Etikettallmänt
Läst 1195 ggr
[peter54]
2013-12-08, 22:30

Varför så långa poster?

Flera av medlemmarna skriver långa noveller i varje post de besvarar - skitjobbigt och jag orkar aldrig läsa igenom hela. De få gånger jag ändå gjort det, känner jag att texten går att banta med 75% utan att budskapet blir lidande.

Utan att alls veta, tror jag att det är mer eller mindre bortkastad tid att skriva extremt långa inlägg. Min gissning är att många är som jag som inte orkar spendera en halv kväll på att läsa en enda tråd. Snälla, försök att hålla nere textmassans omfattning i posterna.

Jag har jobbat med textredigering i 20 år och en av de huvudsakliga uppgifterna jag har, utöver rättstavning och meningsbyggnad, är att höja läsbarheten i löptext. Det bästa sättet att öka läsbarheten är radmatningar. Max 6 rader, helst färre, mellan radmatningarna. På det sättet orkar även en dyslektiker ta sig igenom en längre text.

[Starman]
2013-12-08, 22:37

"Kill your darlings" som det kallas. :)

Morphogenesis
2013-12-08, 23:11

#0. "Max 6 rader, helst färre, mellan radmatningarna. På det sättet orkar även en dyslektiker ta sig igenom en längre text."

Bra tips, ska tänka på det. Tack så mycket.

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

Fjäril
2013-12-09, 11:44

Fast om man har mycket att säga, ska man strunta i det då?

Sen om det är utfyllnadsord, utan betydelse, är en annan sak, men alla är inte textredigerare 🙂

Sajtvärd på Övernaturligt

[Starman]
2013-12-09, 11:54

Ibland blir det ju också så, att en tråd blir lång när man behöver citera mycket för att det inte ska bli för rörigt att hålla reda för ens diskussionspartner vad i dess resonemang det är man åsyftar i ett svar.

Men just det med radbyte tycker jag är enormt viktigt då det blir lättare för alla (inte bara dyslektiker även om de nog åtnjuter en större lättnad över sådan text) att hänga med i en texts olika punkter.

Fjäril
2013-12-09, 12:04

Radbyte är väldigt viktigt. Jag brukar ha överseénde med att vi skriver olika, men det är svårt att läsa en text utan ett enda nytt stycke. Sen ska vi inte tala om punkt, kommatecken och stor bokstav. Men vi är olika.

Sajtvärd på Övernaturligt

ru4real
2013-12-09, 14:44

Håller med om att läsbarheten i långa texter på nätet är urusel, man orkar inte läsa igenom allt helt enkelt. Sen att det tyvärr väldigt ofta är ganska svamliga texter gör ju inte saken bättre…

Astell
2013-12-09, 17:28

Man kan gör nya inlägg när man håller på att svara på en massa för det är många ggr man skippar läsningen…det finns ju många upprepningar också som inte behöver tas upp ideligen…

JoHo
2013-12-09, 23:57

Det bästa iFokus-ägarna borde ordna är en citatfunktion som finns på alla andra forum. Det är viktigt att citera text så inga missförstånd uppstår. Därav borde citering finnas tillgängligt och prioriteras i detta forum.

Upp till toppen