Annons:
Etikettallmänt
Läst 2633 ggr
Klass
2014-02-03 18:14

Bermudatriangeln - Myt eller mystik?

Jag läste en kommentar i en tråd här på ASiF där en användare i ett påstående använde detta med Bermudatriangeln och (eventuella) myter kring detta som ett argument för något. 

Hur är det egentligen med denna mystiska triangel? Stämmer det verkligen att en massa fartyg och flygplan har försvunnit på ett oförklarligt sätt?

Redan när jag börjar kolla upp detta på Wikipedia (ja, jag vet att många avskyr Wikipedia, men ändå) så blir jag … skeptisk.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bermudatriangeln

Någon som vet mer om detta?

Annons:
Gronstedt
2014-02-03 18:47
#1

Är inte den nedlagd? Jag har inte hört något om det på åratal.

JonasDuregard
2014-02-03 19:48
#2

Har för mig att den här rövarhistorien dök upp på någon annan sajt för ett tag sedan. Kan ha varit på OF?

Angående den mer klassiska bermuda-myten så är den så vitt jag vet helt ogrundad. Jag har hört en slags faktoid om att det kan vara utsläpp av metangas som orsakat att skepp sjunkit, men så vitt jag vet finns det inte ens något att förklara. Skepp har inte sjunkit i högre utsträckning där än någon annan stans (eller rättare sagt, antalet förlisningar är proportionellt mot antalet skepp som seglat där, det är ett väldigt intensivt trafikerat område).

Astell
2014-02-03 20:17
#3

Jo portalen verkar vara stängd nu…annars var det en port till en parallelvärld…någon beskrev det som att hamna i någon slags tunnel..de hade alltså inte gått igenom fullständigt utan fått en försmak av vad de upplevde som gick igenom…kommer inte ihåg var jag läste det men det ska nog gå att få fram…antagligen YT..

Astell
2014-02-03 20:29
#4

http://www.youtube.com/watch?v=_Phx6Z1kSDg 

Här är den..knappt 5 min lång…

Morphogenesis
2014-02-03 20:52
#5

#3. "annars var det en port till en parallelvärld…"

Säger du som om det vore någon form av etablerad sanning.

[Boxman]1
2014-02-03 21:27
#6

#3

"Jo portalen verkar vara stängd nu…annars var det en port till en parallelvärld…"

Hur vet du det?

Annons:
Astell
2014-02-03 21:45
#7

#6

Ja det är den information jag har fått när jag läst om det inom mitt område…

[Boxman]1
2014-02-03 22:01
#8

#7

Så när du läser någonting så förutsätter du automatiskt att det som står skrivet är sant?

Eller?

Astell
2014-02-03 22:03
#9

#8

Nej men man har inga andra bra förklaringar så jag håller mig till det tills vidare…har du sett videon?

[Boxman]1
2014-02-03 22:11
#10

#9

Så om du inte hittar någon annan "bra förklaring" så förutsätter du att bermudatriangeln är en "port till en parallelvärld" om någon skriver det?

Astell
2014-02-03 22:27
#11

Har du sett filmen?

[Boxman]1
2014-02-03 22:32
#12

#11

Jo, jag har sett filmen, och frågeställningen kvarstår även angående denna: hur avgör man egentligen att den här formen av vittnesmål verkligen är tillförlitliga? Är det verkligen rimligt att helt naivt och okritiskt köpa allting som sägs om bermudatriangeln i den här typen av videoklipp? Eller finns det några skäl att förhålla sig lite mer skeptisk?

Hur tänker du?

Astell
2014-02-03 22:47
#13

#12

Jag är mest så trött på alla försök att se allt som fantasier därför går jag på lite extra i trådarna och skriver såhär lite tvärsäkert.. 

Jag tycker det är intressant och ingen har hittills kommit med ett bra svar varför flygplan och båtar försvunnit spårlöst just där…sen har jag ju hört om olika portaler till andra verkligheter här på jorden..

Annons:
[Boxman]1
2014-02-03 22:58
#14

#13

"Jag tycker det är intressant och ingen har hittills kommit med ett bra svar varför flygplan och båtar försvunnit spårlöst just där.."

Och då är ju frågan: har flygplan och båtar verkligen försvunnit spårlöst här i högre utsträckning än på något annat hårt trafikerat område? Finns tillförlitlig evidens för detta?

"sen har jag ju hört om olika portaler till andra verkligheter här på jorden.."

Det har jag också -- men jag har aldrig sett några tillförlitliga belägg för att det skulle finnas några sådana.

Det är det här jag är nyfiken på: utsätter du någonsin alla de här olika fantasifulla sakerna du tror på för någon kritisk form av prövning? Kan det finnas några skäl att tro att de människor som talar om den här formen av "portaler till andra verkligheter" helt enkelt misstar sig, fantiserar, eller ljuger?

Funderar du någonsin över den möjligheten?

Astell
2014-02-03 23:10
#15

#14

 Klart jag gör men den kritiska prövningen finns i mitt inre och inte vad forskare säger…

[Boxman]1
2014-02-03 23:16
#16

#15

Berätta gärna lite om hur den här prövningen går till. Hur går du till väga för att med hjälp av "ditt inre" avgör att olika påståenden om "portaler till andra verkligheter"  i bermudatriangeln faktiskt är tillförlitliga?

Astell
2014-02-03 23:27
#17

 #16

Många års intresse för det metafysiska har satt sina spår och lärt mig genom känslan att avgöra en hel del…i detta fall kan jag säga att det kan vara möjligt att det är så genom den bild jag har fått av hur det hela hänger ihop med att parallella verkligheter existerar osv osv…

[Boxman]1
2014-02-03 23:37
#18

#17

Och det finns ingen möjlighet att den här "bilden" du får av "hur det hela hänger ihop" helt enkelt är ren och skär fantasi?

Det är ju det här som är just det fantastiska med den vetenskapliga metoden; påstår man någonting som måste man också kunna påvisa empiriska belägg för den man påstår, och andra forskare skall också kunna återupprepa de experiment man gjort och få samma resultat på andra platser, allt för att undvika möjligheten att man helt enkelt bara sitter hemma på sin kammare och lurar sig själv.

Men du fäster alltså ännu större tillit till den "bild" du får "i ditt inre" av "hur det hänger ihop" än empirisk vetenskap?

Astell
2014-02-03 23:48
#19

#18

Ja om man inte har en känsla för saker och ting måste man kanske ha bevis och belägg men jag klarar mig i de flesta fall utan…mycket intressantare och vägledas av mitt inre…Den empiriska vetenskapen ändras ju hela tiden..inget man kan lita på i längden för allt utvecklas och man kommer på nytt hela tiden…Den inre känslan är mer stabil om man nu verkligen får bra kontakt och med det krävs också träning…Jag lyssnar även på de som är långt före och känner in om det finns en genklang i mig av det de säger..så känslan är inget att förakta…I många frågor säger jag naturligtvis även..jag vet inte…

JonasDuregard
2014-02-04 00:58
#20

Astell:

"Ja det är den information jag har fått när jag läst om det inom mitt område…"

Vad är ditt område?

"Nej men man har inga andra bra förklaringar så jag håller mig till det tills vidare…"

Vad är det som behöver förklaras? Är en påhittad förklaring bättre än ingen förklaring alls?

"Jag tycker det är intressant och ingen har hittills kommit med ett bra svar varför flygplan och båtar försvunnit spårlöst just där…"

De har gjort det i ungefär lika stor utsträckning överallt?

Annons:
Astell
2014-02-04 08:48
#21

Varför tycker ni att killen på videon hittar på?

Gronstedt
2014-02-04 10:45
#22

#21: För att videon skildrar ovanliga, rentav mindre troliga, händelser och det inte finns något som tyder på att han inte gör det.

Generellt: Letade lite data om detta och kom hit: http://www.faktoider.nu/bermuda.html

Enligt denna sida kommer det mesta av myten från Dödens triangel av Charles Berlitz 1974 och det är ett par tre stycken av de försvinnandena i denna bok som faktiskt ägt rum, som faktiskt ägt rum inom den så kallade triangeln, som faktiskt skett under de omständigheter som påståtts och som faktiskt varit verkliga försvinnanden, utan vrakspillror och andra spår.

Astell
2014-02-04 13:45
#23

#22

Okej…http://www.electronicfog.com/    mkt jobb för ingenting?

Gronstedt
2014-02-04 14:16
#24

#23: Det kan man tycka, i synnerhet om "untold numbers" uppgår till i stort sett lika många som i vilket annat område som helst med liknande trafikmängd. Men jag förstår inte vad du menar med "för ingenting". En välbesökt hemsida med filmer, böcker, tillhörande T-shirtförsäljning och autograftour är ingenting att fnysa åt, som konjunkturen ser ut.

JonasDuregard
2014-02-04 14:41
#25

#24 "Men jag förstår inte vad du menar med "för ingenting". En välbesökt hemsida med filmer, böcker, tillhörande T-shirtförsäljning och autograftour är ingenting att fnysa åt, som konjunkturen ser ut."

Förutom det så känner jag också lite "välkommen till Internet". Mycket jobb för ingenting är ju ett grundfundament i hela infrastrukturen 🙂.

Skulle man ta bort allt grundlöst struntprat på internet så skulle det knappt vara något kvar sedan. [skriver han på Internet]

Att resonera i stil med "det finns en hemsida om det här, så det borde vara sant" är ju mer än naivt.

Astell
2014-02-04 15:12
#26

#25

Ja du verkar fokusera på det…jag fokuserade på bl a Bruce Gernons upplevelse..

Gronstedt
2014-02-04 15:29
#27

#26: Ja, den var spännande och intressant och hade jag råd skulle jag köpa boken - jag gillar science fiction, ju mer tekniskt välunderbyggd desto bättre. Och om någon mer upprepar samma försök och filmar samma resultat ska jag börja tro att det kan vara sant också. Om tre-fyra stycken, eller gärna fler, helt fristående team eller personer får samma resultat av samma experiment ska jag rentav börja tro att det sannolikt är en hyfsad approximation av sanningen. Men inte förrän dess.

Annons:
Astell
2014-02-04 15:35
#28

#27

Bra då får vi hoppas du stöter på några team som fått samma resultat :)

Gronstedt
2014-02-04 15:38
#29

#28: Nej, då får vi hoppas att några forskare anser det mödan värt att forska på saken. Sannolikheten för det är dock inte så stor, eftersom det inte finns något område som utmärker sig för ovanligt många mystiska och spårlösa förlisningar. Att forska på varför ingenting ovanligt inträffar under vanliga omständigheter är förmodligen inte så lockande.

Astell
2014-02-04 15:44
#30

#29

Okej..så tråkigt då :(

Upp till toppen
Annons: