Etikettandar-spöken
Läst 3030 ggr
Sara D
2013-05-26, 00:04

Förfäderstro?

En liten undran om hur ni ser på saken. Anser ni att "tron" på andar idag är en form av "förfäderstro" (som tex. indianerna har)? Själv anser jag att det är det, men det vore trevligt att höra vad ni andra anser om det. :)

Skogshumblan
2013-05-26, 00:10

Jag är lite osäker på vad du menar. Syftar du på tron om att allt runt oss är ett väsen eller att exempelvis döda kan finnas runt oss?

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[*Maggan*]
2013-05-26, 00:24

Mina "förfäder" trodde stenhårt på grejer som förvarsel och sånt (vi snackar folk i Lappland nu) och dem var omöjliga att överraska - de visste allt i förväg. Därmed inte sagt att de trodde på "andar" det tror jag faktiskt inte någon gjorde….

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

Skogshumblan
2013-05-26, 00:33

Ok, då tror jag att jag kanske förstår. Jag tror absolut på varsel eller att bara veta saker, för det har jag haft så länge jag kan minnas. Jag är inte av den tron eller uppfattningen att det är något som är specifikt för en grupp eller att det är något särskilt med det, jag tror att alla kan ha det men vissa väljer att stänga ner och av för det är så vi fostrats att tro, att det är hittepå.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[*Maggan*]
2013-05-26, 00:47

#3¨jag tror att denna kunskap/förmåga är mera uttalad hos människor som lever nära natuen…. de hör och de ser på ett annat sätt än vi som lever i det dagliga "civilisationsbruset"…..

JonasDuregard
2013-05-26, 08:08

#0 Du får nog definiera förfäderstro om jag ska svara på det. Det verar inte vara ett väldefinierat begrepp. Jag skulle också vilja veta vad du tycker att det medför om new-age andlighet räknas som en förfäderstro, varför är frågan intressant för dig?

#1-4 Jag tror att SaraD med förfäderstro inte bara menar att man har samma tror som ens förfäder utan också att man tror till exempel att förfäderna vakar över en, eller att man tillber förfäder för att de ska skänka välgång och så vidare.

chik
2013-05-27, 09:34

Sara.D.

Vet inte var i från min tro kommer ifrån. Tidigare liv kanske..Inget som vi pratade om så ofta hemma.Mina föräldrar var inte troende på något sätt.

Mor min kände saker.Men inte så att det pratades..

Så svaret på din fråga är Jag är o har dessa tankarna om mitt liv o levende..

Lena.P är jag i verkliga livet.

AnnikaIII
2013-05-27, 10:29

Förfädersandar talar man om i den flesta religioner världen över och det finns många som har s.k hemaltare med bilder av sina förfäder och ber till dem varje dag, berättar för dem om det dagliga livet och ber om hjälp osv. 
Så tron på förfädernas närvaro är väldigt vanligt och man kan hitta spår av denna tro långt tillbaka tiden också, så det är inget nytt precis. 

På ett sätt lever detta kvar i små små fragment även här, när vi i västvärlden ställer fram foton och tänder ljus för våra anhöriga viktiga dagar, som te.x deras födelsedag, mors dag och fars dag eller Allahelgonsdag. Detta är också en form av förfäderstro om än "urvattnat under århundranden som gått. 
I Mexico så har man party på kyrkogårdarna, "De dödas dag" är ett stort begrepp där.
Att försöka få kontakt,….att känna att man blir kontaktad av de döda är också en del utav förfäderstro naturligtivs.

Så, ja det tror jag på….

Carpe momento

Astell
2013-05-27, 20:45

Sara D

Nja.. mer att fler och fler upplever oförklarliga saker…jag hade det inte med mig i "bagaget"…:)

visitante
2013-11-09, 20:25

Förfäderstro:  jag är övertygad om det. I mitt liv  inkluderar  varje speciella händelse gång ett "objekt" som hänvisar till mina förfäder, som en slags avsändare.

Ett tag tyckte jag att det måste vara en tillfällighet att det IGEN dök upp

i en sådan speciell situation. Men efter åren som gått började jag förstå

hur det ligger till. Jag är MYCKET tacksam över detta, för jag skulle adrig byta ut det med någonting annat!

Upp till toppen