Etikettandlighet
Läst 1368 ggr
[Starman]
2013-12-03, 23:52

Framtidens andliga tro?

Om vi får leka synska en stund, hur tror vi att den andliga tron kommer att utvecklas inom de kommande åren?

Räkna fram till 100 år från nu.

Själv tror jag att det är rimligt att tänka att andligheten kommer fortsätta influeras av vetenskap, men att den fortsatt kommer att använda vetenskaplig metod och teknik på ett bristfälligt sätt.

Detta tror jag för att det finns dels mycket pengar att tjäna på idén att själen vandrar vidare (det har vi ju sett många exempel på genom tiderna) vilket självklart fortsatt ger oseriösa aktörer som använder sina titlar för att sälja idén. Det handlar om ren logik nu alltså, så ni får ursäkta om jag låter lite cynisk. :)

Dels det, och dels för att andligheten har genomgått så många ändringar rent historiskt som följd av vetenskapliga upptäckter, att det kommer bli svårt för den att överleva om den inte försöker sig på mer att utesluta det som kan vara felaktigt.

Men jag tror det är för snart att säga att den blivit en helt vetenskaplig rörelse som ämnar leda hypoteser i evidens inom hundra år, det jag tror kommer att hända fram till dess är att andligheten rör sig mer åt en sci-fi-inspirerad riktning. Multiversum, astralresor, aliens och bortföranden och sådant, och det kommer nog bli intressant.

Anledningen till att jag tror det är för att populärkulturen dikterar, och allting kommer ju självklart att att vara väldigt sci-fi om hundra år. Vi kommer självklart ha kvar även folksagor om varulvar och sådant och det kommer förmodligen leva kvar legender om tomtar och troll i delar av världen.

För att sammanfatta, så tror jag det kommer att bli nödvändigt för andligheten att inkorporera mer vetenskaplig jargon för att framhärda och att det därför kommer bli vanligare med utomjordingar och astralkroppsresor. 

Hur tror ni andra att andlighet kommer skilja sig från i dagsläget?

Upp till toppen