Annons:
Etikettmedium
Läst 2699 ggr
gryningen
2013-10-17 16:58

Mediala kurser en lek eller

För ett antal år sedan,så gick jag en medial grundkurs.
Upprinnelsen var att några personer i min vänskapskrets som skulle gå denna kurs.sakt och gjort hakade jag på,kursledaren var ett duktigt medium sas det.

Upplevelsen efter kursens slut var något helt annorlunda.känslan av att någonting hängde med mig.tog upp detta med mediet som skyllde på någonting helt annat.

Frågor som man ställt sig efteråt:
Hur bra är det att öppna upp sig mot andevärlden.(vad är det man möter).
Vilket ansvar har kursledaren ect.

En sak har man lärt sig,inga fler mediala kurser.

Mediumen får det att låta väldigt kärleksfyllt och lärande.

Det finns säkert duktiga medium,men alla är inte bra.

Annons:
Fjäril
2013-10-17 18:16
#1

Hej, Jag har inte gått någon kurs eller varit på några andra tillställningar och anledningen till det är, mycket av det du nämner, att det inte tilltalar mig då jag anser att man inte kan lära ut dessa "kunskaper". Hela den här andliga delen är så stor och jag har svårt att förklara vad jag står och tycker, däremot är jag hundra procent säker på att jag har sett och varit med om alldeles för mycket för att tvivla, dessutom vet jag också att jag är vid mina sinnes fulla bruk ;) - och det räcker för mig. Jag förstår inte syftet med utbildningar? Jag skulle i så fall hellre uppmuntra till träffar där människor kan mötas för att dela tips och erfarenheter.

Sajtvärd på Övernaturligt

Klass
2013-10-17 18:30
#2

Om det nu är så att det finns en värld bortom denna, om vi utgår från det. Vad är det då som gör att vissa människor har kunskap om hur den är beskaffad och har rätt att lära ut detta, mot betalning? Finns det någon som helst kontroll som gör att man som novis kan veta skillnad på vem som är på riktigt och vem som inte är det?

Om det verkligen finns en slags andevärld (alltså jag vet aldrig vad jag ska kalla det), varför skulle det i sådana fall vara OK för vissa att tjäna pengar på detta, och hur kan man veta att de verkligen vet vad de gör? 

Jag tycker att det är mycket mycket märkligt att det inte har bildats någon slags samstämmighet inom detta område, alltså där det står klart och tydligt vad som gör att någon verkligen vet vad den pratar om. Å andra sidan är jag inte ett dugg förvånad över detta …

Loris M
2013-10-17 18:43
#3

#0 Ja, det finns duktiga medium och så finns det dåliga medium. Tyvärr är de i den andra gruppen fler. Har aldrig varit på några kurser eftersom jag inte kan se att det är nödvändigt för att utvecklas medialt. Tänker lite som Fjäril, det måste gå lika bra att utvecklas om man träffas i en grupp med likasinnade. Då kostar det ingeting heller. Att läsa och testa sig fram på egen hand borde också fungera. Kostnadsfritt, det också.

Vet inte riktigt vad du råkat ut för, men det verkar som att du inte stängde ner efteråt. Vet inget om hur det går till på dessa kurser men tänker att det måste vara kursledarens ansvar. Om han/hon hjälper dig att "öppna upp" så måste han/hon hjälpa dig att "stänga ner" också.

Fjäril
2013-10-17 21:00
#4

#2

Det sägs inom andlig tro, att alla, mer eller mindre, är mediala - dock så kan inte alla söka upp eller finna den kunskapen själva (?) och det lade väl grunden till branschen.

Jag föredrar inte kurser eller diplom (vem har rätt att utfärda något sådant åt någon annan, som du säger) men för att det ska bli någon ordning, inte en massa som uppenbarligen lurar människor på pengar, kan det behövas något "förbund" där man får visa sina färdigheter. Ja, nej, jag vet inte. 

Hur man skiljer på en person som utger sig för att vara något de inte är, och en som verkligen tror på det den gör, ja det är nog svårt. Allt handlar om rekommendationer och gå på din känsla. Det är väl som med allt annat, vilken målar, bygg eller elektronikfirma är den bästa? Fast den bästa måste ju i och för sig inte vara bäst för alla.

Vi har ju en magkänsla, vi får lita på den 🙂

Sajtvärd på Övernaturligt

retep
2013-10-17 21:54
#5

Jag är andlig, men ser det inte som någon tro! Det är något jag är! Har levt ett andligt liv i mer än 40 år och har aldrig varit intresserad av det mediala. Har inget behov och ser ingen mening i att ha kontakt med andevärlden eller typ döda anhöriga. Att vara medial betyder inte givet att man är andlig!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Loris M
2013-10-18 08:36
#6

#5

Retep, håller med dig i mycket. Jag har inte heller något behov av att ta kontakt med döda och gör aldrig det medvetet. Men ibland tar de ju kontakt själva. 🙂

Du gör skillnad på medial och andlig. Jag är inte klar över skillnaden. Menar du att medialitet i första hand handlar om att ta kontakt med de döda? Är det inte det som spiritualism går ut på? Vad är skillnad i så fall mellan medialitet och spiritualism?

Din sista mening var också intressant. Skulle du kunna utveckla det lite?

Annons:
gryningen
2013-10-18 14:52
#7

Ni har rätt i mycket av det ni skriver,så jag slipper fylla på text.

Men det finns en hälsoaspekt i det hela,och det är vilket ansvar ett medium har gentemot kursdeltagarna om det huvudtaget finns.

Det är där leken i min rubrik kommer in i bilden.
Det är en lek med människors hälsa.

Bra med ett forum som detta.🙂

AnnikaIII
2013-10-20 23:25
#8

Medial/medialitet innebär att t.ex ha stark intuition, känna på sig saker, få varsel mm. Dessa egenskaper kan man om man vill och är intresserad lära mera om genom te.x kurser. På dessa kurser finn olika tekniker och ibland tydlig tro hur det bäst kan gå till väga för att fördjupa sina egenskaper och "gåvor". Att vara medial kan också innebära att vara synsk, sia om t.ex framtid eller så det förflutna och inga andar är inblandade i detta. Allt detta brukar sortera under begreppet Det sjätte sinnet. 

Medium/mediumistisk är när en person vet sig känna in, se, höra och uppleva det som kallas Andevärlden, de dödas riken. Det är den spiritualistiska tron att det går att få kontakt och kommunicera med anhöriga i andevärlden. Det behövs utbildning och kunskap för att lära mer om både sig själv, sin förmåga och hur man förmedlar det man säjer sig uppleva från andevärlden. Det är inget man ska ta så lättvindigt. 

Andlighet är när man har en tro på te.x en religion, en filosofi, livsåskådning och lever efter vad den säjer. Av Ande, andens gåvor (ande i det här fallet menas med en djupare del av människans själ). 
Det finns många som blandar dessa tre medial, mediumistisk, andlig och lever efter dess tro, en livsstil men de hör inte automatisk ihop….det är ett privat och personligt val man tar. 
Det finns massor av andliga människor inom alla religioner men de skulle aldrig komma på tanken att "kontakta några andar" eller sia om framtiden. 
Det finns också många som siar om just framtiden men som inte tror på andar eller känner sig särskilt andliga. 
Men det är mycket vanligt att många sätter någon sorts likhetstecken mellan de här olika områdena. Kan bli väldigt konstigt och snedvridet då. 

Kort och förhoppningsvis enkelt/ men kanske lite 

ytligt förklarat. 

Ha de bra därute.

Carpe momento

retep
2013-10-21 09:56
#9

Tycker att #8 förklarar det bra!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

piotrr
2013-10-25 22:45
#10

Nästan rätt, gryningen, inget medium är bra. Inget medium har lyckats visa att deras förmågor är verkliga. De använder sig av generella termer, de fiskar efter reaktioner hos sina deltagare och åhörare och manipulerar sig själva och andra för att skapa en upplevelse. 

Se det som avslappning för hjärnan, eftersom du inte kommer att behöva den på något medialt retreat, och om du har den med dig kommer du bara att reta dig på alla dumheter.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Upp till toppen
Annons: