Etikettallmänt
Läst 1242 ggr
Fjäril
2013-10-07, 21:56

Är drömmar bara drömmar?

Är våra nattliga drömmar bara drömmar eller har de någon betydelse?

Här skriver de på Tidningen Nära att "Drömmar är inte hokus pokus".

Ibland drömmer man bra konstiga saker. Det är också svårt att förklara känslan den gav oss för någon annan, eller hur? Är drömmarna bara drömmar och varför kan de handla om saker som vi aldrig sett, hört eller befattat oss med tidigare?

Varför drömmer vi?

Sajtvärd på Övernaturligt

Magi-cat
2013-10-08, 08:13

Det finns många orsaker till att vi drömmer, t.ex. som en rensning av dagens upplevelser.
Förmågan till drömmande finns både hos människor och djur. Den kan ha uppstått tidigt i evolutionen och finns ännu kvar, så visst har den betydelse. :-)

"– Drömmar måste ha någon form av överlevnadsvärde, men vi har inte förstått exakt vad det är, säger Torbjörn Åkerstedt. " (professor och stressforskare vid Stockholms universitet)"

En tråd om drömmar från Vetenskap iFokus:

http://vetenskap.ifokus.se/discussions/524933808e0e743b2d00145d-varfor-drommer-vi?discussions-1

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-10-08, 08:29

Men varför drömmer vi i symboler som måste tolkas för att förstås? Drömmer även djuren i labyrintiska symbolvandringar, eller är deras drömmar mer rakt-på?

Freud såg drömtolkningen som kungsvägen till det undermedvetna. Jung intresserade sig också för drömtolkningar som ett sätt att förstå verkligheten.

Faran med att någon annan tolkar ens drömmar kan vara att terapeuten lägger sin egen bias i tolkningen och man styr alldeles fel.

Man behöver inte övertolka drömmar tycker jag, en del är säkert som för att scanna ut filfragment som inte behövs längre.
Men så finns ju de där intressanta som man inte glömmer så fort man vaknar, drömmarna som en förbindelselänk mellan vår personlighet, var vi står i livet och allt det där under ytan som vi inte är riktigt medvetna om under den vakna framfarten i livet.

Men varför symboler och inte rent språkliga budskap?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

Fjäril
2013-10-08, 09:57

Ja vi drömmar nog för att rensa ut det som har varit. Hjärnan sorterar bort och lägger mindre viktiga saker långt in (jag tror också att vi kan plocka fram alla minnen/händelser vi har varit med om) för att vi inte ska vara överbelastade. Det vet man ju bara om man har sett en läskig/sorglig film, eller något annat som påverkat oss strax innan vi ska sova, hur lätt vi sedan drömmar om det eller något liknande.

Det är väldigt intressant det här, speciellt när man drömmer samma drömmar om och om igen. Jag har en dröm, den kommer och går och jag förstår inte vad den handlar om, eller varför jag drömmer den. Den har säkert kommit och gått under två års tid 🤔

Sajtvärd på Övernaturligt

[niklaeri02]
2013-10-09, 10:17

Jag upplevde för ett tag sedan att mina drömmar hade koppling till vad som skedde dagen efter drömmen, men det var ett tag sedan. Har också läst att man drömmer för att sortera i huvudet som skrivet.

[Kottschejk]
2013-10-09, 16:55

Tror drömmarnas värld hade varit enklare att förstå om vi tydligare hade förstått hur allting fungerar och samspelar på ett mer andligt plan.

Om man då påstår att vissa redan sitter på stora delar av tolkningsnycklen till den andliga sidan. Varför klarar vi då inte att komma till botten med hur drömmarna fungerar hos oss människor?

Det borde ju då vara nästan lika enkelt att finna ett svar på som besöka  mediala som utger sig för vara väldigt bevandrade omkring de andliga.

Borde ingen då ha löst problemet under alla dessa år?

[Kottschejk]
2013-10-09, 17:20

Det kanske beror på att drömmarna tillhör ett av hjärnans egna tolkningsredskap, därav svårigheten i kalibrera dem egna känselspröten och känna in vad som pågår. 😃

chik
2013-10-23, 10:35

Håller helt med Magi-Cat inlägg nr1.

Vi sorterar vad som har hänt…

Lena.P är jag i verkliga livet.

piotrr
2013-10-25, 17:49

Vad betyder "bara drömmar" och vad betyder "betydelse"? 

Alltså vad är det vi egentligen tillfrågas här? 

De har ingen symbolik annat än att de är drivveden när hjärnan sorterar om händelserna från dagen och veckan som varit. Vi tenderar att minnas bättre efter att vi har sovit ut.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Upp till toppen