Etikettandlighet
Läst 2340 ggr
OlgaMaria
2013-10-29, 09:30

Crystal, 36, dog och träffade Gud

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2013-10-29, 09:33

Såg nu att ni nämnt samma sak i en annan tråd.

olaka
2013-10-29, 11:51

Den tråden tog slut innan ämnet var uttömt, så det gick bra.

Varför är det roligt?

Är det ett argument för din tro?

Hade tidningarna skrivit något om personen i fråga inte hittat nån tro eller tappat sin tro?

Hade en eventuell sådan historia varit ett argument för att Gud inte finns?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

OlgaMaria
2013-10-29, 11:54

#2 "Hade tidningarna skrivit något om personen i fråga inte hittat nån tro eller tappat sin tro?

Hade en eventuell sådan historia varit ett argument för att Gud inte finns?"

- Har du något exempel? Finns ju massor av historier liknande denna.

OlgaMaria
2013-10-29, 11:57

#2 "Varför är det roligt?"

Jag tror inte man hade gjort det för bara ett par år sen. Sverige börjar bli mer öppet för tro vilket också märks i media. Det tycker jag är kul.

"Är det ett argument för din tro?"

Nej. Däremot bekräftar den många andra berättelser, bibelberättelser samt egna erfarenheter. Just denna berättelse förändrar absolut ingenting, däremot är den härlig.

JonasDuregard
2013-10-29, 12:15

#4 "Jag tror inte man hade gjort det för bara ett par år sen."

Du menar att de inte skulle gjort så här (2008): http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11440912.ab

Eller så här (2001): http://www.aftonbladet.se/halsa/article10213130.ab

Jag tror du har fel i så fall 😉. Aftonbladet har lagt ut knasiga historier och halvsanningar på nätet sedan det uppfanns, och kommer fortsätta göra det i all framtid verkar det som. Att du tycker dig se trender som bekräftar dina förhoppningar har inget med saken att göra.

"Sverige börjar bli mer öppet för tro vilket också märks i media. Det tycker jag är kul."

Åter igen så är det nog mer ett utslag för önsketänkande än någon faktiskt ändring i samhället.

OlgaMaria
2013-10-29, 13:57

Jag tror absolut att attityden inför tro blivit betydligt öppnare. Det vore egentligen konstigt annars, då vi har så många inflyttande troende till vårt land.

Det var ett seminarium om detta i Almedalen i somras. Man kan se det här. Ingress:

Religionen - en förändrad roll i samhället?

Sverige som varit ett av världens mest sekulariserade länder är nu ett samhälle med allt mer synlig religion. Vilket utrymme finns för religion i offentliga sammanhang? På vilket sätt är religion och religiösa organisationer en resurs för sammanhållning och demokrati?  Arrangerat av SAMspråk - ett samarbete mellan FAS, Formas, Riksbankens Jubileumsfond och Vetenskapsrådet. Inspelat 1/7.

Dagen refererar seminariet.

Klass
2013-10-29, 15:24

Här är artikeln som Aftonbladet förvrängde: http://www.nydailynews.com/news/national/oklahoma-woman-shares-near-death-experience-meeting-god-article-1.1307226

Aftonbladet skriver att hon var kliniskt död.
Jag är inte så bra på engelska, men jag uppfattar det inte som att hon var död, utan medvetslös i 9 minuter.

OlgaMaria
2013-10-29, 15:48

#7 Ja. Det uppfattar du nog helt rätt.

[peter54]
2013-10-29, 15:50

#7 Nja, det står i meningen innan den om medvetslösheten att hjärtat stannade och om man vill tänja lite på begreppen innebär hjärtstopp "klinisk död", men det står inte att hjärtat stod stilla i 9 minuter, så du har rätt i att de töjer rejält på sanningen.

#6 Det är ju bra för henne förstås, men hur det är bra för någon annan att skriva som de gör har jag lite svårt att förstå. Artikeln om Ingela Agardh är lite mer "hennes egen" berättelse, medan den notis vi diskuterar här handlar mest om sensationshysteri.

JonasDuregard
2013-10-29, 17:59

#6 Lite komiskt att de har ett samtal under rubriken "Religion - Problem eller Samhällsresurs" och så har de inte med någon som tycker det är ett problem 🙂. 

Dagen är kvicka på att snappa upp en del missförstånd, till exempel verkar en av forskarna säga fel och säga att 80% tillhör en organiserad religion när det ska vara 50% (Eller? Han säger 5 av 10 precis efteråt). De gör också en sak av att själva seminariet arrangeras med stöd av vetenskapsrådet, och försöker använda det som sköld mot anklagelser om önsketänkande. Men det är så klart väntat av en tidning som har så tydlig agenda.

Joppo
2013-10-29, 18:08

Jag förstår inte varför såna här historier blåses upp som nåt slags bevis för övernaturligheter/guds existens. Det är väl allmänt känt att hjärnan genererar alla möjliga tokigheter när den utsätts för syrebrist.

Exempelvis så har många personer som tränat sig för att motstå höga G-krafter upplevt hallucinationer, gudomliga möten och NDU:er när blodförsörjningen till hjärnan försämrats.

Astell
2013-10-29, 18:13

Jag fick ett bönesvar igår..Inne på grannens tomt finns en tall vars ena gren låg i vägen för att min parabolmottagning skulle fungera perfekt..sa till universum el man ska kanske säga stormen att knäcka den nu när det ändå stormade för grenen sitter väldigt högt upp så det är svårt att ta bort den bara sådär..hahaha den knäcktes..inte dåligt va? 😃

JonasDuregard
2013-10-29, 18:13

#11 I det här fallet var det dessutom en "alldeles för stor dos smärtstillande" inblandat. Värt att ta en titt på bibacksedeln där kanske…

JonasDuregard
2013-10-29, 18:14

#13 Så det var du som orsakade stormen? Inser du hur många människoliv Gud offrade för att uppfylla din önskan om bättre parabolmottagning  😛.

Jag tänker annars att det skulle varit enklare att bara göra så att radiovåger kan gå igenom tallar. Då löser man ju probelemet för alla tall-skydmda paraboler samtidigt, och tallen kunde få ha kvar sin gren.

[peter54]
2013-10-29, 18:15

Om det verkligen är sant att Sverige tappar mark när det gäller sekularisering jämfört med andra länder blir jag lite besviken, för just den saken har jag känt mig lite stolt över Sverige för.

Å andra sidan spelar det kanske inte så stor roll eftersom många som hävdar sin kristenhet (Sverige räknas väl fortfarande som kristet ändå?), ändå lever med mammon som ledstjärna.

Astell
2013-10-29, 18:22

När det ändå var storm skrev jag..jag bad inte om en storm 😟

Det var inte så roligt att sitta här när det blåste orkanbyar!!

Astell
2013-10-29, 21:19

Detta var den enklaste vägen just nu 😉

piotrr
2013-10-30, 20:17

Det som krävs för att en ateist skall bli religiös är alltså långvarig syrebrist i hjärnan? 

Det låter ungefär rätt.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

CherryLenore
2013-11-02, 17:01

Hur luktar Gud?

Astell
2013-11-02, 17:28

Hur luktar du? 😉 menar ni är ju en o samma..

Joppo
2013-11-02, 17:30

#20 Menar du att CherryLenore är Gud? Intressant. Vad baserar du det på för argument?

CherryLenore
2013-11-02, 17:32

#20 Crystal har ju inte fått äran att lukta på mig, så det är lite OT kanske.

Upp till toppen