Etikettskepticism
Läst 3976 ggr
melissaj
2013-11-16, 17:05

övernatta i hemsökt hus

hej det är så att jag och tre kompisar ska övernatta i ett övergivet gammalt mental/vårdhem. Men då är min fråga, vad ska man packa med sig? vad behövs?

någon som har erfarenhet och vet?

ru4real
2013-11-16, 17:07

Tandborste och tandkräm? Sovsäck? En radio kanske, så ni kan lyssna på musik. Eftersom det inte finns några spöken så kanske ni vill ha ngt att roa er med undertiden :D

Evisen
2013-11-16, 17:12

Ficklampa så ni ser vart ni går är ett förslag. En videokamera så ni kan spela in så ni kan se i efterhand vad som skedde(eller inte skedde). Finns massor med olika hjälpmedel. Sök på nätet så finner du:).

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

Gronstedt
2013-11-16, 19:29

En bra bok, det kan vara obekvämt och rått i gamla hus, och då kan det vara svårt att sova.

Maria
2013-11-17, 14:55

Kolla på "Session 9" kanske?😃

/Maria

[Starman]
2013-11-17, 20:45

Ni behöver förmodligen säkerställa att hemmet inte håller på att förfalla. Ni vill inte dö i rasmassor liksom. :)

Fjäril
2013-11-17, 21:49

Det hade varit kul att ta del av tips från dem som brukar besöka "hemsökta hus". Jag har tyvärr inget eget att dela med mig av.

Sajtvärd på Övernaturligt

Fru Katla
2013-11-20, 12:03

Jag skulle ta med mig filmkamera och bra belysning. Om det är mörkt blir man lätt inbillningssjuk. Och fick jag syn på ett spöke så vore det intressant att veta om det fastnar på film.

OlgaMaria
2013-11-20, 13:27

Och varför ska ni sova där?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[dagdrommarn]
2013-11-21, 21:46

evp inspelare=P

[Starman]
2013-11-21, 22:02

Du menar ljudinspelningsutrustning. Tror inte det finns någon sådan som är speciellt framtagen för att fånga spökröster faktiskt. 😉

[Zorita]
2013-11-21, 22:51

Jag skulle ta med en bok med spökhistorier, för stämningen. Aldrig hörs så mycket konstiga ljud som när man är ordentligt uppskrämd.

Gasoline
2013-11-22, 05:50

#10 jo, det finns faktiskt det ;-) åtminstone speciella tekniker för det.

Evisen
2013-11-22, 11:24

#10 Det finns en drös av olika utrustningar för höra röster ifrån andar. Spiritbox är en av de för nämna en.

Du får googla och se vad den har för syfte.

JonasDuregard
2013-11-25, 20:19

Om man har inspelningsutrustning av för god kvalitet får man inga störningar, och alltså inga "röster".

[Starman]
2013-11-25, 20:45

Jag skulle vara mycket skeptisk till att använda utrustning som är tillverkad i syfte att spela in spökröster. Ungefär på samma sätt som jag skulle vara skeptisk till att använda en spökapp för att ta fotografier av spöken. 

Anledningen är att spökljudsinspelningsutrustning omöjligt kan skilja sig från annan inspelningsutrustning, annat än att det finns en risk för att den som tillverkat den medvetet har byggt in funktioner i den som gör att du får med "spökröster" på inspelningarna.

Evisen
2013-11-25, 22:22

#15 Ja, jag vet att du är skeptisk till nästan allt.

Men spökapp? T om jag är skeptisk till en sådan(Hur funkar en sådan by the way?). Bättre med värmekamera som Ghost Adventure's gänget använder sig av och tar bilder med.

[Starman]
2013-11-25, 23:48

På vilket sätt tror du att en "spökljudinspelningsutrustning" annars skulle kunna skilja sig från en vanlig ljudinspelningsutrustning? 🙂

Wony
2013-11-26, 08:14

Någon skrev att det kan bli kallt och rått, och det kan jag helt klart säga - sova är stört omöjligt för mig i en sådan miljö, såvida jag inte är fullkomligt utmattad. Har själv sovit i en enorm tegelbyggnad som varit mentalsjukhus, men då var jag så trött att jag sov ändå. Förvisso orolig sömn… Så en rekommendation från mig är varma kläder, filtar och en termos med varm dryck. Och bra liggunderlag.

Evisen
2013-11-26, 17:39

#17 Jag kan ta till exempel killarna i Ghost Adventures gänget. De har specialbyggda apparater. De har en apparat som sveper över radiovågor i någon 1/10dels sekund och får kristallklara svar på sina frågor. De har en annan apparat som textar upp orden som sägs av andarna. Bara för nämna två av deras "arsenal" av tillbehör.

Jag tror man måste kolla/testa för att förstå hur de apparaterna används och fungerar.

Om jag länkade till ett av GHs utredningar som finns på youtube, skulle du kolla på det då Starman (och ni andra), för kolla på de där spökjägartillbehören? Eller kolla tv4 fakta lördagar kl 22 🙂.

ru4real
2013-11-27, 00:26

Men du kan ju inte ta en TV-serie på allvar. Det är fusk, effekter och hitte-på på fullt allvar. De "apparater" de har där funkar oftast inte mer än att de blinkar lite, på sin höjd. En apparat som sveper över alla befintliga frekvenser av radiovågor på ngn sekund är omöjligt, det finns ett antal olika frekvenser att söka på och det är helt omöjligt att en handhållen liten pryl skulle kunna göra det på ngn sekund är enbart naivt att tro.

Evisen
2013-11-27, 14:55

#20 Det är juh just det jag gör. För detta "team" är skeptiska i vissa lägen, och visar även saker/ljud/skuggor som är missledande och noga med skriva:debunked över det.

Jag slänger in ett klipp med Ghost Adventures, jag har inte sett hela avsnittet själv. Men kommer göra det när jag finner det.

Jag kan inte tvinga er att se det, men det vore kul att höra era åsikter👍

http://www.youtube.com/watch?v=Z5VoPvDd8cY

Evisen
2013-11-30, 11:41

Hallå Starman och ru4real, har ni nu kollat detta videoklipp? Ni blev så tysta nämligen!

Tror att ni har kollat videoklippet men vågar inte erkänna det. Eller hur?*ja, jag provocerar lite*

[Starman]
2013-11-30, 12:10

Snälla. En skeptiskt sinnad person hör inte över huvud taget de orden som dessa spöktroende tror sig höra. I mina öron lät det som när man dammsuger och det råkar fastna ett strumpa. Bara tragiskt att de uppfattar denna kakafoni som vettig information.

Men det är ju bra att de kom fram till vad spöket sa och kunde texta, texten behövs ju såklart, för annars skulle inte andra spöktroende få bekräftelse för sin uppfattning att det handlar om seriös spökforskning. Om de inte textade skulle ju ingen spöktroende tycka att de var seriösa eftersom de då skulle höra antingen helt andra saker än sin näste spöktroende, alternativt (men mindre troligt) bara en kakafoni.

Du får ha i åtanke att det här programmet endast är ämnat att skapa tittarsiffror och håva in reklampengar. Det finns ingen seriositet i vad Ghost Adventures gör.

Och nej, de är inte skeptiska. De är långt ifrån skeptiska.

Evisen
2013-11-30, 17:28

Det glädjer mig att du har kollat klippet Starman:). Och intressant vad du tyckte om det. Tack🙂 Och ja, jag är mestadels snäll.. 😎. (Och personligen behövde jag ingen textning då jag hörde vad anden sa.)

Och jag kom på en grej till Starman, där fick du även bevis om brädet som du undrade över i en annan tråd.

[Starman]
2013-11-30, 20:39

Ingen fara.

Det enda jag ser i klippet är två skådespelare som spelar skrämda. De vet förmodligen hur denna teknik fungerar.

Den så kallade spöklådan är inget annat än en enkel radiomottagare. Det som sker i den är att den skannar igenom radiofrekvenser (från 3 herz upp till 300) automatiskt och relativt snabbt, och på vissa av dessa frekvenser ligger radiokanaler. När den bläddrar förbi radiokanalerna så kommer samtliga radiokanaler ha allt möjligt sorts prat och ljudklipp som spelas upp. Det som sker då är att den som använder spöklådan får höra bitar av de ord eller ljud som spelas på radiokanalen. 

Ofta sägs det namn och datum och ofta nämns nummer. Dessa ord kan tolkas som meningsfulla om man ställer frågor som "Vad heter du? Hur gammal var du när du dog?" et cetera. I värsta fall så kan man alltid inbilla sig att man hör något som inte sagts, vilket jag tyckte skedde flera gånger i klippet som du länkade.

Anledningen till att de i TVprogrammet "Ghost Adventures" håller för högtalaren under tiden som de "talar till spöket" är förmodligen för att de känner till detta faktum och vill dölja de eventuella ljud från radiokanaler som kan dyka upp under tiden som de ställer frågorna.

Det finns ingen seriositet i det som Ghost Adventures gör.

(Förresten, fast det kanske du har listat ut redan, så tycker jag inte heller att det där besvarade något om Ouijabrädet som jag frågade om inne på ÖN, av ovan nämnda anledning. 🙂)

ru4real
2013-11-30, 22:48

Alltså. Oberoende av om jag orkar kolla på tramsiga YT-klipp eller inte, så kommer det aldrig att kunna tas på allvar. YT är inte en erkänd kanal för seriös info på ngt vis, någonstans, så bara där fallet argumentet. Och för det andra så kan du aldrig tro att ett kommersiellt program har ngn annan avsikt än att sälja in reklamtid för att dra in pengar. Så jag tror du är lika trovärdig som programmet ifråga. Men jag har inte sett det och kommer troligtvis inte göra det heller, föredrar annan typ av underhållning.

[Starman]
2013-11-30, 23:50

Att något ligger på YouTube betyder däremot inte per automatik att det inte stämmer, men jag förstår hur du menar - det är svårt att verifiera påståenden i många av de klipp som delas på YT, eftersom källor sällan anges (såvida de inte nämns i klippen i fråga).

Spökjägarprogrammen är självklart diskvalificerade som seriösa källor till kunskap om spöken på bättre grunder än att de blir återpostade på tuben. 🙂

Evisen
2013-12-01, 20:07

#26 & #27 Det är tur att smaken och tyckandet är olika. Eller hur?

Tänk vad trist om alla skulle tycka samma om allt😕.

[Starman]
2013-12-02, 02:00

Ja - såklart!👍

Fast jag ser verkligen inte rimligheten i att ta ett program seriöst när det skapats i enda syfte att generera profit genom att ge människor ett budskap de gärna vill höra.

Särskilt inte då spökjägarna som figurerar i TV använder sig av teknik på ett minst sagt okonventionellt sätt, precis som Ghost Adventures och med radiomottagaren.

Det verkar i stort sett som att de alla helt har missförstått den teknik de använder sig av.

Därför är det extra viktigt att vara mycket skeptisk till sådana där program; de använder sig av teknik på ett sätt som egentligen inte bevisar någonting, men, och det är ett stort men, vill ju självklart få det hela att verka som en teknisk utredning, och använder därför vetenskaplig jargon och teknisk apparatur för att öka trovärdigheten, dels det och sen att de de gör programmen för att tjäna pengar. Jag tycker att det finns mycket goda anledningar att inte ta dem som seriösa källor, och jag undrar lite över vad det är som gör att du anser det.

Jag anser även som du att det är roligt att människor har olika uppfattningar, annars hade man ju aldrig haft någon att dryfta saker med.

Evisen
2013-12-02, 14:17

Jag tar Ghost Adventures gänget som seriösa, då de kollar grunddata till det ställe de ska till. Kollar upp ställets historia noggrant , vilka som har levt dit de ska(om det rör sig hemsökta hus), och intervjuvar personer på orten.

Sen brukar de jämföra orber och insekter vilken skillnad det är på dem när de märker att de har spelat in någon litet ljussken.

De har fler apparater än den i videoklippet. De har t ex en liten leksaksbjörn som reagerar när energi är på den. Den har funkat bra när de är barn inblandade som har fastnat i andevärlden.

Sen har jag väldigt svårt att tro att deras team går och puttar ner killarna för trappor, river dem så rivsår uppstår, och leker skuggor som killarna filmar.

Så vad än sägs så rubbas inte min övertygelse att de fångar orber, skuggor, röstar ifrån andar och även röster.

Vad trevligt att vi är överrens om en sak iaf, att det är ok att ha olika uppfattningar👍

Morphogenesis
2013-12-02, 15:09

#30 "Så vad än sägs så rubbas inte min övertygelse att de fångar orber, skuggor, röstar ifrån andar och även röster."

Och här har vi kärnan i problemet.

JonasDuregard
2013-12-02, 15:17

#30 "De har t ex en liten leksaksbjörn som reagerar när energi är på den.

Eller så gör den inte det. Reagerar alltså*. De kanske bara säger att de har en magisk nallebjörn, men i själva verket har de bara en vanlig icke-magisk nallebjörn.

*I alla fall inte på den sorts energi du talar om, alla föremål påverkas ju av riktig energi - till exempel om man knuffar till dem, blåser på dem eller tänder eld på dem. Men den här sortens "energi" som man talar om när man tror på spöken verkar aldrig få någonting att reagera, antagligen för att den sortens energi inte finns i verkligheten.

"Sen har jag väldigt svårt att tro att deras team går och puttar ner killarna för trappor, river dem så rivsår uppstår, och leker skuggor som killarna filmar."

Nej, det gör de nog inte. Och antagligen gör inte några andar det heller. Svårt att säga det här utan att låta jäkligt dryg: Ofta när människor ser ut att skada sig på TV så är skådespelarna i verkligheten oskadda.

Evisen
2013-12-02, 16:51

#31 Var och en är saliga av sin tro. Så låt mig tycka vad jag vill och så klampar jag inte in på vad du tycker.. Ok?☝️

#32 De har kameran riktad mot nallen och den går igång och ingen förutom den som sätter igång leksaken är i närheten.

Ja det lät drygt.. Och de visar upp sina rivsår omgående när de har blivit rivna. Så de har både fått ett och annat rivsår och även haft.. äh skitsamma, ni vill ändå inte veta vad jag tänkte skriva..😛

Morphogenesis
2013-12-02, 17:34

#33. Du får tycka precis vad du vill, och jag för tycka precis vad jag vill. Det står dig fritt att säga emot mig om du inte tycker som mig. 

Det jag menar är att det spelar ju ingen roll för dig om det är på riktigt eller inte, du har redan bestämt dig.

JonasDuregard
2013-12-02, 17:36

#33 "Så låt mig tycka vad jag vill och så klampar jag inte in på vad du tycker.. Ok?Får idé"

Det är väl precis så det fungerar redan 🤔. Att du får tycka vad du vill altså.

Var du klampar bestämmer du själv.

Upp till toppen