Annons:
Etikettallmänt
Läst 1398 ggr
retep
2/9/14, 9:01 PM

Tanken bakom geners...

Annons:
[Boxman]1
2/9/14, 10:25 PM
#1

#0

Ser extremt oseriöst ut. Varför får vi till exempel inte veta vad studien faktiskt heter eller i vilket nummer av Journal of Psychoneuroendocrinology den publicerades?

Morphogenesis
2/10/14, 1:05 AM
#2

Jag gissar att det handlar om den här
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0306453013004071

Rapid changes in histone deacetylases and inflammatory gene expression in expert meditators

Det här är inte mitt område, så jag ger mig inte på att utvärdera studien. Värt att notera är att det handlar om en grupp på 19 stycken som är erfarna inom meditation, och en kontrollgrupp på 21 stycken personer som inte har någon erfarenhet inom meditation.

I artikeln retep länkar verkar citat från studien blandas med allehanda skitsnack och sedvanliga långsökta slutsatser som inte stöds utav det som studerats.

[Fixade länk /Jonas]

retep
2/10/14, 8:08 AM
#3

Ja, ja, så e de nog… Så kan vi avfärda det!?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Magi-cat
2/10/14, 8:51 AM
#4

#2 Man kommer inte in på din länk. Det krävs lösenord.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Morphogenesis
2/10/14, 9:11 AM
#5

#4. Hmm, det går antagligen inte att komma åt hela artikeln utan att betala. Abstract ska du kunna läsa här: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S030645301300407

Råkade klanta mig lite när jag länkade i #2.

Magi-cat
2/10/14, 9:13 AM
#6

#5 Inte det heller, tyvärr.

Sorry, the requested document is unavailable. Contact the Help Desk if the problem persists. [SD-007]


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Morphogenesis
2/10/14, 9:15 AM
#7

#3. Jag avfärdar inte studien på rak arm, det är som sagt inte mitt område. Däremot så är artikeln du länkar till en salig blandning utav påståenden, och det är tämligen oseriöst att inte ens ange artikelnamn eller utgåva som den publicerades i som Boxman sade.

 Är man konspiratoriskt lagd så kan man nästan tro att de inte vill att man ska kontrollera var de fått allt ifrån (observera att det här är lite skämtsamt menat).

Magi-cat
2/10/14, 9:16 AM
#8

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Morphogenesis
2/10/14, 9:17 AM
#9

#8. Precis, det är sammanfattningen utav artikeln som jag antar att det handlar om.

silversol35
2/10/14, 10:47 AM
#10

#8 Verkar ju intressant, men i länken i #0 har man väl dragit lite väl långtgående slutsatser av resultaten. Mindfulness påverkar tydligen antinflammatoriska parametrar om man jämför med andra lugna aktiviteter. Men detta var under en dag, vad det har för långvariga effekter har man inte undersökt i den här studien.

[Boxman]1
2/10/14, 11:27 AM
#11

#3

Majoriteten av det som formulerats i artikeln kan vi nog avfärda. Det stämmer bra.

Artikeln är förövrigt också mest bara en (väldigt) slarvig översättning av en text som florerar på en del anglosaxiska sajter. Inte heller detta har noterats på den sida du länkar till.

[niklaeri02]
2/10/14, 1:32 PM
#12

Har för mig att jag läst i en vetenskaplig tidning att gener, och DNA ändras med hur man lever, så det kanske inte är så nytt detta. Rätt intressant dock.

Magi-cat
2/10/14, 3:09 PM
#13

Inte så mycket nytt kanske. Man vet redan att meditation/mindfulness har påverkan på känslolivet (lugnar), att det ger mätbara förändringar i hjärnan, förbättrar beslutsfattande och uppmärksamhet och ger en rad andra påvisbara effekter.

Det nya är i så fall att man påvisar epigenetiska förändringar och det efter så kort tid som en dags meditation om jag förstått det hela rätt. (varför valde man att jämföra bara en dag?)

I alla fall fick man fram skillnader mellan försöksgrupp och kontrollgrupp. Bl.a. i proinflammatoriska gener (RIPK2, COX2) och andar (HDAC) som reglerar aktiviteten i andra gener epigenetiskt genom att ta bort en sorts kemisk tag.

Detta kopplas också till en snabbare återhömtning av kortisolnivåerna (stress) efter en stressituation.

Vid försökets början var det ingen skillnad i de testade generna mellan grupperna. Vissa gener påverkades inte heller, utan just de som reglerar vissa funktioner.

"Our genes are quite dynamic in their expression and these results suggest that the calmness of our mind can actually have a potential influence on their expression," Davidson says" (MedicalDaily)

"Conclusions

The regulation of HDACs and inflammatory pathways may represent some of the mechanisms underlying the therapeutic potential of mindfulness-based interventions. Our findings set the foundation for future studies to further assess meditation strategies for the treatment of chronic inflammatory conditions." (studien)

Det kanske inte var så dumt med bara en dag. Då kan man dels se att metoden ger snabba påvisbara resultat och man eliminerar så gott det går andra influenser.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2/10/14, 3:23 PM
#14

Telomererna är "ändstoppar" som finns i slutet på kromosomerna. De förkortas vid varje celldelning tills de inte kan delas mer.
Enzymet telomeras förlänger telomererna. 
Den goda nyheten är att telomerernas längd kan påverkas av livsstilsförändringar.
Vid en studie (2010) där försökspersonerna mediterade några timmar om dagen i 3 månader hade meditationsdeltagarna fått högre nivåer av telomeras, något som kan kopplas till längre telomerar, bättre immunsystem och förhoppningsvis friskare celler.

http://science.naturalnews.com/2010/2398168_Intensive_meditation_training_immune_cell_telomerase_activity_and_psychological_mediators.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: