Annons:
Etikettmedium
Läst 1728 ggr
JoHo
2014-01-11 12:52

En intressant fråga...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

…som någon kan få förklara om de kan så jag förstår:

Annons:
Astell
2014-01-11 12:57
#1

Ja familjen är samlad runt om ;)

Mantissa
2014-01-11 13:59
#2

Hm, nja. Det bör vara ganska lättförklarligt med att inte alla som dör blir spöken (spöken i det här fallet tolkar jag som andar från döda människor som är fast på jorden av någon anledning), om någon. De flesta som tror på andar verkar ju tro på en egen dimension ("ljuset" dit de flesta far iväg efter döden, samt reinkarnation för vissa eller alla av dessa.
Jag tycker en svårare fråga är: om man nu tror på reinkarnation till exepel, vad kommer alla nya besjälade människor då ifrån? Jag menar, från början fanns det inte så många människor, det är ju först på senare år som vårt antal (levande människor) formligen exploderat.

JoHo
2014-01-11 14:46
#3

#2

> inte alla som dör blir spöken (spöken i det här fallet tolkar jag som andar från döda människor som är fast på jorden av någon anledning), om någon.

OK, men de kallas väl "osaliga andar"? Och de som då "gått över"; hur får självpåstådda medium kontakt med dem? Är de OCKSÅ osaliga och fast på jorden FAST de "har gått över"?

Det blir så knepigt när så många tror på olika saker när det gäller det mediala. Kan ni inte enas om EN sak i stället för tusentals olika förklaringsmodeller och "sanningar"?

Morphogenesis
2014-01-11 15:05
#4

#2. "De flesta som tror på andar verkar ju tro på en egen dimension"

Det där hör man ganska ofta, tillsammans med ord som till exempel frekvenser och energi. I det här fallet, vad menar man med dimension?

#3 "Det blir så knepigt när så många tror på olika saker när det gäller det mediala. Kan ni inte enas om EN sak i stället för tusentals olika förklaringsmodeller och "sanningar"?"

Ja, det är lite intressant när människor som tror på saker som utesluter varandra inte verkar se problemet med att vad de tror på inte går ihop med vad andra tror på.

Mantissa
2014-01-11 15:15
#5

#3 Som jag har förstått det så tror de som tror på spöken att de är andar som av någon anledning inte lyckats gå vidare till där de ska vara, därav "osaliga" andar. Men de allra flesta blir inte kvar. Andra tror att alla själar går vidare och det som benämns "spöken" då bara är någon form av energiminne och inte riktiga själar. Men även av de som gått vidare så kan de komma tillbaka då de vill, men de är i så fall inte osaliga utan bara på besök. Om jag har förstått det rätt så skulle andar som är "i ljuset" ha fri tillgång till vår dimension, att se och höra vad som försiggår här och i mån av förmåga (deras resp. våran) även kunna kommunicera.

Visst är det mer komplicerat att inte ha en och samma stadgar (typ bibeln) att hålla sig till, men det är just det som är det bästa med en personlig tro. Du får bilda dig din egen uppfattning efter dina upplevelser och vad som verkar stämma för dig.

#4 Jag skulle bara göra rena gissningar om jag skulle svara på den frågan så jag låter bli.

Djembelelle
2014-01-12 13:35
#6

Det enkla svaret är att logiskt tänkande och tro inte vandrar på samma sida av vägen.

Lennart Hedlund

Annons:
sessar
2014-01-17 01:19
#7

Det är väl trist om alla är eniga, vem vet hur logiken såg ut när någon annan tänkte till.

[peter54]
2014-01-18 14:19
#8

Jag tror inte på spöken, men jag har ett tips till den som vill läsa en rolig bok om sådana. Boken är författad av Arto Paasilinna och heter "Hoppsan, jag är död".

🙂

Morphogenesis
2014-01-18 15:12
#9

#8. Jäkligt bra tips där, mycket rolig bok =)!

olaka
2014-01-18 17:43
#10

Jag tänkte också på den boken när jag läste #2!

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Mantissa
2014-01-19 01:24
#11

#8 får läsa den vid tillfälle :)

Morphogenesis
2014-01-19 01:28
#12

#11. Det gör du skrölingens rätt i!

Upp till toppen
Annons: