Etikettandlighet
Läst 1851 ggr
annatpi
2013-12-22, 18:45

sent svar till admin m.fl. om icke existens

Har inte varit här sen dess och den aktuella tråden tog slut.
Den handlade om liv efter döden men rann ut i olika diskussioner om mening och existens.

Jag fick det här svaret på mitt enda inlägg:

#250 "Lyssna aldrig på de som bestämt förnekar en icke-existens av något slag."

Tror du har minst en negation för mycket i den meningen, eller? Glad

"Däremot motsatsen, olika former av existens kan man vara säkert vetande om."

Man kan bevisa icke-existens i många fall också. Inte alltid så klart, men så är det ju med existenser också. Jag kan ge dig formella matematiska bevis för icke existens av flera saker om du vill Glad.

- -

Tack för svaret.
Visst blev det en negation i överflöd.

Sen borde jag ha lagt in att det visst finns undantag där man kan visa icke existens, men dessa undantag är av en helt annan art än att visa att det inte finns liv efter döden eller att det inte finns en Gud.
I praktiken, i sammanhang som här, kan man inte visa att det inte finns en gul värld med gröna vitsippor överallt.

Det är intuitivt självklart, axiomatiskt.

Jag vet att det finns osynliga medvetanden eller kanske rättare medvetanden burna av kroppar som vi inte uppfattar särskilt väl med våra sinnen och särskilt inte med synsinnet, luktsinnet eller smaksinnet.
Detta i sig är inget som bevisar ens för mig att vi överlever döden men det ökar sannolikheten avsevärt.
Att jag också sett hur jag såg ut under tidigare liv, som jag tror i alla fall, dvs som det verkar, styrker ju saken för mig själv, yes, det kommer fler liv i andra kroppar. Det verkar så.. det finns mycket som tyder på att vi lever om igen, i någon mening, men inget som tyder på motsatsen annat än sådant som att "ingen har kommit tillbaka och berättat" vilket inte ens är sant. Alla som minns detaljer från tidigare liv vet att den strofen är felaktig.

Jag har upplevt mycket, men det finns mycket mer jag inte känner till svaren på, jag är bara så tacksam för det jag vet.

Kan jag svara på någon fråga gör jag det gärna.

Vi lever i en ond värld. En destruktiv värld vilket innebär att de flesta människorna är destruktiva i sinnet.

Mening? vadå? det är vi/ni som uppfunnit begreppet och inget säger att begreppet ens är relevant.
Den diskussionen är dömd att börja och sluta i förvirring.
Det finns ändå en mening för de som så känner.
Denna mening kan ändra sig hela tiden.

Desto mer relevant är det att peka på meningslösheter som att tro att naturlagar och högre makter står i motsats till varandra.

Skål.   (det borde jag inte ha skrivit)

Tänkte foga in en bild på en av mina andliga upplevelser som gick att fota, men den fanns inte i den här burken, har ett gäng burkar. 
Jag vet inte själv vad bilden jag har på annat ställe egentligen föreställer, den innehåller detaljer som jag inte känner igen från direkta upplevelser, den är nog obegriplig för de flesta och jag ska visa den när jag hittar den.
Det var så att jag satt med en kamera i handen och genomfors av en stark känsla av oro. Så råkade jag knäppa av. Den måste ni se, det är iaf det enda jag har i den vägen.  Alla andra bilder finns bara i ett minne i mitt huvud.

Så det blev en annan bild idag.

annatpi
2013-12-26, 10:56

Det är samma problem här som inom Hamsterpaj och Passagen debatt, frågor om tro och livsåskådning domineras av obildade antagonister.

Såna ämnen kräver att man äger antingen förnuft eller rejäl bildning, helst båda vilket är mycket ovanligt.

Debattnivån är ofta lägre än barnens. detta är typiskt för antagonister/inbillade skeptiker med behov av självhävdelse.

Tänk på detta admin om du ser det här. 

Jag för min del tar bort mina bevakningar, de är bara störande.

Fördelen med portalen är nog möjligheten att starta en egen avdelning.
Jag får väl se, det blir nog mest bara att vara gratis lärare och det har jag varit redan i överflöd.

olaka
2013-12-26, 14:13

"obildad" = tycker inte exakt som annatpi.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

[Borttaget]
[Borttaget] 
2013-12-27, 14:22

Inlägget är borttaget

Maria
2013-12-27, 15:11

#3 saken är känd bland bildat folk som tillfälligt tittat in i sandlådorna.

Det var ju riktigt kul ju…😉

Vems adjunkt???

/Maria

piotrr
2013-12-30, 00:07

#1, anntpi, 

> "Hamsterpaj och Passagen debatt, frågor om tro och livsåskådning domineras av obildade antagonister. //  Debattnivån är ofta lägre än barnens." 

Är inte hamsterpaj just ett forum för barn? 

I så fall, vad gör du där? Och varför kritiserar du dem för att debattera som barn? Är det kanske där du hittar dina största utmaningar? :D

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Upp till toppen