och Medarbetare svarar Nej! på din fråga "måste man vara skeptiker" svarar du att du anledningen till frågan är uppriktig och att du inte känner dej välkommen.?🤢

På frågan om vad får dej att känna så?  svarar du Vad är syftet? Att du ska bevisa att jag inte har rätt i att känna som jag känner?????😮 Jag bara undrar vad det egentligen är du vill säga och vad ditt egentliga syfte med tråden var?Funderar   

Jag uppfattar ett missnöje över att inte bli förstådd ,känner dej missförstådd?  tycker att andra inte förstår dina känslor mm?   Det är kanske inte så konstigt om folk har svårt att förstå vad du menar när du inte skriver vad du menar?☝️ 

Om det känns viktigt för det att bli förstådd? så är det viktigt att du är tydlig i vad du skriver och menar. 

När man skriver i"gåtor" uttrycker sej luddigt genom flyktiga antydningar och påståenden tolkar om och antar,så blir väldigt osammanhängande och lämnar gott om utrymme för egna fantasifulla tolkningar och missförstånd.😇

~ mayolica ~

JonasDuregard
2014-04-02, 15:40

#49 Sedan skulle jag vilja tillägga att det kan finnas sanna påståenden som inte går att bevisa eller är mycket svåra att bevisa, men det ändrar inte det faktum att de är sanna. 

Frågan om vad som utgör ett bevis är relaterad till, men självständig från, frågan om det finns en objektiv sanning.

JoHo
2014-04-02, 15:50

Jag är fortfarande intresserad av att höra Kathjas agenda och varför hon ställer frågorna på det viset hon gör och svarar som hon gör? 

Är det så att Kathja anser att det finns flera sanningar (är den röda bilen i andra färger trots att den är röd som Gesus beskrev ovan) eller är det det vanliga argumentet från paranormalister att de tror att skeptiker "vill äga sanningen" (vilket inte stämmer)?

[Kathja]1
2014-04-02, 16:27

JoHo- Kathja har ingen hemlig agenda utan var bara intresserad av hur man hittar denna Sanning. Och nej självklart fattar jag hur det funkar i fall som tex med din röda bil, det fattar nog de flesta. Utan som jag sa så handlade det mer om de okonkreta fallen. 

Angående din fråga till Älvan i #51   - hur i hela fridens namn ska man kunna visa belägg för en känsla?

Jonas - Tack! Men även en sådan sak som matematik och att 1+1=2 stämmer ju inte alltid. Jag menar ta den gamla klassikern 1 vattenpöl+1 vattenpöl= 1 (större) vattenpöl!

Gesus  -  Jonas skrev "Sanningen är mängden av alla påståenden som korrekt beskriver verkligheten." och jag uppfattade det som att dessa alla påståenden som korrekt beskriver verkligheten i sig var sanningar. Där av mitt många sanningar som är SANNINGEN, eftersom det enbart fanns EN sanning. Sedan visade det sig ju att du menade att det skulle finnas en sanning i varje sakfråga och det en annan sak. Men det var inte vad du skrev och därför inte heller det som gjorde att jag ställde frågan från början. Och som i exemplet med vattenpölarna ovan så känns det kanske inte som att det alltid finns EN sanning i varje sakfråga (eller vad man ska kalla dem). Vilket gör att det är både sant och falskt att 1+1=2. 😉

JoHo
2014-04-02, 16:39

> Kathja har ingen hemlig agenda utan var bara intresserad av hur man hittar denna Sanning. 

Bra. Hur tycker du man ska hitta denna sanning?

> Angående din fråga till Älvan i #51   - hur i hela fridens namn ska man kunna visa belägg för en känsla?

Jätteenkel då Älvan inte beskriver en känsla utan konkreta påståenden: Bara för h*n att länka eller citera den speciella posten där Älvan anser sig ha belägg för att några "lägger beslag på sanningen" och de poster där "man inte samtycker blir man utpekad som ex paranormalist eller otrevligt bemött".

[Kathja]1
2014-04-02, 16:44

#59 hon talar om en upplevelse! 

Och hur ska jag kunna bevisa att jag inte har en hemlig agenda? Du får väl tro på mig, eller låta bli. Jag bryr mig inte om vilket. [redigerat /Jonas]

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 16:51

Inlägget är borttaget

JonasDuregard
2014-04-02, 16:54

#58 "Men även en sådan sak som matematik och att 1+1=2 stämmer ju inte alltid. Jag menar ta den gamla klassikern 1 vattenpöl+1 vattenpöl= 1 (större) vattenpöl!"

Haha, visst på skoj 🙂.

Men om man ska se det som ett seriöst argument i frågan så faller det på att du gör en orimlig översättning av addition till verkligheten.

Skulle du säga att två vattenpölar alltid är samma sak som en stor vattenpöl? I så fall stämmer fortfarande att 1+1 är 2 (eftersom 2 vattenpöl = 1 (större) vattenpöl).

Om du menar att 2 vattenpölar motsvarar två separat belägna vattenpölar? Så gäller inte längre att 1+1=2, men då har du inte bara påståendet "1 vattenpöl+1 vattenpöl= 1 (större) vattenpöl" utan snarare följande:

Förutsatt att + betyder att man häller ihop vattenpölar men "2 vattenpölar" ändå betyder två separata vattenpölar så är 1 vattenpöl+1 vattenpöl inte detsamma som 2 vattenpölar.

Förstår du skillnaden på att påstå P och att påstå "Om Q så P"? Det senare kan vara sant även om P inte är sant. (P och Q är symboler som kan bytas ut mot vilka påståenden som helst)

JonasDuregard
2014-04-02, 16:58

Redigerade ytterligare ett par inlägg.

Försök håll er till sakfrågor istället för att diskutera hur olika personer uppför sig och så vidare.

Och om ni anser att någon bryter mot trivselreglerna så säg till mig istället för att svara.

ru4real
2014-04-02, 17:04

Tycker väl att sajten vänder sig till både skeptiker och "troende", i lika stora delar. Men det är ju faktiskt inte sajten som avgör innehållet, det är medlemmarna som gör. Sajten sätter riktning och mål, sajtvärdar styr upp men medlemmarna sätter de ämnen som det diskuteras runt.

Men, kan man inte ta en diskussion, bör man överväga att vara på andra ställen där man inte blir ifrågasatt…

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 17:04

Inlägget är borttaget

JoHo
2014-04-02, 17:06

Helt korrekt. Men jag befinner mig gärna på de sajter där paranormalister sprider lögner om skeptiker utan belägg. Ett rent studiesyfte för att i ett framtida föredrag ta upp just detta fenomen som sprider som en farsot genom vissa forum.

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 17:11

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 17:15

Inlägget är borttaget

[Kathja]1
2014-04-02, 17:26

Jonas - Tack för ditt ärliga försök att svara så jag förstår. 

Jag släpper detta nu eftersom det allt för lätt halkar iväg i kommentera jag kan klara mig utan. Och med tanke på hur mycket Jonas har fått redigera är jag glad att jag inte har läst allt. Tack för mig, lämnar detta nu inte så mycket klokare men en erfarenhet rikare.

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 17:29

Inlägget är borttaget

Magi-cat
2014-04-02, 17:31

#69 Jag tycker också det var intressant, så tack för att du tog upp det där! 🙂

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 17:37

Inlägget är borttaget

ErikNorthman
2014-04-02, 17:40

Och med tanke på hur mycket Jonas har fått redigera är jag glad att jag inte har läst allt.

Du glömmer att dina poster redigerats av Jonas också, va? Så vad skrev du då som var så hemskt som du klarar dig utan?

JoHo
2014-04-02, 17:46

#73 Ligger en hel del i det du skriver. Känns mer som att det är ett sätt att skuldbelägga skeptiker igen… Att det som är raderat var "påhopp på paranormalister".

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 17:48

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 18:11

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 18:12

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 18:17

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 18:36

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 18:39

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 18:44

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 18:45

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 18:49

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 18:50

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 18:52

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 18:55

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 18:56

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 19:00

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 19:03

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 19:07

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 19:08

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 19:10

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 19:12

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 19:19

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 19:21

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 19:24

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 19:29

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 19:31

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 19:32

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 19:35

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 19:36

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 19:39

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 19:40

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 19:53

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 19:57

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 20:02

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 20:04

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 20:06

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 20:07

Inlägget är borttaget

Älvan
2014-04-02, 20:14

Ljus och kärlek

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 20:18

Inlägget är borttaget

Gesus Pettersson
2014-04-02, 20:28

#58 Kathja "Jonas skrev "Sanningen är mängden av alla påståenden som korrekt beskriver verkligheten." och jag uppfattade det som…"

Jepp där har du ett perfekt exempel vad jag menar med sanning och vad som uppfattas eller tros…

Vad Jonas verkligen skrev = sanningen - och sen vad du UPPFATTADE det som = inte sanningen!

Gesus Pettersson
2014-04-02, 20:30

#58 En sanning, sanningen är väl något som är sant, eller..!

Du frågar i #35 Jag svarar dig i #40

"Tja jag menar att det finns bara en sanning - antingen är något sant eller "falskt"/fel"

Och har i två kommentarer efter det frågat dig "Vad är det du inte förstår av att antingen är något sant eller inte?" #43 och #52

Men du svarar inte på det, inte fortfarande

+ "Så kan du ju förklara hur något kan vara både sant och falskt - att det finns flera sanningar…"

Men det gör du INTE,  inte fortfarande

och vattenpölarna är ju bara ett korkat exempel…

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 20:31

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 20:32

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 20:42

Inlägget är borttaget

[Kathja]1
2014-04-02, 21:10

Gesus- jag missuppfattade, inte svårare än så. Det borde du kunna ta, och förstå, tycker jag. Och jag har inte sagt att det finna flera sanningar, som jag sa är en bil röd så är den röd. Sedan tror jag att det finns saker som inte går att bevisa och därmed inte går att finna en absolut sanning.

Huygens
2014-04-02, 21:13

Sanningstroende vänner, vad tror ni att sanningen är rörande summan av den oändliga serien av heltal:

1 + 2 + 3 + 4 + 5 + … = ?

Svaret finns i ett annat forum.  :)

ru4real
2014-04-02, 21:24

för att kunna svara på frågan bör det väl finnas ett slut på talserien, annars är det menlöst eftersom den hela tiden ökar.

Gesus Pettersson
2014-04-02, 21:39

#117 jag har inga problem "att ta" något här - nu är du där och tror saker igen..!

"Sedan tror jag att det finns saker som inte går att bevisa och därmed inte går att finna en absolut sanning."

Vad har det med "en sanning"/sanningen att göra?  Då vet man ju inte, och då är det varken sant eller falskt..!

Fjäril
2014-04-02, 21:42

Fruktansvärd utveckling i den här tråden? Vad händer vuxna människor emellan?

Ganska enkelt säger jag så här, eftersom det är inte ens fel när två träter, att jag kommer, utan vidare förklaring plocka bort vart enda inlägg som handlar om annan person på sådant sätt att det, efter min bedömning, kan uppfattas nedlåtande.

Jag kommer också införa en veckas skrivförbud hos de (eventuella) medlemmar som väljer att fortsätta diskussionen åt det negativa håll som varit efter att jag publicerat min post.

Vill man, så får man skapa en ny tråd med de få intressanta sidospår som varit här, men som sagt, här tänker vi på bemötandet till andra medlemmar.

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 21:43

Inlägget är borttaget

JonasDuregard
2014-04-02, 21:45

#118 Man kan ge ett spännande svar eller ett matematiskt korrekt svar. Det korrekta svaret är väl det beror helt på vad man menar du med "…".

JoHo
2014-04-02, 21:50

Jaha, nu stoppas diskussionerna igen.

Låt oss då sammanfatta tråden:

Självklart får man skriva i detta forum även om man inte är skeptiker.

UPPMANAR att de som skriver INTE anklagar någon utan att ha belägg för det man anklagar om. Det är ju den enklaste sak i världen att visa belägg om man vill (och har det).

Detta ger en trevligare tråd och trevligare diskussioner och någon kommer inte behöva känna att denne inte får skriva bara för att denne får lite mothugg och inte är skeptiker.

Är det en OK sammanfattning av tråden?

JonasDuregard
2014-04-02, 21:52

#121 Utmärkt fjäril, jag var precis på väg att säga något åt samma håll 🙂. 

Nu har ni haft lite vilda västern här ett tag där ni fått luftat era känslor ganska fritt. Jag har gått igenom tråden och rensat ut det jag tycker var värst men ganska mycket på eller över gränsen är kvar.

Så nu kör vi det omvända ett tag och styr med järnhand istället 🙂.

En orelaterad kommentar: Om ni får inlägg bortröstade och sedan inte återpublicerade beror det inte på att några gaddat ihop sig, det beror på att ni brutit mot reglerna vi har.

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 21:56

Inlägget är borttaget

JonasDuregard
2014-04-02, 21:56

#124 "UPPMANAR att de som skriver INTE anklagar någon utan att ha belägg för det man anklagar om. Det är ju den enklaste sak i världen att visa belägg om man vill (och har det)."

Jag tänker att ett vanligt problem är att båda sidor anser att de har belägg och att den andra sidan inte har det.

Skull vilja tillägga att om man anser sig ha belägg för att någon bryter mot de ganska stränga trivselregler vi har så får man gärna presentera beläggen för oss som modererar så vidtar vi åtgärder om vi håller med er.

JoHo
2014-04-02, 21:58

Ingen ifrågasätter användandet av trivselregler. Möjligen att just trivselreglerna är för hårda ibland och förstör trådens diskussioner. Det är, trots allt, ett diskussionsforum.

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 21:59

Inlägget är borttaget

[Kathja]1
2014-04-02, 22:05

#120 Men Gesus om du har förstått så undra jag varför du frågar?

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 22:05

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 22:07

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 22:09

Inlägget är borttaget

JonasDuregard
2014-04-02, 22:24

#128 Vi försöker formulera reglerna så att i princip alla åsikter ska gå att framföra (undantaget är rena personomdömen). Men vi ställer vissa krav på hur man formulerar sig.

Jag förstår din oro och man kan diskutera exakt hur reglerna ska vara formulerade (i en tråd avsedd för det), men jag tycker inte det varit något problem i praktiken. Det är så klart en balansgång mellan ett för hårda regler som gör det krångligt eller till och med omöjligt att säga vad man tycker och allt för avslappnade regler som gör diskussionen outhärdlig av andra skäl.

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 22:25

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 22:29

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 22:34

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 22:38

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 22:44

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 22:47

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 22:49

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 22:53

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 23:02

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 23:03

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 23:08

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-02, 23:14

Inlägget är borttaget

Gesus Pettersson
2014-04-02, 23:16

#130 Gäsp - Fushta..!

Fjäril
2014-04-02, 23:16

Några fler poster bortplockade, vilka främst handlade om Ts och varför tråden skapades.

Kathja skrev något intressant som jag tycker kan diskuteras i en ny tråd, jag citerar en del av det:

"Det är mänskligt att ta åt sig personligt och det är mänskligt att ha förutfattade meningar. Det gäller nog oss alla mer eller mindre.

Men eftersom denna sidan specifikt är tänkt för både "skeptiker" och "paranormalister" så blir det säkert ofta diskussioner där man uttrycker sig olika. Vissa är mer inne på "tro och känslor" och andra mer konkret fakta. Och för att få det att funka underlättar det med tolerans inför olikheterna människor emellan."

JoHo
2014-04-02, 23:21

#148 Ursäkta frågan: du tar alltså bort poster som handlar om trådens ämne…. Sedan tycker jag inte att Kathjas citat var speciellt bra. Förvånad att du framhäver dessa floskler. Om man diskuterar en sakfråga så är det inget personligt påhopp om man ifrågasätter sakfrågan. Att gå in i diskussioner med förutfattade meningar ser vi ju bara i denna tråden hur det går. Var är objektiviteten och öppenheten? Det enklaste är att inte ta sakfrågor personligt och om man påstår att någon skrivit något som denne inte gillar så ska man belägga det med citat eller länk. Inte ignorera alla frågor om det.

Fjäril
2014-04-02, 23:27

Jag tog bort flera inlägg ur tråden som gick helt utanför vad jag som värd anser bör diskuteras. Efter min kommentar, men en förklaring till det, fortsatte diskussionen om annan medlem ändå. Ts ber ingen diskutera hennes person, eller hur hon uppfattar och känner, utan bara om hur saker ligger till gällande sajten.

Jag tycker Kathjas citat var bra, jag tyckte det!

Om vi låtsas för en stund att tråden handlade om dig så tror jag inte att du hade uppskattat om andra medlemmar talade om dig över ditt huvud.

Älvan
2014-04-02, 23:31

Jag vill tacka sajtvärdarna för att ni hjälper till att få till ett anständigt diskussionsklimat. Min frågeställning i trådstarten har engagerat många och jag hoppas att de som följt diskussionen på avstånd och blivit skrämda av stämningen nu vågar vara med och diskutera. Mitt mål har hela tiden varit att peka på hur viktigt det är att kunna ha ett värdigt klimat i trådarna. Min förhoppning är ju att jag liksom andra ska kunna känna sig bli bemötta med respekt och välkomna in i diskussionen. Jag säger det återigen. Vi famlar alla i mörker och letar alla sanningen. Om vi kan slå ihop allt det ljus som finns i var och ens lilla ficklampa så kommer vi nog sanningen lite närmare på spåren. Vi behöver bygga broar. Inte spränga djupa avgrunder.vi behöver diskutera värdigt, nyfiket och lyhört. Yes we can! ;)

JoHo
2014-04-02, 23:38

#150 Men de posterna handlade om trådens ämne. Min #140 som du raderade handlade om trådens ämne. Men ett matematiskt tal har du kvar? Dessutom kan ju alla fortfarande läsa hur TS känner sig på detta forum i tråden. Hur ska man då diskutera ämnet enligt dig? Ska vi inte diskutera trådens ämne och vad TS kände menar du? Jag blir inte klok på hur du modererar nu? Jag tyckte att Kathjas citat var floskler som bara ökar meningsskiljaktigheterna på forumet, jag tycker det. Och det du skrev sist: Om JAG skrev som TS hade jag absolut uppskattat att man försökt ta reda på varför jag i så fall känner som jag känner. Det är ju det det går ut på om man startar en sådan här tråd? Och OM det är så känsligt hur TS känner så förstår jag inte varför inte hela tråden raderas? De flesta poster i början av tråden berättar ju TS hur denne känner. Du modererar just nu väldigt förvirrande…

[Kathja]1
2014-04-02, 23:42

#152 JoHo - hur skulle du välja att uttrycka olikheterna som råder mellan de två grupperna jag nämnde? Och hur anser du att man bör bemöta dem för att skapa att så bra diskussions klimat som möjligt?

JoHo
2014-04-02, 23:48

#151 Hyfsat bra skrivet, Älvan. Synd att du faller för att ge ett par sista tjuvnyp och tar till offermentaliteten igen och tar till orda för de som är "skrämda av stämningen" och liknande. Lite synd. Självklart ska alla bli bemötta med respekt och vara välkomna. Jag hoppas du nu också vet hur man gör för att uppnå detta? Respekt går två vägar… Men som du kanske såg av sajtvärds post så är det svårt att diskutera trådens ämne längre. Vi hoppas på en förändring där för annars blir det svårt att diskutera.

JoHo
2014-04-02, 23:50

#153 Detta har jag beskrivit ett flertal gånger bara i denna tråd. Om alla dessa poster är raderade kommer du säkert ihåg.

[Kathja]1
2014-04-02, 23:58

Är det vad du har försökt att förklara! Det hade jag verkligen inte fattat.

Älvan
2014-04-02, 23:58

#154 Vilka bevis har du att framföra på att människor INTE blivit skrämda? Jag har belägg bakom mitt påstående och tänker inte hänga ut någon här för att du ev vill ha bevis på det. Du får antingen tro på mitt ord eller inte. Jag tycker det var roligt JoHo att du fann något i min text som du kunde hålla med mig om. Det var första gången idag. Jag tar fasta på det och går och lägger mig. God natt!

JoHo
2014-04-03, 00:17

#156 Kanske poletten föll ner nu? #157 Så var det med den "respekten", "förståelsen" och "brobyggandet". Höll inte länge, tyvärr men det är ditt val.

[Kathja]1
2014-04-03, 07:55

#158 Du vill att vi uttrycka oss som dig utifrån det du har skrivit innan. Vilket för mig inte direkt är det samma som tolerans och respekt. Eller något som, enligt mig skulle ske. Vilket gör att vi står där vi står. Det jag efterfrågan var något som skulle kunna fungera, något där människor skulle kunna ta och ge. Sedan håller jag med dig om att det blir väldigt konstigt att inte kunna diskutera trådens ämne utan att få sina poster raderade. Denna tråden handlade ju om en människas känslor och uppfattningar. Men samtidigt kanske man bör hålla en nivå ovanför sandlådan. Även om jag uppfattade att du ansåg att det var vi som sänkte nivån och du bara följde med. Men det skulle inte på något sätt göra dig mindre skyldig. Som sagt jag är helt övertygad om att man skulle kunna ha väldigt givande diskussioner här inne och det hoppas jag att ni har annars.

JoHo
2014-04-03, 08:05

> Du vill att vi uttrycka oss som dig utifrån det du har skrivit innan. Vilket för mig inte direkt är det samma som tolerans och respekt. 

OK, poletten föll inte ner och du faller tillbaka till påstående som jag aldrig sagt. VAR lär ni er denna underliga och ohederliga retorik? Mediumkurser?

OM alla skrev sakligt och hederligt och INTE gick på skeptiker som grupp eller person med påståenden som inte stämmer och som inte det finns belägg för så respekterar man andra SAMT följer sajtens regler samt trivselregel.

> Men samtidigt kanske man bör hålla en nivå ovanför sandlådan. 

Bra insikt. Fortsätt med det och meddela resten av ditt gäng.

> Som sagt jag är helt övertygad om att man skulle kunna ha väldigt givande diskussioner här inne och det hoppas jag att ni har annars.

Ja, alla diskussioner där man inte smutskastar skeptiker i grupp eller person och påstår saker som inte stämmer och sedan aldrig visar belägg för detta, blir bra diskussioner.

Om sedan paranormalister inte tog ifrågasättande och ställande av frågor som ett personligt angrepp så skulle också klimatet här vara alldeles utmärkt. Där har vi den där toleransen från er som ni borde ha.

[Kathja]1
2014-04-03, 08:44

#160 Jag sa aldrig att du hade sagt det, jag skrev hur jag hade uppfattat det så. Du ger intrycket av att du lätt tar åt dig, jag har för mig att det var en av sakerna du inte tyckte att andra skulle göra. Men det kanske bara är som jag uppfattar det. Men eftersom jag nu inte fattat kanske du förstår varför jag frågade tidigare hur du tycker att man skulle kunna göra? Så förklara gärna hur du menar. Och för att klargöra så NEJ jag har inte lärt mig att uttrycka mig på någon mediumkurs. Jag har aldrig gått någon sådan. Alla kurser jag har gått har varit på Universitetet eller i jobbets regi. Så vem är det som dömer? Och jag har noll intresse av att döma dig eller "er" varför skulle jag? Däremot är jag intresserad av människor och just nu väldigt intresserad av dig och hur du fungera och resonerar. Jag talar just nu med dig om det jag har uppfattat att du har förmedlat. Men jag kan sluta med det om du vill.

JoHo
2014-04-03, 09:08

> Jag sa aldrig att du hade sagt det, jag skrev hur jag hade uppfattat det så. 

Ja, du påstår det utifrån det jag skrivit. Vilket innebär att du läst mina poster som Fan läser Bibeln.

> Du ger intrycket av att du lätt tar åt dig, jag har för mig att det var en av sakerna du inte tyckte att andra skulle göra. Men det kanske bara är som jag uppfattar det.

Du är verkligen slirig som en ål. Känner igen din diskussionsteknik. Personangrepp eller prat om person - som i ditt fall om mig - måste man ha rätt att försvara. I synnerhet då det är lögner och/eller påhitt. 

Jag syftade på att man inte ska ta åt sig om någon diskuterar sakfrågan

> Men eftersom jag nu inte fattat kanske du förstår varför jag frågade tidigare hur du tycker att man skulle kunna göra? Så förklara gärna hur du menar.

Nu kör du den där diskussionstekniken igen. Den enda som kört den tidigare är en annan paranormalist på detta forum. Man kan tro att du inte läser vad som skrivs eller förstått det du läst, men läs #160 en gång till.

> Och för att klargöra så NEJ jag har inte lärt mig att uttrycka mig på någon mediumkurs. Jag har aldrig gått någon sådan. 

Syftade på din diskussionsteknik som fat används av just vissa paranormalister.

> Och jag har noll intresse av att döma dig eller "er" varför skulle jag? 

And still you do.

> Däremot är jag intresserad av människor och just nu väldigt intresserad av dig och hur du fungera och resonerar. 

Åh, intressant. Nu kommer säkert någon på detta forum snart att be dig göra en egen tråd om din forskning. ;-)

Magi-cat
2014-04-03, 09:16

edit: Godmorgon!☀️

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JoHo
2014-04-03, 09:18

edit: Godmorgon!

[Kathja]1
2014-04-03, 09:29

Snacka om att läsa mina inlägg som fan läser Bibeln! Jag kan inte annat än uppfatta saker utifrån vad du skriver, eller hur? MIN uppfattning utifrån det DU har skrivit = min tolkning av det du förmedlar=min sanning, tills du förklarar så att jag (kanske) uppfattar något annat.

Och vad en människa som jag inte känner och inte har att göra med har med saken att göra fattar jag inte. Inte heller fattar jag att mitt intresse för människor på något sätt ska leda till forskning. Det är mitt jobb att förstå människor och jag har mitt jobb för att jag gillar att studera (som i att förstå sig på!) människor -  inte mer med det. 

Och jag kan inte se vilken "diskussionsteknik" du syftar på, jag bara efterfrågade ett klargörande eftersom "polletten"  uppenbarligen har trillat ner. Eftersom det du har skrivit tidigare inte kommer att ske då vi är OLIKA, just som jag skrev i texten som Fjäril citerade. Att leverera en lösning på en problem som man redan innan kan se inte kommer att fungera anser jag vara orealistiskt, därför efterfrågade jag en lösning som skulle kunna fungera. 

Och NEJ jag dömer inte, återigen talar jag om hur jag uppfattar en sak, men just detta tycks vara något som du har svårt att greppa -  att man kan hävda sin uppfattning av en sak, sin tolkning, utan att hävda det som en Sanning. Uppfattningen är MIN sanning i saken, precis som att din sanning är att du menade något annat. Svårare än så borde det inte vara.

[Borttaget]
[Borttaget] 
2014-04-03, 09:31

Inlägget är borttaget

JoHo
2014-04-03, 09:37

> Snacka om att läsa mina inlägg som fan läser Bibeln! 

Nope. Det är du som gör så. tyvärr.

> Jag kan inte annat än uppfatta saker utifrån vad du skriver, eller hur? MIN uppfattning utifrån det DU har skrivit = min tolkning av det du förmedlar=min sanning, 

Det är ju precis det jag skriver.

> tills du förklarar så att jag (kanske) uppfattar något annat.

har du verkligen fortfarande INTE förstått det du läst av det jag skrivit?

> Och vad en människa som jag inte känner och inte har att göra med har med saken att göra fattar jag inte. 

Det var en liknelse mellan dig och en annan person som kör samma tröttsamma diskussionsteknik som du gör.

> Inte heller fattar jag att mitt intresse för människor på något sätt ska leda till forskning. Det är mitt jobb att förstå människor och jag har mitt jobb för att jag gillar att studera (som i att förstå sig på!) människor -  inte mer med det. 

Syftar där på en person som när jag skrev precis samma som du (jag är också i branschen där jag jobbar med att förstå människor) och DÅ vilde denne att jag skulle skriva en ny tråd om "forskning" som jag gjorde. Sa precis som du att jag inte nämnt ordet forskning.

> Och jag kan inte se vilken "diskussionsteknik" du syftar på, jag bara efterfrågade ett klargörande eftersom "polletten"  uppenbarligen har trillat ner. 

DU efterfrågar klargörande? Bra. Det är ju PRECIS det jag syftar på själv. Skillnaden är ju att jag vid ett flertal tillfällen berättat det och jag TRODDE att polletten ramlat ner hos dig, men tydligen inte.

> Och NEJ jag dömer inte, återigen talar jag om hur jag uppfattar en sak, men just detta tycks vara något som du har svårt att greppa -  att man kan hävda sin uppfattning av en sak, sin tolkning, utan att hävda det som en Sanning. Uppfattningen är MIN sanning i saken, precis som att din sanning är att du menade något annat. Svårare än så borde det inte vara. 

SM i att tala emot sig själv?

JonasDuregard
2014-04-03, 09:39

Den här tråden fortsätter att spåra ur. Jag tror en del av problemet är att trådens egentliga ämne avhandlades i de första fem inläggen eller så. Allt efter det har varit olika stickspår.

Jag provar att låsa tråden tänker jag så får de delar som eventuellt är värda egna trådar plockas ut och resten kan lämnas därhän.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen