Etikettallmänt
Läst 8299 ggr
Fjäril
2013-09-17, 12:18

OT - Särskrivningar

Detta stöter man på både här och där, personer som sär skriver ord. Jag blir helt galen, speciellt på Facebook. Sol parasoll, bad kruka och allt vad det är. Känner du igen det? Dra gärna några exempel 😃

MEN så har jag också tänkt på det här med att det finns dem som faktiskt inte gör det medvetet (eller är slarviga) utan helt enkelt har svårigheter med att skriva "rätt". Ska man bli frustrerad på dem också (nej sjävklart inte) men hur vet man när det är slarv och inte slarv, om man inte känner dem så väl då förståss?

Tillägg:

Det finns en Facebook-sida (som ni säkert känner till) med "Bilder i kampen mot särskrivningar" och hur fel det kan bli: 

https://www.facebook.com/BaraEttOrd?fref=ts

Sajtvärd på Övernaturligt

Jessicahagstrom94
2013-09-17, 12:21

Jag stör mig otroligt mycket på särskrivningar, men som du säger vet man ju ofta inte varför personen särskriver.. Jag stör mig på det i vilket fall!😞

Medarbetare @ Katter Ifokus.

Fjäril
2013-09-17, 12:24

Min son är snart 12 år och går i sexan. Jag kan inte säga att jag är världsbäst, eller är den exemplariska som skriver_rätt_bäst_och professionellt inom svenskan, men jag vill och försöker i alla fall 😎

Jag vill lära honom redan nu, även om det kommer senare och att han tycker att jag är jobbig (som han uttrycker det). Allt i från nya stycken till punkter, kommatecken och särskrivningar.

Vi satt med det häromdagen, där jag skrev ner några ord (vilka skulle sitta ihop) och det fick honom att se och förstå att man inte skriver att glassen är jätte god. Jag kanske är hård men det där tycker jag skolan ska börja med tidigt.

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

Fjäril
2013-09-17, 12:26

Jag tycker det är tröttsamt att se personer, vuxna som kan, skriva långa långa meningar utan EN ENDA punkt 😟😃

Jessicahagstrom94
2013-09-17, 12:28

Jag tycker också att det är viktigt att kunna stava, i 6:an tycker jag gott och väl att man kan sätta igång med rättstavning. Jag har för mig att min klass fick ha lektioner på svenskan i att stava ord rätt redan då. :)

Fjäril
2013-09-17, 12:30

Ja orden ska de stava rätt, men läraren borde vara mer "hård" på särskrivningar 😛

Jessicahagstrom94
2013-09-17, 12:31

#3 Haha ja, hur svårt är det med punkter, frågetecken och liknande? 

#5 Absolut, det är lika viktigt tycker jag. :)

Fjäril
2013-09-17, 12:31

Haha, så där skulle folk kunna skriva 😂

https://www.facebook.com/index.php?l_s=r

ru4real
2013-09-17, 12:43

Särskrivningar är en sak som jag personligen stör mig ganska mycket på, eftersom det faktiskt inte är rätt och att meningar får en helt annan innebörd än den man antagligen tänkt sig när man skrev. Klassiker i sammanhanget är väl "en brun hårig sjuk sköterska" och "en brunhårig sjuksköterska". Det blir liksom helt fel. Eller "Pumpa gubbe" samt "pumpagubbe"… Jag besparar er bilden som illustrerar detta…

Skolan borde definitivt vara hårdare på detta, det är ju en viktig del av språket detta med att lära sig skriva rätt.

Fjäril
2013-09-17, 12:48

Ja, det blir ju fel om vi inte lär oss det tidigt. Jag kan inte minnas att mina lärare var så hårda på det där, det tog lång tid innan man fick höra "du vet att du kan sätta ihop det där orden va?", typ.

Jag kommer fortsätta vara en jobbig mamma tills min son vet och kan själv 🎧

[Starman]
2013-09-17, 14:55

I min grundskola var stavning en viktig del av svenskundervisningen, vår lärare var mycket mån om att ord stavades rätt och därtill att ord som ska vara hopskrivna skrevs ihop. Det jag stör mig på, är kanske inte just särskrivarna och särskrivningarna i sig, utan att lärarna till de som gör detta verkar ha varit totalslappa och inte brytt sig om sina elevers språkfärdigheter ordentligt.

Neutralis
2013-09-17, 23:21

Sär skrivningar är en folk sjukdom!

jaerven
2013-09-18, 00:47

Jag kan bara rekommendera saligen avsomnade www.skrivihop.nu

Fjäril
2013-09-18, 18:36

😃

[peter54]
2013-12-08, 22:20

Jag tillhör också skaran som stör sig på särskrivningar, speciellt när det finns en så fantastiskt enkel regel som förklarar allt om saken; "om det uttalas som ett ord, så skrivs det som ett ord".

Rättstavningsprogrammen på nätet är skitdåliga just när det gäller den här frågan. I stort sett samtliga sammansatta ord ifrågasätts av Google. Gör man en sökning på ett sammansatt ord kommer genast frågan: "menade du?" och därefter ordet särskrivet.

[Kavring]
2013-12-08, 22:40

Det är klart man stör sig på särskrivningar, men samtidigt så får man nog leva med att allt inte kan bli rätt alltid. Många som upplever sig ha koll på sammansatta ord särskriver ibland. Händer säkert mig med utan att jag uppfattar det så.

[Sol69]
2013-12-09, 12:28

Om man använder ett felstavningsprogram så kommer det ofta upp ett rött sträck under ordet även om det inte är del. Så då kanske många ändrar det för att de tror att det blir fel för det är ju ett rött sträck under  🤔

JonasDuregard
2013-12-09, 14:00

#16 "Om man använder ett felstavningsprogram så kommer det ofta upp ett rött sträck under ordet även om det inte är del."

Prova att använda ett rättstavningsprogram istället  😊. (kunde inte låta bli 🙂)

JonasDuregard
2013-12-09, 14:09

Jag har stört mig på särskrivningar så länge jag kan minnas, men på senare tid har jag tvingat mig själv att fundera på vad som egentligen är bäst. 

Det finns ju ingen naturlag om att ihopskrivning är bättre, och i andra språk skriver man ofta isär, så varför hatar vi särskrivningar så? Om vi skrev om språket idag, vilket skulle vi välja: Särskrivning eller ihopskrivning eller något annat?

Tvetydigheter kan uppstå oavsett vilket man väljer. Det bästa objektivt sett vore kanske att ha en särskild punktuation för att visa att ord är sammansatta. Man kunde använda bindestreck till exempel så rättstavningsprogram blir rätt-stavnings-program. Ser ju helt förhatligt ut när man inte är van vid det, men samtidigt finns det många fördelar med det (till exempel kan det hanteras av just ett rättstavningsprogram och det är lättare att läsa för någon som inte sett ordet förut).

[Sol69]
2013-12-09, 14:30

Jonas så tokigt det kan bli ibland 😊

Såg säkert jätte skoj ut att läsa 😂

ru4real
2013-12-09, 14:41

Men om särskrivningar ger det skrivna ordet en helt ny mening och innebörd, då är det väl ändå fel? Att språket utvecklas osv kan jag kanske hålla med om, men varför måste det utvecklas till det sämre?

Skolan borde ha ett större ansvar, även om det naturligtvis ligger på oss föräldrar med. Och ytterliggare en bidragande orsak är nog att folk läser mindre idag?

JonasDuregard
2013-12-09, 15:00

#20 "Men om särskrivningar ger det skrivna ordet en helt ny mening och innebörd, då är det väl ändå fel?"

Samma sak kan hända om man skriver ihop ord, även om det inte är lika vanligt. Om du har ett långt ihopskrivet ord och du inte känner till några av de inblandade orden (kemiska formler till exempel) kan det var väldigt svårt att veta var ord börjar och slutar och därmed hur det uttalas, och ibland kan det finnas flera giltiga uppdelningar av en sammanskrivning. 

"Att språket utvecklas osv kan jag kanske hålla med om, men varför måste det utvecklas till det sämre?"

Kan du visa att särskrivningar obejktivt sett är en nettoförsämring? Jag vet att det finns nackdelar med det, men kan du visa att de garanterat överväger fördelarna? (en fördel är till exempel att man kan ha en ändlig ordlista istället för en oändlig, inte en försumbar fördel ur ett grammatiskt perspektiv)

ru4real
2013-12-09, 15:16

Fast just kemiska formler måste väl vara undantag? Känns som en sån sak som man bör veta vad man pysslar med när man pysslar med det. Men jag håller med om att det antagligen är en risk, dock liten sådan.

Kan inte hitta ngt på att det är en nettoförsämring, annat än att det är ett irritationsmoment för de allra flesta. Och även om det inte är exakt samma sak så pekar denna länk på fenomenet med felskrivningar, och där kan man faktiskt mäta värdet eller inkomstbortfallet: http://www.veryimportantbrains.se/laesvaert/stavfel-kostar-miljoner/

JonasDuregard
2013-12-09, 15:29

Formler var fel ord. Namn på substanser var det jag avsåg.

Acetylsalicylsyra till exempel. Ar det en ace-tylsali-cyl-syra eller en acatyl-salicyl-syra? Eller kanske har någon helt enkelt drabbats av acetylsalicyls-yra 😃.

[peter54]
2013-12-09, 18:21

Andelen felaktigt sammanskrivna ord kan inte vara vanligt jämfört med de särskrivna.

När det gäller rättstavningsprogrammen borde de acceptera alla sammanskrivna ord så länge de är rättstavade tycker jag. Om jag vill skriva "bomullsrumpa" eller "knöltåig" så ska rättstavningprogrammet acceptera det.

Särskrivningar av sammansatta ord leder till missförstånd och innebörden blir ofta alldeles fel. Det är ibland så att andra språk skriver isär vissa ord som vi skriver ihop (eller åtminstone borde), men andra språk har också särskrivningsproblem.

Ett bra exempel är engelskans "blackbird" (koltrast), som är en fågelart. Särskriver man det blir det "black bird", alltså en svart fågel vilken som helst och definitivt inte en art.

[Zorita]
2013-12-09, 19:59

Jag skriver nästan allting på engelska för närvarande, och där har jag fått tvinga mig till särskrivning. Sen när jag går tillbaka till svenska kan det bli lite förvirrat. Än så länge tar det mer emot att särskriva på engelska än att skriva ihop på svenska, men jag bävar för den dagen då särskrivningar blir min norm. Jag har försökt omvända de engelsmän jag mött, men de verkar inte intresserade av en särskrivningsrevolution :(

Klass
2013-12-09, 21:35

Jag kan inte se någon fördel med särskrivningar, hittills. Men överbevisa mig gärna.

JonasDuregard
2013-12-09, 22:24

#24 "Andelen felaktigt sammanskrivna ord kan inte vara vanligt jämfört med de särskrivna."

Sant, vilket jag påpekade i #21.

"Om jag vill skriva "bomullsrumpa" eller "knöltåig" så ska rättstavningprogrammet acceptera det."

Ok. Och om den meningen du just skrev råkat bli "Omjagvillskriva "bomullsrumpa" eller "knöltåig" såskarättstavningprogrammetaccepteradet."

Skulle programmet säga ifrån då? Varför? En väldigt stor andel av alla felstavningar blir till rättstavningar om man accepterar godtyckliga sammansättningar av ord. Ordet "iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii" är till exempel 28 sammansättningar av ordet "i" 🙂. Men även vanligare felstavningar som "borse" istället för "borde" ("borse" är en sammansättning av orden bor och se).

Klass
2013-12-09, 22:37

Jag tycker inte att något rättstavningsprogram ska bestämma hur vi bör skriva.

JonasDuregard
2013-12-09, 22:44

#28 Det är inte heller någon som förespråkat det 🙂. 

Men en fördel med att inte skriva ihop är att det är förhållandevis enkelt att avgöra om ett ord är rättstavat samt hur det uttalas.

Klass
2013-12-09, 23:09

Ack du rättstavningsprogramsföljare!

>"Men en fördel med att inte skriva ihop är att det är förhållandevis enkelt att avgöra om ett ord är rättstavat samt hur det uttalas."

Jag håller med om det där med att avgöra om ordet är rättstavat eller inte - det gäller bara att inte glömma att sätta ihop ordet innan man är färdig. Men vad menar du med att det är enkelt att avgöra hur det uttalas?

Märk väl att vi är OT här när vi talar om rättstavningsprogram. Hur man stavar och hur man särskriver är inte samma sak.

JonasDuregard
2013-12-09, 23:55

#30 "Men vad menar du med att det är enkelt att avgöra hur det uttalas?"

Ta vilket sammansatt ord som helst där du inte känner till orden det är sammansatt av. Är ordet särskrivet räcker det med att lista ut hur man uttalar var och ett av de ingående orden. När du slår ihop orden uppstår det vanligtvis många fler tänkbara uttal.

"Märk väl att vi är OT här när vi talar om rättstavningsprogram. Hur man stavar och hur man särskriver är inte samma sak."

Men det är två nära sammankopplade ämnen. Hur man skriver ihop avgör i stor utrsträckning hur man stavar.

Klass
2013-12-10, 18:25

Nej jag är ledsen, jag förstår inte. Svårt att hitta något exempel då jag inte, av naturliga skäl, kan komma på något sammansatt ord där jag inte känner till orden det är sammansatt av.

Jag tycker alltså tvärt om - om man uttalar ett sammansatt ord så flyter det på bra, men om det är särskrivet så blir uttalet ganska konstigt.

Svårt att hitta bra exempel, men jag försöker: Bandsåg. Säg det som det skrivs - bandsåg. Säg band och säg sedan såg. Band såg, låter inte det konstigt? Tjugo åring. Lycko rus. Brand station. 

Eller äh, en sådan här diskussion fungerar ju bäst IRL, antar jag. 🙂

[Starman]
2013-12-10, 18:34

Kläm käck. Fågel skit. Apelsin skal. Hot bild. Galen skap. Virk sticka. Dock hus. Godis gris. Morots kaka. Hotell reception. Hög talare.

Alla de där orden låter jättekonstiga när man uttalar dem särskrivet.

Men säg snabbt och högt följande hopsatta ord:

Rotmos
Potatismos
Äppelmos
Plåttermos

😉

Ming
2013-12-10, 18:38

Kär lek

Fjäril
2013-12-10, 19:51

Jag har rabblat de där orden högt och snabbt, men jag vet inte vad resultatet ska bli 🤪 förutom att det sista låter lite knepigt. Tell me, tell me 😃

[Starman]
2013-12-10, 19:53

Spoiler: Man kan servera varma drycker ur en sådan. 😃

[peter54]
2013-12-10, 19:55

#27 Det där har jag inget bra svar på, men det känns som om det borde finnas tekniska lösningar på när en hel mening skrivs ihop istället för ett sammansatt ord.

Vad jag fiskar efter är att de som inte vet hur saker och ting ska skrivas inte får någon hjälp, utan istället leds helt fel av rättstavningsprogrammen.

Jag kan stava och jag särskriver inte, även om det så klart händer att jag snubblar och missar på tangentbordet då och då. Kort sagt behöver jag inte bry mig om vad rättstavningsprogrammet tycker att jag ska välja eftersom jag vet hur det ska vara.

De värsta särskrivningarna är ändå sådana som får en helt annan betydelse utöver själva särskrivningen som väl är ett problem i sig. Jag menar såna som;

skumtomte - skum tomte

pumpagubben - pumpa gubben, eller varför inte den gamla välkända;

brunhårig sjuksköterska - brun hårig sjuk sköterska.

Ming
2013-12-10, 19:58

Solid arisk

Fjäril
2013-12-10, 20:02

#36, Jaha, nu tror jag att jag hänger med, att de tre första är mat - men det sista är en, termos? (ha ha), mos där med 😃

[Merida]2
2013-12-12, 17:33

Lite kul att ts inte kan skilja på när man ska skriva de eller dem, har stavfel i sin text och sedan ger sig på särskrivning… Språkfel som språkfel, kan jag tycka ;)

[peter54]
2013-12-12, 18:46

#40 Håller med, jag har aldrig förstått varför inte de som har svårt att skilja på när det ska vara "de" och när det ska vara "dem", skriver "dom" konsekvent istället - då skulle problemet vara löst.

Morphogenesis
2013-12-13, 17:20

#36. Nu fattade jag!

Ming
2013-12-14, 15:27

Liten stygging här….. Vof=vof 😇

Klass
2013-12-14, 16:53

Jag håller inte alls med.
Diverse stavfel (om man inte stavar så fel att ordet betyder något helt annat) och felanvändning av de/dem stör inte särskilt mycket och har, enligt mig, inte alls särskilt mycket att göra med vad #0 menar. Nej, särskrivningar är mycket värre - de stör liksom hela rytmen i läsandet.

Galenidjur
2013-12-17, 21:47

#44 Och jag håller inte alls med dig. 

För de som faktiskt kan skilja mellan de och dem är det jättestörigt när folk hellre insisterar på att skriva fel än att använda "dom" istället. För mig är det minst lika störigt som särskrivningar. 

Dock kan jag hålla med om att just den jämförelsen inte hör hemma här, men inte för att det inte är lika störigt som särskrivningar, nej, utan för att de flesta nuförtiden faktiskt inte kan skillnaden mellan de och dem och då heller inte stör sig på när folk skriver fel.

Särksrivningar däremot har folk mycket lättare att upptäcka och på så sätt även störa sig på..

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Mantissa
2013-12-19, 12:47

Jag särskriver ofta med flit i sms för det är mindre chans då att telefonen försöker "rätta till" ordet då.

Upp till toppen