Annons:
Etikettandlighet
Läst 1368 ggr
[Starman]
2013-12-03 23:52

Framtidens andliga tro?

Om vi får leka synska en stund, hur tror vi att den andliga tron kommer att utvecklas inom de kommande åren?

Räkna fram till 100 år från nu.

Själv tror jag att det är rimligt att tänka att andligheten kommer fortsätta influeras av vetenskap, men att den fortsatt kommer att använda vetenskaplig metod och teknik på ett bristfälligt sätt.

Detta tror jag för att det finns dels mycket pengar att tjäna på idén att själen vandrar vidare (det har vi ju sett många exempel på genom tiderna) vilket självklart fortsatt ger oseriösa aktörer som använder sina titlar för att sälja idén. Det handlar om ren logik nu alltså, så ni får ursäkta om jag låter lite cynisk. :)

Dels det, och dels för att andligheten har genomgått så många ändringar rent historiskt som följd av vetenskapliga upptäckter, att det kommer bli svårt för den att överleva om den inte försöker sig på mer att utesluta det som kan vara felaktigt.

Men jag tror det är för snart att säga att den blivit en helt vetenskaplig rörelse som ämnar leda hypoteser i evidens inom hundra år, det jag tror kommer att hända fram till dess är att andligheten rör sig mer åt en sci-fi-inspirerad riktning. Multiversum, astralresor, aliens och bortföranden och sådant, och det kommer nog bli intressant.

Anledningen till att jag tror det är för att populärkulturen dikterar, och allting kommer ju självklart att att vara väldigt sci-fi om hundra år. Vi kommer självklart ha kvar även folksagor om varulvar och sådant och det kommer förmodligen leva kvar legender om tomtar och troll i delar av världen.

För att sammanfatta, så tror jag det kommer att bli nödvändigt för andligheten att inkorporera mer vetenskaplig jargon för att framhärda och att det därför kommer bli vanligare med utomjordingar och astralkroppsresor. 

Hur tror ni andra att andlighet kommer skilja sig från i dagsläget?

Annons:
[Zorita]
2013-12-04 10:04
#1

Jag tror evidensläget kommer vara detsamma, och att samma bortförklaringar används då som nu. Fast jag hoppas förstås att jag har fel och att ny teknik hittar bevis för något övernaturligt!

Ming
2013-12-04 10:55
#2

Det vi anser vara övernaturligt blir en naturlig del av vardagen över hela jorden vilket har bidragit till att krig inte längre råder då VI-känslan sammansvetsat oss. Vi kommer att leva hand i hand m naturen och ha den standard som nöjer oss alla.Det vi kallar flum och humbug idag kommer vara belagd med bevis och en naturlig del av livet.Medium healers kommer vara ett minne blott eftersom vi själva har de förutsättningar som krävs att ta hand om kropp och själ.Läkarvetenskapen har gjort kvantumsprång inom soma och psyke.Vi kommer kunna anv hela hjärnan då vi ställs inom ett problem och se lösningen.Att äta kött kommer vara ett minne blott….maten kommer vara fri från tillsatser. Bilarna kommer drivas med en idag okänd energi och vara fullkomligt fria från gifter.Resandet till andra sidan klotet kommer gå via rymden och endast ta någon timme och att besöka andra planeter blir vardag.De vi idag kallar aliens kommer vara våra systrar och bröder. Vi har kunskap om hur och varför universum skapades samt meningen med liv och död.

Astell
2013-12-04 13:57
#3

Tror att vetenskapen kommer att förstå att vi är multidimensionella och delar ett gemensamt medvetande och använda sig av det i framtida forskning etc.. lite omvänt än vad du Starman skrev.. Vi kommer att lära oss att vi skapar genom våra tankar och att det finns någon objektiv värld därute…som Ming skriver så kommer vi att kunna läka oss själva bl a genom att förstå att tankar skapar..vi inser att vi inte är offer för sjukdomar etc..Vi kommer att inse att vi alla är värdefulla därigenom behövs inte krigen…. får bygga på efterhand här :)

Fjäril
2013-12-04 14:23
#4

Samma, men…

Det är en svår men samtidigt intressant fråga eftersom det skiljer sig en hel del inom andlig tro - man kan tro på så mycket olika.

Jag tycker det är viktigt att inte leva sig in så mycket (i vad det än handlar om) att man glömmer av verkligheten, eller rent av ringaktar vetenskapen. För mig är det en balans, eller jag är väldigt intresserad av vetenskap, framför allt vad gäller oss människor (och psykisk ohälsa). Nu babblar jag på.

För att svara på frågan; Antingen får vi ett svar, ett riktigt svar, på om det finns ett liv efter detta, eller så fortsätter det i all oändlighet. Man tror lite här och där, vetenskapen går framåt men mer "händer" inte.

Sajtvärd på Övernaturligt

Fjäril
2013-12-04 14:41
#5

#2 Det där lät bra, mat utan tillsatser och miljövänligt drivmedel :)

Sajtvärd på Övernaturligt

Fjäril
2013-12-04 14:48
#6

#3 Det där låter också bra, men menar du att vi bor i olika världar då, som ett "paradis", där ingen dör? Jorden kommer inte ha plats åt alla, men självklart är det en fantastiskt tanke/önskan. Frågan är om vi skulle kunna självläka oss (jag tänkte direkt på filmen Elysium), i vilken ålder skulle vi befinna oss då?

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
JoHo
2013-12-04 17:14
#7

Nu var det inte klargjort om med "andlighet" det syftades på heliga andar (religioner) eller osaliga andar. Jag tror att så länge det finns pengar att hämta i omfång av de som söker och är osäkra eller rädda för att dö så kommer det finnas religioner och "andepratare" långt in i framtiden. Självpåstådda medier kommer köra med sama rappakalja om bokstäver i namn och att de döda hade svårt att andas när de dog osv även i framtiden. Så länge folk vill ge bort sina pengar finns alltid bedragare eller förvillare runt hörnet.

Ming
2013-12-04 17:15
#8

#2 Eller hur Fjäril! Sia kan man ju alltid göra men vi lär inte få veta hur det egentligen ser ut på moder jord då…….eller…kanske det 😇

Astell
2013-12-04 17:27
#9

# 8

Bara att sätta igång och omprogrammera cellerna till evig ungdom så kanske vi är med om 100 år 😎

Ming
2013-12-04 17:39
#10

#9 Vem vet…….👽

[peter54]
2013-12-08 16:27
#11

Begreppet "övernaturligt" är obsolet om 100 år. När fysik, kemi och biologi som vetenskapliga begrepp är bättre genomlysta kommer inget som existerar längre kunna vara övernaturligt eftersom allt som kan ske har fysiska förklaringar, bara att vi inte har kunskapen idag, men jag tror att vi kommer att ha den om 100 år.

 Jag erkänner att jag drömmer lite nu, 100 år är inte lång tid, men jag hoppas att begreppet övernaturligt är borta då eftersom jag inte tror att det egentligen finns någonting övernaturligt. Det handlar bara om vilken kunskap vi hunnit samla på oss.

Joppo
2013-12-09 18:17
#12

#11 Jag håller inte med dig där. Jag tror det kommer att finnas kvar mycket av det som vi idag kallar övernaturligt även om hundra år.

All religion innehåller ju massor med övernaturligheter och de lär ju inte försvinna så fort. Globalt sett är ju ateister en liten minoritet och eftersom religion är "smittsamt" mellan barn och föräldrar så lär det nog dröja länge innan religiositeten övervinns av en mer rationell och evidensbaserad syn på världen. Sen tror jag väldigt många människor vill ha en övernaturlig/gudomlig snuttefilt att götta sig med i olika sammanhang, vilket också talar emot din hypotes.

Dessutom går det ju som bekant inte att bevisa ickeexistens, vilket jag antar gör att vi aldrig till hundra procent kan motbevisa alla övernaturliga fenomen som påstås existera. Vi kan såklart hänvisa till avsaknaden av positiva data, men det brukar enligt min erfarenhet inte vara speciellt effektivt när man argumenterar med troende.

Ta till exempel andetron: Den har funnits sedan urminnes tider, men det saknas fortfarande evidens för att andar existerar. Detta verkar dock inte bekymra de troende speciellt mycket, vilka bortförklarar detta faktum med att vetenskapen eller världen inte mogen för att motta positiv evidens för andar eller att andarna själva inte vill medverka i tester. Även om dessa argument är rätt svaga så kan de ju fortfarande användas om hundra år.

Dock kommer det att bli väldigt intressant att se hur detta kommer att utvecklas de kommande decennierna. Jag skulle gissa att vi går mot en värld med mindre hokus pokus, men att takten på denna förändringen kommer att gå långsamt.

[peter54]
2013-12-09 18:31
#13

#12 Det är lätt att förstå att du inte håller med mig, du har en helt annan grundinställning till de företeelser vi diskuterar än vad jag har.

Som jag ser på saken exempelvis när det gäller både andetro och religioner i historiska perspektiv, handlar det i första hand om okunskap, exempelvis att man tolkar ut åska som resultatet av en guds vrede och hammarslag i himlen.

Det är väl oftast också på det viset att man måste tro för att uppfatta exempelvis andeväsen. Jag som inte tror på andar tolkar upplevelserna som något helt annat, exempelvis att hjärnan spelar mig ett spratt.

Jag är övertygad om att secularisering alltid går snabbare bland välutbildade än vad den gör hos illitterata människor. Jag tror också att rädsla generellt spelar en avgörande roll när det gäller religion, alltså att man är rädd att gå miste om sin nya existens efter döden om man förnekar religion och gudar.

Annons:
[Evigheten]1
2013-12-09 19:22
#14

Jo, förståelsen för den universella samhörigheten blir glasklar. Med ett skratt kan du betrakta vår materiella värld som utgörandes just en skenverklighet.

Du skrattar tillsammans med livet, därför att du har förstått din osårbarhet. Du upptäcker din verkliga lust att tjäna andra, du upptäcker din ömhet inför andras tillkortakommanden och kamp med tillvaron. Du upptäcker att rädslan är borta och att du är okränkbar.

Du är okränkbar just för att du är en del av livets innersta väsenskärna. Du är detsamma, fast ändå medvetandemässigt åtskild från denna. Du upptäcker tjänandets innersta komponent och mening. Du är nu delaktig i livets pulserande förvandling, fri från rädsla. Fri från det illusoriska mörkrets starkaste vapen. Ty det finns inget att frukta. Du är evig och odödlig. Du ÄR.

Med vänlig hälsning Evigheten

Maggan71
2013-12-11 11:45
#15

Jag tror att det som kallas "andlighet" kommer att öka.

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

Skogshumblan
2013-12-17 06:30
#16

Samma men…. beror ju på hur man definierar andlighet tänker jag. Jag tror att den andlighet vi ser inom de stora världsreligionerna kommer vara likvärdig den vi har idag. Däremot tror jag att det som kallas vetenskap, nyandlighet och fritänkankande kommer ha spridit sig. Människan som sådan är för nyfiken för att det ska stagnera. Jag hoppas ärlighet och transparens genomsyrar vetenskapens område, att girighet inte har där att göra mer men tyvärr lär det inte bli så.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Upp till toppen
Annons: