Annons:
Etikettmedium
Läst 18459 ggr
Fjäril
2013-06-08 17:18

Mediumet Pierre Hesselbrandt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mediumet Pierre Hesselbrandt, eller ”Allround Spirit” som han kallar sig är en av de få jag "tycker om" inom den (kända) mediala branschen. Han verkar ödmjuk och inte så där "flummig" som andra kan uppfattas som.

Nu vet jag att många anser honom vara duktig på hot- eller cold reading, men jag tror han är duktig på det han gör (också) - hans mediala arbete.

Vad tycker och säger ni? 

"Pierre Hesselbrandt är uppvuxen i en förort till Stockholm, han berättar att hans föräldrar skilde sig när han var i femårsåldern. 

– Pappa kunde inte ta hand om mig och jag mådde inte heller bra av att bo hos mamma och hennes nye man, berättar han. Det gjorde att jag till och från under cirka tio års tid istället bodde hos min mormor.

Under skoltiden upplevde Pierre sig mobbad på grund av detta. Han blev nästan aldrig vald när barnen skulle spela fotboll och han kallades för ”mormors gull”, vilket han inte alls tyckte om. Sin medialitet blev Pierre varse om i tioårsåldern då något märkligt inträffade en morgon när han skulle till skolan. Han rullade ut sin mintgröna metallicfärgade cykel från garaget, som så många morgnar förr, och vinkade till den glada tanten i grannhuset. "

Fortsättning: http://www.tidningennara.se/Artiklar/Andliga-personer/Vi-ar-har-for-att-lara-oss/

(Bild lånad på samma sida)

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
Fjäril
2013-06-08 17:31
#1

En cancersjuk person hade kontaktat Pierre via Tidningen Nära:

Pierre uppfyller önskan

Vi på Nära delar inte ut mediers privata kontaktuppgifter, så istället vidarebefordrade vi Sigges mejl till Pierre. Så fick han själv välja att kontakta Sigge ifall han ville och hade möjlighet.

Populära medier har ofta fullt upp, eftersom det alltid är väldigt många som önskar få deras hjälp. De kan få flera hundra mejl per dag, plus många Facebook-inlägg, så de hinner omöjligt svara alla som söker kontakt. 

Sigge berättar att han därför såg chansen att få kontakt med mediet som ett långskott.

Pierre Hesselbrandt har valt att ta en lång paus från sittningar, han tar inte emot någon alls just nu. Men när han var ute och gick på stan fick han till sig av sin guide att han skulle ringa någon. Han förstod inte riktigt vad som menades med det.

- Men jag fick till mig det igen, säger Pierre. Och när jag kom hem innanför dörren pep det till i min telefon och jag fick se Sigges mejl som Nära vidarebefordrat.

Pierre ringde upp Sigge direkt och gav honom en seans via telefon.

- Det var ungefär som att få ett samtal att man vunnit på lotto, säger Sigge efteråt. Jag blev paff, helt och hållet ställd.

Pierre sa via telefon att Sigge är runt 45 år (han är 47 år) och att han har flera tatueringar.

- Jag kunde känna hur det brände på armarna, berättar Pierre.

Sigge är väldigt tatuerad, han förvånades över att mediet fick till sig det över telefon. Pierre fortsatte sedan tala om en levande man i 40-50-årsåldern på namnet J, som tänker mycket på Sigge. Sigge förstod först inte vem det kunde vara, eftersom han tänkte på släktingars namn. 

Senare kom han på att det så klart är hans nära kompis Jerry, 48 år, som försökt kontakta honom länge och varit orolig för hans hälsa.

- Det var helt klockrent, säger Sigge. Att jag inte kom på det direkt.

En äldre dam och en man från Andra sidan framträdde sedan för Pierre. Han såg mannen som en strikt, envis, gubbe i uniform. Det lät som om mannen pratade finska.

- Jag fick till mig bokstaven V, att han var Stenbock och han visade mig nyårsraketer. Som om han bränt sig på raketer, säger Pierre.

När Sigge hörde det fick han ståpäls. Han förbluffades över detaljerna, hans morfar hette Vilho, han var finsk yrkesmilitär och fyllde år på nyårsafton.

- När jag var kanske 8-10 år stod morfar på balkongen och brände sig på nyårsraketer, berättar han. Morfar in mig i bostaden för att skydda mig, men själv brände han sig när raketerna flög innanför hans skjorta. Det kunde Pierre omöjligt veta.

Pierre såg att kvinnan som också var på besök från Andra sidan hade P och A i sitt namn. Sigges mormor hette Paula. Pierre kunde säga vad Sigge i sin ensamhet sagt till sin mormor efter hennes bortgång.

- Pierre repeterade något jag sagt till mormor för bara några veckor sen, säger Sigge. Nu fick jag bekräftat att hon lyssnat.

- Jag har alltid hoppats att mormor varit här, medger han. Hon och morfar var skilda. Jag trodde inte att han också var här.

Läs mer: http://www.tidningennara.se/Artiklar/Andliga-upplevelser/Cancersjuke-Sigge-fick-budskap-fran-Andra-sidan-via-mediet-Pierre/

Sajtvärd på Övernaturligt

Klass
2013-06-08 17:52
#2

Bloggaren Gesus verkar inte hålla med: http://gesusbloggen.wordpress.com/2012/09/20/samsta-pa-lange/

Fjäril
2013-06-08 18:14
#3

#2 Vad tycker du själv :)

Sajtvärd på Övernaturligt

Klass
2013-06-08 18:32
#4

#3

Jag är nog benägen att hålla med Gesus i det här fallet.

JonasDuregard
2013-06-08 20:11
#5

#0 "Han verkar ödmjuk […]"

Du och jag har lite olika bild av ödmjukhet tror jag 🙂.

Jag tycker ödmjukhet är svårt att kombinera med orubblig övertygelse om att man besitter mäktiga övernaturliga förmågor 😎.

"[…] och inte så där "flummig" som andra kan uppfattas som."

Han uttrycker sig onekligen lite mer konkret än många andra i branchen.

(PS. Jag skulle väldigt gärna höra mer om vad du tycker är flummigt, ny tråd! 🙂)

Fjäril
2013-06-08 20:24
#6

#5 Varför skulle vi ha olika uppfattningar gällande ödmjukhet bara för att vi inte delar den om samma person :) Fast å andra sidan säger det inte vem som har "fel" bild i så fall - och berätta gärna varför du tycker annat.

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
[NeferNefer]
2013-06-08 20:49
#7

Jag har aldrig träffat Pierre, så jag vet inte, men det jag har sett av honom på tv ger mig ett bra intryck av honom. Det skulle vara roligt att få träffa honom någon gång så jag kunde se om det goda intrycket stämde 🙂

Sara D
2013-06-08 23:02
#8

# Pierre är det enda medium som har imponerat på mig personligen, han är också mycket trevlig :)

[NeferNefer]
2013-06-09 12:09
#9

Sara: det låter hoppfullt, vad glad jag blir att läsa det 🙂

JoHo
2013-06-09 12:45
#10

När jag såg Sigges hela namn gjorde jag en sökning i databaser på nätet som är öppna för alla. Fick både bilder och information om honom som lätt går att jämföra med det Pierre beskrev. Ska vi gissa att Pierre i mailet fått ÄNNU mer info? Garanterat telefonnummer (han ringde ju upp). Den här distansläsningen imponerar inte alls på något sätt. Däremot förstår jag att Pierre är populär hos paranormalister och i synnerhet damerna. Ser ofta gumslem kommentera honom och hur "läcker" han är etc. Han ser ju lite "farlig" ut vilket gör att modershjärtat pickar lite extra hos den här typen av kvinnor … Pierre är säkert trevlig och charmig privat. Skulle vara intressant att se hur han hanterar pressade situationer dock …

Magi-cat
2013-06-09 12:52
#11

#10  Ser ofta gumslem kommentera honom och hur "läcker" han är etc. Han ser ju lite "farlig" ut vilket gör att modershjärtat pickar lite extra hos den här typen av kvinnor …

Att VAD för något??

Skulle vara intressant att se hur han hanterar pressade situationer dock …

Antyder du något? Förtydliga!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JoHo
2013-06-09 13:50
#12

#11 Nej, jag antyder inget. Vad får du det ifrån? Allt står i det jag skrivit. Jag kan ju inte be om ursäkt för att du vill lägga andra värderingar i det jag skriver …

Magi-cat
2013-06-09 13:56
#13

"12 Skulle vara intressant att se hur han hanterar pressade situationer dock …

Varför skriver du en sådan sak om du inte menar något? Vilka värderingar lägger du själv?

Jag tycker det låter väldigt föraktfullt allt det du skrev och jag citerade, det tillför inte någonting i sak utan är bara otrevligt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JoHo
2013-06-09 14:06
#14

#13 Jag menar bara det jag skriver. Vad var föraktfullt? Att man kan kolla upp en sitter? Att kvinnor gillar Pierre? Läser du inte in egna åsikter som inte har med mina att göra nu?

JonasDuregard
2013-06-09 14:15
#15

Tänk på att hålla er till ämnet är ni snälla. Diskussion om vad som är trevligt och inte kan kanske föras i PM istället.

Jag hoppas att tråden kan återgå till ämnet utan att jag behöver radera något. Om någon känner att de måste få bemöta något som inte berör ämnet så skicka ett PM till mig och förklara först.

Tack på förhand.

JoHo
2013-06-09 14:20
#16

Tack Jonas. Som jag ser det fick Pierre en hel del information i mailet. Hade varit kul att se hur mailet såg ut i original. Betänk att han fick både telefonnummer, mailadress. Jag hade bara personens för och efternamn och kunde hitta mycket information om honom med bl a bilder på hans tatuerade armar, ålder, bostadsort etc.

Grender
2013-06-11 20:22
#17

Han är bra Pierre.

JoHo
2013-06-11 23:30
#18

#17

Håller med. Pierre är en hyfsat bra hot reader och kör bra barnumuttalanden …

padragan
2013-06-13 22:30
#19

#11

Jag läser Johns inlägg som att han menar att om Pierre själv får kontrollera situationen så kan han göra ett trovärdigt intryck, men att det vore intressant att se hur han skulle hantera en situation där han inte skulle kunna kolla upp saker i förväg, typ att det sitter en okänd person i en låda på ett torg och Pierre plockas upp oförberedd och ska göra en läsning för den här personen. Skulle han lyckas lika bra då?

Vad läste du in i Johns inlägg? Jag måste säga att jag blev lite förvånad över din reaktion.

JonasDuregard
2013-06-14 08:34
#20

#19 "Vad läste du in i Johns inlägg? Jag måste säga att jag blev lite förvånad över din reaktion."

Den frågan är kanske utanför ämnet och passar kanske bättre att ställa i PM.

Annons:
Gesus Pettersson
2014-02-03 18:26
#21

#0 "Nu vet jag att många anser honom vara duktig på hot- eller cold reading"

Pierre Hesselbrandt började sin "karriär" i Akademin för det okända.

Det gjorde han med att kolla upp Sara Newihl som han visste vem hon var och att hon arbetade med programmet, sen gled han förbi lite sådär av en tillfällighet och sa hennes andranamn, och sen hennes stjärntecken…

Just detta med andranamn och stjärntecken körde Pierre med när han sen kom med i Det okända, i ett par avsnitt - tills det blev mycket snack om det och då slutade han med det, och gör det inte alls längre - underligt, eller hur ;-]

I dom tidiga avsnitten "förnimmer" Pierre galet mycket just sådant som står på nätet + då andranamn och stjärntecknen…

Mer om det och Pierres uppenbara hot-readingar finns under taggen Pierre Hesselbrandt på min blogg för dom som vill se det uppenbara…

http://gesusbloggen.wordpress.com/tag/pierre-hesselbrandt/

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

JonasDuregard
2014-02-04 14:49
#22

#21 Mellannamn och stjärntecken. Samma saker som jag körde under min korta Hot-reading karriär inne på Övernaturligt. 

Jag tror mitt "misstag" kanske var att jag att jag (till skillnad från Pierre) var ärlig redan från början om att det bara var bluff. Vi är kanske i samma division vad gäller personresearch, men han slår mig med hästlängder vad gäller samvetslöshet antar jag…

Lite OT, men även när jag tydligt deklarerade att det bara var bluff så var det en och annan som blev imponerad. Här finns länkar för den intresserade.

Gesus Pettersson
2014-02-04 20:33
#23

#22 Javisst, som jag, och andra, sagt ett antal gånger - det handlar mycket om att VILJA tro till varje pris.

Att det sen inte finns något som helst som ens pekar på att det är annat än bluff, och tom visas upp exakt hur det bluffas, det blundas det för allt vad det går.

Som i detta klipp där dom berättar om ett experiment dom gjort där bla Mark Edward visar upp hur det går till att bluffa + säger att det och han bara var bluff alltihop.

ÄNDÅ är det en kvinna i publiken som frågar om han kan säga om hon kommer gifta sig..!

Som bonus, kommer det som så ofta in en som påstår sig vara "the real deal", som blir sur när det visas hur det går till. Och kommer som vanligt med en massa som dom säger "psychobabbel"…

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Upp till toppen
Annons: