Etikettandlighet
Läst 7008 ggr
Fjäril
2013-09-11, 22:39

Terry Evans - Dags att förenas!

Ni som verkar medialt, vad tycker ni om det här? Bra eller mindre bra? 

Ni som inte verkar medialt, ja, vad säger ni?

"Äntligen har stunden kommit då organisationen för medium och healers, som jag tidigare nämnt, är redo att bli allmänt känd. Trots att organisationen fortfarande är i sin linda är det början för oss som arbetar och tror på andevärlden att skapa en fristad där vi kan bygga en solid grund att stå på."

http://terryevansmedium.se/2013/09/terry-evans-dags-att-forenas/

Sajtvärd på Övernaturligt

[Starman]
2013-09-11, 22:56

Jag trodde det var sådan här organiserad tro som nyandliga ville undvika.

Evans och hans vänner verkar ha hittat på ytterligare ett sätt att tjäna pengar på troende (jag förutsätter att medlemsskapen inte är gratis).

Joppo
2013-09-12, 00:23

Jag tycker spontant att det är väldigt märkligt att ha Terry Evans som frontfigur för en sån här organisation med tanke på att han med mycket hög sannolikhet är en medveten bedragare. Jag har mycket svårt att förstå att man som yrkesverksam inom detta område skulle vilja företrädas av denna man.

Gronstedt
2013-09-12, 07:16

En sådan förening kan komma att bli något slags "fackförening" för mediala, och med tiden kanske det rentav kommer att stå "Medlem av Unite With Respect" på "godkända medier i telefonkatalogen. Det verkar, som påpekats ovan, märkligt att nyandliga vill låta organisera sig i en viss fålla, och märkligt att de som är uppriktiga i sin övertygelse skulle vilja ansluta sig. Kommer de med avvikande uppfattning att hamna utanför, som "icke auktoriserade"?

Samtidigt är det ju inte konstigt om verksamma inom detta område vill ha en stödorganisation som kan ge tips om ekonomi, företagande, försäkringar och liknande. Frågan är hur långt kraven för medlemskap skulle gå.

JonasDuregard
2013-09-12, 09:57

Det verkar vara en hel del hemlighetsmakeri runt hela grejen, oklart varför. Någon som hört talas om denne Tomas Holmberg är eller vet vilka som utsett honom till ordförande? Finns det en styrelse utöver honom? Han har i alla fall startat en ekonomisk förening under namnet.

http://www.ratsit.se/7696263149-Unite_with_Respect_ekonomisk_forening

Syftesbeskrivningen får mig att tro att föreningen dels som det står ska "främja medlemmarnas ekonomiska intressen" och dels något som jag fritt tolkar som att de tänker försöka stämma de som kritiserar deras medlemmar (det sista skriver de så klart inte rakt ut, men det är min gissning på vad de menar i praktiken med "verkar för individens rätt att praktisera, uttrycka och utveckla sin livsåskådning utan diskriminering"). 

Jag gissar att det är vad de syftar på med "Viss juridisk handledning" i texten på Evans hemsida också.

gant
2013-09-15, 00:15

#4  "främja medlemmarnas ekonomiska intressen"

Jo, det är ju hela poängen med att ha en ekonomisk förening. Det står till och med i Lagen om ekonomiska föreningar 

(Och alldeles oavsett vilka andra syften de må ha, så är det just medlemmarnas ekonomiska intresse som ska väga tyngst. Annars bryter de mot lagen.

Det är intressant att de valt denna organisationsform. 

Normalt sett brukar ju olika intresseorganisationer (typ fackföreningar, arbetstagarföreningar , hyresgästföreningar och liknande) vara ideella organisationer. 

En ekonomisk förening är en företagsform som ska registreras hos Bolagsverket. I motsats till ideella föreningar är skötseln i en ekonomisk förening hårt reglerad av lagstiftning (se länken ovan). Vanliga typer av ekonomiska föreningar är bostadsrättsföreningar, vägföreningar, mejeriföreningar m m

Att vara medlem i en ekonomisk förening är i princip samma sak som att vara aktieägare i ett aktiebolag, där medlemmen äger en andel av bolaget. Skillnaden mellan aktieägare och medlemmmar är du inte "bara" kan pytsa in en slant i ekonomisk förening. Där krävs att du också är aktiv i föreningens verksamhet som producent, konsument eller liknande. 

Jag ställer mig därför mycket tveksam till om det där "stödmedlemsskapet" som Terry Evans skriver om, överhuvudtaget är förenligt med lagstiftningen.

En annan intressant aspekt - med tanke på det hemlighetsmakeri Jonas tycker sig se - är ju att både stadgar och årsredovisningar i ekonomiska föreningar måste registreras hos Bolagsverket (och är nedladdningsbara) . Även medlemsföretckningen i en ekonomisk förening ska - enligt lagen - vara offentlig och kunna visas upp för alla som så begär.   

Läs mer på: http://www.bolagsverket.se/ff/foreningsformer/ekonomisk/vad-1.1700

Här finns förresten fler personer som sitter i styrelsen:
http://www.allabolag.se/7696263149/befattningar 

Jag hyser en liten misstanke om att de nog inte riktigt själva har haft riktigt klart för sig vad det egentligen innebär att bilda en ekonomiska förening.  Och det säger också väl något om hur god "juridisk handledning" de kommer att kunna ge.

JonasDuregard
2013-09-15, 00:35

#5 Intressant information.

[Borttaget]
[Borttaget] 
2013-09-15, 09:57

Inlägget är borttaget

gant
2013-09-16, 15:01

Tomas Holmberg tycks för övrigt använda sig av namnet Tomas Holmberg, Sjätte Sinnet på Internet och Facebook. Han har också en Facebook-grupp med samma namn

[Borttaget]
[Borttaget] 
2013-09-16, 15:04

Inlägget är borttaget

JonasDuregard
2013-09-16, 16:17

Ett inlägg har tagits bort med hänvisning till trivselreglerna. 

Det är helt OK att ställa någon/några till svars för vad de skrivit i en tråd (så länge det inte går över grämnsen till personangrepp och så länge det berör ämnet). Men försök i så fall vara tydliga med vem det är ni vänder er till och vad de skrivit som ni inte håller med om.

Svepande kritik mot samtliga i en tråd undanbedes då det bara skapar irritation.

herj
2013-09-21, 02:04

Själv känner jag att det nog mest handlat om nån typ av samlad front mot ifrågasättande och liknande… Annars lär det väl inte bli en lyckad förening som tillex initiativet Medium utan gränser eller vad det nu var dem hette? Inte hört av dem på länge.

[Kottschejk]
2013-09-29, 17:23

Ett sätt att få enskilda utövare att köpa sig in i en större gemenskap med hjälp av medlemsavgifter & kanske t.o.m insatser.

Med en underförstådd betydelse att man på sätt och vis överlåter sitt egna opartiska tyckande till förmån för den samlade andan i föreningen.  

Det blir lite som politik när man går för att rösta på sitt parti.

Utan vidare ett maktinstrument om man företagsekonomiskt ser på den centralt styrda intresseformen, jämfört med den mer vänligt fria formen som enskild. Dem går ju i praktiken att kombinera och har så gjort i massor av år bl.a inom lantbrukssektorn där detta hittas i princip alla näringsgrenar. Nu beror ju mycket på hur man tänkt sig i just de här fallet, hur man väljer att organisera sig. 

Med anledning av dem övre exemplen som nämdes så bör man också själv ställa sig frågan i relation till den historiska utvecklingen om ett samlat agerande verkligen alltid slutar lyckosamt om man nu känner sig intresserad. Dålig lönsamhet är ju vad som kännetecknat branschen och speciellt efter EU inträdet när gränserna öppnades och dem Ekonomiska föreningarna inte klarade att skydda dem egna medlemmarnas intressen längre. Enda lösningen har genom hela den här utvecklingen varit att expandera för dem här bolagen och växa sig större så man kunnat klara stå emot och fortsätta konkurrera med omvärldens påtryckningar. Det har i sin tur lett i en riktning där man vuxit sig utanför landets gränser och utländska internationella intressen tagit överhanden bl.a genom uppköp. 

Den marknadsmässiga filosofin som en gång skapades för stärka dem mindre producenternas inflytande på ett gemensamt vis inom landet, spelar därigenom ut sin egen roll nu med hänsyn till medlemmarnas grundläggande första avsikt som man hade när allt startade.

Får mig även att tänka på ramavtal och andra styrande avtal som sätter riktpriset på ett toppstyrt sätt, bara för dra en parallell med ovan.

En annan konsekvens som också bidragit & präglat branschen under hela tjugo hundra talet på grundval av att dem ekonomiska föreningarna alltmer tappat sin riktiga funktion och mer gått in i rollen att fungera som ett vinstdrivande självständigt eget företag - Har i sin tur lett fram till de oundvikliga att alla därunder paraplyet måste ta efter och möta upp föreningarnas roll på den internationella marknaden för att själva kunna hänga med i den upptrappade konkurrensen på hemmaplan.

Man menar på att tillväxt & produktion alltid står för något positivt och bra, sånt som landet som övriga Europa i denna stund behöver.

Man kan ju fråga sig om den initiala poängen och avsikten ifrån början var att dem mindre skulle slås ut till förmån för allt de toppstyrda & de kraftfulla både i bakomliggande resurser som i bestämmanderätt skulle ta överhanden. Många av dem är ute ur leken idag och utgallringen lär fortsätta inom dem känsligaste produktionsgrenarna sålänge man väljer  fortsätta den här politiska inriktningen som allt nu mynnat upp till. 

Det följer ingen vettig logik men det gick åt de hållet iaf. 

Och med den saken, den genuina själen bakom många av dessa mindre. En kraft med mängder av nyskapande idéer som branschen hade behövt inom leden för möta framtiden. För inte tala om allt de där mysiga och trevliga i samspelet sins emellan familjer som vad de innebär att ifrån en annan synvinkel & hemmiljö kunna få ta del av den själen/intrycken som möter en när man kommer ut på landet.

Jonas K
2013-11-04, 10:42

Jag har på min blogg skrivit ett inlägg om presentationen av Unite with Respect på Harmoni-expo där jag närvarade.

Terry Evans var den som talade mest. Det handlade i stor utsträckning om problemet med intern kritik inom medium- och healingbranschen samt extern kritik från så kallade ”negativa skeptiker”. Det kom också att bli diskussioner kring hur man skulle kunna kvalitetssäkra arbetet för medium och healers.

lojna
2013-11-04, 11:44

Tycker jag inte känns bra.

För det är inget yrke utan en Gåva..

O som trådskrapan skriver.'Vi som tror' på andevärden.

Känns inte som det kan bli ett yrke, på något som är baserat på Tro.

padragan
2013-11-04, 15:48

Mitt förslag är lite kontrollerade dubbelblinda tester, det borde göra susen för att säkerställa kvaliteten på medier och healers. Jag gissar dock att det inte är aktuellt eller?

[peter54]
2013-11-05, 13:13

Jag tror om detta att det enbart blir en "klubb för inbördes beundran". Såvitt jag kan förstå så är det, åtminstone just nu, fortfarande så att en majoritet av människorna inte tror på sånt här, vilket får mig att genast fundera över syftet med en organisation.

Själv tror jag inte att vare sig healing eller mediala förmågor är verkliga och i de fall där de påstås ha fungerat, handlar det om den välkända placeboeffekten. Det är som bekant på det viset att all påverkan från mediciner, vård och förstås även alternativa metoder, uppgår till 30% av placeboeffekt.

Astell
2013-11-05, 13:34

Vad är det för placeboeffekt när ett medium tar upp saker de omöjligt kan veta?? Nyfiken…

[peter54]
2013-11-05, 14:10

#18 Jag menar att tro på en kännbar effekt av något, även om detta något skulle vara påhitt.

Som jag förstått av det pyttelilla jag sett av mediala förmågor, så är den egentliga förmågan de har att hitta rätt i en människas personlighet så att denne "känner igen sig".

Vi har tragglat detta tidigare och jag har försökt förklara att i min verklighetsuppfattning finns det fysiska/kemiska/biologiska orsaker bakom allt som har med det levande att göra.

Det betyder för mig just i detta fall att jag inte kan se någon orsak till att den mediala förmågan skulle existera på riktigt, särskilt inte i såna avseenden att mediet skulle kunna länka mellan en levande och en död.

Astell
2013-11-05, 14:18

Ja jag vet att du tycker så..undrade mest om placeboeffekten inom det mediala men du menade alltså endast naturläkemedlen…

padragan
2013-11-05, 14:24

Gör de det då? Om man i lugn och ro analyserar vilken sittning som helst (alla jag sett i alla fall) så är det ju bara en massa barnumuttalanden, shotgunning, cold reading och confirmation bias som gör att det känns som om mediet lyckas. Det är ju därför jag tycker det är så viktigt med kontrollerade tester.

Det är lätt att lura människor, våra sinnen är inte så pålitliga mätinstrument som vi själva tror. Ett ganska bra argument för det är väl att jag sett mentalister som på helt naturlig väg gjort mer imponerande läsningar än något medium gjort med påstått övernaturliga krafter?

[peter54]
2013-11-05, 14:37

#21 Väl talat. Kommer genast att tänka på den moderna Sherlock Holmes med Benedict Cumberbatch när jag läser ditt inlägg. Även om han är en fiktiv figur, är det just den typen av förmågor jag tror att de så kallade mediala personerna kan ha, även om det mesta är humbug som jag ser det.

JonasDuregard
2013-11-05, 15:37

#18 "Vad är det för placeboeffekt när ett medium tar upp saker de omöjligt kan veta??"

Det har aldrig hänt 🙂. 

Ibland gissar medium spektakulärt rätt, ibland spektakulärt fel (vilket är roligare 🙂), oftast gissar de någon stans mitt emellan. Det är så det blir när man gissar. Att konsekvent gissa helt rätt skulle så klart vara omöjligt eller åtminstone mycket osannolikt, men det finns det ingen som gör även om några är duktiga på att få det att se ut som de gör det genom att släta över sina missar och betona sina träffar.

Hade det funnits någon enda person som gjort något som vi vet är omöjligt skulle vi så klart få ändra vad vi räknar som möjligt. Men det är ingen som gjort det.

Astell
2013-11-05, 21:49

Tror du människor sitter hemma och försöker leta reda på hur folks avlidna släktingar var för att sedan via fejkad medial kontakt veta allt om dem…??? verkar lite väl far out… 

Jo min vän har gjort det och hur vet du att ingen skulle ha gjort det, var får du din information ifrån? 🙂

JonasDuregard
2013-11-05, 22:07

#24 "Tror du människor sitter hemma och försöker leta reda på hur folks avlidna släktingar var för att sedan via fejkad medial kontakt veta allt om dem…??? verkar lite väl far out…"

Jag tror inte de behöver göra det för att lura dig.

"Jo min vän har gjort det och hur vet du att ingen skulle ha gjort det, var får du din information ifrån? Glad"

Från andar så klart.

Ingen har någonsin kunnat visa de förmågor du talar om under kontrollerade former, det kan inte ens du förneka?

Astell
2013-11-05, 22:26

Men om det sker utan kontrollerade former då? Är det inte sant då? Varför måste man ha kontrollerade former? Räcker det inte med att man själv kan avgöra om det stämmer el inte? Vi måste väl bli våra egna kontrollanter..att börja lita på oss själva, det kan man öva upp :)

JonasDuregard
2013-11-05, 22:36

#26 "Men om det sker utan kontrollerade former då? Är det inte sant då?"

Om jag har en magisk kristall som försvinner när man kollar på den, känner på den eller spelar in den, är det då sant att den finns?

Det vet vi inte så klart eftersom den inte går med på att bevisa sin existens, men det finns knappast någon anledning att tro att jag har den eller hur? Inte ens om jag beskriver precis hur den ser ut (hur jag nu kan veta det).

"Varför måste man ha kontrollerade former? Räcker det inte med att man själv kan avgöra om det stämmer el inte?"

Om det fanns någon som kunde det. Det finns många som tror att de kan avgöra det så klart. Ett utslag för hybris kanske? (Att man ser sitt eget omdöme som ofelbart och lika mycket värt som hårda fakta)

"Vi måste väl bli våra egna kontrollanter..att börja lita på oss själva, det kan man öva upp :)"

Jag tror inte det är något fel på din självtillit.

Astell
2013-11-05, 22:59

Jag lever mitt eget liv och vad som dyker upp i det..jag får utforska allt själv kan inte vänta in några kontrollanter som säger vad som är sanningen..den får jag upptäcka själv.. allt är ju också så individuellt att jag bara kan utgå ifrån mig själv och lämna andra till att hitta sin sanning…

JonasDuregard
2013-11-05, 23:04

#28 Ja, du får göra vad du vill.

Någon som har något intressant att säga om trådens ämne: Terry Evans nya organisation för medium? (Som bland annat uppges handla om att kontorollera vilka medium som ljuger)

ru4real
2013-11-06, 10:03

Tror ju inte att den klubben blir ngt annat än för de redan troende och inblandade. Eftersom de aldrig verkar vilja ställa upp och testa sina förmågor kommer de aldrig att ha ngt större förtroende annat än hos de redan troende, rundgång.

Neutralis
2013-11-06, 12:47

Vad jag hörde så ska det vara Terry´s elever i styrelsen… Inte så seriöst kanske om det är sant. Klubb för inbördes beundran blir då än mer påtaglig.

Astell
2013-11-06, 13:32

Men för sjutton deras förmågor visas varje månd kl 21 på 7:an, vad mer begär ni?

JonasDuregard
2013-11-06, 13:53

#32 😃

Lite Poe's lag på den. Är du ironisk eller allvarlig?

Neutralis
2013-11-06, 14:00

Vilka förmågor visar de?

Astell
2013-11-06, 14:17

Titta får du se! :D

Neutralis
2013-11-06, 14:54

Jo, tack jag har sett det tillräckligt många gånger… Och där finner jag bara oförmågor.

Astell
2013-11-06, 15:31

Ja visst är det märkligt att en finner det troligt och den andre det icke troligt..kanske vi ska ställa oss den frågan istället varför vi ser det så olika…men det är väl som med allt.. två sidor ;)

padragan
2013-11-06, 16:00

Varför då?

Antingen finns en förmåga eller också finns den inte, så enkelt är det ju faktiskt. Om den finns så måste den kunna mätas på ett kontrollerat sätt.

Varför tror du själv att i princip alla medier skyr kontrollerade tester som pesten?

Astell
2013-11-06, 16:26

Ja inte är det för att de inte kan men de gillar inte kontrollvärlden där allt ska mätas och att mäta något som inte går att mäta det rycker de bara på axlarna åt och anser höra till de som vill ha kontroll…De inser också att det inte går att vara objektiv utan alla tolkar subjektivt och som jag skrev tidigare vill de inte låta sig testas av personer som inte tror på dem, de vet vad de kan och det räcker för dem…och som sagt det finns två sidor…

JoHo
2013-11-06, 16:40

> de gillar inte kontrollvärlden där allt ska mätas och att mäta något som inte går att mäta 

Det är en annan orsak än den du förespråkar som gör att "de inte gillar att mats eller mätas" …

Sedan GÅR det mäta .. Om den påstått paranormala vill. Terry och alla andra påstådda medium får ju alltid "kontakt" när en sedelbunt viftas framför ögonen. Klart att de då skulle kunna testas om de skulle kunna få en miljon dollar plus minst tre gånger den summan från andra skeptiska föreningar och organisationer (förutom Nobelpris, bokkontrakt för miljoner dollar, föredragsarvoden som toppar de bästa i världen etc, etc).

Är det inte konstigt att de då åker runt och har storseans i Säffle i stället för kaffepengar i jämförelse? De skulle ju få knäppa alla skeptiker på näsan och bli kvitt dem för alltid, men det verkar inte vara intressant..

De behöver bara säga avd de kan och hur det går till, sedan godkänna ett protokoll och sedan är det klart.

Undrar just varför INGEN gjort detta????

padragan
2013-11-06, 17:30

Självklart går det att mäta, det finns massor av utarbetade testprotokoll för att göra kontrollerade dubbelblinda tester. Finns det en förmåga så går det att mäta. Jag kan ge dig ett par exempel på klart mätbara försök om du inte kan klura ut något själv. Observera att test som påvisar en förmåga inte behöver kunna förklara HUR en förmåga fungerar, det är nästa steg.

Och du inser att den förste mediala person som kunde visa upp en förmåga på riktigt skulle tvinga oss att skriva om hela vår syn på hur världen funkar, skulle inte bara det vara värt det? Och de skulle dessutom kunna skänka HORDER med pengar till vilken välgörenhet som helst (för trots att de knegar loss med storseanser landet runt så säger de sig ju aldrig behöva pengar). På allvar?

Tycker du verkligen att det är trovärdiga bortförklaringar?

Astell
2013-11-06, 17:33

Därför det inte går ihop med sig tvivlare och troende…och man måste först ställa sig öppen för möjligheten innan tester kan fungera och inte ha… sätta dit mentaliteten.. för ingen av er tror ett skvatt på detta..tänk på att det gör en hel del..ni sänder motstridiga energier så det är inte så konstigt att det inte funkar…

JonasDuregard
2013-11-06, 17:35

#39 "Ja inte är det för att de inte kan men de gillar inte kontrollvärlden där allt ska mätas och att mäta något som inte går att mäta det rycker de bara på axlarna åt och anser höra till de som vill ha kontroll…"

För att återknyta till trådens ämne: Terry Evans ger ju sken av att vara intresserad av att testa vilka som är riktiga, Jane Lyzell gör också det.

Ingen av dem har så klart någon aning om hur man gör, eller så låtsas de att de inte har det.

Men att de bara rycker på axlarna är helt fel.

Astell
2013-11-06, 17:58

Jag tycker stämningen mellan de olika lägren måste mildras då kan mkt hända men så länge alla håller sig på sin kant händer det inte så mkt bara tjafs…Love is the answer :)

padragan
2013-11-06, 18:31

Inga skeptiker behöver vara i närheten av själva testerna så länge som de utförs korrekt, det är liksom finessen med dubbelblindhet. Så det argumentet föll som en sten.

Det finns ÄNDÅ inga som helst påvisade effekter under korrekt utförda experiment. Är inte det konstigt?

Och det konstiga är att innan testerna så verkar förmågorna fungera galant, titta exempelvis på när James Randi testar slagrutemän i Australien (finns på youtube). De grävde ner vattenledningar som slagrutemännen skulle detektera. Innan det riktiga experimentet så fick de pröva själva då de visste vilket rör det kom vatten i. Alla fick utslag på rätt ställe och intygade att det fungerade, alla misslyckades i det blinda testet efteråt. Konstigt va?

Astell
2013-11-06, 18:49

En skeptiskt inställd behöver inte vara i samma rum..energierna märks av ändå för är det i grunden en skeptisk energi som finns med så kan det blockeras.. Randi har väl en panisk rädsla att det ska uppdagas att han har fel och därmed blockerar han allt energimässigt..konstigt va? ;)

padragan
2013-11-06, 19:00

Uppenbarligen fungerade deras förmåga utmärkt när de visste var vattnet var, så borde det väl inte ha varit om det du säger stämmer.

Och allt ditt prat om negativa energier, sorry men vilket snömos. Visa gärna upp några konkreta belägg för att det ens skulle existera och bete sig som du skriver. Just nu så är det bara en krystad bortförklaring.

Randi säger för övrigt att det vore fantastiskt och underbart om någon kunde visa upp en förmåga, för då skulle världen helt plötsligt innehålla så mycket mer än vad vi visste om innan. Varför skulle han vara paniskt rädd? Även där en efterhandskonstruktion för att kunna ignorera det fantastiska arbete som den mannen lagt ner på att avslöja charlataner genom åren.

Allvarligt talat, hör du inte hör du själv låter?

JonasDuregard
2013-11-06, 19:16

Det känns som den här tråden börjar komma väl långt från ämnet.

Till alla som skriver: Försök knyta nästa inlägg tillbaks till trådstarten, hur är det kopplat till Terry Evans nya mediumklubb?

piotrr
2013-11-06, 19:35

#2, Joppo, 

_> "Jag har mycket svårt att förstå att man som yrkesverksam inom detta område skulle vilja företrädas av denna man." 
_

Är det inte precis det som gör honom perfekt som företrädare för detta område? Alla kan identifiera sig med honom.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Astell
2013-11-06, 19:44

Ja vad ska säga säga om den…låt honom/de gör som de vill..det hjälper inte att jaga folk blir bara värre av det….han är väl ingen mördare??

Jag vet vad jag vet så det är lugnt…glöm inte att Randi är en trollkarl och om Randi hade en ärlig intention att så skulle ske så hade det skett!!

padragan
2013-11-06, 19:54

Ledsen Jonas, men jag vill gärna bemöta det som Astell skriver, och jag kan tyvärr inte se hur jag skulle kunna koppla tillbaka det till grundfrågan…

När du säger att du vet vad du vet så menar du egentligen att du är övertygad själv? Det har hänt förr utan att folk haft rätt, och det finns horder med exempel på att våra sinnen inte är så pålitliga som vi själva tror, det är ju därför som det är viktigt med kontrollerade tester där man kopplar bort den mänskliga felfaktorn.

Ja, Randi är illusionist, so what? Istället för att bara misstänkliggöra honom med en handviftning så får du nog lägga fram belägg för det du påstår. Och din sista mening är helt obegriplig, du förutsätter att det finns paranormla fenomen och att han fuskar? återigen, var är dina belägg? Randi är oftast inte ens med när testerna genomförs, just på grund av att de som testas tror att han kommer att ha negativa vibbar om han finns på plats.

Och du glömde visst helt bort att svara på varför slagrutorna slutade fungera först när testet blev blint? Innan dess gav de utslag på precis rätt ställe (alltså när de visste VAR de borde ge utslag). De gav också utslag under själva testet, och efteråt sa slagrutemännen att allt funkat som vanligt och att de inte hade något att klaga på (ingen sa att de fått konstiga avläsningar pga Randi eller något liknande, alla var säkra på att de hade klarat sig). Sen läste man av resultaten. Konstigt va? Hur ska du förklara bort det?

Klass
2013-11-06, 20:04

Men hur i hela friden har du kommit fram till detta genom något annat än att du gissar, tror eller har hört från någon annan som gissar eller tror?

Om det är som du säger så borde det gå att göra tester även på det. Eller hur?  Man har ett antal troende och ett antal skeptiker i ett rum, och sedan ska någon som känner av dessa "energier" kunna avgöra vilka som är vad. Eller något liknande.

Astell
2013-11-06, 20:14

Alltså det här med tester när det gäller vårt dolda själsliv känns vanskligt eftersom det inte sker på rationell nivå…skulle jag tro..

Klass
2013-11-06, 20:21

När det gäller Terry Evans verkar det inte vara särskilt dolt (som han brukar hålla på), och som du säger - inte heller särskilt rationellt.

Astell
2013-11-06, 20:43

Jag ser ingen fara alls med Terry, förstår inte uppståndelsen?? Tycker att han är bra på det Okända…mer vet jag inte..men han är inget hot mot mig..Sluta slåss mot honom så kanske saker och ting kommer på plats av sig själv! Det är ju rena rama häxjakten och jag trodde det var avskaffat??

Astell
2013-11-06, 21:48

Men hur kan kontrollerade former ge en sanning,  vi kan väl bli lika lurade där..hur kan den mänskliga faktorn tas bort…det är ju vi som får allt att ske och vi är mer involverade än vi tror….

Jag kan inte förklara vad som hände med slagrutetestet men det kanske var en vink om att sluta med tester inom dessa områden och låta det ske av sig själv eftersom det funkade bra då…som jag skrivit tidigare så är det här med kontroll där ballar det paranormala ur ;)

Randi är en frontfigur inom det skeptiska området och den tron är laddad med mkt nejenergi som skulle kunna få ett test att fallera…

piotrr
2013-11-06, 22:09
padragan
2013-11-06, 23:35

Du får nog definiera vad du menar med sanning, för nu är du mer än lovligt flummig. Om ett medium exempelvis kunde göra 20 läsningar på olika personer blint och dessa personer sen kunde plocka ut sin egen läsning bland dessa 20 utan att veta vilken som var vilken så hade ju mediet visat sig ha en genuin förmåga. Det är ett test där mediet får göra sin grej utan att störas, men där man kan kolla hur bra det lyckas också. Om folk inte ens kan känna igen sin egen läsning så visar det ju att mediet inte lyckas bättre än med rena gissningar.

På vilket sätt skulle sådana tester kunna lura oss? Antingen kan mediet leverera eller inte. Konkretisera gärna vad problemet skulle vara med ett sådant test? Givetvis får mediet inte kommunicera eller se de som läsningen är för. det är ju andekontakten som ska testas.

Jag har en alternativ lösning på slagruteproblemet, de hade aldrig någon förmåga, de trodde bara det. Omedvetet påverkade de själva slagrutorna när de visste var utslaget skulle bli. Det där är ett fenomen som är tämligen väldokumenterat, men ändå försöker du med skohorn och vaselin få till en mer långsökt idé som helt saknar belägg.

Jag kan börja ta dina påståenden om Randis negativa energier på allvar när du kan påvisa att sådana energier alls existerar.

Astell
2013-11-06, 23:45

# 58

Varför är du/ni så fixerade vid tester? varför kan inte livet leverera till er på sitt eget sätt..finns det inte en möjlighet att ni själva kan känna in och avgöra hur det ligger till??

piotrr
2013-11-07, 00:41

För att det inte levereras något.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

padragan
2013-11-07, 00:45

Det har jag väl motiverat tämligen väl, våra sinnen spelar allt som oftast spratt med oss, vi är helt enkelt opålitliga när det gäller att bara känna in själva.

Tester är otroligt viktiga oavsett vad det är man vill ta reda på mer om, det är en del av det vetenskapliga synsättet som vill säkerställa hur saker ligger till. Jag är snarast fascinerad av mediers och troendes avsky/ointresse för tester. Vill man inte forska vidare och se hur det ligger till?

Det finns dessutom tre saker till som gör tester så viktiga:

1) Ingen har någonsin kunnat visa upp en fungerande paranormal förmåga under kontrollerade tester. Ingen. Är inte det ganska konstigt tycker du?

2) Även om det inte finns några som har några bevisade krafter så finns det desto fler som avslöjats som bedragare. Det om något borde ju få alla de som känner att de har genuina krafter att vilja få dessa bekräftade på riktigt, hur ska man annars kunna vara säker på vad man får?

3) Folk UTAN paranormala krafter kan göra samma saker som medierna, fast oftast träffsäkrare och bättre. Vad säger det om paranormalitet som enda förklaringsmodell?

Men jag noterar att du fortfarande inte lagt fram ett enda belägg för något av dina påståenden, hur ska jag tolka det tycker du?

padragan
2013-11-07, 00:48

Livet levererar för övrigt utmärkt till mig utan paranormala inslag. Jag har en underbar familj, ett kreativt jobb och roliga intressen.

Du svarade heller aldrig på om det skulle vara något problem att utföra testet som jag föreslog. Det är mätbart och ändå kan mediet göra sin vanliga grej, det enda vi eliminerat är möjligheterna till cold reading.

[Borttaget]
[Borttaget] 
2013-11-07, 08:49

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2013-11-07, 10:48

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2013-11-07, 10:52

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2013-11-07, 11:10

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2013-11-07, 11:28

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2013-11-07, 11:46

Inlägget är borttaget

JoHo
2013-11-07, 11:50

Astell; kan du förklara det du skrev i posten?

> Jag vet vad jag vet så det är lugnt…glöm inte att Randi är en trollkarl och om Randi hade en ärlig intention att så skulle ske så hade det skett!!

Astell
2013-11-07, 11:54

Någon skrev att Randi hade en ärlig intention att någon kan påvisa det övernaturliga el vad jag ska säga och så har inte skett…eftersom Randi verkar vara emot allt vad övernaturligt heter är så har jag svårt att tro att hans intentioner är ärliga…kan verka så men…

Så menar jag witchcraft…to put a spell on something…han vet nog en del om detta..

Joppo
2013-11-07, 12:14

#70 Menar du på allvar att du tror att Randi "förtrollar" de personer som blir testade? Det tar nog priset som det konstigaste bortförklaringen jag hört på länge. Dessutom är det ju också så(vilket redan påpekats i tråden), att Randi i många fall inte ens medverkar fysiskt vid testerna.

Sen förstår jag inte varför han skulle vilja förstöra testerna. Det vore ju en världssensation om någon hade en övernaturlig förmåga, oavsett hur oansenlig den må vara.

Jag tycker det verkar mer troligt att det är du som trollar nu för att provocera.

JonasDuregard
2013-11-07, 12:44

Tog bort ett inlägg som hamnat fel och en kort diskussion om hur man gör för att flytta inlägg.

Jag skulle verkligen uppskatta om den här tråden kunde återgå till ämnet.

James Randi är ganska långt från Terry Evans och får behandlas i en egen tråd istället. 

Nästa inlägg om Randi i den här tråden får vara en länk ny tråd.

[Borttaget]
[Borttaget] 
2013-11-07, 14:14

Inlägget är borttaget

JonasDuregard
2013-11-07, 15:45

Tog bort en kommentar som handlade om James Randi, utan att vara en länk till en tråd som handlar om Randi.

Upp till toppen