Annons:
Etikettmedium
Läst 2335 ggr
JoHo
2013-10-27 14:20

Ärlighet och hederlighet i paranormala branschen?

Vad tror ni: 

  1. Om ett påstått medium visar sig ljuga och fara med osanningar i t ex ett forum, blogg eller en diskussion; är det då stor anledning att tro att denne även gör så i sin yrkesroll som påstått medium på sittningar och seanser?

  2. Vem har i den paranormala branschen rätten att sätta sig över andra påstådda medium och bestämma vem som är äkta eller en bedragare. Vem och varför har denne sådan makt?

  3. Är vi alla överens om att det finns en hel del bedragare i den mediala branschen?

  4. Om du svarar ja på den frågan; vad är det som gör att du tror att de är bedragare? Hur vet du det och hur tar ni reda på saken?

  5. Törs ni säga rakt ut till ett påstått medium som ni tycker är en bedragare att denne är en bedragare? Eller låter ni saken bero och tittar på när denne fortsätter sitt värv?

Annons:
[peter54]
2013-10-27 15:18
#1

Intressanta frågeställningar.

1 Ja det tror jag, det borde genomlysa hela den personens varande och görande, dålig moral helt enkelt.

2 Jag tror att den med störst auktoritära egenskaper tar sig den rätten på eget bevåg, möjligen med stöd av en stor anhängarskara.

3 Absolut, jag för min egen personliga del, tror att alla är bedragare i den branschen.

4 Jag vet det inte, men jag tror inte att andliga existenser finns och då blir alla som hävdar det per automatik bedragare.

5 Jag har bara sett såna medium på TV, aldrig träffat någon, så jag vet inte vad jag skulle säga. Sannolikheten att jag hamnar i en sådan situation är mikroskopiskt liten, men jag brukar annars säga vad jag tycker, så jag hoppas att jag skulle göra det även i en sådan här situation.

chik
2013-10-27 15:59
#2
  1. Om ett påstått medium visar sig ljuga och fara med osanningar i t ex ett forum, blogg eller en diskussion; är det då stor anledning att tro att denne även gör så i sin yrkesroll som påstått medium på sittningar och seanser?

  2. Ja.

  3. Vem har i den paranormala branschen rätten att sätta sig över andra påstådda medium och bestämma vem som är äkta eller en bedragare.De måste väl vara likvärdiga.Ingen som är mer eller mindre.

  4. Vem och varför har denne sådan makt?

  5. Är vi alla överens om att det finns en hel del bedragare i den mediala branschen?

  6. Jag kan bara stå för vad jag tycker.O Jag tror ju att de tror på det dom säger.Men i mina öron är det långt från verkligheten.

  7. Om du svarar ja på den frågan; vad är det som gör att du tror att de är bedragare? För att det finns inga o prata med på andra sidan..

  8. Hur vet du det och hur tar ni reda på saken?

  9. Vet gör jag inte utan jag Tror. För att om det hade varit så så hade vi inte haft så många försvinnande o olösta mord..

  10. Törs ni säga rakt ut till ett påstått medium som ni tycker är en bedragare att denne är en bedragare? Eller låter ni saken bero och tittar på när denne fortsätter sitt värv?

  11. Jag sitter bara som ett får i skocken.Efter som jag har varit i sådana Möten.😞

Lena.P är jag i verkliga livet.

Hellas
2013-10-27 16:06
#3
  1. Om ett påstått medium visar sig ljuga och fara med osanningar i t ex ett forum, blogg eller en diskussion; är det då stor anledning att tro att denne även gör så i sin yrkesroll som påstått medium på sittningar och seanser?
    Sv Ja

  2. Vem har i den paranormala branschen rätten att sätta sig över andra påstådda medium och bestämma vem som är äkta eller en bedragare. Vem och varför har denne sådan makt?
    _Sv Jag känner inte till någon som gör så eller har den makten.
    _

  3. Är vi alla överens om att det finns en hel del bedragare i den mediala branschen?
    Sv Ja

  4. Om du svarar ja på den frågan; vad är det som gör att du tror att de är bedragare? Hur vet du det och hur tar ni reda på saken?
    Sv Som medium ser man det klart och tydligt. ** Däremot tror jag det är otroligt många som inte är MEDVETNA bedragare.

  5. Törs ni säga rakt ut till ett påstått medium som ni tycker är en bedragare att denne är en bedragare? Eller låter ni saken bero och tittar på när denne fortsätter sitt värv?
    Sv Ja det skulle jag kunna säga och har så gjort

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Loris M
2013-10-27 18:01
#4

1. Om ett påstått medium visar sig ljuga och fara med osanningar i t ex ett forum, blogg eller en diskussion; är det då stor anledning att tro att denne även gör så i sin yrkesroll som påstått medium på sittningar och seanser?

Ja. Man har stor anledning att tro det, men det behöver inte vara så. Tänker på om jag skulle träffa en bilmekaniker som gör samma sak. Kan jag då räkna med att han lagar min bil utan att ljuga om vad det är för fel på bilen?

2. Vem har i den paranormala branschen rätten att sätta sig över andra påstådda medium och bestämma vem som är äkta eller en bedragare. Vem och varför har denne sådan makt?

Det låter som att du har någon speciell i åtanke. Jag svarar dock lite generellt: Den som med säkerhet vet att den andre är bedragare. Att någon skulle ha en sådan makt låter lite väl drastiskt.

3. Är vi alla överens om att det finns en hel del bedragare i den mediala branschen?
Ja, men frågan är överflödig. Finns det någon bransch där det inte finns bedragare? Ingen som jag känner till i alla fall. Den mediala branschen borde inte således vara ett undantag, eller hur?

4. Om du svarar ja på den frågan; vad är det som gör att du tror att de är bedragare? Hur vet du det och hur tar ni reda på saken?

Om de säger något som inte stämmer eller som visar sig inte stämma längre fram. Tror inte att de flesta är medvetna berdagare. De flesta tror på det de gör. En mindre del är medvetna bedragare och en ännu mindre del är äkta medium och kan verkligen det de påstår.

4. Törs ni säga rakt ut till ett påstått medium som ni tycker är en bedragare att denne är en bedragare? Eller låter ni saken bero och tittar på när denne fortsätter sitt värv?

Har aldrig träffat ett medium personligen, bara via nätet. Att säga (skriva) rakt ut vad man tycker om ett medium på ett forum är inte speciellt modigt eller ens något att skryta om. Men jag vill gärna tro att jag skulle säga det om jag visste att någon var bedragare och om jag träffade henne/honom personligen.

Fjäril
2013-10-27 20:04
#5
  1. Om ett påstått medium visar sig ljuga och fara med osanningar i t ex ett forum, blogg eller en diskussion; är det då stor anledning att tro att denne även gör så i sin yrkesroll som påstått medium på sittningar och seanser?

    Ja, om man vet att personen har ljugit eller brukar göra det. Frågan är bara hur man konkret kan säga att någon ljuger via forum och bloggar? Det skulle vara om man vet att en person helt enkelt hittar på saker som inte stämmer, uttalar sig och ljuger om andra människor eller inte står för sådant de har sagt. Samtidigt vet jag inte om man kan säga att en person som ljuger gör likadant i sitt mediala arbete, att det skulle ha något sammanhang alltså - däremot är en sådan person inte lämplig att arbeta med- eller för andra människor.

  2. _Vem har i den paranormala branschen rätten att sätta sig över andra påstådda medium och bestämma vem som är äkta eller en bedragare. Vem och varför har denne sådan makt?
    _
    Ingen besitter makten att bestämma över någon annan, däremot märker man (inom andlig tro) när någon utger sig för att vara något de inte är. Jag förstår att ni som inte tror att något medium kan göra det de säger sig kunna göra, inte heller ser någon skillnad. Jag kan säkert förvänta mig en fråga eller ett förtydligande på hur man ser skillnaden, men då är vi tillbaka på ruta ett och diskussionen som aldrig tar slut "finns det någon som kan göra det de utger sig för att kunna göra, ta kontakt med andar/spöken?"

  3. _Är vi alla överens om att det finns en hel del bedragare i den mediala branschen?
    _
    Det finns nog en hel del olämpliga personer, ja.

  4. _Om du svarar ja på den frågan; vad är det som gör att du tror att de är bedragare? Hur vet du det och hur tar ni reda på saken?
    _
    Ja då är vi inne lite på det jag syftade på i fråga två och mitt svar, att någon som inte tror alls, ser ej heller någon skillnad. Det är som om någon försöker övertala mig om hur god en maträtt är, som jag själv inte tycker om, så skulle jag inte ändra uppfattning bara för det, oavsett vem som tillagar den eller på vilket sätt det görs (på). Eller så är jag så öppen så att jag låter mig testa alla möjliga varianter själv Glad

    En bedragare för mig är en person som säger sig kunna göra saker som sedan visar sig inte stämma. Som om ett medium gång på gång hittar på en massa knepiga saker och gör allt för att tjäna pengar.

  5. Törs ni säga rakt ut till ett påstått medium som ni tycker är en bedragare att denne är en bedragare? Eller låter ni saken bero och tittar på när denne fortsätter sitt värv?

    Om jag stöter på någon som jag upplever handla eller agera fel, skulle jag utan tvivel säga vad jag tycker, ja.

Sajtvärd på Övernaturligt

Pheme
2013-10-27 22:56
#6

Svarar nog helt enligt vad man skulle förvänta sig av ett skeptiskt spöke men vill framförallt besvara denna fråga:

Törs ni säga rakt ut till ett påstått medium som ni tycker är en bedragare att denne är en bedragare? Eller låter ni saken bero och tittar på när denne fortsätter sitt värv?

Svar nej! Jag gjorde det inte. Alla andra var väldigt imponerade så jag tänkte att det var mig det var fel på. Jag har alltså testat flera gånger MEN efter sista gången så bad jag alla jag "lurat med mig" om ursäkt och gjorde dem uppmärksamma på vad som skett.
I grupp (mindre seans) drabbas man (jag) av grupptryck. Jag har då inte svårt att stå för vad jag tycker och tänker annars men just då och där. Nej, inte en chans.

Jag har mötts av ganska sura miner och bortförklaringar som är helt osannolika av minst två som verkligen trodde på ett av medierna. Jag betraktades som en idiot, inte den som just suttit och blajat ur sig en massa dynga och blåst folk på pengar och gett helt vansinniga råd angående läkemedel och hälsokost. Jag fattade ju inte. Var så mycket dumt att det inte går att skriva kortfattat och inte rätt tråd för det heller men jag kände mig som en "medbrottsling" och gör fortfarande. Jag är inte stolt över mig själv och medierna håller både utbildningar, privata sittningar och seanser FORTFARANDE. Detta var alltså innan jag slutade tro. Idag skulle jag rest mig och gått och tagit tillbaka mina pengar!

Jag har också trott på spöken!
Lilla spöket Pheme 
(Se: Pheme under ytan)
Om vetenskaplig Skepticism och tron på det paranormala

Annons:
Malava
2013-10-31 08:59
#7

Vem ska man tro på, tro på, tro på,……..när det är så här?

Kanske har han rätt idet hela med den låten.

Alltid skeptisk och ja ifråga sätter påståenden hur som helst.

Speciellt när det känns skumt,fel konstigt, magkänsla helt enkelt.

Sedan så blir jag inte riktigt klok på detta med pengar.

Fattar som vem som helst att vi måste överleva här, men känner att det går till överdrift, på detta plan också "money money money must be funny" men är det verkligen i ordning att det ska gälla på detta plan? Va???

Ta tv medierna är det ok??? Ja eller nej eller mitt i mellan?

Fyller de sitt syfte ?

Dyrt, finns inga tider pga efterfrågan?

Missunnar ingen framgång på något plan men detta känns bara så FEL som det någonsin kan bli!


Gesus Pettersson
2013-11-01 22:08
#8

"Det finns bedragare i alla branscher, även i min. Men så länge jag är ärlig mot mig själv och andra kan jag sova gott om natten." - Terry Evans | påstått medium

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

[Starman]
2013-11-01 23:31
#9

- Om ett påstått medium visar sig ljuga […]; är det då stor anledning att tro att denne även gör så i sin yrkesroll som påstått medium på sittningar och seanser?

Både ja och nej. Det beror, tror jag, på vilket sätt detta påstådda medium visar sig ljuga. Om vi tar exemplet med Anders Åkesson (som för oinsatta blev ertappad med att ha använt en klump självlysande lera i en socka under en "fysisk seans"); om vi finner sådan konkret bevisning för att en personen har ljugit så finns det stor anledning att tro att denne i övrigt inte är ärlig i sina övriga påståenden.

Om lögnen på något sätt har gjorts för att skydda ens företag/affärsverksamhet finns också, i mitt tycke, goda anledningar att misstro personen. "Cash is king", heter det ju, och det är inte sällan som jag sett uppenbara bedragare (Sylvia Browne exempelvis) ljuga sig blåa för att skydda sina ekonomiska intressen, och då finns det ju anledning att tro att hon kanske inte har intentionerna "på rätt ställe".

- Vem har i den paranormala branschen rätten att sätta sig över andra påstådda medium och bestämma vem som är äkta eller en bedragare. Vem och varför har denne sådan makt?

I min uppfattning verkar människor det finnas olika strömningar av mediala. Den ena strömningen förespråkar kurser, vilka jag har kommit att uppfatta som tester för att de som har en seriös tro på medium ska kunna sorteras ut och de som är ute efter att tjäna pengar ska kunna erhålla "certifikat". Exempelvis så blev Anders Åkesson certifierad av Iris Hall efter en sådan här kurs, och som vi vet blev ju Åkesson avslöjad som bedragare.

I vilket fall, det är representanter för denna första strömning som jag oftare ser försöker sätta sig ovanpå andra. Förmodligen just för att de har ekonomiska intressen som de vill skydda.

Den andra strömningen är den lite mer sekulariserade nyandligheten. Människor i denna fåra tycks inte sätta så stort värde i en bit papper utan är starka ändå i sin tro och i sitt utövande av den och håller för det mesta sin tro för sig själv. De verkar inte ha behov heller att sätta sig ovanpå människor. Förmodligen beror detta på att de inte ser människor som inkomstkällor i lika hög grad som de som arbetar mot betalning.

En tredje strömning är den ideella andligheten, bara människor som träffas och umgås och utövar olika trosformer. Denna strömning hör lite ihop med den sekulariserade nyandligheten men har även svaga drag av organiserad religion i likhet med renodlat spiritualism. Jag har inte heller sett att dessa människor "sätter sig över" andra i lika stor utsträckning, däremot brukar det ju i grupper oundvikligen uppstå ledare.

- Är vi alla överens om att det finns en hel del bedragare i den mediala branschen?

Jag är överens med dig om det. Men jag tänka mig att det även finns människor som förnekar det helt.

- Om du svarar ja på den frågan; vad är det som gör att du tror att de är bedragare? Hur vet du det och hur tar ni reda på saken?

Jag tror det finns två sorters bedrägeri inom den nyandliga världen; den som är medveten i syfte att göra pengar, och den som är omedveten bland utövare som har en riktig tro.

Den förstnämnda tror jag är lika utbredd som den sistnämnda. Det finns ju så många olika sorters bedrägeri också, måste vi ha i åtanke. Exempelvis med fysiska seanser så måste ju mediumet vara medveten om att den bedrar sina kunder.

I många fall så lurar vi ju oss själva, eftersom vi har svårt att hantera vissa saker. Jag tror att tro på en andevärld i många fall kan uppstå som en skyddsmekanism för att hantera vår dödlighet. Om den enda man bedrar är sig själv så är man i mina ögon alltid förlåten.

Jag tror att pengahunger kan skapa många bedragare.

- Törs ni säga rakt ut till ett påstått medium som ni tycker är en bedragare att denne är en bedragare? Eller låter ni saken bero och tittar på när denne fortsätter sitt värv?

Jag har tyvärr aldrig haft chansen. Om jag någon gång träffar Sylvia Browne eller Anders Åkesson (om han fortfarande är aktiv som medium vid det tillfället) så skulle jag nog säga som jag tycker. Mest för att försöka få dem att tänka om och styra in på en mindre parasitisk bana.

ru4real
2013-11-02 22:42
#10

Kan fysiska medium ha flugor i trumpeten?

visitante
2013-11-10 11:57
#11

1. Ja

2. Opinionen är fri, men BESTÄMMA är väl överdriva!

3. Ja naturligtvis

4. När helt fel saker omtalas. Dvs, ett medium som är äkta ska kunna ta fram mitt förflutna, även saker som står i sekretess (jag har träffat äkta medium!).

5. Ja, jag skulle säga att jag tror inte på detta, eller - detta stämmer inte. För det första är jag otroligt kritisk och skulle inte besöka ett medium "vilken som helst" 

Jag fick vänta nästan 1 1/2 år tills jag fick tid hos ett mycket seriöst medium.

JoHo
2013-11-10 12:00
#12

#11

Hur definierar du "seriöst medium" och hur vet du att denne är en sådan?

visitante
2013-11-10 12:22
#13

JohnHoudi

Seriöst medium, ja det är ju risken jag måste ta, när jag bestämt mej för att gå till just "det" mediumet. Jag skulle se till att höra av andra som varit där, hur mediumet går till väga osv. Ja, först tar man den risken o betalar, och sen efter är det möjligt att säga seriöst eller inte. Nu har jag inte varit till nå mer medium än den jag hade som verkligen var seriös.

Fick du svar nu på din fråga?

Annons:
JonasDuregard
2013-11-10 14:38
#14

#13 "Jag skulle se till att höra av andra som varit där, hur mediumet går till väga osv."

Men så säger alla, sen går de ändå till "oseriösa" medium.

"Nu har jag inte varit till nå mer medium än den jag hade som verkligen var seriös."

Jag tror John undrar hur du vet att det medium du besökte var seriöst. Oseriösa medium gör så klart sitt bästa för att framstå som seriösa även i efterhand.

JoHo
2013-11-10 14:38
#15

#13

Nej, inte direkt. Jag har oerhört svårt att förstå hur man kan se/känna skillnad på olika medium. Det finns de som avslöjats som fuskare som i dag anses som "seriösa medium" av många. Hur kan man skilja på det?

Vad är det som i så fall gör just detta medium "seriöst"? 

Fler träffar? (vad räknas som träff)

100% träffar hela tiden?

Hur räknas barnumuttalanden och hur?

Kunde påstådda mediet förmedla personens för- och efternamn och kanske telefonnummer denne hade när den levde?

visitante
2013-11-10 16:25
#16

#14

Jaha, så säger alla….ja så sa jag också, och jag var bara till ett medium. 

Hur jag vet att hon var seriös? Hon berättade t.ex om en hel del saker ur mitt förflutna, som är omöjligt att gissa sej till (t.ex hur många aborter man gjort)

(jag var bara 17 när jag var hos mediumet!)

Hon sa att en av mina föräldrar va utländsk, vilket man INTE kan se  på mej, och jag gav inget original namn o tel.nr när jag reserverade tiden.

Hon såg mina förfäder som är från en anna kontinent och som har mörkare hud än vad jag har. 

Detta var endast några exempel på varför jag vet att hon var seriös.

Huvudsaken är väl att jag är övertygad, andra får göra sina erfarenheter i livet på sin väg, sen om ni här är skceptical, spelar mej absolut ingen roll!

visitante
2013-11-10 16:31
#17

#15

Kunde påstådda mediet förmedla personens för- och efternamn och kanske telefonnummer denne hade när den levde? 

du skulle nog vilja ha lottoraden?

Nu känner jag mej förbannat gammal att diskutera här när jag läser de olika svaren….hmm..

JonasDuregard
2013-11-10 16:33
#18

#16 "som är omöjligt att gissa sej till"

Då blir ju frågan hur du vet att det är omöjligt. Du skjuter frågan framför dig liksom.

"(t.ex hur många aborter man gjort)"

Varför är det omöjligt att gissa? Det här beror också på exakt hur hen formulerade sig, ibland kan man få det att framstå som att man säger väldigt exakta saker fast man egentligen säger väldigt allmäna saker.

Detsamma gäller allt annat du nämner plus att du inte nämner sakerna hen inte hade rätt om.

Denna kommentar har tagits bort.
retep
2013-11-10 16:42
#20

Så skönt att inte bry sig, inte ha behov av något medium, att få slippa ta ställning till dessa frågor. För mig är hela grejen med medium något ganska onödigt, ett skapat behov som vi inte behöver.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
JoHo
2013-11-11 12:09
#21

#17

> du skulle nog vilja ha lottoraden?

Gärna. Men i det fallet handlar det om att sia framtid. Det hade räckt med att spöket kunde sitt egna för- och efternamn. Att spöket plötsligt inte kan sitt personnummer är ju också konstigt… Men de vet att du har en hög med osorterade CD-skivor hemma och ett ärr på ditt knä…

> Nu känner jag mej förbannat gammal att diskutera här när jag läser de olika svaren….hmm..

På vilket sätt och av vilken orsak?

Upp till toppen
Annons: