Annons:
Etikettallmänt
Läst 3471 ggr
Klass
11/9/13, 7:24 PM

Konstiga saker vi ser på himlen

Vad har du sett för konstigt i skyn och vad tror du att det är? Och varför?

(Låt oss hålla cold reading-tråden borta från detta.)

Annons:
Astell
11/9/13, 9:17 PM
#1

#91

Tack!!..Intressant..det kan det mkt väl vara..När jag tittar på videon om triangelsatelliten så stämmer inte hastigheten…här går det mkt fortare samma speed som de satelliter man ser…de oftast också i en annan bana..går lite mer längs med himlen..denna dalade mkt sakta ner i horisonten mot öster.. Normalt sett rör sig satelliter snabbare men jag vet ju inte om det finns specialare..När jag tänker på ljusbollar (entiteter?) så rör de sig mkt ryckigare..hoppar hit o dit…speedar upp i enorm hastighet för att sen plötsligt bara försvinna…En satellit har alltid en bestämd bana och ungefär samma hastighet..Har försökt hitta någon video med den hastigheten som den jag såg hade…Det är lite både ock med detta så jag vet fortf inte riktigt..

[Zorita]
11/9/13, 10:24 PM
#2

#91 Hm jag vill minnas att vi såg konturen av en cirkel omkring ljusen. Som jag minns rörde de sig väldigt fort också. Tyvärr tycker jag inte det ser så likt ut, men det betyder ju inte att det inte var det jag såg. Det är åtminstone mer troligt än att det var något övernaturligt ;) Mitt minne kanske också spökar med mig. Vi var ju helt inne på att det var ett ufo när vi såg det och det är mycket möjligt att jag därför minns det hela lite annorlunda. Hjärnan är ju duktig på att spela spratt.

JonasDuregard
11/9/13, 11:50 PM
#3

#1 Eller så har du inte ett helt perfekt minne av händelsen. Men det tycker du säkert låter långsökt…

Maria
11/10/13, 9:08 AM
#4

Minns en gång på 90-talet då vi en sen kväll/natt såg väldigt konstiga sken på himlen. Det liksom svepte fram. Jag trodde det var någon strålkastare men varifrån??? Vi stod länge och tittade och gissade…

Detta var i Bohuslän.

Dagen efter så läste jag i tidningen att man hade kunnat se Norrsken långt söderut i landet och det var spännande att få veta vad det var.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Astell
11/10/13, 9:13 AM
#5

#3

Ja det kanske inte lönar sig att öht öppna munnen…hjärnan spelar en spratt hela tiden..man kanske lurar sig själv att man lever t o m 😜

Astell
11/10/13, 9:18 AM
#6

#4

Ja häftigt… det är ngt man missar när man bor i Sydsverige..det har hänt ngn enstaka gång men jag har missat det..skulle så gärna vilja uppleva det…

Annons:
[Mia-Li]
11/10/13, 9:18 AM
#7

Jag och min syster såg något konstigt för länge sedan.
Vi var ute på landet och körde.
Helt plötsligt dyker det upp tre stora stålkastare i luften över ladugårdstaket.
Det står still och det låter inget. Jag blinkar med mina hellysen och syrran får spelet och skriker "KÖÖÖÖR"!! Hahahahah
Vad kan det ha varit??

Vi bodde i närheten och visste att det inte fanns några stålkastare på ladugårdstaket.

[Mia-Li]
11/10/13, 9:25 AM
#8

Jag såg med en slags formation för några år sedan här över.
Ballonger kan inte flyga så exakt som de gjorde. Ballonger följer med vinden.
Formationen jag såg, såg ut så här:

                                          *

                                 *               *

                             *                       *

                                 *               *

                                          *

                                          *

Den var mer spetsigare än vad jag kan få här på datorn. Och de flög exakt i samma position hela tiden.

Astell
11/10/13, 9:28 AM
#9

#7

Var det strålkastare på taket som ni inte visste om?

[Mia-Li]
11/10/13, 9:29 AM
#10

#9 Nej…det fanns inga alls där.
Så vi fattar inte vad detta kunde vara. Vi funderar än idag.
Dessa ljus rörde på sej och riktade sina ljus emot oss. Det var då syrran skrek. Hahahah..

Astell
11/10/13, 9:37 AM
#11

#10

Jag hade också skrikit, hahaha…ja det händer ju mycket av oförklarade fenomen på himlen just…men det var säkert ballonger 😉

[Mia-Li]
11/10/13, 9:41 AM
#12

#11 Detta var på 90-talet…fanns det sånna ballonger då?
Nää..det var inga ballonger….men jag kanske minns helt fel? 😉🤐

JonasDuregard
11/10/13, 9:45 AM
#13

Om man ser ljus som rör sig i exakt formation är de antagligen monterade på samma flygande föremål snarare än på flera som flyger i formation.

#5 "man kanske lurar sig själv att man lever t o m"

Tycker du inte det är lite skillnad på att du kanske inte minns perfekt med vilken hastighet ett föremål rörde sig över himlen med för flera år sedan och att hela ditt liv är en illusion?

Anser du på fullt allvar att det är ömöjligt att du har fel ens om minsta lilla detalj?

Annons:
Astell
11/10/13, 9:55 AM
#14

#13

Eftersom jag tittar mkt på stjärnhimlen så kan jag avgöra hastigheterna…hade en satellit haft den hastigheten hade man knappt lagt märke till dem på himlavalvet..en satellit går ganska fort…men jag vet ju inte om det finns speciella satelliter men den formationen jag såg på videon här gick mkt fortare…det var just det sakta dalandet som jag la märke till…den gick ju inte i den vanliga satellitstråket som går längs med utan uppifrån och ner…

Astell
11/10/13, 2:10 PM
#15

Är vissa satelliter självlysande? nån som vet??..trodde nämligen att de endast reflekterade ljus från solen…"min" formation gick ner i öster och den lyste lika stabilt hela vägen ner och solen befann sig i åt andra hållet eftersom det kväll..det låga läge den hade på slutet kan jag ha svårt att tro att solen reflekterade den..

Märkligt att det inte är fler satelliter som reflekterar solen, det kommer en annan satellit som lyser och det är ju massor av dem däruppe..🤔

JonasDuregard
11/10/13, 2:33 PM
#16

Nu gör det ju precis det jag skrev här att jag befruktade att du skulle göra. Du väljer ut en inbillad eller verklig svaghet i någon av alla förklringar som erbjudits och istället för att på allvar argumentera för att din tolkning är rätt så framhåller du denna svaghet som ett argument för din tolkning.

Problemet är ju att så fort man erbjuder en realistisk förklaring så kommer du kunna justera din historia så att den förklaringen utesluts. För det är ju det som kännetecknar användbara förklaringar: de går att motbevisa!

Om jag ger dig en orealistisk förklaring, som inte går att motbevisa: Det du såg var ett topphemligt militärt flygexperiment. Hur argumenterar du för att din orealistiska förklaring är bättre än min orealistiska förklaring?

Astell
11/10/13, 2:56 PM
#17

#16

Jag bara undrade om någon vet om satelliter är självlysande Jonas..jag funderar själv..Jag har googlat men inte hittat något..Du vet den ena frågan föder den andra och i detta sammanhanget försöker jag inte motbevisa något…bara hitta fakta :)

Är det så att jag råkat se en topphemlig akt i himlarymden så är det ju kul ;)

Joppo
11/10/13, 3:07 PM
#18

#8 Kan formationen ha varit fåglar? Vissa arter flyger ju i liknande mönster.

[Mia-Li]
11/10/13, 3:13 PM
#19

#18 Med lampor på? 😎

Joppo
11/10/13, 3:25 PM
#20

#19 Det framgick inte av din beskrivning att de hade lampor 😎 Det kanske var ett gäng tjuvaktiga fåglar som snott cykellampor för att synes bättre på himlen och minska risken för att kollidera med flygplan?

Annons:
[Mia-Li]
11/10/13, 3:30 PM
#21

#20 Hahahahah…så kanske det var.
Det finns ju ett gäng kajor här…så det kanske var de som shoppat pannlampor på ÖB. 😂

padragan
11/11/13, 8:56 AM
#22

Jag förstår inte ens varför man prompt behöver bestämma sig för en förklaringsmodell när så lite data finns att tillgå.

Du har ju absolut ingenting som talar FÖR att det skulle vara intelligenta entiteter, det är ju bara en förklaringsmodell som du plockat upp för att du inte kunnat hitta en naturlig förklaring.

Vore det inte bättre att bara säga "Jag vet inte"? Titta exempelvis på hur UFO-Sverige arbetar, där börjar man väl alltid i den förutsättningslösa änden och försöker sen metodiskt gå igenom rimliga förklaringar. I de allra flesta fallen hittar man också naturliga förklaringar, men ett fåtal förblir oförklarade.

Astell
11/11/13, 4:48 PM
#23

#22

Jag skrev faktiskt.. men jag vet inte..Det där med entiteter fick jag från en film på youtube där det fanns en massa ljusprickar och en av dem hade samma konfiguration som den jag såg…fick även att det kunde vara entiteter från ett annat håll vilket jag inte ska gå in på här…jag utesluter inte andra möjligheter..men var det 3 satelliter så är det också okej…

padragan
11/11/13, 4:59 PM
#24

#23

Och låt mig vara tydlig med att jag inte säger att det inte skulle kunna vara tre entiteter. Att jag inte vill dra några sådana slutsatser beror enbart på att jag tycker att underlaget är för klent, inte att jag bestämt mig på förhand. Det är det som är det bästa med att ha hållningen "jag vet inte", då är man inte så låst vid en tänkbar lösning.

Astell
11/11/13, 5:29 PM
#25

#24

Jag ville kolla upp det så jag googlade på om satelliter är självlysande och frågade här om någon visste…hade fått för mig att det endast var solen som reflekterade tillbaka ljuset…Får leta vidare för det är ju intressant och man lär sig något nytt :)

JonasDuregard
11/11/13, 8:22 PM
#26

#25 Det beror så klart på om man utrutstat satelliten med något som lyser.

Jag känner inte till någon satellit som är självlysande, däremot är det möjligt att satelliter reflekterar ljus även om det är intuitivt svårt att förstå hur den kan träffas av solen. Månen är ett bra exempel på en satellit som bevisligen är belyst av solen även mitt i natten och både högt och lågt på himlen.

Kanske var det de här du såg, de kan tydligen bli extremt ljusstarka.

Annars är ISS den mest ljusintensiva artificiella satelliten.

Eftersom du såg flera ljus i formation är det tänkbart att du såg en rymdfärja som var på väg att docka med ISS, då skulle den befinna sig i nästan exakt samma bana.

Om du vet precis när och var du såg ljuset går det att beräkna om ISS var synlig vid den tidpunkten (och om den hade skickats upp över huvud taget, vet inte hur många år sedan vi talar om här) och det går antagligen att kolla upp om de fick någon leverans vid den tidpunkten.

#23 "men var det 3 satelliter så är det också okej…"

Glädjande att höra 🙂

Astell
11/11/13, 9:56 PM
#27

#26

Läser här att dessa satelliter går från pol till pol om jag förstått det rätt.."mina" upptäckte jag mitt på stjärnhimlen och dalade som sagt ner i öster…detta var som stjärnor och inte några iridium flares…jag har inte sett några iridium flares men satelliter som flammat till väldigt starkt på en sekund…jo det stämmer ju att månen lyser när den går upp..jag ska kolla upp i mina anteckningar om jag kan finna när det var exakt..men runt 10 år sen skulle jag tro…

Är det rymdcentret i Kiruna som man ska vända sig för att fråga tror du?

Annons:
JonasDuregard
11/11/13, 10:29 PM
#28

#27 "Är det rymdcentret i Kiruna som man ska vända sig för att fråga tror du?"

Ganska mycket finns på nätet, här är listor på alla rymdfärder till ISS:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_unmanned_spaceflights_to_the_International_Space_Station

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_human_spaceflights_to_the_International_Space_Station

Har letat lite snabbt efter ett program för att beräkna ISS position vid en given tidpunkt, men har bara hittat program som räknar framåt i tiden (som den här).

Astell
11/11/13, 10:38 PM
#29

#28

Tack! Ska kolla upp det 🙂

[peter54]
11/12/13, 7:04 PM
#30

Jag tror inte på "flygande tefat". Visst är det mer än sannolikt att det finns andra planeter med liv, men jag tror inte att någon annan intelligens skulle tillbringa tusentals år på resa bara för att hitta hit.

JonasDuregard
11/12/13, 8:01 PM
#31

#30 Skulle vara en så kallad von Neumann sond hittade hit i så fall, det kräver inget särskilt intresse av vårt solsystem.

Men då borde den endera gjort sig till känna helt eller dolt sig helt. Att bara visa sig för några enskilda konspirationsteoretiker och eventuellt föra bort några kor känns som ett mycket osannolikt mellanalternativ. Att de skulle kunna resa mellan stjärnorna men inte kunna hålla sig gömda om de ville det ser jag också som mycket osannolikt. Antagligen skulle de ju inte behöva vara i närheten av jorden (kanske inte ens i solsystemet) för att i detalj kunna observera precis allt vi gör, om de nu skulle vara intresserade av det.

Att det inte ligger en massa skrotade eller halvfärdiga von Neumannsonder överallt i solsystemet är ett ganska bra argument för att det antagligen inte går att resa mellan stjärnorna.

Astell
11/13/13, 12:33 PM
#32

http://www.youtube.com/watch?v=v8ohQpCb138

Nasas egen video på UFOn…jag gissar att det inte är satelliter ;)

Astell
11/13/13, 1:04 PM
#33

http://www.youtube.com/watch?v=Vegh44yUcdU 

En till..nu börjar tvivla på om det är satelliter jag ser passera häröver och även "min" formation…

JonasDuregard
11/13/13, 5:43 PM
#34

#33 Menar du att du har en superkraft att se ultraviolett ljus (som är det som visas på filmerna och som ingen annan människa kan se)? 🙂

Jag tror ändå det finns enklare förklaringar…

"Nasas egen video på UFOn…jag gissar att det inte är satelliter ;)"

Vad gissar du att det är då? 

Jag antar att du inte frågat NASA? De kanske vet.

Jag ser det inte som särskilt underligt att sådant här utspelar sig utanför spektrumet för synligt ljus, jag ser inte att det skulle vara något tecken på att det är utomjordingar eller andar eller något sådant.

Annons:
Astell
11/13/13, 8:35 PM
#35

#34

Varför visar dom det då när det inte är ngt spec med det? Det vet väl också vad det är då?

JonasDuregard
11/13/13, 8:45 PM
#36

#35 "Varför visar dom det då när det inte är ngt spec med det?"

Vilka "dom"? Snubbar på youtube?

Du kan inte på allvar mena att du tror att allt som publiceras på youtube är viktigt? 😮

"Det vet väl också vad det är då?"

Va?

Astell
11/13/13, 9:14 PM
#37

#36

Jaja skitsamma!! 😉

Illusion
11/18/13, 10:42 PM
#38

Jag har sett tre röda runda föremål som rört sig ljudlöst fram och tillbaka på himlen för 3 år sedan. Jag stod bara och gapade och nöp mig själv för att se att jag inte drömde. Dom höll på länge innan två försvann åt vart sitt håll och den i mitten bara poff försvann utan att ens röra sig. Vad det var det vet jag inte.. Men det var inget jag sett förr iaf. Det var på kvällen med och mörkt mitt i vintern.


☮ and ❤ among each other ✿

Astell
11/18/13, 11:14 PM
#39

Kvantsatelliter antar jag 😉 skämtar..

Häftigt! Entiteter kanske?

Upp till toppen
Annons: