Annons:
Etikettandlighet
Läst 3333 ggr
OlgaMaria
2/25/14, 9:35 PM

Mer nära döden

Annons:
Neutralis
2/25/14, 11:48 PM
#1

😮

Klass
2/26/14, 4:58 PM
#2

Jag har inte sett filmen, det kanske är dumt men det känns som om det inte skulle tillföra så mycket fakta om det "bara" är hans egen berättelse som visas, men jag hade önskat att de kunde ha något slags uttalande från en läkare och en medicinsk förklaring om vad som egentligen hände.

Menar de att killen var utan blod/syre i hjärnan i 45 minuter, eller vad är det som egentligen påstås?

OlgaMaria
2/26/14, 7:47 PM
#3

#2 Ja de säger att hjärtat stog still i 45 min. Och han "kom tillbaka" utan hjärnskador.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2/26/14, 7:49 PM
#4

Rekommenderar boken "Proof of Heaven" skriven av en hjärnkirurg som låg i koma i 7 dagar. Hans perspektiv är väldigt intressant då han själv fått höra många berättelser från "andra sidan" och inte tagit dem på allvar, men sen fick han uppleva det själv. Spännande att läsa hans resonemang om det hela.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Morphogenesis
2/26/14, 9:54 PM
#5

Ungefär lika intressant som att läsa berättelser från folk som säger sig ha blivit kidnappade av aliens. Åtminstone intressant på samma sätt.

Klass
2/26/14, 9:57 PM
#6

"De säger", vem/vilka är "de", sjuksköterskan som de citerar? Hur i hela friden kan en människa vara utan syre i hjärnan i 45 minuter och sedan komma tillbaka helt utan men? Är det ens möjligt? Finns det inget bättre underlag än detta om vad som egentligen hände, alltså?

Annons:
Ming
2/27/14, 8:05 AM
#7

#4 Ja den boken är läsvärd….verkligen…..och tar upplevelsen ett steg längre på så vis att Eben Alexander,upplevaren,ser till olika orsaker i hjärnan då han har stor vetskap om den. Han beskriver dessutom den förändring hans syn på livet blev efteråt och den stämmer överens med andra som varit "där".Rek varmt👍

Neutralis
2/27/14, 8:10 AM
#8

#6

Nedkyld och med pågående HLR(hjärt & lungräddning), så är det fullt möjligt men sällsynt.

Neutralis
2/27/14, 8:15 AM
#9

Såg att han inte var nedkyld men låg på sjukhus… De har väl kanske möjlighet att hålla igång en patient lite längre. Men att han var klinisk död, tror jag inte en sekund på… Hjärnan fick syre hela tiden, alltså fungerar det utmärkt att hallucinera.

Ming
2/27/14, 11:47 AM
#10

#9Märkligt….inte sant…att upplevarnas berättelser är så slående lika… För att inte tala om den förändrade och genomgripande synen på livet som ett resultat av "hallucinationen" och som är bestående…… Eller hur?

Ming
2/27/14, 11:54 AM
#11

#2 Klass: "bara"hans egen berättelse….skriver du…..men…det är inte bara han som beskrivit detta,nej,de är många många som gått igenom samma grej. Läkarna söker svar på vad som orsakar dessa fantastiska genomgripande upplevelser.

OlgaMaria
2/27/14, 12:03 PM
#12

Eben Alexander, hjärnkirurgen, berättar i din bok om mamman till en av hans patienter som haft upplevelser på andra sidan. Dottern hade berättat att hon träffade sin pappa, och att han hade haft en rätt speciell klädsel. Minns inte exakt hur det var, det var krångliga engelska ord, men det var typ gul skjorta och en grå väst kanske. När dottern beskrev detta för sin mamma så kunde mamman förklara att dessa kläder brukade han ha på sig under deras sällskapstid och hon var mycket förtjust i dem, men kläderna försvann med bagaget på deras bröllopsresa. Detta hade hon aldrig berättat för dottern, men när hon berättade om hans mycket speciella klädsel i himlen förstod mamman att det var just de kläderna.

Eben blev väl nånstans förbryllad över detta, men ansåg ändå att det var ett hopkok av fantasi, ett slags försök av våra hjärnor att hitta på tröst i pressade situationer.

Men han fick som sagt uppleva det själv. Och han resonerar om olika förklaringar till den här typen av upplevelser, utifrån en stor kunskap om hur hjärnan fungerar, och konstaterar att det är orimligt för vår hjärna att hitta på så avancerade saker under dessa omständigheter. Den enda förklaringen är att vi har ett medvetande som går bortom kroppen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ming
2/27/14, 12:14 PM
#13

#12 Bra att det forskas runtom i världen om detta……för att inte tala om medvetandet som ju är en gåta.

Annons:
Magi-cat
2/27/14, 2:07 PM
#14

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/27/14, 2:23 PM
#15

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Neutralis
2/27/14, 3:49 PM
#16

#10

Märkligt….inte sant…att upplevarnas berättelser är så slående lika…

Nej, det tycker jag inte. Vi är alla lika rent fysiologiskt, så varför skulle inte syrebrist i hjärnan kunna ge likartade sensationer? Vi drömmer likartade drömmar många gånger.

För att inte tala om den förändrade och genomgripande synen på livet som ett resultat av "hallucinationen" och som är bestående……

Tror man att man har varit i ljuset så kan det väl vara livsförändrande. Jag har träffat många människor som har förändrat sitt liv efter att varit nära döden… Utan att de påstått att de varit på andra sidan. Man gör nog rent generellt en omvärdering av sitt liv.

Morphogenesis
2/27/14, 4:23 PM
#17

#16. "Nej, det tycker jag inte. Vi är alla lika rent fysiologiskt, så varför skulle inte syrebrist i hjärnan kunna ge likartade sensationer? Vi drömmer likartade drömmar många gånger." 

För att inte tala om hur kulturella likheter verkar ge upphov till liknande upplevelser. Det verkar sällan vara så att en muslim som har en NDU träffar den kristna guden och tvärtom.

OlgaMaria
2/27/14, 5:08 PM
#18

#17 "För att inte tala om hur kulturella likheter verkar ge upphov till liknande upplevelser. Det verkar sällan vara så att en muslim som har en NDU träffar den kristna guden och tvärtom."

Har du fördjupat dig i detta?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Morphogenesis
2/27/14, 5:29 PM
#19

#18. Det beror på hur du menar med fördjupat. Jag är öppen för att jag kan ha fel, om det är någonting sådant du är på väg mot.

OlgaMaria
2/27/14, 5:32 PM
#20

#19 Jag har inte heller fördjupat mig i det så kan inte säga hur det är. Jag bara ifrågasätter om det verkligen är så som du hävdade. Får undersöka det…

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Ming
2/27/14, 5:37 PM
#21

Efter vad jag förstår så är upplevelserna LIKADANA oberoende kultur religion el tro.

Morphogenesis
2/27/14, 5:40 PM
#22

#19. Jag har läst lite om det, inte tillräckligt mycket för att ha någonting bra att hänvisa till just nu. Det finns dock en hel del forskning, både medicinsk och annan gällande de här sakerna.

#21. Som jag förstår det så är de inte likadana, eller så finns det liknande element som tolkas väldigt olika beroende på kultur och religion.

Ming
2/27/14, 6:01 PM
#23

#21 Du har rätt i det att tolkningen av ljuset varierar mellan en kristen som upplever Jesus och en jude som upplever änglar…dessutom så finns det upplevare som efter en ljusupplevelse menar att de mött både Gud och Jesus…..så visst tolkas ljuset på olika sätt. Kanske är det så att Gud finns i synapserna…. Det jag tycker är mest intressant är förändringen efter.

Morphogenesis
2/27/14, 6:03 PM
#24

#23. Det är intressant, men för mig är det inte intressant på grund av några som helst övernaturligheter.

Klass
2/27/14, 6:04 PM
#25

Hur som helst så kan jag inte se att denna berättelse/händelse tillför något huruvida det finns ett slags medvetande utanför vår fysiska hjärna.
För mig är det det mest intressanta. Om/hur/varför människor hallucinerar/drömmer är en helt annan fråga.

Ming
2/27/14, 6:07 PM
#26

#24 Eftersom så många upplevt detta så är det säkerligen helt normalt men det övergår fattningsförmågan för min del.

Ming
2/27/14, 6:11 PM
#27

#25 Hört talas om Göran Grip? Om inte så klicka på länken http://home.swipnet.se/NDU/gorangrip.htm

Annons:
Klass
2/27/14, 8:05 PM
#28

#27

Göran Grip avgör inget konsensus i detta ämne.

Ming
2/27/14, 8:15 PM
#29

#28 inget samförstånd….med vad exakt?

Klass
2/27/14, 8:23 PM
#30

#29

Vad denne Göran säger/tycker/tänker säger inget om hur saker verkligen förhåller sig. Oavsett vad denne auktoritet tycker och tänker så finns det inget konsensus, vetenskapligt, som tyder på att människan har ett medvetande som existerar utanför den fysiska hjärnan.

Ming
2/27/14, 8:36 PM
#31

#30 Läs om läs rätt

Klass
2/27/14, 8:58 PM
#32

#31

Vad ska jag läsa om och läsa rätt? Du får gärna förklara för mig som om jag vore en femåring. 

Jag menar fortfarande att inget av detta är intressant för mig om det inte tyder på belägg för att det finns ett medvetande utanför vår hjärna. Allt annat är lull för mig.

Ming
2/27/14, 9:06 PM
#33

#32 Ok då förstår jag hur du menar….det jag ville peka på är att Göran inte nämner ngt om medvetandet.

Klass
2/27/14, 9:19 PM
#34

#33

Alltså är det han säger inte intressant för mig. Det tycker jag borde ha stått klart i det jag skrev i #25.

Annons:
[niklaeri02]
2/27/14, 9:25 PM
#35

Kanske livet efter döden, eller mellan inkarnationer, är som en dröm. När man drömmer uppfattar man ju oftast inte att man gör det och det verkar verkligt tills man vaknar och minns drömmen

Morphogenesis
2/27/14, 9:46 PM
#36

#35. Kanske befinner vi oss just nu i the matrix och bara tror att vi promenerar omkring i verkligheten. Kanske är det vi tror är livet en stor hallucination skapad av bläckfiskar som använder oss som köttdjur, och drogar oss för att vi inte ska revoltera.

Ming
2/27/14, 9:55 PM
#37

Göran är noga med att påpeka att NDU INTE är en dröm och inte heller bevis på liv efter döden efter döden.

Neutralis
2/28/14, 12:36 AM
#38

#37

Jag svarade dig i inlägg #16 på dina funderingar. Tycker du inte att det är ignorant att ställa frågor och sedan strunta i svaret? Det är som jag påpekat förut , ett trollaktigt beteende.

OlgaMaria
2/28/14, 8:03 AM
#39

En gemensam upplevelse i NDU-berättelserna är känslan av ultra-verklighet, att allt känns långt mycket verkligare än här på jorden.

Och det är inte något man kan säga om drömmar och hallucinationer.

I drömmarna kan jag ofta konstatera att jag drömmer, just därför att jag är osäker på om det är verkligt eller inte, det är jag aldrig när jag är vaken så då kan jag konstatera att jag drömmer. :) 

Och så länge jag drömmer så är jag ju i kroppen, och begränsad av kroppen. NDUarna upplever ju ofta konkret hur de lämnar kroppen, ser på den uppifrån och ser saker runt omkring i rummet, och sen kanske sticker iväg nånstans. :)

Som Todd Burpo i Heaven is for real, som såg sig själv på operationsbordet, och han såg sin pappa som bad i ett rum och hans mamma som satt i telefon i ett annat rum. Sen följde han med upp till himlen. :)

Det är intressant att tänka på. 

Har man en vag tro på någonting efter döden så kan man ändå tänka att jordelivet är utgångspunkten, det verkliga, och "himlen" något drömlikt. Men jag tror att det snarare är tvärtom. 

Tycker om Eben Alexanders resonemang. Han påpekar att vi har enorm kunskap om materia, men väldigt lite kunskap om medvetandet, och att det nog är lättare för oss att studera materien, därför att den finns utanför oss. Medvetandet är för nära och det gör oss hemma-blinda. Vi klarar inte av att studera något som är oss så nära. Och det är ju sant. Materien kan vi betrakta och se på utifrån, men medvetandet är lika med oss själva.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Neutralis
2/28/14, 8:45 AM
#40

#17

För att inte tala om hur kulturella likheter verkar ge upphov till liknande upplevelser. Det verkar sällan vara så att en muslim som har en NDU träffar den kristna guden och tvärtom.

Ja, precis… Man påverkas av historier som berättats tidigare, vilket vi också gör i helt vanliga drömmar.

AlienInvasion
2/28/14, 9:12 AM
#41

Precis, vilket tyder på att det har med vad man tror, snarare än verkligheten att göra. Muhammed själv hade en OBE (out of body experience) som koranen säger var verklig upplevelse.

He also told them this parable: “Can the blind lead the blind? Will they not both fall into a pit?
(Luke 6:39)

Annons:
Ming
2/28/14, 10:11 AM
#42

#16 Nej, det tycker jag inte. Vi är alla lika rent fysiologiskt, så varför skulle inte syrebrist i hjärnan kunna ge likartade sensationer? Vi drömmer likartade drömmar många gånger.

Jag tror inte det

Tror man att man har varit i ljuset så kan det väl vara livsförändrande. Jag har träffat många människor som har förändrat sitt liv efter att varit nära döden… Utan att de påstått att de varit på andra sidan. Man gör nog rent generellt en omvärdering av sitt liv.

Ok

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[niklaeri02]
2/28/14, 4:30 PM
#47

#36 Vi drömmer just nu genom våra sinnen? 😛

Morphogenesis
2/28/14, 8:07 PM
#48

#39. "En gemensam upplevelse i NDU-berättelserna är känslan av ultra-verklighet, att allt känns långt mycket verkligare än här på jorden."

Du utgår alltså ifrån att NDU förflyttar medvetandet till någon annan plats. Jag är inte lika säker på att så är fallet.

#47. Eller så har du fel. Det funkar också som förklaring.

Annons:
Saga85
2/28/14, 11:32 PM
#49

Funderar om man måste vara troende för att se det där klassiska "vita ljuset" eller vara med om "utanför kroppen-upplevelse".

Om det enda i trosuppfattning man fått är "när vi dör blir vi maskmat"-  är det då inte konstigt om det enda man ser är mörker vid en ndu? Eller möjligtvis några sista tankar som flyger förbi innan allt slocknar?

Ming
3/1/14, 6:36 AM
#50

#49 Nej man måste inte vara troende.Däremot blir man det….efter upplevelsen ;)

[niklaeri02]
3/1/14, 2:25 PM
#51

#48 Jag kommer inte argumentera för att vi drömmer genom våra sinnen. Men likheten till drömmar är ju slående. Du verkar inte så seriös att diskutera med heller…Nåväl.

Morphogenesis
3/1/14, 2:49 PM
#52

#51. Jag är seriös. Saken är den att jag liksom du kan påstå att vi drömmer, befinner oss i the matrix eller vad som helst. Vad gör din förklaring mer trovärdig än min?

[niklaeri02]
3/1/14, 3:01 PM
#53

#52 Okay.

"…skapad av bläckfiskar som använder oss som köttdjur, och drogar oss för att vi inte ska revoltera."

Efter mitt inlägg såg detta inte så seriöst ut.

Vad jag menade med att vi drömmer, etc., är att upplevelsen är alltid en upplevelse och sann då den upplevs. Därför kan en drömvärld efter döden, eller nu, verka sann i upplevelsen, och det gör den väl verklig?
Till och med ett scenario av att allt är svart efter döden är ju en upplevelse och måste upplevas av någon/något.

Har också hört lite grann om "astralplanet" vilket för mig verkar drömlikt som jag uppfattar det.

Vänligen Niklas

mwetterstrand
3/1/14, 3:39 PM
#54

#53

Om jag tar LSD och upplever att jag flyger så är möjligtvis min upplevelse "sann". Men det betyder ju inte att jag faktiskt flyger i verkligheten. Av samma anledning kan s.k. "nära döden"-upplevelser verka sanna, men sannolikt är det hallucinationer som beror på syrebrist, att hjärnan dör eller liknande.

Det troliga är att när du dör så upplever du ingenting, inte ens något svart. Din hjärna är död och därför också din förmåga att uppleva något.

[niklaeri02]
3/1/14, 3:49 PM
#55

#54 Ja det är mycket möjligt att vi försvinner och inte upplever något efter döden.

Annons:
Morphogenesis
3/1/14, 4:14 PM
#56

#53

 "Okay.

"…skapad av bläckfiskar som använder oss som köttdjur, och drogar oss för att vi inte ska revoltera."

Efter mitt inlägg såg detta inte så seriöst ut."

För mig såg det lika seriöst ut som ditt.

"Vad jag menade med att vi drömmer, etc., är att upplevelsen är alltid en upplevelse och sann då den upplevs. Därför kan en drömvärld efter döden, eller nu, verka sann i upplevelsen, och det gör den väl verklig?"

Hur menar du här. Är det sant att du upplever det du upplever? Är upplevelsen sann i den bemärkelsen att den går att verifiera objektivt? Eller är det en viss saningsrelativism jag tycker mig se?

"Till och med ett scenario av att allt är svart efter döden är ju en upplevelse och måste upplevas av någon/något.""

Att säga att det bara blir svart efter döden är ett försök till att illustrera att vi inte finns mer. Det är inget påstående om att någon upplever att saker och ting blir svart i all oändlighet. Att inte finnas mer behöver inte upplevas av någon.

"Har också hört lite grann om "astralplanet" vilket för mig verkar drömlikt som jag uppfattar det."

Jag har också hört om astralplanet, men för mig verkar det vara hittepå. m

[niklaeri02]
3/1/14, 5:09 PM
#57

"För mig såg det lika seriöst ut som ditt."

Frågan kanske är om du skrev det för att du tror det, eller för att förlöjliga min kommentar. Var det det förstnämnda får jag be om ursäkt för anklagelsen.

"Hur menar du här. Är det sant att du upplever det du upplever? Är upplevelsen sann i den bemärkelsen att den går att verifiera objektivt? Eller är det en viss saningsrelativism jag tycker mig se?"

Jag har ingen nära döden upplevelse, och inte har jag dött än så kan inte veta vad som sker efter döden. Men har mediterat mycket och tycker mig uppleva Gud, vilket gör mig troende om ett liv efter detta.

Känner mig en vetskap, och den är sann för mig, och går på något sätt inte att rucka med argument, min upplevelse av Gud. Men tanke om upplevelsen går ju alltid att utveckla.
"Sanningsrelativism" vet jag inte ens vad det är…

Vänligen Niklas

Morphogenesis
3/1/14, 6:12 PM
#58

#57. "Frågan kanske är om du skrev det för att du tror det, eller för att förlöjliga min kommentar. Var det det förstnämnda får jag be om ursäkt för anklagelsen."

Jag skrev det varken för att jag tror det eller för att förlöjliga. Det finns fler alternativ än så.

"Känner mig en vetskap, och den är sann för mig, och går på något sätt inte att rucka med argument, min upplevelse av Gud. Men tanke om upplevelsen går ju alltid att utveckla.

"Sanningsrelativism" vet jag inte ens vad det är…"

Okej, men då finns det alltså ingen sanning, det finns ingen objektiv verklighet utanför medvetandet, och vem som helst kan hitta på vad som helst och det är lika sant som det någon annan säger. Har jag förstått dig rätt då?

[niklaeri02]
3/1/14, 6:18 PM
#59

#58 Jag tror att ingenting existerar utanför medvetandet, eller Gud. Att det skulle finnas verklighet utanför Gud tror jag inte. Verkligheten är liksom Gud, flummigt skrivet.

Det finns väl en viss sanning i allt…men jag tror att alla delar en sanning

Morphogenesis
3/1/14, 6:34 PM
#60

#59. Eftersom din inställning är att du inte kommer att ändra dig oavsett vad någon säger, och eftersom din inställning till världen och verkligheten är så fundamentalt olik min egen, så tvivlar jag dessvärre på att vi kan ha ett meningsfullt utbyte av varandra. Men jag kan såklart ha fel i det.

"Det finns väl en viss sanning i allt…men jag tror att alla delar en sanning"

Det finns alltså en viss sanning i mitt påstående: "Kanske är det vi tror är livet en stor hallucination skapad av bläckfiskar som använder oss som köttdjur, och drogar oss för att vi inte ska revoltera. "

[niklaeri02]
3/1/14, 7:43 PM
#61

#60 Jag tror inte att insikten jag fått kommer att försvinna i detta liv, eller kanske inte heller i något framtida. Men mina åsikter ändras, de är ju del av det världsliga.

"Det finns alltså en viss sanning i mitt påstående:"

Ditt påstående får stå för dig. Jag behöver inte värdesätta det.

Upp till toppen
Annons: